Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ ОЛИШ ЖАРАЁНИНИ САМАРАЛИ БОШҚАРИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ҚЎЛЛАШ'

ТАЪЛИМ ОЛИШ ЖАРАЁНИНИ САМАРАЛИ БОШҚАРИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ҚЎЛЛАШ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
261
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Ключевые слова
инновацион жараёнлар / фасилитаторлик / рефлексия / акмеология / замонавий ёндашувлар / муаммоли таълим технологиялари / innovative processes / facilitation / reflection / acmeology / modern approaches / problem-based learning technologies

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — Зарина Мухитдиновна Ашурова

Мақолада таълим олиш жараёнини самарали бошқаришда педагогик технологияларни қўллаш усуллари ҳақида баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN EFFECTIVE MANAGEMENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS

The article describes the methods of applying pedagogical technologies in the effective management of the educational process.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ ОЛИШ ЖАРАЁНИНИ САМАРАЛИ БОШҚАРИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ҚЎЛЛАШ»

ТАЪЛИМ ОЛИШ ЖАРАЁНИНИ САМАРАЛИ БОШ^АРИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЦУЛЛАШ

Зарина Мухитдиновна Ашурова

БУХОРО дaвлaт yниверситетининг педaгогикa ИНСТИТУТИ мaктaбгaчa Ba бошлaнFич

тaълим кaфедрaси ^^итувчиси

АННОТАЦИЯ

Мaколaдa тaълим олиш жaрaёнини caMapam бошкapишдa педaгогик теxнологиялapни Kynnam ycyллapи x,as^a бaён этилгaн.

Калит сузлар: инноввцион жapaёнлap, фacилитaтоpлик, рефлексия, aкмеология, зaмонaвий ёндaшyвлap, мyaммоли тaълим теxнологиялapи

APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN EFFECTIVE MANAGEMENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS

ABSTRACT

The article describes the methods of applying pedagogical technologies in the effective management of the educational process.

Keywords: innovative processes, facilitation, reflection, acmeology, modern approaches, problem-based learning technologies

Ta^mM мyaccacacидa yкyв-тapбия жapaёнининг cифaти Ba caмapaдоpлигини ошиpишдa, Укитувчи Ba yкyвчилapнинг юкори нaтижaлapни кулга киpитишлapидa, мaктaб рейтингини ошишидa pax1бapнинг педaгогик мax1оpaти Ba бошкдрув жapaёнидa зaмонaвий тaълим ёндaшyвлapигa acоcлaниши мухим axдмиятгa эгa. Мaктaб pax1бapи УЗИНИНГ кacбий, мaфкypaвий Ba бошкapyвчaнлик компетенциялapидaн келиб чикиб, уз жaмоacини зaмонaвий ёндaшyвлapгa acоcлaнгaн x1олдa бошкapca, жaмоaдa yкитyвчи Ba yкyвчилap оpacидa cоFлом мухдт мycтax1кaмлaнaди. Узapо хдмкорлик pивожлaниб, дУcтонa мyноcaбaт Ba cоFлом paкобaтгa эришилади.

Укув жараёнини самарали бошкаришда мактаб ра^бари:

> Taълим мyaccacacидa педaгогнинг инновaцион фaолиятини тaшкил этиши;

> "Инновaцион мухдт"ни шaкллaнтиpиши;

> Педaгогик жaмодa, yмyмaн, тaълим мyaccacидa ижодий, caмимий дустом шapоитни яpaтиши;

> Укитyвчининг узини эркин хдс K^a олиши Ba жaмодa ички интилиш моддий-мaънaвий кизикиш юкори дapaжaдa булишини тaъминлaши;

> укитиувчини ижодий фикр юритишга, интилишга йуналтириши шарт.

Бунда мактаб рахбаридан хар бир педагог ходим билан мулокот килганда бошкарувчилик санъати ва махоратига эга булиш талаб этилади.

Яъни рахбар хар бир укитувчининг кобилиятидан келиб чикиб, вазифаларни тугри таксимлаши укув - тарбия жараёнида юкори натижага эришишни кафолатлайди.

Укув жараёнини самарали бошкаришда замонавий таълим технологияларидан фойдаланиш механизми

Касбий салохият

Акмеологик ёндашув

Педагогик махорат

Андрагогик таълим

Самарали мехнат

Рефлексив ёндашув

Рефлексия - (лотинча reflixio- ортга кайтиш) факат субъектнинг уз-узини билиши ва тушуниши эмас, балки бошкалар унинг шахсий хислатлари, хис килиш туйгуси ва билиш (когнитив) тасаввурларини билиш хамда тушунишини аниклаб олишини хам англатади

Акмеология (akme- юнонча: " олий нукта", етук, энг яхши давр") -ривожланаётган инсоннинг ижодкорлик, кашфиётга интилиш, касбий ятининг етуклик погонасини урганиш сохасидир.

