С.Холшехова
ШАКЛХ.ОИ НОДИРИ ВОЖА^ОИ ТОНИКИ ДАР ЗАБОНИ РУСИИ КАДИМ
Вожатой калидй: робитаи байни забон^о, забони тоцикй, забони русии цадим, калимасозй, этимология
Аз тахлили забони матнхои русии кадим бармеояд, ки теъдоди калимахои иктибосии точикй дар он хеле фаровон буда, хар кадомашон бо вижагихои ба худ хос вориди таркиби лугавии он гардида будаанд. Чунин холат аз робитаи дерини ин ду халк,и хиндуаврупоинажод ва бо гузашти замон пургувват гардидани чунин алога дарак медихад. Профессор А.Мирбобоев рочеъ ба кувват гирифтани робита дар давраи Сомониён ишора намуда навиштааст, ки «давлати Сомониён вокеан хам пас аз хилофати Багдод дар Ачам, ба хусус дар роххои тичорат, ки ба су и сохили Волга, Руси кадим, шимоли бахри Хазар - бандари Дарбанд ва Чин мебурданд, ягона вохиди кудратй ва сиёсии асрхои 1Х-Х махсуб меёфт» (7, 153). Дарвокеъ, амирони Сомонй бо пеш гирифтани сиёсати сулхчуёна бо давлатхои сохили Волга ва Руси кадим мекушиданд, ки роххои савдои чониби шахрхои сохили Волга, Перм ва Уралу сохили Байкалро зери итоати худ нигох доранд. Пас аз чанд муддат точирони точик рохд савдоро ба шахри Маскав низ кашф намуданд. Бозёфтхои бостоншиносон далели он аст, ки чунин робитаи тичоратй дар ин давра ба авчи худ расида будааст. Дар худуди шахрхои кадими Русия, ба хусус Киев, Новгород, Чернигов, Смоленск ва дигархо бостоншиносон ба микдори зиёд асбобу анчоми рузгор, монанди коса, чом, лаълй ва дирамхои зарбхонахои давлати Сомониён, ба хусус «исмоилй» -ро бадаст овардаанд (ниг.17, 37-38).
Табиист, ки чунин муносибатхои тулонии ин ду халк асари худро ба таври равшан дар забон низ гузоштааст. Ин холатро, чунон ки
С~ - — __
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ 55 ~
поёнтар хохем дид, метавон аз истифодаи шаклхои кадимии вожахои точикй ё калимахое дарк намуд, ки як замони муайян дар таркиби лугавии забони русй ба кор рафта, баъдан аз он хорич гардидаанд. Маводи чамъгардида аз он шаходат медихдд, ки калимахои иктибосии таркиби лугавии забони русии кадим сохахои гуногуни хдёти онрузаи мардуми русро инъикос намуда, ба робитаи зичи онхо бо ниёгони точикон ишора мекунад, яъне ин гуна вохидхои лугавй ифодакунандаи номи асбобхои рузгор, матоъву либос, мафхумхои мансуб ба мусикД, муносибати байнихамдигарии одамон, чашнхои миллй, олами хайвонот, маводи хурданиву нушиданй, мавзеъхо ва гайрахо хастанд. Дар ин навишта танхо оид ба холатхои нодири истифодаи калимахои алохидаи иктибосии точикй сухан хохад рафт. Пеш аз хама, маводи таркиби лугавии забони русии кадим баёнгари он аст, ки ба он бархе аз унсурхои лугавие рох, ёфта будаанд, ки минбаъд на дар русй ва на дар точикй бокй мондаанд. Ин чо хддафи мо истифодаи чонишини шахсии шахси якуми шумораи танхои азъ аст. Аз ахбори баъзе фархднгнависон маълум мешавад, ки вожаи мазкур ба хдмин вазифа дар сарчашмахои кадими русй хеле зиёд ба кор рафтааст. ( 13, 77) : Я не видъл брате ни ты мене, ни азъ тебе (13, 77).
