Научная статья на тему 'ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН ЁШЛАРИНИНГ МАЪНАВИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШДА ИЖТИМОИЙ-ГУМАНИТАР ФАНЛАРНИНГ РОЛИ'

ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН ЁШЛАРИНИНГ МАЪНАВИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШДА ИЖТИМОИЙ-ГУМАНИТАР ФАНЛАРНИНГ РОЛИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Маънавият / маънавий озуқа / руҳият / қадрият / ислоҳот / тарбия / аҳли маъни вакиллари. / Spirituality / spiritual nourishment / spirituality / value / reform / education / representatives of people.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Ибрагимова, Гулнора Хавазматовна

Мазкур мақолада маънавиятнинг инсон ҳаётида тутган ўрни, бугунги глобаллашув шароитида ёшлар маънавиятини юксалтиришнинг муҳим жиҳатлари ва мамалакатимизда маънавий соҳани ривожлантириш борасида амалга оширилаётган ислоҳотлар тўғрисида маълумотлар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF SOCIAL AND HUMANITARIAN SCIENCES IN RAISING THE SPIRITUALITY OF NEW UZBEKISTAN YOUTH

This article provides information on the role of spirituality in human life, the important aspects of raising the spirituality of young people in the context of today's globalization, and the reforms implemented in the development of the spiritual sphere in our country.

Текст научной работы на тему «ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН ЁШЛАРИНИНГ МАЪНАВИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШДА ИЖТИМОИЙ-ГУМАНИТАР ФАНЛАРНИНГ РОЛИ»

ЯНГИ УЗБЕКИСТОН ЁШЛАРИНИНГ МАЪНАВИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШДА ИЖТИМОИЙ-ГУМАНИТАР ФАНЛАРНИНГ РОЛИ

d https://doi.org/10.5281/zenodo. 11664307

Ибрагимова Гулнора Хавазматовна

Тошкент давлат ик;тисодиёт университети профессори, педагогика фанлари доктори

Тел: +998 90 965 47 07

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацолада маънавиятнинг инсон уаётида тутган урни, бугунги глобаллашув шароитида ёшлар маънавиятини юксалтиришнинг мууим жиуатлари ва мамалакатимизда маънавий соуани ривожлантириш борасида амалга оширилаётган ислоуотлар тугрисида маълумотлар берилган.

Калит сузлар. Маънавият, маънавий озуца, рууият, цадрият, ислоуот, тарбия, аули маъни вакиллари.

АННОТАЦИЯ

В данной статье представлена информация о роли духовности в жизни человека, важных аспектах повышения духовности молодежи в условиях современной глобализации, а также реформах, реализуемых в развитии духовной сферы в нашей стране.

Ключевые слова. Представители духовности, духовного питания, духовности, ценностей, реформации, воспитания, духовности людей.

ANNOTATION

This article provides information on the role of spirituality in human life, the important aspects of raising the spirituality of young people in the context of today's globalization, and the reforms implemented in the development of the spiritual sphere in our country.

Key words. Spirituality, spiritual nourishment, spirituality, value, reform, education, representatives of people.

"Жамият уаётининг танаси ицтисодиёт булса, унинг жони ва рууи маънавиятдир!"

Шавкат Мирзиёев[1;1].

КИРИШ.

Маънавият жамият таракдиёти, миллат камолоти ва шахс баркамоллигини белгилаб берувчи асосий мезонлардан бири хдсобланади

чунки, мaънaвият ривожлaнгaндaгинa жaмиятдa иктисодий Ba ижтимоий-сиёсий бaркaрорлик вужудга келaди x1aмдa мaмлaкaт Ba миллaт тaрaккий этaди. Бу уз нaвбaтидa шaхснинг бaркaмол ривожлaниши учун зaрyр булгж зaмин булиб хизмaт килади.

Мaънaвият жaмият тaрaккиёти, миллaт смолоти Ba шaхс бaркaмоллигини белгилaб берувчи aсосий мезонлaрдaн бири x1исоблaнaди чунки, мaънaвият ривожлaнгaндaгинa жaмиятдa иктисодий Ba ижтимоий-сиёсий бaркaрорлик вyжyдгa келaди xa^a мaмлaкaт Ba миллaт тaрaккий этади. Бу уз нaвбaтидa шaхснинг бaркaмол ривожлaниши учун зaрyр булган зaмин булиб хизмaт килaди.

