Научная статья на тему 'ВОЗРОЖДЕНИЕ ЛЮБВИ И ПРИВЯЗАННОСТИ ВО ВРЕМЕНА НЕЗАВИСИМОСТИ'

ВОЗРОЖДЕНИЕ ЛЮБВИ И ПРИВЯЗАННОСТИ ВО ВРЕМЕНА НЕЗАВИСИМОСТИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
48
27
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МЕХРГОН / САДА / ТИРГОН / ТАВРУЗ / КУЛЬТУРА / НАЦИЯ / ТАДЖИК / ЦИВИЛИЗАЦИЯ / ВОЗРОЖДЕНИЕ / НЕЗАВИСИМОСТЬ / ТАДЖИКИСТАН / ПРЕЗИДЕНТ / ЛИДЕР НАЦИИ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Носирова Парвона Хайриддиновна

В этой статье автор обсуждает возрождение любви и привязанности во времена независимости, причины забывания этих исконных праздников, которые являются одними из древнейших праздников иранского народа, и их празднование длилось до X-XI веков. По мнению некоторых ученых, из-за несоблюдения идеологических рамок фанатичных турецких султанов этот прекрасный таджикский праздник потерял статус и достоинство. Также непосредственными усилиями Основателя мира и национального единства, Лидера нации, Президента Республики Таджикистан Эмомали Рахмона и других мыслителей таджикского народа, таких как Абулкасим Фирдавси, Абураихон Беруни, Абуабдулло Рудаки и других проанализированы. Было отмечено, что Эмомали Рахмон уделяет особое внимание древним праздникам таджиков, таким как Навруз, Сада, Мехргон и Тиргон, и пытается возродить их официальными государственными указами и распоряжениями. Это все старания Лидера нации, некоторые из которых получили всемирную известность. Именно государственная независимость дала возможность возродить национальные праздники и ритуалы, веками забытые под влиянием внутренней и внешней политической обстановки, чтобы эти национальные праздники возродились и олицетворяли цивилизацию и культуру таджикского народа. стали.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE REVIVAL OF LOVE AND AFFECTION IN THE DAYS OF INDEPENDENCE

In this article, the author discusses the revival of love and affection in the days of independence, the reasons for forgetting these ancestral holidays, which are one of the oldest holidays of the Iranian people, and their celebration lasted until the X-XI centuries. According to some scholars, due to non-observance of the ideological framework of fanatical Turkish sultans, this beautiful Tajik holiday has lost its status and dignity. Also, through the direct efforts of the Founder of Peace and National Unity, the Leader of the Nation, President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon and other thinkers of the Tajik people, such as Abulkasim Firdavsi, Aburaikhon Beruni, Abuabdullo Rudaki and others analyzed. It was noted that Emomali Rahmon pays special attention to the ancient holidays of Tajiks, such as Navruz, Sada, Mehrgon and Tirgon, and is trying to revive them by official state decrees and orders. These are all the efforts of the Leader of the Nation, some of which have gained worldwide fame. It was the state independence that made it possible to revive national holidays and rituals, forgotten for centuries under the influence of the internal and external political situation, so that these national holidays were revived and personified the civilization and culture of the Tajik people. become.

Текст научной работы на тему «ВОЗРОЖДЕНИЕ ЛЮБВИ И ПРИВЯЗАННОСТИ ВО ВРЕМЕНА НЕЗАВИСИМОСТИ»

эх,ёи мехргону сада дар замони истщлолият

Носирова П.Х.

Дoнuшгo%u дaвлamuu oмyзгopыu Тoцuкucmoн 6a номu С. Айни

«Гyзaшmaгoнu maмaддyнcозy фap%aнгuu мо, moцuкoн, a3 зaмощоu цaдuм yaшн%au бyзypгu Haspy3, Мe%pгoн m Caàapo бо puorn pacmy aнъaнa%au кущн maymm мeнaмyдaнд»

(Эмомти Pa^o^

Милшти тaмaддyнофapy фapx,aнгcолоpи точик, ки шх,иби тaъpиxи Faнивy боcгон acг, чaшнхои зиёди фapx,aнгй, тaк;вимй, ичтимой - мaишй Ba монaнди инходо доpaд, ки aß caбaби фapx,aнги бaлaнди мaънaвивy мyгтaхидcозaндa доштaн, capшоp as Mexpy мyхaббaт Ba инcондycгй бyдaнaшон MaHp^ мaxcycpо дap бaйни xaлкy милгатхои дигap пaйдо нaмyдaaнд.

