Научная статья на тему 'ЁШЛАР МАЪНАВИЙ ДУНЁҚАРАШИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ҚАДРИЯТЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ'

ЁШЛАР МАЪНАВИЙ ДУНЁҚАРАШИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ҚАДРИЯТЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
26
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Талаба-ёшлар / виждон / маънавий-ахлоқий дунёқараш / сўз эркинлиги / маърифат / касб-ҳунар / таълим-тарбия / Students-youth / conscience / spiritual-ethical outlook / freedom of speech / enlightenment / profession / education

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Раматов, Джуманиёз Султонович, Баратов, Рашит Ўсарович

Мақолада янги Ўзбекистонда Талаба-ёшлар маънавий-ахлоқий дунёқарашини шакллантиришда маърифат алоҳида аҳамият касб этилганлиги. Зеро, маърифат – маънавиятга олиб келадиган йўл, уни шакллантирувчи воситаси кўрсатилган. Маърифат миллат тарихининг ажралмас таркибий қисми каби масалалар тахлил этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF VALUES IN FORMING YOUTH'S SPIRITUAL OUTLOOK

In the article, enlightenment is of particular importance in the formation of the spiritual and moral worldview of students in the new Uzbekistan. After all, enlightenment is the path leading to spirituality, and the tool that forms it is shown. Enlightenment is an integral part of the nation's history.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАР МАЪНАВИЙ ДУНЁҚАРАШИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ҚАДРИЯТЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ»

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784

educational, natural and social sciences www.oriens.uz

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(6), June, 2023

ЁШЛАР МАЪНАВИЙ ДУНЁ^АРАШИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА КАДРИЯТЛАРНИНГ АХДМИЯТИ

Раматов Джуманиёз Султонович

ТДТРУ Ижтимоий фанлар кафедраси мудири, фалсафа фанлари доктори, профессор Баратов Рашит Усарович,

ТДТРУ доценти

АННОТАЦИЯ

Мацолада янги Узбекистонда Талаба-ёшлар маънавий-ахлоций дунёцарашини шакллантиришда маърифат алоуида ауамият касб этилганлиги. Зеро, маърифат - маънавиятга олиб келадиган йул, уни шакллантирувчи воситаси курсатилган. Маърифат миллат тарихининг ажралмас таркибий цисми каби масалалар тахлил этилган.

Калит сузлар: Талаба-ёшлар, виждон, маънавий-ахлоций дунёцараш, суз эркинлиги, маърифат, касб-уунар, таълим-тарбия

ABSTRACT

In the article, enlightenment is of particular importance in the formation of the spiritual and moral worldview of students in the new Uzbekistan. After all, enlightenment is the path leading to spirituality, and the tool that forms it is shown. Enlightenment is an integral part of the nation's history.

Key words: Students-youth, conscience, spiritual-ethical outlook, freedom of speech, enlightenment, profession, education

КИРИШ

Узбекистонда жамият ва халк хаётининг барча сохалари натори, ёшларнинг ижтимоий ва иктисодий жараёнлардаги урни ва ахамияти билан боглик жабхаларида туб бурилишлар ясади. Ушбу жараённинг таркибий кисми сифатида намоён булган конун устуворлигига асосланган хукукий-демократик, фукаролик жамияти асосларининг мустахкамланиши туфайли давлатнинг ёшларга доир сиёсати тугрисидаги карашлар ва бунда ижтимоий муносабатларнинг карор топиши натижасида ёш авлод киёфасидаги узгаришлар хамда бу узгаришларнинг ижтимоий тараккиётга таъсири муаммоларини урганиш бугунги кунда мухим ахамиятга эга булиб бормокда.

Шу нуктаи назардан, давлатнинг ёшларга доир сиёсатида бозор муносабатлари мустахкамланиб бораётган хозирги шароитида жамият ижтимоий негизида юз бераётган узгаришлар, ёш ижтимоий катламлар орасидаги табакалашув жараёнлари натижасида вужудга келаётган янги

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

rypyxnap, myHuHrgeK, ynapHuHr paHr-SapaHrnuruHu TatMuHnoBnu TaMofiunnapHu xucoSra onumra Tyrpu KenMoKga. AfiHaH aHa my TaMofiunnapra TaaHuS Hm onuS Sopum 6y cuëcaT TaaHaguraH h^thmohh Heru3 Ba uKTucogufi oMunnapHuHr acocHHH TamKun этнnмoкga.

