Научная статья на тему 'ШАРҚ ТИЛЛАРИНИ ЎҚИТИШДАГИ МЕТОД ВА ИНТЕРФЕРЕНЦИЯЛАР'

ШАРҚ ТИЛЛАРИНИ ЎҚИТИШДАГИ МЕТОД ВА ИНТЕРФЕРЕНЦИЯЛАР Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
74
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Шарқ тиллари / талаба / метод / муаммо / ўқитиш / Oriental languages / student / method / problem / teaching.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Тухтасинов, И.М.

Ушбу мақола бугунги кунда оммолашиб бораётган шарқ тиллари яни корейс, хитой, япон ва араб тилларининг ўқитилиши борасидаги метод ва муаммолар юзасидан таҳлил олиб борилган ҳамда назарий ва амалай фикрлар баён қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHODS AND INTERFERENCES IN TEACHING EASTERN LANGUAGES

This article analyzes the methods and problems of teaching oriental languages, which are gaining popularity today, such as korean, chinese, japanese and arabic, and presents theoretical and practical ideas.

Текст научной работы на тему «ШАРҚ ТИЛЛАРИНИ ЎҚИТИШДАГИ МЕТОД ВА ИНТЕРФЕРЕНЦИЯЛАР»

К

0

ШАРЦ ТИЛЛАРИНИ УКИТИШДАГИ МЕТОД ВА ИНТЕРФЕРЕНЦИЯЛАР

d https://doi.org/10.5281/zenodo.6653331

Тухтасинов И.М.

СамДЧТИ профессори, педагогика фанлари доктори

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацола бугунги кунда оммолашиб бораётган шарц тиллари яни корейс, хитой, япон ва араб тилларининг уцитилиши борасидаги метод ва муаммолар юзасидан таулил олиб борилган уамда назарий ва амалай фикрлар баён цилинган.

Калит сузлар: Шарц тиллари, талаба, метод, муаммо, уцитиш.

ABSTRACT

This article analyzes the methods and problems of teaching oriental languages, which are gaining popularity today, such as korean, chinese, japanese and arabic, and presents theoretical and practical ideas.

Keywords: Oriental languages, student, method, problem, teaching.

КИРИШ

Хукуматимиз томонидан хорижий тилларни ургатиш ва урганиш тизимини ислох килиш ва ривожлантириш давлат сиёсати даражасига кутарилди. 2020 йил 19 майда "Узбекистан Республикасида хорижий тилларни урганишни оммалаштириш фаолиятини сифат жихатидан янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-5117-сонли карорида хам ахоли орасида хорижий тилларни урганишни оммалаштириш ва уларни мукаммал узлаштириш учун зарур шароитлар яратиш, давлат тилидан хорижий тилларга ва хорижий тиллардан давлат тилига профессионал таржима килиш услубиётларини яратиш хамда ушбу йуналишда мутахассисларнинг малакасини оширишда кумаклашиш, хорижий тилларни урганишни янада оммалаштириш буйича таклифлар ишлаб чикиш каби вазифалар белгиланган [1].

Самарканд давлат чет тиллар институтида хам карорда белгиланган вазифаларнинг ижросини таъминлаш максадида куплаб амалий ишлар боскичма-боскич амалга оширилмокда. Хрзирги кунда институтда 10 дан зиёд хорижий тиллар асосий ва кушимча тил сифатида талабаларга укитилиб келинмокда. Хусусан шарк тилларидан корейс, хитой, япон, араб, турк ва форс

тиллари асосий ва кушимча тиллар сифатида ургатилмокда. П^-5117-сонли карордан сунг хорижий тилларни укитиш сохасида «богча-мактаб-олий таълим ташкилоти-корхона» тамойилидаги узлуксиз таълим занжирини жорий этиш максадида ахолининг барча катламларига мос булган тилни урганиш буйича услубиёт ва тавсияларни ишлаб чикишни мувофиклаштириш вазифасидан келиб чикиб институт кошидаги академик лицейда барча шарк тиллари укувчиларга ургатилмокда шунингдек, шарк тилларига ихтисослашган мактабларни ташкил этиш буйича уз таклифларини билдирмокдалар.

Тил оламнинг лисоний манзарасини шакллантиришда икки жараёнда бевосита иштирок этади: унинг негизида олам манзараси шаклланади; тилнинг узи оламнинг бошка манзараларини изохлайди, улар махсус лексика ёрдамида тилга кириб келади ва унга узга маданият жихатларини хам олиб киради - деб таъкидлашади [2; 38-c.].

