Научная статья на тему 'ТЕМИР ЙЎЛ АВТОМАТИКАСИ ВА ТЕЛЕМЕХАНИКАСИ КОД ШАКЛЛАНТИРГИЧНИНГ РИВОЖЛАНИШИ ВА ЗАМОНАВИЙ ҲОЛАТИ'

ТЕМИР ЙЎЛ АВТОМАТИКАСИ ВА ТЕЛЕМЕХАНИКАСИ КОД ШАКЛЛАНТИРГИЧНИНГ РИВОЖЛАНИШИ ВА ЗАМОНАВИЙ ҲОЛАТИ Текст научной статьи по специальности «Строительство и архитектура»

359
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Автоблокировка / йўл трансмиттери / контактли релелар / маятникли трансмиттерлар / автоматик локомотив сигнализация / : Autoblock / road transmitter / contact relays / pendulum transmitters / automatic locomotive signaling

Аннотация научной статьи по строительству и архитектуре, автор научной работы — Назиржон Мукаррамович Арипов, Феруза Файзитдиновна Шакирова

Ушбу мақолада, темир йўл автоматика ва телемеханика тизимларида қўлланиладиган, поездлар ҳаракат ҳавфсизлигини таъминлашда муҳим роль ўйнайдиган йўл ва маятникли трансмиттерларнинг Ўзбекистон темир йўлларидаги бугунги ҳолатлари келтирилган. Бунда қурилмаларнинг асосий камчиликлари билан бир қаторда, Ўзбекистон шароитига мос келадиган янги ишлаб чиқилган оптимал, мавжуд тизимларга тўлиқ мос келадиган микропроцессорли жиҳоз таклиф қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

RAILWAY AUTOMATION AND TELEMECHANICS DEVELOPMENT AND MODERN STATUS OF CODE GENERATOR

This article describes the current state of road and pendulum transmitters on the railways of Uzbekistan, used in railway automation and telemechanic systems, which play an important role in ensuring the safety of trains. In addition to the main disadvantages of the devices, it offers a newly developed optimal, microprocessor-compatible equipment that is fully compatible with existing systems.

Текст научной работы на тему «ТЕМИР ЙЎЛ АВТОМАТИКАСИ ВА ТЕЛЕМЕХАНИКАСИ КОД ШАКЛЛАНТИРГИЧНИНГ РИВОЖЛАНИШИ ВА ЗАМОНАВИЙ ҲОЛАТИ»

ТЕМИР ЙУЛ АВТОМАТИКАСИ ВА ТЕЛЕМЕХАНИКАСИ КОД ШАКЛЛАНТИРГИЧНИНГ РИВОЖЛАНИШИ ВА ЗАМОНАВИЙ Х,ОЛАТИ

Назиржон Мукаррамович Арипов

Тошкент давлат транспорт университети профессори

Феруза Файзитдиновна Шакирова

Тошкент давлат транспорт университети, доктаранти

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада, темир йул автоматика ва телемеханика тизимларида цулланиладиган, поездлар хдракат хдвфсизлигини таъминлашда му^им роль уйнайдиган йул ва маятникли трансмиттерларнинг Узбекистон темир йулларидаги бугунги х,олатлари келтирилган. Бунда цурилмаларнинг асосий камчиликлари билан бир цаторда, Узбекистон шароитига мос келадиган янги ишлаб чицилган оптимал, мавжуд тизимларга тулиц мос келадиган микропроцессорли жих,оз таклиф цилинган.

Калит сузлар: Автоблокировка, йул трансмиттери, контактли релелар, маятникли трансмиттерлар, автоматик локомотив сигнализация

RAILWAY AUTOMATION AND TELEMECHANICS DEVELOPMENT AND MODERN STATUS OF CODE GENERATOR

Nazirjon Mukarramovich Aripov

Professor, Tashkent State Transport University

Feruza Fayzitdinovna Shakirova

Doctoral student, Tashkent State Transport University

ABSTRACT

This article describes the current state of road and pendulum transmitters on the railways of Uzbekistan, used in railway automation and telemechanic systems, which play an important role in ensuring the safety of trains. In addition to the main disadvantages of the devices, it offers a newly developed optimal, microprocessor-compatible equipment that is fully compatible with existing systems.

Keywords: Autoblock, road transmitter, contact relays, pendulum transmitters, automatic locomotive signaling.