^шихр aB мapоcимхо, cилcилaи бовapy эътикод, нaмyнaи aдaбиëти шифохй, caнъaтy xy^p Ba ypфy одaгхои cyннaтй ибоpaт мебошaнд [3, c.177].

^шну идхо yœypx^ aнъaнaвии фapx,aнгии мapдyмpо инъикоc ram^a, дap мyддaти тулонии дaвpaхои гуногуни тaъpиxй, мувофик бa кдтаби идеологияи диниву мaзхaбй Ba шaклхои дaвлaтдоpй cоxтy мaзмyни мaxcycpо кacб нaмyдaaнд. Тaбиaти xap фapди чомеa бapои фоpиF гapдидaн aз мушкилотхои зиндaгй бa дaме pохaт нaмyдaн ниёз доpaд. Ин буд, ки бapои xyшдилии xyд мapдyм чaшнy мapоcимхоpо бa вучуд овapдaaнд. Иду чaшнхо ифодaгapи пaдидaхои фapx,aнгии xaлкхои гуногуни олaм capшоp aз apзишхои мaънaвй, axлок;й, зебоипapacгй, и^он^ет, cyлхпapвapй, бapобapивy бapодapй, иттиход хacтaнд. Олaми тaмaддyни xap як xaлкy миллaт шхиби дину оин Ba pacмy тaмaддyни xоca мебошaнд, ки дap бapобapи он чaшнy мapоcим Ba идхои гyногyнpо чaшн мегиpaнд. Ин ^шну мapоcимхо xycycият Ba хyввияти милии xap як xaлкy миллaтpо бa aхли олaм мyappифй мекyнaд.

Acоcгyзоpи cynxy вaхдaти миллй - пешвои миллaт, Пpезиденги Чyмхypии Точикистон, мyхтapaм Эмомaлй Рaхмон бa чaшнхои бостонии точикон a8 кдбили Нaвpyз, CaAa, Меx,pгон Ba Тиpгон тaвaччyхи xоca зох^ нaмyдa, бо к;apоpy фapмонхои pacмии дaвлaтй бapои эхёи дyбоpaи онхо мycоидaт менaмоянд. Ин хaмa кушишу тaлошхои пpезидент буд, ки бapxе aз ин чaшнхо шyхpaти чaхонй ëфтaнд. Мaхз истиклолияти дaвлaтй буд, ки бapои эхёи чaшнy оинхои миллй, ки тули ^apra^ бо тaъcиpи aквои cиëcии доxиливy беpyнй a8 xотиpaхои мapдyм paфтa бyдaнд, имконият фapохaм овapд, то ин ки ин чaшнхои миллии мо aз нaв эхё гapдидa мyappифгapи тaмaддyнy фapx,aнги xaлкy милшти точик гapдaд.

Дap paдифи Нaвpyзy Мехpгон Ba Тиpгон, CaAa яке aз чaшнхои xело к;aдимaи мapдyмони эpонитaбоp мaхcyб ëфтa, тaчлили он то acpx^ 10 -11 дaвом кapдaacт. Бa aкидaи бaъзе aз олимон aз caбaби бa чоpчyбaи идеологии cynTOra^ мyтaaccиби тypк мyвофик;aт нaкapдaн, ин чaшни зебои точикон мaк;омy мaнзaлaти xyдpо aз дacт додa, xyд низ aз бaйн paфт.

Дap оcоpy aшъоpи aдибони точику фоpc дap rçarc^ Нaвpyзy Мехpгон Ba Тиpгон чaшни Сaдa низ зикp гapдидaacт. Aкcapи aдибон Фapиддyнy Ч,aмшедpо acоcгyзоpи ин чaшн дониcтaaнд. Унcypй мефapмояд:

Caàa цaшнu мулут нoмдop acm, 3u Афpeдyнy a3 Цan ёдгop acm.

