Научная статья на тему 'ТАРИХИЙ ҲАҚИҚАТНИНГ БАДИИЙ ИФОДАСИ'

ТАРИХИЙ ҲАҚИҚАТНИНГ БАДИИЙ ИФОДАСИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

CC BY
101
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Research Focus
Область наук
Ключевые слова
истиқлол даври романчилиги / ҳаётий ҳақиқат / бадиий талқин / янги тамойил ва услублар / руҳий зиддиятлар / тарихий аёл шахси / темурий маликалар. / романс периода независимости / реалии жизни / художественная интерпретация / новые принципы и стили / духовные конфликты / историческая женская личность / королевы Тимуридов.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Нодира Матмусаева

ушбу мақолада истиқлол даври тарихий романларидаги янгича услуб ва талқин масаласи, тарихий аёл шахсининг ички ва ташқи зиддиятлари бадиий образ талқинида очиб берилиши Шаҳодат Исахонованинг “Гавҳаршодбегим” романи мисолида таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ВЫРАЖЕНИЕ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПРАВДЫ

В данной статье анализируется вопрос нового стиля и трактовки в исторических романах периода независимости, раскрытия внутренних и внешних противоречий исторической женской личности в трактовке художественного образа на примере Романа Шаходат исахоновой “гавхаршодбегим”.

Текст научной работы на тему «ТАРИХИЙ ҲАҚИҚАТНИНГ БАДИИЙ ИФОДАСИ»

ТАРИХИЙ ^АЦЩАТНИНГ БАДИИЙ ИФОДАСИ Нодира Матмусаева

Андижон давлат университети Узбек тили ва адабиёти кафедраси укитувчиси, мустакил-тадкиккотчи https://doi.org/10.5281/zenodo.7559622

Аннотация: ушбу маколада истикклол даври тарихий романларидаги янгича услуб ва талкин масаласи, тарихий аёл шахсининг ички ва ташки зиддиятлари бадиий образ талкинида очиб берилиши Шаходат Исахонованинг "Гавхаршодбегим" романи мисолида тахлил килинган.

Калит сузлар: истиклол даври романчилиги, хаётий хакикат, бадиий талкин, янги тамойил ва услублар, рухий зиддиятлар, тарихий аёл шахси, темурий маликалар.

ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ВЫРАЖЕНИЕ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПРАВДЫ

Аннотация: В данной статье анализируется вопрос нового стиля и трактовки в исторических романах периода независимости, раскрытия внутренних и внешних противоречий исторической женской личности в трактовке художественного образа на примере Романа Шаходат исахоновой "гавхаршодбегим".

Ключевые слова: романс периода независимости, реалии жизни, художественная интерпретация, новые принципы и стили, духовные конфликты, историческая женская личность, королевы Тимуридов.

ARTISTIC EXPRESSION OF HISTORICAL TRUTH

Annotation: this article analyzes the issue of a new style and interpretation in the historical novels of the period of independence, the disclosure of the internal and external contradictions of the historical female personality in the interpretation of the artistic image using the example of Shahadat Isakhanova's novel "Gavharshodbegim".

Keywords: romance of the time of Independence, life reality, artistic interpretation, new principles and styles, spiritual conflicts, historical female personality, timurid queens.

КИРИШ

Адабиётшунослик илмида тарихий хакикат ва бадиий тукима масаласини урганишда ёзувчи дунёкараши, унинг узига хос услуби, билим даражаси мухим хисобланади. Тарихий асарларда тарихий шахсларни талкин этишдаги бирламчи мезон бу - хакконийлик, хаётийликдир. Табиийки, тарихий давр, тарихий шахс тасвирида тарихий хакикат ва бадиий тукиманинг уринлашувида ёзувчи услуби, махорати катта ахамиятга эга.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Маълумки, собик тузум даврида мафкуравий тазйиклар остида тарихий хакикатлар, буюк халкнинг барча ижобий жихатлари камситилиб, сиёсий давлатчилик тарихидаги ёркин шахсларни обрусизлантиришга каратилган ёндашув етакчилик килган. Хусусан, Гавхдршодбегим шахси талкинида хам бирёкламалик устун булиб, унинг давлат арбоби сифатидаги саъи харакатларига "кора" чапланган эди ва шу тарика, халк онгида хам шундай тасаввур уйготишга эришилган эди.

