Научная статья на тему 'ТАСВИРИЙ САНЪАТ МАШҒУЛОТЛАРИДА ХАЛҚ АМАЛИЙ БЕЗАК САНЪАТИ РИВОЖИНИНГ ПЕДАГОГИК МУАММОЛАРИ'

ТАСВИРИЙ САНЪАТ МАШҒУЛОТЛАРИДА ХАЛҚ АМАЛИЙ БЕЗАК САНЪАТИ РИВОЖИНИНГ ПЕДАГОГИК МУАММОЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

47
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
композиция / ижод / дастгоҳли / соя / ѐруғ / тасаввур / асар / ганч / ѐғоч / металл / суяк / тош / нақш / composition / creation / device / shadow / light / imagination / gypsum / wood / metal / bone / stone / pattern

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Ж. А. Исаков, А. Г. Мамиталиев, И. К. Уринбоев

Мазкур мақолада Амалий санъат ва унинг турлари, ҳақида маълумотлар баѐн этилган. Амалий санъатининг ифодавий воситалари ва ўқувчиларнинг тасвирий ижодий фаолиятини амалий санат оркали орқали шакллантириш масаласи ѐритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article provides information on the applied arts and their types. The article deals with the problem of the formation of the visual creative activity of students by expressive means of applied art and applied art.

Текст научной работы на тему «ТАСВИРИЙ САНЪАТ МАШҒУЛОТЛАРИДА ХАЛҚ АМАЛИЙ БЕЗАК САНЪАТИ РИВОЖИНИНГ ПЕДАГОГИК МУАММОЛАРИ»

ТАСВИРИЙ САНЪАТ МАШГУЛОТЛАРИДА ХАЛЦ АМАЛИЙ БЕЗАК САНЪАТИ РИВОЖИНИНГ ПЕДАГОГИК МУАММОЛАРИ

Ж. А. Исаков

Aндижон давлат университети «Тасвирий саньат ва мухандислик графикаси»

кафедраси укитувчши

А. Г. Мамиталиев

Андижон давлат университети «Тасвирий саньат ва мухандислик графикаси»

кафедраси укитувчиси

И. К. Уринбоев

Андижон давлат университети «Тасвирий саньат ва мухандислик графикаси»

кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада Амалий санъат ва унинг турлари, хдкида маълумотлар баён этилган. Амалий санъатининг ифодавий воситалари ва укувчиларнинг тасвирий ижодий фаолиятини амалий санат оркали оркали шакллантириш масаласи ёритилган.

Таянч сузлар: композиция, ижод, дастгохли, соя, ёруг, тасаввур,асар, ганч, ёгоч, металл, суяк, тош, накш

ABSTRACT

This article provides information on the applied arts and their types. The article deals with the problem of the formation of the visual creative activity of students by expressive means of applied art and applied art.

Keywords: composition, creation, device, shadow, light, imagination, gypsum, wood, metal, bone, stone, pattern.

КИРИШ

Ёш авлодга таълим-тарбия бериш, уларни келажак хдётга тайёрлаш, ижодий фаолиятга, одоб-ахлокли булишга, илм олишга, фойдали юмушлар билан шугулланишга тайёрлаш ишлари Шарк халкларининг кон-конига сингиб кетган ноёб амаллардандир. Таълим-тарбия ишларининг конун билан хдмояланиши, барча ташкилий, рахбарлик ва таъминот ишларининг давлат