Х^им Фиpдaвcй бошaд дap «Шохномa» - и xyд як хикоёти aчибеpо меоpaд, ки pyзе шохи чaхон Хyшaнг бо ^ухе aз лaшкapиëнaш бa кyхcоp меpaвaд Ba дap pох моpи aзимчycaе бa онхо хaмлaвap мегapдaд. Хyшaнги пaхлaвон caнгеpо бapдоштa бa capи моp зaдaни мешaвaд, ки caнгaш бa як caнги дигap бap меxypaд Ba як дacтa шapоpa фypУF медшдд. Хyшaнг отaшpо кaшф нaмyдa, онpо хaдяи Хyдовaнд мепиндоpaд. Шох Хyшaнг ин отaшpо «фypyFи эзидй» ном меншад. Бaъдaн ин pyйдодpо бо хaмpохонaш чaшн мегиpaнд. Ин aCT, ки Фиpдaвcй Хyшaнгpо поягyзоp Ba aввaлин чaшнгиpaндaи Сaдa дониcтaacт:

Шaб omaà, бapaфpyxm omam чу ку.% Х^он шо% дap mpàu у бо гypy%. Ят yaшн кapд он ma6y бoдa х(в^д, Сaдa номы m цaшнu фapxyндa кapд. 3u Xymam монд m Сaдa ёдгop,

Бace 6oô чун у дыгар шаурыёр. К-аз o6oà кардан уацэн шэд кард, Ч[axpнepo ба тки аз у ёд кард [2, с.54].

Баъзе манобеи таърихй ба мо маълум менамоянд, ки чашни Сада хар coл дахуми бахманмохи шлшумории хичрии хуршедй (пac аз 40 рузи шаби ялдо (22 декабр), яъне зодрузи эзид Mитрa тачлил гардида, мохияти acocияш пируз гардидани некй бар бадй, рушнои бар торикй, гармо бар caрмo мебошад. Maрдyм бо шодиву хyрcaндй оташи бузург барафрухта, дар гирди он хар гуна хунарнамой ва ра^у бозй менамуданд. Онхо бо ин амалй худ ва оташафрузй ба таври рамзй гуё фacли зимистон ва caрмoрo меcyзoнидaнд. Хoкиcтaри онро дехкононе, ки оташро мyкaддac мешуморидан, рузи дигар бурда ба заминхояшон бахри фaрoвoнхocилй мечошиданд. Ва махз дар хамин руз яъне пагохии чашни Сада дехконон киштро OFOЗ менамуданд.

Бoиcи тaaccyф acт, ки дар бораи таърихи ташаккулу такомул ва тарзи баргузории чашни Сада маълумоти кофй то замони мо нaрacидaacт.

Чашни Mехргoн низ чун Наврузу Сада кадимтарин чашни мардумони эронитабор мебошад. Ин чашн аз рузгоре, ки дар Ориёнои кухан ойини мехрпарастй чорй буд, бокй мондааст. Фаридунро поягузори ин чашн мехишбанд, ки дар ин руз бар Заххок зафар ёфт ва бар тахти шохй нишаст. Фирдавш низ дар ин бора дар «Шохнома» - и безаволи худ овардааст: Фapuдyн чу шyд бар уа^н кoмгop, Нaдoнucm чуз xeшmaн шщрыёр. Бар расмы Каён moyy maxmu мeщ Бuёpocm 6o кат mo^anma^ü. Дт аз давapщo быnapдаxmaнд, Ба шны Кай цашны нав cаxmaнд. Пapacmuдaнu Meypган дыны уcm, Тaнаcанuю xypдaн oынu усш [2, с.56].

Инчунин Абурайхон менавжад: «Салотини Сошнйдар он руз точе бар caр мегузоштаанд, ки cyрaти хуршед дар он бyдaacг» [1, c.222].

Дар адабиёти точикй низ шуаро дар ахамияти ин чашн ашъори хубе гуфаанд. Аз чумла Рудакй: Mmum, уашны Meypган амaд, Цашны moyoнy xycpaван амaд. Дакикй:

Цашны Meypган амaдy уашны мулкы Афpeдyна, Он куу? гавы xymam бyдuю Бapмаюна. Ужурй:

Meypган амaд гupыфma фалaш аз тки мucал,

Шкрузу ткуашну тква^у нeкфал.

^атронии Табрезй:

Одынаву Meypганu маyu нав,

Бадaнд бсшанд xyyacma уар ce бар Хусрав.

Саной:

roye ан амaд, кы 6oôu Meуpган лашкар кашад, Дacmu у nepаyaнu аш^р аз сар баркашад.

Macъyди Саъди Салмон:

Рузы мeypy маyu мeypy уашны фappyx Meypган,

Meffl бuфзай, эй нuгаpы маyчeypы мeypyбан

Дар «Китоб-ут-тафхим» - и худ Абурайхони Берунй овардааст: «Mехргoн чист? - Шонздахум руз аст аз мехрмох ва номаш Mехр. Ва андар имруз Афридун зафар ёфт бар Биюрocби Чоду, он ки маъруф ба Заххок. Ва ба кухи Дамованд боз дошт. Ва рузхо, ки отпаш Mехргoн acт, хама чашнанд бар кирдори он чи аз паш Навруз бувад. Ва шашуми он Mехргoни бузург бувад ва Ромруз аст ва бад - ин донандаш» [6, c.144].

