Научная статья на тему '«ЎТЙ» АЖ ТЕМИР ЙЎЛ ТИЗИМИДА ЛОКОМОТИВ ДЕПОЛАРИ ВА БЕКАТЛАР ОРАЛИҚ ПУНКТИНИ НАЗОРАТ ҚИЛИШ УСУЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

«ЎТЙ» АЖ ТЕМИР ЙЎЛ ТИЗИМИДА ЛОКОМОТИВ ДЕПОЛАРИ ВА БЕКАТЛАР ОРАЛИҚ ПУНКТИНИ НАЗОРАТ ҚИЛИШ УСУЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

142
16
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
явка / локомотив депо / локомотив / назорат чегараси / ДСП / ТЧД. / locomotive depot / locomotive / control limit.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Fиёсхўжа Арибжанович Низамов

Локомотив деполар ҳудуди унга бриктирилган бекатлар ҳудуди билан чегараланган. Бу чегара жойи локомотив назорат жойи (контрольный пункт) дейилади. Назорат жойи локомотивларни бекатлардан локомотив депосига кириш ва локомотивларни локомотив депосидан бекатга чиқиш учун зарур чегара ҳисобланади. Бу чегара локомотив депоси ва бекатни бириктирилган темир йўли орқали боглаб турувчи йўлнинг манёвр светофори ёки махсус белги ҳисобланади. Шу светофор ёки белги орқали локомотив бекат ёки локомотив депо чегарасига ўтиши мумкин.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IMPROVING THE METHOD OF CONTROL OF LOCOMOTIVE DEPOTS AND INTERMEDIATE POINTS IN THE RAILWAY SYSTEM OF JSC "UZBEKISTAN RAILWAYS"

The area of locomotive depots is bordered by the area of stations attached to it. This border point is called the locomotive control point. The checkpoint is the necessary boundary for locomotives to enter the locomotive depot from the stations and for locomotives to leave the locomotive depot for the station. This boundary is a shunting stoplight or special sign of the road connecting the locomotive depot and the station with the attached railway. Through the same traffic light or sign, the locomotive can cross the border of the station or locomotive depot.

Текст научной работы на тему ««ЎТЙ» АЖ ТЕМИР ЙЎЛ ТИЗИМИДА ЛОКОМОТИВ ДЕПОЛАРИ ВА БЕКАТЛАР ОРАЛИҚ ПУНКТИНИ НАЗОРАТ ҚИЛИШ УСУЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

«УТЙ» АЖ ТЕМИР ЙУЛ ТИЗИМИДА ЛОКОМОТИВ ДЕПОЛАРИ ВА БЕКАТЛАР ОРАЛЩ ПУНКТИНИ НАЗОРАТ ЦИЛИШ УСУЛИНИ

ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

F^cx^a Арибжанович Низамов

катта тафтишчи

"Узбекистан темир йуллари" АЖ

АННОТАЦИЯ

Локомотив деполар худуди унга бриктирилган бекатлар худуди билан чегараланган. Бу чегара жойи локомотив назорат жойи (контрольный пункт) дейилади. Назорат жойи локомотивларни бекатлардан локомотив депосига кириш ва локомотивларни локомотив депосидан бекатга чикиш учун зарур чегара хисобланади. Бу чегара локомотив депоси ва бекатни бириктирилган темир йули оркали боглаб турувчи йулнинг манёвр светофори ёки махсус белги хисобланади. Шу светофор ёки белги оркали локомотив бекат ёки локомотив депо чегарасига утиши мумкин.

Калит сузлар: явка, локомотив депо, локомотив, назорат чегараси, ДСП,

ТЧД.

