ЯНГИ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАФАККУР ВА МИЛЛИЙ
МЕНТАЛИТЕТ
Отабек Иномович Ортиков
КДПИ
Аннотация: Маколада янги ижтимоий-фалсафий тафаккурнинг миллий менталитет билан уйгунлиги масаласи асосий уринни эгаллайди. Миллий мафкура, миллий гоя, миллий менталитет тушунчаларининг тарихий, фалсафий жихдтлари ёритиб берилган.
Калит сузлар: янги ижтимоий-фалсафий тафаккур, миллий менталитет, миллий мафкура, миллий гоя, ижтимоий-фалсафий мерос
NEW SOCIAL-PHILOSOPHICAL THOUGHT AND NATIONAL
MENTALITY
Otabek Inomovich Artykov
QDPI
Abstract: The main place in the article is occupied by the issue of harmony of new socio-philosophical thinking with the national mentality. The historical and philosophical aspects of the concepts of national ideology, national idea and national mentality are covered.
Keywords: new socio-philosophical worldview, national mentality, national ideology, national idea, socio-philosophical heritage.
Янги ижтимоий-фалсафий тафаккур максад ва вазифаларини миллий мафкурадан олади. Шунинг учун миллий мафкура янги ижтимоий-фалсафий тафаккурнинг ривожланиш стратегиясини, тадкикотининг максад ва вазифаларини белгилаб беради.
Фалсафа фанлари доктори, профессор И.Саифназаров тарихий мероснинг менталитетни шакллантиришдаги урнини таъкидлаб, миллий мафкура тарихий меросни узлаштириш жараёнида пайдо булади деб хдсоблайди. У ёзади: "Тарихий меросни узлаштириб ижтимоий шаклланиши жараёнида хдр бир халкнинг менталитети шаклланади. Халклар уз табиий шароитларига мос булган тарихий меросларига кура дунёни кабул килишнинг узига хос хусусиятларига, турмуш тарзига, миллий тафаккур усулларига, урф-одат ва анъаналарга, бир суз билан айтганда миллий менталитетига эга буладилар. Шаклланган менталитет миллатнинг моддий ва ижтимоий хдётига мос булиб, баркарорлик хусусиятига
эга. Миллий гоянинг табиати, хусусиятлари ана шу менталитетга асосланади. Уз менталитетига тугри келмайдиган гояни, мафкурани халк кабул килиши, тушуниши кийин. Мафкуранинг узига хослиги хам ана шундан келиб чикади. Халкимизнинг гоялари ва мафкураси азалдан шаркона узига хослиги билан ажралиб туради. Унда кучли фалсафий рационалистик унсурлар (Зардуштнинг буюк фалсафасини эсланг), мистиклик, сехргарлик, илохийлик, унсурлари билан коришиб кетганлик, иктисодий, сиёсий, хукукий, ахлокий карашларнинг илохийлик, давлатчилик билан йугрилганлиги мафкурамизнинг табиатини белгилаб бериб келган. Жамиятимизнинг тарихий ривожланишини ва узгаришини ифодалаган мафкурамиз миллий менталитетимизни янада мустахкамлашга ва тараккиётига уз навбатида таъсир килган".1 Демак, миллий мафкура генезиси миллий менталитетдан, тарихий-маданий меросни узлаштиришдан келиб чикади ва у уз навбатида, миллий менталитетни, тарихий-маданий меросни мустахкамлайди, ривожлантиради. Ушбу диалектик богликлик спекулятив мушохада махсули эмас, унда ижтимоий тараккиётнинг, борликнинг ички хусусияти, имманент конуниятлари уз ифодасини топади.
Мафкура маънавият тизимига кирадиган субъектив вокеликдир. "Мафкура" (араб. "мафкура" - нуктаи назарлар ва эътикодлар тизими, мажмуи) - жамиятдаги муайян сиёсий, хукукий, ахлокий, диний, бадиий, фалсафий, илмий карашлар, фикрлар ва гоялар мажмуи.
Мафкура ижтимоий борликнинг, яъни кенг маънода жамият хаётининг маънавий-сиёсий инъикосидир, унинг инсон онгида акс этиши, инсон томонидан англаниб, бир бутун тизим холига келтирилиши ва бу тизимнинг амалий фаолиятда назарий асос хамда рухий таянч булиб хизмат килишидир"2 Хуллас, мафкура давлат, миллат ёки айрим гурухлар, синфлар, партияларнинг гоявий карашлари мажмуасидир.
