Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ МУАССАСАСИНИ ИЛМИЙ-МЕТОДИК БОШҚАРИШДА ИННОВАЦИОН ТАЪЛИМ БОСҚИЧЛАРИ'

ТАЪЛИМ МУАССАСАСИНИ ИЛМИЙ-МЕТОДИК БОШҚАРИШДА ИННОВАЦИОН ТАЪЛИМ БОСҚИЧЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
56
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
Таълим жараёни / инновация / баҳолаш дастурлари / таълим сифати / Educational process / innovation / assessment programs / quality of education

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Гулчехра Салайдиновна Рахмонова

Инновацион жараён ўзига тааллуқди бўлган бир неча босқич ва воситалар жамланиши натижасида илмий-ижтимоий янгилик ёки ғояга айланади. Бунда янгилик киритиш инновация натижаси сифатида қаралади, инновация жараёни эса умумий тарзда ривожланади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

INNOVATIVE LEVELS OF SCIENTIFIC AND METHODICAL MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

The innovation process becomes a scientific and social novelty or idea as a result of the combination of several stages and tools to which it belongs. In this case, innovation is considered as a result of innovation, and the innovation process develops in general.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ МУАССАСАСИНИ ИЛМИЙ-МЕТОДИК БОШҚАРИШДА ИННОВАЦИОН ТАЪЛИМ БОСҚИЧЛАРИ»

ТАЪЛИМ МУАССАСАСИНИ ИЛМИЙ-МЕТОДИК БОШЦАРИШДА ИННОВАЦИОН ТАЪЛИМ БОСЦИЧЛАРИ

Гулчехра Салайдиновна Рахмонова

Тошкент вилояти Чирчик дaвлaт педaгогикa инстшути

АННОТАЦИИЯ

Инновaцион жaрaён узига тaaллyкди бyлгaн бир He4a боскич Ba воситaлaр жaмлaниши нaтижaсидa илмий-ижтимоий янгилик ёки гояга aйлaнaди. Бyндa янгилик киритиш инновaция нaтижaси сифaтидa кaрaлaди, инновaция жaрaёни эсa умумий тaрздa ривожлaнaди.

Калит суз: Тaълим жaрaёни, инновaция, бax1олaш дaстyрлaри, тaълим сифaти

INNOVATIVE LEVELS OF SCIENTIFIC AND METHODICAL MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Gulchekhra Salaydinovna Rakhmonova

Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent Region

ABSTRACT

The innovation process becomes a scientific and social novelty or idea as a result of the combination of several stages and tools to which it belongs. In this case, innovation is considered as a result of innovation, and the innovation process develops in general.

Keywords: Educational process, innovation, assessment programs, quality of education

КИРИШ

Сунгги йиллaрдa мaмлaкaтимиздa aManra оширилaётгaн ислохрттар нaтижaсидa ул^н иктисодий усиш ^pcaira^nap^a эришилaётгaнлиги сaбaбли бaрчa cоx1aлapдa мaлaкaли кaдрлaр Ba етук Myraxac^^apra булган тaлaб янaдa ошмокдa.

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Бу yз-yзидaн yкyвчилapимизнинг дapcлapгa кизикиш xycycиятлapини ошириш Ba yкитyвчилapнинг хдр томонлaмa тaълим-тapбияcигa эътиборини кyчaйтиpишни тaлaб этaди. Узбекистон Реcпyбликacи

Вaзиpлap Мax1кaмacининг 2018 йил 8 декaбpдaги "Xa^ тaълими тизимидa

TatnuM cu^arnHH ôaxpnam coxacugaru xa^Kapo TagKUKoraapHH TamKun этнm Hopa-Tagôupnapu TyFpHcHga"ru 997-coHnu Kapopuga энг ycTHBop Ba3u$a Kunuô Kyfiugarunap onuHgu: Xan^apo TagKHKoraap Hara^anapura acocnaHraH xpnga yKum, MaTeMaTHKa Ba Taôuufi fiyHanumgaru ^araapgaH gaBnaT TatnuM cTaHgapraapu, yKyB gacTypnapu xaMga yKyB agaôuëTnapu Ma3MyHura y3rapTHpum Ba KymuMHanap KHpHTHm; PISA ôaxpnam gacTypu fiyHanumugaru caBonnap Munnufi 6a3acuHH aparam Ba yKyB gacTypnapura ннтeгpaцнa Kunum; yKyBHunap caBogxoHnuruHH ôaxonamHHHr Munnufi th3hmhhh aparam Ba 2019-2021 fiunnapga aManufi KyHHKManapuHH maKmaHrapunHmuHH ôaxonamra KaparanraH cuHoBnapHH th3hmhh paBumga yTKa3u6 ôopum.