IMPROVING THE METHOD OF CONTROL OF LOCOMOTIVE DEPOTS AND INTERMEDIATE POINTS IN THE RAILWAY SYSTEM OF JSC

"UZBEKISTAN RAILWAYS"

Giyoskhoja Aribjanovich Nizamov

Senior Inspector JSC "Uzbekistan Railways"

ABSTRACT

The area of locomotive depots is bordered by the area of stations attached to it. This border point is called the locomotive control point. The checkpoint is the necessary boundary for locomotives to enter the locomotive depot from the stations and for locomotives to leave the locomotive depot for the station. This boundary is a shunting stoplight or special sign of the road connecting the locomotive depot and the station with the attached railway. Through the same traffic light or sign, the locomotive can cross the border of the station or locomotive depot.

Keywords: locomotive depot, locomotive, control limit.

КИРИШ

Локомотив депоси локомотивни эксплуатацияга бераётганда локомотив машинистини тайёрлигини ва локомотивни назорат постига чикишга тайёрлигини айтганидан кейин, депо навбатчиси маршрутни тайёрлаб, бекат ва локомотив депо уртасидаги манёвр светофори ёнига боришини айтади. Сунг депо навбатчиси бекат навбатчисига локомотивни станцияга чикишга тайёрлигини маълум килади. Бу билан бир каторда депо навбатчиси бекат навбатчисига локомотив сериа ракамини, машинистга куйилган вактни (явка), машинист фамилияси ва табель ракамини, бригада кайси депога карашлилигини телефон оркали маълум килади. Локомотив назорат постида тухтагач бекат навбатчисига радио алока воситаси оркали уз локомотив сериа ракамини, машинистга куйилган вактни (явка), машинист фамилияси ва табель ракамини, бригада кайси депога карашлилигини айтади. Сунг бекат навбатчиси маълумотни кабул килиб олгач манёвр светофорда рухсат бериш чироFи оркали бекатга локомотивни кабул килиб олади. Локомотив депо ичидаги локомотивга алокадор Х,ар кандай манёвр ишларини факат бир инсон, депо навбатчиси (ТЧД)бошкаради. Баъзи бир локомотив деполарда бекатга локомотивларни кириш ва чикиш учун назорат постлари иккита булади. Бу оркали локомотивларни айлантириб олиш имконияти хам булади. Х,ар сафар локомотив деподан локомотив чикарилаётганда депо навбатчиси (ТЧД) бекат навбатчиси (ДСП)га кайси тарафдан кайси локомотив чикармокчи булаётганини билдириши зарур. Х,ар сафар локомотив депосидан локомотив чикарилаётганда ёки бекатдан депога локомотив олиб кирилаётганда локомотив бригада назорат пости навбатчисида белгиланади. Назорат пости навбатчиси бригадани маршрут варроFини, шахсий гувохномасини «Локомотивлар назорат китобида» (1-жадвал) белгилайди ва бекат навбатчисига ёки депо навбатчисига локомотив тайёрлигини хабар беради.

«УТЙ» АЖ темир йул локомотивлари депоси булиб, унда локомотивлар техник куриги ёки локомотивларни таъмирлаш ишлари амалга оширилади. Х,озирги кунда темир йул тизимида локомотивларга эътибор юкори даражада булиб, улар темир йул тизимини юргазишни асосий ресурсларидан бири хисобланади. Лекин локомотивларга хизмат курсатиладиган жойлар бу локомотив деполари булиб, у ерларни х,ам замон талабига мослашлик, янгиликлар киритиш зарурлиги куриниб колмокда.

Локомотивлар туриб колиши, керагидан ортик ТО-2 куригини утказиш, депо навбатчиси томонидан локомотивлар бекатга чикиб кетаётгани ёки чикиб

кетганлиги хакидаги маълумотларни аник назорат килиб туриш хозирги ракамлаштириш иктисодиётига утиш талабларидан бири булаяпти.