YmSy fiyHanumgaru ^aonuarauHr Tyrpu TamKun этнnнmн, Ha^aKaT ^aMu^T TapaKKHëTHHH TatMuHnam, SanKu «Ha KynnaS coxanap, xairo yHH SomKapumra xaM h«:o6hh ^H^aTgaH Tatcup этн6, H^THMOHH-CHëCHH ^apaëHnap phbo^hhh TatMuHnafi onumu MatnyM SynMoKga. fflyHgafi экaн, h^thmohh ^aHnap TH3UMuga gaBnaraurn ëmnapra goup cuëcara SunaH ymSy Macana nyKyp ypraHunumu Sup KaTop H^THMOHH, ^yMnagaH cuëcufi ^aHnapga эtтнSop SunaH Taxnun KunuHumu no3HMnuru gaBp Tanaöura afinaHuS SopMoKga.

ByryHru KyHga ^aMuaraMroga KOHyH ycTyBopnuru Kapop TonuS, gaBnarnuHr ëmnapra goup cuëcara H^THMOHH-uKTucogufi acocnapu MycTaxKaMnaHaëTraH экaн, ^Hru Y3ÔeKHCToH phbo^hhh ymSy SocKu^uga Ma3Kyp coxa SunaH SornuK TH3UMga ^uggufi y3rapumnap W3 ôepaëTraHnuruHH xucoSra onuS, ynapHH Ha^aKaT Ha3apufi, öanKH aManufi ^uxaTgaH xaM y3ura xoc Tap3ga Taxnun Kunum MyxuM axaMuaT KacS этмoкga.

MYXOKAMA BA HATH^AÏÏAP

^Hru Y36eKucToH Ta^puSacu myHgaH ganonaT SepaguKu, MycTaKunnuKHuHr yTraH fiunnapu gaBoMuga ^aMuaraMro xaëTuHuHr Sapna coxanapuga aManra omupunaëTraH ucnoxoT Harn^anapu, xanK MatHaBuaraHuHr TuKnaHumu, Sofi, Munnufi Tapuxufi MepocuMu3HuHr KeHr ypraHunumu, aHtaHanapHuHr acpaS-aBafinaHumu, MagaHuaT Ba caHtaT, $aH Ba TatnuM paBHaKu ëmnapra oug cuëcaT caMapagopnuruHu omupum Macananapu SunaH y3Bufi SornuKgup. By coxanapgaru ucnoxoTnap Ba ynapHuHr SyryHru KyHgaru WKcaK Harn^anapu ymSy cuëcaTHuHr caMapanu aManra omumuHu TatMuHnamra KaparnnraH Ha^aKaT uKTucogufi, cuëcufi oMunnap, SanKu MatHaBufi acocnapHuHr xaM HuxoaTga MycTaxKaM 3aMuHra TaaHumuHu «KKon KypcaraS TypuSgu.

MacanaHuHr Sy ^uxaraHu TagKuK KunraH Sat3u onuMnap caMapanu ëmnap cuëcara FapS цнвнnнзaцнacннннг Sup Hena acpnuK TapaKK^Tu Hara^acu Ba SyryH yHuHr WTyKgapu ymSy coxaga aKc этмoкga geS xucoSnafigunap. Ammo MacanaHu KeHr Taxnun Kunum, afiHuKca fflapK KoMycufi onuMnapuHuHr MepocuHu nyKyp ypraHum, Sy KapamnapHuHr Sup ToMoHnaMa xycycuaTra эгa экaнnнгн, ynapga KynpoK eBponaMapKa3HunuK тeнgeнцнanapн ycTuBopnuruHu «KKon KypcaTagu. ffly SunaH Supra, Taxnun fflapK xanKnapura xoc ëmnap TapSuacu TaMofiunnapu Ba Sy coxaga y3oK Tapuxufi TapaKKuëT HaTu^acuga maKnnaHraH MatHaBufi oMunnap Ba yp^-ogaT xaMga Munnufi aHtaHanap ^Hru Y3SeKucToHga

