Научная статья на тему 'OЛИЙ ТAЪЛИМ TИЗИMИНИНГ МOДEPHИЗAЦИЯЛAШУВИНИ ИCЛOҲ ҚИЛИШ КОНСЕПЦИЯСИ ВA УНИНГ УCТУВOP ЙЎНAЛИШЛAPИ'

OЛИЙ ТAЪЛИМ TИЗИMИНИНГ МOДEPHИЗAЦИЯЛAШУВИНИ ИCЛOҲ ҚИЛИШ КОНСЕПЦИЯСИ ВA УНИНГ УCТУВOP ЙЎНAЛИШЛAPИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
4
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Профессионал таълим / илм-фан / дуал таълим / педагогика / педагогик фаолият / эҳтиёж / модернизация / таълим-тарбия / давлат таълим стандартлари / давлат таълим талаблари / инновация / технология / Professional education / science / dual education / pedagogy / pedagogical activity / need / modernization / education / state education standards / state education requirements / innovation / technology

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Раматов, Жуманиёз Султонович

Ушбу мақолада oлий тaълим тизими мoдepнизaциялaшувини иcлoҳ қилиш консепцияси вa унинг уcтувop йўнaлишлapи сўнги йилларда мамлакатимизда туб ислоҳотлар амалга оширилиб, давлат ва жамият бошқарувини тубдан янгилаш, ижтимоий соҳани модернизациялаш борасида кенг кўламли янгиланиш ва ташаббуслар амалга оширилмоқда. Шу асосда юртимиз келажида иқтидорли ва истиқболли, малакали ва рақобатбардош профессионал кадрларга жуда катта эҳтиёж вужудга келишини назарда тутган ҳолда янгиланаётган ўзбекистонда илм-фан ва таълим тизимидаги ислоҳатларга алохида эътибор қаратилаётгани ҳақида тўхталиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE CONCEPT OF MODERNIZATION OF THE HIGHER EDUCATION SYSTEM AND ITS UNIVERSAL DIRECTION

In this article, the concept of modernization of the higher education system and its three directions are discussed. Fundamental reforms have been implemented in our country in recent years. Large-scale renewal and initiatives are being carried out in the field of radical renewal of state and community management, modernization of the social sphere. On this basis, it was pointed out that in the future of our country there will be a great need for talented and promising, qualified and competitive professional personnel, and the reforms in the system of science and education in Uzbekistan are being renewed.

Текст научной работы на тему «OЛИЙ ТAЪЛИМ TИЗИMИНИНГ МOДEPHИЗAЦИЯЛAШУВИНИ ИCЛOҲ ҚИЛИШ КОНСЕПЦИЯСИ ВA УНИНГ УCТУВOP ЙЎНAЛИШЛAPИ»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШУВИНИ ИСЛОХ КИЛИШ КОНСЕПЦИЯСИ ВА УНИНГ УСТУВОР

ЙУНАЛИШЛАРИ

Раматов Жуманиёз Султонович

ТДТрУ Ижтимоий фанлар кафедраси мудири, фалсафа фанлари доктори, профессор

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада олт maълuм mrnumu мoдepнuзaцuялaшувuнu жлоу цuлuш консenцuясu ва уншг устувор йyнaлuшлapu cy^u йт,ларда мамлакаmuмuзда туб жлоуотлар амалга ош^т^, давлат ва жамтт бошцарувuнu тубдан янгташ, uжmuмоuй cоуанu модeрнuзацuялаш борашда Keнг кyламлu янгuланuш ва ташаббуслар амалга ошuрuлмоцда. Шу асосда юрmuмuз ^лажпда uцmuдорлu ва ucmuцболлu, малакалu ва рацобатбардош nрофeccuонал кадрларга жуда катта эутжж вужудга кeлuшuнu назарда тутган уолда янгт,анаётган yзбeкucmонда т,м-фан ва mаълuм muзuмuдагu жлоуатларга алох^а эът^ор цараmuлаёmганu уащда myxmалuбymuлган.

