O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar National University of Uzbekistan_Media education in Uzbekistan: problems, solutions and prospects
УНИВЕРСИТЕТ ТАЛАБАЛАРИНИ ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШДА МЕДИАКОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОМИЛЛАРИ
Ш.О Садикова
УзМУ катта укитувчиси
АННОТАЦИЯ:
Маколада университет талабаларини педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёнида медиакомпетентликни ривожлантиришнинг мотивацион, информацион, методик, амалий ва креатив омиллари келтирилган. Шунингдек, маколада медиакомпетентлик тушунчасига таъриф берилган, медиатаълим мазмуни, медиатаълим жараёнида педагогнинг асосий вазифалари ва медиакомпетентликни ривожлантириш методлари урганилган.
Калит сузлар: медиатаълим, медиасаводхонлик, медиакомпетентлик, медиакомпетентликка таъсир этувчи омиллари, медиапедагог, медиакомпетентликни ривожлантириш методлари.
АННОТАЦИЯ:
В статье рассмотрены мотивационные, информационные, методические, практические и творческие факторы развития медиакомпетентности в процессе подготовки студентов университета к педагогической деятельности. А также в статье даны определение понятию медиакомпетентность, изучены содержание медиаобразования, основные задачи педагога в процессе медиаобразования и методы развитие медиакомпетентности.
Ключевые слова: медиаобразование, медиаграмотность, медиакомпетентность, факторы влияющие на медиакомпетентность, медиапедагог, методы развития медиакомпетентности.
ANNOTATION:
The article discusses motivational, informational, methodological, practical andcreative factors in the development of media competence in the process of preparing university students for teaching activities. The article also defines the concept of media competence, studies the content of media education, the main tasks of a teacher in the process of media education and methods for developing media competence.
77
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUmversity^f^zbekista^^^^^^^^^Me^^
Keywords: media education, media literacy, media competence, factors influencing media competence, media educator, methods for developing media competence.
Жахон амалиётида университет талабаларини педагогик фаолиятга тайёрлаш самарадорлигини оширишга каратилган технологияларни ишлаб чикишга, умумий компетенциялар доирасида медиакомпетентликни ривожлантиришга эътибор каратилмокда.
Узбекистонда хам университет талабаларини педагогик фаолиятга тайёрлаш мазмуни янгиланди, педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёни самарадорлигини оширишнинг педагогик механизмлари
такомиллаштирилмокда. Жумладан, 2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг "Тараккдёт стратегияси" да «сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мос юкори малакали кадрлар тайёрлаш сиёсатини давом эттириш» устувор вазифа этиб белгиланди [1].
Университет талабаларини педагогик фаолиятга тайёрлашда бакалавриат таълим йуналишлари учун ишлаб чикилган малака талабларида "ахборот технологияларини касбий фаолиятида куллай билиши, ахборотларни йигиш, саклаш, кайта ишлаш ва улардан фойдаланиш усулларини эгаллаган булиши, фаолиятида мустакил асосланган карорлар кабул кила олиш, янги билимларни мустакил эгаллай билиши, уз устида ишлаши ва мехнат фаолиятини илмий асосда ташкил кила олиш" каби айнан медиакомпетентликни ривожлантиришга каратилган куникмалар белгиланган. [2].
Бугунги кунда медиатаълим олий таълим ташкилотларининг бакалавриат таълим йуналишларида мажбурий ёки танлов фани сифатида, педагогик фанлар таркибида алохида фан сифатида ёки модул сифатида урганилади.
Педагогик адабиётларда медиатаълим тушунчаси куйидагича талкин килинади, яъни замонавий оммавий ахборот воситаларини узлаштириш учун назарий ва амалий куникмаларни ургатишга каратилган жараён, билимлар сохасидир, медиасаводхонлик эса олинган билим ва куникмалар йигиндиси, медиатаълим жараёнининг натижасидир [3].
Медиакомпетентлик тушунчаси медиасаводхонлик тушунчасининг синоними булиб, шахснинг оммавий ахборот воситалари, интернет маълумотларидан фойдаланиш, танкидий тахлил килиш, бахолаш ва узатишга имкон берадиган мотивлари, билимлари, куникмалари ва кобилиятлари йигиндисидир [3].
78
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^f^zbekista^^^^^^^^^MediaeiHia
Хрзирги ахборот асрида педагог уз касбини муваффакиятли бажариши учун нафакат укитадиган фанини, педагогика ва психология фанларини асосини яхши билиши, балки медиадунёдаги янгиликлардан хабардор булиши, медиамаълумотларни саралаш ва тугри талкин килиш куникмасига эга булиш хам талаб килинади.
