ТАЛАБА ЁШЛАРНИНГ ХДРАКАТ ФАОЛЛИГИ, СПОРТ БИЛАН
ШУFУЛЛАНИШИ
Юлдуз Манонова
Тошкент тиббиёт академияси, Жамоат соглигини саклаш мактаби "Олий хамширалик иши" магистратура мутахасислиги магистр - талабаси
Гулшод Саттаровна Авезова
Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Нормал физиология кафедраси ассистенти
АННОТАЦИЯ
Инсон кундалик хаётида жисмоний машклар, спорт уйинлари, баданни чиниктирувчи муолажалар билан купрок шугулланса, унинг танасидаги физиологик, биологик жараёнлар тезлашади ва окибатда кайфияти кутарилади, ишчанлиги ортади. Шубхасиз, бу саломатликни мустахкамлашга хизмат килади.
Калит сузлар. Талабa ёшлар, жисмоний фаоллик, спорт, фаоллик
STUDENT YOUTH ACTIVITY, SPORTS
ABSTRACT
When a person is more engaged in daily life through exercise, sports, physical therapy, the physiological and biological processes in his body accelerate, and as a result, his mood rises and his activity increases. Obviously, this serves to promote good health.
Keywords: Students- youth, physical activity, sports, activity
Х,ар кандай ёш тоифасидаги одамлар учун соглом турмуш тарзини мухим таркибий кисми булиб харакат фаоллиги хисобланади. Шубхасиз, харакат фаоллигининг согломлаштирувчи потенциали биринчи навбатда тугри ташкил этилган ва мувозанатлашган жисмоний юкламага асосланади [1,2,3].
Тадкикотнингмаксади. Талаба ёшларнинг харакат фаоллиги, спорт билан шугулланиш курсаткичларини урганиш.
Материал ва усуллар. Тадкикот Тошкент тиббиёт академиясида олиб борилди. Тадкикотга ТТАнинг 6 - курс даволаш ва 5-курс тиббий-профилактика факультетининг 400 нафар талабалари жалб килинди. Тадкикот учун "Талабаларнинг турмуш тарзи, харакат фаоллигини урганиш" махсус суровномаси ишлаб чикилди. Суровнома 25 та саволлардан иборат булиб, талабаларнинг турмуш тарзи, овкатланиши, зарарли одатлари, жисмоний машклар билан шугулланишлари кабилардан иборат.
Олинган натижалар. Суровноманинг аксарият иштирокчилари (90,2%) спорт ва жисмоний маданият машгулотлари инсонлар салматлигини мустакамлаш ва саклаш учун зарурий шарт булиб хисобланишини тасдиклайдилар, ва факат 5,4% талабаларгина бунга карама-карши фикрда колмокдалар. Долган 4,4% респондентлар ушбу саволга жавоб беришда аник бир тухтамга келмадилар.
Спорт билан шугулланишнинг асосий натижалари орасида респондентлар спортчилар фаоллигини жисмоний (88,4%) ва аклий (31,1%) ривожланишга курсатадиган ижобий таъсири, ташки куринишни яхшиланиши (80,9%), стрессни олиб ташлашга ёрдам бериш (72,4%) ва эмоционал сохада баркамоллик (38,9%), иш кобилиятини ортиши (55,7%) ва узок вакт давомида фаолликни юкори даражада сакланиши (48,3%), спортга жалб этилган ёшларни обрусини мустахкамланиши (16%), ёш мутахассисларни касбга киришига ёрдам бериш (12,2%), ёшларда ирода кучи ва тартиб интизомни тарбиялаш (0,5%) ни кайд этдилар. Аммо шунга карамасдан 2,9% ёшлар спорт билан шугулланишни вактни бекорга утказиш сифатида карайдилар.
Шуни таъкидлаш мухимки, хозирги вактда республикамизда харакат фаоллигига асосланган спорт турларини ривожлантириш учун жуда куп ишлар килинмокда. Мунтазам равишда чемпионатлар ва халкаро мусобакалар, талабалар универсиадалари, худудлар даражасида спорт турнирлари утказилмокда. Шахарларда профессионал ва ярим профессионал спорт секциялари фаол тикланмокда. Суровномада иштирок этган 87,5% респондентларнинг фикрича спортга булган кизикиш болаликдан ривожлантирилиши керак.
