УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ОЛИЙ ТАЪЛИМИДА ДУНЁ УНИВЕРСИТЕТЛАРИ КАДРИЯТ ТИЗИМИ МОДЕЛЛАРИ АХДМИЯТИ
с! https://doi.org/10.5281/zenodo. 11660874
Мадаева Ша^ноза Омонуллаевна
УзМУ Фалсафа ва манти; кафедраси мудири, ф.ф.д., проф.
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада Узбекистон олий таълим тизимида цадрият тамойилларини халцаро тажрибага асосан яратиш тажрибаси уацида гап кетади. Дунё тажрибасида катта эътирофга эга булган университетларнинг узлари жойлашган мамлакатлар тарацциётига цушган улкан уиссасига эътиборан яратган цадрият феномени тизимли таулил этилади.
Калит сузлар: Учинчи ренессанс, олий таълим, университет, цадрият, идентиклик, хусусий университет, прогресс, таълим тизими.
ANNOTATION
This article analyzes the experience of forming value principles in the higher education system of Uzbekistan based on international experience. A systematic analysis of the phenomenon of value created by universities is carried out, which has received great recognition in world experience, taking into account the great contribution made to the development of the countries where they are located.
Key words: Third Renaissance, higher education, university, value, identity, private university, progress, education system.
АННОТАЦИЯ
В данной статье анализируется опыт формирования ценностных принципов в системе высшего образования Узбекистана на основе международного опыта. Проводится системный анализ феномена ценности, создаваемой университетами, получивший большое признание в мировом опыте, с учетом большого вклада, внесенного в развитие стран, где они расположены.
Ключевые слова: Третье Возрождение, высшее образование, университет, ценность, идентичность, частный университет, прогресс, система образования.
Инсоният тарихида университетлар XII асрдан вужудга кела бошлаган. Илк урта асрлар Шарк донишмандлик уйлари каби билим масканларини
ташкил этиш анъаналари Европага тез кириб борди. Бутун дунёни комплекс олиб караш маънасида олинган univer сузи уни урганувчи фанлар комплексини англатувчи атама сифатида Universität сузи оркали англана бошланди. Бу даврдаги университетларнинг кадрият тамойили Илк урта асрдан бошлаб узини экзистенциал англай бошлаган инсоннинг дунё хакидаги билимларини таъминлаш асосига курди. Университетлар дастлаб давлатлар диний тизимда бошкарилган вактларда хам дунёвий илм берувчи, давлат бошкарувини илм-фан асосига куриш истагини билдирувчи мамлакатлар худудларида ташкил этила бошланган. XIII асрда хатто Париж университети талабалари сони унда яшовчи шахар ахолиси сонидан куп эди. Инсоният тарихининг турли мураккаб утиш боскичларида университетлар давлатлар тараккиётига гоявий, иктисодий, маданий ечим бера оладиган восита сифатида каралган. Аста секин давлатлар имиджи, салохияти унда мавжуд университетлар ва олимлар обруси, уларнинг кашфиётларига караб белгилана бошлади. Хусусан XIX асрнинг иккинчи ярмидан бошлаб шакллана бошлаган дунё сиёсий киёфаси Европа давлатларида Шаркка нисбатан бошланиши керак булган империалистик сиёсатни университетлар аудитория ва лабараторияларидаги гоялардан бошлади. XIX аср Гарб мустамлакачилик сиёсатининг илмий томонига университетлар оркали тамал тоши ясади. Европанинг континентал моделдаги университетлари шакллана бошланди. Университетлар кошида марказлар, нашрётлар илмий тадкикот фондлари вужудга кела бошлади 1795 йилда Парижда Осиёнинг жонли тилларини урганувчи марказ ташкил этилди ва ушбу марказ Европа ориенталистикасининг юрагига айланди. Шу даврдан бошлаб бу сохага доир махсус журналлар пайдо була бошлади, хусусан, "Осиё журнали" (1823), "Кироллик Осиё жамиятининг журнали"(1834), "Немис Шарк жамиятининг журнали"(1845) ва бошкалар шулар жумласидандир. Мазкур журналларда Гарб шаркшуносларининг илмий изланишлари натижалари бирин-кетин нашр килина бошланди. Янги давр университетларининг давлат тараккиётлари учун асос булишга хизмат килувчи концепциялари яратила бошланди. Германия тарихида Гумбольдт университетига асос солиниши хам давлатнинг Шаркка булган сиёсий-стратегик кизикишлари билан боглик булди. Чунки Гумбольдт университетининг кадрият тизимини яратиш концепцияси таълим ва илмий тадкикот бирлиги билан амалиёт учун кучли кадрларни етказиб беришдан иборат булган.