Медиапедагогикадан адабиётларни урганиш натижасида педагогнинг медиакомпетентлиги - бу укув жараёнида медиатаълимни амалга ошириш учун мухим булган мотивацион, информацион, услубий, амалий ва креатив куникмалари мажмуидир, деган таърифни шакллантирдик.
Педагогнинг медиакомпетентлигини ривожлантириш яхлит жараён булиб, куйидаги учта йуналишдан иборат:
- медиаматнлар тушуниш, тахлил килиш ва танкидий бахолаш;
- педагогик масала ва вазиятларни хал килиш учун медиаматнлардан фойдаланиш;
- замонавий ахборот коммуникация воситаларидан фойдаланиб медиаматнларни яратиш [4].
Демак, медиатаълимнинг максади медиавоситаларда берилаётган ахборотларни онгли, тизимли ва танкидий бахолаш, оммавий маданиятнинг салбий таъсирига ва турли куринишдаги манипуляцияларга карши туриш, фойдали медиаматнларни яратишга каратилган медиакомпетентликни шакллантириш ва ривожлантиришдан иборат экан.
Шу уринда медиапедагогнинг вазифаларини аниклаш максадга мувофик булади, булар:
1) Талабаларнинг медиаматнларни идрок этиши, тушуниши ва бахолай олиш кобилиятларини ривожлантириш;
2) Талабаларда медиаматнларини танкидий тахлил килиш кобилиятларини ривожлантириш;
3) Медиадунёдаги маданий, сиёсий, иктисодий ва ижтимоий мазмундаги маълумотларни тушуниб, уз нуктаи назарини шакллантиришга ургатиш;
4) Талабаларнинг коммуникатив кобилиятларини ривожлантириш;
- Медиамахсулотларни тугри талкин килиш ва медиамаданиятни шакллантириш [4].
Университет талабаларини педагогик фаолиятга тайёрлашда медиакомпетентликни ривожлантириш укув машгулотларининг барча шаклларида, айникса семинар машгулотларида мавзуга оид медиаматнларни муаммоли ва танкидий тахлил килиш, асл манбага таянган холда маълумотларни хакконийлиги аникланади. Хусусан, "Муаммоли вазият",
May 2024
79
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
n«tonaiunvejrsjtyoiuzbsekii^
"Бумеранг", "10 минутли эссе", "Дебат" ва "Концептул жадвал" каби интерактив методлар ёрдамида медиавоситаларидаги маълумотларни ёки медиаматнларни тахлил килиш, келиб чикиш сабаблари ва окибатларини урганиш, ечимларини топиш оркали талабаларда медиакомпетентликни ривожлантириш мумкин. Шунингдек, интерактив методлардан асосида ташкил килинган семинар машгулотларида маърузачи томонидан маърузада, таркатма материалларда ва укув адабиётларида берилган маълумотлар билан медиавоситаларда берилган маълумотларни солиштириш имконияти булади, талабаларда медиаматнлар билан ишлаш, тахлил килиш куникмаси шаклланади ва коммуникатив кобилиятлар ривожланади.
Хулоса килиб айтганда, укув машгулотларининг барча шаклларида медиакомпетентликни ривожлантиришга имкон берадиган методларни куллаш талабаларда келажакда педагогик фаолиятида шахсий медиаэхтиёжини бошкаришга, медиамаълумотлардан фойдаланиш коидаларини шаклланишига, медиаматнларни тушуниш, тахлил килиш, саралаш, унумли фойдаланиш, янги медиаматнларни яратиш хамда ижтимоий тармоклардаги вокеа-ходисаларга холис нуктаи назарнинг шаклланишига ёрдам беради.
REFERENCES:
1. 2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг "Тараккиёт стратегияси". ПФ-60-сон Фармони. 28.01.2022 йил.
2. Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети бакалавриат таълим йуналишининг малака талаблари. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2021 йил 24 августдаги 365 - сонли буйруги.
3. Ф. А. Бабашев (2021). УЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИСТЩБОЛЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 199-203.
4. Троянская С. Основы медиапедагогики. Учебно-методическое пособие. -Ижевск. 2023 г. -131 стр.
5. Жук О. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход. Монография. - Минск. РИВШ, 2009 - 336 с.
80
May 2024