КИРИШ

"Узбекистан темир йуллари" АЖ самарадорлигини оширишнинг стратегик вазифасини, темир йулларни замонавий ва ишончли техник воситалар билан жихозламасдан амалга ошириб булмайди. Янги курилмаларни такомиллаштириш ва яратиш ишлари доимий равишда олиб борилади. Лекин уларнинг хаммаси хам доим фойдали булмайди. Бирок, хатто бир карашда ахамиятсиз куринган FOялар, узгаришлар хам ижобий рол уйнаши мумкин. Янги тизимлар, уларнинг лаборатория ва операцион тестларини яратиш жараёнида, ишлаб чикувчилар тажрибаси тупланади, натижада эса энг истикболли FOялар ва техник ечимлар олинади. Янглиш ва истикболсиз лойихалардан воз кечилади. [2]

Хрзирги кунда "Узбекистон темир йуллари"АЖ йулларида темир йул автоматикаси ва телемеханика тизимларида муддати эскирган, аммо хали хам яроклигини йукотмаган курилмалар салмоFи каттадир. Республикамизда поездларни назорат килишда кенг таркалган тизимлар ракамли коди автоблокировка, импульс симли автоблокировка булиб, улар электромеханик релеларга асосланган, 50 йилдан ортик хизмат килиб келаётган тизимлардир. Бу тизимларининг асосий камчилиги - ишлаш вактида доимий динамикада булган, ресурслари тез сарфланадиган, электромеханик курилмалар (маятникли трансмиттерлар, релелар, кодли йул трансмиттерлари)дир.[1] Код узатувчи курилмалар контак тизимлардаги носозликлар рельс занжирга купинча нотуFри маълумот узатилишига олиб келади, бунинг натижасида автоматик локомотив сигнализация курилмалари, ёки переезд сигнализацияси, ёки умуман автоблокировка тизимининг ишдан чикишига олиб келади. Поезднинг асоссиз тухташи ёки тезлигининг камайишига сабаб булган бундай узок муддатли ишдан чикишлар, окибатида поезд кечикиши ва поезд хавфсизлиги даражасининг пасайиши билан боFлик туFридан-туFри иктисодий йукотишлар юзага келади. [6]

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

"Узбекистон темир йуллари"АЖ сигнализация ва алока дистанцияси СМБ(сигнализация марказлаштириш ва блокировка) ва алока курилмалари буйича 2020 йилнинг 9 ойлик даврга килинган тахлиларида СМБ курилмаларида умумий рад этишлар сони 124 тага камайиб, 201 тани ташкил этган. Рад этишлар хужаликлар буйича куйдагича таксимланади. 1.жадвал ва 1 расм

1. Жадвал.СМБ курилмалари рад этишларнинг хужаликлар буйича таксимланиши

№ СМБ курилмалари нормал ишлашининг бузилиши Рад этишлар сони Динамика % Умумий сонига нисбати %

2020 2019 2020 2019

1 Жами рад этишлар 201 325 38 - -

2 ffl GyfiHHa 108 163 34 48 50

3 n GyfiHHa 22 46 52 10 14

4 Э GyfiHHa 22 26 15 10 8

5 fl GyfiHHa 1 3 67 0 1

6 Gom^a pag этнm.пap 48 87 45 21 27

2020/2019 nnnnapga Xyrna^MKnap 6yMMHa pag этмm^аp Ta^CMM^aHMWM

s 200 -163

HI 6yMU4a n 6yMU4a Э 6yMM4a fl 6yMM4a 6owK,a pag

эт^lw.пap

2 3 4 5 6

Xywa.nuK.nap

■ Pag эт^lw.пap cohm 2020 201 ■ Pag эт^lw.пap COHM 2019 325

1.pacM. 2019 Ba 2020 fiH.raapgarH pag этнm.пap

flHarpaMMagaH KypHHHG TypHGgHKH, Pag этнm^ap cohh KaMafiHmHra KapaMafi, энг Kyn xaTO^HKnap ffl xy^anHra TOMOHHgaH fiy^ KyfiH^raH. Pag этнm^apнн ^Hx,03.rap GyfiHHa KyfigarH TaKCHM^aHagH.

2.pacM. pag этнm.пapнннг KypH.nMa.nap GyfiHHa TaKCHM^aHHmH

Расмдан куриниб турибдики трансмиттерлар умуман автоматика ва телемеханика курилмаларининг носозликлари умумий сонининг 20% ини ташкил етади. [7]