May, 2022

601

тасарруфида булиши, давлатнинг, халкнинг уз келажаги учун жиддий кайгуришидан далолат беради.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Шарк халкларининг узок тарихида, хатто одамзод пайдо булишининг бошлангич даврларида, масалан, ибтидоий жамоа тузумида, кулдорлик жамияти тузумида хам ёш болаларнинг, келажак авлоднинг тарбиясига эътибор бериб келинган. Ибтидоий жамоа тузумида дастлаб ёгочлардан айрилар, уткир учли найзалар ясаш ва улар билан ов килиш ургатилган булса, кейинчалик ёгочлардан турли тош, жез, суяк кабиларга дасталар урнатиш, улар билан мехнат килиш, ов килиш, турли хил мосламалар ясаш ургатилган. Кулдорлик тузумига келиб, ёгоч асбоблар, дасталар, мосламалар ясаш такомиллашди, узига хос сифат, жило берадиган килиб, кулланилиш максадига караб, уз вазифасини аник бажара оладиган килиб ясалди ва бу ишлар фарзандларга, шогирдларга ургатиб борилди. Ёгочдан уй-рузгор буюмлари: челаклар, косалар, лаганлар, тогоралар, бочкалар, сувдонлар, кошиклар, турли асбоблар учун дасталар, гилдираклар, омоч кисмлари; харбий максадлар учун ашёлар: найзалар ва уклар дасталари, эгарлар, деворларни бузиш мосламалари, манжанаклар, нарвонлар, куприклар, декчалар, сафар анжомлари; курилиш максадлари учун ашёлар: устунлар, тусинлар, эшиклар, панжаралар, дарвозалар, курсилар, токчалар, аравалар, тахтиравонлар ва бошка юзлаб номдаги мосламалар тайёрланган, хаётда самарали фойдаланилган. Албатта, ушбу ёгоч жихозларни тайёрлаш, ясаш ва фойдаланиш даврида ёш усмир болалар бевосита ёки билвосита иштирок этганлар, бу йул билан уларнинг шу сохадаги билимлари такомиллаштириб борилган. Феодал тузуми даврига келиб, буюк давлатчилик сиёсатлари баравар ривожлантирилди, барча сохалардаги асбоб-ускуналар, жихозлар ишлаб чикариш жуда кенг микёсда тараккий этди, хатто, нафис санъат даражасига етди. Энди буюмлар ва жихозларнинг факат иш бажаришга чидамлилигигагина эмас, балки нафис, гузал, чиройли, безакли килиб тайёрланишига хам жиддий эътибор берилди.

Ёшларни мехнат килишга, турли хунарларни эгаллашга даъват килувчи фикрлар ёзма ва огзаки манбаларда жуда куп. Шаркнинг буюк мутафаккирларининг кимматбахо асарларида бу масалага жуда катта эътибор берилган. Пандномалар, насихатлар,

угитлар, хунарлар рисолалари, тарихий асарлардаги

May, 2022

TaBcu^nap, Hacpufi Ba h33mhh öaeHnapga, Fa3arnapga, TatnuMoraapga y3 aKcuHu TonraH.

3paMH3HHHr VIII acp oxupu IX acpHHHr öomuga amaö u^og этгaн arnoMa MyxaMMag Myco an-Xopa3MHHHHHr (783-850) 20 gaH 3ueg acapnapugaH örorana 10 ra «KHHH eTuö KenraH. EyroK MyTa^aKKup an-Xopa3MHH öyryH gyHe $aHH Tapa^KHeTHga ep^HH H3 KongupraH onuMgup. YHuHr «An-^aöp Ba amMyKoöana xucoöu xaKuga», «XuHg xucoöu xaKuga kutoö», «Kymum Ba afiupum xaKuga kutoö», «3u:«:» Kaöu acapnapugaH TamKapu «AcTypnoö acam xaKuga kutoö», «AcTypnoö öunaH umnam xaKuga»ru KmoSnapuga yTa MypaKKaö ynnoB acöoönapu acam Ba ynapgaH $aHga ^oöganaHum fiynnapu KypcarnnraH. ^eMaK, yTMum annoManapu Typnu Ha3apufi roanap öepum öunaH nerapanaHuö KonMacgaH aManga Typnu acöoönap, KypunManapHu y3napu aHuK xucoönap acocuga acaraHnap Ba ^ofiganaHraHnap.

Emnapra ogoö-axroK KouganapuHu ypraram, ynapHu urnM-^aH cupnapuHu эгaмamгa ®:anö этнm, caBoö umnapHu öa^apumra MyHanTupum, u^og öunaH myrynnaHumra gatBaT этнmгa ^yga Kyn arnoManap y3 acapnapuga эtтнöop öepgunap. AxMag roraaKufi (XII acp), Aöy Aögynnox MyxaMMag uöh Hcmouh an-Eyxopufi (810-870), Aöy Hco MyxaMMag aT-TepMroufi (824-892), Aöy Hacp Oopoöufi (873-950), Aöy Anu uÖH Cuho (980-1037), Aöy PafixoH EepyHufi (9731048), Aöy Aögynnox ^at^ap PygaKufi (860-941), Hocup XucpaB (1004-1088), rocy^ Xoc Xp^uö (XI acp), MaxMyg Komrapufi (XI acp), AxMag ^ccaBufi (11031166), EaxoygguH HaKmöaHg (1318-1389), Mup3o YnyröeK (1394-1449), AögypaxMoH ^omuh (1414-1492), Anumep HaBoufi (1441-1501) Kaöu Kynnaö ^axoH MagaHuaTuHuHr, MatHaBuaTuHuHr eTaKHu arnoManapu cu^arnga TaH onuHraH MyTa^aKupnapuMro xaM y3 acapnapuga emnap TatnuM-Tapöuacura, ynapga uhcohuh ^asunaraapHuHr maKmaHumura, ^ofiganu MexHaT Kunumra, urnM-^aHHu ypraHumra ^uggufi эtтнöopпapннн KapaTraHnap.