С.Комилова мустакилликнинг дастлабки боскичида узбек адабиётида утиш даврининг омилларидан бири сифатида "узбек халки тарихига нисбатан тугри муносабатнинг тикланиши ва тарихий-биографик жанр улушининг купайиши (Амир Темур, Жалолиддин Мангуберди, Алишер Навоий, Бобур ва шу каби сиймолар хакида катор асарларнинг яратилиши)" деб хисоблайди ва бу ходисанинг мохияти халкимизнинг уз-узини англаши, узининг миллат сифатида ноёб эканлигини идрок этиши, мустакил хаёт

куриш учун илхомланиш манбаларини топиши зарур булганлигида эканлигини таъкидлайди.1

Дархакикат, тарихий хакикат нуктаи назаридан дастлаб яратилган асарлардан бири Пиримкул ^одировнинг "Она лочин видоси" романида Гавхаршодбегим шахсининг мураккаб зиддиятлари бадиий талкин килинган. Шаходат Исахонованинг "Гавхаршодбегим" романида бу масала бошкачарок ракурсда, яъни "Темурийлар сулоласи вакилларининг узаро рухий-психологик зиддиятлари ва давлатчилик такдири бош малика рухияти фонида" тасвирланган. Ш.Исахонова романида маликани Шохрух Мирзога муносиб давлат ва жамият ишларида зукко ва олисни кура билувчи, урни келганда, катъият курсата биладиган ва душманга хам тик караб хакикатни айта оладиган окила сиёсатдон, халк манфаатини кузлаган бунёдкорликлар ташаббускори, уз фарзанди аржумандлари ва набира-ю абираларига мехрибон она (буви), илм-маърифат ахлларига мехрибон ва маслакдош хомий, баъзан эса, хаёт хакикатларига дош беролмай изтиробга ботган ожиза аёл сифатида ишонарли тасвирланган. Яъни ёзувчи Гавхаршодбегим образини талкин килишда, вокеликларни ифодалашда контраст усулидан унумли фойдаланган.

Тарихий манбаларда баён килинишича, Гавхаршодбегимнинг Шохрух Мирзодан уч угли ва икки кизи булган: Мирзо Улугбек, Бойсунгур Мирзо, Мухаммад Жукий Мирзо хамда Саодат Султон Ого, ^утлуг Туркон Ого.

Тарихчи олим Азамат Зиё йирик тарихий манбаларга асосланиб, шундай хулосага келади: "Гавхаршодбегимнинг илму маърифатга хомийлик килиш, бунёдкорлик билан боглик ишларига купдан-куп эркак сиёсатчилар хавас килса арзигуликдир. Унинг саъи харакати билан Х,иротда масжид, мадраса, хонакох, Машхадда масжид, мадраса ва катор иншоотлар барпо этилган... Х,иротдаги Гавхаршодбегим мадрасаси уз даври учун хам, кейинги замонлар учун хам йирик илм-фан маркази хисобланган."2

Тарихдан маълумки, Шохрух Мирзо энг муносиб ворис уларок Сохибкирон Амир Темур тузиб колдирган буюк давлатни саклаб колиш ва кучайтиришга, мамлакатда шахарсозлик, хунармандчилик, савдо, дехкончилик, илм-фан, маданиятни тез суръатлар билан ривожлантиришга эришган.3

Улкан давлатни бошкариш ва энг муносиб тахт ворисини танлаш масаласи Темурийлар салтанатининг энг огрикли нуктаси булган дейиш мумкин. Бу муаммо, хатто 40 йил давомида хаммаслак ва хамфикр уларок узаро хамкорликда давлатчилик сиёсатини тугри олиб боришни максад килган Шохрух Мирзо ва Гавхаршодбегим урталарида хам ихтилоф келтириб чикарган. Хондамирнинг ёзишича, - деб баён килади тарихчи Азамат Зиё, - мардлиги ва шижоати билан бошкалардан устун булган Мухаммад Жукий доимо отаси хизматида булиб, уз урнида Шохрух хам углига алохида мехр кузи билан караган.4

Тарихчи Азамат Зиё Шохрух Мирзонинг тахт вориси сифатида Мухаммад Жукий мирзони танлашига Гавхаршодбегимнинг каршилик килишини "бош маликанинг оналик мехридан кура сиёсий манфаатлар устун келганлиги билан богликлиги, яъни тахт вориси сифатида набираси Алоуддавлани кузлаганлиги"дан деб хисоблайди. Шаходат Исахонова эса аёл ижодкор ва она сифатида масалага бошкачарок ёндашади ва "Гавхаршодбегим она

1 Комилова С. Замонавий узбек адабий жараёни концепцияси // "Шарк юлдузи", 2015, № 5. - Б. 153-158

2 Азамат Зиё. Узбек аёллари тарих сахнасида. Т.: Фан, 2002. - Б. 40.