Креативлик (лот., инг. "create" - яратиш, "creative" - яратувчи, ижодкор) -индивиднинг янги гояларни ишлаб чикаришга тайёрликни тавсифловчи ва мустакил омил сифатида иктидорлиликнинг таркибига кирувчи ижодий кобилияти.

Педагогик креативлик - педагогнинг анъанавий педагогик фикрлашдан фаркли равишда таълим ва тарбия жараёнини самарадорлиги таъминлашга хизмат килувчи янги гояларни яратиш, шунингдек, мавжуд педагогик муаммоларни ижобий хал килишга булган тайёргарлигини тавсифловчи кобилияти

«ФСМУ» методи

TexHO^orHHHHHr MaKcagu: Ma3Kyp TexHonorua umTupoKHunapgaru yMyMufi ^uKpnapgaH xycycufi xynocanap Hu^apum, TaKKocnam, Kuëcnam op^anu axSopoTHu y3namTupum, xynocanam, myHuHrgeK, MycTaKun h^oahh ^uKpnam KyHuKManapuHu maKnnaHTHpumra xu3MaT Kunagu. Ma3Kyp TexHonoruagaH Matpy3a MamrynoTnapuga, MycraxKaMnamga, yranraH MaB3yHH cypamga, yfira Ba3u$a Sepumga xaMga aManufi MamrynoT Hara^anapuHu Taxnun этнmga ^ofiganaHum TaBcua этнnagн.

TexHO^orHHHH aMa^ra omupum TapTHÖu: -KarnamHunapra MaB3yra oug SynraH aKyHufi xynoca ëKu roa TaKnu^ этнnagн; - xap Sup umTupoKHura OCMY TexHonoruacuHuHr SocKuHnapu ë3unraH Koro3napHu TapKaTunagu:

- umTupoKHunapHuHr MyHocaSarnapu uHguBugyan ëKu rypyxufi Tapraöga TaKguMoT KunuHagu.

OCMY Taxnunu Karaamnunapga кacSнн-нaзapнн SunuMnapHu aManufi MamKnap Ba MaB^yg Ta^puSanap acocuga Te3poK Ba MyBa^aKuaTnu yзnamтнpнnнmнгa acoc Synagu.

^yfiuga "KHHHK rypyx^apga um^am" MeToguHHHr SocKHH^apu Kyaugaru^apgaH HÖopaT:

1. OaonuaT fiyHanumu aHuKnaHagu. MaB3y SyfiuHa Sup-Supura SornuK SynraH Macananap SenrunaHagu.

2. Kuhuk rypyxnap SenrunaHagu. TatnuM onyBHunap rypyxnapra 3-6 KumugaH SynuHumnapu MyMKuH.

3. Kuhuk rypyxnap TonmupuKHu Sa^apumra Kupumagunap.

4. TatnuM SepyBHu TOMoHugaH aHuK Kypcamanap Sepunagu Ba MyHanrapuS Typunagu.

5. Kuhuk rypyxnap TaKguMoT Kunagunap.

6. Ba^apunraH TonmupuKnap MyxoKaMa Ba Taxnun KunuHagu.

7. Kuhuk rypyxnap SaxonaHagu.

«KHHHK rypyx^apga um^am» MeToguHHHr a$3a^uru:

«KHHHK rypyx^apga um^am» MeToguHHHr KaMHH^HK^apu:

• yKHTHffl Ma3MyHHHH axmn y3namTHpnmra onuö Kenagu;

• MynoKoTra Kupumum KyHHKMacHHHHr TaKoMunnamumura onuö Kenagu;

• Ba^THH Te^am hmkohh^TH MaB^yg;

•öapna TatnuM onyBnunap ^anö этнnagн;

• y3-y3HHH Ba rypyxnapapo öaxonam hmkohh^th MaB^yg öynagu.

• öat3u khhhk rypyxnapga Kyncro TatnuM onyBHHnap öynraHnuru caöaönu Kynnu TatnuM onyBHHnapHHHr xaM nacT öaxo onum эxтнмonн öop;

• öapna TatnuM onyBnunapHu Ha3opaT Kunum hmkohh^th nacT öynagu;

• rypyxnapapo y3apo canöufi paKoöarnap nafigo öynuö Konumu

MyMKHH;

• rypyx HHHga y3apo HH3O nafigo öynumu MyMKHH.