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

ëmnapra goup gaBnaT cuëcaraHH TamKHn Kunum Ba aManra omupumHHHr MyxuM acocnapugaH ôupu ôynaëTraHHgaH ganonaT ôepagu. Ahhh my MatHoga, "...fflapK ...hh TepaH ypraHum, my acocga ynyr MagaHHtfrnMH3 Ba KagputfraapuMH3 ungronapuHH ^öHnaffrapum, akhh yTMHmuMH3gaH KpnraH Ma^KypagaH xanoc ôynum, y3HMH3HHHr acpnap cuHoBugaH yTraH, ynyr a«gognapHMH3 ÔH3ra KongupraH mh.Mhh Ma^Kypa Ba Ta$aKKypuMH3HH THKnam, yHH 3aMoHaBHH yMyMÖamapuH pyx ôunaH ôoHHTum xaMMaMH3HUHr goœapô Ba3H$aMH3gHp" [3].

TatKugnam ®:oh3kh, xap KaHgaH MaMnaKaTgaru hhmhh acocnaHraH Ba 3aMOHaBHH TaMofiunnapra TaaHaguraH ëmnapra goup gaBnar cuëcaTHHH caMapanu maKnnaHTupum ^apaëHH ^aMH^T xaëTHHHHr h^thmohh, HKTHcoguH, CHëCHH, xyKyKHH, MatHaBHH, MagaHHH coxanapga Ty6 y3rapumnapHH aManra omupumHH TaKo3o этмoкga. EyryHru KyHga ymôy HyHanumgaru xopu^; Ta^puöacHHH ypraHum, xycycaH, Fapôga non этнпaëтгaн acapnap Taxnunu Ma3Kyp ®:apaëHHHHr HKTHcoguH, xyKyKHH Ba CHëCHH ^Hxaraapura KynpoK эtтн6op ôepunuô, MatHaBHH-axroKHÖ acocnapura eTapnu gapa^aga эtтн6op KaparanMaëTraHHHH ^KKon KypcamoKga.

^aMH^THHHr HKTucogHH TatMUHnaHraHnuru ôunaH ëKH Terumnu KoHyHnap Kaôyn KHnuHHmuHHHr y3HëK gaBnarnuHr caMapanu ëmnap cuëcaraHH Tyna-TyKuc maKnnaHTupuô Ky^ onMaögu. Ey cHëcarauHr энг MyxuM Ba3H$anapugaH ôupu ëmnap oHruHH, MatHaBHATHHH y3rapTHpum Ba ynapHHHr AHru 3aMoHra moc Ta^aKKypuHH gyHëra KenTupumgaH HÔopaTgup. EyHgaH Huxo^Tga MypaKKaô Ba cepKHppa Ba3H^aHH aManra omupumga aHHaH MatHaBHH oMunnapHHHr ypHH Ba axaMHtfrn aÖHHKca, ôeKHëcgup.

YTMumgaH MatnyMKH, hhcohhat TapaKKUëTHHHHr puBo^naHum ôocKunuga MatHaBHAT coxacu xaMuma goœaôp Macana cu^araga эtтн6op KaparnnraH. AcnuHH onraHga, MatHaBHAT hhcohhh y3nurHHH aHraaTyBHH ôeTaKpop Myt^H3aBHH Kyn- KygpaTra эгagнp. MatHaBHAT myHgaH Kygparau KyngupKH, y MunnaTHMH3, xanKHMH3Hu 6ywK Ba ynyrop MaKcagnap capu ôupnamTHpyBHH ôafipoKgup.