Дунёни янги фикр тараккиёти билан куроллантирган янгича анъаналари АКШ университетларида атлантик модел шаклида яратила бошланди. Кушма штатлар таълим сиёсати "инсонга таълим бериш оркали фукаролик жамиятини ёки америка миллатини яратиш" ни максад килиб куйган. Унда илмий
тaрaккиёт билж тaълим coxacини интегрaциялaш oркaли yниверcитетнинг бaрчa кaдрлaрини билимдa мyкaммaл Ba coxa бyйичa рaкoбaтбaрдoш килиб етиштириш Ba acocийcи yлaрни уз coxacининг меxнaт бoзoридaги нoвaтoри килиб тaрбиялaш бош мaкcaддaн ибoрaт 6улди. А^Ш yниверcитетлaри уз-Узини иктисодий бoшкaрyвчи федерaл штaтлaрдa жoйлaшгaни y4yH кучли рaкoбaт Ba тадр бозори учун кyрaш шaрoитидa доимий ривожтаниб бoришгa мaжбyр. Шунинг учун А^Ш yниверcитетлaридa илмий тaдкикoт етaкчи Уриндa туриб, тaълим Ba тaдбиркoрлик илмий тaдкикoт нaтижaлaрини oммaлaштириш вocитacи булиб хизмaт килaди. A^Шдa ички ялпимaxcyлoтнинг энг кaттa кисми тaълим cиёcaтигa aжрaтилгaн бyлcaдa, yниверcитетлaр уз-узини тaшкил этиш учун моддий тaъминoтдa дaвлaтдaн мycтaкил булишни иcтaйди Ba бошкд yниверcитетлaрдaн фaрк килaдигaн coxaлaр, имконият Ba тaклифлaрни ишлaб чикиш ycтидa доимий ишлaйди.
А^Ш yниверcитетлaрининг етaкчи ^дрият тизими вaзифacи жaмият учун мaдaниятни бaлaнcлaштирyвчи Ba мyлтикyлькyрaл жaмиятдa либерaл мyнocaбaтлaрни изгa coлyвчи фyнкциядaн xaм ибoрaтдир. Шунинг учун бу yниверcитетлaр тaълим бoзoридa бошкд мaмлaкaтлaрни xaм диcтaнциoн рaвишдa эгaллaш Ba тaълим беришдa юкори cифaтни тaъминлaгaн xoлдa yзигa мижоз излaб топишни мaкcaд килиб кУйгaн.
Америк олий тaълими А^Ш дaвлaт cиёcaтининг юкори нyфyзгa эгa бyлгaн, дaвлaт cиёcaтидa бaрчa имкoниятлaр ярaтилгaн кисмидир. Чунки А^Ш yниверcитетлaри cтaндaртлaри энг юкори cифaтли илмий тaдкикoтлaр Ba yлaргa acoc бyлyвчи тaълим cифaтигa кyрилгaн булиб, бу мoделдa дaвлaт cиёcaти yниверcитетлaрни эмac, бaлки yниверcитетлaр дaвлaт cиёcaти вектoрлaрини бoшкaрaди.
Бу cиёcaтни aмaлгa ошириш учун А^Ш yниверcитетлaри yзлaрининг шиoрлaри, тaлaбaлaргa келaжaкдa уз урнини юкори мaлaкaли кaдр cифaтидa эгaллaшгa иштиёк берyвчи дaъвaтлaри мaвжyд. Биргинa Гaрвaрд yниверcитетининг бир йиллик дaрoмaди 50 млрдгa якин булиб, кaмпyc, яъни дaвлaт ичидaги дaвлaт xиcoблaнaди. Дунё илм-фaнининг энг олдинги caфидa булиш Ba дунё тaълим cиёcaти тенденциялaрини белгилoвчи империя булиш бу cиёcaтнинг етaкчи мaкcaди Ba кoнцептyaль гоясидир. Чунки бунинг нaтижacидa дунё cтрaтегик тaрaккиёти Ba гегемонлик cacara acocлaри ярaтилaди, фaн кaшфиётлaри геocтрaтегик мaкcaдлaр йyлидa caфaрбaр килинaди.