MYXPKAMA

Ba3upnap MaxKaMacuHHHr 997-cohhh Kapopuga Kyfiugaru xa^Kapo ôaxpnam gacTypnapu ôyfiuna xa^Kapo TagKHKoraap TamKun эraпнmн Kafig этнпraн: Progress in International Reading and Literacy Study (PIRLS) — ôomnaHFHH 4-chh$ yKyBHunapuHHHr MaTHHH yKHm Ba TymyHum gapa^acuHH ôaxpnam ynyH; Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) — 4 Ba 8-chh$ yKyBHHnapuHHHr MaTeMaTHKa Ba Taôuufi fiyHanumgaru ^aHnapgaH y3namTupum gapa^acuHH ôaxonam ynyH; The Programme for International Student Assessment (PISA)-15 ëmnu yKyBHunapHHHr yKum, MaTeMaTHKa Ba Taôuufi fiyHanumgaru ^araapgaH caBogxoHnuK gapa^acuHH ôaxpnam ynyH; The Teaching and Learning International Survey (TALIS) — paxôap Ba negaror KagpnapHHHr yMyMufi ypTa TatnuM Myaccacanapuga yKHTum Ba TatnuM onum MyxuTHHH xaMga yKHTyBHunapHHHr um mapouraapuHH ypraHum ynyH 2021 fiunga Y3ÔeKucTOH PecnyônuKacu Kaficu xa^Kapo gacTypnapga umTupoK этagн: (PISA) — 15 ëmnu yKyBHunapHHHr yKum, MaTeMaTHKa Ba Taôuufi fiyHanumgaru ^aHnapgaH caBogxoHnuK gapa^acuHH ôaxpnam, (PIRLS) - ôomnaHFHH 4-chh^ yKyBHunapuHHHr MaTHHH yKum Ba TymyHum gapa^acuHH ôaxpnam. ffly ypuHga "TatnuM cu^araHH ôaxpnam xa^Kapo TagKHKoTnapuga umTupoK этнm Y3ÔeKHcTOHra HHMa ôepagu?", geraH caBonra ^aBoôuMro Kyfiugaruna:

1. TagKHKoTnapga onuHraH Hara^anap MaMnaKaTgaru TatnuM cu^ara Ba yHHHr xa^Kapo cTaHgapTnapHH xucoôra onraH xpnga эгaмaгaн ypHH TyFpucuga xynocanap HHKapum hmkohhhh ôepagu;

2. Munnufi TatnuM th3hmhhh ucnox, Kunum, TatnuM Ma3MyHHHH, negaror Kagpnap Tafiëpnam Ba ynapHH ManaKacuHH omupum gacTypnapuHH TaKoMunnamTupum xaMga Myraxaccucnap ToMoHugaH gapcnuKnapHHHr aHru aBnoguHH aparamga Ky^naHunagu;

3. Халкаро тадкикотлар таълим сохасидаги миллий тадкикотларни сифатли утказишга ижобий таъсир курсатади:

4. Халкаро стандартлар даражасида юкори иктисодий самарага асосланган миллий бахолаш тизимини яратиш имконини беради.

НАТИЖА

Инноватцион педагогик таълим йуналишлари ва боскичлари

Биринчи боскич - янги гояларни излаш. У уз навбатида куйидагилардан иборат:

- ахборотлар банкини яратиш. Укитувчилар таълимда инновацион жараёнлар ривожланишига багишланган назарий-амалий семинар, тренингларни ташкил этиш ва уларни инновациялар зарурлиги ва куллашга тайёрлаш ва умумтаълим муассасасининг инновацияларга булган эхтиёжини аниклаш.

Иккинчи боскич - янгиликни киритишни шакллантириш:

-тахлил ва лойихалаштириш. Янгиликни киритиш гояларини шакл-лантириш ва таълим муассасасининг ички имкониятлари, ишни олиб бориш жараёнини лойихалаш;

- инновацион гояни ижодкор укитувчилар гурухи билан синовдан утказиш;

- тажриба-синовдан утказилган амалий ишнинг якунини чикариш, шу асосда янгиликни кенг микёсда куллаш буйича карор кабул килиш ва уни амалга ошириш буйича дастур ишлаб чикиш.