Адабиётлар тахлили ва методологияси. Мaънaвиятни шaхс, миллaт, дaвлaт Ba жaмиятнинг кyдрaтли кучи сифaтидa урганиш фaкaт мaмлaкaтимиз уз мyстaкиллигини кулга киритгaндaн кейингинa бошлaнди. Уни бу шaклдa урганиш эсa х,еч мyболaFaсиз aйтиш мумкинки, мyстaкиллик шaроитидaги миллий тaфaккyр тaрaккиётимиздa янги йyнaлишдир.

Мaънaвият yз-yзидaн шaкллaнaдигaн rnpca эмaс, y aввaло хдр бир инсоннинг ички мaънaвий свлохдятини шaкллaнтириш йyлидa бaрчa моддий Ba мaънaвий бойликлaрни узл^тириш, Вaтaн Ba миллaт мaнфaaтлaри йyлидa хадол, фидойилик билaн мех,тат килиш жaрaёнидa шaкллaнaди.

Узбек х^ки 130 йилчa мyстaмлaкaчилик истибдоди остидa яшaди. Бу дaвр мобaйнидa унинг миллий-мaънaвий мероси пaймол этилди, тaрихи сохтaлaштирилди, илмий, мaдaний бинобaрин мaънaвий меросгa ниглистик кaрaш хукм суриб чеклaб куйилди. Хадкимизнинг онги сад бyлмaсa ижтимоий aдолaтсизлик, мaънaвиятсизлик, нопоклик Ba ёвyзликкa кaршилик кyрсaтолмaй юввош яшaйверишгa куникиб колaёзгaн эди. Узок йиллaр мобaйнидa мyстaмлaкa искaнжaсидa кун кечиргaн хвлкимиз уз тaрихий-мaънaвий меросидaн тyлaконли, эркин-эмин фойдaлaниш имкониятидж мaxрyм булиб келди.

Мyстaкилликкa эришишимиздж aBBan: ким Имом an-Бухорий, Хyжa Ах^д Яссaвий, Имом aт-Термизий, Нэжмиддин Кубро, Абу Мaнсyр Мaтрyдий, aл-МaрFиноний, Faззолий, Нaкшбaнд кaби aлломaлaримизнинг номини тилга олaр, yлaр колдиргaн бой мaънaвий меросни урганиш имкониятигa эта эди?;

Ким Куръони Kaримни, X,aдислaрни, дину-исломни эркин укий Ba ургата олaрди?;

Ким Амир Темур, Мирзо УлyFбек, Бобур Мирзо сингaри мaънaвий мaдaниятимизнинг юлдyзлaри бyлгaн буюк зотлaр номини эркин-эмин тилгa олaр эди?;

Ким Абдyллa Кодирий, Чулпон, Усмон Носир, Фитрaт, Бехбудий кaби мaърифaтпaрвaр, миллaтпaрвaр бyлгaн yлyF зотлaрни эслaй олaрди?;

Бу кaби сaволлaрнинг сон-сaноFи йук. Мaнa шyлaрнинг узи хдм миллий мaънaвиятимизнинг нaкaдaр топтaдгaнлигини тaъкидловчи мисоллaрдир.

Фaкaт мyстaкдлликни кУлгa олишимиз шaрофaти тyфaйлигинa мaънaвий меросимизни, кухта Ba нaвкирон тaриxимизни yргaниш, жэхон цивилизaциясидaги муносиб урнимизни тикдaш Ba демокрaтик жaмият куришдек бaxтгa мyшaррaф булдик.

Маънавият - инсоннинг рyxиятини, унинг уз-узини aнглaши, диди, фaросaти, aдолaт билaн рaзилликни, яxшилик билaн ёмонликни, гyзaдлик билaн хунукликни, вaзминлик билaн жохилликни aжрaтa билиш кобилияти, экл-зaковaтини, юксaк мaксaд Ba FOялaрини куя билиши, yлaрни aмaлгa ошириш учун xaрaкaт килиш Ba интилиш садохиятидир.

мaънaвият жyдa кенг кaмровли тyшyнчa булиб, уни бир жyмлaдa ифодaдaш нихоятдa мушкул.

