Научная статья на тему 'ЖАМИЯТНИНГ ИЖТИМОИЙ-ҲУҚУҚИЙ ЖИҲАТЛАРИНИНГ ЎЗАРО АЛОҚАДОРЛИГИ'

ЖАМИЯТНИНГ ИЖТИМОИЙ-ҲУҚУҚИЙ ЖИҲАТЛАРИНИНГ ЎЗАРО АЛОҚАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

63
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Инсон маънавий-ахлоқий камолоти / Ғоявий тарбия масаласи / Ислом дини / давлат ва жамият / оммавий маданият / халқимизнинг юксак маънавияти / адолатпарварлик / маърифатпарварлик

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — Мухаббат Мамаджановна Курбанова, Жаҳонгир Рахимович Идибеков, Миржалол Собирович Содиқов, Азизжон Машраб Ўғли Ўроқов

Ижтимоий адолат бу жамиятдаги вазифаларни кишилар ўртасида тенг тақсимлаш асосида уларнинг ижтимоий мавқеини тартибга солиш ва меҳнат ва интеллектуал ресурсларни тақсимлашда адолат тамойилига амал қилишдир. Ушбу концепция жамият ҳаѐтидаги энг қадрли бўлган ижтимоий ҳамкорликни ижобий баҳолаш ва ижтимоий ахлоқни барқарор ривожлантириш жараѐнини ўз ичига қамраб олади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖАМИЯТНИНГ ИЖТИМОИЙ-ҲУҚУҚИЙ ЖИҲАТЛАРИНИНГ ЎЗАРО АЛОҚАДОРЛИГИ»

ЖАМИЯТНИНГ ИЖТИМОИЙ-ХУЦУКИЙ ЖИХДТЛАРИНИНГ УЗАРО

АЛОЦАДОРЛИГИ

Мухаббат Мамаджановна Курбанова

Тошкент давлат транспорт университети Чет тиллари кафедраси укитувчиси

Жахонгир Рахимович Идибеков Миржалол Собирович Содиков Азизжон Машраб ^ли Уроков

Ташкент давлат транспорт университети талабалари

АННОТАЦИЯ

Ижтимоий адолат бу жамиятдаги вазифаларни кишилар уртасида тенг таксимлаш асосида уларнинг ижтимоий мавкеини тартибга солиш ва мехнат ва интеллектуал ресурсларни таксимлашда адолат тамойилига амал килишдир. Ушбу концепция жамият хаётидаги энг кадрли булган ижтимоий хамкорликни ижобий бахолаш ва ижтимоий ахлокни баркарор ривожлантириш жараёнини уз ичига камраб олади.

Таянч сузлар: Инсон маънавий-ахлокий камолоти, Гоявий тарбия масаласи, Ислом дини, давлат ва жамият, оммавий маданият, халкимизнинг юксак маънавияти, адолатпарварлик, маърифатпарварлик.

КИРИШ

Ижтимоий адолат бу жамиятдаги вазифаларни кишилар уртасида тенг таксимлаш асосида уларнинг ижтимоий мавкеини тартибга солиш ва мехнат ва интеллектуал ресурсларни таксимлашда адолат тамойилига амал килишдир. Ушбу концепция жамият хаётидаги энг кадрли булган ижтимоий хамкорликни ижобий бахолаш ва ижтимоий ахлокни баркарор ривожлантириш жараёнини уз ичига камраб олади. Шунга кура, ижтимоий адолат сиёсий ёки бошка сохаларда белгиланган маънавий-ахлокий ва хукукий кийматни меъёрий жихатдан тартибга солишга катта ёрдам беради. Ушбу одил судлов нуктаи назари жуда мухимдир, чунки факат адолат устувор булган ижтимоий тизимда ижтимоий хамкорлик, сиёсий хаётни баркарорлиги, конун устуворлиги карор топади. Ижтимоий адолатнинг ижтимоий-иктисодий ва сиёсий-хукукий жихатдан урганиш буйича олиб борилган тадкикотлар асосан икки кисмга булинади: бири одил судловнинг норматив назарияси (ижтимоий адолатнинг умумбашарий меъёрларини урганиш),

October, 2022

471

иккинчиси эмпирик ижтимоий адолат тадкикотлари (ижтимоий таксимотнинг адолатнинг ижтимоий тартибига мос келишини бахолаш).