3 Бу хакда каранг: Узбекистон Миллий энциклопедияси, Ш харфи, Т.: УзМЭ давлат илмий нашриёти, - Б. 218221 // https://www.ziyouz.com

4 Азамат Зиё. Узбек аёллари тарих сахнасида. Т.: Фан, 2002. - Б. 42.

сифатида Мухаммад Жукийнинг рухий холатини хисобга олган" деган бадиий талкинни илгари суради хамда малика ва шахзода макомидаги она-бола уртасидаги кучли рухий зиддиятни тасвирлайди:

Шаузодам... Менинг цувончим... - кузларига ёш тулди Гавуаршод бегимнинг. -Билурсиз, мен сизни уаммадин кура...

- Ёлгон! Хамма гапларингиз алдов! Кувончингиз кимлигини, уаммадин кура кимни яхши куришингизни исботлабсиз, раумат сизга, волидам! Сиз учун касалванд, ношуд, итнинг кейинги оёги, исталмаган пайтда дунёга келган бир угил эрканмен! - Жукий мирзо асабийлашганидан буйин томирлари чувалчангдай буртиб, кекирдаги уйнаганича, маликага газабнок тикилди. - Тухтанг, балки туццан углингиз эмасдурмен, шундай эрмасму? Ё, Аллоу, нега шул фикр аввалроц ацлимга келмади эркан-а? Ха, уа, бир бечора канизакнинг уароми етимчаси булсам керак!

- Астагфируллоу! Аллоудин курцунг! - углининг таънасидан Гавуаршод бегимнинг этларигача титраб кетди.

- Аллоудин куркунг?! - Жукий мирзо юраётган ерида шартта тухтади, - Менга айтаётирмусиз шул гапни?! Сиз, узингиз курцасизму Аллоудин?!

- Мен цурцамен... - деди Гавуаршод бегимнинг овози титраб. (183-б.)

Фалсафий мантикка кура, рухан "катта" шахсларнинг хатоси хам узига яраша

залворли булади. Шохрух Мирзо ва Гавхаршодбегим жуфтлиги хам давлат-у салтанат равнаки учун курашар эканлар, огир синовларга дуч келишади. Бирин-кетин фарзандлар ва набиралар догини куриш такдирларига ёзилган булса, не ажаб. Муаррихлар Абдураззок Самаркандий ёзиб колдирган маълумотларга таяниб, тахтга даъвогарлардан бири булган Султон Мухаммад Мирзонинг бобоси Шохрух Мирзога карши исёни билан боглик вокеа тафсилотларини келтирадилар. "Гавхаршодбегим" романида 40 йиллик салтанат поёнида кора дог булиб тушган ана ходисанинг аянчли якуни Алоуддавланинг сузлари таъсирида Гавхаршодбегимнинг уйга толиши оркали гавдалантирилади. Мазкур вокеанинг асарга олиб кирилиши укувчини хам уйга толдиради, хаёт фалсафасининг аччик сабокларидан хулоса килишга ундайди.

- Ха, уеч биримиз сизнинг ишончингизни оцлай олмадик, бибим... Ёхуд пешонамизга ёзилгани шулмикин, билмадим... Чиндан уам бул не цисмат булди, уеч ацлим етмай цолди... - Алоуддавла мирзонинг уам царочицларига ёш цалциб, совуц ялтиради. - Гуёки дуойи бад цилингандекмиз...

"Дуойи бад..." Сесканиб кетган Гавуаршод бегимнинг вужуди титраб, умрининг царилик аталмиш фасли цатларига сингган хотираларини титкилай бошлади. "Ким айтган эрди бул сузни?" Тасаввурида уйгона бошлаган хотиралар эса тутцич бермас, царилик худди дард каби уларга соя соларди. Ниуоят эслади. "Ха, Бойсунгур мирзонинг угли Султон Мууаммад мирзони бобосига царши оёцлантирган саййидлар шундай дейишган эрди. Бул гапни унга набираси Абдулатиф мирзо айтган эрди. "Маликам, улимга уукм цилинган саййидлар оцсоцоли хоцони саид бизнинг сузимизни тинглаб, одил фармон бермасалар дуойи бад циламиз, дейишаётир!"