Ижтимоий-фалсафий тафаккур хам онгнинг инъикоси, маълум бир гоялар, карашлар мажмуаси, субъектив вокеликдир. Лекин бундан мафкура ва ижтимоий-фалсафий тафаккур уртасида хеч кандай фарк йук, улар айнан вокеликлар экан, деган хулоса келиб чикмайди. Мафкуранинг субъектлари, яратувчилари мудом аник булади ва у маълум бир давлат, аник сиёсий куч, синф ва гурухлардир. Ушбу кучлар ва гурухлар мафкурада узининг аник ижтимоий, сиёсий, маънавий максадларини ифода этадилар ва унга барча аъзоларининг, хаммаслакларининг, фукароларининг итоат этишини кузлайдилар. Аник максадларга йуналтирилганлик мафкуранинг бош хусусиятидир. Ижтимоий-фалсафий тафаккур кишиларнинг эркин фикрлашига таянган холда, уларни мафкура максадларини англашга, бу борадаги карашларини шакллантиришга
1 Дунёвийлик фалсафаси. (Маколалар туплами). -Тошкент: Иктисодиёт университети нашриёти., 2007 Б 139-140.
2 Фалсафа. ^искана изохли лугат. -Тошкент: "Шарк", 2004. Б 196.
ПссШ^^Ш] 417 ISSN 2181-063Х/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
ёрдамлашади, лозим топса, мафкурани танкид килиб, янги концептуал гояларни илгари суради. Мафкура жамият, давлат, фукаролар учун маълум бир йул-йурик, яшаш ва фикрлаш тарзини белгилаб берадиган гоялар йигиндисидир, ижтимоий-фалсафий тафаккур эса мафкурани ижтимоий борлик ва ижтимоий тараккиёт манфаатлари синтезидан утказиб, унга бутунлик, яхлитлик, умумийлик бахш этади, яъни уни узига хос булган кенг мушохада объектига айлантиради3. Ижтимоий манфаатларга йуналтирилганлик мафкура ва ижтимоий-фалсафий тафаккурни уйгунлаштиради, уларни бир-бирини тулдириб келувчи гносеологик вокеликка айлантиради.
Миллий гоя ва мафкура бизнинг жамиятимиз, ижтимоий борлигимиз учун мутлак янги вокеликдир. Янги вокелик эса янги тафаккурга таяниши, янги тафаккурни яратиши мумкин.
"Миллий гоя ва мафкуранинг синтетик мазмуни, характери ижтимоий-сиёсий вазиятга бевосита боглик. Бекарор ижтимоий-сиёсий вазият умуммиллий манфаатларни англашни кийинлаштириш, гурухий манфаатларни бирлаштириш урнига пароканда килиб, умуммиллий объектив максадлардан узоклаштиради, якин даврдаги эгоистик хусусий манфаатларга йулловчи хилма-хил мафкураларни вужудга келтиради. Халкнинг туб манфаатларига, менталитетига ёт булган гоя ва мафкураларнинг таркалишига кулай шароит яратади. Аксинча, ижтимоий-сиёсий баркарор вазиятгина халкнинг тарихий меросига, менталитетига, умуммиллий манфатларига мос, халкнинг ижтимоий-маънавий тараккиёт тенденцияларига, узи интилаётган баркамол келажакка мос мафкурани яккол ва аник шакллантириш имкониятига эга булади"4 Ижтимоий-фалсафий тафаккур хам ижтимоий-сиёсий вазият ва умуммиллий манфаатлардан ташкарида шаклланмайди. Мустакиллик йилларида юзага келган ижтимоий-фалсафий тафаккур миллий маънавий бойликларни кайта тиклашга хизмат килаётгани ушбу фикримизни тасдиклайди5.
Маълумки, жамиятда туб узгаришлар бошлангандагина уз манфаатларини устун куйишга, хатто гирромлик, нопоклик ва ёвузлик оркали халк бойликларини кулга киритишга интилувчи, хатто давлатнинг тартибларини, конунларини оёк ости килишга тайёр кимсалар, гурухлар пайдо булади. Мустакилликнинг дастлабки пайтларида демократия, хурфикрлик, маънавий-диний кадриятларни кайта тиклаш байроги остида ана шундай кучлар тарих сахнасига чикишга, демогогик ваъдалари билан содда кишиларни уз кетидан эргаштиришга уринган. Худди шу пайтда халкимизнинг, миллатимизнинг
3 Каранг: Махмудов Т. Мустакиллик ва маънавият. -Тошкент: Шарк. 2001. Б 45-46; Аликулов X,. Гуманистик мерос ва шахс маънавий камолоти. -Тошкент: Фалсафа ва хукук институти нашриёти. 2006. Б 52-53.
4 Дунёвийлик фалсафаси. (Маколалар туплами). -Тошкент: Иктисодиёт университети нашриёти., 2007 Б 140.
5 Аликулов X. Гуманистик мерос ва шахс маънавий камолоти. -Тошкент: Фалсафа ва хукук инс.нашриёти. 2006 Б 50-51.