3aMOHaBHfi TatnuM eHgamyBnapuHuHr Maticag Ba3H^acu TatnuM onyBnunapga XXI acp KyHHKManapHHH maKnnaHTHpumgaH uöopar. Ynap: Maety^HHT Ba Moe^amyBnaH^HK - maxcHHHr y3Hga, um ypHHga Ba xaM^aMHAT MHKecuga MactynuaTnu öynum Ba MOcnamyBnaHnuKHH MamK Kunum;

My^OKOT KyHHKMa^apu - Typnu xun maKn Ba Ma3MyHgaru caMapanu OF3aKH, e3Ma Ba MynKraMeguara acocnaHraH MynoKOTHH aHrnam, öomKapum Ba u^og Kunum

H^oguH^HK Ba KH3HKyBnaH^uK - aHru Foanap yfinaö nuKum, ynapHu aManra omupum Ba öomKanapra xaM MatnyM Kunum;

TaHKuguH ((iiKp.iam Ba th3hm^h ((iiKp.iam - MacanaHu aHrnamga Ba MypaKKaö Kapopnap Kaöyn Kunumga nyxTa ganunnap KenTupumgaH ^ofiganaHum; Tu3uMnap ypTacugaru y3Bufi SoFnuKnuKHu aHrnam

AxöopoT Ba OMMaBHH axöopoT BOCHTa^apugaH (|)OHga.iaHiim - Typnu xun maKnnapga Ba BocuTanap opKanu axöopoTnapHu Taxnun этнm, öaxonam, öomKapum Ba aHru MatnyMoTnap aparum

Maxdapapo Ba xaMKop^HK KyHHKMa^apu - ^aMoaga umnafi onum Ba eTaKHunuK KoßunuaTnapuHu HaMoeH этнm; Typnu xun ponnap Ba MactynuaTnapHu Kaöyn Kuna onum; öomKanap öunaH öupranuKga caMapanu MexHaT Kuna onum; öomKanapra xafipuxox öynum; Typnu xun aHru ucTuKÖonnapra эtтнöop öunaH Kapam MyaMMO^apHH aHHK^am, maK^ra eo^um Ba enuMHHH Tonum -MyaMMonapHuHr maKnuHu aHuKnam, Taxnun этнm Ba xan этнm KoöunuaTu

Y3-y3HHH HyHa^Tupum - maxcufi TymyHum Ba ypraHum эxтнe^napннн Ky3aTuö öopum; moc KenyBnu MaHöanapHu aHuKnam; öunuM onumHu öup ^aöxagaH öomKacura Kynupuö yTa onum

H^thmohh Maety^HHT - ^aMuaT ^ofigacuHu Ha3apga TyTraH xonga MactynuaT öunaH xapaKaT Kunum; maxcufi xaeTga, um ypHuga Ba ^aMuaT opacuga ogoö Ba axnoK

билан иш тутиш куникмалари

Маълумки, инсон хар доим усиш ва ривожланишдадир. Шундай экан, кадрлар салохиятини юксалтиришга таъсир этувчи омилларнинг илмий-назарий мохиятини барча педагогик жамоа рахбарлари тугри тушунишлари лозим. Х,ар кандай жамоа жамиятнинг бир булаги сифатида унга хос булган барча хусусиятларни узида мужассам этган булиши лозим. Мактаб рахбари бошкарув фаолиятида катор функцияларни бажаради: педагогик жамоанинг илмий-педагогик фаолияти максадларини аниклайди ва шакллантиради, режалаштиради, рагбатлантириш воситалари ва усулларини белгилайди, ушбу жараёнларни назорат килиб боради. Жумладан, ёш педагогнинг узи танлаган касбга мехр куйиши, укитувчилик касбининг сирларини мукаммал урганиши ва унда уз келажагига нисбатан ишонч туйгулари ривожланишида хам мактаб директори катта таъсир кучига эга шахс хисобланади. Бундан ташкари, рахбар жамоада уз урнига эга булиб, у билими, муомаласи, илмий дунёкараши, педагогик ходимлар билан узаро муносабатлар, максадга интилиш, ижтимоий хулк ва бошкаларда намуна булиши зарур. Бундан жамоанинг хар бир аъзоси узига хос таъсирланади. Рахбар бошкарув фаолиятида узаро таъсирнинг икки йуналишини - педагогнинг жамоага; жамоанинг педагогга таъсирини ва бу узаро таъсир хар кандай холатда ижобий булишини таъминлаши зарур.

Бунда эса замонавий таълим технологияларидан самарали ва максадли фойдаланиш [1-30] ижобий натижа беради ва интерфаол таълим асосида ташкил этилаётган педагогик жараёнларнинг мазмун-мохиятини тулик тушуниб етишга ва уларни самарали, кизикарли, сифатли булишини таъминлашга кумаклашади.

REFERENCES

1. Дилова Н.Г. (2018). Важность совместного обучения в повышении эффективности начального образования. International scientific review of the problems and prospects of modern science and education. С. 90-91.

2. Дилова Н.Г. (2012). Возможности организации учебного процесса на основе педагогического сотрудничества. Молодой ученый. T. 46, № 11, С. 409-411.