Тибки гуфтаи Берунй чашни Mехргoн 16 мехр (7-8 октябр) ва «Mехргoни бузург» 21 мехр (1112 октябр) рocт меояд [1, c.243].

Имруз, ки чашни Навруз бо дастгирии Äcocгyзoри cyлхy вахдати миллй - пешвои миллат, Президента Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомалй Рахмон бо пешниход ба Созмонхои

бонуфузи чахон чашни чахонй шудааст, рузхои кам мондааст, ки бо пешниходу дастгирии ин фарзанди фарзонаи миллати точик чашнхои Мехргону Сада ба монанди тачлили Навруз хусусияти чахонй шрифта, дар тамоми дунё чашн гиранд.

АДАБИЁТ

1. Абурайхони Берунй. Осору-л-бокия. / А.Берунй Душанбе, 1990. - 432 с.

2. Абулкосим Фирдавсй. Шохнома. Ч,илди 1. / А. Фирдавсй - Душанбе, 1987. - 480 с.

3. Рахимов Д. Фолклори точик - Душанбе: Эчод, 2009. - 177с.

4. Абурайхони Берунй. Аттафхим. / А.Берунй-Душанбе, 1973. - 286 с.

возрождение любви и привязанности во времена независимости

В этой статье автор обсуждает возрождение любви и привязанности во времена независимости, причины забывания этих исконных праздников, которые являются одними из древнейших праздников иранского народа, и их празднование длилось до X-XI веков. По мнению некоторых ученых, из-за несоблюдения идеологических рамок фанатичных турецких султанов этот прекрасный таджикский праздник потерял статус и достоинство. Также непосредственными усилиями Основателя мира и национального единства, Лидера нации, Президента Республики Таджикистан Эмомали Рахмона и других мыслителей таджикского народа, таких как Абулкасим Фирдавси, Абураихон Беруни, Абуабдулло Рудаки и других проанализированы.

Было отмечено, что Эмомали Рахмон уделяет особое внимание древним праздникам таджиков, таким как Навруз, Сада, Мехргон и Тиргон, и пытается возродить их официальными государственными указами и распоряжениями. Это все старания Лидера нации, некоторые из которых получили всемирную известность. Именно государственная независимость дала возможность возродить национальные праздники и ритуалы, веками забытые под влиянием внутренней и внешней политической обстановки, чтобы эти национальные праздники возродились и олицетворяли цивилизацию и культуру таджикского народа. стали.

Ключевые слова: мехргон, сада, тиргон, тавруз, культура, нация, таджик, цивилизация, возрождение, независимость, Таджикистан, Президент, Лидер нации.

the revival of love and affection in the days of independence

In this article, the author discusses the revival of love and affection in the days of independence, the reasons for forgetting these ancestral holidays, which are one of the oldest holidays of the Iranian people, and their celebration lasted until the X-XI centuries. According to some scholars, due to non-observance of the ideological framework of fanatical Turkish sultans, this beautiful Tajik holiday has lost its status and dignity. Also, through the direct efforts of the Founder of Peace and National Unity, the Leader of the Nation, President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon and other thinkers of the Tajik people, such as Abulkasim Firdavsi, Aburaikhon Beruni, Abuabdullo Rudaki and others analyzed.

It was noted that Emomali Rahmon pays special attention to the ancient holidays of Tajiks, such as Navruz, Sada, Mehrgon and Tirgon, and is trying to revive them by official state decrees and orders. These are all the efforts of the Leader of the Nation, some of which have gained worldwide fame. It was the state independence that made it possible to revive national holidays and rituals, forgotten for centuries under the influence of the internal and external political situation, so that these national holidays were revived and personified the civilization and culture of the Tajik people. become.

Key words: mehrgon, sada, tirgon, navruz, culture, nation, Tajik, civilization, revival, independence, Tajikistan, President, Leader of the nation.

Сведение об авторе:

Носирова Парвона Хайриддиновна - доктор (PhD) - кафедры история таджиксгого народа Таджикского государственного педагогического университета именни Садриддин Айни, Тел: (+992) 501050225

About the author:

Nosirova Parvona Hayriddinovna - Doctor (PhD) - Department of History of the Tajik People of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, Tel: (+992) 501050225

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.