EyryH gyHë MHKëcuga muggaT ôunaH KenaëTraH ôyHgaH ^apaëHnap h^thmohh xaëTHHHr ôapna ^aôxanapura, ^yMnagaH, MatHaBHÖ-Matpu^HÖ coxanapra xaM ^HgguH Tatcup yTKa3MoKga. MaHa myHgaH MypaKKaô 6up mapouTga thhhhhk, ôapKapopnuKHH acpam, MycTaKunnuKHH MycTaxKaMnam xap ôup gaBnaT onguga TypraH ycTyBop Ba3H^anapgaH ôupu ôynuô KonMoKga. EyryHru KyHga MaMnaKaTHMH3ga aHHK MaKcagra HyHanTHpunraH MatHaBHH-Matpu^HH umnapHH TH3HMHH TamKun этнm ôopacuga caMapanu umnap KunuHMoKga.

rnoôannamyB ^apaëHnapuHHHr muggaTnu Tyc onumu gyHë MHKëcuga thhhhhk Ba ôapKapopnuKKa Kapmu AHru Taxgug Ba xarapnapHH Toôopa

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

кучаётганлигини намоён этмокда. Зеро, дунёда содир этилаётган бундай мураккаб ва тахликали вазиятни кескин тус олиши хар кандай халк, миллат, жамият ва давлат хаётида мунтазам сезгир, хушёр хамда огох булиш борасида жиддий фикрлашни такозо этмокда. Айникса, бугунги глобаллашув шароитида халк ва миллатнинг маданияти хамда маънавиятига рахна солиш оркали уни издан чикаришга булган харакатлар тобора ойдинлашмокда.

Шу боис, ота-боболаримиз кадимдан бебахо бойлик булмиш маънавият ва маърифатнинг ёшлар тарбияси, инсон камолоти ва миллат равнакининг энг асосий шартларидан бири деб, билганлари бежиз булмаган. "Хужжатул Ислом" Имом Абу Х,омид ал-Газзолий "Кимёи саодат" асарида таъкидлаганидек: "Инсон фаришта ва хайвон орасидаги махлукдир. Хдйвон ривожланмайди, чунки унинг камолот куввати йук. Фаришта хам ривожланмайди, чунки унинг узи пок илохий нурдан иборат, Чунки инсонлардагина ривожланиш, рухий камолот хислати мавжуд"[4].

Маънавий тарбия - тараккиёт такозоси, жамият ривожининг узига хос омили экани шубхасиз. Аммо айни вактда у ёшларнинг ахлокий киёфаси, калби ва онгини эгаллаётган тамойиллар мазмун-мохиятини белгилайдиган, яъни, шаклланиб келаётган авлоднинг маънавиятига катта таъсир киладиган, бу сохадаги маънавий мезонларни шакллантирадиган ва мустахкамлайдиган энг мухим омиллардан биридир.

Узлуксиз ва кенг камровли бу жараён туфайли мамлакатимиз ахолиси, эндигина хаётга кириб келаётган ёшларимизни ёт ва бегона гоялар таъсиридан химоялаш, уларда мустакиллик тафаккури ва замонавий дунёкарашни шакллантириш давлатимиз сиёсатининг нихоятда долзарб жабхаларидан бирига айлантирмокда. Аммо, бу сохада муаммолар йук, деб булмайди, амалга оширилиши лозим булган долзарб масалалар хам талайгина.

Шу маънода, 2021 йил 26 мартдаги Узбекистон Республикаси Президент Шавкат Мирзиёевнинг "Маънавий-маърифий ишлар самарадор-лигини ошириш ва соха ривожини янги боскичга кутариш тугрисида"ги ПК-5040 сонли Карорида таъкидланганидек мамлакатимизда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотлар ва бунёдкорлик ишлари натижасида халкимизнинг онгу тафаккури, дунёкараши узгармокда. Юртимизда хукукий давлат, фукаролик жамиятини барпо этишда "Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" деган хаётбахш гоянинг ахамияти тобора ортиб бормокда[1].

Айнан, бугунги кунда мамлакатимизда "Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" гояси асосида Узбекистон тараккиётнинг янги даврига кадам куйгани, амалга оширилаётган кенг куламли ижтимоий-иктисодий ва

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

маънавий-маърифий сохалардаги ислохотлар энг авалло, юртимиз тараккиётига замин яратмокда. Юртдошларимиз, айникса ёш авлод калбида Ватанимиз такдири ва келажаги учун дахлдорлик ва масъулият хиссини ошириш, ёт гояларга карши мафкуравий иммунитетни шакллантиришга каратилган таргибот тизими шаклланди.