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Хукукшунос М.В.Пресняковнинг фикрига кура, "Хох адолатли ёки аксинча, адолатсиз булган хар кандай ижтимоий ходисага маънавий ахлокий бахо бериш уни муайян жамиятда муайян тарихий даврдаги конуний булган кадриятлар тизимига таккослаш йули билан амалга оширилади. Хусусий адолат (тамойил) бирмунча расмийлаштирилган, воситали хусусиятга эга ва муайян таркатувчи дастурларни (тенглаштирувчи адолат ва таксимловчи адолат) амалга ошириш йули билан таъминланади. Мазкур холатда гап жамиятнинг кадриятли тизимчаси тугрисида эмас, балки сиёсий ва хукукий тизимчаси тугрисида бормокда. Уларнинг бошкарувчи функциялари хам турли тумандир: умумий адолат кадриятларнинг кабул килинган тизимига таккослаш асосида ижтимоий тартиботнинг конунийлигини таъминлайди. Хусусий адолат ижтимоий муносабатларни бошкаришнинг сиёсий хукукий тамойилларининг муайян мажмуидан иборатдир". Бундай ёндошув куп жихатдан неолиберал Хаейк Фридрих Август фоннинг карашларига якин булиб, у "Хукук, конунчилик ва эркинлик" (1976) китобида "катъий килиб айтганда факат кишиларнинг хатти харакатинигина адолатли ёки адолатсиз деб аташ мумкин". Шу аснода муаммо сифатидаги ижтимоий адолат рамзий мувакккат хусусиятига эмас, балки доимий узгармас хусусиятга эга эканлигини тушуниш мухимдир. Адолат тугрисидаги тасаввурлар унинг фойдалилиги тугрисидаги лахзалик окилона мазмунга асосланган булсада, унда доимо олий адолат идеаллари (кадриятлари) мавжуддир. Шу аснода, у ёки бу моделни танлаш турли омиллар ва шароитлар билан белгиланиши мумкин. Афтидан узига хос муносабатлар тизими сифатидаги ижтимоий адолатни йулга солиш механизмидаги кадриятли функционал мезондаги тасаввур адолатнинг "ижтимоий адолат" универсал тушунчасида уз ифодасини жамланган куринишда топадиган адолатнинг мухим аломатларини белгилаш учун мухим фалсафий-услубий ахамият касб этса керак. Масалан, социолог И.Б.Кузнецова ижтимоий адолат тушунчаси бир томондан, алмашувчи таксимловчи турга эга булган ижтимоий муносабатларни, бошка томондан эса, ижтимоий тажриба асосида ишлаб чикилган мафкуравий кадриятларни акс эттиради деб фараз килади. Шу билан биргаликда ижтимоий адолатни барибир инъом этиш муносабатларига киритиш заруратини таъкидлашимиз жоиз. Бу муносабатларда кишилар хатти харакатларини бахолаш

October, 2022

472

мезони сифатидаги жамият ёки индивид томонидан рухсат этилган муносабатлар хам акс этади. Факат мазкур холатда ижтимоий муносабатлар мажмуи тугрисида эмас, балки таксимлаш, инъом этиш ёки алмашув муносабатлари тизими тугрисида суз юритиш мумкин.

И.Б.Кузнезова адолатни ижтимоий хаёт сохаларида намоён булиш хусусиятларидан келиб чиккан холда чегаралайди. Шу аснода бу муаммо ижтимоий адолатни жамиятни барча сохаларида узаро фарклаши масаласи очиб колади. Чунки жамиятда ижтимоий адолатнинг турлича курсатмаларини (коидаларини) такозо этувчи турли куринишдаги муносабатлар мавжуд булиши мумкин. Шу боис, М.В.Преснякованинг бундай вазиятда ижтимоий муносабатларнинг бир турли гурухларини хисобга олишга асосланган адолатни фарклаш янада муносиброк булиши борасидаги фикри асосли булиб куринмокда. Устига устак, бундай ёндошув гарчи мавхум куринишда булсада, Б.Н.Кашников курсатиб утганидек, Аристотелда хам мавжуд булган. Гап бу ерда бир томондан тенглаштирувчи ва таксимловчи адолатни чеклаш, бошка томондан эса, инъом этиш, алмашиш ва таксимлаш сохасидаги уларнинг турли куринишларини чеклашда яккол намоён булади. Шундай килиб, инъом этиш, алмашув ва таксимлаш сохасидаги муносабатлар тизими сифатидаги ижтимоий адолат ушбу оламда турли жихатларда мавжуддир, буларни факат ижтимоий хаёт сохалари сифатида эмас, балки ижтимоий муносабатларнинг у ёки бу бир турли гурухлари (тизимлари) сифатида хусусиятлаш мумкин. Ушбу универсал маънодаги ижтимоий адолатни таксимлаш, инъом этиш ёки алмашувнинг ижтимоий муносабатлари бир турли гурухлари тизими сифатида тасаввур килишга йул куйилади.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Адолатнинг олий таркибий кадриятларига мос келувчи барча асосий аломатларни уз ичига олган ижтимоий хаётнинг асосий ижтимоий кадриятли бошкарувчиси - таксимлаш, инъом этиш ёки алмашув ижтимоий муносабатларининг бир турли гурухлари тизими сифатидаги ижтимоий адолат тугрисидаги якуний хулосалар тугрилигини эътироф этиш адолатнинг мазмундор-талкинли асосида хам ифодаланадиган фукнционал ибтидосини куриб чикиш учун зарурий шартдир. "Адолат гоясининг ута чукур асоси бу бир бирига нисбатан иерархик тартибда жойлашган кадриятлар-уларнинг доимий шаъни, такомиллашувининг усиб борувчи ва камайиб

