Научная статья на тему 'УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯСИДА СОҒЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИНГ ЎРНИ'

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯСИДА СОҒЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
154
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
жисмоний маданият / соғлом турмуш тарзи / мунтазам машғулот / соғлом / жисмоний машқ / жисмоний тайёргарлик / жисмоний ривожланиш / соғломлаштириш. / emergence of culture / development / healthy lifestyle / regular exercise / healthy / exercise / emergence of culture / physical development / wellness.

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — G. Salimov, D. Fattoev

Ушбу мақолада умумтаълим мактабларида жисмоний тарбия дарсларида ва тўгаракларда соғлом турмуш тарзининг олиб бориш усуллари, жисмоний тарбиянинг соғломлаштирувчи вазифалари, жисмоний тарбиянинг тарбиявий вазифалари масаласи кўриб чиқилган. Мактаб ўқувчилариниг мактаб ва шаҳар мусобақаларида қатнашишга учун жисмоний тарбия ўқитувчилар дарсдан кейин жисмоний тарбия тўгаракларини ташкил қилиб, иқтидорли спортчи ўқувчиларни танлаб олиб, уларга жисмоний тайёргарлик учун қобилиятларни ошириш зарурияти ҳақида фикр юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF HEALTHY LIFESTYLE IN PHYSICAL EDUCATION OF GENERAL EDUCATION SCHOOL PUPILS

This article discusses the methods of maintaining a healthy lifestyle in the lessons and circles of physical culture in secondary schools, health-improving tasks of physical education, educational tasks of physical education. For the participation of schoolchildren in school and city Olympiads, physical education teachers organize physical education circles after school, select talented athletes, and think about the need to improve their abilities for physical education.

Текст научной работы на тему «УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯСИДА СОҒЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИНГ ЎРНИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ УЦУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯСИДА СОГЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИНГ УРНИ F. М. Салимов

Бухоро давлат университети п.ф.н. доценти. Д.Ф. Фаттоев

Бухоро давлат университетининг педагогика институти I-боскич магистранти

https://doi.org/10.5281/zenodo.7041633

Аннотация. Ушбу мацолада умумтаълим мактабларида жисмоний тарбия дарсларида ва тугаракларда соглом турмуш тарзининг олиб бориш усуллари, жисмоний тарбиянинг согломлаштирувчи вазифалари, жисмоний тарбиянинг тарбиявий вазифалари масаласи куриб чицилган. Мактаб уцувчилариниг мактаб ва ша%ар мусобацаларида цатнашишга учун жисмоний тарбия уцитувчилар дарсдан кейин жисмоний тарбия тугаракларини ташкил цилиб, ицтидорли спортчи уцувчиларни танлаб олиб, уларга жисмоний тайёргарлик учун цобилиятларни ошириш зарурияти %ацида фикр юритилади.

Калит сузлар: жисмоний маданият, соглом турмуш тарзи, мунтазам машгулот, соглом, жисмоний машц, жисмоний тайёргарлик, жисмоний ривожланиш, согломлаштириш.

РОЛЬ ЗДОРОВОГО ОБРАЗА ЖИЗНИ В ФИЗИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ УЧАЩИХСЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛ

Аннотация. В данной статье рассмотрены методы ведения здорового образа жизни на уроках и кружках физической культуры в общеобразовательных школах, оздоровительные задачи физического воспитания, воспитательные задачи физического воспитания. Для участия школьников в школьных и городских олимпиадах учителя физкультуры организуют кружки физкультуры после уроков, отбирают талантливых спортсменов, задумываются о необходимости повышения их способностей к физической культуре.

Ключевые слова: возникновение культуры, здоровый образ жизни, регулярные занятия спортом, здоровье, физические упражнения, возникновение культуры, естественное развитие, оздоровительный.

THE ROLE OF HEALTHY LIFESTYLE IN PHYSICAL EDUCATION OF GENERAL

EDUCATION SCHOOL PUPILS

Abstract. This article discusses the methods of maintaining a healthy lifestyle in the lessons and circles of physical culture in secondary schools, health-improving tasks of physical education, educational tasks of physical education. For the participation of schoolchildren in school and city Olympiads, physical education teachers organize physical education circles after school, select talented athletes, and think about the need to improve their abilities for physical education.

