Научная статья на тему 'Сеитумер Эминнинъ Къырым мевзулы лирикасы'

Сеитумер Эминнинъ Къырым мевзулы лирикасы Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
193
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СЕИТУМЕР ЭМИН / КРЫМСКОТАТАРСКАЯ ПАТРИОТИЧЕСКАЯ ПОЭЗИЯ / ПОЭЗИЯ ХХ ВЕКА / SEITUMER EMIN / THE CRIMEAN TATAR PATRIOTIC POETRY / THE POETRY OF XX CENTURY

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Джелилова Ленияра Шакировна

Крымскотатарский поэт, прозаик, публицист С. Эмин и его патриотическая поэтика исследуется нами впервые в ключе современной крымскотатарской поэзии. Высокий патетический слог С. Эмина обусловлен временем становления его как поэта (60-70 годы ХХ столетия). С. Эмин долгое время был известен и как крымскотатарский поэт, прекрасно пишущий стихи и на русском языке. Таковой сборник поэта был опубликован еще в 2000 году. Двадцать четыре поэтических сборника и статьи воспоминаний С. Эмина посвящены всегда и только трагическим судьбам народа, отличая литературное творчество С. Эмина глубоким психологизмом и веру в силу единства народа.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE CRIMEAN LIRYCS OF SEITUMER EMIN

The article deals with the poetry of Seitumer Emin, the Crimean Tatar writer. The author described his patriotic lyrics in the field of Crimean Tatar poetry for the first time. Seitumer Emin’s high pathetic syllable became the basis in his professional work (1960-1970, XX cent.). Seitumer Emin has become a famous Crimean Tatar writer, who was writing poetry in the Russian Language too. His first collection of poetry in Russian Language was printed in 2000 as a separate book. The 24 collections of poetry and articles of Seitumer Emin were dedicated to tragic destinies of Crimean Tatar people. That thing distinguished Seitumer Emin’s literary work from others, pointing out deep psychologism and faith in the strength of the unity of people.

Текст научной работы на тему «Сеитумер Эминнинъ Къырым мевзулы лирикасы»

КРЫМ И СЛОВЕСНАЯ КУЛЬТУРА

УДК 82:373-398

СЕИТУМЕР ЭМИННИНЪ КЪЫРЫМ МЕВЗУЛЫ ЛИРИКАСЫ

Джелилова Ленияра Шакировна,

кандидат филологических наук, доцент кафедры крымскотатарской литературы и журналистики Крымского инженерно-педагогического университета (Российская Федерация, г. Симферополь) e-mail: trysto@mail.ru

Аннотация. Крымскотатарский поэт, прозаик, публицист С. Эмин и его патриотическая поэтика исследуется нами впервые в ключе современной крымскотатарской поэзии. Высокий патетический слог С. Эмина обусловлен временем становления его как поэта (60—70 годы ХХстолетия). С. Эмин долгое время был известен и как крымскотатарский поэт, прекрасно пишущий стихи и на русском языке. Таковой сборник поэта был опубликован еще в 2000 году. Двадцать четыре поэтических сборника и статьи воспоминаний С. Эмина посвящены всегда и только трагическим судьбам народа, отличая литературное творчество С. Эмина глубоким психологизмом и веру в силу единства народа.

Ключевые слова: Сеитумер Эмин, крымскотатарская патриотическая поэзия, поэзия ХХ века.

Кириш. ХХ асырда Ватан Къырым акькьында шиирлерни уйкен несиль шаирлерде пек сыкь раст кельмекте. Бойле шаирлерден бири де С. Эмин эди. Онынъ, шиирлериндеки ватанперверлик, асретлик, Ва-

© Л. Ш. Джелилова, 2018

КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2018, №> 2 (29)

тангъа авеслик мевзулары энъ парлакъ тарзда ифаде этильген. С. Эмин бу дуйгъуларыны сонъраки несиль языджыларымызгъа да эсерлери иле ашлай [4]. Яшайышымызда юзь берген аллар озь аксини бедий эдеби-ятта тапа биле. Бу табий бир алдыр, чюнки иджат эткен языджы джеми-етни раатсызлагъан меселелерни, актуаль мевзу ве гъаелерни эсерлери вастасынен алемге еткизмеге тырыша.

Сейитумер Эминнинъ аят ёлу. Шаир 1921 сенесининъ 15 майыс куню, Багъчасарайнынъ Албат коюнде догъды. Шаир, несирджи ве тер-джиман оларакъ эдебий фаалиетинде булуна омрю боюнджа.