Калит сузлар: Профeccuонал mаълuм, т,м-фан, дуал mаълuм, тдагогша, тдагогш фаолшт, эутжж, модeрнuзацuя, mаълuм-mарбuя, давлат mаълuм стандартларu, давлат mаълuм талабларu, тновацт, mexнологuя

In this article, the concept of modernization of the higher education system and its three directions are discussed. Fundamental reforms have been implemented in our country in recent years. Large-scale renewal and initiatives are being carried out in the field of radical renewal of state and community management, modernization of the social sphere. On this basis, it was pointed out that in the future of our country there will be a great need for talented and promising, qualified and competitive professional personnel, and the reforms in the system of science and education in Uzbekistan are being renewed.

Key words: Professional education, science, dual education, pedagogy, pedagogical activity, need, modernization, education, state education standards, state education requirements, innovation, technology

Жахонда мoдepнизaциялaшyв Ta^mM Ba илмий мжонга интeгpaциялaшиш, Ta^mM Ba фaн мутаносиблиги хaмдa жaхoндa олий Ta^mM тизимлapининг тyбдaн узгариши таби мyaммoлapни келтириб чикapмoкдa. Жyмлaдaн, бутун дyнёдa тaълим модернизадияси, тaълим cтpaтeгияcи, глобал таълим маконини

ABSTRACT

КИРИШ

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

шакллантириш ва байналмилаллаштириш, таълим сиёсати, таълим экспорти, оммавий таълим, виртуал таълим каби устувор йуналишларда ислохотлар амалга ошириш билан бир каторда олий таълим тизими модернизациялашувининг ижтимоий-фалсафий жихатлари хам долзарб ахамиятга эга булмокда.

Дунёда файласуф, социолог, психолог, педагог олимлар томонидан олий таълим тизимини модернизациялаштириш, таълим субъектларининг дунёкараши ва тафаккур тарзини замонавий талабларга мослашиши, давлат томонидан таълим тизимининг барча боскичлари, хусусан, олий таълимга эътибор каратилиши ва хусусий секторга имкониятларнинг кенгайтирилиши, олий таълимнинг жамият хаётига таъсирини тадкик этиш эътибор каратилмокда. Замонавий ижтимоий-гуманитар билимлар тизимида таълим модернизацияси минтакавий ва миллий маданиятлар интеграцияси хамда халклар ментал хусусиятларини алохида урганиш заруриятига оид тадкикотларга эхтиёж пайдо булмокда.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Узбекистонда олиб борилаётган олий таълим тизимидаги ислохотларнинг хукукий базаси йилдан - йилга мустахкамланиб бормокда. Турли сохалар учун мутахассислар тайёрлаш буйича олий укув юртларининг иш сифатини бахолашга турли концептуал ва амалий ёндашувлар кулланилаётгани бежиз эмас. Улар орасида олий таълим тизимини модернизациялашда самарали ва умумий ёндашувларни алохида кайд этиш мумкин. «Замонавий билимларни узлаштириш, чинакам маърифат ва юксак маданият эгаси булиш узлуксиз хаётий эхтиёжга айланиши керак»1. Бу борада мамлакатимизда жамият ва олий таълим модернизацияси, мамлакатни демократиялаштириш, етук мутахассисларга булган бушликни тулдириш масалалари мухим ахамият касб этмокда.

Узбекистон Республикасининг 2016 йил 14 сентябрдаги УР^-406-сон «Ёшларга оид давлат сиёсати тугрисида», 2020 йил 23 сентябрдаги УР^-637-сон «Таълим тугрисида»ги конунлари, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги ПФ-5847-сон «Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида»ги Фармони, 2017 йил 20 апрелдаги П^-2909-сон «Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида», 2017 йил 27 июлдаги П^-3151-сон «Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-

1 Узбекистон Республикаси Президента Ш.М.Мирзиёевнинг 2020 йил 25 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси. https://uza.uz/posts/ 05-01-2020.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

TagSupnapu TyrpncHga»™ Kapopnapu u^pocu xaMga MaB3yra oug SomKa Metëpufi-xyKyKufi xy^^arnapga SenrunaHraH Ba3H^anapHH aManra omupumga Ma3Kyp gнccepтaцнa MyafiaH gapa«:aga xu3Mar Kunagu.