Сарчашмаи калимаи мазкур чонишини шахсии шахси якуми шумораи танхои azem -и забони авестой буда (ниг.9, 81), он дар матнхои пахлавй (порсии миёна) низ ба гунаи az (9,81 ) дар баробари чонишини дигар -man ба кор рафтааст. Ба гумони мо, ин калима бо чонишини шахсии шахси якуми шумораи танхои русии я хдмреша аст. Кайд кардан бамаврид аст, ки дар матнхои ин давра дар шакли яз ба кор рафтани я низ мушохида мегардад. Баъдан хамсадои охири он- з афтида, аз чонишини мазкур танхо я бокй монд.
Чунин вох,идх,ои лугавии аслии точикии ба забони русии кадим ба хамон шакли кадимаашон дохилгардида кам нестанд. Масалан, холо дар забони точикй калимаи чуФт ба кор меравад. Вобаста ба шакли ин гуна калимахо бояд гуфт, ки хамаи вожахои аслии точикии дар давраи хозира бо хамсадохои ч огозёбанда дар асл дар ахди кадим бо овози й ибтидо меёфтанд. Ин тахаввулот дар калимахои чав (аз «йава»- и кухан), чоду (аз «йотука»- и кадим), чом (аз «йама»-и бостон), чавон (аз «йавана» - и кухан) ва гайрахо мушохида мешавад (ниг.10, 64). Аз ин р; тахмин кардан мумкин аст, ки дар вожаи чуФт низ дигаргунии овозй мисли вохидхои лугавии дар боло
зикрёфта ба вукуъ омадааст. Ба ин тарик, шакли аслии калимаи чуфт - юфт хисоб ёфта. он ба забони русии кадим ба хамин шаклаш иктибос гардидааст. Дар чумлаи зерин ин вожа дар катори чанд унсури лугавии дигари точикй ба гунаи юфт ба кор рафтааст: Отпущен до Нижнево тезик Кызилбашские земли Мамин Бакин, а с ним товару:... 8 юфтей (хуфт -X. С.)сафянов, 10 зеннедей дюменди. 4 выбойки уские (14, вып.4, 400).
Дар забони русии кадим на танхо ба хамон шакли соддаашон иктибос гардидани вохддхои лугавии точикй , балки хамчун чузъи асосии унсурхои сохтаи лугавй ба кор рафтани онхо низ мушохида мегардад. Ин ходисаро дар мисоли калимаи зандана нишон додан мумкин аст. Зандана номи яке аз дехахои Бухоро буда, дар он чо карбосе бофта мешуд, ки бо номи «занданичй» дар некуй «машхури замон гардида буд, ки онро бузургону подшохон ба кимати дебо мехариданд» (19, 320-321). Наршахй дар хусуси «занданичй» ном гирифтани ин навъи карбос навишта буд, ки «...он чй аз вай (Зандана-Х.С.) хезад, онро «занданичй» гуянд, ки карбос бошад, яъне аз дехаи Зандана, хам неку бошад ва хам бисёр бувад. Ва аз ин карбос ба бисёр дехахои Бухоро бофанд ва онро хам «занданичй» гуянд, аз бахри он ки аввал бад-ин падид омадааст. Ва аз ин карбос ба хама вилоятхо баранд, чун Ирок ва Форс ва Кармина ва Х,индустон ва гайри он...» (18, 13-14). Аз чунин ишораи Наршахй сабаби дохил гардидани ин вожа ба русии гадим равшан мешавад.
Дар матнхои забони русии кадим холатхои ба калимаи номбурда хамрохгардии як катор пасвандхои калимасози русй, мисли -ный, -ца ва ташаккули калимахои нави сохтаи зенденичный (14, вып. 5,381), зенденный (14, вып. 5,381), зендянца (14, вып. 5, 381) ва гайрахо ба мушохида мерасанд. Fañp аз ин, калимаи мазкур ба чуз шакли зикрёфта дар забони русии кадим боз ба гунахои зендель. зендень. зендянь ва зендь истифода шудааст: Непроданного товару: 22 барсука осенных и вешних, 9 зенделей дюменди... (14, вып.5, 381). Евангилье... облачено зендью лазоревой... (14, вып. 5, 382).