MoBapoyHHaxpHuHr ynyr MyTa^aKupnapugaH Aöy Hacp Oopoöufi y3 yMpu gaBoMuga urnM-^aHHuHr Typnu coxanapura öarumnaHraH 160 gaH 3ueg acapnap ömraH. Ynap opacuga «Hy$y3nu maxap axonucuHuHr Mocnuru», «EaxT-caogaTra эpнmyв fiynnapu xaKuga pucona» (Pucona $u-T TaHöux ana acöoö ac-caogaT), «Oasunarau xynKnap» (Ac-cufipaT an-^o3una) homhu TatnuM-Tapöuara oug acapnapu uhcoh ^asunaTnapu, TatnuM-Tapöua öopacugaru Hoeö gypgoHanap xucoönaHagu.

May, 2022

MYXOKAMA BA HATH^A^AP

Ta6o6aT HnMHHHHr eTaKHH HaMoaHgacu cu^arnga TaHugraH 6yroK KoMycun aggoMa A6y Agu h6h Chho 450 gaH 3ueg acapgap apaTraH. fflygapgaH 160 gaH 3uegu 6n3HHHr gaBpuMrorana era6 KegraH 6ygu6, 4 Tacu 6eBocuTa TatguM-Tap6uara oug. fflapK Myra$aKKHpgapHHHHr hhmhh acapgapu, H^ogun Mepocgapu Muggun KagpHtfraapHMroHHHr, ^axoH MatHaBHH MepocuHHHr ^yga ygKaH khcmh 6ygu6, 6apna coxagapga Kena^aK aBgogra ypraHum Ba yprarnmga neKcro TatguM-Tap6uaBHH axaMuaTra эгagнp.

TacBHpHH Ba aMagun caHtaT acapgapu Srorana Typgu KypuHumgapga era6 KegraH. XycycaH: OgaM3ogHHHr KaguMru Typap ^oftgapuga Fopgap geBopgapuga aKC эттнpнgгaн HH3Magap, TacBupgap; Typgu 6yroMgapga gongaH, TomgaH, paHrgu MaTepuaggapgaH, cyaKgapgaH, ero^napgaH umgaHraH acapgap; Typgu Tapuxun o6ugagap, MetMopun 6uHogapgaru HaKmgap; Tapuxun egropguKgapgaru ycTyHgap, эmнкgap; xoHTaxTagap, gaBxgap, Kypcugap.

MycaBBupguK, rpa^HKa caHtarn fflapKga KaguMgaH TapKagraH 6ygu6, CynTOH Agu Mamxagun, KaMogugguH Eex3og, Mohhh, CoguK EeK A^mop, YcTog ryHr, YcTog ^axoHrup, YcTog A6gygxaMug, YcTog fflaMcugguH, YcTog nup Caug AxMag Ta6pu3HH, AxMag Eofh fflaMogun, fflox MyxaMMag TaMHMHH, ^ochm Agu, Xy^a FuecugguH XupaBHH, AMpmox Ca63aBopuH, MupaK HaKKom, Xagug Mup3o ffloxpyxuH, CygTOHagu Mamxagun, MaBgoHo ^at^ap Typ6araH Ka6u Kynga6 HupuK caHtaraopgap ^axoH TacBupun caHtarnga MatgyM Ba Mamxyp ycToggap xaHy3rana эtзoзgaнagнgap.