Учинчи боскич - янгиликни амалиётга киритиш:

- янгиликни кенг микёсда амалга оширишда бошкарув ресурсларини ишга солиш. Муассаса рахбарлари ташаббус ва масъулиятни уз буйнига олади ва жамоани янгиликни укув жараёнига куллашга бутун педагог жалб этилади.

ХУЛОСА

Хулоса урнида, агар укитувчиларнинг инновацион фаолиятда иш олиб боришларини йулга куйсак укитувчиларнинг янгиликка интилувчанлиги, уларни излаб топишга, дарсларда куллашга куникма ва малакаси шаклланади, уз устида узлуксиз ишлаш куникмаси пайдо булади. Укувчиларни укув жараёнининг харакатлантирувчи кучига айлантиради. Булар уз навбатида таълимда сифат ва самарадорликни таъминлайди.

REFERENCES

1. Ш.М. Мирзиёев "Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 26-йиллигига багишланган тантанали маросимдаги маърузаси". 07.12.2017 йил.

2. Р.Ш. Ахлидинов Таълим бошкарувидан сабокдар -Т.: «А.Навоий номидаги Узбекистон Миддий кутубхаси нашриёти», 2014 й.

3. Шайхисламов, Н. (2021). ЗАМОНАВИЙ ТИЛШУНОСЛИК ЙУНАЛИШИ: КОНТАКТ ЛИНГВИСТИКАСИ. Scientific progress, 7(4).

4. Shayxislamov, N. (2021). Tilshunoslik nazariyasi va tushunchasi. The 21st Century Skills for Professional Activity, (3), 174-176.

5. Шайхисламов, Н. З. У. (2021). КОГНИТИВ ТИЛШУНОСЛИК ТУГРИСИДА ТУШУНЧА ВА УНИНГ УНИВЕРСАЛ ТАБИАТИ. Scientific progress, 1(5).

6. Shayxislamov, N. (2021). BADIIY NUTQDA "ISHLAMAYDIGAN" SO 'ZLARNING LINGVOPOETIK XUSUSIYATLARI. Scientific progress, 1(6).

7. Shayxislamov, N. (2021). Ona tili darslarini o'qitishda interfaol usullardan foydalanish. The 21st Century Skills for Professional Activity, (4), 221-222.

8. Shayxislamov, N. (2021). Ona tili darslarida filologik mashqlarning tutgan o'rni. Тилни уцитиш ва ургатишда XXI аср куникмалари, (2), 134-137. Shayxislamov, N. (2021). ONA TILI DARSLARINI O 'QITISHDA ZAMONAVIY METOD-KAKOGRAFIYA USULIDAN FOYDALANISH. Scientific progress, 1(3).

9. Shayxislamov, N. (2020). LINGYISTIKÄ, UNING ZAMONAVIY TURLАRI HAMDA ULARNING O 'ZBEK TILSHUNOSLIGIDAGI TALQINI. Scientific progress, 1(2).

10. Шайхисламов, Н. (2020). МАВКЕИ ЛИНГВОКУЛТУРОЛОГИЯ ДАР СИСТЕМАМ ФАНХ, О ВА ВОБАСТАГИИ ОН БО ЭТНОЛИНГВИСТИКА, СОТСИОЛИНГВИСТИКА ВА ЭТНОПСИХОЛИНГВИСТИКА. Academic research in educational sciences,(4).

11. Shayxislamov, N. (2021). Lingvokulturologiya-zamonaviy tilshunoslik yo'nalishi sifatida: tarixi va nazariyasi. Tilshunoslikdagi zamonaviy yo'nalishlar: muammo va yechimlar, 61-62.

12. Shayxislamov, N. (2021). Nutqning sotsiolingvistik - paralingvistik va ekstralingvistik vositalari haqaida mulohazalar. The 21st Century Skills for Professional Activity, (1), 20-24.

13. Shayxislamov, N. (2020). Когнитив тилшуносликда концепт:" Туй" концепти ва унинг универсал табиати. O'zbekistonda innovatsion ilmiy tadqiqotlar va metodlar, 54-60.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.