Корбурди ин гуна калимахо танхо бо вожаи зендень ё зендель махдуд нашуда, балки ба ин гурух як катор унсурхои лугавии дигар низ дохил мегарданд. Бо сабаби махдудии имкон ин чо мо факат бо шархд вохиди лугавии девон махдуд мешавем. Ин вожа таърихан бо калимаи дабир хамреша буда, дар асл унсури лугавии эрониасл
аст ва хамчун вожаи серистеъмоли иктибосй дар гурухс аз забонхо мавриди истифода карор доштааст (ниг.14, вып.5, 130). Калимаи мазкур ба русии кадим дар ду шакл: дивань ва дуван иктибос шудааст: И в 1086 и въ ныне времена въ вашемъ султанова величества дивань то дьло и прение, французское не однажды разматривано (14, вып.4, 243).
Бояд таъкид кард, ки шакли дивань дар забони русии кадим танхо як маъно, вале гунаи дувань ду тобиши маъноиро дорад: 1) мачлиси шурои давлатй; 2) вазорат, сарвари идораи давлатй:... Арсений пришелъ съ грамотою на дувань къ хану (ба маънои аввал). Отпустили есмя къ брату своему къ Магмедъ Гирею царю его посла Якгюру дувана и всьх его людей (ба маънои дуюм -ниг.14, вып.5, 371).
Дар робита оид ба корбурди ин гуна калимахо бояд афзуд, ки рочеъ ба асли баромади баъзеи чунин вохидхои лугавй байни олимону фархангнигорон бахсхо вучуд доранд. Масалан, забоншинос А. Бухоризода калимаи кирмизго вожаи муарраб шуморида, замоне ба арабй аз ким-кадом забони хиндуэронй ё дигар шохаи хиндуаврупой иктибос гардиданашро таъкид менамояд (ниг. 3, 26). Мухаммад Гиёсуддини Ромпурй дар асл кирмкиз будани кирмизго эзох дода навиштааст, ки он«кирме аст, ки бад-он кизро, яъне ришамро ранг...» кунанд, «... баъдан тахфиф карда, гофи дуввумро хазф кардаанд, кирмиз шуд» (12,131). Эроншинос М. Н. Боголюбов дар асл аз асосу пасванди -za сохта шудани ин унсури лугавиро гайд намуда овардааст, ки он сарчашмаашро аз вожаи krmiza, krmira -и эронии кадим гирифтааст ва дар забонхои сугдй, ягнобй, арманй, хиндии кадим ба шаклхои ба худ хос ба кор рафтааст (ниг.1,42). Аз ин гуфтахо возех мегардад, ки калимаи кирмиз эрониасл буда, аз руи конуну коидаи мутобикати овозй дар чандин забони эрониву гайриэронй шакл дигар кардааст. Он ба забони русии кадим ба гунахои кирмизь ва кирмызъ (14, вып. 7, 134) рох ёфта, номи як навъи рангро ифода мекардааст: На краску 50 золотниковъ шафрану..., четъ фунта кирмызу 25 алтынъ... (14,вып. 7, 134).
Дастаи дигари чунин вожахо шакли туркй шрифта, ба андозае аз асли худ дур рафтаанд, ки аксари мухаккикон дар муайян намудани рохи пайдоиши онхо иштибох кардаанд. Унсури лугавии кимиз метавонад мисоли равшани чунин калимахо бошад. Дар забони русии кадим он ба гунахои кумузь. кумыз ва кумысь мавриди
истифода карор гирифтааст: В то же время половцы напилися бяхуть кумыза. Пьеши ли черное молоко наше питье кобылии кумузь. Во все посты... кумысы кобыл (ь) и пили (14, вып. 8, 120).
Дар забони муосири точикй калимаи кимиз барои ифодаи маънои «шири асп» ба кор рафтааст, аммо дар осори ахли адаби асримиёнагии точик он ба гунаикумез ё кумез дучор омада, маънои «палидй, начосат» -ро ифода менамуд (ниг.15, 289, 573). Мухаккикони барчаста В. С. Расторгуева ва Д. И. Эделман муайян кардаанд, ки решай вохиди лугавии мазкур ба даврахои хеле кадим рафта мерасидааст. Он ибтидои худро аз вожаи мураккаби gava-maeza «пешоби гов» гирифтааст (ниг. 11, т.З, 211).
