Научная статья на тему 'Сопоставление по морфологическому строению предлогов русского, английского и узбекского языков'

Сопоставление по морфологическому строению предлогов русского, английского и узбекского языков Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
261
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПРОИЗВОДНЫЕ И НЕПРОИЗВОДНЫЕ ПРЕДЛОГИ / ПОСЛЕЛОГ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Набиева Хилола

Исключительно важную роль в сопоставительной грамматике играют служебные части речи. Служебные части речи не имеют самостоятельной номинативной функции, не являются членами предложения, а несут служебную функцию для выражения грамматического отношения между самостоятельными словами. В том числе предлог как служебная часть речи выражает различные отношения между двумя объектами, между объектом и признаком в составе словосочетания.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Сопоставление по морфологическому строению предлогов русского, английского и узбекского языков»

• Label the items in a picture with right names

• Complete gapped sentences with words from a list

• Discuss a topic

• Say which words you expect to be in a text about.

To conclude the modern methodology principles, we can highlight the student-centered interaction which is connected to the involvement of the students in everything going on during the lesson.

We can see the difference between the traditional and innovative methods of teaching foreign languages.

As a traditional method, before, lectures were formalized - professors used to deliver a lecture and students used to write down the most important things from what they have heart. As a modern tradition, some innovations came through and lectures became more in active. So that students and professors organized their work via cooperation in the learning process.

In the conclusion, we can say that for learners modern methodology is more motivating than traditional methodology. Especially for children, motivation is a vital aspect of education because there is a lot of schooling ahead of them. From this it seems that both traditional and modern methodologies brings results with respect to levels of encyclopedic knowledge, but that modern methodology is also more effective in encouraging children to communicate and in creating a positive attitude to the subject. Since it appears that motivation is one of the most important aspects of children's education, we might conclude that modern methodology should be preferred in schools, colleges, lyceums and Universities particularly.

References

1. Broughton G. Teaching English as a Foreign Language. Oxford university press, 2008.

2. Scrivener J. Learning Teaching.- Oxford. Macmillan, 2005.

3. Mata K. ESL: Language Teaching Approaches.-Gata Review, 2001.

СОПОСТАВЛЕНИЕ ПО МОРФОЛОГИЧЕСКОМУ СТРОЕНИЮ ПРЕДЛОГОВ РУССКОГО, АНГЛИЙСКОГО И УЗБЕКСКОГО ЯЗЫКОВ Набиева Х.

Набиева Хилола - преподаватель, кафедра теоретических дисциплин английского языка 3, Узбекский государственный университет мировых языков, г. Ташкент, Республика Узбекистан

Аннотация: исключительно важную роль в сопоставительной грамматике играют служебные части речи. Служебные части речи не имеют самостоятельной номинативной функции, не являются членами предложения, а несут служебную функцию для выражения грамматического отношения между самостоятельными словами. В том числе предлог как служебная часть речи выражает различные отношения между двумя объектами, между объектом и признаком в составе словосочетания.

Ключевые слова: производные и непроизводные предлоги, послелог.

В качестве названий объектов выступают имена существительные (включая субстантивированные слова), местоимения, числительные: Около мельничного лотка вода не замерзала, а стояла черная, тихая... (Паустовский К.Г.)

133

Основой этой статьи является сравнение структурных типов предлогов русского, английского (prepositions) и узбекского (послелоги) языков. В русском языке предлоги по структуре делятся на три основные группы:

1. Непроизводные предлоги [1]: в, на, за, по, над, до, для, из, к, без, между, о, от, под, перед при, пред, через, про, с, ради, у, близ, вместо, вне, вопреки, кроме, среди, сквозь, из-под, из-за.

2. Производные предлоги бывают наречные, отыменные и деепричастные.

а) наречные предлоги, которые сформировались на базе наречий и не утратили с ними живых смысловых связей: вблизи, вдали, сверху, сбоку, сзади, снизу, посредине, около, подобно, относительно, соответственно, подобно и др.

б) отыменные предлоги: ввиду, в виде, в деле, во время, в ходе, в начале, в целях, в меру, в течение, вследствие, по пути, по поводу, по причине, со стороны, с помощью, в центре, во имя и др.

в) деепричастные предлоги: начиная, кончая, включая, исключая, благодаря, спустя и др.

3. Сложные предложные сочетания: исходя из, начиная от, несмотря на, смотря по, судя по, следом за, в отличие от, в связи с, в зависимости от, независимо от, наравне с, вместе с, по вопросу, не говоря о, глядя по, в ответ на и др.