Keywords: emergence of culture, development, healthy lifestyle, regular exercise, healthy, exercise, emergence of culture, physical development, wellness.

КИРИШ

Барча сохдлар каби согликни саклаш тизимига Президентимиз Шавкат Мирзиёев томонидан берилаётган эътибор ва гамхурлик ах,оли саломатлигини мух,офаза килишда,

БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ

ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 5 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337

шунингдек, халкимиз турмуш фаровонлиги ошишида мухим ахамият касб этмокда. Мазкур тизимда туб узгаришлар содир булиб, янгилик ва изланишлар сари одим ташланаётганлиги кувонарлидир. Ёшларни маънавий-ахлокий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги боскичга кутариш чора-тадбирлари тугрисида карорида ёшларни маънавий-ахлокий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги боскичга кутариш буйича комплекс чора-тадбирлар дастурида юксак маънавиятли, катъий хаётий позиция, кенг дунёкарашга эга булган фидойи ва ватанпарвар ёшларни тарбиялаш,ёшларни ёт гоялар таъсиридан химоя килиш, уларни миллий ва умуминсоний кадриятларга содиклик, диний багрикенглик ва миллатлараро тотувлик рухида тарбиялаш, педагог ходимларнинг кадр-киммати ва нуфузини ошириш, уларнинг моддий-маънавий ва ижтимоий химоясини кучайтириш, ёшларнинг хукукий маданиятини юксалтириш, улар уртасида хукукбузарликлар ва жиноятлар содир этилишининг олдини олиш, ёшлар жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланиши учун шарт-шароитлар яратиш, улар уртасида соглом турмуш тарзини шакллантириш, укувчи-ёшларни ижтимоий мухофаза килиш, ижтимоий эхтиёжманд оилалар фарзандларини моддий ва маънавий куллаб-кувватлашга каратилган.

Айникса, Узбекистонда она ва бола саломатлигини мухофаза килишга катта эътибор каратилиб, "Соглом она - соглом бола" шиори остида ёшларимизнинг ва нуронийларимизнинг соглом хаёт кечиришида купгина таргибот-ташвикот ишлари ва амалий ишлар олиб борилмокда.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Умумтаълим мактабларда соглом тумуш тарзини ривожлантиришда спорт мусобакаларини спорт байрамлари тарзида утказиш максадга мувофик. Мусобакаларнинг ташкил килинишида мактаб жамоаси, ота-оналарни жалб этилиши мусобокаларнинг очилиш ва ёпилиш чикишлар яхши ташкил этилган мусобакалар, голибларни тантанали такдирлаш узига хос спорт байрами болаларнинг рухий, жисмоний тайёргарлик даражаси, спортга булган ишончи ва маъсулиятили булишига хизмат килади.

Ушбу ютукларнинг мухим курсаткичи - мактабда укиш даврида боланинг соглиги, жисмоний кобилиятининг ривожланиши, жисмоний тайёргарлик даражасини оширишга хизмат килади. Охирги йилларда жисмоний тарбияга ва шу билан бирга жамиятнинг умумий маданияти курсаткичларидан бири сифатида саломатлик даражаси паст даражада колмокда. Ёш авлод саломатлиги холати - бутун жамият фаровонлигининг энг мухим курсаткичи булиб, нафакат бугунги вокеликни акс эттиради. Турли сабабларга кура саломатликни саклаш муаммолари инсон фаолиятининг барча сохаларида долзарб булиб келган. Соглом турмуш тарзини таргиб килиш оркали укувчиларни бугунги жамиятда билимли, янгича фикрлаш, хаётга мустакил, уз нуктаи назарини химоя кила оладиган, айни пайтда багрикенглик курсата оладиган харакатчан шахс уилиб тарбиялайди. Унга бошка ахлокий фазилатлар - мехрибонлик, сезгирлик, уз ватанига, халкига хурмат ва мухаббат хам хос булиши керак. Бу фазилатларнинг барчаси таълим ва уз-узини тарбиялаш, билим ва уз-узини билиш, бошкаларни бахолаш,кадрлаш, шахс сифатида уз кадр-кимматини англаш оркали шаклланиши мумкин.