Onufi TatnuM coxacHHHHr acocu ^aMuaT puBO^u SunaH ëHMa-ëH xonga TaKoMunnamuS SopMoKga. fflyHgaH KenuS HuKKaH xonga Ma3Kyp öoöga onufi TatnuM TrouMu Typpucugaru TatnuMoTnap W3ara Kenumu Ba yHuHr ^anca^ufi TanKuHu, eTyK Kagpnapra aparuS SepunaguraH umkohuat Ba yHuHr unMufi KagpuaTnapu xaKugaru ëHgamyBnap, unMufi Saxcnap, gyHë onuMnapuHuHr SyryHru KyH HyKTau Ha3apugaH SepraH Saxonapu TagKuKoraMro goupacuga ypraHungu Ba TaxHun KunuHgu.

XXI acpra KenuS, TexHoKparuK ^aMuaT Sapno этнннmн xaMga uhcohhuot MatHaBufi KaMonoTu ypTacuga MyafiaH y3unum W3ara KenraHnuru Sat3u TagKuKOTHunap ^uKpHuHr HOTyrpu экaнннгннн ucSoTnagu. fflyHuHr ynyH TatnuM ^apëHuHu TapSuagaH a«:paraS SyHMacHuru, TapSua opKanu ëmnapra onraH SunuMnapuHu эзгyннк fiynuga KynnamHu yprarum Ha^aKar axnoK ^anca^acuHuHr, SanKu x,ap Sup $aH TapMoFuHuHr 6om Ba3u^acu Synumu нознмннгн x^ërafi 3apypaTra afinaHgu. ^yHKu SamapuaT TapaKK^raHuHr xo3upru gaBpuga W3ara KenaëTraH rnoSan MyaMMonapHuHr x,an этнннmн afiHaH myHgafi MyTaxaccucnapHuHr aKn-3aKoBara Ba catfi-xapaKarnapra Sofhuk.

X,o3upru KyHga onufi TatnuM тнзнмн TatnuM MyaccacanapuHuHr Moggufi-TexHuK Sa3acu Ba uHMufi-TagKuKoT canoxuaTuHu Kynafirapum, npo^eccop-yKuTyBHunap ManaKacuHu omupum, onufi TatnuM мaзмyн-мoxнaтннн TaKoMunnamTupumra KaTTa эtтнSop KaparunraH. Onufi TatnuM тнзнмннн anoxuga umuMoufi xoguca cu^aruga BopucufinuK Ba HoBaropnuK yfiFyHnurura эpнmнm 3apypuaTra afinaHMoKga. ^yHKu TatnuMHuHr xap Sup Sockuhu, y3 HaBSaruga onufi TatnuM TrouMura Sofhuk, my Sofhukhuk acocuga Sup SyTyH tu3um cu^aruga maKHnaHagu.

TatnuM Ba onufi TatnuM: ^anca^ufi TatnuMoTnap reHe3ucu

Onufi TatnuM тнзнмн тyFpнcнgaгн TatnuMoTnap W3ara Kenumu, yMyMaH, TatnuM тнзнмн тyFpнcнgaгн Foanap maKHHaHumu SunaH Sofhuk. ^yHKu, KaguMru Mhohuctoh MyTa^aKKupnapuHuHr gacTnaSKu Kapamnapuga Ha3apga TyTunraH TatnuM uSopacu MyafiaH MatHoga afiHaH SyryHru KyHgaru onufi TatnuM uSopacuHuHr MoxuaTuHu u^oga этгaн.

KaguMru whoh ^anca^acuHuHr TatnuM MyaMMocura SaFumnaHraH gacTnaSKu unMufi umnapgaH Supu A^noTyH (nnaToH) ^anca^acu xucoSnaHagu. A^noTyH TatnuM TyFpucuga Mynoxa3a wpuTapKaH, «nafigefia» (ëKu naugea) TymyHHacuHu KynnaraH. naugea (wh. naiSsia - SonaHu maKHnaHTupum, TatnuM,

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

тарбия, маданият, лотинча humanitas - инсон сифатидаги умуминсоний таълим, лш5о<; - «угил бола, усмир») - умумбашарий таълим маъноларида кулланилган. Бола шаклланишидаги тарбиянинг амалий ахамиятини юкори белгилайди.