борувчи даражалари тугрисидаги фикрдир. Ушбу

October, 2022

дaрaжaлaрнинг тyFри нисбaти aдолaтли мyносaбaтнинг aйнaн Узидир деб тaъкидлaйди Н.Н.Алексеев".

Ижтимоий aдолaт жaмиятдa хукмрон булган эркинлик Ba тенгликнинг энг кенг тaркaдгaн ижтимоий иделлaрдaн биридир. Ушбу FOянинг м&змуни инсон тaмaддyни тaрихидa yзгaриб боргaн. Эхтимол ижтимоий онг тaрихидa aдолaт FOясининг вyжyдгa келиши хaëтнинг ибтидоий тyзилишидaги белгилaнгaн тaртибдa риоя килишнинг рaд этилмaслиги Ba зaрyрaтини эътироф этиш билж боFлик бyлсa керaк. Инсонлaрнинг неъмaтлaр билaн тaъминлaнишини уз ичигa олувчи aдолaтнинг бирмyнчa мyрaккaб тyшyнчaси ижтимоий хaëт мyрaккaблaшyвигa кaрaб, яъни вйрим инсонлaрнинг уз yрyFлaридaн вжрвлиб чикиши дaвридa вyжyдгa келaди. Дaстлaб бу тyшyнчa aсосaн хaëт воситaлaри Ba хукувдн фойдaдaнишдa бaрчa кишилaрнинг тенглигини aнглaтгaн. Хусусий мулк Ba ижтимоий нотенглик тайдо булиши билaн aдолaт тенгликта, кишилaрнинг шaънигa мос рaвишдaги холв^^и фaркдaрни киритгaн холдв тенгликдaн фaркдaнa бошлaди.

Ижтимоий aдолaт ижтимоий фaлсaфий тaфaккyрнинг, aхлок,ий, хукукий Ba сдасий онгнинг yтa мухим кaтегорияси булиб, мyносaбaтлaрнинг кэндвйдир yмyмлaшгaн мaънaвий 6вхосидвн иборaтдир. бошкДчв сyзлaр билaн aйтгaндa, З.A.Бaрбешкинa кyрсaтиб yтгaнидек, aдолaт татегориясини турли ижтимоий ходисйтар Ba холвтлврни бaхолaшгa, жaмиятгa шaхснинг мyносaбaтини бaхолaшгa, шунингдек шaхслaрaро мyносaбaтлaр сохaсигa кУллaш мумкин. Ушбу олимaнинг фикригa кyрa, мaънaвий тyшyнчa сифaтидaги aдолaт aхлокдй бaхолaш мезони ролидa, хиссиëт ролидa, хaтти хaрaкaт мезони, турткиси ролидa Ba нихоят мaънaвий идем ролидa юзaгa чикиши мумкин.

Фaдсaфий лyFaт нaшрлaридaн биридa ижтимоий aдолaт тyшyнчaси унинг институционэл мезонини кyрсaтиш учун кУллaнилиши кyрсaтиб yтилгaн. Ижтимоий aдолaтнинг идеади aдохидa-aдохидa хaрaкaтлaрдa эмaс, б&лки уз тyзилмaси 6илвн ижтимоий сдасий хукуклвр Ba моддий неъмaтлaрнинг вдолвтли твксимлвнишини доимий твъминлвйдигвн ижтимоий мaнфaaтлaр тизими булиши лозим. Ушбу тушунчв твъриФигв ëндошyвлaрнинг турли тумвнлиги кУпинчв: 1) тенглик; 2) кyрсaтилгaн хизмвтлвргв мутаносиблик ëхyд 3) нимвгвдир эта булишга aжрaдмaс хукуклвр ^Фолвти сиФвтидв тушунилиши мумкин булган вдолвт умумий концепциясининг устуворлиги билж белгилaнaди.

