Научная статья на тему 'Традиции и новации в подготовке педиатров в Монголии'

Традиции и новации в подготовке педиатров в Монголии Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
52
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Лхагвасурэн Ц., Дунгердорж Д., Цередагва Д.

В статье изложены основные направления развития высшего педиатрического образования в Монголии с учётом международного процесса глобализации.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам о здоровье , автор научной работы — Лхагвасурэн Ц., Дунгердорж Д., Цередагва Д.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Tradition and innovation of preparing pediatricians in Mongolia

The tendency and the policy of world medical education have been changed substantially caused by the worldwide globalization process. Mongolia has taken some changes and reforms of the training curriculum, plan and standard by taking the circumstances into consideration of world tendency, its national interests, country's current situation and feature of the traditional teaching method. Pediatrics is one the essential sectors of medicine originated 2000 years ago that is developed rapidly during the last 100 years. The specialists of USSR had made vital contribution to the development of the Pediatrics in Mongolia. Serj-Myadag. Ts who graduated from Irkutsk Medical Institute in 1927 worked as the first pediatricion in Mongolia. As shows chronicle of the pediatrics, department the communicable diseases, was established in 1954, course for rural doctors in 1955. Department of Pediatrics in 1961, Deportment on study of child diseases in 1965 are still working successfully. During this time, 1953 doctors have acquired profession as pediatricians and over 700 of them improved their qualification in Mongolia and abroad as well. HSUM reformed the curriculum of pediatrics based on the social demand in 1961, 1975, 1978, 1981, 1985, 1987. Thanks to the curriculum, pediatrician of various branches were prepared while receiving bachelor degree. It's paid more attention to prepare general and family doctors in the pre-graduating study however they can't acquire classified qualification during the bachelor study. HSUM has evaluated its content of curriculum and plan and has changed medical group in the frame of European Union's Tasis Tempus' project since 1995. HSUM has transmitted into Block curriculum since 2000-2001 academic year. The features of the curriculum are to close the training at the level of world curriculum standard, to exchange students of pre-graduating study, to give chances to the doctors in studying abroad and to prepare convertibility doctors and specialists. Block curriculum consists of 21 blocks of theory, line study that provides hand-on skills based on the cline, to form clinical communication and the training for assistant doctors. 10.5 credit hours are taught in VI, VIII, IX, XII, XIII, XIV, XVII, XVIII blocks of Pre-Diploma training for Medical students. At present pediatricians are also prepared in post graduating residency.

Текст научной работы на тему «Традиции и новации в подготовке педиатров в Монголии»

ПЕДАГОГИКА

ТРАДИЦИИ И НОВАЦИИ В ПОДГОТОВКЕ ПЕДИАТРОВ В МОНГОЛИИ

Ц. Лхагвасурэн, Д. Дунгердорж, Д. Цередагва (Монголия, УлаанБаатар, Отдел Медицинского Образования, Университет Наук Здоровья Монголии)

Резюме. В статье изложены основные направления развития высшего педиатрического образования в Монголии с учётом международного процесса глобализации.

Ключевые слова: педиатрия, образование, глобализация, Монголия.

Тенденция и политика мирового медицинского образования были существенно изменены под действием международного процесса глобализации. Монголия внесла некоторые изменения и реформы в курс обучения, учебные планы и стандарты, с учётом рассмотрения мировых тенденций, национальных интересов, текущей ситуации в стране и особенностей традиционного обучающего метода. Педиатрия — один из существенных секторов медицины, который к 2000 г. развивается хорошими темпами в течение последних 100 лет.

Специалисты СССР сделали важный вклад в развитие педиатрии в Монголии. Ц. Серж-Майадаг в 1927 г. закончил Иркутский медицинский институт, он работал как первый педиатр в Монголии.