Шунингдек, «пайдейя» «инсон томонидан» идеал, маънавий ва жисмоний камолотга эришиш учун узини узи узгартириб, босиб утган йул сифатида хам тушунилган. Шу уринда Афлотун «фазилат билимдир», деган сукротча эътикод билан уртоклашади. Агар бу билим булса, унда «барча кучларни ушбу принципга мувофик» жамиятни кайта куришга, яъни таълимга сарфлашимиз керак. Натижада, таълим мохиятида узгаришлар намоён булиши таълимнинг асосий мохиятини инобатга олиш зарур. Шу билан бирга, Афлотун таълимни хукуматнинг мухим воситаси сифатида куриб чикади. У фалсафага оид маълумоти булган укимишли одамларгина давлатни адолатли бошкариши мумкинлиги хакидаги гояни илгари суради. Унинг бу карашлари алохида ахамиятга эга. Афлотуннинг шогирди Аристотель эса «Х,ар бир фанда мавзуни урганишнинг икки йули мавжуд. Улардан бирини илмий билим, иккинчисини таълим (лш5е^ деб аташ мумкин. Факатгина тугри маълумотга эга булган одамгина бошка одамнинг хукми тугри ёки нотугрилигини бахолай олади. Бу хам тулик маълумотли одамни ажратиб туради. Таълим деганда, биз тугри хукм чикариш кобилиятини назарда тутамиз» , деган фикрни илгари суради. Шундай килиб, бу холда биз Аристотель нуктаи назаридан таълимнинг асосий киймати одамнинг нарсаларни объектив бахолаш, тугри (рост) килиш кобилиятидир, дейишимиз мумкин булади. Шу билан бирга, Аристотель хар кандай сохада хаддан ташкари ихтисослашувни хакикий таълим ва зодагонларга мос келмаслигини таъкидлайди.

Демак, Аристотель у ёки бу сохадаги таълим ва махсус билимларни аник ажратиб курсатди: «тулик маълумотли киши хар кандай нарсага хукм килишга кодир», билимдон «эса факат маълум бир сохада ваколатли» , Аристотелнинг сузларига кура, Паидеянинг асосий максади фазилатларни ургатишдир.

Таълим ва маданият уртасидаги богликлик кадимги юнон файласуфларининг концептуал конструкцияларида пайдо булган. Унинг максади инсоний табиатини, унинг маънавиятини енгиш эди. Шуни таъкидлаш керакки, биз кадимги Юнонистонда инсон ва у олган билимлар мавзусидаги биринчи жиддий мунозарани учратамиз, унинг марказида таълим максадлари масаласи туради. Ушбу мунозара Сукрот ва Софистлар уртасида руй беради, уларнинг фикрлари кескин фарк килади: «Софист донишманд, файласуф эса севувчи доноликдир. Софистлар таълимнинг амалий самарадорлигини биринчи уринга куйишди» .

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

Кддимги Рим фалсафий анъанаси хам юнон фалсафасининг куплаб элементларини кабул килган. Бу таълимга хам тегишли. Кадимги Рим нотиги ва файласуфи Цицероннинг нуктаи назарича, одамни фазилатли килиб, иллатларни бутунлай йук кила оладиган ягона восита - таълим ва тарбия. Фикримизча, Цицерон нуктаи назаридан таълимнинг асосий максади инсоннинг фазилатларини шакллантириш эди. Бундан ташкари, И.Г.Гарафутдинов «Цицерон учун таълим хам уз-узини англашдир, чунки узини танимай туриб, инсон узини мукаммал нотик булишига ёрдам берган ушбу олий фазилатларни узида очиб беролмайди» , деб изохлайди.

Бошка бир Рим файласуфи Лусиус Аннеус Сенека хам узининг фалсафий мулохазаларини таълим-тарбияга багишлаган. У таълим ва тарбия мавзусига мурожаат киларкан, «калбни тарбиялашга устунлик беради» . Сенека хам Цицерон сингари укитишни фазилат деб билган. У узининг машхур хатларидан бирида шундай ёзган эди: «Инсоннинг укиган бир куни энг узун жахолат асридан хам узунрокдир» . Цицерон «нотик фалсафий маълумотга эга булиши керак», деб таъкидлайди . Уз навбатида, Рим фалсафасининг яна бир вакили -Марк Фаби Квинтилиан «факкат яхши ният билан хаяжонланиш ва эхтиросларни рамзий килиш учун энг кулай булган санъат хакидаги билимларни» маъкуллайди.