Утмишдан маълумки, бир халкни узига тобе килишни истаган кучлар аввало уни узлиги, тарихи, маънавияти ва маданиятидан жудо килишга алохида эътибор каратишган. Зеро, маънавий жихатдан забт этилган хар кандай халкни маданий-маънавий тараккиётини бугиб куйиш истилочи, боскинчи мамлакатларнинг мустамлакачилик тартибларини саклаб туриш ва мустахкамлашнинг азалий, тарих синовидан утган анъанавий усулларидан бири булиб хисобланади. Истилочи мамлакат итоат килдирилган халкларни бора-бора узига сингдириб юборишни, бунинг учун уз мафкураси ва гояларини уларга мажбуран жорий этиш, маданиятига рахна солиш оркали маънавий жихатдан тараккий этишига йул куймасликни уз сиёсатининг "асосий максади" сифатида эътибор каратган.

Мазкур фикрларни бундан 2700 йил олдин яшаган кадимги Хитой донишманди Конфуций уз императорига шундай "маслахат" берган экан: "Хрконим, агар бирор мамлакатни забт этиб, у ерда узок хукмронлик килмокчи булсангиз, даставвал уша ерда яшаётган халкни уз тарихи маданиятидан махрум этинг, маънавий кашшоклик холатига учраган халк уюшмайди, ички низолар гирдобига уралади, сизга каршилик курсата олмайди. Бундай холга келган халкни, мамлакатни идора килиш осон кечади"[5], - дея таъкидлаб утгани эътиборга моликдир. Бинобарин, маданият ва маънавиятни барбод этиш, миллий тил, урф-одатларни тараккий этишига изн бермаслик итоат эттирилган халкни жиловда ушлаб туришнинг энг зарур ва нозик йулларидан бири эканлигини истилочи яъни боскинчилар доимо жуда яхши англаган. Айнан, мазкур омилларни доимо эътиборда тутган мустамлакачи ва боскинчилар Хитой донишманди айтган "маслахат"ни олдиндан режалаштириб куйишади. Зеро, маданият, маънавият ва маърифатга тахдид солиш оркали халкнинг, мамлакатнинг маънавияти ва маърифатини барбод этиши окибатида хар кандай халк, миллат эътикодсизлик гирдобига махкум булади. Шу тарика, маънавияти издан чиккан бундай улкада, мамлакатда омманинг оломонлашуви, сиёсий манкуртлик, бепарволик авж олиши окибатда халкнинг менталитети миллий гурур, ифтихор, миллий кадриятлар аста-секин заифлаша бошлайди.

Вахоланки, ана шундай улкани, мамлакатни, унинг халкини мустамлакачилик кишанларда ушлаб туриш, итоаткор кулга айлантириш анча

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

ocoh Ba "chmhk" Kenagu. EyryH gyHë muggaT ôunaH y3rapu6 SopMoKga. AHHHKca, Ma^Kypa nonuroHnapuga foabhh - Ma^KypaBuH KypamHHHr Toôopa aB^ onumu ëmnap oHru Ba KanôuHH экcпaнцнa (3aÔT этнm) этнmгa 3aMHH apamoKga. ffly TapuKa, MatHaBHH TyôaHnuK Tatcupu oKHÖarnga MagaHuaTcronuK, эtтнкogcнзпнк Kaôu Sup KaTop "TatnuMoTnapu" omKopa Sat3aH эca amupuH Tap3ga TapFuô этнпмoкga. Hara^aga, mhmhh pyx, MunnarnuHr y3ura xocnuru Ba yHHHr acpuH Kagpuaraapura paxHa conum opKanu 3HMgaH eMupumra 3aMHH apammMoKga.