H^ogKopnuK ^aoguaTH, agoxuga кyнт-эtтн6op, HKTugop, cagoxuaT Maxcygu 6ygraH TacBupuH Ba aMagun caHtar ^yga Kyn Kuppagu, cep^ugogup. ^eMaK, 6y coxa 6ugaH myFyggaHraH caHtaT HaMoaHgagapu y3ura xoc KoSuguaTgu 6apKaMog HHcoHgap 6ygu6, u^ogHHHr 6omKa coxagapuga xaM cagMoKgu MTyKgapra эpнmгaнgap. MacagaH, moup ^aBxapun coByHrap, MaBgoHo XaBo^HH THKyBHH, moup MaBgoHo Mup ApFyH nogup acoBHH Ba 6e3oBHH 6ygraHgap. MaBgoHo Agumep HaBoun xa3paTnapu xaM moup, gaBnaT ap6o6u 6ynum 6unaH 6upranuKga MycaBBupnuKga xaM MyBa^^aKHaTra эpнmгaн. TacBupun Ba aManun caHtaTHHHr a^panMac KucMnapugaH xuco6naHraH yHMaKopnuK caHtaTH Typnu MaTepuannapra, TacBupnapHH yHu6 eKH 6ypTrapH6 TacBupnam Tap3uga HaMoeH 6ynagu. 200 gaH 3ueg Typnu TapMoKgapra 6ynHHaguraH aManun caHtaT xaM Tapux cugcHgagapuga TapaKKHH этgн, TaKoMuggamgu, puBo^gaHgu.

604

Уймакорлик - уйиб накш солиш касби; халк амалий санъатининг энг кадимий ва кенг таркалган турларидан (ганч, ёгоч, металл, суяк, тош ва б. уймакорлиги) накш ёки бирор тасвирни ёгоч, ганч, металл, тош, суяк ва бошкаларни уйиб, тирнаб, чизиб, бурттириб, тешиб ишланади. Уймакорлик намуналари бино кисмларини, уй-рузгор буюмларини безашда, хайкалчалар яратишда кенг кулланилади

Хрзирги пайтда республикамизда амалиётга жорий этилаётган таълим-тарбия тизимида, жумладан, ушбу тизимнинг умумтаълим боскичида бевосита ёгоч уймакорлигидан доимий равишдаги укув машгулотлари олиб борилмайди. Амалий санъат таълимининг куплаб турлари каби ёгоч уймакорлиги хам укувчиларнинг синфдан ва мактабдан ташкари укув фаолиятида, мустакил урганишларида амалга оширилса максадга мувофик булади.

ХУЛОСА

Таълим тизимида, хусусан, умумтаълим мактабларида укувчиларнинг амалий санъат сирларини урганишларида синфдан ва мактабдан ташкари ишларни ташкил этишнинг ахамияти каттадир. Тасвирий ва амалий санъат буйича ташкил этиладиган синфдан ва мактабдан ташкари тадбирларни утказишда укувчиларнинг эстетик маданиятини шакллантириш, санъатнинг, гузалликнинг ажойиб дунёсини урганишга, хис килишга булган интилишларини, кизикишларини шакллантириш ва тарбиялаш, уз фаолиятини гузал килиб ташкил этишларига йуналтиришни максад этиб куймок лозим.

REFERENCES

1. Ахмедов М.Б. Ёгоч уймакорлиги. -Т.: Адабиёт учкунлари, 2017, -220 б.

2.Х.Э.Султанов, Р.Т.Анкабаев Ёш мусаввир (методик кулланма) Тошкент 2017

3 1 I 1 SJ \J /— \J и

.Тугарак машгулотларида укувчиларнинг бадиий ижодий компетенцияларини ривожлантириш методикаси. Мугаллим хэм узлуксиз билимлендириу - 2020 yil № 2. ISSN 2181-7138

4.Tasviriy san'at to'garaklarida o'quvchilariga Zomin manzarasini chizish orqali estetik madaniyatini rivojlantirish metodikasi Academic Research in Educational Sciences ISSN 2181-1385 VOLUME 1, ISSUE 2 OCTOBER 2020

5.Султанов Х.Э., Пак В.Ш., Кукиев Б.Б. Использование новых информационных коммуникативных технологий на уроках изобразительного искусства МОЛОДОЙ УЧЁНЫЙ научный журнал №4 2016. С-829-833;

6. Хайруллаев М. Шарк ренессанси хакида. -Т.: //Гулистон, 1970, №8.

7. Узбекистонда умумий урта таълим концепцияси. //Халк таълими. 1992, №2, -9 -18 б.

May, 2022

605

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.