Хронология развития педиатрии началась с отдела инфекционных заболеваний, который был организован в 1954 г., курс для сельских докторов — в 1955 г., отдел педиатрии — в 1961, отдел исследования детских болезней — в 1965, все эти подразделения успешно работают.

За это время 1953 доктора приобрели профессию педиатра и более чем 700 из них повысили квалификацию в Монголии и за границей.

Университет наук здоровья Монголии (ШИМ) преобразовал учебный план педиатрии, основанный на социальном заказе в 1961, 1975, 1978, 1981,

1985, 1987. Благодаря учебному плану, педиатры готовы получать степень бакалавра.

Сейчас уделяется больше внимания подготовке общих и домашних врачей в период учёбы до получения высшего образования. Однако они не могут приобрести достаточную квалификацию в течение периода учёбы бакалавра. HSUM оценил содержание образовательного курса и учебного плана и внёс изменения в медицинскую группу в структуре проекта "TASIS TEMPUS" Европейского союза с 1995 г. HSUM передал на рассмотрение образовательный курс блоку начиная с 2000-2001 учебного года. Особенности образовательного курса должны учитывать обучение на уровне мирового стандарта учебного плана, студентам по обмену до получения высшего образования, давать возможности докторам получать образование за границей и подготовить конвертируемых докторов и специалистов.

Учебный план состоит из 21 блока теории, исследовательских дисциплин, практических навыков, представляющих собой основу на переходный период, направленных на формирование клинической коммуникации и тренировку помощников доктора. 10.5 часов кредита преподаются в VI, VIII, IX, XII, XIII, XIV, XVII, XVIII блоках преддипломной подготовки студентов-медиков.

Существующие педиатры также готовы к последипломной резидентуре.

TRADITION AND INNOVATION OF PREPARING PEDIATRICIANS IN MONGOLIA

D. Tseredagva, Ts. Lkhagvasuren, D. Dungerdorj (Mongolia, Ulan Bator, Department of Medical Education, Health Sciences University of Mongolia)

The tendency and the policy of world medical education have been changed substantially caused by the worldwide globalization process. Mongolia has taken some changes and reforms of the training curriculum, plan and standard by taking the circumstances into consideration of world tendency, its national interests, country's current situation and feature of the traditional teaching method. Pediatrics is one the essential sectors of medicine originated 2000 years ago that is developed rapidly during the last 100 years.

The specialists of USSR had made vital contribution to the development of the Pediatrics in Mongolia.

Serj-Myadag. Ts who graduated from Irkutsk Medical Institute in 1927 worked as the first pediatricion in Mongolia.

As shows chronicle of the pediatrics, department the communicable diseases, was established in 1954, course for rural doctors — in 1955. Department of Pediatrics — in 1961, Deportment on study of child diseases — in 1965 are still working successfully.

During this time, 1953 doctors have acquired profession as pediatricians and over 700 of them improved their qualification in Mongolia and abroad as well.

HSUM reformed the curriculum of pediatrics based on the social demand in 1961, 1975, 1978, 1981, 1985, 1987. Thanks to the curriculum, pediatrician of various branches were prepared while receiving bachelor degree.

It's paid more attention to prepare general and family doctors in the pre-graduating study however they can't acquire classified qualification during the bachelor study. HSUM has evaluated its content of curriculum and plan and has changed medical group in the frame of European Union's "Tasis Tempus' project since 1995. HSUM has transmitted into Block curriculum since 2000-2001 academic year. The features of the curriculum are to close the training at the level of world curriculum standard, to exchange students of pre-graduating study, to give chances to the doctors in studying abroad and to prepare convertibility doctors and specialists.

Block curriculum consists of 21 blocks of theory, line study that provides hand-on skills based on the cline, to form clinical communication and the training for assistant doctors. 10.5 credit hours are taught in VI, VIII, IX, XII, XIII, XIV, XVII, XVIII blocks of Pre-Diploma training for Medical students.

At present pediatricians are also prepared in post graduating residency.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.