Чунон ки хангоми тахдили вохвди лугавии зандана ва калимахои нави сохтаи аз он ташаккулёфтаи зенденичный, зенденный ва зендянца ишора гардид, дар матнхои русии кадим ба ин гуна вожахо хамрохшавии пешванду пасвандхои калимасоз ва бунёд ёфтани унсурхои лугавии нави сохтаи нодир низ зиёд ба мушохдда мерасад. Ин гуна унсурхои калимасоз дар тули асрхо хам ба унсурхои лугавии аслии русй, хам иктибосй хамрох гардида, дар ташаккули вожахои сохта фаъолона ширкат кардаанд. Ин гуна унсурхои калимасоз ба вожахои точикй низ хамрох гашта, боиси ташаккули вохидхои лугавии нав шудаанд. Мушохидахо нишон медиханд, ки унсурхои лугавии точикй асосан бо пасвандхои калимасози русй якчо гашта, силсилаи нави вожахои нодирро ба вучуд овардаанд. Баробари ин, мавридхои бисёри якчоя бо пасванди калимасози худ ворид гардидани калимахои сохтаи точикй ба забони мазкур ба назар мерасанд. Албатта, чунин калимахоро дар забони русй унсури лугавии сохта хисобидан дуруст нест. Дар ин хусус забоншинос Зохицов А. бисёр хуб гуфтааст, ки«.. .ванди як забон дар сурате ба забони дигар дохил мешавад, ки он аз решахои (асосхои) забони иктибоскунанда калимаи нав созад. Дар акси хол хамчун кисми таркибии чудонашавандаи калимаи иктибосй бокй мондан мегирад» (5,18). Бинобар ин, чунин калимахо дар забони иктибосшуда хамчун унсури лугавии сода пиндошта шуда, ба онхо пешванду пасвандхои худи забони русй метавонанд хамрох гарданд.
Тахдилу мукоиса нишон медихад, ки ба вожахои аз забони точикй иктибосгардида пасвандхои русие хамрох шудаанд, ки аз чихати иктидори калимасозияшон бо хамдигар баробар нестанд. Баъзеи онхо, чунонки дар боло ишора шуд, хеле сермахсул буда, дар пайдо
гардидани калимахои ифодакуиандаи ашёву сифати он роли мухдме бозидаанд. Яке аз хамин гуна пасвандхои сермахсули русй -ец аст, ки дар бунёди исмхои нав накши аввалдарача дорад (ниг.20, 283). Масалан, дар ин чумлахо вохидхои лугавии достоканец. балахонец истифода шудаанд: Два достоканца. один глаток, а у другово на середке поясок золочок (14, вып.4,338). В <о двор> Михалко Чюрин сапожник... в <о двор> Калинка балахонец середней (6, вып. 1,68).
Вожаи аввал дар матни мансуб ба соли 1521 ва калимаи дуюм дар навиштачоти мансуб ба соли 1586 дучор меояд. Бояд гуфт, ки М. Фасмер достоканро шакли кадими унсури лугавии стакан медонад (14, т.З, 743). Гурухи мухаккикон асли калимаи стаканро «сотгин»-и точикй медонанд.
Дар лугати М. Фасмер тахмине рафтааст, ки мувофики он калимаи балахон аз «болочома»-и точикй аст (ниг. 16, т. 1, с. 114).
Аз шакли корбурди ин гуна вожахо маълум мешавад, ки дар асри XVI хар дуй онхо аллакай дар таркиби лугавии он забон мавкеи муайян пайдо намуда, дар калимасозй низ фаъолона иштирок доштаанд.
Пасванди номбурда на танхо ба калимахои точикии якварианта, балки ба унсурхои лугавии дуварианта низ хамрох гардидааст. Чунончи, ба забони русии кадим вожаи анбор ба гунахои амбар ва анбар иктибос шудааст. Аён аст, ки шакли аввал гуфтугуй буда, дуюм адабист. Аз чунин шакли корбурдашон маълум мегардад, ки онхо ба таркиби лугавии забони русии кадим хам ба воситаи нут ки гуфтугуй, хам ба туфайли осори хаттй дохил шуда будаанд. Дар навиштачоти давраи мазкур гунаи анбарецъ низ дучор меояд. Ба хар се шакли зикршуда пасванди -ец хамрох шудааст: Да у тьхъ же лавокъ и у торгу поставлены 2 анбарца квасные, да 2 хльбни. Въ онбарцъ: сухарей 18 кулей. ..(14, вып.1, 34).