ижтимоий-маънавий ва тарихий-маданий меросидаги олижаноб, эзгу гояларга мурожаат этиш, уларнинг кишилар калбидан, уйидан ва амалий хаётидан жой олишига эришишга эхтиёж пайдо булди. Республикамиз хукумати ва зиёлилари, янги ижтимоий-фалсафий тафаккурга эга элпарвар ва маърифатпарвар кишилар Узбекистан халкларини "шу Ватан барчамизники" деган даъват атрофида бирлашишига чакирдилар. Янги ижтимоий-фалсафий тафаккур эгалари Узбекистон мустакиллигини куллаб-кувватлаш, купмиллатли Узбекистон халкининг дуст, биродар, инок яшашини таъминлаш, адолатли давлат ва инсонпарвар жамият куриш гояларининг мохиятини очиб беришга киришдилар. Бу борада М.Хайруллаев, Х.Пулатов, Б.Искандаров, М.К.Орипов, С.Шермухамедов, И.Эргашев, М.Жакбаров, Г.Ширматова, М.Н.Нишанов, АД.Валиев, Э.Бобомуродов, Г.Нажимов, Й.Жумабоев, О.Файзуллаев, Х,.Аликулов, КХоназаров, МДаххоров, Г.Наврузова, И.Хужамурадов, И.Худойбердиев, Т.Ташланов, М.Абдуллаев каби файласуф-олимларнинг матбуотда чикишлари ва мамлакатимизда амалга оширилаётган ислохотлар хакидаги рисола ва китобларини эслашимиз мумкин. Ушбу асарларда нафакат мустакилликни мустахкамлаш, бозор иктисодиётига утиш муаммолари, шунингдек миллий фалсафани яратиш, ислохотларнинг ижтимоий-фалсафий масалаларини тадкик этиш кузга ташланади. Масалан, М.М.Хайруллаевнинг "Урта Осиёда илк Уйгониш даври маданияти" (1994 йил), Б.Искандаровнинг "Урта Осиёда фалсафий ва ижтимоий-сиёсий фанлар тарихидан лавхалар" (1994 йил) ва "Тасаввуф фалсафаси" (1995 йил), Республикамиз файласуф-олимлари томонидан чоп этилган жамоавий туплам "Из истории общественно-философский мысли и вольнодумия в Средней Азии" (1991 йил), "Узбекистонда ижтимоий-фалсафий фикрлар тарихидан" (1995 йил), "Буюк сиймолар, алломалар. (Урта Осиёлик машхур мутафаккир ва донишмандлар" (1995 йил) ва "Узбекистон миллий истиклол мафкураси (1993 йил), Ж.Бахроновнинг "Шахс миллий узлигини англаши конуниятлари" (1995 йил), Х,.Пулатовнинг "Узбек мафкураси" ("Мулокот", 1991 йил, 7-сон), Ф.Темиров ва С.Назарованинг "Жамият ва кадриятлар" (1992 йил), Х.Алимовнинг "Миллийлик ва ижтимоий мухит" деб аталган монография, китоб ва рисолаларида мустакил ижтимоий-фалсафий фикрлаш, жамиятда руй бераётган узгаришларни англаш, халкимизнинг, миллатимизнинг тарихий, маънавий, илмий, ахлокий ва фалсафий меросини янги давр талаблари нуктаи назаридан урганиш кузга ташланади. Академик М.М.Хайруллаев бу хакда шундай деб ёзади: "Узбекистоннинг мустакилликка эришуви милий маданиятимиз тарихини урганишга, унга холисона фикр билдиришга катта имкониятлар яратди, осори-атика ёдгорликларимизни асраш, миллий кадриятларимизни тиклаш, кадимий бой тарихимизни бир ёкламали ёритиш, чегаралаш, маълум жараён ва илм-фан
apöoönapHHHHr ^aonHATH Ba xH3MaTHHH HHKop KunnrngeK HOTyrpH roanap Ba ycynnapgaH TO3anamra, xyp ^HKpnHKKa mapoHT TyrgHpgH".6
XyggH my TynnaMga myponap gaBpHga x,arro homh ranra onHHMaraH Hmom an-ByxopHH, ar-TepMH3HH, a3-3aMaxmapHH, Hcmohh ^yp^OHHH, an-^arMHHHH, BypxpHHggHH MapFHHOHHH, BaxpByggHH Ha^möaHg, Ha^MHggHH Kyöpo KaÖH 6ywK a^gognapHMH3HHHr hhmhh, H^THMOHH-^anca^HH Ba axnoKHH-MatHaBHH MepocH, H^ogHH ^aonuaTH ohhö öepHnraH. By h^thmohh- ^anca^HH MepocHH AHrHHa Tan^HH KHHHm, yHH oöteKTHB ypraHHm tomoh TamnaHraH hhk hhphk KagaM эgн.
OoöganaHHnraH agaÖHeraap
6 ByMR CHHMO^ap, a^^OMa^ap. -TomKeHT: A.KpgHpHH HOMHgarH xa^K MepocH HampHeTH, 1995 B 4. ITFVE^^Hl 420 ISSN 2181-063X/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)