Суровнома маълумотлари буйича суровномада иштирок этган тиббиёт олий укув юрти талабаларининг аксарияти мамлакат рахбарияти томонидан спортни оммалаштирилишини ижобий бахолайдилар, аммо шу билан бирга 7,1%ининг фикрича соглом турмуш тарзини таргиб этишдан кура, "рахбариятда бундан хам мухимрок вазифалар бор" деб хисоблайдилар.
Таъкидлаймизки, бунда мамлакатимизда утказилаётган спорт тадбирлари билан респондентларнинг ярмидан купи (57%) кизикадилар ва яна суровномада иштирок этган талабаларнинг 4,5% мазкур турдаги тадбирларга хар замонда катнашадилар. Бирок, суровнома иштирокчиларининг туртдан бир кисми (26,8%) мазкур турдаги тадбирларга бефарк, талабаларнинг 11,7%и эса бу саволга жавоб беришга кийналишларини айтдилар. Худди шунга ухшаш жавоб вариантларини респондентларни халкаро спорт мусобакаларига канчалик кизиктириши тугрисида берилган саволларга олинди: талабаларнинг 57,1%и етакчи халкаро спорт мусобакаларини мунтазам кузатиб боришларини курсатдилар, 4,2% респондентлар эса буни имкон даражасида бажаришларини таъкидладилар. Суровномада иштирок этган 29,7% талабаларни халкаро спорт мусобакалари
мутлако кизиктирмайди, яна 9% респондентлар эса бу саволга жавоб беролмадилар.
Суровномада иштирок этган 64,4% талабалар тиббиёт олий укув юртига киргунча сплрт билан шугулланганликларини курсатдилар, бунда уларнинг уртача стажи 5 йилдан ортикни (5,1 йил) ташкил этган, 24% эса спорт мусобакаларида иштирок этган.
Тиббиёт олий укув юрти талабаларининг аксарият кисми (61,2%) спорт билан мустакил равишда шугулланганликларини таъкидлаган булсалар, 18,2% респондентларни болаликда уларни спорт секциясига ота-оналари олиб келганликларини, хар унинчида биттаси эса (10,5%) спортга "уртокларига кдзикдб келгани" ни такидладилар. Респондентларни спортга булган кизикишларига биринчи навбатда уз саломатликларини мустахкамлаш имконияти (63,4%) ва уз ташки куринишини такомиллаштириш (56,3%) истаги сабаб булган. Бундан ташкари, 41% суровнома иштирокчиларига узлари шугулланган спорт туридаги кабул килинган эстетика, маданият, анъаналар жуда ёккан, 28,3% иштирокчиларни эса-ушбу спорт мухитидаги кизик мулокат мухити узига жалб этган. Суровномада иштирок этганларнинг учдан бир кисмини курсатишича (31,7%) улар спорт билан шугулланиш оркали узларига нисбатан ишончни оширишни хохлаганлар. Х,ар бешинчи респондент учун (20,4%) ушбу спорт турида профессионал булиш мухим ахамият касб этган. Таъкидлаш лозимки, спорт билан шугулланиш натижасида кушимча даромад олишни суровномада иштирок этганларнинг 5,8%и мулжаллаганлар.
Х,озирги вактда олий укув юртида укиш даврида талабалар спорт билан шугулланишдан нафакат уз саломатликларини мустахкамлаш ва узларининг ташки куринишларини такомиллаштиришни, балки эмоционал кучни, стресс даражасини пасайтиришни, аклий фаолиятни фаоллаштиришни кутадилар.
ОУЮда таълим олиш, шубхасиз вакт ресурсларини укув фанлари фойдасига ва купрок касбий куникмаларни эгаллашга таксимланишини талаб этади. Купинча айнан шу сабаб билан суровномада иштирок этган жами талабалар ОУЮда укишни бошлаганлардан сунг уларнинг факат 40,7% кисмигина спорт машгулотларини давом эттириш имкониятига эга булдилар.
Шуниси кизикки, ёшларнинг кдзикдшлар тузилмаси тиббиёт олий укув юртига укишга киргунча ва унда укишни бошлаганлардан сунг сезиларли узгаришларга учради: талабалик хаёти бошлангунча кизикишларнинг асосий улушини юкори фаол ва мунтазам машгулот машкларини талаб этувчи спорт турлари (сузиш, волейбол, ракслар, енгил атлетика, шарк якка кураши) ташкил этган булса, олий укув юртига киргандан сунг биринчи уринга фитнес, спорт залида шугулланиш, енгил атлетика-яъни узига кулай вактда шугулланишни режалаштиришга имкон берувчи спорт турлари чикади.