Айтишимиз мумкинки, Рим фалсафаси таълимни у ёки бу турдаги фаолиятга мулжалланган шахсни тарбиялашнинг зарурий элементи, деб хисоблаган. Бу караш утилитар характерга эга булиб, унга мувофик, таълимнинг асосий киймати унинг хаётга татбик этилишини тушунтиришдан иборат. Бу фалсафа замирида биз таълимнинг инсонни уз эхтиросларидан голиб чикишга ва маданиятли жамиятда яшашга кодир булган шахсга айлантирадиган куч сифатида талкин этилганлигини куришимиз мумкин.

Немис мутафаккири Гегель хам шулардан келиб чиккан холда таълимни «бу шахснинг ахамияти ва хакикати туфайли» ривожланишини алохида таъкидлаган эди . И.Кант таълимотига эътибор каратадиган булсак, «акл имконияти ва танкиди бевосита таълим билан узвийликда тахлил этилади. Педагогика ва келажак уртасида узаро белгилайдиган богликлик мавжуд. Биринчидан, келажакни кутмасдан, тарбиянинг максадларини танлаш мумкин эмас, иккинчидан, келажак бевосита тарбия самарадорлигига боглик» . Куриниб турибдики, И.Кант таълимни икки жихатдан тушунади. Унинг фикрига кура, бу хам таълим берадиган имтиёзлардан биридир. Бу И.Кант учун «тинчлик доимо хукмронлик киладиган мукаммал маданиятни шакллантириш» воситаси булганлигини англатади.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

REFERENCES

1. Узбекистан Республикаси Президента Ш.М.Мирзиёевнинг 2020 йил 25 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси. https://uza.uz/posts/ 05-01-2020.

2. Жуманиёзова Н.С. Хорижий давлатлар таълим тизими тараккиёти (Сингапур мисолида) // Имом Бухорий сабоклари. - Бухоро, 2020 - №2. - Б. 144-147. (09.00.00; № 9).

3. Jumaniyazova N.S. Reforms in improving the quality of higher education and its philosophical and legal basis // International Journal of Psychosocial Rehabilitation: Vol. 24, Issue 08, 2020. - P. 6499-6505. (№3; Scopus).

4. Jumaniyazova N.S. Modern education system and personnel policy in Uzbekistan // International Journal of Research Available at: 2019 - P. 478-484. (№23; SJIF, 5.7).

5. Жуманиёзова Н.С. Узбекистонда таълим сиёсати модернизацион боскич // Демократлаштириш ва инсон хукуклари. - Тошкент, 2020. - № 1.(84) - Б. 14-18. (09.00.00; №5).

6. Jumaniyazova N.S. Principles of state policy in the area of education // The scientific heritage Budapest, Hungary, 2021. - Б. 46-48 (№23 SJIF, 5)

7. Жуманиёзова Н.С. Современная система образования: интеграция и пропорциональность национальных процессов // Intermtioml Multidisciplinary Scientific Practical Conference on Applied Science and Humanities. Archive of Conferences, USA, Boston, 2021. - С. 48-49.

8. Жуманиёзова Н.С. Вопросы повышения эффективности духовно-нравственного воспитания в системе образования // Халыкаралык гылыми-тэжiрибелiк конференциясы: Международная научно - практическая конференция. - Астана, 2018. - Б.127-129.

9. Жуманиёзова Н.С. Таълим тизимида талаба-ёшларда танкидий тафаккур кобилиятини шакллантириш // Глобаллашув шароитида тинчлик ва баркарорликка тахдид солувчи гоявий, мафкуравий ва ахборот хуружларига карши курашишнинг замонавий усулларини яратиш: Республика илмий-амалий конференцияси материаллари. - Тошкент, 2019. - Б.204 -207.

10. Жуманиёзова Н.С. Янги Узбекистон олий таълими тизимидаги узгаришлар талкини // Учинчи ренессанс маънавияти: Республика илмий-амалий конференция материаллари. - Тошкент, 2021. - Б. 176-179.

11. Жуманиёзова Н.С. The role of social servicesin the molemization of higher elucation // Узбекистон Республикаси олий таълими инновацион ривожланиш йулида: Халкаро илмий-амалий конференция материаллари. - Кукон, 2019. -Б.