В отличие от предлогов русского языка предлоги английского языка имеют четыре структурных вида [2]:

1. Простые предлоги (Simple Prepositions) являются не изменяемыми и первичными:about, above, on, at, up, with, of, off, out, over, since, through, till, to, under, up, with.

2. Производные предлоги (Derivative Prepositions) across, against, along, except. Ошибка! Закладка не определена.

Сюда же относятся деепричастные предлоги (participle prepositions): considering, concerning, regarding, respecting.

3. Сложные предлоги (Compound Prepositions) inside, onto, outside, towards, upon, within, without.

4. Составные предлоги (Composite Prepositions) состоят из двух или более слов [3]: by means of, in front of, as to, because of, by way of, in consequence of, on account of, on opposite to, away from, prior to, by reason of, in comparison with, in opposition to, instead of, in contrast with, in accordance with, contrary to, in place of.

Послелог - служебная часть речи, выражающая синтаксические отношения между именем и глаголом, между именем и именем. Послелоги в узбекском языке вступают в синонимические отношения с падежами, а также уточняют и дополняют значения падежей, обозначают синтаксические отношения, не выражаемые падежами.

По морфологическому строению послелоги делятся на следующие группы [2]:

Собственно послелоги, которые в современном языке проявляются только в сочетании с другими именами или глаголами: билан, учун, каби, сингари, узра, сари, сайин, кадар и др.

Отыменные послелоги - слова, которые наряду с функциями послелогов сохраняют самостоятельное значение: бурун, томон, илгари, кейин, бошка, ташкари.

Отглагольные послелоги являются по своему образованию деепричастными формами: кура, яраша, тортиб, бошлаб.

При сопоставлении структурных свойств предлогов русского, английского и узбекского языков выделяют следующие сходства и различия: над - over - узра, для - for - учун, с - with - билан (простые предлоги); посреди - among - орасида, против - against - карши, позади - behind - оркасида, возле - beside - ёнида.

Список литературы

1. Бархударов Л.С., Штелинг Д.А. Грамматика английского языка. Москва. 1963, С. 256-257.

2. Кононов А.Н. Грамматика современного узбекского литературного языка. Ленинград. 1960. С. 296-297.

3. Шанский Н.М., Тихонов А.Н. Современный русский язык. Часть II. Москва. 1981, С. 242-248.

USE OF AUDIO MATERIALS IN TEACHING ENGLISH

Rakhmatova N.

Rakhmatova Nargiza - Teacher, DEPARTMENT OF THEORETICAL ASPECTS OF THE ENGLISH LANGUAGE, UZBEK STATE UNIVERSITY OF WORLD LANGUAGES, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: this article is devoted to study the use of audio materials in teaching English. The use of audio - materials in teaching and learning comes into the branch of knowledge known as Educational Technology. They aid learning and help in realization of educational objectives.

Keywords: audio materials, audiovisual materials.

The system of education at all level has changed, is changing and will continue to change as and when it is required. There is an agreement on all sides that the academic education is to be replaced by practical and dynamic education which is related to life. The main account in modern education is on the awaking of curiosity, the stimulation of creativity, the development of proper interests, attitudes and values and the building of essential skills such as independent study and capacity to think and judge for one. In modern education, students are encouraged to explore, to ask questions, to study creatively. In this modern education audiovisual aids are more important because in modern teaching learning process 85% of teaching is related to the audio visual aids. It is now established that audiovisual aids work as potent initiators. In the past the teacher was considered to be the sovereign as far as the teaching-learning process was concerned. The role of the students was mostly passive.

Modern trends have changed the face of educational world. Many progressive methods have come in the wake of these trends. Yet the traditional methods are not being given up altogether, they are being modified and adjusted to the changed concepts and situations.

Educational Technology can be called systematic approach to problems solving in the educational environment. Audio - visual aids are different types of tools that appeal to the sense of learning and vision and are used in classrooms for presentation of abstract information [1]. The term multimedia refers to the use of variety of other materials and techniques in combination. Each of these is chosen because of the particular contribution, it can make to total learning experience.

At present studies on teaching of English at primary level is of paramount importance. In the process of teaching and learning of English, the audio-visual technology is used by many schools, so the effectiveness of audio visual technology is unquestionable. In order to establish the effectiveness of the multimedia, the investigator has taken up a lot of experiments. The technological applications have invaded every field in industry where as the total applications have yet to be realized in the field of education. There are a number of students to prove that application of technology in education improves the achievement of

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.