Пасванди дигари сермахсул -ишко аст (20, с. 288). Ин унсури калимасоз, чунонки В. Д. Бондалетов ва дигарон таъкид намудаанд (ниг.2, 110), воситаи мухдми ифодаи эхсос ва экспрессияи хос аст. Дар матнхои забони русии кадим хамрохшавии пасванди мазкурро ба калимахои кафтан, курта. амбар ё анбар ва монанди инхо дучор меоем (ниг.14, вып.1, 34; вып.7, 95; вып.8,141): Куртишко суконное зеленое ношена, снурокъ шелковой съ золотом износокъ (14, вып. 8, 141). Учинился пожаръ на дворъ Дмитрея Загрезского, сгорьль анбаришко (14. вып.1, 34).
Дар баъзе лугатномахои этимолога асли решай калимаи кафтан аз форсй дониста шудааст (ниг.16, т.2, 212). Вожаи курта бошад, аз лихози бунёд бо унсури лугавии куртка ягона будааст. М.Фасмер тахмин намудааст, ки решай он ба забони умумиэронй мерасад (ниг.16, т.2, 429-430).
Ба гунаи -ишка ба кор рафтани пасванди номбурда дар навиштачоти асрхои Х1-ХУП низ ба назар мерасад: Да погребецъ болшой съ ньмецкими скляницами, да килимишка в вьтчаной (14, вып.7, 123).
Аз чумла аён аст, ки пасванди -ишка ба калимаи гилем. ки ба русии кадим дар шакли килим иктибос шудааст, пайваст гардидааст. Вохиди лугавии гилем ба аксари забонхои аврупой дар шаклхои килим ё келим дохил гардидааст (ниг. 14, т.2, 232).
Яке аз пасвандхои исмсози дигари забони русии кадим, ки имруз дар калимасозй фаъол нест, -ник ба хисоб меравад (ниг.20, 287). Вожаи кафтан, тавре ки ёдрас шуд, дар забони русии кадим дар вариантхои ковтан ва кофтан низ ба кор рафта, дар натидаи ба он хамрохшавии пасванди -ник вожаи нави ковтанник ё кофтанник пайдо шудааст (ниг. 14, вып.7, 95).
Пасвандхои дигари калимасоз, мисли -ство. -чик. -енко. -ок ва гайрахо гох-гох бо унсурхои лугавии точикй хамрох гашта, калимахои нав сохтаанд. Дар матнхои русии кадим бо ин пасвандхои калимасоз вохддхои лугавии нави дивство (аз дев - ниг. 14, вып.4,245), достоканчикъ (ниг. 14, вып.4,338), кафтаненко (ниг. 14, вып.7, 95), килимокъ (ниг. 14, вып.7, 123) сохта шудаанд.
Дар забони русии кадим ба вожахои аслии точикй хамрох шудани пасвандхои сифатсоз ва ташаккули унсурхои лугавии аломату хусусиятро ифодакунанда низ ба мушохида мерасад. Яке аз чунин пасвандхо, ки дар калимасозй хеле фаъол аст, -н(ый) хисоб мешавад. Масалан, дар чумлаи зерин, ки аз навиштачоти мансуб ба соли 1667 интихоб карда шудааст, калимаи миткалинный дучор меояд: Взято Синбирский слободк у казака у Силки Иванова знамя мьтъкалинное с краснымъ кумачемъ, хвасты красные, на немъ нащитъ крестъ (14, вып.9, с. 179).
Вохиди лугавии митаголй аз забони точикй ба воситаи забони чагатой хануз соли 1489 ба русии кадим ба гунаи миткаль иктибос гардида буд (ниг. 16, т.2,629). Аз ин шакл баъдан бо ёрии пасвандхои алохида дар русии кадим калимахои нав сохта шудаанд. Ба ин тарик.
