Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ ТИЗМИДА ИННОВАЦИОН КЛАСТЕР УСУЛИНИ ЖОРИЙ ЭТИШДА РАҚАМЛИ ТЕХНОЛОГИЯЛАР ЎРНИ'

ТАЪЛИМ ТИЗМИДА ИННОВАЦИОН КЛАСТЕР УСУЛИНИ ЖОРИЙ ЭТИШДА РАҚАМЛИ ТЕХНОЛОГИЯЛАР ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

85
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ ТИЗМИДА ИННОВАЦИОН КЛАСТЕР УСУЛИНИ ЖОРИЙ ЭТИШДА РАҚАМЛИ ТЕХНОЛОГИЯЛАР ЎРНИ»

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

ТАЪЛИМ ТИЗМИДА ИННОВАЦИОН КЛАСТЕР УСУЛИНИ ЖОРИЙ ЭТИШДА РАЦАМЛИ ТЕХНОЛОГИЯЛАР УРНИ

А. Х. Боймуродов

Тошкент вилояти Чирчик Давлат педагогика институти, Чирчик, Узбекистан

[email protected]

Инсоният кейинги йилларда давлат ва жамият курилиши, ишлаб чикариш, саноат ва инновацион ривожланишда туб ислохатларни амалга ошириш лозимлигини англаб етди. Бунда моддий ва иктисодий ресурслар эмас, айнан замонавий таълим асосида шакллантирилган кадрлар - инсон капитали мухим ахамият касб этиши аллакон англаб етилган хакикат булиб колди. Демак, таълим сохасини узлуксиз ривожлантириб бориш, миллий ва маънавий кадриятлар асосида тарбияланган ва шу аснода энг сунгги билимларни истифода эта оладиган ёш авлодни етиштириш бугунги таълимнинг бош мезонига айланди. Шу вазифадан келиб чикиб таълим турлари, йуналишлар ва сохалар буйича интеграцияни кучайтириш, узаро хамкорликда иш олиб бориш, узлуксиз таълимни шакллантиришда тегишли вазирлик ва мутасадди идоралар уртасидаги хаммаслакликни йулга куйиш зарурати майдонга келди. Демак, уз-узидан кластер моделини таълимга тадбик этиш бугуннинг долзарб вазифаларидан бири саналади. "Кластер" тушунчаси иктисодиёт ва саноатда самарали натижа берган модел булиб, уни таълимга жорий этиш кайсидир маънода мактабгача таълим, халк таълими, олий таълим ва олий таълимдан кейинги таълим уртасидаги жузъий таркокликка бархам беради. Модомики, баркамол авлодни тарбиялаш пировард максадга айланиши учун хам хамкорликдаги харакат режаси албатта зарур хисобланади.

Жохон микиёсида мамлакатлар таълим тизмида сохани худудий ривожланишига эришиш, уни бошкариш, сифатли таълим олиш имкониятини оширишда таълим кластерларини педагогик модел сифатида кабул килиш борасида бир катор олимларнинг назарий хулосалари мавжуд. Масалан, Т.И.Пуденко, О.Г.Ромоина, Р.О.Владимировналарнинг тадкикотлари шулар жумласидандир.

Мамлакатимизда таълим тизимига катта эътибор каратилмокда. Катор карор ва фармонлар, чора-тадбирлар албатта сифатли таълимни шакллантиришга йуналтирилган булиб, барча жихатларни камраб олганлиги билан эътиборлидир.

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

Academic Research, Uzbekistan 739 www.ares.uz

Zamonaviy ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va yutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

Тошкент вилояти таълим тизимида мавжуд камчиликларни урганиш ва уларнинг тахлили шуни курсатдики, педагогик таълим йуналишларини мувофиклаштириш, истикболни режалаштириш, таълим боскичлари уртасидаги алока ва интеграциянинг сустлиги, таълим субъектлари фаолиятидаги таркоклик худудда педагог кадрларга булган эхтиёжнинг кондирилмаслиги ва таълим сифатининг пасайишига сабаб булган. Шундан келиб чиккан холда институт Тошкент вилоятида педагогик таълим инновацион кластерини яратиш билан боглик янги тизимни узининг устувор стратегик йуналиши сифатида белгилаб олди ва шу тизим асосида муайян ишларни амалга оширди"[1].