Тил туфайли инсон тафаккури бойийди, моддий дунёдаги нарса ва предметларни онги оркали идрок килиш, улар устидан мулохаза юритиш, уларга оид фикрларни суз билан ифодалаш имконига эга булади. Тил илк бошдан эътиборан хеч бир нарса билан алмаштириб булмайдиган хизматни, яъни инсон тафаккурида умумлаштирувчи вазифани бажариб келади [3;47-с].

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Мамлакатимизда шарк тилларини урганиш ва уни хаётга татбик этиш имкониятлари чет тилни кандай урганиш ва ургатиш керак деган саволга жавобни МЕТОД тушунчасини ойдинлаштириш йули билан топишимиз мумкин.

Метод атамаси бир неча маъноларни англатади. Улар куйидагилар:

методик принциплар иигиндиси; Тарихий методлар. Масалан, Грамматик таржима методи ёки Он гли коммуникатив метод ва б.

укитиш, ургатиш йули, усули; Жараён методлар. Муаллим нуктаи назаридан. Тушунтириш методи, Курсатиш методи ва б.

укиш, урганиш йули, усули; Жараён методлар. Укувчи нуктаи назаридан. Машкда иштирок этиш методи, идрок килиш ва солиштириш

EyryHru KyHga mapK thhhhh yKuram Y36eKucTOHga 3aMoHaBuft rarnap cu^arnga emnap opacuga KeHr oMManamu6 Sopumura KapaMacgaH 6u3HHHr ayguTopHAMroga 6up HenTa MyaMMonap MaB^yg. MyaMMO 6unaH 6up Karopga yHHHr TaBCH^BHH enuMura x,aM TyxTanu6 yTaMH3 (1.1-^aBanra KapaHr).

1.1-^agBan.

MapK th^HHH y^HTHmgarH MyaMMO^ap

5.

AygHTopHHgaru MyaMMO^ap

OHUH y^yB wpTura Ka6yn KHHHHaeTraH Tana6anapHHHr mapK Tunnapuga 6HHHM gapa^acu TeHr эмacпнгн.

Y^yB MaTepuanHuHr

eTumMacnuru.

^apcnuKnapHuHr roHan-mru Axmu эмacпнгн.

Typyxga Tana6anap

coHuHuHr omu6 6opumu.

^UCOHUH MyxuTHuHr MaB^yg эмacпнгн.

AygHTopHHgaru enuMHra TaBCHH^ap

MyaMMO^ap

Kopeftc, xutoh, anoH, apa6 TunnapuHu yKKTumga rypyx unuga kuhuk rypyxnapa a^para6 yprarum, atHu tuhhu axmu y3namTupraH Tana6a 6unaH y3namTupa onMaeTraH Tana6aHu rypyxnamrapum xaMga eHMa-eH yT^asum MaKcagra MyBo^uK 6ynagu.

Y36eKucTOHga fflap^myHOC onuMnapra Ba onuMnapHuHr KynupoK эtтн6op Kaparum KepaK 6ynraH MyaMMonapgaH 6upu 6y MaTepuannap xucoSnaHagu.

Y^yB MapKa3napuga mapK ramapuHu ypraHu6 KenraH Tana6anap OTMga yTunaeTraH gapcnuKHu yTraHnuruHu TatKugnamagu. HHCTuTyT Ba yHuBepcureraapga gapcnuKnapHu MyKaMManuruHu TatMuHnam ho3UM

^eT tuhhu yKuTumga Surra ayguTopuaga 12 Ta Tana6agaH opTuK 6ynca, ypraHum caMapagopnuru Tymu6 KeTagu. EyryHru KyHga ayguTopuaga 16 Tana6 rana6anap yKuMoKga. Tana6anap cohu KaHnanuK KaM 6ynca, 6unuM caBuacu myHna WKopu 6ynagu.

fflapK TunnapuHu ypraHumHuHr aHa 6up MyxuM xycycuara hucohuh MyxuT MaB^yg эмacпнгн ynyH Tana6anapHu

"Sharq tillarini o'qitishning dolzarb VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 24

masalalari" mavzusidagi ilmiy-amaliy ISSN 2181-1784

konferensiya SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

öyHgafi MyxuTHM ^g^amn, ran coxuönapn önnaH anoKara HMKumra нyнaптнpнmgaн nöopar AygnTopnagaH TamKapn Tanaöanap önnaH MynoKoT, TypncraK rypyxnap TapKMÖnga eKM e3ra Kypcnapga yKum ynyH KucKa MyggaTnn ca^apnap, aygnTopnaga onnHraH önnaMnapHn aManneTga MycTaxKaMnamra aHaga nyKyp ypraHnmra paFÖaT Synnmn MyMKMH.

