ТАСВИРИЙ САНЪАТНИНГ НАТЮРМОРТ ЖАНРИДА ЁШЛАРНИ ТАСВИРИЙ ФАОЛИЯТГА УРГАТИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ
Ботир Болтабаевич Байметов
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти профессори
bbb 19532506@gmail.com
Маколада тасвирий санъатнинг энг кизикарли ва долзарб жанрларидан бири булган натюрмортни тасвирлаш, уни ташкил этиш, буюмларнинг ранги, хажми, шаклларининг тузилишига караб унинг композициясини шакллантириш, тасвирлаш изчиллигидан фойдаланиш, укувчи-ёшларнинг натюрморт тасвирлашда тасвирий санъатнинг конунларидан фойдаланиш масалаларига каратилган
Калит сузлар: Натюрморт, композиция, рангтасвир, тасвирлаш изчиллиги, методик боскич, ижодий фаолият.
Натюрморт (французчадан "улик табиат") деган маънони англатиб -жонсиз буюмларни тасвирлашга багишланган тасвирий санъат жанридир. Ушбу жанр тасвирий санъатнинг бошка жанрларига караганда анча ёш хдсобланиб XV-XVI асрларда композициянинг бир кисми сифатида пайдо була бошлади ва XVII-асрда Голланд ва Фламанд расмлари томонидан шаклланди хамда ривожланди. Савол тугилади, нима учун натюрморт узлуксиз таълим тизимининг барча бугинларида севиб ижро этиладиган жанр? Чунки у бошлангич синф укувчисидан бошлаб, профессионал рассомгача узига жалб килинадиган севимли машгулот туридир. Айникса, эндигина тасвирий санъат оламига кириб келаётган бошловчи булажак тасвирий санъат усталари учун кизикарли булган энг оддий жанр. Натюрмортларни тасвирлаш жараёнида булажак рассом хажм, фазо, шакл, перспектива конунларини урганиб санъатнинг пиллапояларидан юкори чуккиларга чикиш учун энг макбул йулидир.
Камола К^удрат кизи Сафоева
Кукон давлат педагогика институти талабаси
АННОТАЦИЯ
КИРИШ
May, 2022
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ
Натюрморт тасвирий санъатда кенг ривож топган мустакил жанрига айланиб, Узбекистон тасвирий санъатида рассомлардан Н.Кашина, З.Ковалевская, Ю.Елизаров, Р.Ахмедов, Г.Абдурахманов, Н.Тен А.Юнусов,
A.Мирзаев, А.Икромжонов каби куплаб натюрморт жанрининг усталари ва умидли ёш рассомлар хам табиат яратган ноз-неъматларга булган мехрларни натюрмортда ифодалаганлар. Натюрморт ва унинг олий таълимда талабаларни касбий тайёрлашдаги ахамиятига багишланган укув ва илмий адабиётлар билан М.Набиев, Б.Азимова, Г.Абдурахмонов, Б.Байметов каби методист олимлар самарали ижод килганлар. Рус тасвирий санъатниниг усталари Н.Н.Ростовцев,
B.С.Кузин, А.Унковский ва бошкалар натюрмортни тасвирлашга багишланган илмий тадкикот ишларини олиб борганлар. Узбекистон тасвирий санъатида рассомлардан Н.Кашина, З.Ковалевская, Ю.Елизаров, Р.Ахмедов, Г.Абдурахманов, Н.Тен А.Юнусов, А.Мирзаев, А.Икромжонов каби куплаб натюрморт жанрининг усталари хам табиат яратган ноз-неъматларга булган мехрларни натюрмортда ифодалаганлар. Натюрморт жанрининг олий таълимда талабаларни касбий тайёрлашдаги ахамиятига багишланган укув ва илмий адабиётлар билан М.Набиев, Б.Азимова, Г.Абдурахмонов, Б.Байметов каби рассом-олимлар самарали ижод килганлар.
НАТИЖАЛАР
Тасвирий санъат сохасида тахсил олаётган ёшлар кандай боскичда таълим олаётган булишларидан катъи назар натюрмортни барча конун-коидаларга монанд ва мукаммал тарзда тузиш масаласи мухим хисобланади. Куйида биз натюрмортнинг композицион назариясини тахлил киламиз ва уни кандай килиб тугри тузиш хакида сухбатлашамиз.