rnoôannamyB mapomuga Ma3Kyp unnarnuHr h^thmohh HaMoëH ôynumu MyafiaH MHHTaKa Ba MaMnaKaT axonucu oHru, KanôuHH 3aÔT этмoкga. Hara^aga, Ma3Kyp unnaT acn MatHaBHH KagpuaraapHH TaHa33yn capu eTaKnaô, xap ôup xa^K Ba MHmaTHHHr y3 MagaHuaTH, MatHaBuaTH Ba KagpuaraapuHH HHKop этнmн opKanu ëmnap oHruga ÔHp-ôupura MyraaKo 3ug ôynraH gyHëKapamHH maKnnaHTupMoKga. fflyHH anoxuga KaHg этнm ®:oh3kh, MatHaBuaT - xanKHMH3 op-HoMycuHH yHFoTyBHH ôeKHëc Kyn, o3ognuK, BaraHHH ceBumra yHgoBHH gatBaTKop TyFëHgup. EyryHru 3aMoH muggara xap KaHcu MHrnaT, xanKHH Kena^aKga y3nurHHH caKgaô Konum ynyH энг aBBano, MatHaBuaT Macanacura ôynaguraH TaxgugnapgaH MyHTa3aM orox, ce3rup Ba xymëp ôynum ôopacuga KenuKTupuS ôynMac acocuH Macanaca cu^arnga goœapô Ba3H$anapHH KyHMoKga.

Ëm aBnogHHHr MatHaBHH onaMHHH roKcarrapum, yHH mhmhh Ba yMyMHHcoHHH KagpuaTnap pyxuga Tapôuanam, yHHHr KHë^acuga WKcaK axroKHH TaMoÖHmapHH maKmaffrapum Macanacu gaBnarauHr ëmnapra goup cHëcaragaru энг gon3apô Ba3H$anapugaH Supugup. Ahhh naHTga, ôyryHru KyHga ymôy cuëcaT goupacuga 3aMoHaBHH Shhhm, HHTenneKTyan canoxuaT Ba unFop TexHonoruanapHH y3namTupraH ôapKaMon aBnogHH maKmaffrapumga Kynnaô oMunnap Karopu, MatHaBHH Tatcup ycynnapu Ba axnoKHH Tapôua BocuTanapugaH caMapanu ^ofiganaHum Macananapu xaM HuxoaTga MyxuM axaMuaT Kacô этмoкga. fflyHHHr ôunaH ôup KaTopga, ôapna TatnuM Myaccacnapu KaTopu MaKTaônapga xaM "YKyBHH-ëmnapHH Typnu MatHaBHH TaxgugnapgaH acpam ynyH y maKnnaHaëTraH ounaBHH MyxuTHHHr TatcupuHH KynafiTupum no3HM. Ouna MyxuTuga oTa-oHanapHHHr MactynuaTHHH aHaga omupum, yKyBHH-ëmnap MatH aBuaTHHH maKnnaHTHpumga ôapna TatnuM MyaccacanapuHHHr yKHTyBHHnapu, chh^ paxôapnapu xaMga MatHaBufi-Matpu^HH umnap Syfiuna paxôap ypHHÔocapnapuHHHr ponuHH omupum aHHH axôopoTnamraH gaBpga yTa MyxuM xucoônaHagu. fflyHHHrgeK, TatnuM Myaccacacu, ouna Ba Maxanna h^thmohh HHcTHTyTnapuHHHr oMMaBHH axôopoT BocuTanapu ôunaH xaMKopnuruHH KynafiTupum no3HM"[6].

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

Шу маънода, хар кандай даврда хам, унинг амалга оширилиши, чукур диалектик жараён булиб, муттасил узгаришлар ва янгиланишларни назарда тутиш зарурлигини англатади. Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг куйидаги фикри ёшларга оид давлат сиёсатининг бугунги кундаги энг асосий максад-муддаолари ва устивор йуналишларини аниклаш ва англашда нихоятда мухим назарий дастуруламал булиб хисобланади: "Бундай кескин ва тахликали шароитда биз ота-оналар, устоз-мураббийлар, жамоатчилик, махалла-куй бу масалада хушёрлик ва огохликни янада оширишимиз керак. Болаларимизни бировларнинг кулига бериб куймасдан, уларни узимиз тарбиялашимиз лозим. Бунинг учун ёшларимиз билан купрок гаплашиш, уларнинг калбига кулок солиш, дардини билиш, муаммоларини ечиш учун амалий кумак беришимиз керак. Бу борада ёшлар билан ишлашга алохида эътибор каратишимиз зарур. Бу вазифаларни амалга оширишда биз асрлар мобайнида шаклланган миллий анъаналаримизга, аждодларимизнинг бой меросига таянамиз. Фарзандларимиз, айникса, киз болаларнинг замонавий билим ва касб-хунарларни, хорижий тилларни эгаллашлари, хар томонлама соглом ва баркамол булиб, хаётдан муносиб урин топишлари учун барча куч ва имкониятларимизни сафарбар этамиз"[2].