X,03Hprn nafiTga afiHaH yKuram Ma3MyHHHH TaHnam Ba aHMKnamga энг Kyn MyaMMO Ba x,an этнпмaгaн KHHHHHHHHKnapHH KypnmnMro MyMKMH. By эсa 6yryH TatnHM ^apaeHn HaTH^agopnnrHHHHr nacafinmnra onnö Kenagu

fflapK Tnnnapnra yKuram MyaMMonapn Ba ynapHHHr cu^aTHHH omupum ynyH 6np HenTa Ma^öypufi mapraapra aMan Kunnm no3HM:

EupuHHuöaH, Basn^aHn Kyfiumga (xap 6np gapc Ba MamKnap MaKcagnHM öenranamga), mapK TMnnapKHMHr y3nra xoc xycycnaTnapKHM xucoöra onnö, «yKumgara önp TaMofinnnra OFnmMafi aMan Kunnm no3KM. By myHM

aHrnaTagnKM, yKyB MaTepnannHMHr aHra KKCMM aBBan yзпamтнpнпгaн MaTepnanHn xucoöra onraH xpnga Sep^amn no3KM Ba yHgaH MaHTKKaH Kennö HMKumn KepaK (nepornn^napHEHr Kanuraapn - nronKnap acocnga; nepornn^nap - Kanuraap acocnga; kkkm SyFaHnn cy3nap - 6np SyFaHnn cy3nap acocnga Ba x.K.). fflyHgaraHa MaTepnanHMHr yxmamnnrn, aHanornacn SyfinHa, accoцнaцнaпap acocnga yзпamтнpнпнmннн TatMnHnam MyMKKH, 6y эca mapK Tnnnapnra ypraramga KaTTa axaMnaT Kacö этagн. BomKana afiTraHga, MamFynoTHKHr MaKcagn - aHra rpaMMaTMK KyHMKMaHn maKnnaHTnpnm öynca, yHga ymöy MaKcagra эpнmнmгa xM3MaT KunagnraH öyTyH neKcnKa Tanaöa TOMoHngaH aBBanpoK yзпamтнpнпгaн Synnmn KepaK (aHra rpaMMaraK тyзнпмaнннг Tap^önfi kucmk öynraH neKcnK önpnnKnap, afiHMKca, epgaMnn cy3nap öyHgaH MycTacHo).

HKKumuöaH, yкuтнmнннг xap önp öocKunnga, xap önp önoKga (gapcga) Tanaöa y3 Macky-naTM xa^MnHn aHMK TacaBByp KKnamn KepaK, 6y MactynnaT neKcnK önpnnKnap Ba rpaMMaraK Konganapga cn^aT ^Mx,aTgaH, myHMHrgeK, KoMMyHMKaTMB ннтeнцнaпapнн TyFpn TymyHnm öopacnga maKnnaHraH KyHMKManap Ba ManaKanapga n^oganaHraH Synnmn no3MM. Bnp cy3 önnaH

K

0

aHTraHga, TanaSa xap Sup gapc ^apaeHuga HuMaHu ypraHumu KepaKHuruHu aHuK Sunumu ho3um (Suhum, KyHuKMa, ManaKanap).

YnuHHudaH, gapcnuK TanaSara y3uHu Ha3opaT Kunum, yKKTyBHura эca -SepunraH Ba3u$aHuHr Sa^apunumu Haru^acuHu Ha3opaT Kunum Ba Saxpnam umkohu^tuhu TatMuHnamu ho3um.

X,ap KaHgafi npegMeTra yKuTum MeToguKacuHu umnaS nuKum yHuHr, atHu TatnuM ^apaeHuHuHr acocufi TapKuSuH KucMHapuHu SenrunamHu Ha3apga TyTagu. TatnuM MaKcagu, yHuHr Ma3MyHu, ycyn Ba ycnySnapu, myHuHrgeK, yKffram BocuTanapu mynap ^yMnacugaH. CaHa6 yTunraH Sapna TapKuSuH KucMHap y3apo naMSapnac SoFHuKnurura KapaMaH, ynapHuHr Ma3MyHuHu aHuKnamHu aHHaH myHgafi KeTMa-KerauKga aManra omupum 3apyp. EynapHuHr Sapnacu yKurumHuHr acocufi MaKcaguHu aHuKnamgaH SomnaHagu. fflapK Tunnapu (Ba SomKa xap KaHgafi Tun)ra HucSaTaH SyHgafi MaKcagnapgaH ynTacuHu a^parum MyMKuH.

1. Tuhhu npo^eccuoHan ^aonuaT oSteKTu cu^aruga yKurum (maprau paBumga aKageMuK eKu ^unonoruK geS HoMHam MyMKuH).

2. ^eT tuhhu SomKa (HonuHrBucTuK) Ba3u$anapHu x,an Kunum BocuTacu cu^arnga yKuTum (maprau paBumga aManufi geS HoMHam MyMKuH).