3. Дилова Н.Г. (2013). Требования к учителю по организации сотрудничества учащихся начальных классов в учебном процессе. Актуальные проблемы современной науки. № 4 (72). С. 55-57.

4. Dilova N.G., Saidova M.J. (2020). Formative assessment of students' knowledge as an innovative approach to education. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 2:12, P. 190-196.

5. Dilova N.G., Saidova M.J. (2021). Innovative approach to education is a factor for developing new knowledge, competence and personal qualities. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR). 1:10, P. 148-153.

6. Дилова Н.Г. (2021). Вспользование интерактивных методов в школьном обучении. Вестник интегративной психологии. № 21, С. 51-54.

7. Dilova N.G. (2021). Formative assessment of students'knowledge-as a means of improving the quality of education. Scientific reports of Bukhara State University. 3:5, pp. 144-155.

8. Дилова Н.Г. (2019). Влияние технологии сотрудничества на успеваемость учащихся начальных классов. International scientific review of the problems and prospects of modern science and education. С. 63-64.

9. Дилова H.F. (2018). Буюк аждодларимизнинг таълимотларида мужассамлашган укдтувчи билан укувчилар хамкорлигининг педагогик хусусиятлари. Замонавий таълим. №3, 63-68 б.

10. Dilova N.G. (2017). Opportunities of Pupils' Complex Development on the Bases of Modernization the Content of Primary Education. Eastern European Scientific Journal. No. 1, pp. 1-4.

11. Dilova N.G. (2017). Activity Areas of Primary School Teachers. Eastern European Scientific Journal. No. 6, pp. 1-6.

12. Дилова H.F. (2017). Укувчи шахсини ривожлантиришда хамкорлик педагогикасининг урни. Замонавий таълим. 1-сон.

13. Dilova N.G. (2015). Situation of cooperation and the problems solved in it.

Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. 2: 13, pp. 102-103.

14. Дилова Н.Г. (2014). Значение процесса педагогического сотрудничества в формировании личности учащихся начальных классов. Сборники конференций НИЦ Социосфера. № 26, С. 190-193.

15. Dilova N.G. (2021). Sharq allomalarining ilmiy merosi - uchinchi renesans uchun katta imkoniyat. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 506-514 betlar.

16. Dilova N.G. (2021). Ajdodlarimiz merosi vositasida bo'lajak o'qituvchilarga ta'lim-tarbiya berishning ahamiyati. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 515-523 betlar.

17. Дилова Н.Г. (2021). Бошлангич таълимда укувчиларда шахслараро муносабатларга киришиш куникмаларини шакллантириш имкониятлар. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 524-533 бетлар.

18. Дилова Н.Г. (2021). Шахслараро муносабатларга асосланган таълим жараёнини моделлаштириш. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 534-546 бетлар.

19. Дилова Н.Г. (2021). Педагогик хдмкорлик жараёнининг мазмуни ва уни ташкил этиш тамойиллари. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 547-557 бетлар.

20. Dilova N.G. (2021). O'quvchilarning shaxsiy sifatlari - pedagogik hamkorlikning dastlabki tamoyili. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 558-566 betlar.

21. Dilova N.G. (2021). O'qituvchi-o'quvchi hamkorligini vujudga keltirishning pedagogik ahamiyati. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 567-576 betlar.

22. Dilova N.G. (2021). Ajdodlar merosida ta'limdagi o'zaro hamkorlik munosabatlari. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 577-585 betlar.

23. Расулова З. (2021). Замонавий ахборот-коммуникация технологиялари укув жараёнларини ривожлантиришнинг мухим омили сифатида. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 349-359 бетлар.

24. Расулова З.Д. (2021). Компьютер воситасида технология дарслари самарадорлигини ошириш. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 387-397 бетлар.

25. Rasulova Z.D. (2021). Texnologiya darslarini tashkil etishning didaktik tamoyillari. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 427-438 betlar.

26. Rasulova Z. (2021). Bo'lajak o'qituvchilarning kasbiy kompetentligini rivojlantirishning pedagogik shart-sharoitlari. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 338-348 betlar.

27. Расулова З. (2021). Булажак технология фани укщувчисининг билим, куникмасини ривожлантиришда дастурий таълим воситаларининг урни. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 370-379 бетлар.

28. Расулова З.Д. (2021). Инновацион педагогик технологиялар асосида олий таълим муассасаси укув жараёнларини такомиллаштириш мазмуни. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 460-469 бетлар.

29. Расулова З. (2021). Педагогик дастурий воситалардан фойдаланиб булажак технология фани укитувчиларининг касбий махоратини ошириш йуллари. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 416-426 бетлар.

30. Расулова З.Д. (2021). Талабаларнинг креативлигини ривожлантиришда масофавий таълимнинг урни. Science and Education. Vol. 2, Issue 10, 439-448 бетлар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.