«УТЙ» АЖ темир йул локомотивлари депоси ва бекатлар уртасидаги назорат пункти. Унда юкорида такидлангандек, депо навбатчиси томонидан берилаётган маълумотлар ва бекат навбатчиси томонидан берилаётган маълумотлар узаро туFри келмай колаяпти. Шу локомотив депоси ва бекатлар орасидаги назорат пунктини назоратга олиш ва аник маълумотларга асосланиб иш килиш зарурати пайдо булмокда. Х,ар бир локомотив депоси ва аник бир участка бекати орасида назорат пункти булиб, уни босиб утиш учун локомотив машинистларига маълум вакт берилади. Лекин шу вакт ичида локомотив депоси ва бекат навбатчи уртасида баъзи холларда, маълумотлар аник булмай колади. Бу холат туFридан-туFри поездлар диспетчерига ва тортиш диспетчерига етиб боради. Уларнинг поездлар Хдракат графиги жадвалидаги режалари локомотив депоси навбатчиси ва бекат навбатчисининг телефон оркали бераётган маълумотига асосан режалаштирилади. Аммо маълумотлар хато берилгач поездлар харакати графигидаги режалар бузилишига олиб боради. Уз-узидан бекат навбатчиси ва локомотив депоси навбатчиси орасида тортишув келиб чикади. Ким хак? Бу холат урганиб чикилгунча анча вакт утади. Яна бир тарафи диспетчерлар, МТУ навбатчиси, бекат навбатчиси (ДСП), депо навбатчиси (ТЧД) орасида узаро тушунмовчилик булиб колиш эхтимоли хам бор. Бу орада локомотив туриб колиши ва кимматли вакт йукотилиши мумкин.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Узбекистон локомотив депоси "Узбекистон темир йуллари" АЖнинг таркибий булинмаси хисобланади. Бугунги кунда у "Узбекистон темир йуллари" АЖнинг юридик ва асосий бешта ухшаш корхоналаридан бири хисобланади. (NUZ.UZ 'The locomotive depot "O'zbekiston" for the first time opened its doors to journalists and spoke about the work on the introduction of new technologies.').

Локомотив машинисти (локомотив бригадаси) эксплуатацион депода навбатчи оператордан локомотив депосидан бошкариш постига чикиш учун рухсат олгандан сунг, локомотивни эксплуатация депосининг йулини чекловчи манёвр сигналига утказади. Бошкарув пунктида тухтаганидан сунг, локомотив хайдовчиси(локомотив бригадаси) бекат навбатчисига локомотивнинг серияси ва ракамини, ташриф буюрган вактини, хайдовчининг фамилиясини ва хизмат ракамини, локомотив бригадасининг депосини курсатиб, бекатни тарк этишга

тайёрлиги т^рисида хабар беради. Сигнал очилганда ва бекат навбатчисидан бект йулларига борадиган йул хакида буйрук олганда, хайдовчи(локомотив бригада) буйрукни такрорлайди ва бекат навбатчисидан "туFри, кузатиб боринг" деган сузлар билан тасдикланганидан сунг, эксплуатация омборининг йулларини тарк этади.

(Vlasov V.V., Armyanin V.A. , Zaycev G.S. (2016)).