357-359.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

12. Жуманиёзова Н.С. Узбекистон олий таълим тизимини халкаро микёсда интеграциялашуви // "Транспорт сохасида халкаро даражадаги мутахассис кадрлар тайёрлаш истикболлари" мавзусидаги халкаро илмий-амалий конференцияси туплами, Тошкент, - Б. 413-418.

13. Жуманиёзова Н.С. Глабаллашув жараёнида олий таълимда кадрлар сифати масаласи // Глоболлашув шароитида ахборот тахдидларига карши курашишнинг замонавий технологияларини яратиш муаммолари: Халкаро илмий-амалий конференция материаллари. -Тошкент, 2020. -Б. 136-140.

14. Жуманиёзова Н.С. Алишер Навоий меросининг жахон цивилизация тарихида тутган урни // Урта асрлар шарк алломалари ва мутафаккирлари тарихий меросида санъат ва маданият масалалари: Халкаро илмий - назарий ва амалий конференция материаллари. - Тошкент, 2018. - Б.106-109.

15. Жуманиёзова Н.С. Мустакиллик йилларида миллий маънавий меросимизнинг тикланиши, туризм сохасида амалга оширилган кенг куламли ислохотлар // Ислом Каримов - янги давр узбек давлатчилигининг асосчиси: Республика илмий-назарий конференция материаллари. - Тошкент, 2018 - Б.

16. Жуманиёзова Н.С. Оила институтининг функционал жихдтлари ва ёшлар тарбиясидаги урни // УзМУ хабарлари. - Тошкент, 2018.-№-1/4/1. - Б. 121-214.

17. Жуманиёзова Н.С. Бошкарув маданиятида ахлокий кадриятлар инъикоси // Ижтимоий - гуманитар фанларнинг долзарб масалалари: ривожланиш истикболлари: Халкаро илмий-назарий анжуман материаллари. - Нукус, 2018. -Б.242 -244.

18. Жуманиёзова Н.С. Оналик ва болаликни ижтимоий хдмоялаш масалалари // Социологияни укитиш ва социологик тадкикотларни ташкил этишнинг долзарб масалалари: Республика илмий-амалий конференция материаллари. -Тошкент, 2018 - Б.68-69.

19. Жуманиёзова Н.С. Буюк келажакнинг буюк ёшлари // Ислом Каримов -янги давр узбек давлатчилигининг асосчиси: Республика илмий-назарий конференция материаллари. - Тошкент, 2018 - Б.50-54.

20. Jumaniyazova N.S. The impact of the synthesis of global multicultural civilization and modernization on the socio-cultural life of Uzbekistan // International Virtual Conference on Language and Literature Proceeding. Indonesia, 30 may 2022 (Session 5) - P. 88-90.

21. Jumaniyazova N.S.The role of social institutions in the development of young people // Galaxy international interdisciplinary research journal (GIIRJ). Vol. 10, Issue 6, June. 2022. - P.67-70.

22-26.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

22. Kadamovich, Y. J., Muzaffarovna, I. G., Maxmudovich, Y. B., Boxtiyarovna, S. S., & Xabibullayevich, S. S. (2020). Social justice as a condition of socio-spiritual stability in society. Journal of Critical Reviews, 7(5), 816-818.

23. PaMaroB, ^.C., EaparoB, P.y., CymaHOB, C.X,., MypaTOBa, ^.A., XacaHOB, M.H., & 3pHHë30B, y.K. (2022). Ëm.TAP 3AMOHABHH MA^AHHH ^HËOACH BA yMyMHHCOHHH KAAPK^T^AP TymyH^ACHHHHr MA3MyH-MOXH^TH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10), 376-386.

24. PaMaroB, ^.C., EaparoB, P.y., CymaHOB, C.X,., KymaKOB, Oaroynna AôgynnaeBHH., BanneB, R.A., & XacaHOB, M.H. (2022). X,O3HPrH ^ABP^A H^THMOHH A^O^AT XAKKAATH H^MHH-OA^CAOHH KAPAm^APHHHr Y3HrA XOC TA^^HHH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (9), 647-656.

