Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШДА ШАХСГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ'

ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШДА ШАХСГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

8
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
аънавий таълим / шахсга йўналтрилган таълим / вариантлилик / ақл тавсифи / духовное воспитание / личностно-ориентированное образование / вариативность / характеристика интеллекта

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — С Х. Гаюпова

Мазкур мақолада замонавий педагогик ёндашув сифатида қаралаётган шахсга йўналтирилган ёндашувнинг афзалликлари, анъанавий таълимдан фарқли жиҳатлари ёритиб берилган. Таълимга нисбатан анъанавий ва шахсга йўналтирилган ёндашув қиёсий таҳлил қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В данной статье освещаются преимущества личностно-ориентированного подхода, который рассматривается как современный педагогический подход, и его отличия от традиционного образования. Сравнительный анализ традиционного и личностно-ориентированного подходов к образованию

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШДА ШАХСГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ»

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston

I. ШУБА. СИФАТЛИ ТАЬЛИМ-УЗБЕКИСТОН ТАРАЩИЁТИНИНГПОЙДЕВОРИ

ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШДА ШАХСГА ЙУНАЛТИРИЛГАН

ТАЪЛИМНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ

С. Х. Гаюпова

Чирчик; давлат педагогика институти мустак;ил тадк;ик;отчиси

АННОТАЦИЯ

Мазкур макрлада замонавий педагогик ёндашув сифатида каралаётган шахсга йуналтирилган ёндашувнинг афзалликлари, анъанавий таълимдан фаркли жихдтлари ёритиб берилган. Таълимга нисбатан анъанавий ва шахсга йуналтирилган ёндашув киёсий тахлил килинган.

Калит сузлар: аънавий таълим, шахсга йуналтрилган таълим, вариантлилик, акл тавсифи.

АННОТАЦИЯ

В данной статье освещаются преимущества личностно-ориентированного подхода, который рассматривается как современный педагогический подход, и его отличия от традиционного образования. Сравнительный анализ традиционного и личностно-ориентированного подходов к образованию.

Ключевые слова: духовное воспитание, личностно-ориентированное образование, вариативность, характеристика интеллекта.

ABSTRACT

This article highlights the advantages of the person-oriented approach, which is considered as a modern pedagogical approach, and its differences from traditional education. A comparative analysis of traditional and person-oriented approach to education.

Keywords: spiritual education, person-oriented education, variability, description of intelligence.

Таълим бериш педагогиканинг асосий фаолият тури хисобланади. Таълим берувчи ва таълим олувчи уртасидаги узаро муносабатни ташкил кдлиш, машгулотларнинг самарадорлигини ошириш методлари, педагогик жараёнга нисбатан ёндашувлар хдр бир даврнинг шарт-шароити ва талабларидан келиб чик;иб танланади, янги

May 6, 2023 Republican Scientific and Practical Conference

56

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori

замонавий ёндашувлар кашф этилади. Бугунги кун педагогикасида таълимни шахсга йуналтирилган, компетенциявий, акмеологик, эвристик технологиялар асосида ташкил этиш амалий фаолиятнинг самарали шаклларидан бири сифатида каралмокда.

Шахсга йуналтирилган таълим технологиясида инсонпарварлик гояси педагогика ва психология билан бирлашиб, муайян уйгунликни намоён килади. Мазкур технологиянинг самарали ишлаши учун укувчи иктидори мухим ахамиятга эга. Анъанавий педагогик технологиялардан фаркди равишда шахс йуналтирилган таълим технологиясининг марказида узининг максимал имкониятларини ишга солиб билим олишга интилиш, янги тажриба-синовларни кабул кила олиш, хар хил вазиятларда мустакил карор кила олиш, ностандарт фиклаш каби фазилатларга эга укувчи шахси туради.

Шахсга йуналтирилган таълим куйидаги хусусиятлари билан характерланади:

- таълим укувчига индивидуал муносабат, уни шахс сифатида такомиллаштириш буйича педагогик куллаб-кувватлашга каратилади;

- укитиш учун зарур булган ривожланиш векторини олдиндан белгиламайди, балки ривожланиш вектори учун барча зарур шарт-шароитларни яратади;

- хар бир укувчининг мавжуд салохиятидан келиб чикиб индивидуал кобилиятларини такомиллаштириш, шахс сифатида ривожланишига кумаклашиш;

- ривожланиш вектори талабанинг ривожланишига ёрдам берувчи педагогик таъсирларни аниклашга курилади;

- таълимга укувчининг шахсий ривожланишини таъминлаш, стратегик фаолият кобилиятини ривожлантириш, ижодкорлик, танкидий фикрлаш тизими, уз-узини аниклаш кобилияти, уз-узини ривожлантириш, ижобий "Мен"ини англаш вазифаси куйилади.