МУХОКАМА

Темир йул тизимида юкорида такидлаб утилганидек, бекатлар ва локомотив деполари орасида локомотивларнинг депога кириш ва деподан чикиш учун назорат постлари бор. Купинча бекат навбатчиси ёки локомотив депо навбатчиси оркали диспетчерга бераётган маълумот оркали локомотив бекатга чиккани ёки бекатга деподан чикмагани маълум булади. Агар локомотив деподан вактида чикмаса, диспетчернинг поездлар Хдракат графиги режалари бузилади. Поездлар жунатилиши хам кечикади. Бу сунъий равишда келаётган поездлар хисобига бекатда кушимча вагонлар йигилиши бошланади. Шу жараён тортишувга сабаб булгач, диспетчерлар нима учун локомотивни уз вактида чикмаганлигини билишга ошикишади. Бекат навбатчиси локомотив деподан локомотив чикмаган дейди, локомотив депо навбатчиси локомотив вактида назорат постига чикганини, аммо бекат навбатчиси светофорда рухсат белгисини ёкиб олмаганини такидлайди. Узаро тортишувлар ва тушунмовчиликлар пайдо булади. Локомотив машинистларининг кул телефонига ку^ирок килиб суриштирса хам булади, лекин бир хил пайт кул телефони тармокда мавжуд эмас булиб чикади. Локомотив деподан манёвр светофорининг рухсат белгисиз бекатга чикмагунча, бекат ва локомотив депо чегараси орасида йул бандлиги куринмайди. Бу холатда локомотив чикиш назорати сусаяди ва то бекатга чикмагунча ёки кул телефонининг тармок хизмати олмагунча номаълум булиб колади. Мени бераётган таклифим бекат ва локомотив деполари орасидаги назорат постини кузатадиган видео кузатув камералари (3-расм) билан жихозлашдир. Бу видео кузатув камералари «УТЙ» АЖ компанияси таркибидаги 8 та асосий депо ва 7 айланма деполар бириктирилган бекатлар оралик йул назорат постларига куйилади. Сунг локомотив депо навбатчиси хонасига (4-расм) ва ягона диспетчерлик маркази тортиш диспетчери хонасига куйилади.

1-расм. Видео кузатув курилмаси.

2-расм. Кузатув монитори.

НАТИЖАЛАР

Видео кузатув камераси туFридан-туFри локомотив депо навбатчиси ва ЯДМдаги тортиш диспетчери хонасига уланади. Х,ар битта локомотив депо назорат постидаги видеокамералар уша депо навбатчиси хонасига уланиши зарур. Локомотив деполардаги барча кузатув мониторлари тортиш диспетчери хонасига (5-расм) уланади. Шу билан бир каторда локомотив деполарнинг назорат постларида тортиш диспетчерлари учун ягона кузатув тизими шаклланади. Бу тизим оркали локомотивларни депога кириш ва чикиш вактларини телефон алокасиз кузатиб бориш, бекатлар ва локомотив депоси орасидаги тушунмовчиликларни олдини олиш, бекатлардан поездлар жунатиш вактини назорат килиш имкониятини беради.

3-расм.Кузатув мониторининг куриниши.

ХУЛОСА

Бу кузатув тизимни яратиш нафакат локомотивларни кузатиш, балки бекат навбатчиларини иш жараёндаги локомотивнинг деподан чикканлиги хакида бераётган маълумотини кузатиш ва назорат килиш, депо навбатчиларининг уз вактида локомотивни чиккани хакида тyFри маълумотлар беришини кузатиш ва назорат килиш имконини беради.

Бир гап бор «100 марта эшитгандан, бир марта куриш афзал». Демак ташкил килинадиган кузатув тизими шу маколга кисман асосланган деб караш хам мумкин. Бу тизимни йулга куйиш ракамлаштириш иктисодиётига темир йул тизимида яна бир кадам куйишлардан булиб хизмат килади.

REFERENCES

1. NUZ.UZ 'The locomotive depot "O'zbekiston" for the first time opened its doors to journalists and spoke about the work on the introduction of new technologies. ', p.

2. Available at: https ://nuz.uz/fotoreportazh/47378-uzbekiston-temir-yullari-vpervye-rasskazalo-o-deyatelnosti-lokomotivnogo-depo-ozbekiston.html

2. Vlasov V.V., Armyanin V.A. , Zaycev G.S. (2016) Briefing 'The procedure for admitting locomotives to the depot, from the depot, their routes to the PTOL and to the control post', р.30 Available at:https://cyberpedia.su/7x9318.html

3. Mitrofanov V.S. (2016) Briefing 'PROCEDURE OF ENTRY (EXIT) LOCOMOTIVES IN (FROM) DEPOT.', р.24 Available at: https://studopedya.ru/2-80526.html.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.