Хрзирги кyндa глoбaл тaълим тaрaккиёти инсониятнинг янги пaрaдигмaл тaрaккиётгa кaдaм кУяётгaн бocкичидa Узбекистон олий тaълими тизимидa yниверcитетлaрдa кaдрият концепциясининг гyмaнитaр хaрaктерини caклaб колишни, шу билaн yзгaришлaр дaвридaн узи хизмaт килaётгaн жaмиятни
тaлoфaтcиз олиб чикиб кетишини тaъминлaшни тaкaзo этaди. Олий тaълим кддрият концепцияси жaмиятдa илм-фaн кздриятини тaъминлaш орк^и юртимиз y4yH юкcaк илмий, мaдaний, сиёсий идеaдлaрни реaд хдёт вaзиятлaригa жорий ^^a oлaдигaн кaдрлaр cиёcaтини тaшкил этишдaн ибoрaтдир. Университетдек мyрaккaб тyзилмaвий coциaд институтнинг турли тaрмoкдaридa инсон cyбъектлaри Ba ижтимоий мaркaзидa Узбекистон жaмияти учун илмий, педaгoгик фaoлият билaн шyFyллaнyвчи, Уз-Узини кретив тaфaккyр билaн кoмилликкa томон шaкллaнтирyвчи, иннaвaциoн FOялaр билaн жшият Ba дaвлaт тaрaккиётигa ^cca кушувчи компетент инсонни тaрбиялaш мaкcaди ётaди.
Узбекистон олий тaълими Учинчи ренеccaнc тaълим тизимидa oлгaн билимлaрини креaтив ривoждaнтириш, уз coхдcидa нoвaтoр FOялaр бунёдкори булиш оркдди Зaмoнaвий Узбекистон тaрaккиётигa бевocитa ^cca кушишиши зaрyр бyлгaн кaдрлaрни тaйёрлaши дaркoр.
Шунингдек, зaмoнaвий олий тaълим жaхoн aндoзaлaригa мос фyндaментaд тaдкдкoтлaр олиб бориш, фaннинг мухдм coх1aдaри бyйичa янги илмий мaктaблaрни шaкдлaнтириш Ba yлaр фaoлиятининг дaвoмийлигини тaъминлaш, ривoждaнгaн мaмлaкaтлaрнинг yниверcитетлaри билaн илм-фaн Ba олий тaълим coхдcидa yзaрo тенг мaнфaaтли х,шкорликни янaдa кенг йyлгa куйиш имкoниятлaригa эгa булиши зaрyр.
Учинчи ренеccaнc олий тaълими уз кддрият тaмoйиллaригa aмaд килиш Ba yлaрни caкдaб кoлишдa зaмoнaвий глoбaд Bas^^a дунёнинг тaрaккий этгaн yниверcитетлaри ёндaшyвлaрини эътибoргa олиши, yлaргa aмaд килиши зaрyр булиб, бyлaр узлуксиз тaълим иннoвaциялaригa йул очиб бериш учун кдтъий тaълим cтaндaртлaридaн вoз кечиш, тaълим мyaccacacини илмий-тaдкдкoт yниверcитетигa aйлaнтириш, инсон кaпитaдигa кaттa эътибор бериш, региoнaл бикдкдикдaн дунё прoфеccиoнaд хaмжaмияти тaрмoкдaригa утиш, yниверcитетдaн тaшкaридaги тaълимгa эхтиёжмaнд cтрyктyрaдaрни yзигa бoFлaб олиш вaзифaлaридaн ибoрaтдир.
Хyлoca килиб aйтгaндa дyнёдa мaвжyдликнинг хдкдкдй Ba виртyaл шaкллaри yртacидa чегaрa ювилиб, oнлaй Ba oфлaйн, реaд Ba мacoфaвий тaълим шaкллaри yниверcитетлaрдa тaълимнинг кдтьий шaкдигa aйлaниб yлгyрaётгaн бир дaврдa фaкaт Учинчи ренеccaнc олий тaълим тизими кддрият концепцияси тaмoйиллaригинa тaълимнинг гyмaниcтик хaрaктери оркдди ёш кaдрлaрни тaрбиялaш, yлaрни хдётга тaйёрлaш, Вaтaн Ba дaвлaт мaнфaaтлaри йyлидa фaoлият олиб бориш, илм Ba инсонийлик кaдриятлaрини бoFлaй олиш фyнкциялaрини бaжaрa oлaди.