мо дар ёдгорихои русии кадим хамрохцтвии пасванди -н(ый)-ро ба калимахои зиёди дигар низ дучор меоем. Чунончи, дар навиштачоти асрхои Х1-ХУ11 мо истифодаи вохддхои лугавии домерный (аз думбура - 14, вып.4, 308), дорогильный (ниг.16, т.1, 484; 14, вып. 4, 324), достоканный (ниг. 14, вып. 4,338). караванный (ниг. 14, вып.7,71), кафтанный (ниг. 14, вып. 7,96), аманатный (ниг. 14, вып.1, 34). базарный (ниг. 14, вып.1,65), брачинный (аз абрешим -ниг.16, т. 1,209; 14, вып.1, с. 327) вагайрахоро дучор меоем: Семен Федоров, оглодаев явил осталого же товару.. .3000 струн домерных. 10 полукафтанов крашеннинных . А снесъ, государь, тотъ малой у меня... кофтанъ дорогильной зтеганой. Семнадцать кубков золочоных и незолочоных резных...с травами и достокановым дьлом. Естли начальникъ караванной похочеть плывучи, назвать къ себь всьх капитановъ... Пострижебо того... и вмьсто брачинных черными (одеждами) его облечею.
Баъзан хамрохшавии пасванди мазкурро ба калимахои мураккаби точикй дучор меоем, ки дар забони русии кадим хамчун вожаи содда кабул шудаанд. Унсурхои лугавии изарбафный. изарбатный (ниг. 14, вып. 6, 92), балахонный (ниг. 6, вып.1, 68), объяринный. объеринный (ниг. 14, вып. 12, 208) ва гайрахо аз хамин чумлаанд.
Мухаккикон муайян кардаанд, ки асли вожаи изарбаф ё изарбат зарбоф (ниг. 16, т.2, 120). балахон болочома (ниг. 16, т.1, 114), объяр обдор (ниг. 16, т. 3,111) будааст: Ризы изарбафные красные травчатке. Да приданого платья: ... шуба изарбатная теплая... Явилъ Иван Семенов снъ Некрасовъ 20 нашивок балахонных. Кафтанъ турской, объяринной красной съ турскою нашивкою...
Баъзеи ин гуна вохцдхои лугавй дар матнхои русии кадим ба якчанд маъно ба кор рафтаанд. Калимаи гуляфный метавонад далели ин гуфтахо бошад. Вожаи гуляф аслан мураккаб буда, аз чузъхои гул ва об-и точикй иборат аст (ниг. 16, т. 1,474). Аз ин калима бо ёрии пасванди -н(ый) унсури лугавии нави гуляфный сохта шудааст, ки он дар навиштачоти русии кадими мансуб ба асри XVII ба ду маъно истифода шудааст: 1). Барги гули софкорй кардашуда, шиповник: Про государевъ мылной составь, падобно масла гвоздичного 3 золотника, масла онисового 6 золотникъ, водки гуляфные свьжие полтора фунта. 2) Ранги гулобй: Сукно, свьтло маховойцвьт, гуляфной, 5 арш...(14, вып. 12, 157).
приходит к выводу, что на данном этапе новые формы слов заняли место большинства заимствованных таджикских единиц, проникших в русский язык в XI- XVII вв.
Рассматривая подобные заимствования, автор приходит к ещё одному выводу: в древнерусском количество определённых сложных единиц больше, чем простых.
Types of Rare Tajik Words in Old Russian S. Kholshekhova
Key words: ties between languages, the Tajik language, Old Russian, word-building, etymology
The author of the article has analyzed rare Tajik words borrowed by old Russian, proceeding from the rich factological material she determined the ways of their penetration into the new language. Having analyzed the Old Russian texts the author came to the conclusion that at this stage the new forms of words occupied the place of the bulk of borrowed lexical units from Tajik; the hitters penetrated into the Russian language during the XI- th - XVII- th centuries.
Canvassing the borrowings in question the author comes to one conclusion more: the number of certain compound units exceeds simple ones.