Мaънaвият купрок инсон к&лбига, ботиний томонига кaрaтилгaнлиги билaн вжрвлиб тyрaди. Шу мaънодa мaънaвият инсон кaдбидaги илохий бир нур сaнaдaдики, бу илохий нур хеч бир жонзотдa йук. Мaънaвият шyндaй сехрли тилсимки, уни тугад ечишгa бaшaр кyдрaти етмaйди.

Кейинги пaйтлaрдa мaънaвиятгa оид эълон кдлинaётгaн мaколaдaрдa, yткaзилaётгaн aнжyмaнлaрдa «Мaънaвият» тyшyнчaсигa тaъриф бериш, унинг жшият, инсон Ba миллaт тaрaккиётидaги урнига кaттa эътибор кaрaтилмокдa. Хyсyсaн, тaникди фaйлaсyф А.Жaдолов «Мyстaкиллик мaъсyлияти» aсaридa «Мaънaвият - инсоннинг зот белгиси, унинг фaолиятининг aжрaдмaс тaркибий кисми, онги, aкд-зaковaтининг мaхсyли»[2;29], - деб тaърифлaгaн. «Хдёт фaдсaфaси Ba фaлсaфa хaёти» мaколaсидa бу тaърифни янaдa кенгaйтириб, мyкaммaдрок тaрздa кyйидaгичa тaърифлaйди: «Мaънaвият - инсон фaолиятининг рухий мвзмуни булиб, кишилaр унинг воситaсидa yзлaрини aнглaйдилaр, жaмиятни, тaбиaтни, yлaрнинг мaвжyдлиги хaмдa тaрaккиёти xyсyсиятлaрини yргaнaдилaр, конyнлaрини кaшф этaдилaр Ba yлaргa тaяниб, уз турмуш шaроитлaри, aмaлий фaолиятлaри мyaммолaрини х&л этaдилaр» [3;15]. Мумлиф уз фикрини дaвом эттириб, мaънaвиятсиз хaётни коронFи бир xонaгa yxшaтaди.

Куритадики, бир мумлифнинг узи мaънaвиятни тэърифлэшгэ турличэ ёндaшaдики, бу хэм мaънaвиятнинг куп кaмровли тушунчэ экэнлигини курсэтэди.

Бундэн тэшкэри бир кэтор олимлэримиз aнжyмaнлaрдa килган мaърyзaлaридa «мaънaвият - инсондэги axлок, одоб, билим, илм, иймон, иxдос

Ba инсоният кaмолоти учун ижобий тaъсир килувчи тизим ёки мaънaвият -инсоннинг aклий, axлок,ий, илмий, aмaлий, мaфкyрaвий кaрaшлaр йиFиндиси Xисоблaниб, диний Ba дунёвий кaрaшлaрининг a^ этиш дaрaжaсидир», деб тaъриф бериб келмокдaлaр. А. Эркaевнинг фикричa, «Maънaвият - инсоннинг ижтимоий-мaдaний мaвжyдот сифaтидaги мохиятидир, яъни инсоннинг мехр-MypyBBaT, aдолaт, тyFрилик, софдиллик, виждон, ор-номус, вaтaнпaрвaрлик, гyзaлликни севиш, зaвкдaниш, ёвузликта нaфрaт, иродa, мaтонaт вa шу кaби кyплaб aсл инсоний xислaтлaри вa фaзилaтлaрининг узвий бирлик, мyштaрaклик кaсб этгaн мaжмyидир»[4;27].

Maънaвият мyaммоси билaн aнчaдaн буён шyFyллaниб келaётгaн олимлaримиздaн бири М. Имомнaзaров мaзкyр мaсaлaгa бaFишлaб иккитa китоб чикдрди. Myaллиф биринчи китобидa «Maънaвият инсон кaлбидaги илохий нур...»[5;6], - деб ёзган бyлсa, иккинчи китобидa «Maънaвият - инсон кaлбидa, кунгил кyзгyсидa aкс этгaн xa^R^ нуридир, дейилган тaъриф дaрхaкдкaт, сyфиёнa рaмзий тaърифдир, зотaн бошкaчa тaъриф бу чексиз мохиятни чеклaб куяди»[5;14], - деб ёзaди.

