INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
УКУВЧИЛАРДА ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТНИ ИНТЕГРАТИВ ЁНДАШУВ АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ ТАМОЙИЛЛАРИ Усмонов Неъматулло Акмалович
Фаргона давлат университети мустакил тадкикотчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7195856 Аннотация. Мацолада уцувчиларда жисмоний маданиятни шакллантириш орцали жисмоний тарбия ва спортга барцарор цизицишни уйготиш, соглом турмуш тарзи маданиятига эришиш, жисмоний ва интеллектуал цобилиятлар интегратцияси асосида замонавий шахс циёфасини яратиш асослари очиб берилган.
Калит сузлар: уцувчи, жисмоний маданият, интеграция, дидактика, инновация, инновацион технологиялар, педагогик тамойил.
ПРИНЦИПЫ РАЗВИТИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ У ШКОЛЬНИКОВ НА ОСНОВЕ ИНТЕГРАТИВНОГО ПОДХОДА Аннотация. В статье раскрываются основы привития учащимся устойчивого интереса к физическому воспитанию и спорту через формирование физической культуры, достижение культуры здорового образа жизни, создание образа современной личности на основе интеграции физических и интеллектуальных способностей.
Ключевые слова: ученик, физическая культура, интеграция, дидактика, инновация, инновационные технологии, педагогический принцип.
PRINCIPLES OF THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL CULTURE IN STUDENTS ON THE BASIS OF AN INTEGRATIVE APPROACH Abstract. The article reveals the basics of instilling in students a stable interest in physical education and sports through the formation of Physical Culture, achieving a healthy lifestyle culture, creating a modern personality image based on the integration of physical and intellectual abilities.
Keywords: reader, physical culture, integration, didactics, innovation, innovative technologies, pedagogical principle.
КИРИШ
Мамлакатимизда соглом ва баркамол авлодни вояга етказиш давлат сиёсатининг устувор йуналишларидан бири булиб, миллат генофондини асраш, оилада, жамиятда соглом турмуш тарзини шакллантириш, спорт турида юкори натижа курсата оладиган кобилиятли, истеъдодли спортчиларни кидириб топиш, спорт турларини ривожлантириш хдмда уларнинг оммавийлигини ошириш, иктидорли спортчиларни саралаш ва юкори малакали мураббийларни тайёрлаш, спорт иншоотлари кувватидан тулик ва самарали фойдаланишни йулга куйишдан иборатдир. Мазкур оммиллар х,ам укувчиларда жисмоний маданиятни шакллантирувчи х,сиобланади. Чунки жисмоний маданиятни ривожлантиришга таъсир кусратувчи моддий-техник база ва ускуналарсиз бирор-бир натижага эришиш кийин.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ Укувчиларда жисмоний маданиятни шакллантириш, уларда соглом турмуш тарзи, гигиеник маданиятни ривожлантириш, шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт таълими асосида жисмоний-интеллектуал кобилиятларини устириш масалаларига доир доир
БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ
ШТЕКМАТЮМЛЬ 8С1БОТ1Р1С ГОШ1ЧАЬ УОШЫБ 1 188иБ 6 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337
тадкикотларни уч кисмга - Гарб мамлакатларида, МДХ, мамлакатларида ва Шаркда урганилиши сифатида таснифлаш мумкин.
Гарб давлатларида олимларда О.Ю.Масалова, М.А.Кондратюк ва И.Ю.Абросимова, Ж.Харгривес, Л.Вольф-Вендель, Д.Браун, Ж.Юнгер, З.Барабас, А.Альперс, В.Бальсевич, Ю.Г.Татур, В.Хутмахер, А.Ветт, Э.Задарколар томонидан жисмоний таълим ва спорт тарбиявий ишининг самарадорлиги, укувчиларда жисмоний маданиятни жисмоний тарбия ва спорт таълими, соглом турмуш тарзини яратиш орклаи шакллантиришга доир тадкикот ишлари олиб борилган.