Социологиядв ижтимоий вдолвт дейилгaндa, "швхслвр хизмвтигв ярвшв эришишлври лозимлигини кyрсaтaдигaн умумий твмойил" тушунилвди. Айни шу мвънодв, ижтимоий

October, 2022

474

aдолaтнинг ижтимоий псиxолог Ж.Мейерсом томонидaн шaкдлaнтирилгaн тaърифини келтириш хэм Уринлидир. "Ижтимоий псиxология" aсaригa киритилгaн глоссaрийдa y "Адолaт (equity)" - 6у yзaро мyносaбaтлaрнинг хэр бир иштирокчисининг "дaромaди" унинг "улушига" мyтaносиб бyлaдигaн холэтдир дегэн тaъриф берилгaн. Ж.Мейерсом шунингдек, "Адолaт" тyшyнчaси мaзмyнидa Faрб Ba Шэрк тaмaддyнлaридa хэли буюк геогрaфик кaшфиëтлaр Ba улэр билэн боFлик мyстaмлaкaчиликдaргa кэдэр "ижтимоий" тушунчэси тэвсифигэ буткул фэркли мэънолэр шaкллaнгaнлигини курсэтиб утади. ^эдимий Юнонистон Ba кддимги Римдэ xaтти хэрэкэтнинг индивидуалисток кдрэши шaкллaнгaн булиб, y шaxсий мaнфaaтлaрнинг муэйян ижтимоий гурух мaнфaaтлaридaн устуворлигини хдмдэ бунинг окибэти сифэтидэ узини гурухгэ мэнсублик эсосидэ эмэс, бэлки шaxсий тaк;симлaш эсосидэ узини нaмоëн этишни келтириб чикдргэн. Анъэнэвий шэрконэ тaмaддyнлaр шaxсий кaдриятлaр устидэн устуворликкэ эгэ булгэн жэмоэвий кддриятлэрни aфзaдрок курэди. Шу эснодэ шэрконэ инсон узини энг эввэло муэйян жэмоэгэ мэнсуб деб хисоблэйди.

Сиëсий хукукий жихэтдэн мaсaдaн, либерализм учун эдолэтни тенг хукуклик ëки конун (хукук) олдидэ бэрчэнинг тенглиги сифэтидэ тушуниш утэ мухимдир. ^онун бу хукук устуворлиги Ba демэк олий мaк;сaдгa мувофиклик хэмдэ эдолэтдир. Мэзкур холэтдэ бэрчэ инсонлэр бир xил хукук вэ бyрчдaргa (рэсмий тенгликкэ) эгэ. Бу ердэ aмaддaги нотенглик жиддий бyлмaгaн холэтдир. Адолэтнинг бундэй т^лк^нита утэ муросэсиз мyxолифлaр социэлистик вэ коммунистик мэфкурэ тaрaфдорлaри булиб, бу мэфкурэни киск^в тэрздэ - рэсмий тенглик, aмaлдa нотенг кишилэрни aмaддaги нотенглигини келтириб чикэрэди бу aдолaтсизликдир тэрзидэ ифодэлэш мумкин. Ушбу ëндошyвлaр тэхлили булэрнинг хэр бири куп сонли тaрaфдорлaргa эгэ экэнлигигэ кaрaмaсдaн булэрнинг номyкaммaдлигидaн двлолвт бермокдэ. Булэрнинг хэр бири мэзкур ходисэни чукур вэ хэр томонлэмэ тушунишгэ якин. Аммо улэр бaëн килингэн сиëсий хукукий кyрсaтмaдaрни aмaдгa ошириш имконсизлиги боис ушбу мaк;сaдгa эришэ олмэйдилэр.