Мактаб билимлар сохасидаги саводсизликни бартараф эта оладиган хакикий таълим муассасасига айланиши керак. Укувчилар саломатлиги маданиятини

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

шакллантириш муаммосини баркамол, максадли х,ал килмасдан туриб, мактаб усиб келаётган ёш авлод саломатлигини мух,офаза килиш вазифасини бажара олмаймиз. Уз соглиги хдкида кайгурмайдиган, уни асраб-авайлаш ва мустах,камлашга иштиёки булмаган укитувчиларнинг барча саъй-хдракатлари билан замонавий шароитда соглом кола олмайди. Умумтаълим мактабларида таълим сифати деганда нафакат узлаштирилган билим, куникма ва малакалар, балки мактаб битирувчисининг вояга етиши учун зарур булган маълум ижтимоий-психологик компетенциялар йигиндиси х,ам тушунилади.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Соглом турмуш тарзига ижобий муносабатда булиш, спорт ва жисмоний тарбия билан шугулланиш - буларнинг барчаси мактабда шаклланади. Боланинг соглигини саклаш ва яхшилаш учун ишончни шакллантиришда укитувчининг роли энг мух,имдир.

Айнан мактаб оила билан биргаликда жамиятнинг жисмонан ва маънан соглом аъзосини тарбиялаши керак, унга соглом миллатни барпо этиш ва уни асраб-авайлаш масъулияти юкланади. Мактаб укувчиларида соглом турмуш тарзи маданиятини, соглом турмуш тарзини тарбиялаш умумтаълим мактабда жисмоний тарбия мазмунини кайта куриб чикиш, дастурларни минталитетга мос, миллий рух,да тарбиялашни талаб килади.

Мактабда болалар ва усмирлар жисмоний тарбиясининг максади х,ар томонлама ривожланган шахсни шакллантиришга х,исса кушишдан иборат. Амалда жисмоний тарбия сохдсида шахсга йуналтирилган технологияларни ишлаб чикишга синфдаги укувчиларнинг табиий хилма-хиллиги ва восита кобилиятларини бах,олашга "норматив" ёндашув, мактаб жисмоний тарбия усуллар хима-хиллиги ошириш каратилиши лозим.

Шунинг учун жисмоний тарбия дарсларини ташкил этишнинг дарс шаклида турли даражадаги соглигига эга булган талабларнинг нормаллаштирилган режимини бошкариш ва назорат килиш факат фаолият ёндашуви тамойилига асосланган янги педагогик технологиялардан фойдаланиш мумкин. МУ^ОКАМА

Жисмоний тарбия дарсларимиздан максад укувчиларни мунтазам жисмоний тарбия машгулотлари билан таништириш, соглом турмуш тарзи, шунингдек, белгиланган максад доирасида куйидаги вазифалар х,ал этилади:

1) жисмоний тарбиянинг согломлаштирувчи вазифалари: - укувчиларнинг соглигини саклаш ва мустах,камлаш, - тулик жисмоний ривожланишга эришиш, - аклий ва жисмоний фаолликни ошириш;

2) жисмоний тарбиянинг тарбиявий вазифалари: - хдракат кобилиятлари ва кобилиятларини шакллантириш ва ривожлантириш;