Шахсга йуналтирилган дарс машгулоти анъанавий дарсдан, аввало, укитувчи-укувчиларнинг узаро муносабатлар турини узгартириши билан фаркланади. Укувчи дарс жараёнида тиришкок таълим олувчидан ижодкор таълим олувчига узгаради.

Шахсга йуналтирилган дарснинг узига хослиги куйидагилар:

- хар бир боланинг уз шахсий тажрибасининг самарали тупланишига кумаклашади;

May 6, 2023

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of

Uzbekistan'sdveomem^^^^^^^m

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotimng^oydeyor^

- укувчиларга турли тарбиявий вазифалар ва иш шаклларини танлашни таклиф этади, болаларни бу вазифаларни хал этиш йулларини мустакил топишга ундайди;

- укувчиларнинг реал манфаатларини аниклаш ва улар билан укув материалини танлаш ва ташкил этишни мувофиклаштиришга интилади;

- хар бир укувчи билан индивидуал иш олиб боради;

- укувчиларнинг уз фаолиятини режалаштиришига ёрдам беради;

- укувчиларни уз ишлари натижаларини мустакил бахолашга ва йул куйилган хатоларни тузатишга ундайди;

- укувчиларни хулк-атвор коидаларини мустакил ишлаб чикишга ва уларнинг мувофиклигини назорат килишга ургатади;

- укувчиларни улар уртасида юзага келадиган низоли вазиятларни мухокама килишга ва уларни хал килиш йулларини мустакил излашга ундайди.

Шахсга йуналтирилган ёндашувнинг марказида билим, куникма, малакаларни узлаштиришда эришилганлик даражасини бахолаш кобилияти туради. Укитувчи укувчилар уртасида карточкаларни таркатади, уларнинг билиш хусусиятлари ва имкониятларини билиб олади, нафакат билим олиш даражасини аниклайди, балки хар бир укувчининг шахсий хусусиятларини хисобга олади, фаолиятнинг шакл ва усулларини танлаш оркали унинг ривожланиши учун энг муносиб шароитни яратади.

Умуман, таълим жараёнида барча хатти-харакатлар мажмуи таълим олувчининг реал холатдан идеал холата утказилишига каратилиши лозим. Шахсга йуналтирилган ёндашувда таълим олувчи марказий фигура сифатида бунга имкон беради. Мазкур ёндашувга укувчиларнинг шахс ва муайян касб эгаси сифатидаги компетенлигини шакллантириш билан боглик катор муаммоларнинг илмий ва амалий ечими сифатида караш, таълим жараёнига татбик этиш, шубхасиз, таълимнинг олдига куйилган замонавий талабларнинг кондирилишини таъминлайди.

REFERENCES

1. Абдуллаева, Г. А., & Раджаббоева, Р. А. (2020). "OILA, MAKTAB VA MAHALLA HAMKORLIGI" O'QUVCHI-YOSHLARNI TARBIYALASH SAMARADORLIGINING MUHIM OMILI SIFATIDA. ИННОВАЦИИ В ПЕДАГОГИКЕ И ПСИХОЛОГИИ, (SI-2№ 7).

2. Аллаярова, С. Н. (2021). ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАД^ЩОТ ФАОЛИЯТИГА ЙУНАЛТИРИШНИНГ

May 6, 2023

58

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori

ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ. Современное образование (Узбекистан), (5 (102)), 17-25.

3. Тураев Б. У ким, бу нима? Методология. qomus.info. онлайн энциклопедия. // https://qomus.info/encyclopedia/cat-m/metodologiya-uz/

4. Meyer H., Klapper А. Unterrichtsstandards für ein kompetenzorientiertes Lernen und Lehren. - Berlin, 2009

5. Шайхова Х.А. Маънавият - камолот кузгуси. - Т,: Г.Гулом номидаги НМИУ, 2009, -Б. 115.

6. Тиллаева Г.Х,. Акмеология асослари. - Т,: Тафаккур бустони, 2014, -Б. 31-бет.

7. Индиаминов Н., Бабажанов Б. Таълим самарадорлигини оширида шахсга йуналтирилган таълим // Замонавий таълим. 2014. №8. 18-22 бетлар;

8. И.С.Якиманская / Основы личностно-ориентированного образования. / - М.: «Бином. Лаборатория знаний», 2011;

9. Монтессори М. Развитие потенциальных возможностей человека. / Пер. с англ. Д.Смоляковой. // Бюллетень МАМА, 1993, №2,3,5.

10. Ш. О. Садикова (2021). ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШДА ШАХСГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ УРНИ. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 377-380.

May 6, 2023

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.