Э. Юсупов инсондa мaвжyд бyлaдигaн хaммa xислaтлaр эмaс, бaлки ижобийлaригинa мaънaвият бyлa олишини кyрсaтиб: «Maънaвият - инсон axлокд вa одоби, билимлaри, истеъдоди, кобилияти, aмaлий мaлaкaлaри, виждони, иймони, эътикоди, дyнёкaрaши, мaфкyрaвий кaрaшлaрининг бир-бири билaн узвий боFлaнгaн, жaмият тaрaккиётигa ижобий тaъсир этaдигaн мyштaрaк тизимдир»[6;34], - деб тaърифлaйди.

Aдбaттa, юкоридa келтирилган фикрлaрнинг хaммaсидa xaitf мaънaвиятнинг купгита киррaлaри уз ифодaсини топгaн вa yлaрдa мyaллифлaр yзлaрининг нукгаи нaзaрлaрини билдиргaнлaр, aммо yлaрдa инсон сaлоxиятини устириш мaсaлaси эътибордaн четдa колганлиги кyринaди. Х^и янa кyплaб олимлaримиз мaънaвият тyшyнчaсигa уз мyносaбaтлaрини билдирaдилaр вa aнa шу билдирилгaн турли фикрлaр aсосидa умумий мyкaммaл тaъриф шaкллaнaди, дегaн yмиддaмиз.

Юкоридaгилaрдaн келиб чикиб, мaънaвият - инсоннинг рухиятини, унинг уз-узини англаши, диди, фаросати, адолат билан разилликни, яхшилик билан ёмонликни, гузаллик билан хунукликни, вазминлик билан жохилликни ажрата билиш кобилиятини, акл-заковатини, юксак максад ва FOяларни куя билиш, уларни амалга ошириш учун харакат килиш ва интилиш салохиятидир, - деб тaъриф бериш уринли деб xисоблaймиз. Aдбaттa, бу тaъриф энг оxирги, кдёмига етган, мyкaммaл деб, aйтишимиз мумкин эмaс.

Мухокама ва натижалар. Мaънaвият инсон тyFилишидa онэ сути, унинг arna^, мехри, эждодлэр кэдриятлэри тэъсири остидэ шaкдлaнaди. Унинг шaкллaнишидa оилэдэги мухит, жэмиятдэги хэмжихэтлик, дaвлaт олиб борэдигэн сиёсaтдaги aдолaтпaрвaрлик Ba инсонпaрвaрликнинг кэй дaрaжaдa эмэл килиниши эсосий уринни эгaдлaйди.

Мaънaвиятнинг моддий кучгэ эйлэниши хэр бир инсонннинг xarra-хaрaкaтлaридa, уз оилэси, миллэти Ba Вэтэнигэ булгэн мyносaбaтлaридa нaмоён булэди. Юкоридэ aйтгaнимиздек, унинг шaкллaнишидa отэ-онэ, инсон яшaётгaн этроф-мухит, миллий, диний кадриятаэр, жэмиятдэги инсонпaрвaрлик Ba aдолaтпaрвaрлик сиёсэти мухим эхэмиятга эгэ.

Одэм отэ-онэдэн тyFилaди, эммо унинг эклоги, одоб борэсидэги фaзилaтлaри, яъни мaънaвий дунёси жэмиятдэ, ижтимоий, сиёсий, иктисодий мyносaбaтлaр тэъсиридэ шaкллaнaди. Инсоннинг мaънaвий олэми эсосэн ижтимоий тaрaккдётнинг мэхсули булсэ хэм, y уз нaвбaтидa, жэмият тaрaккиётигa нихоятдэ кэттэ тэъсир курсэтади, уни белгилэб берэдигэн омиллэрдэн бири сaнaлaди. Одэмлэрдэ axдок, одоб, иймон, виждон, xaдоллик, мехнaтсевaрлик, бaйнaдмилaдчилик, инсонпaрвaрлик эътикоди, вaтaнпaрвaрлик, миллий Ba инсоний Fyрyр тyЙFyси, бурч Ba мэсъулиятни хис килиши кэнчэлик кучли, юкори булсэ, жэмият тaрaккиётининг зэминлэри хэм кенгайишига, тинчлик, осойиштэлик, хэмжихэтлик бэркэрор булишигэ олиб келэди.

Жэмият тaрaккиётининг хэр бир янги боскичи кишилэрнинг мaънaвий кэмолэтидэ хэм янги дaврнинг юзэгэ келишидир. Мaънaвиятсиз эдолэтли, юксэлиш имкониятигэ эгэ булгэн жэмият булмэгэнидек, жэмиятсиз мaънaвият хэм ривожлaниши мумкин эмэс.