Даставвал натюрморт постановкасининг барча тавсилотлари ва таркибини шакллантириш боскичида иложи борича малакали равишда хамда илмий назарий маълумотларга асосланган ва назарий жихатдан таянган холда уйлаб, шакл ва буюмларни хажми, тузилиши, оч ва туклиги каби куплаб масалаларга таянган холда куриб чикишингиз керак булади. Шунда чизилаётган асар билан постановкага куйилган буюмларнинг композиция жихатдан монандлиги, хаётий (реалистик) куриниши, томошабиннинг эътиборини узига жалб эта оладиган асар муаллифига айланишингизда мухим боскич хисобланади.
May, 2022
Натюрморт постановкаси пухта, узок вакт уйлаб мулоказа килиб куйилиши максадга мувофик. Укув постановкаларини ташкил этишда куп нарсалардан фойдаланилмайди. Уларнинг шакли, хажми ва ранглари хар турли булишига эътибор каратиш керак. Натюрморт постановкасига турли хил буюмлар, масалан, чинни ёки сопол идиш, металл, ёгоч буюм, хар хил рангли сидирга матоларни киритилиши асар мазмунини бойитади ва кизикарли килади. Силлик, ялтирок сиртли идишии сирти жилвасиз нарса билан, киррали буюмни думалок шакл билан ёнм-ён тасвирлаш ва тасвирлаш малакаларини шакллантириш учун имконият яратади.
Натюрморт ишлашда асосий талаблардан бири нарсаларинг улчам, ранг ва тус жихатдан ажралиб туриши хамда композиция марказига якин жойлаштаралишидир. Бу тасвир мазмунини очишда суз бошловчи вазифасини утайди, композициянинг марказини бурттириб курсатиб туради. Купинча рассомлар асосий предметни атайлаб композиция марказдан сал силжитиб куядилар-да, мувозанатни саклаш учун карама -карши томонда ранги ва тус жихатдан бир-бирига зид булган предметларни танлайдилар.
Бир хил нарсалардан бир неча куринишда натюрмортлар тузиш мумкин, лекин хар гал хам хажмларнинг катта-кичиклиги ва булакларнинг оч-туклиги уртасидаги мувозанат сакланиб колиши керак. Укув натюрмортининг мухим жихатларидан бири тасвирланаётган шаклларнинг фазовий жойланишададир. Постановкага кирадиган нар -салардан каттаси оркарокда, майдалари олдинрокда бири иккинчиси ва асосий нарсани бир оз беркитиб турадиган килиб куйилади.
МУ^ОКАМА
Натюрмортдаги нарсаларни мазмунан бир-бирига боглаш максадида унга чузикрок шаклдаги нарса киритилади. Сурат текислигининг асосидан композиция марказига каратиб куйилган турли уй жихозлари композиция мазмунини очиб беришда ёрдам вазифасини утайди ва томошабин нигохини композиция марказига йуналтиради. Натюрмортнинг фазовий уолатини яколрок тасвирлаш учун олдинги каторда унча катта булмаган, аммо ёркин нарса куйилади.
Мау, 2022
1053
Натюрмортнинг уфк текислигига нисбатан кандай жойланиши хам катта акамиятга эга. Маълумки, уфк чизигидан пастрокда куйилган шакллар буюм текислигида тула-тукис куриниб туради, нарсаларнинг асослари, уларнинг узаро жойланиши якол куринади ва тасвирлаш учун кулай булади. Масалан, куза ва олма ёки косачаларни олиб, шундай жойлаштирамизки, улар куриш майдонида, мувозанатли холатда куринсин. Алохида буюмларни уз урнига куйишдан аввал, албатта, натюрморт урнатиладиган жойни аниклаш керак булади.
Ишни энг йирик нарсани куйишдан бошлаймиз. Табиий ёругликнинг кучи етарли булмаса, натюрмортнинг ён томонига сунъий ёриткич куйилади. Шунда олдиндаги нарсаларда ёруг-соя контрасти кескин булиб, уларнинг хажмдорлиги буртиб кузга ташланади, сиртлари яккол куринади, иккинчи катордаги нарсаларга эса камрок эътибор берилади.