НАТИЖА ВА МУХОКАМА

Мавжуд автоблокировка тизимларини бошкаси билан алмаштириш катта капитал харажатларни талаб килади. Автоматика ва телемеханика тизимлари модернизациянинг, хар йили ортиб бораётган суръатларига карамай, уларнинг урнини янада ишончли микропроцессор аналогларига алмаштириш, мавжуд тизимларнинг баркарор ишлашини яхшилашнинг бугунги кунда кам ахамият касб этмаяпти. Курилмаларнинг ишлаш ишончлилиги ва хавфсизлигини ошириш максадида уларнинг дизайни, хусусиятлари ва ишлаб чикариш технологиясини такомиллаштириш оркали алохида элементлар модернизация килинмокда. Замонавий шароитларда электромеханик курилмалар муаммосининг самарали ечими уларни контаксиз электрон курилмалар билан алмаштиришдир. Шунинг учун, ТШ узатгич релесининг коммутацион схемаларида контасиз БКТ токли коммутатордан, КПТШ (кодовой путевой трансмиттер штепсельный) урнига контаксиз кодли узатгич БКПТ; МТ-1, МТ-2 маятникли трансмиттерлар урнига микроэлектрон ДИМ датчикдан фойдаланиш, тизимларнинг ишлашини яхшилайди.[8,9] Аммо бу курилмаларнинг хаммаси, махаллий ишлаб чикарилмайди, ва хорижий мамлакатлардан харид килинади. Республикамизда бу сохадаги изланишлар анча олдин бошланган булиб, дастлабки лойихалар, 2000-йилдан бошлаб, кафедрамиз турли олимлари томонидан электрон элементлар асосида код шакллантиргичлар ишлаб чикилган. Бирок, уша йилларда, махсулотнинг кимматлиги туфайли кенг фойдаланилмади, чунки курилмани лойихалашда куплаб электрон элементлардан фойдаланилган эди. Йиллар давомида, янги техник ечимлар ёрдамида КПТШ такомиллашиб борди. Замонавий КПТШлар энг охирги русмдаги контроллерлар асосида, компьютер ускуналари билан ишлаб чикарилади, бу юкори аниклик ва ишлашнинг ишончлилигини таъминлайди. Ахамияти КПТШ лардан кам булмаган темир йул переездлари ва электр марказлаштириш постларида кенг кулланиладиган МТ-1 ва МТ-2 турдаги механик маятникли трансмиттерлар урнига фойдаланиш учун мулжалланган ДИМ-1 микроэлектрон импульс датчикларининг ишлаб чикилишидир.[5] Бу иккита трансмиттерларнинг битта блокда амалага оширилиши, дунё буйича биринчи бор амалага оширилди ва узининг самарадорлигини исботлади.[3]

ХУЛОСА

Микроэлектрон цурилмалардан фойдаланишда электромеханик жихозларнинг асосий камчиликлари бартараф этилган. Масалан, механик контактларнинг ишлашида, доимий равишда сигнализация ва алоца дистанцияси ходимлари томонидан амалага оширилган йиллик созлашлар ва таъмирлаш ишларига царамай, кодли сигналлар вацт диаграммаларида силжишлар мавжуд эди, паст ёки ута юцори хароратларда трансмиттерлар контактлари яроцсиз холатга келар эди. Микроэлектрон цурилмалар эса, ишлаши аниц ва юцори тезликка, кичкина хажмга эга, тебранишларга таъсирчанлиги йуц, ва асосийси ишлаш муддати ишга тушишлар сони билан боFлиц эмас. Темир йул схемаларини контаксиз кодлаш учун ушбу замонавий цурилмаларни жорий етишнинг ицтисодий самарадорлиги аниц. Шундай цилиб, замонавий технологиялардан фойдаланиб, станцияда ва перегонларда эскирган автоматик бошцарув тизимларини узгартириш ва уларни хацицатан хам истицболли ва янада ишончли цилиш мумкин, шунингдек, уларнинг техник хизмат курсатиш учун операцион харажатларини сезиларли даражада камайтиришни таъминлайди.

Ицтисодий самарадорлигини ташцари, микропроцессор асосланган код шакллантиргичларни ишлаб чицариш, ишлаб чицаришни махаллийлаштириш давлат дастурини амалга ошириш ва энергия тежаш технологияларини жорий этиш дастурини амалга ошириш билан бирга республика тармоцлар мустациллиги импортини шакллантириш, эскирган ускуналар ва технологияларни модернизация цилиш, темир йул транспортининг технологик жараёнларини кенгайтириш дастурлари каби стратегик мухим вазифаларни амалга оширишни таъминлайди.

REFERENCES

1. Сороко В. И., Фотькина Ж. В. Аппаратура железнодорожной автоматики и телемеханики: Справочник: в 4кн. Кн. 1. — 4-е.изд. — М.: ООО «НПФ «ПЛАНЕТА», 2013 - 1060 с.

2. Azizoy A.R., Ametova Е.К. Developing of microelectronic block НСС. International Дошта! of Advanced Research in Science, Engineering and ТесИло^у 20l9, рр 8563-8567 (05.00.00; NsS).

3. Азизов А.Р., Шакирова Ф.Ф. Иследование модели микроэлектронного формирователя кодов. Научно - технический журнал «Информационные технологии моделирования и управления» Воронеж, Научная книга, 2(116)2019.

4. Aripov N., Aliyev R., Baratov D.X., Ametova Е.К. Features of construction of systems of railway automatics and telemechanics at the organization of high-speed traffic in the repuM^ оf Uzbekistan. 9th international scientific со^еге^е Transbaltica 2015/ Vilnius 7_8 may. Procedia Engineering 134 (2016) pp. 175-180.

5. Шакирова Ф.Ф. (2017) Разработка микропроцессорного маятникового трансмиттера Материалы международной научно-практической конференции. Фундаментальные и прикладные научные исследования. Москва, 08 июня 2017 года.

6. Современные приборы бесконтактного кодирования. edu.dvgups.ru.

7. Анализ работы дистанций сигнализации и связи по устройствам СЦБ и связи за 9 месяцев 2020 года.

8. Техническое описание инструкция по эксплуатации 36291000 ТО Датчики импульсов микроэлектронные ДИМ-1 и ДИМ-2.

9. Технические описание и инструкция по эксплуатации БКПТ-У 36861-00-00 ТО.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.