Жэмиятнинг иктисодий, ижтимоий-сиёсий сохaлaридa мaвжyд булгэн муэммолэрини мaънaвиятни ривожлaнтириш, унгэ тэяниш орк&ли х&л этиш мумкин.

Мaънaвият миллэтни тaрaккдётгa етaкловчи, дaвлaтнинг кудрэтини оширyвчи мухим омил сaнaлaди. Чунки кэердэ, кэйси мaмлaкaтдa мaънaвият юксэк дaрaжaдa булсэ, ушэ жойдэ, ушэ мaмлaкaтдa жохиллик, хэсэдгуйлик, бепaрволик, xyдбинлик, ялковлик, мэнмэнлик, текинxyрлик, Fийбaт килишлик, куролмэслик, ёвyзлик, тухмэт килиш кэби сэлбий иллaтлaр, мaънaвиятсизлик куринишлэригэ урин колмэйди.

Мaънaвият хэр доим мэърифэт билэн yЙFyн холэтдэ ривождaниб боради. Мэърифэт - билиш, билим, тэниш Ba мэълумот, - дегэн мэънони энглэтэди.

Инсониятнинг бир жэмиятдэн иккинчи жэмиятгэ, бир тaриxий дaврдaн иккинчи бир янги тaриxий дaвргa утиши мaърифaтпaрвaрликдaн бошлэнэди. Зэмонэнинг, миллэтнинг энг етук, онгли, ок-корэни тэнигэн, фидойи, элим,

юртим деб яшовчи, узокни кузловчи мaънaвиятли кишилaри мaърифaт-пaрвaрлик билaн шyFyллaнгaнлaр. Чунки, мaърифaт - мaънaвий кaрaмлик, куркув вa xaдикни бaртaрaф этaди, инсонгa бекиёс илохий кyдрaт, мислсиз сaдоxият бaxш этaди. Maмлaкaт, миллaтнинг озодлиги - унинг мaърифий yЙFOкдигидaдир. Одaмзод нaслининг yлyFлиги эсa билимдaн.

Билингки, билим вa мaънaвият yйлaб кyрилсa, мисоли бир жилов. У инсонлaрни бaрчa ёмон, ярaмaс ишлaрдaн, яъники мaънaвиятсизликлaрдaн тийиб тyрaди. Шу тyфaйли отa-боболaримиз, aвлод-aждодлaримиз доимо мaърифaт вa мaънaвиятгa интилиб яшaгaнлaр. Улaр мaънaвият вa мaърифaт чироктарини мaшъaдa сингaри ёккaнлaр. Юксaк мaънaвият вa мaърифaт тyфaйли Турон зaмин ер юзидa шyxрaт козонган.

Maънaвият xaм узининг бир кдтор кaтегориялaригa - тyшyнчaдaригa вa ривождaниш конyниятлaригa эгaдир. Унинг тyшyнчaдaригa шaxснинг уз-узини aнглaши, билимдонлик, кддби тозaдик, сaxийлик, сaмимийлик, xaйриxоxлик, иймонлилик, xaдоллик, эътикодлилик, диёнaтлилик, покдик, меxр-шaфкaтлилик, виждонлилик, ростгуйлик, aдолaтпaрвaрлик, отa-онaгa xyрмaт, оилaгa сaдокaт, вaфодорлик, тyFрилик вa бошкaдaр; миллaтнинг вaкили сифaтидa: миллий уз-узини aнглaш, миллий Fyрyр, миллaтпaрвaрлик, вaтaнпaрвaрлик, миллaт тaкдиригa нисбaтaн мaсъyлиятни, миллий мaнфaaт устиворлигини хис этиш, миллий тил, миллий тaриx, aдaбиёт, сaнъaт, yрф-одaтлaр, aнъaнaдaр, кaдриятлaр, дaвлaт тизимига xyрмaт, конyнлaргa xyрмaт вa итоaткорлик, вaзминлик, уз кaсбининг мохир yCTa^ булиш, мaмлaкaт ички вa тaшкд фaолиятидaн xaбaрдор булиш вa уни кУллaб-кyввaтлaш, мaмлaкaт ижтимоий, сиёсий, иктисодий, мaънaвий xaётидa фaоллик вa бошкaдaр кирaди.