3. ^eT tuhhu Honpo^eccuoHan кoммyннкaцнa BocuTacu cu^aruga yKuTum (aManufi eKu Maumufi geS HoMHam MyMKuH).

Ey pyfixarnuHr WKopucuga TypraH xap Sup MaKcag nacTga TypraH MaKcagnapHu y3 unura onumu MyMKuH, neKuH aKcuHna эмac. TatnuMHu Tammn этнmga SyHu Ha3apga TyTum 3apyp [5; 192-c.].

fflapK TunnapuHu aKageMuK (^unonoruK) gapa^aga yKuTum TatnuMHuHr энг cepMa3MyH Ba MactynuaTnu maKHu xucoSnaHagu. EyHgafi yKuTum Ha3apufi SunuMnapHuHr aHna KaTTa xa^MuHu эгaппam Ba ynap Heru3uga (xaM yMyMufi HyTKufi, xaM Maxcyc, MyaHaH KacS ^aonuaTu - TagKuKoTHunuK eKu aManufi ^aonuaTHu Sa^apumra fiyHanTupunraH) hucohuH KyHuKMa Ba ManaKanapHu maKnnaHTupumHu Ha3apga TyTagu. ffly Kagap Kyn Kuppanu Ba KaTTa xa^Mnu MaKcagra эpнmнmнннг Terumnu ycynnapu umnaS nuKunraH. Ycynnap эca, y3 HaBSaruga, TatnuMHuHr TerumHu Ma3MyHu Heru3uga SenrunaHagu Ba umnaS nuKuHaguKu, ynapHuHr MogguH KypuHumu yKyB MarepuannapugaH uSopaT Synagu.

XY.TOCA BA TAK^HO^AP

Xynoca kuhuS aHTraHga mapK TunnapuHu yKuTum Ba TamKun этнnнmн ^MxarugaH энг MactynuaTnu Ba MypaKKaS ®;apaeH SynuS, yHuHr gaBoMuga yKuTuHaeTraH maxcnapga TunHuHr acocufi ^Mxarnapu - ^oHeraKa, neKcuKa, rpaMMaruKa Syfiuna Sa3aBuH KyHuKMa Ba ManaKanap, myHuHrgeK, MyaHaH

8

К

о

даражадаги нуткий кобилиятлар шаклланади. Шарк тилларини бошлангич боскичда муваффакиятли укитиш учун, кейинги боскичларда хам, жараённинг хар иккала томони (укитувчи ва талабалар томонидан) улар олдида турган аник вазифаларнинг тушунилиши жуда мухим. Бунда узаро англашувни факат талаба муайян вакт мобайнида эгаллаши зарур булган билимларни, лексик ва грамматик минимумлар, куникма ва малакаларни пухта эгаллаб олиш (уларнинг номенклатурасини аниклаш) йули билангина таъминлаш мумкин. Буларнинг барчаси - шарк тилларини укитиш мазмуни компонентлари деб хисоблаш мумкин. Демак, шарк тилларини урганишнинг узига хос жихатлари укитувчи фойдаланган усул ва методларнинг узига хослигини белгилайди. Аудитория соатларининг нисбатан кам сони, куп кирралиликнинг булмаслиги, лисоний амалиёт учун имкониятларнинг чекланганлиги аудиториядаги машгулотларни пухта ва методик жихатдан тугри ташкил этилишини, талабалар мустакил ишлашлари учун аник курсатмалар ва унинг устидан катъий назоратни талаб килади. Бундай таълимни ташкил этишда шарк тилларига укитиш максадларини ва уларга мос таълим боскичиларини хам белгилаб олиш мухим. Укитишнинг давомийлигидан катъи назар, уни бошлангич, урта ва якуний боскичларга олиб чикиш энг макбул хисобланади.

АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. «Узбекистон Республикасида хорижий тилларни урганишни оммалаштириш фаолиятини сифат жихатидан янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида»ги 2021 йил 20 майдаги П^-5117-сон карори.

2. Ахророва Р., Шокирова М. О языковой картине мира // Тилшуносликдаги янги йуналишлар ва уларнинг муаммолари: Илм.-амал. семинар матер. - Т.: 2013. - Б. 37-39.

3. Йулдошев И., Шарипова У. Тилшунослик асослари. - Т.: Иктисод-молия, 2007. - 192 б.

4. Жалолов Ж. Чет тилни укитиш методикаси. Укитувчи нашрёти-матбаа ижодий уйи. Т- 2012. - 431 б.

5. Мигненко М.А. Формирование лингвокультурологической компетенции в процессе профессиональной подготовки иностранных военнослужащих: Дис. ... канд. пед. наук. - Тольятти.: 2004. - 209 с.

9

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.