Даниева Я. Ч.
Спорт фаолият ва бошцаруви факультеты декани
Термиз давлат университети
ТАЛАБАЛАРНИ СПОРТ МАШГУЛОТЛАРИГА ХДР ТОМОНЛАМА ТАЙЁРЛАШНИНГ НАЗАРИЙ АСОСЛАРИ
Аннотация. Ушбу мацолада талабаларни спорт машгулотларига уар томонлама тайёрлашнинг назарий асослари уацида суз боради. Глобаллашув шароитида таълим шахсни уар томонлама вояга етказиш, унда комиллик вамалакали мутахассисга хос сифатларни шакллантиришда мууим урин тутади. Бугунги тезкор давр таълим олувчилар, шу жумладан уцувчиларни уам цисца муддатда ва асосли маълумотлар билан цуроллантириш, улар томонидан турли фан асосларини пухта узлаштирилиши учун зарур шарт-шароитларни яратишни тацозо этмоцда.
Калит сузлар: инновация, инновацион таълим, инновацион фаолият, инновацион жараен
Danieva Ya.Ch.
Dean of the Faculty of Sports Activities and Management
Termiz State University
THEORETICAL FOUNDATIONS OF COMPREHENSIVE
PREPARATION OF STUDENTS FOR SPORTS ACTIVITIES
Abstract. This article talks about the theoretical basis of comprehensive preparation of students for sports activities. In the conditions of globalization, education plays an important role in the development of a person in all aspects, in the formation of perfection and the qualities characteristic of a qualified specialist. Today's fast-paced era demands to arm learners, including students, with short-term and valid information, to create the necessary conditions for their thorough mastery of various science foundations.
Key words: innovation, innovative education, innovative activity, innovative process.
XX асрнинг техника тараккиёт даврида жисмоний тарбия ва спортга катта урин ажратилмокда. Айникса, охирги йилларда (17 январ 1996 й.). «Футбол» турини ривожлантиришга каратилган Узбекистан Презедентининг фармони хаммани кувонтиради. Инсон саломатлиги жисмоний тарбия ва спортнинг ривожланишидан ажралмаган хол булиб колди. Чунки, техник тараккиёт даврида инсоният жисмоний мехнатдан озод булиб, энг хавфли касалликка «Гиподинамия» га учрамокда, яъни
харакатсизлик, Бу эса XX асрнинг жуда хавфли кон-томир тизимининг касаллигига олиб келади. Шунинг учун, айникса, охирги йилларда севимла мустакил жумхуриятимизда давлатимиз рахбарлари томонидан «Жисмоний тарбия ва спорт» буйича чикарилган конун ва «Соглом авлод учун» фармон болаларнинг маънавий ва жисмоний ривожланиши, уларнинг соглом, мехнатсевар, бахтли булишлари тугрисидаги гамкорликни курсатади. Мустакил Узбекистон Республикасининг стратегик вазифаларидан бири -келажакдаги барча эзгу ишларни амалга оширишга кадар булган жисмоний соглом ва маънавий баркамол шахсни вояга етказишдан иборат. Бу вазифаларни амалга ошириш учун укув ишларини режалаштиришда ва самарали олиб боришда янгича хамда ижодий карашимизнинг лозимлиги, ишга ташаббускорлик билан ёндошишимиз кераклиги таъкидланмокда. Демак, мактабгача ва мактаб ёшидаги болалар хамда академик лицей, касб-хунар коллеж усмирлари жисмоний тарбия тизимини ривожантириш зарур, уларнинг харакат махоратини ошириш чора тадбирларини ишлаб чикиш керак. Мактабгача ва мактаб ёшидаги болалар, успирин ва усмирлар тарбиясида, уларни жисмоний бакувват, аклан баркамол булиб етишишларида жисмоний тарбия етакчи ролни уйнайди. Бу муаммоларни хал этишда асосий урин болалар ва катталар орасида, укитувчилар, ота-оналар уртасида организмни чиниктириш, гинетик коидалари ва талабларни ургатиш ва тарбиялаш соглом турмуш тарзини таркиб этиш эгаллайди. Шу сабабли биринчи навбатдаги вазифа болаларнинг хар тамонлама туликкон ривожланишига ёрдам беради, саломатлигини мустахкамлаш, хаётга тайёрлаш, фойдали мехнатга тайёрлаш, етук шахс булишига хисса кушади. Укувчи-ёшларни (болаларни) жисмоний тарбиялашнинг турли хил шаклларидан фойдаланиш богчада, мактабда нафакат жисмоний тарбия мутахассиси, укитувчисининг вазифаси, балки тарбиячилар хамда бошлангич синф укитувчиларининг, богча, мактаб жамоатчилигининг ва мактаб ёшлар уюшмаси фаолларининг хам бевосита вазифасидир. Аммо купгина укув муассасаларда жисмоний тарбия давлат дастурида кузда тутилганидек ташкил килинмайди. Бунинг биринчи сабаби мактаб укувчиларининг жисмоний тарбиясига маъсул булганларнинг барчасига жисмоний тарбия назариясига оид ва методикасига оид билимлари етарли эмас. Бу муаммоларни хал килишга каратилган методик адабиётлар ва кулланмалар хам жуда кам. Биз республикамизнинг ижтимоий асосларини мустахкамлашда, унинг баркарорлигида, мамлакатимизнинг эртанги такдири боглик булган жисмонан соглом, маънавий жихатдан етук ёш авлодни тарбиялашда оиланинг мухим урин тутишига катта ахамият беришимиз ва амалга оширишда уз хиссамизни кушишни бахт деб биламиз. Казилмалар натижасида топилган хар хил уй - рузгор буюмлар, турли ёдгорликлар, гоялардаги расмлар, ва тасвирлар, авлоддан авлодга утган достон ва афсоналар, кадимдаги авлодларнинг маданияти, жумладан жисмоний маданияти хакида фикр юритишга олиб келади. Кадимги