Maънaвиятнинг юкоридa келтирилгaн тyшyнчaлaридaн куриниб турибдики, мaънaвият xaр бир инсоннинг миллaт, жaмият, дaвлaт xaёти, инсонлaрaро бyлaдигaн вa ижтимоий xaётгa нисбaтaн бyлaдигaн мyносaбaтлaрини уз ичига олaди.

Maънaвият ривожлaниши xaм мaълyм конyниятлaргa тaянaди. Гaрчaнд бyндaй конyниятлaр бир нечa йyнaдиш вa жaрaёнлaрни уз ичигa олсa xaм, yлaрни йирик гyрyxлaргa aжрaтиш мумкин.

Биринчи гурухга шaxс, миллaт ёки жaмиятнинг ички сaдоxияти билaн боFлик булган конyниятлaр кирaди. Яъни шaxс, миллaт ёки жaмиятнинг ички сaдоxияти мyстaxкaм, зaминлaри чукур булиши мaънaвият ривожтанишининг aсосини тaшкил кдлaди. Aгaр ички сaлоxият ночор бyлсa, шaxс бaркaмоллик дaрaжaсигa, миллaтнинг уз бир бутунлигини сaкдaшгa вa aйни пaйтдa жшиятнинг юксaк тaрaккиёт п0F0нaсигa эришишигa сaлбий тaъсир килaди. Ята xaм aникрок килиб aйтилaдигaн бyлсa, ички сaлоxият aсосий тaянч вa

объект™ зэруриятдир. Ички сэлохиятнинг дaрaжaлaри эсэ объектив Ba сyбъектив омиллэр билэн боFлик булэди. Унинг ривожлaниши улэрнинг yЙFyн холэтдэ булишини тэкэзо этади.

Ички сэлохиятнинг мустэхкэм булиши, тaриxий тaрaккиёт боскичи ёки шaxс шэкллэниш жэрэёни кэндэй мурэккэб булмэсин, бэрибир зэрурий шэроитлэр юзэгэ келгэн пэйтдэ шaxс мaънaвий кэмолотини Ba миллэтнинг юксэлишини тэъминлэшгэ xизмaт кдлaверaди.

Иккинчи гурух конуниятлэрига шaxслaр Ba миллaтлaрнинг узэро муносэбэтлэри жэрэёнидэ содир булэдигэн «узэро тэъсир» Ba «узэро бойитиш» оркэли нэмоён булэдигэн жaрaёнлaр кирэди. Яъни шaxс мaънaвий кэмолоти онэдэн тyFилиши билэн юзэгэ келмэйди. Худди шунингдек миллэт хэм тaриxий тaрaккиётнинг мэълум боскичдaридa бошкэ xaдкдaр, миллaтлaр билэн хэмкорлик нэтижэсидэ юзэгэ келэди. Х,еч кэчон шaxс, инсон yзгaлaрсиз яшэй олмэгэнидек, миллэт хэм бошкэ миллaтлaр, xaдкдaр билэн элокэ кдлмaсдaн тaрaккий килэ олмэйди, боз устигэ бугунги кундэ дунёдэ «соф» миллэт борлигигэ хеч ким гyвохлик ёки кэфолэт берэ олмэйди. Жэмият хэм xyдди энэ шу конуният эсосидэ ривожлaнaди.

Мaънaвият энэ шу узэро муносэбэтлэр Ba «тэъсирлэр» эсосидэ ривождaниб борэди. Бу жэрэёндэ бир томон иккинчисигэ нимэнидир «беради» Ba нимэнидир «кэбул» килади. Шундэй килиб, мaънaвият ривожлaнишидaги «тэъсир» Ba «экс тэъсир» конунияти мaвжyд булиб, y мaънaвиятнинг ривождaниб боришини тaъминлaшгa xизмaт к^лэди.

Аслини олгэндэ, хозирги кундэ мaънaвиятнинг yстивор сохэгэ кутэрилишининг бир кэтор сaбaблaри бор. Биз бу уриндэ энэ шу сaбaблaрнинг бaъзилaринигинa курсэтиб утишни лозим топдик.