ХУЛОСА

Ушбу фикрдан куринадики, айнан ёшлар сиёсатини амалга оширишда юксак маънавиятли кишиларни, яъни маънан баркамол авлодни шакллантирмай туриб, бугунги мустакиллик даврига мос ёшларга хос булган кадриятлар, идеаллар ва тамойилларни карор топтириб булмайди.

Узбекистоннинг сунгги йилларидаги тажрибасини тахлил килиш мамлакатимизда бу масалага алохида эътибор каратилаётганлигини курсатади. Шу сохада кабул килинган конун ва карорлар, фармон ва хукумат хужжатларида ёшларга доир давлат сиёсатини самарали амалга ошириш жараёни аввало, бутун жамият микёсида маънавиятни юксалтириш учун амалга оширилаётган ислохотларда намоён булмокда.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)

1. Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Кушаков, Файзулла Абдуллаевич, Валиев, Л.А., & Хасанов, М.Н. (2022). ТРАНСПОРТ ТИЗИМИ ТАРАВДИЁТ БОС^ИЧЛАРИ (УЗБЕКИСТОН ТЕМИР ЙУЛ ТРАНСПОРТИ МИСОЛИДА). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (9), 606-

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

2. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Jurabayev, N., & Artikova, B. (2022, June). Constructive and optimal solutions for the formation of a stable ecological situation in the Aral Sea region of Uzbekistan. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030113). AIP Publishing LLC.

3. Baratov, R. (2021). Prospects of Higher Education System (on the Example of Uzbekistan). International Journal on Orange Technologies, 3(3), 128-131.

4. Баратов, Р. У. (2022). ТРАНСПОРТ ТИЗИМИДА ТАЪЛИМ ИСЛОХ,ОТЛАРИ ВА ИСТЩБОЛЛАРИ. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1), 90-95.

5. Baratov, R. U. (2019). INTEGRATION OF A SCIENCE, FORMATION, AND MANUFACTURE IN THE COURSE OF PROFESSIONAL TRAINING. In ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ: ПОЛИТОЛОГИЯ, СОЦИОЛОГИЯ, ФИЛОСОФИЯ, ИСТОРИЯ (pp. 51-54).

6. Baratov, R., & Uzbekova, S. (2022). INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRODUCTION IN THE PROCESS OF TRAINING. World scientific research journal, 4(2), 7-11.

7. Baratov, Rashid, and Sadokat Uzbekova. "INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRODUCTION IN THE PROCESS OF TRAINING." World scientific research journal 4.2 (2022): 7-11.

8. Ramatov, J., Baratov, R., Jurabayev, N., Umarova, R., & Mamajanova, G. (2022, June). Evolution of railway construction development in Uzbekistan: Past and prospects. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030011). AIP Publishing LLC.

9. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Khasanov, M., Sultonov, S., & Kushakov, F. (2022). PROBLEMS OF INFLUENCE OF ISLAM ON CONSCIOUSNESS TRANSFORMATION. Academic research in educational sciences, 3(10), 591-597.

10. Baratov, R., Nuriddinov, S., Tokhtaboev, E., & Achilova, G. (2022, June). " One belt-one road" initiative-as a modern transport logistics. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030058). AIP Publishing LLC.

11. Абдурашидова, Нилуфар Абдурашидовна, & Хдсанов, М. (2022). ЁШЛАР ДУНЁКАРАШИДА ДИН ВА АХЛОКДИНГ УЗАРО МУТАНОСИБЛИГИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10), 1226-1235.

12. Ramatov, J.S., Valiev, L.A., Xasanov, M.N. XIX ASRDA HINDISTONDAGI IZHTIMOII - FALSAFIY JARAYONLAR // ORIENSS. 2022. №6. URL:

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

https://cyberleninka.ru/article/n/hih-asrda-indistondagi-izhtimoiy-falsafiy-zharayonlar (kirish 12/11/2022).