кабилаларнинг хаёти хозирги вактгача сакдаб келиш бизлар учун кизик ахборотларни беради. Урта Осиё халклари тугрисида маълумотлардан улар узларининг куп асрлик тарихлари давомида иктисодий ва ижтимоий тараккиётнинг барча асосий боскичларни босиб утганлар. Узбекистон худудига маданият учоклари жуда кадимий давлатларга бориб такалади. Самарканд, Бухоро, Тошкент, Термез каби кадимий учокларга эга. Энг уадим даврда бу ерда яшаган ахолининг асосий машгулоти купчилик булиб «ов» килишдан иборат булган. Жисмоний тарбия билан шугулланиш тарихи шуни курсатадики жамоада, овчилик билан шугулланиш учун инсонда чакконликни, эгилувчан ва жисмонан соглом, тез харакат килишни талаб этганлигини билдиради. Мехнат килиш ва турли хил харбий урушлар инсонда уз-узидан жисмоний тайёргарликларни, жисмоний машклар билан шугулланишни талаб этган, инсон «ов» килиш урушлар учун махсус жисмоний машклар билан тайёргарлик курган. Шундай килиб жамият, ходисаси булиб жисмоний тарбиянинг вужудга келиши ва дастлабки ривожланишда мехнат фаолиятлари яъни йигилишлар ва «ов» килишлар катта ахамиятга эга. Бундай мехнат фаолияти жараёнида жисмоний маданият ва тарбия алохида урин олган. Бу хакда Кадимий Скарта Афроосиёдаги ёдгорликлар, археология казилмалар маълум килади. Бу ёдгорликлар узларида жисмоний маданиятнинг турли элементларининг изларини саклаб, улар кадимий элатлардаги маданият ва тадбирлар белгилари билан богликдир. Мустахкам шаклланган харакат малака ва куникмаларидан фойдаланиш харакат жараёнида, айникса уйин фаолиятида куникмаган холатларда вужудга келадиган вазифаларни тушуниб олишга имкон беради. Масалан: югуриб келиб узунликка сакрашни урганиб олган бола Fовурдаги Бури уйинида чукур устида кандай сакраш хакида
V-» ТП V-» « • •
уйламасдан, балки Буридан кандай кутилиш кераклигини уйлайди. 7 ёшгача болаларда шаклланиб олинган харакат малака ва куникмалари мактабда уни такомиллиштириб бориш учун фундамент булади, мураккаброк харакатларни эгаллашни енгиллаштиради ва келажакда спорт сохасида юкорирок натижага эришишга имкон беради. Укувчиларда шакллантириб бориш зарур булган харакат малака ва куникмаларни хажми барча жисмоний тарбия дастурида берилган, лекин у тарбия муассасаларидаги шароит, болаларнинг тайёргарлигига, тарбиячилар тажрибалари ва билимларини хисобга олиб кенгайтирилиши мумкин. Эрта ёшдан бошлаб болаларда жимоний сифатларни (чакконлик, тезкорлик, эгилувчанлик, куч, чидамлилик, харакат координацияси, куз билан чамалаш ва шу каби) ривожлантириб бориш зарур. Агар болада у ёки бу асосий жисмоний сифатлар у ёки бу даражада ривожланмаган булса, у хатто оддий машклар хам бажара олмас эди. Укувчиларда утирган, турган ва югурган вактда танани тугри шакллантириб бориш жуда мухимдир. Тугри кадди-комат бутун ички органлар ва укувчи организми тизимининг бир меъёрдаги фаолияти учун катта ахамиятга эга. Муассаса ва оилада шахсий ва жамоа
rarneHacH ManaKa Ba ogaraapHHH (KynnapHH WBam, ^HCMOHHH MamKnapHH öa^apnmgaH ongHH 3apyp xoHara öopnm, TaHa, KHHHM, oeK KHHHM, yHHHHOK, ^Hx,03nap, xoHa Ba X,.K. T03anuru x,aKuga raM^ypnuK Ku^nm) CHHrgupHÖ öopumra KaTTa эtтн6оp öepum 3apyp. EmnapHHHr cornnrn Kyn ^HxaxgaH mynapra x,aM öofhhk.
Oonga^aHH^raH agaßneTiap:
1. Chorievna, D. Y. (2022). Efficiency of Using Exercises Used in Leading Countries for Short-Distance Running Youth Rapid Force. EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION, 2(4), 246250.
2. Chorievna, D. Y. (2022). The Educational and Pedagogical Significance of Movement Games in Athletics. EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION, 2(4), 183-185.
3. Chorievna, D. Y., & Mamarajaboglu, S. D. (2022). To Develop Students' Jumping and Landing Skills in Volleyball. EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION, 2(4), 180-182.