Аввалига фон учун танланадиган матолар яхлит, сидирга ва нурсизрок булгани маъкул, чунки, кескин рангли, ёркин, матолар кузга аник ташланиб, натюрмортнинг узини куришга халакит беради. Шуни кам хисобга олиш керакки, окиш фонда корамтир шакллар, тук фонда эса, аксинча, оч тусли шакллар яккол куринади. Купинча натюрморт таркибига уртача кул ранг тусли фон танланади. Бундай фон постановкани яхлитлаштириб курсатиб, тасвирлашда кулайлик яратади.
Кейинчалик натюрморт композициянинг таркибий кисмларидан бири сифатида бурмали матолар киритилади. Орка фонга ва предмет столига тушаладиган газламанинг характерига мос холда майда ва йирик бурмалар солиб куйиш мумкин. Агар мато кандайдир буюм устига ташланса, бурмалар шу буюмнинг шакли билан боглик куринишда булади. Лекин жуда куп сонли ва майда бурмаларни тасвирлаш кийин, шунинг учун дастлабки натюрмортларда сидирга, гижимланмайдиган, жилвасиз газламалардан фойдаланиш керак.
ХУЛОСАЛАР
Хулоса урнида шуларни таъкидлаш керакки, натюрморт постановкасини тасвирлашдан олдин, дастлаб унинг кандай куринишга булишини олдиндан тасаввур этиш ва натюрмортнинг кандай композицион шаклга эга булиши хакида когоз,мато юзасида хаёлан тасвирланиши тасаввур этиш жуда мухимдир. Шундагина
May, 2022'
1054
укув ёки ижодий натюрморт постановкасини мукаммал шакллантириш мумкин.
Юкорида айтганларимиздан маълум булдики, натюрморт постановкасини куйиш жиддий ва масъулиятли иш. Мазмун жихатдан яхши куйилган натюрмортда ортикча, тасодифий нарсалар булмайди, уни олд ёки ён томондаги куриш нукталаридан кузатилганда, мазмунли, ягона бир гурух булиб, кузга яккол ташланиб туради. Шундай килиб, натюрморт тузиш учун куйидаги асосий вазифаларни бажариш керак: ^ натюрморт мавзусини танлаш;
^ натюрморт мавзусига мос келадиган шаклларни туплаш; ^ шаклларнинг тузилиши, туси ва рангларини хисобга олиб жойлаштирищ;
^ буюм ва шаклларнинг хажмдорлигини яккол куринадиган тарзда ёритнш ва бошкалар. Натюрморт постановкасини максадга мувофик урнатиб олгандан сунг, уни методик изчилликда тасвирлашга утилади.
Куйилган натюрмортнинг асосий гоясини сурат текислигида тасвирлаб курсатиб бериш учун, яъни натура билан тасвир уртасида тула ухшашликка эришиш учун тасвирий санъатнинг ифода асосий конунларидан бири булган композиция, чизикли конструктив курилиш, перспектива, ёруг-соя ва рангшунослик назарияларини пухта билиш ва уларни амалда куллай олиш талаб килинади. Алохида нарсаларнинг аслига караб тасвирлаш вактида билим ва куникмалар хосил булади.
Аввало, натюрмортга куйилган буюмлар диккат билан кузатилиб, уларни тахлил килинади. Композициянинг ижодий масалалари, асосан, постановка куйиш вактида хал этилади, яъни натюрморт кисмлари уртасида узвий богланиш урганилади, барча нарсалар биргаликда, яхлит булиб кузга яккол ташланиб туриши керак. Демак, натюрморт тасвирининг таъсирчан булиши ва ундан кузланган максадга тула эришиш учун постановкага нисбатан энг кулай ва кизикарли караш нуктасини топиш керак булади. Бунинг учун хар хил жойдан туриб, постановкани кузатилади. Куйилган натюрмортга нисбатан энг макбул цараш нуктасини топиб, уфк чизигини унга мувофик белгилаб олиш мухим иш хисобланади. Натюрморт тасвирини сурат текислигида чиройли жойлаштириш бир к;атор масалаларни хал килишни талаб этади. Булардан бири керакли формат танлашдир. Шунинг учун ишни бошлашдан аввал бир
Мау, 2022
1055
нечта кичик хджмли хомаки расм бажариб курилади. Чизилган эскизлардан энг му ваффакиятлисини танлаб олиб, шу асосда катта асосий вазифани тасвирлаш бошланади.