Ушанда малика бу гапни эшитиб, хоцони саидга етказган, лекин баттар жаул отига минган Шоурух мирзо фармонини бекор цилмаган эди...

Ёзувчи тарихий, хаётий вокеликларга таянган холда асар сюжетини такомиллаштиради. Яъни вокеликни ёритишда ёзувчининг китобхонни ишонтириш мумкин булган, бурттирмалардан холи реал тасвирлаш услуби етакчилик килади. Бу эса

асар таъсирчанлигини оширади, хакконийлигини юзага чикаради. Шаходат Исахонова ушбу романида Гавхаршодбегимнинг олис тарихнинг долгали, шиддатли ходисалар асосидаги хаёт йулидаги вокеаларни биридан иккинчисига утказишда тезкорлик, керакли уринларни эса саралашдаги нозик дидияккол кузга ташланиб туради. Яна асар вокеаларига юзланамиз: Шахзодаларнинг ноиттифоклигидан фойдаланган Самарканд хукмдори Султон Абусаид Мирзо (1424—1469) Хуросонни босиб олади. Султон Абусайид Мирзо Самарканд тахтини узининг катта угли Султон Ахмад Мирзога (1451—1493) бериб, Х,иротни узининг пойтахти деб эълон килади. Бу вактда малика Гавхар Шод бегим 80 ёшга якинлашиб, анча кариб колган эди.5

Рухий изтироблар, бирин-кетин авлодларини йукотишлар Гавхаршодбегимдек иродаси кучли аёлни хам рухан енгиб куяди, лекин Ш.Исахонованинг бадиий тафаккури чизгиларида малика буни сиртига чикармайди ва душманга тик бокади ва катьийлик билан сузлайди.

Малика цулларининг учигача музлаётганини ;ис цилиб, бир хаёл орцасига цайтмоцчи булди, лекин ичида тугён ураётган ва наштарга айланиб, бугизига цадалаётган сузлар истагига изн бермади.

- Нимаси цизиц, олампано;? - деди Абусаид мирзонинг юзидаги исте;золи ;айратни илгаган малика, - Аслинда, мен берган жавоб цизиц эрмас, сиз менга суйламоцчи булаётган муддао цизиц! Шундай эрмасму? Сиз суйган хурозни мен аллацачон парт цилиб булдим. Шул боис, менга очицроц суйлай беринг! Муддаонгиз не? Не булса-да суйланг?! Зеро, мен Яратганнинг бул ёлгончи ва бевафо фаносидин аллацачон этак силтаб цуйган одаммен!

Маликанинг кузларидаги огриц аралаш газабли оташни курган уламолар ;ам, ;атто Абусаид мирзонинг узи ;ам бир ла;за лол булганича, цотиб цолди.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Романда Гавхаршодбегим билан боглик вокеа-ходисаларнинг тарихий-биографик тасвири фонида шахзодалар Бойсунгур Мирзо, Алоуддавла Мирзо, Абдуллатиф Мирзо, маликалар Х,усн Нигор бегим (Мирзо Улугбек рафикаси), Рукия Султон бегим (Алоуддавла Мирзонинг кизи) каби тарихий шахсларнинг мураккаб такдирлари укувчини бефарк колдирмайди.

Масалан, романдаги Абдуллатиф Мирзо образини олайлик. Шахзоданинг гарчи Гавхаршодбегим тарбиясини олган булса-да, тарбиясизликка юз тутиши, феъл-атворидаги беандишалик, берахмлик илдизлари динамик тарзда очиб борилади.

К,иблаго;ининг сузларидаги аччиц-тизиц, кузларидаги алланечук совуц ифодани илгаган Абдулатиф мирзонинг ёдига волидасининг гаплари тушди. "Алар ;еч цачон бизга дуст булмайдур, ша;зодам! Х^атто циблаго;ингиз ;ам... Киблаго;ингиз учун бул дунёда ёлгиз, Абдулазиз бор! Кузлари андин узга фарзандларни курмайдур! Шунинг учун ;ам сизни Самарцандга йулатишмайдур, ушал жалажин кампирнинг дарго;инда етимдек усмоцдасиз! Чунки алар бобо душманларимиздур... Алар бобонгиз Халил Султон мирзо бирлан бибингиз Шод Мулк бегимни улдиришган! Алар мени ;ам, сизни ;ам... Астагфируллосузимни ел учурсун! Олло;нинг узи цурисин! Олло;нинг узи аларни даф цилсун! Аларни кургани кузим йуц... "