МДХ, мамлакатларида х,ам жисмоний маданиятни шакллантиришга каратилган куплаб тадкикотлар олиб борилмокда. Айникса укувчиларда жисмоний маданиятни интеграцион таълимни ташкил этиш масалалари Н.Тихонова, В.Медведов, В.Ильинича, О.Фадаева, З.Козбаев, О.Маркевич, О.Фадаева, П.Вертински, И.Мартын, О.Отравенко каби олимлар томонидан урганилган. Шунингдек, укувчиларни соглом турмуш тарзига тайёрлаш, жисмоний маданиятини шакллантиришнинг педагогик жихдтлари Я.Коч, С.Сами, С.Агхдий, С.Мах,мудийлар томонидан урганилган.
Узбекистонда х,ам жисмоний тарбия ва спорт давлат сиёсати даражасига кутарилиб, унга алох,гида эътибор каратилиши асносида бу борадаги илмий тадкикотлар х,ам ривожлантирилди. Бугунги кунда х,ам жсимоний таълим ва тарбияга доир куплаб тадкикот ишлари олиб борилмокда. Бир канча педагог олимлар жисмоний маданиятни шакллантиришга доир тадкикотларни олиб бормокда. Хусусан, Ш.Х.Хонкелдиев, Э.А.Сейтхалилов, УД.Толипов, Ш.С.Шарипов, Ф.Р.Юзликаев, Т.Т.Юнусов, Т.Зайниддинов, Н.Н.Азизходжаева, Р.С.Саломов, А.Мах,камов, Т.С.Усмонхаджаев, Д.Д.Шарипова, Р.Абдумаликов каби олимлар томонидан укувчи-ёшларда ва талабаларда жисмоний маданиятни шакллантириш, соглом турмуш тарзини карор топтириш, гигиеник маданиятни устириш, аклий ва жисмоний кобилиятларни интеграцияси асоида баркамол шахсни тарбиялашга доир бир канча тадкикот ишлари олиб борилган.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Мактаб ёшининг 11 ёшлиларда (4 синфлар) организми табиий ривожланишида булади. Биз уни гармоник ривожланишини йулга куйишимиз керак булади. Марказий нерв тизимидаги бошкариш функцияси, хдракат таянч аппарати фаолияти ишини, юрак-томир, нафас олиш органлари ишини янада ривожлантиришга эътибор берилади, булардан ташкари коматни тугри тута билишга ургатилади. Бу жараёнга шахсий гигиена коидаларига оид билимлар кушиб бериш билан тарбия жараёни йулга куйилади. Мана шу даврда болаларни «Алпомиш» ва «Барчиной» махсус тестининг талаблари ва нормаларини топширишга тайёрлаш йулга куйилади. Жисмоний машклар билан шугулланиш натижасида спорт мах,оратини ошаётганлигини, жисмоний маданиятни жамиятдаги роли ва ахдмиятини тушунтириш жараёни йулга куйилади. Бу эса уларда жисмоний маданиятни шакллантирувчи омил булиб х,измат килади.
Жисмоний маданиятни шаклланишига х,измат килувчи асосий омил булган жисмоний тарбия жараёни бир йиллик жараён эмас. Мазмуни ва ташкилланишини турли туманлиги билан характерланадиган машгулотлар, дарслар туркуми оркалигина тарбиянинг бу йуналишида маълум натижаларга эришишни максад килиб куйиш мумкин. Х,ар бир дарсда алох,ида вазифалар х,ал килинади. Олдин ургатилганни ва кейин укитиладиган мавзулари бир бири билан хдракатнинг айрим ёки булаклари билан албатта
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
богланиши ва тузилиши билан фаркланади хамда белгиланган тизим асосида олиб борилади.