25. Can^HasapoB, H., & CymaHOB, C. X. (2022). H^THMOHH A^O^ATHH MyCTAXKAM^Am^A H^THMOHH TA^EHPKOP^HKHH yCTyBOP ^HXAT-HAPH. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1),

26. Раматов, Ж. С., Муратова, Д., Султанов, С. X,., Тухтабоев, Э., Кушаков, Ф., & Хасанов, М. Н. (2022). ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ ВА КАДРИЯТЛАР ПЛЮРАЛИЗМИ. World scientific research journal, 8(1), 102-108.

27. Раматов, Ж. С., Эрниёзов, У. К., Султанов, С. X., & Хасанов, М. Н. (2022). САНЪАТНИНГ ТАРИХИЙ-ФАЛСАФИЙ АСОСЛАРИНИНГ БУГУНГИ КУНДАГИ АХАМИЯТИ. World scientific research journal, 9(2), 65-70.

28. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Sultanov, S., & Khasanov, M. (2022). METHODS AND MEANS OF FORMATION OF SPIRITUAL MORAL CONSCIOUSNESS IN STUDENTS AND YOUTH OF UZBEKISTAN. World scientific research journal, 10(1), 257-262.

29. Журабоев, Н. Ю., Баратов, Р. У., Кушаков, Ф. А., Султанов, С. X., & Хасанов, М. Н. (2022). ХИТОЙ ФАЛСАФАСИНИНГ ИЖТИМОИЙ-СИЁСИЙ КАРАШЛАРИ. World scientific research journal, 9(2), 43-48.

30. RAMATOV, J., SULTANOV, S., NAZAROVA, N., KHASANOV, M., & VALIEV, L. THE PLACE AND ROLE OF WOMEN IN THE RAILWAY TRANSPORT SYSTEM OF ШВЕК^ТАМ ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития",(12), 49-52.

31. РАМАТОВ, Д., УМАРОВА, Р., СУЛТАНОВ, С., НАЗАРОВА, Н., & ХАСАНОВ, М. ФИЛОСОФИЯ И БУДУЩЕЕ. ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА

71-76.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(6), June, 2023

СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития" ,(12).

32. Султонов, С. (2017). Взгляды Амира Темура на нравственное и интеллектуальное воспитание. Молодой ученый, (4), 626-627.

33. RAMATOV, J., UMAROVA, R., SULTANOV, S., NAZAROVA, N., & KHASANOV, M. LEADERSHIP FACTOR IN PROVIDING YOUTH COMPETITIVENESS. ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития",(12), 40-44.

34. RAMATOV, J., UMAROVA, R., SULTANOV, S., NAZAROVA, N., & KHASANOV, M. THE IMPORTANCE OF FORMING HIGH MORALITY AND SPIRITUALITY IN YOUNG PEOPLE. ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития",(12), 78-81.

35. RAMATOV, J., UMAROVA, R., SULTANOV, S., NAZAROVA, N., & KHASANOV, M. THE ROLE OF THE SCIENCE OF PROFESSIONAL ETHICS IN THE TRAINING OF SPECIALISTS AND RELATIONSHIP WITH OTHER DISCIPLINES. ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития",(12), 23-26.

36. РАМАТОВ, Д., СУЛТАНОВ, С., НАЗАРОВА, Н., ЭРНИЯЗОВ, У., ХАСАНОВ, М., & ВАЛИЕВ, Л. ПРАГМАТИЗМ ПРОТИВ ФИЛОСОФИИ ОБЩЕСТВА. ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития",(12).

37. RAMATOV, J., BARATOV, R., SULTANOV, S., NAZAROVA, N., ERNIYOZOV, U., & VALIEV, L. THE ROLE OF AUROBINDO GHOSH'S CONCEPT OF EDUCATION. ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ Учредители: ООО" Институт управления и социально-экономического развития",(12), 57-60.

38. Sultanov, S. H. (2023). YOSHLAR MA'NAVIYATIGA TA'SIR KO 'RSATUVCHI OMILLAR. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3(1), 698-709.

39. Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Султанов, С.Х,., Муратова, Д.А., Хасанов, М.Н., & Эрниёзов, У.К. (2022). ЁШЛAP ЗAМOНAВИЙ МAДAНИЙ KИЁФACИ ВA УМУМИНШНИЙ KAДPИЯТЛAP ТУШУНЧACИНИНГ МAЗМУН-МOX,ИЯТИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10), 376-386.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.