Дастлаб "дунёвий ва диний илмда киблагохи каби салохиятли, хатто дин уламоларига Улугбек мирзодан хам кура, купрок эътибор берадиган, жума намозларини

5 Файзиев Т. Темурий маликалар. Рисола. Т., А.Крдирий номидаги халк мероси нашриёти, 1994. - Б. 16

сира канда килмайдиган" йигит вокеалар занжирида аламзада, тож-у тахт учун хатто отасини улимга хукм килишдан хам кайтмаган падаркушга айланиши даражама-даража кучайиб борадики, Абдуллатиф Мирзо такдирининг кульминацияси Гавхаршодбегимнинг улими олдидан уч кун бир хилда такрорланган туши тасвирида яккол гавдаланади, укувчининг юрагига хам укдай кириб боради: Полвон келбатли Бойсунгир мирзо уар доимгидай усталар ишига аралашиб, баргоунинг шифтига нацш солар, катта угли Алоуддавла мирзо жилмайганича, циблагоуининг ишини кузатарди. Унинг кичик углонлари Султон Мууаммад мирзо билан Абулцосим Бобур мирзолар чоуортоцнинг болохонасида созандаларнинг куйларидан сел булганларича, шоумот уйнашарди. Бу даврада ёлгиз Абдулатиф мирзогина куринмас, унинг угли Абдураззоц мирзо давра айланиб, циблагохцни изларди.

Турдаги кушкда эса савлат тукиб, хоцони саид Шоурух мирзо утирар, углонлари Улугбек мирзо, Иброуим Султон мирзо, Жукий мирзо, Суюргатмиш мирзолар унг тарафида, набиралари эса чап томонидан жой олишган эди. МУХ,ОКАМА

Ш.Исахонованинг "Гавхаршодбегим" асарини укир эканмиз, тарихий хакикат бадиий хакикатга айлана олганлиги, бунда, аввало, ёзувчининг дунёкараши ва манбаларга ёндошишдаги узига хосликни кузатамиз. Яъни Узбекистон халк ёзувчиси Одил Ёкубов тарихий романда тарихий хакикат билан бадиий хакикатнинг муносабатига жуда нозик масала сифатида карайдилар ва "адабиёт тарихида шундай асарлар борки, улар илмий жихатдан асосланган тарихий фактларга тула мос келадиган хужжатларга таяниб ёзилган... Айни замонда шундай тарихий асарлар хам борки, уларда умуман хаётий хакикатга таянилгани холда ёзувчи хаёлоти - фантазияси оркали тарихий фактни кайта идрок этиш мухим урин тутади, тарихий ходисалар, шахслар муаллиф бадиий нияти асосида узгача талкин этилади"6. ХУЛОСА

Ш.Исахонованинг тарихий шахсларга ёндошувида хам ана шу холатни кузатамиз. Энг мухими, муаллиф тарихий мавзуга кул урган булса-да, унинг баробарида бу бадиий асар эканлигини унутмайди, яъни тарихий вокеликни ифодалашда бадиийлик мезонларидан уз имкониятлари йулида фойдалана олади ва шу аснода Гавхаршодбегимнинг тарихий шахс сифатидаги тулаконли образини яратади.

Адабиётлар:

1. Азамат Зиё. Узбек аёллари тарих сахнасида. Т.: Фан, 2002.

2. Узбекистон Миллий энциклопедияси, Ш харфи, Т.: УзМЭ давлат илмий нашриёти, - Б. 218-221 // https://www.ziyouz.com

3. Каримов X,. Истиклол даври адабиёти. Дарслик. Т.: Уапgi паshг, 2010.

4. Комилова С. Замонавий узбек адабий жараёни концепцияси // "Шарк юлдузи", 2015, № 5.

5. Файзиев Т. Темурий маликалар. Рисола. Т., А. ^одирий номидаги халк мероси нашриёти, 1994.

6. Ёкубов О. Суз. Биринчи китоб. - Тошкент: SHARQ нашриёти-матбаа акциядорлик компанияси Бош тахририяти. - Б. 57-58.

6 Ёкубов О. Суз. Биринчи китоб. - Тошкент: SHARQ нашриёти-матбаа акциядорлик компанияси Бош тахририяти. - Б. 57-58.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.