Шунингдек, соглом ва узок умр куриш инсониятнинг азалий орзуси булганлигига шубха йук. Шу нуктаи назардан хар кандай жамиятнинг олдида турган асосий вазифа инсониятнинг ана шу орзусини руёбга чикаришдан, яъни кишилар соглигии ва узок умр куришлари учун шароит яратишдан иборат. Х,амма даврларда хам соглом турмуш тарзи согликни саклашнинг асосий талабларидан хисобланган. Тадкикотчиларнинг таъкидлашларича, "бошлангич синф укувчиларининг 60 фоизида кадди-коматнинг бузилиши, барча битирувчиларнинг 50 фоизида куриш кобилиятининг пасайиши барча укувчиларнинг 30-40 фоизида юрак-кон томир фаолиятининг касалликлари, 20-30 фоизида асабий-рухий таъсирчанлик, 45 фоизида эса турли хил сурункали касалликлар мавжудлиги кузатилади". Бундай жсимоний узгаришлар укувчиларнинг хаёт хавфсизлигига, келгуси фаолиятига ва соглом турмуш тарзига салбий таъсир курсатади. Уларни юзага келиши, асоратларини кучайиб кетмаслиги учун хам укувчилик давридан жисмоний маданиятни шакллантиришга йуналтириш, спорт билан мунтазам шугулланишларини одатга айлантириш ва соглом яшаш куникмалрини ривожлантириш талаб этилади.
Умуман олганда, болалар ва усмирларнинг, катта ёшлиларнинг, эркаклар ва аёллар хаётининг давомийлиги саломатлик полати асосли ташвиш уйготмокда. Узбекистон Республикаси Согликни саклаш вазирликларининг маълумотларига кура, кейинги беш йил давомида мамлакатда бирламчи касалланиш даражаси 12% га, умумий касалланиш даражаси эса - 15% га усган, мактаб укувчиларининг тахминан 40 % и саломатлик холатида жисмоний ва рухий огишлар кузатилади. 30 % болалар ёш болалик давридаёк сурункали касалликларга дучор булмокда, талабаларнинг 40 % дан купроги стационар даволанишга мухтож, укитувчиларнинг 45% и сурункали касалликларга учраган. Шу муносабатда жисмоний тарбия тизимида соглом турмуш тарзини шакллантириш йуллари асосида жисмоний тарбия буйича таълим жараёнини изчилигини такомилаштириш хдмда укувчиларни соглом турмуш тарзи куникмаларини шакллантириш, уларнинг жисмоний тайёргарлигини таъминлашни амалга ошириш учун янги усул, шакл ва воситаларини ишлаб чикиш хамда асослаб бериш - узлуксиз таълимнинг асосий тарбиявий максадларидан бири булиши лозим. МУ^ОКАМА
Шундай килиб, укувчининг жисмоний маданиятини куйидаги асосий курсаткичлари ва ташкил этувчилари ажратилади:
- укувчининг уз танасига бойлик сифатида муносабати;
- бу муносабатни уз жисмоний холатини, унинг турли параметрларини: саломатлигини, кадди-коматини, жисмоний сифатларини ва бошка кобилиятларини нормада саклаш ва такомиллаштириш максадида онгли, максадга йуналтирилган фаолиятни назарда тутадиган хакикийлик характери;
- ушбу максад учун фойдаланиладиган воситаларнинг турли - туманлиги; уларни эффектив куллаш малакалари; организм, унинг жисмоний холати, унга таъсир курсатиш воситалари ва уларни куллаш усуллари тугрисида билимлари даражаси;
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
- амалиётда тадбик этиладиган моддий ва маънавий «гавда» бойликлари; жисмоний х,олат тугрисида гамхурлик билан боглик булган идеаллар, нормалар, юриш-туриш намуналари;
- укувчини жисмоний х,олат тугрисида гамхурликка йуналтирилганлик даражаси; бошка одамларга уларни согломлаштиришда ва жисмоний такомиллаштиришда ёрдам курсатишга интилиш; мос билимларга, малака ва куникмаларга, кадриятларга эга булиш. Бундай ёндашув жисмоний маданиятни тарбиянинг анча кенг тизими элементи сифатида карашни назарда тутади. Бу элемент гармоник шахсни шакллантиришнинг жисмоний ташкил этувчисидан ташкари эстетик, ахлокий, экологик ва бошка компоненталарини х,ам уз таркибига олади. Умуман, жисмоний тарбия шахснинг соглом турмуш тарзини ва жисмоний маданиятини шакллантириш, хдракатланиш бойлигидан ташкари маданиятшунослик кенг - интеллектуал, валеологик ва бошка кадриятларини узлаштириш педагогик жараёни сифатида каралади. Шунингдек, жисмоний маданият ва саломатлик маданиятини энг гармоник узаро богликлиги оммавий спорт сохдсида намоён булади. Оммавий спорт билан шугулланганда спорт режимларида жисмоний тайёргарликнинг асосий кадриятлари: гармоник жисмоний ривожланиш, мустах,кам соглик, тулаконли эмоционал х,ордик чикариш имконияти, карашлар нуктаи назаридан узаро якин инсонлар билан мулокотда булиш имконияти, спорт такомиллашишининг энг мух,им шартларидан бири сифатида соглом турмуш тарзи олиб бориш зарурати шаклланади.