REFERENCES
1. Boltabayevich, B. B., & Shodievna, B. O. (2020). Individual Approach To The Formation Of Artistic And Creative Talents Of Students In Art Schools. http://www.usajournalshub.com/index.php/tajssei. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(08), 637-642.
2. Boltabayevich, B. B, & Pardaboy, K. (2020). Scientific and theoretical aspects of the formation of compositional abilities of students in painting Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation; 32(3) ISSN 2651-4451 |e-ISSN 2651-446X www.turkjphysiotherrehabil.org 30494 classes. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 8(3).
3. Botir Boltabayevich Baymetov. Technologies Of Moving Images Of
People From Different Views In Fine Arts Lessons. The American Journal of Social Science and Education Innovations. The American Journal of Social Science and Education Innovations (ISSN - 2689-100x) Published: January 31, 2021. Стр. 463-468 Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation; 32(3) ISSN 2651-4451 | e-ISSN 2651-446X www.turkjphysiotherrehabil.org 30495
4. Botir Boltabaevich Baymetov. oliy pyedagogik ta'limda bo'lajak tasviriy san'at o'qituvchilarining ijodiy qobiliyatlarini shakllantirishning ba'zi masalalari. academic research in educational sciences volume 2 | issue 1 | 2021. 277-283 бетлар.
5. BB Baymetov, XX Muratov.Tasviriy san'atdan amaliy mashg'ulotlarida talabalarning tasvirlash mahoratlarini takomillashtirish texnologiyalari.Science and Education, 2021.349-354.
6. Мукаддам Тожикузи кизи Хамрокулова, Рашид Неъматович Зульфиев, Ботир Болтабаевич Байметов. Теория и практика преподавания академического рисунка в подготовке будущего художника педагога. Science and education scientific journal. 2020/12.Том 1. Номер 9. стр 364-372.
7. Ulfat Shuxratovich Ismatov Botir Boltabaevich Baymetov. Pedagogika oliy ta'lim muassasalarida talabalarini bosh namunasini tasvirlashga o'rgatish orqali tyexnik mahoratlarini takomillashtirish. 2020/11. "Science and
Education" Scientific Journal November 2020 / Volume 1 Issue 8
Страницы 476-484
May, 2022
8. Laylo Mirsoatova Botir Boltabayevich Baymetov. Oliy pyedagogik ta'limda inson qomatini tasvirlashning nazariyasi va myetodikasi.2020/11 "Science and Education" Scientific Journal November 2020 / Volume 1 Issue 8. Страницы 467-
9. Shoxidahon Odiljonovna Botirova Boltabaevich Baymetov. Theoretical foundations of coloring in the organization of fine arts classes.2021/4. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal https://saarj.com.ToM 11,номер 4,Страницы 775-782. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation; 32(3) ISSN 2651-4451 | e-ISSN 2651-446X www.turkjphysiotherrehabil.org 30497
10. Bobur Abdugani Ogli Nabiyev Botir Boltabayevich Baimetov. Technologies for Improving the Composition of Students in the System of Higher Pedagogical Education 2021/4. The American Journal of Social Science and Education Innovations.HoMep 03. Страницы 64-70
11. Pardaboy Khudoyberdiev Baimetov Botir Boltabayevich Use The Theoretical Foundations Of Color Science In Teaching Students To Work With Educational Productions From Painting.2021/3. The American Journal of Social Science and Education Innovations. Номер ОЗ.Страницы 330-337.
12. Muxiddin Sharipjonov Botir Baymetov. Oliy pedagogik ta'limda talabalarga inson qiyofasini amaliy tasvirlash jarayonida ijodiy kompyetyensiyalarini rivojlantirish. 2021. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES. Том 2.Номер 3.1066-1070.
13. Iqboloy Ibrahimova Botir Boltabaevich Baymetov. Technologies for using fine arts in developing students' artistic imagination. 2021/4. Asian Journal of Multidimensional. Research (AJMR) https://www.tarj.in.ToM 10.4. 544-551.
475
May, 2022