Бугунги кунда Узбекистон шароитида олий таълим тизимида шундай янги механизм яратилиши хаётий заруратга айландики, унда таълим турлари уртасида узаро назорат хам, ракобат хам, манфаатларнинг кондирилиши хам таъминланиши зарур. Олий таълимнинг жамият баркарор ривожланишидаги юкори ижтимоий ахамиятидан келиб чиккан холда замонавий талаблар, тизимдаги муаммолар ва уларни хал килишда таълим, фан ва ишлаб чикариш тармоклари уртасидаги таркоклик бугунги кунда узлуксиз педагогик таълимни кластер ривожланиш моделига утказиш заруратини таказо этмокда. Бу борада Чирчик давлат педагогика институтида дастлабки кадамлар куйилди. "Педагогик таълим инновацион кластери" институтнинг асосий стратегик тадкикот йуналиши сифатида белгилаб олинди. Педагогик таълимни кластерлаштиришнинг илмий-назарий асослари ва унинг амалий жихатлари тадкик килинмокда[2].

Кластерни шакллантириш жараёни фан доирасида таълим муассаси ходимлари уртасида эхтиёжлар, методик махсулотлар, педагогик технологиялар ва педагогик технологиялар тугрисида маълумот алмашишга асосланган. Кластернинг барча аъзолари учун турли хил каналлар оркали бепул маълумот алмашиш ва янгиликларни тезкор таркатиш мавжуд. Ушбу таминот яратилган информатика ва ахборот технологиялари фанини укитишда худудий кластерининг онлайн платформасини оркали амалга ошир лозимдир[3].

Таълимдаги ракамли технологиялар бу -ракамли технологияларга асосланган замонавий таълим мухитини ташкил этиш усулидир[4]. Глобал интернет тармогида худуий таълим кластери ахброт алмашиш манбаси яратиш ва юкорида келтирилган худудий ихтисослашган кластер ташкилоти, кластер ривожланишини услубий, ташкилий, эксперт-тахлилий ва ахборот билан таъминлаш, кластерни ривожлантириш дастури, кластер инфиратузилмаси, кластер аъзолари, кластер лойихаси, кластер ташаббуслари,

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

Academic Research, Uzbekistan 740 www.ares.uz

Zamonaviv ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va vutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

кластер функционал харитаси ва кластерни ташкил килиш каби талаблар кузда тутилган маълумотларни жойлаштириш зарурдир. кластер механизмига асосланган холда кластер ахборот манбасининг функционал вазифаси таркибига фанларни электрон кутубхона яъни, фанга тегишли дарсликлар, дарс ишланмалари, видео дарсликлар интернет тормогида жойлаштириш мугим ахамиятга эга. Фанлар буйича олий таълим ва умумтаълим муассасалари укувчи, талаба ва профессор-укитувчиларининг маколалари электрон журнал интернет журнал ташкил этиш, Интернет тармогида кластер аъзолари уртасида маълум мавзулар устида мулохазаларни он-лайн форум оркали алмашиш ракамли технологияларни ушбу кластер усулини жорий этишга амалий ёрдам берид.

Бинобарин, кластернинг асосий максади уз таркибига кирувчи укув, илмий-инновацион потенциални нафакат юкори фукаролик, маданият ва касбий лаёкатлилик даражаси билан, балки ракобатбардошлиги, янгиликларни кабул кила олиш кобилияти, янги таълим дастур ва технологияларини лойихалаш ва амалга ошира олиш кобилиятига эга замонавий педагогларни тайёрлаш учун бирлаштиришдир. Ушбу олий максадларни амалга оширшда ракамли технологиялар жорий этиш жараённи жадаллаштириш, кенг таргиб килишга хизмат килади.