Хулоса килганда, бугунги глобал экалогик муаммолар шароитида атроф-мух,итнинг ифлосланиши, инсонларнинг саломатлик даражасининг пасайиб бориши, соглом турмуш тарзининг кийинлашиши жамиятда жисмоний маданиятни шакллантиришга алох,ида эътибор каратишни ижтимоий заруратга айлантирмокда. Шу маънода укувчиларда жисмоний маданиятни шаллантириш жамиятни согломлаштириш, ёш авлодни соглом турмуш тарзига тайёрлаш, миллат генофондини саклашга каратилган мух,им ижтимоий хдракатдир. Шу маънода х,ар доир жамиятда жисмоний маданиятни шакллантири долзарб вазифа булиб корлаверади. ХУЛОСА
Укувчиларнининг жисмоний маданиятини шакллантиришнинг ижтимоий-педагогик зарурати куйидагилардан иборат:
Биринчидан, укувчиларни билим олиш имкониятини ошириш, фанларни узлаштириш даражасини устиришда улани аклий ривожланишлари билан бирга жисмоний тарбияланишлари х,ам мух,им х,исобланади. Шу боис укувчиларни аклий ва жисмоний ривожланишларида жисмоний маданиятни шакллантириш жуда самарали булади. Шунинг учун х,ам мактаб таълимида укувчиларни жисмоний тарбияга жалб килиш оркали х,ам турли спорт турларига иктидори борларини саралаб олиш, х,ам укув жараёнига спорт оркали ижобий таъсир курсатишга эришиш мумкин.
Иккинчидан, укувчиларда жисмоний маданиятни шакллантириш оркали уларда соглом турмуш тарзи маданиятини х,ам шакллантириш ва бу оркали ижтимоий онгда соглом х,аётни яратишнинг заруратини тушунтиришга каратилмода. Яъни укувчиларнинг жисмоний таълим жараёнида фаол булишларига эриш оркали уларнинг соглиги ва саломатлигига эришиш билан бирга спорт тарбиявий фаолиятнинг соглом турмуш тарзини яратишдаги урнига доир билим ва дунёкарашини оширишга эришиш мумкин буолади.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Учинчидан, укувчиларнинг жисмоний маданиятини шакллантириш оркали уларни камида битта спорт тури билан мунтазам шугулланиб боришларига эришиш ва бу оркали уларнидан кучли спортчилар чикиши, уз кобилиятини узи истаган спорт турига йуналтиришларига имкон бериш хисобланади. Бу оркали мамлакатимизда спорни яна бир даража юкорига олиб чикиш, куплаб спорт турлари буйича юртимиз байрогни юксакларга кутаришга картаилган жисмоний тарбия концепциясини амалга ошириш хисобланади.
Туртинчидан, глобаллашув шароитида, турли эпидемиялар кучайиб бораётган шароитда жамиятнинг жисмоний иммунитетини ошириш, саломатлигини мустахкамлаш, инсонларнинг соглигини таъминлашга каратилган давлат сиёсати даражасидаги ишларда энг мухим бугин узлуксиз таълимнинг куйи боскичлариданок болаларни спорт ва соглом турмуш тарзига ургатиш ва бу оркали уларда жисмоний иммунитетни ривожлантиришдир. Шу боис укувчиларни спортга йуналтириш, турли спорт турлари билан шугулланишни одатга айлантириш билан бирга согломлаштириш тадбирларида фаол иштирок этишларига эришиш учун хам бу борадаги ишларнинг бир кисми хисобланади.