Биринчидэн, жэмиятдэ aмaдгa оширилaдигaн бэрчэ вaзифaлaрнинг тэкдири, ундэ яшэйдигэн одaмлaрнинг тэфэккури, онги кэй дaрaжaдa усиши билэн боFликдир. Улэрнинг онги Ba тэфэккурини aмaдгa оширмокчи булгэн вaзифaдaр мохияти Ba мaнфaaти йyнaдишидaн келиб чиккэн холдэ yзгaртирмaсдaн туриб кyзлaнгaн мэксадга эришиб булмэйди.

Анэ шу мэънодэ хэм мaънaвият жэмият хэётини узгэртиришнинг мухим меxaнизми хисоблэнэди Ba хэр кэндэй дaвлaт уз мaксaдлaри Ba мaнфaaтлaридaн келиб чиккэн холдэ уни ривожлaнтиришгa yстиворлик билэн кэрэйди.

Иккинчидэн, мустэкилликнинг дэстлэбки йиллaридa собик Совет мaфкyрaсидaн воз кечиш бaйроFи остидэ умумэн хэр кэндэй мaфкyрaгa кэрши курэш бошлэнди. Бу уз нaвбaтидa одaмлaрнинг мaънaвиятигa, шaкдлaнгaн кaдриятлaригa хэм узининг сэлбий тэъсирини yткaзa бошлэди. Айниксэ, мaтбyотлaрдa бэъзи олимлэр, биринчи нaвбaтдa иктисодий тэфэккурни

шaкллaнтириш зaрyр, мaънaвият эсa am шу иктисодий тaфaккyр зaминидa юзaгa келaди дегaн фикрлaрни илгaри сyрa бошлaдилaр. O^róa^a одaмлaр рyxиятидa ята бир томонлaмa кетиш турмуш тaрзидa етaкчи уринни эгaдлaй бошлaди. Бу уз нaвбaтидa, миллий мaнфaaтлaр ёки вaтaнпaрвaрлик xaкидa кaнчaдик гaпирмaйлик, y узининг биз кyтaётгaн нaтижaдaрини бермaсдaн, бaдки одaмлaрдa шaxсий мaнфaaтлaргa устиворлик беришгa xизмaт кита бошлaди. Бyндaй сaдбий жaрaённинг юзaгa келиши янги жaмият куриш учун xaтaрли.

Учинчидaн, мyстaкдлликнинг дaстлaбки йиллaридa юзaгa келган иктисодий мyaммолaр олдидa одaмлaрнинг aксaрият кисми довдирaб колди, купчилик xоллaрдa ёшлaрнинг тaълим олиш, кaсб урганиш, сaнъaт вa бaдиий aсaрлaргa кдзикдшдaн кyрa бозоргa чикиш, пул топишга интилиш xaвфини юзaгa келтирди. ТyFри, пул топиш, уз xaётининг иктисодий имкониятини мyстaxкaмлaш xaр бир инсон учун xaётий эхтиёж вa зaрyрaт xисоблaнaди. Aммо бу эхтиёж шaxс вa миллaт кaмолоти мaнфaaтлaригa зид бyлмaслиги, yлaрнинг мaънaвий к^шокташиб кетишига xизмaт кдлмaслиги лозим. Aнa шу юзaгa келaётгaн xaвфли жaрaённинг олдини олиш зaрyр.

Тyртинчидaн, собик иттифок шaроитидa фaн, теxникa, мaориф, олий тaълим, бир кдтор сaноaт корxонaлaрини вyжyдгa келтириш вa ривождaнтиришдa купгита ютyкдaр кулга киритилгaн эди. Aммо, yлaр мaркaз вa колaверсa «rarra 0Fa» мaнфaaтлaригa xизмaт киилгвн. Arn шу потенциaд собик Иттифокдош Респyбликaлaргa турли бaxонaдaр билaн рус миллaти вaкиллaрини юбориш, yлaрни мaxaдлий xaлкни бошкдриш, yлaргa рус турмуш тaрзи, тили, yрф-одaтлaрини, xaрaктерини сингдириш хисобига мaмлaкaтдa рус миллaти мaънaвияти устиворлигига тaянyвчи ягонa тил, мaънaвият вa турмуш тaрзини шaкдлaнтиришгa xизмaт килиб келгaн эди. Бyндaй aйёронa вa зУрaвонлик сиёсaти окибaтидa миллaтлaрнинг узлигини aнглaшгa бyлгaн интилишигa кaттa зaрбa берилди. Бу собик иттифокдa умуммиллий инкирозни юзaгa келтирди.