13. K. C. PaMaTOB, & M. XacaHOB (2022). mAXC ^HHHH AYHEKAPAfflHHHHr mAKT.TAHHmH^A HTMHHHr A^AMHOTH. Academic research in educational sciences, 3 (7), 35-39.

14. KyMaHHe3 CymOHOBHH PaMaTOB, MamKypa HHaM^aHOBaHa PaxHMOBa, & Mnprnog HytMOHOBHH X,acaHOB (2022). MAOKYPABHH TA^^HA^APHH O^AHHH O^Hm^A HC.TOMHH KAAPH£T.TAPHHHr YPHH. Academic research in educational sciences, 3 (6), 1031-1036.

15. 3. H. Eo6orneB, M.H.X,acaHOB, & 3.A.HypynnaeB. (2022). AEY HACP OOPOEHHHHHr nE^ArOrHKA OAHHHHHr ACOCTHCH CHOATH^A . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 108-115. Retrieved from http: //wsrj ournal .com/index.php/new/article/view/623

16. K. C. PaMaTOB, M. X,acaHOB, & .TOHHH A3aMaTOBHH BanueB (2022). AYPOEHH^O rXOm XAETH BA HTMHH OA.TCAOHH MELPOCH. Academic research in educational sciences, 3 (6), 1161-1169.

17. J. S. Ramatov, M. Hasanov AL-FAROBIY SIYOSIY DAVRAN VA IJTIMOIY-MADANIY AHVOL // Pedagogik fanlarda akademik tadqiqotlar. 2022 yil. 6-son. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/al-farobiy-davridagi-siyosiy-va-izhtimoiy-madaniy-vaziyat (kirish sanasi: 12.11.2022).

18. M.H.X,acaHOB, A.A.A3HM6aeB, X,anunOB y., & KapHMOB E. (2022). AEY HACP OOPOEHHHHHr mAXC MALHABHH KAMO^OTHrA £OHP KAPAm^APH . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 147-153. Retrieved from http: //www.wsrj ournal .com/index.php/new/article/view/629

19. K. C. PaMaTOB, & M. XacaHOB (2022). MAOKYPABHH TA^HA^APHH O^^HHH O^Hm^A AX^OKHH TAPEH^HHHr AX,AMHflTH. Academic research in educational sciences, 3 (6), 952-956.

20. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). ANALYSIS OF THEORETICAL MODEL OF INNOVATION INVOLVEMENT IN EDUCATIONAL PRACTICE. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 937-

21. PaMaTOB, K. C., MyparoBa, CyrraHOB, C. X,., TyxTaÖOeB, 3., KymaKOB, O., & XacaHOB, M. H. (2022). HKTHMOHH A^O.TAT BA KA^PH^TTAP n^roPA^H3MH. World scientific research journal, 8(1), 102-108.

22. K. C. PaMaTOB, .T. A. BarneB, & M. H. XacaHOB (2022). AWOEHH^O r^Om TA^^HHH^A HHCOH EOP^HFHHHHr AHTPOnO-TOrHK KHXAT^APH. Academic research in educational sciences, 3 (6), 688-695.

942.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(6), June, 2023

23. ^ypaöoeB, H. ro., KymaKOB, O. A., CyrnaHOB, C. X,., & XacaHOB, M. H. (2022). KOHOУЦHH.ПHK XYCYCHHTTAPH^AH XHTOH OA^CAOACHHHHr KEHrAHHmH. World scientific research journal, 9(2), 3742.

24. Ruzigul, U., Nasirjan, J., Dilmurodkhakim, A., Mirshod, H., & Urozboy, E. (2020). Rationale and history of human reflections in the muslim philosophy. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 1453-1458.

25. PaMaroB, "K. C., 3pHHe3OB, Y. K., CyrraHOB, C. X,., & XacaHOB, M. H. (2022). CAHLATHHHr TAPHXHH-OA.TCAOHH ACOCTAPHHHHr EYrYHrH KYH^AfH AXAMHOTH. World scientific research journal, 9(2), 65-70.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.