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистан стратегияси. -Тошкент.: Узбекистон. 2021. -Б. 219.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг«2019 — 2023 йиллар даврида Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида» 118-сон. ^арори. 2019 йил 13 февраль
3. Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида» тугрисидаги ПФ-5924-сон Фармони. 2020 йил 24 январь.
4. Губа В.П. и др. Измерения и вычесления в спортивно-педагогической практике. Москва.:Спорт академ Пресс, 2002. -С.86.
5. Мирзиёев Ш.М. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси //https://president.uz/uz/lists/view/4057
6. Siddikov, I., &Gulomov, A. (2020). Philosophical And Psychological Features Of The Formation Of Asertive Behavior In The Development Of Cognitive Activity. In Психологическое Здоровье Населения Как Важный Фактор Обеспечения Процветания Общества (Pp. 38-42).
7. Bakhromovich SI. Analysis Of Modern Approaches To Ensuring The Effectiveness Of Management In Higher Education Institutions. The American Journal Of Social Science And Education Innovations. 2020;2(12):364-9.
8. Siddikov, I. B. (2019). Философско-Педагогические Аспекты Развития Интеллектуальной Культуры Студентов. Вестник Ошского Государственного Университета, (3), 38-42.
9. Bakhromovich Si. The Impact Of Managerial Professional Development On The Effectiveness Of Higher Education Institution Management. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal. 2020;10(12):1014-20.
10. Bakhromovich, S. I., &Lutfillo, M. (2021). Development Of Ecological Culture In Students In The Process Of Education Of History Of Uzbekistan.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
11. Siddikov, I. (2021). Education-The Principal Value Of Medieval Muslim Civilization. Interconf.
12. Siddikov, I. (2021). Gender Management Issues In Modern Pedagogy In Educational Institutions.
13. Bakhromovich, S. I. The Phenomenon Of Management And Leadership Personality In The Views Of Oriental Scholars. Chief Editor.
14. Siddikov, I. B. (2021). Modern Models Of Providing Autonomy Of Higher Educational Institutions (Analysis Of Foreign Countries Experience). Current Research Journal Of Pedagogics (2767-3278), 2(05), 25-31.
15. Bakhromovich, S. I. (2021). Development Trends And Transformation Processes In Academic Mobility In Higher Education In Uzbekistan And The World.
16. 15.Bakhromovich, Siddikov Ilyosjon, And Maxamadaliev Lutfillo. "Development Of Ecological Culture In Students In The Process Of Education Of History Of Uzbekistan. European Journal of Humanities and Educational Advancements 2 (5), 103-107
17. Siddikov, I. (2021). Traditions Of Philosophy, Fiqh And Philosophy In The Theological Views Of The Middle East. Interconf.
18. Bakhromovich, S. I. (2021). Factors Of Introduction Of Principles Of Institutional Autonomy To The Management Process Of Higher Educational Institutions. Berlin Studies Transnational Journal Of Science And Humanities, 1(1.5 Pedagogical Sciences).
19. Siddikov, I. (2021). Epistemological Significance Of Medieval Culture Of Islamic Intellectual Activity. Interconf.
20. Bakhromovich, S. I. (2021). Views On The Role Of Science In Human And Society Life In Islamic Teaching. International Journal Of Philosophical Studies And Social Sciences, 1(3), 79-86.
21. Bakhromovich, S. I. (2018). Social AndPhilisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8).
22. Siddikov, I. (2021). Epistemological Significance Of Medieval Culture Of Islamic Intellectual Activity. Interconf.
23. Siddiqov, I. (2022). Dialectical And Synergetic Features Of The Development Of Theological And Epistemological Views In Medieval Eastern Islam.
24. Siddiqov, I. B. (2022). Mutual Synthesis Of Medieval Islam Gnoseology And Theology.
25. Siddiqov, I. B. (2018). Social And Philisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8), 296-298.
26. Bakhromovich, S. I. Social And Physical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. July-August, 289.