Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ ЖАРАЁНЛАРИГА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЛАРИНИ ҚЎЛЛАШНИНГ АҲАМИЯТИ'

ТАЪЛИМ ЖАРАЁНЛАРИГА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЛАРИНИ ҚЎЛЛАШНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
55
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
ахборот / ахборот технологиялари / мультимедиа / интернет технологиялари / компьютер / таълим технологиялари.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Н.А. Мустафоева, Н.М. Юсупов

Мақолада таълим жараёнларига ахборот технологиларини қўллашнинг аҳамияти ҳақида маълумот берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ ЖАРАЁНЛАРИГА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЛАРИНИ ҚЎЛЛАШНИНГ АҲАМИЯТИ»

ТАЪЛИМ ЖАРАЁНЛАРИГА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЛАРИНИ ЦУЛЛАШНИНГ АХДМИЯТИ

Н.А. Мустафоева1, Н.М. Юсупов2

Маколада таълим жараёнларига ахборот технологиларини куллашнинг адамияти дакида маълумот берилган.

Калит сузлар: ахборот, ахборот технологиялари, мультимедиа, интернет технологиялари, компьютер, таълим технологиялари.

Бугунги кунда бутун дунёда (ахборот технологиялар) кенг куламда ривожланмокда. Шубдасиз, таълим жараёнига янги ахборот технологияларини киритиш зарурдир. Замонавий жамият ахборот узатиш дажми ва тезлиги жидатидан чегараланмаган бутунжадон ахборот тармогидан фаол фойдаланиши билан дарактерланади.

Мультимедия ва интернет технологияларининг пайдо булиши ва кенг таркалиши ахборот технологияларни мулокот, тарбия, жадон хамжамиятига кириб бориш воситасида ишлатиш имконини беради. Ахборот технологияларнг шахсият ривожи, касбий белгилаш ва "оёкка туриш" даги адамияти яккол сезилиб турибди.

Таълим жараёнида ахборот технологияларини куллашда укувчилар технологиялар билан ишлашни, таьсвирий объектларни ва маълумотлар базасини ахборот технологиялар, электрон жадваллардан фойдаланишни урганади. Укувчилар ахборот йигишнинг янги усулларини, улардан фойдаланишни урганишади, уларнинг дунёкараши кенгаяди. Дарсларда ахборот технологияларнинг укишга булган мотивациясини, укувчиларнинг кизикувчанлигини, муста;ил ишларнинг самарадорлигини оширади. Компьютер ахборот технологиялар билан биргаликда таълим содасида, укувчиларнинг у;иш ва ижодкорлигида янги имкониятларни такдим этади. Илк бор таълим ахборот технологиялар шахснинг булажак касбининг асосий инструменти буладиган вазият вужудга келади.

Таълим ха;и;атан дам даётимизга бутун даёт фаолияти давомида кириб келаверади. Таьлим жараёнида ахборот технологияларини куллашда шахснинг барча кобилиятларини - кизикувчанлик, одоб-адлок, ижодкорлик, мулокот ва эстетик кобилиятларни руёбга чи;аришга даракат ;илиш керак. Бу кобилиятлар кераклича ю;ори даражада руёбга чи;иши учун педагогнинг таьлим содасидаги билимдонлиги зарур.

Таьлим содасидаги билимдонликни куйидагилар билан ифодаласа булади: замонавий ахборот мудитида тажрибани бадолаш ва фаолиятда куллаш кобилияти: шахсий ижодкорлик кобилиятларини ривожлантиришга даракат ;илиш: умумий коммуникатив маданиятнинг, ахборот алмашишни ташкиллаштиришда тажриба ва назарий билимларнинг мавжудлиги: ахборотни олиш, танлаш, саклаш, кайта ишлаш, узгартириш, такдим этиш, узатиш ва куллаш маданияти узлаштириш.