3) жисмоний тарбиянинг тарбиявий вазифалари: - жисмоний машкларга кизикиш ва эх,тиёжни шакллантириш, - укувчиларни "Мех,нат ва мудофаа учун тайёр" "Алпомиш ва Барчиной" тест муваффакиятли топширишга эришиш, - фаоллик ва мустакилликни тарбиялаш. Амалиёт шуни курсатадики, максимал шифобахш таъсир инсоннинг индивидуал имкониятларига мувофик йуналиш, жисмоний кобилиятлардан окилона фойдаланиш кузатилади. Уз навбатида, жисмоний машкларнинг угил ва киз танасига физиологик таъсир даражаси куп жихдтдан восита фаолияти учун ишонч, дарснинг мотор зичлиги билан белгиланади, бу жисмоний фазилатларни тарбиялаш ва восита хдракатларини ургатишда самарадорликни оширади.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Асосий тиббий саломатлик гурухи талабалари билан ишлашда биз тулик умумий таълимнинг таълим стандартига таяндик ва жисмоний заиф укувчилар билан жисмоний тарбия дарсларида укувчилар эътибордан четга колди. Дастур жисмоний ривожланишдаги камчиликларни тузатишга ва хар бир боланинг жисмоний ривожланиши ва жисмоний куникмаларини унинг ёш нормасига максимал даражада якинлаштиришга ёрдам беради. ХУЛОСА

Соглом турмуш тарзини таргиб килиш оркали хар бир боланинг жисмоний ривожланиши устидан назоратни яхшилаш, ёши ва жисмоний хусусиятларини хисобга олган холда, таянч-харакат тизими, буйраклар, куриш органлари касалликлари билан боглик. Купгина болалар мустакил жисмоний машкларга мухтож. Бу болаларга мактаб ва шахар мусобакаларида катнашишга учун умумтаълим мактаби жисмоний тарбия укитувчилар дарсдан кейин жисмоний тарбия тугаракларини ташкил килиб, иктидорли спортчи укувчиларни танлаб олиб, уларга жисмоний тайёргарлик учун кобилиятларни ошириш зарур.

Жисмоний тарбия буйича синфнинг жинсга караб эмас, балки согликни саклаш гурухларига булиниши хар бир укувчига узи учун мавжуд жисмоний машкларни танлашда дифференциал ёндашувга имкон беради, деб хисоблаймиз. Бизнинг иш максадимиз соглигида камчиликлар булган укувчиларнинг жисмоний машкларга юкори ишонч билан бажаришга имкон беришдан иборат.

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш. Узбекистон Республикаси Президенти "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари" тугрисида карори

2. Салимов Г.М., Дустов, Б.А Фарманов У.А., Рахмонов Р.Р. Показатели констатирующего этапа экспериментальной работы по физическому развитию учеников 7-10 лет обще образовательных организаций Узбекистана Педагогическое образование и наука, 91-97

3. Салимов Г.М., Холлиев АЭ, Норбоева У.Т, Эргашева О.А. Организация методов исследования через национальные подвижные игры Молодой ученый, 1484-14863.

4. Салимов Г.М «Развитиеэмоциональной сферы дошкольников-залог психического и личностного роста детей в период адаптации к условиям дошкольного учреждения» МАДОУ г.Уфа.2021 год.

5. .Акрамова Г.М, Салимов Г.М. Теоретические основы использования современных технологий в физическом воспитании Проблемы науки, 28-314.

6. Салимова Г.М. «Развитие эмоциональной сферы дошкольников-залог психического и личностного роста детей в период адаптации к условиям дошкольного учреждения». М Уфа

7. .Малинин В. Г. Физическое воспитание и здоровый образ жизни обучающихся старших классов.

8. Muhammadqosimovna, P. N., & Satvoldiyevna, U. D. (2022). Benefits of Interactive Whiteboards for Teachers and Students. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 7, 157-160.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

9. Dilnozakhon, Y. (2022). TEACHING PRAGMATICS BY EXPRESSING AND GIVING COMPLIMENTS. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(6), 575578.

10. Ганиев, Б. С., & Ганиева, М. С. (2020). Семья как важный социальный фактор формирования предпринимательских навыков у молодежи (Опыт Узбекистана). In Проблемы социальной психологии и социальной работы (pp. 25-27).

11. BO, I. T. N. O. R., & TAVSIYALAR, Y. A. M. R. Ortiqov-Farg 'ona davlat universiteti o 'qituvchisi. FARG 'ONA DAVLAT UNIVERSITETI, 128.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.