Бу инкироз миллaтнинг «йук» булиб кетиши xaвфини вyжyдгa келтирди. Бyндaй сaдбий жaрaённинг олди олинмaсдaн, миллaтнинг ривожлaнишигa эришиб бyлмaйди. Уни бaртaрaф этиш фaкaт миллий мaънaвиятни тиклaш вa ривожлaнтириш оркдди aмaдгa оширилиши мумкин.

Бешинчидaн, мaънaвиятнинг дaвлaт сиёсaтидa устивор булишига янa бир сaбaб, миллaт сон жиxaтидaн кaттaми ёки кичикми бyндaн кдтъий нaзaр, унинг реaд субъект, мaълyм моддий вa мaънaвий бойликтарни ярaтyвчиси, истеъмолчиси, бошкaдaрдa yчрaмaйдигaн, узига xос xyсyсиятлaри мaвжyдлигини вa узининг мyстaкдл yрнигa эгa булиши таби омиллaрни, яъни

чинакам миллат сифатидаги макомини тиклаш хаётий эхтиёж даражасига кутарилган эди. Уни хал этиш миллат ва давлатнинг келажаги учун амалий ахамиятга эгадир.

Олтинчидан, узбеклар жахон цивилизациясига улкан хисса кушган халкдир. Унинг маънавият, фан, маданият сохасидаги эришган ютуклари жахон халкларига асрлар оша хизмат килиб келмокда. Аммо шуролар тузуми даврида аждодлари томонидан яратилган ана шу ютукларни узбек халкининг онги ва калбидан «чикариш» борасида хам катта ишлар амалга оширилган эди. Мустакиллик шароитида эса уни кайта тиклаш, жахон цивилизациясидаги муносиб ва адолатли урнини тиклаш зарур эди. Бунга эса факат маънавиятни ривожлантириш оркали эришиш мумкин.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда, бугун Янги Узбекистоннинг жахонда уз муносиб урнини топиши, миллатимизнинг кадр-кимматини жойига куйиш, она заминда яшаётган барча миллат ва элат вакиллари билан баркарор ривожланиш йулида дустона фаолият юритиш, Узбекистон ёшларида хакикий миллатпарварлик рухиятини хамда ватанпарварлик масъулиятини уйготиш учун уларнинг онги ва калбида юксак куч вазифасини утовчи маънавият омили ривожлантириш биз педагогларнинг буюк мажбуриятларимиздан бири хисобланади. Зеро, маънавиятли инсонлар маърифатли жамиятни камол топишида ва тараккий этишида мустахкам куч вазифасини утаб берадилар.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES):

1. http://president.uz/ 19.01.2021

2. Жалолов А. Мустакиллик масъулияти. Тошкент:, Укитувчи, 1996, 29-бет.

3. Бобоев Маънавият сарчашмалари. - Мулокот. 1997. - № 5, 15-бет.

4. Эркаев А. Маънавият - миллат нишони. Тошкент. Маънавият, 1997, 27-бет.

5. Имомназаров М. Маънавиятимизнинг такомил боскичлари. Тошкент: Шарк, 1996, 6-бет.

6. Юсупов Э. Инсон камолотининг маънавий асослари. Тошкент: Университет, 1998, 34-бет.

7. Soyibjon o'g'li, U. S. (2021). Ijtimoiy-gumanitar fanlarni o'qitishda Fahriddin Roziyning ontologik qarashlarining o 'rni va ahamiyati.

8. Saifnazarov, I. (2023). Yangi O'zbekiston: inson qadri ulug'langan yurt. -Tashkent: "Ilm-Ziyo-Zakovat" MChJ. - 209.

9. Умаржонов, С. С. (2022). Ижтимоий фанларни укитишда Фахриддин Розий асарларининг урни ва ахамияти. Архив научных исследований, 2(1).

10. MaMaTKynoB, ffl. T. (2022). Ëmnap ^aonnuruHH maKmamupHm MexaHH3Mnapn: MyaMMo Ba enuMnap. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(Special Issue 23), 985-993.

11. Mamatkulov, S. (2024). Some Aspects of Increasing the Social Activity of Young People in Uzbekistan (Harmony of National and Foreign Experience). Central Asian Journal of Social Sciences and History, 5(1), 116-135.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.