REFERENCES

1. Мухамедов Г.И. Педагогик таълим инновацион кластери: эхтиёж, зарурат, натижа. Халк сузи газетаси, 15 февраль 2019. 2-б.

2. Боймуродов, А.Х. (2020). Integration of general educational schools and higher education institutions in the innovative cluster of pedagogical education. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(8), 1-5.

3. Боймуродов, А.Х. (2019). Умумий урта таълим тизимида Информатика ва ахборот технологиялари фани кластер модели ахборот манбаларини яшратиш. Замонавий таълим, 10(10), 43-51.

4. Боймуродов, А.Х. (2020). Умумий урта таълим тизимида информатика ва ахборот технологиялари фанини укитишнинг инновaцион кластер модели. УзМУ хабарлари, 1(2), 42-46.

5. Боймуродов, А.Х. (2020). Педагогик таълим инновaцион кластерида on-line тизимидан фойдалани. УзМУ хабарлар, 1(2), 72-74.

Google Scholar

Academic Research, Uzbekistan

Scientific Library of Uzbekistan www.ares.uz

Zamonaviv ta'limda matematika, fizika va raqamli texnologiyalarning dolzarb muammolari va vutuqlari

Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti

6. Боймуродов, А.Х. (2020). Online form of ensuring the connection of educational claster participants. International OnlineConference Economics&Social Sciences, 28(1), 289-291.

7. Азимкулов, С.Н., Боймуродов, А.Х., (2021). Таълим самарадаорлигига эришишда тизимда инновацион улуллар. Academic Research In Educational Sciences, 2(2), 59-67.

8. Жураева, Н. В., Султанов, Р. О., Абдуллаева, С. А., Рахимжонова, В. А. (2020). Systematization of word combinations in the uzbek language. Наука и Мир, 2(6), 6568

9. Kamolov, E. R., Raximov, S. M., Sultanov, R. O., Maxmudov, M.A., (2021). Innovative method of developing creative thinking of students. Экономика и социум, 1(80).

10. Sultanov, R., Xalmetova, M.(2021). Ikki g'ildirakli transport robotlari harakatini dasturlash. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 108-114.

11. Kuralov, Y. A. (2020). Development Of Geometric Creativity Of Secondary Scholl Students By Computer. International Journal of Scientific & Technology Research -(IJSTR) Volume-9 Issue-2, February 2020 Edition, 4572-4576.

12. Kuralov, Y. A., (2021). Elektron raqamli imzo algoritmlarining qiyosiy tahlili (RSA, ELGAMAL, DSA). Academic Research in Educational Sciences, 2(5) 428-438.

13. . Боймуродов, А.Х. (2020). Применение метода «кластер» в обучение информатики. Умумтаълим мактабларида аник фанларни укитиш методикаси мавзусидаги илмий-амалий анжуман материаллари, 175-178.

14. Боймуродов, А.Х. (2020). Таълим сифатини оширишнинг янги модели: худудий, сохавий, методик хамкорлик, тахлил ва натижалар. Фаргона вилоятини инновaцион ривожлантириш: муаммолар ва ечимлар мавзусида Республика илмий-амалий анжумани туплами. 36-42.

15. Боймуродов, А.Х. (2020). Prospects of introducing an innovative cluster method of teaching computer science in the system of general secondary education in the Tashkent region. International Scientific Journal Theoretical&Applied Science Philadelphia, USA, 7, 308-310.

16. Боймуродов, А.Х. (2021 Таълим жараёнида ахборот техноогиялари ва интерфоал методлар интегрaцияси. Academic research in educational sciences, 2(3), 406-412.

Google Scholar

Academic Research, Uzbekistan

Scientific Library of Uzbekistan www.ares.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.