Юкоридэгилэрнинг бэрчэси адолэтни "aдолaтсизлик", "озодлик", "эрксизлик", "тенглик", "нотенглик", "тaк;симлaш", "инъом этиш" вэ "элмэшув" кэтегориялэри оркдли тэлкин килэдилэр. Мaсaдaн Б^.К^лэшников ижтимоий эдолэтни куриб чиккэн холдэ унгэ "тaк;симлaшнинг xолис мyносaбaтлaридa тегишли тенглик ëra нотенгликни меъëрий эсослвниши" сифэтидэ тэъриф берэди. М.В.Пресняков

October, 2022

475

мaмлaкaтдaги эдолэт тэмойилининг конституцион концепциясини куздэн кечиргэн холдэ: "Aдолaт конституцион эксиология нуктэи нaзaрдaн утэ кулэмли. Бир мэънога эта бyлмaгaн, купинчэ эсэ зиддиятли кэтегориядир. Хукукий кэдрият сиФвтидвги эдолэт aмaддa хеч кдчон "узининг ичидэ" уз мэзмуни нуктэи нaзaридaн тэхлил килинмэйди. "Aдолaт" тушунчэси доимо бошкд кэдриятлэр: тенглик, эркинлик, хукукий дэвлэт, инсонпaрвaрлик Ba

х.клэр билэн тaккослaшдa "боFликдикдa" куриб чикилэди..... Шу эснодэ,

эдолэт тенглик Ba эркинлик мезони сифэтидэ куриб чикилэди" деб фэрэз кдлади.

"Ижтимоий адолэт - бу жэмиятни шaхслaрaро, синфлэрэро, миллaтлaрaро Ba бошкд ижтимоий мyносaбaтлaр (яъни улэрдэ инсоннинг миллий, иркий, диний, синфий Ba бошкд мaнсyблигидaн кдтъий нaзaр унинг хaëти Ba шэънигэ хурмэт кэнчэлик нaмоëн булиши) нуктэи нaзaридaн, хэр бир инсонгэ эгэр истэсэ конун билэн бошкaрилaдигaн рэко6эт шaроитлaридa неъмaтлaрнинг узи энг куп хохлэган микдорини тaъминлaшгa кодир булиши учун зэрурий энг кичик имконият Ba шэритлэрни ярэтиш нуктэи нaзaридaн жэмиятни хусусиятловчи ижтимоий фaдсaфий кэтегориядир, Ba нихоят ижтимоий эдолэт тушунчэси жэмиятни шэхснинг уз узини нaмоëн этиш эркинлиги, шэхсий Ba ижтимоий хэвфсизлик кaфолaтлaри нуктэи нaзaридaн хусусиятлэйди ". Тушунчэгэ бундэй мурэккэб тузилмэли тэъриф бериш адолэт тyFрисидaги Faрбчa либерaд йyнaдтирилгaн тaълимотлaрнинг эйрим FOялaрини бирлaштиришгa мyвaффaкдятли интилишдэн иборэтдир. Бу мэънодэ мэънэвий кэдриятлэрнинг Faрбий европэчэ тизими кyлaмидaги фэкэт Faрбчa тэмэддуннинг хэмдэ ромэн-гермэн хукукий тизими доирaлaридaги глобaдлaшyв тyFрисидa суз юритиш эхтимол уринли булсэ керэк. Муэллиф хукук Ba конунни тaккослaшигa кaрaмaсдaн y эдолэтнинг норэсмий мехэнизмлэри мэвжудлигини хисобгэ олмэйди. Бу фикрни рэд этиб булмэйди.

Ижтимоий адолэт - бу инсонлэр эринлиги Ba тенглиги мувозэнэтининг тэрихэн эник мaдaний-тaмaддyнли шэкли устуворлигининг меъëрий FOяси булиб, y шэртномэ aнъaнaсидa жипслик Ba уз узини бошкдриш тaмойиллaри эсосидэ ижтимоий дэвлэт Ba фукдролик жэмияти уртэсидэги шэртномэли мyносaбaтлaрни инститyционaдлaштирaди. Куриниб тургэнидек, ижтимоий эдолэт мэънолэри Ba FOялaри эйнэн дyнëкaрaш доирaдaридa шaкдлaнaди. Эхтимол, шу боис, социолог В.Н.Aргyновaнинг "Сиëсий мaфкyрaлaрдa "ижтимоий эдолэт" тушунчэси фэол кУллaнилиши боис y "дрэмэтик тэкдирга эгэ экэнлиги" борэсидэги фикргэ кушилиш зэрурдир.

October, 2022

4?6

ХУЛОСА

Ижтимоий адолатнинг шакли ва мазмуни бошкарувда, жамиятнинг бир холатдан бошкасига сифат жихатдан утишида иштирок этадиган у ёки бу кадриятларнинг меъёрий ахамиятига богликдир. Куплаб тадкикотчилар ижтимоий адолатнинг замонавий куринишлари маданий купкиёфалилик шароитларида амалга оширилиши хамда маданий-тамаддун муаммоларини хал килишдан келиб чикиши борасида асосли мулохаза юритмокдалар.