Соглом турмуш тарзини юритишга талабаликдаги мотивацияни тушуниш учун мухим булиб талабаларни спорт билан шугулланишдан бош тортишлари сабабини аниклаш хисобланади. Суровнома доирасида аксарият талабалар (70%) курсатдики, укиш/иш юкламасининг хаддан ташкари юкорилиги сабабли спорт машгулотларини давом эттиролмайдилар. 16,4% ёшлар эса моддий таъминотнинг етишмаслиги сабабли спорт билан шугулланишга имкони йук. Бундан ташкари, суровномада иштирок этган 14,2% талабаларни хозирги вактда спорт билан шугулланишга умуман истаклари мавжуд эмас. Яна 9,7% респондентларга спорт билан шугулланишлари учун жуда зич шахсий хаётлари халакит берса, 5,3% респондентларга эса оилавий хаётдаги вазият йул бермайди. Суровномада иштирок этган 2,7% талабалар учун спорт билан шугулланишга саломатликлдаридаги муаммолар чегара куяди. 1,4% респондентлар "оддий эринчоклик" сабабли спорт билан шугулланмасликларини тан олдилар.
Бунда суровнома маълумотларига кура, респондентларнинг учдан бир кисми хозирги вактда узларининг харакат фаоллиги даражасидан тулик коникадилар.
Хдракат фаоллиги гаровларидан бири-пиёда юришдир. Оддий (пиёда) юриш учун сарфланадиган вактдан ташкари, хеч кандай махсус мосламалар ва харажатлар талаб этилмайди, бу уни фаол хаёт тарзини таъминлаш учун амалий жихатдан унверсал усул сифатида олдинга суради. Талабалар пиёда юриш учун сарфлайдиган вактига доир саволга жавоб бериб, асосан ОУЮга уйидан ёки ётокхонадан (иш жойидан) келиш ва кетиш, шунингдек куннинг колган вактида сайр учун (агар шундай хол юзага келса) сарфлайдиган зарурий вактларининг алохида ораликларин хисобидан келиб чикиб жавоб бердилар.
Шундай килиб, мамлакатда соглом турмуш тарзини харакатлантириш учун жумладан талабаларни спорт билан шугулланишга кизиктириш зарур: турли мусобакаларда иштирок этиш, спорт турнирларида волонтёрлик ишлари, ОУЮда жисмоний мадаият билан мунтазам шугулланиш, шахсий харакат фаоллигини таъминлаш ва нихоят тоза хавода сайр килиш. Шубхасиз, ОУЮ талабаларини спорт лагерларига, спорт секциялари машгулотларига жалб этиш, тиббиёт олий укув юрти даражасида машхур спортчилар, хар хил спрт турлари буйича чемпионлар билан учрашувлар ташкил этиш, масалан тиббиёт олий укув юрти ичи спорт турмуш тарзини оммалаштириш буйича олиб борилган ишлар ижобий натижаларга олиб келади.
Хулоса. Соглом турмуш тарзини ушлаб туриш учун шахсий фаоллик ва хар бир одамнинг узида кизикиш булиши зарур, шунинг учун тиббиёт олий укув юрти талабаларини спорт билан шугулланишга кизиктириш нихоятда мухим ахамиятга эгадир.
REFERENCES
1. Змановская, Е.В. Девиантное поведение личности и группы / Е.В. Змановская, В.Ю. Рыбников. - СПб: Питер, 2012. - 352 с.
2. Маматкулов Б.М., Авезова Г.С.Узбекистонда юкумли булмаган касалликлар профилактикаси, соглом турмуш тарзини куллаб кувватлаш ва ахолининг жисмоний фаоллиги даражасини ошириш//«Ахоли саломатлигини мухофаза килишнинг замонавий ютуклари ва ривожланиш истикболлари» мавзусидаги II-халкаро илмий-амалий онлайн анжумани. Тошкент-2020. 47-49 б.
3. Guloyim Sattarovna Avezova, Zarnigor Beshimova, Gulshod Sattarovna Avezova.Means and problems of forming a healthy lifestyle among the population. // The Americcan journal of medical sciences and pharmaceutical research, (2021) 3(05), 73-77