Мультимедияли техник воситаларга эга булган компьютерлар видео ва аудио ахборотларнинг дидактик имкониятларидан фойдалана олади. Гиперматн тизимлари ёрдамида матннинг узида мурожаатларни ташкил килса булади, бу эса калит сузлар ёрдамида керакли маълумотларни излашни осонлаштиради. Гипермедия тизимлари факат матинни эмас, балки таьсвирни, ракамлаштирилган товушни, расмларни, мультфильм ва видеофильмларни узаро боглаш имконини беради. Бундай тизимлардан фойдаланиш электрон

1 Мустафоева Нилуфар Алижоновна - Шофиркон тумани 38-ИДУМ информатика фани укитувчиси, Бухоро, Узбекистон.

2 Юсупов Назиржон Муцаммадович - Шофиркон тумани 38-ИДУМ информатика фани укитувчиси, Бухоро, Узбекистон.

кулланмалари, китобларни, яратиш ва компакт дисклар ёрдамида таркатиш имконини беради.

Ахборот телекоммуникацион тармок;ларнинг ривожи эса сайёрамизнинг турли нукталарида сак;ланаётган катта дажмдаги маълумотга эришиш имконини яратади ва шу билан бирга масофали таълим тизимлари ривожига туртки беради.

Хозирги замон таълим тизими асосида технологик инновациялар, замонавий компьютер ва телекоммуникацион технологиялар ётади. Бу технологияларни таълимда куллаш натижасида педагогик метод ва усулларда, таълим берувчи ва таълим олувчилар меднат ташкил этиш шаклларида, таълимнинг и;тисодий механизмида ва датто дозирги замон таълим назарияси ва методологиясида кескин узгаришлар юз берди. Бу замонавий таълим менежментнинг мудим узига хос хусусиятини белгилаб берди.

Бугунги кунда таълимнинг янги ташкилий тузилмалари, унинг янги тури ва шакллари давлат ва нодавлат таълим муассасаларида пайдо булмокда. Таълимни бош;аришнинг янги механизими, таълим содасида компьютерлар ва телекоммуникацион технологиялардан фойдаланиш, технологик инновацияларни узлаштириш куйидагиларга имкон беради: таълим мадсулотлари ва хизматлари истеъмолчилари купаяди; укитишнинг янги шакллари ва ноанъанавий таълимнинг ривожланиши жараёнида таълим мадсулотлари ва ахборот технологиялар таклиф этиш ортади; турли таълим муассасалари уртасида кадрлар тайёрлаш буйича ра;обат ривожланади; уларнинг истеъмолчилар учун курашиши кучаяди.

Хозирги замон таълим технологиялари таъсирида ва бозор муносабатларининг ривожланиши натижасида Узбекистонда таълим содасида ;атор и;тисодий инновациялар шаклланмокда, Хусусан: таълимни молиялаштириш манбаларининг диверсификатцияси; таълим олувчиларнинг уз-узини молиялаштириши; корхоналар томонидан таълимни молиялаштиршнинг янги механизими; таълим содасида меднатига да; тулашнинг янги механизми; таълим фаолияти ми;ёсига богли; и;тисодий механизм.

Янги ахборот технологияларнг ривожланиши таълимни жиддий ислод килишга ва меднатни та;симлаш асосида укитиш жараёнини бош;ариш йули билан таълим самарадорлигини оширишга имкон беради.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Инновацион таълим технологиялари / Муслимов Н.А., Усмонбоева М.Х., Сайфуров Д.М., Тураев А.Б. - Т.: —Сано стандарт нашриёти, 2015.

2. Имомова Ш.М., Норова Ф.Ф. УЧЕБНЫЕ МЕТОДЫ ОРГАНИЗАЦИИ СПОРТИВНО-ОЗДОРОВИТЕЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ// Вестник науки и образования, 2021. № 9 (112). Часть 2. С.38.

© Н.А. Мустафоева, Н.М. Юсупов, 2022.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.