Адолатнинг замонавий ижтимоий табиатини шакллантиришдаги этномаданий таркибий кисмнинг устувор ролини маданий эътироф этиш хамда концептуаллаштириш муаммоси - бу ижтимоий бошкарувнинг фундаментал масаласидир. Турли маданий анъаналар вакилларининг биргаликдаги хаётидаги замонавий ижтимоий тажрибалар хамда гарбий европача гуманитар тафаккурда ушбу масалани ижтимоий фалсафий тафаккурдан утказишга дастлабки интилишлар юкоридаги хулосани тасдикламокда. Масалан, файласуф А.В.Прокофьев ахлокий назария, ижтимоий этика, маънавий масъулият ва ижтимоий адолат масалаларини урганган холда "маданиятлараро адолатнинг" россияча талкинини беришга анча муваффакиятли уриниб курган. У маънавий йулга солиш масалаларини мухокама килиш коидалари маданий-тарихий релятивизм ва универсализм уртасида мувозанатни урнатиш асосидагина вужудга келиши мумкин деб ёзади. Мазкур холатда маданиятлараро адолат ёндошуви энг муносиб пойдевор булиб унинг мохияти "турли маданиятлар тарихий холатларнинг куплиги боис асосий ахлокий кадриятлар (ёки неъматларнинг) аввал бошданок номукаммал булган мажмуини вужудга келтиради. Бундай мулохаза бошка институтлар ва тажрибаларга бардошли булишни асослаб беради, бошка маданиятларга ижтимоий ходисаларни бахолашда уз мезонларини тугридан тугри ва уйламасдан тикиштиришга имкон бермайди. Аммо айнан шу нарса маданий тарихий релятивизмни чеклаб куяди".

REFERENCES

1. Sutrina, John Joseph, "Literary criticism contained in the works of Mark Twain" (1951). Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers. 2854. https://scholarworks.umt.edu/etd/2854. - 21р.

2. Куйирокда улардан бири, Томнинг Сахро Кабирга хаво шахридаги саёхати хакида фикр юритилади.

3. Старцев А. Марк Твен и Америка./Твен, Марк. Собрание сочинений в восьми томах. Том 1. - Моксва: Правда, 1980. -

3-4 с.(401).

October, 2022

4. Марк Твен. Том Сойернинг янги саргузаштлари. - Тошкент: Ёш гвардия, 1980. www.ziyouz.com.kutubxonasi.

5. Kurbanova, M. M., & Ataeva, G. B. (2020). Problems facing efl teachers in mixed ability classes and strategies used to overcome them. ISJ Theoretical & Applied Science, 01 (81), 721-725.

6. Курбанова, М. М. (2021, December). ГЕКЛЬБЕРРИ ОБРАЗИ ВА БАДИИЙ МАКОН МАСАЛАСИ. In International journal of conference series on education and social sciences (Online) (Vol. 1, No. 2).

7. Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Султанов, С.Х., Муратова, Д.А., Хасанов, М.Н., & Эрниёзов, У.К. (2022). ЁШЛАР ЗАМОНАВИЙ МАДАНИЙ КИЁФАСИ ВА УМУМИНСОНИЙ КДДРИЯТЛАР ТУШУНЧАСИНИНГ МАЗМУН-МОХДЯТИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10), 376-386.

8. Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Султанов, С.Х., Кушаков, Файзулла Абдуллаевич., Валиев, Л.А., & Хасанов, М.Н. (2022). ХОЗИРГИ ДАВРДА ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ ХАКИДАГИ ИЛМИЙ-ФАЛСАФИЙ КАРАШЛАРНИНГ УЗИГА ХОС ТАЛКИНИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (9), 647-656.

9. Исмоил Саифназаров, & Сирожбек Хабибуллаевич Султанов (2022). ИЖТИМОИЙ АДОЛАТНИ МУСТАХКАМЛАШДА ИЖТИМОИЙ ТАДБИРКОРЛИКНИ УСТУВОР ЖИХАТЛАРИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 71-76.

11.Султанов, С. Х. (2013). МЕРЫ ПРОТИВОДЕЙСТВИЯ ПРОТИВ КОРРУПЦИИ В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ. SCIENCE AND WORLD, 67.

October, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.