Генч Сеитумер он сыныф мектебини битирген сонъ район газети

«Ударник» те месуль секретарь олуп чалышты. Язылары Къырым-нынъ чешит периодик неширлерин-де басылды. 1941-де дженкке гонъюлли оларакъ кетти. Акъяр шеэр мудафаасында булунып яра-ланды. 1942-ден бери, Сочиге эва-куацияда булунгъан «Къызыл Къы-рым» газетинде чалышты. Къы-рымда партизанлыкъ япып, дигер тарафтан шиирлерини яза. Листовка ве «обращение»лерни язып дагъыта. Бу листовкаларда озь ши-ирлерини къуллана эди.

Сюргюнликтен сонъ «Фархад» ГЭСте культработник олуп чалышты. 1948-де сюргюн этильгенлерден бу ерде бир ансамбль топлай. Айны йылларда Госкино секторында чалышты. 1965-1971 сс. Ташкенттеки Гъ. Гъулам нешрияты къырымта-тар болюгининъ редакторы ола. Гъыябен САГУ алий окъув юртыны битире. Китаплары шулар: «Беяз чичеклер» (1968, Ташкент); «Атешли куньлер» (1969, Ташкент); «Ираде дерьясы» (1971, Ташкент).

1972-де Новороссийск шеэрине коче. Бу ерде кене Госкинода ча-лыша. Ватангъа асретликни ифаде эткен шиирлерни язып, неширлерде бастыра. 1977-де Краснодарда русча оларакъ «Опаленные волны» адлы шиирлер китабы чыкъа; 1980-де Краснодарда рус тилинде «Дорога» адлы шиирлер китабы чыкъа. 1990-ларда Къырымгъа кочип ерлеше. Украина культура эрбабы мукяфатыны къазангъан бир эдебиятчымыз-дыр. 1994-де Акъмесджитте «Сенинъ йылдызынъ» адлы романы не-шир этиле [18].

С. Эмин, 2004, Акъмесджитте вефат этти.

КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2018, №> 2 (29)

С. Эминнинъ Ватан мевзулы эсерлери. Ватанперверлик С. Эмин-нинъ эм шахсий омюринде, эм меслекий яшайышта пек белли оларакъ огге чыкъмакътадыр. Огълу дюньягъа кельгенде онъа озь коюнинъ адыны бере де Албат деп къоя. Къызы исе дюньягъа кельген сонъ адыны Лейля деп берелер. Шаир эр бир шииринде Ватаннны гизли-ден олса да ифаде этмеге тырыша. Лякин ашкъ мевзулы шиирле-ринде «ана топракъ», «ешиль ада», «денъиз», «чал далгъалар», «сель-би» киби Къырымнынъ табиатынен алякъалы бир такъым сёз ве ибаЭ-кинджи къысымда шаир даа терен тюшюнип, тамырларны хатырлай. Ватаннынъ топрагъыны санки инсаннынъ багъры, кокси оларакъ коре. Ве эдждатларны (деделерни) анъып, топракъны азиз бир мекян оларакъ косьтере.

Чокъ джефа корьген чыдамлы багърында Бабамнынъ, дедемнинъ мезары къалды. Яшлыгъым кечти топракъ-таш, дагъында... Сенинъчюн тельмирдим, юрегим талды. Асретли козьлерим ёлларда къалды...

Бутюн шиир боюнджа Къырымнынъ табияты, ташы-топрагъы, ёлла-ры, атта эски къабирлер, мезарлар инсанда асретлик дуйгъусыны къоз-гъалтан ве ватанны ис эттирген насылдыр нокъталар оларакъ ишлетиле. Бельки де, Онынъчюн коклерге Дегиль де, умютнен, Севгинен Ёлларгъа бакъам, Мен акъшам-саба... Гонъюльде

Къанатлар такъам... Бельки де,

Онынъчюн юрьгенде, Тенинъе, шай мукъйт басам...

Бу къысымда исе шаир озюни бир къуш мисалине чевире ве Ва-тан-Къырым устюнде кезинтиге чыкъып, ана-юртнынъ дюльберлиги-ни сейир эте.

Унутмам,

Бир вакъыт мен сени.

Башыма бинъ тюрлю белялар кельсе де,

Асрет кеттилер, сюргюнде,

Анам эм татам...

_КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2018, №> 2 (29)_

Онынъчюн, ольсем де,

Къалсам да омюрлик сакъларым сенинъчюн Севгимни,

Гонълюмде. 1965 с. [7, с. 31-33].

Шаирнинъ озю эр бир шииринде - «къальб», «гонъюль» ве «джан» сымасыдыр. Ана-ватаннынъ гузеллигини эм бульбуль сайрай, эм денъ-изнинъ далгъалары, эм де озен сувлары шырныкълы сеснен шувул-дайлар. Ватан сувы басит бир сув дегиль, мытлакъ - шербеттир. Ватан-нынъ коктеки йылдызлары да ич бир ерде парылдамагъандайын тек Къырым устюнде парылдайлар. МЕНИМ ЮРТУМ Меним юртум къаялы, дагълы... Анда йылдызлар йырлай бульбульдай. Сувлары салкъын, шербеттентатлы... Далгъалар устюнде ай ялдай.

Санки о бир топ гуль ялыда -Далгъалы денъизнинъ коксюнде. Дердинъе дерман тапарсын анда, Серин танъ еллери эскенде.

Шаир Къырым сёюне пек чокъ гузель синонимлер де къуллана: «ана-юрт», «ана-Ватан», «Ешиль Ада», «Азиз топракъ». Атта шаир ичюн ич бир вакъыт ватан оламагъан Озьбекистаннынъ Фергъанасыны да бу шиирде зыт маналы бир элемент оларакъ къуллана.

Башынъны чалманен саргъанда думан Кевдеси сачакълы ялыда, -Дерсинъ, келиндай бу ешиль Ада Дюньяда,

Тенъешсиз догъгъан.

Бугунь мен ойланам юртумдан авлакъта.

Бар аят джанлана

Козюм алдында.

Истер - сёг,

Истер - сев,

Мен сана мусафир кельдим гузель Фергъана.

Фергъана ичюн ялынъыз «гузель» сыфатыны къулланыр экенде, Ватан ичюн исе «назик келин» манасыны къуллана. Яни даима тазе, нарин, токъунылмаз, пак, кирленмез, тувгъан ве даима азиз Къырым. Къулан чёллеринъ бенъзер денъзиме. Памукълар обасын Чатыргъа ошатам. Сен кулип бакъсанъ да бенъзиме,

_KPblMCKM АРХИВ, 2018, №> 2 (29)_

Бу къара кедерли куньлерни унутмам.

Эмек бирлигинъ сес бере коклерге.

Толу дастархан - достларгъа софранъ.

Эгер де мен къайтыр экеним койге,

Яшынъны, къартынъны чагъырам мехман.

Лякин 6y шииринлде де шаир Озщьбек халкъына ве топрагьына миннетдарлыкъ ве вефа дyйгьyлaрыны бильдире. Буну да самимийлик иле беджере. ^ыяслав усулынен «кьаве - чайхана», «кьаве - чай», «дастархан - шфра», «дoст - мехман», «^улан чёллер - денъиз», <<шк чай - джезве» киби фаркьлы маналы (къырымтатар - oзьбeк) сёзлерни кьуллана.

Къурармыз ялыда къаве-чайхана...

Далгъалар коксюнде къаве, чай ичермиз.

Дост ве шадлыкънен къувана-къувана,

Земане ёлуны бирликте кечермиз.

Юреклер яныгъын сёндюрир кок чай.

Къайнасын джезвелер, къайнасын!

Къырымлы - докъсангъа кирген чал,

Къырымда яшасын, яшасын!... 1963 с. [7, с. 35]. •••

Меним ватанымда

Не къадар къая бар,

Мен бильмейим.

Саймадын.

Генчликте махрум къалдым мен олардан.

Мен оларгъа тоймадым.

Юрегим агълар.

Асретли шзьяшларым акьар... 1963 с. [7, с. 36].

Шаирнинь асыл сёнмеген ве тынмагьан ярасы - асретликтир. Буны тек Ватангьа асретлик oлaрaкъ кьайд эте билемиз. Инсан oлaрaкъ эр шейге малик бир шахс *(шаир), лякин буларнынь ич бир бахты ве кьадри ёкь Ватан ёкьлугьы бар экенде. Шаир oзюни даима Ватан oгьрyнa феда этмеге, кьурбан oлмaгьa азыр oлгъaныны ифаделей. ЭЙ, БАТАН!

Эй, Батан, гузель Батан.

Бар Дюньяга нам бердинъ.

Сенинъ ичюн джан къурбан.

Аллы-гуллю чемберсинъ.

КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2018, №> 2 (29)

Эй, BamaH, ана Ватан.

Санъа acpem mamaрлар.

Козьяш тёкип ёлларда

Сюргюнлюктeн къайталар.

Эй, Къырым, азиз BamaH.

Савулмагъан ярамсынъ.

Эй, BamaH, гузeль BamaH

TamapMbu^m, анамсынъ.

Эй, BamaH, Къири денъиз.

Чал дйлгъилар сeдасы.

Эй, BamaH, гонълюм тeмuз,

Дeрсuнъ баарь сабасы.

Татарлыкъ ватансыз, ватан да татарсыз олалмай. Бир инсаннынъ аячтында энъ муим, энъ ильки ихтияджлар: ватан, топракъ, ана, тиль, иман ве азатлыкъ. Булар эписи С. Эмин шиириетинде ильк сыраны алгъан къыйметлер.

Эй, BamaH, гузeль Ватан.

Дeстан олдынъ тuллeрдe.

Сeнсuнъ бабам, сeнсuнъ анам.

Сeнчюн яндыкъ джeнклeрдe.

Эй, BamaH, дживан BamaH.

Бульбуллeрuнъ охшайлар.

Сeрuн eллu сабаларынъ,

Гузeллeргe ошайлар.

Дюньяда къыймети, фияты оламагъан яки билинмеген, сатыламагъ-ан, денъишмеген ве гъайып этильмеген бир къач муим шей бар. Булар-нынъ энъ къыйметлиси, энъ биринджиси Ватандыр. Шаиримиз С. Эмин бутюн эдебий иджадыны бу мевзугъа, бу къыйметке багъышлагъаныны коре билемиз. Бу шаирде Ватан эм дживан (яни севгили), эм мерамет-ли ана, эм шевкъатлы баба, эм де сабий, къорчалавсыз бир бала ола-ракъ косьтериле. О бизге, биз де онъа мытлакъ ве даим мухтаджмыз ве ялынъыз онъа багълымыз.

Эй, BamaH, ана BamaH.

Бар Дюньяда тeк сeнсuнъ.

Эй, BamaH, дживан BamaH

Сенинъ ичюн джан къурбан [7, с. 61-62].

_КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2018, № 2 (29)_

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Нетидже. Земаневий къырымтатар назмынынъ белли темсильджи-лери озь бедииятларында къолай-къолай тапылгъан ифаделерни къул-ланмайып, джанлы тасвирнинъ янъы ёлларыны излемеге тырышалар. Лирик дуйгъунынъ асыл назиклигини ифаде этмеге ынтылувы дуюла. Бу хасиет шиириетимизнинъ сыфатча, кейфиетче осьмесине ёл берди. Шаир «Атешли куньлер» адлы шиир китабынен Ватан дженкининъ кунь-лерини, аскерлик яшлыгъыны хатырлай, Ватан-Къырым ичюн куреш-кенини ифаделей. Шаир юртына, тувгъан ерине, Къырым табиатына садыкъ эвлят оларакъ омюр кечирди. Эдебиятымызнынъ тарихында айрыджа муим ер алды [6, с. 159].

Къулланылгъан эдебият

1. Азизов, Дж. Алтын кузьнинъ пишкинлиги (С. Эминнинъ яратыд-жылыгъы акъкъында) / Дж. Азизов. - Йылдыз, 1987. - № 4. - С. 100102.

2. Ватарпервер дженкчи шаир (Сеитумер Эминнинъ 70 йыллыгъы мунасебетинен). - Йылдыз, 1991. - № 6. - С. 141.

3. Керимов, И. Халкънынъ азатлыгъы огърунда буюк хызмет / И. Керимов. - Йылдыз, 1983. - № 5. - С. 98-101.

4. Кокиева, А. (муэлл. ве тертип этиджи). Къырымтатар эдебияты-нынъ тарихы (9-ынджы сыныф ичюн) / А. Кокиева. - Акъмесджит : Къырымдевокъувпеднешир, 2002.

5. Мирошниченко, М. Кунештен бир парча. Къырымтатар шиириети антологиясы / М. Мирошниченко, Ю. Къандым // ХШ-ХХ асырлар. -Киев, 2003. - 786 с.

6. Эмин, С. Некролог / С. Эмин. - Йылдыз, 2004. - № 2. - С. 158.

7. «Сен олмасанъ...» (Языджы Сеитумер Эминнинъ догъгъанына 80 йыл толды). - Йылдыз, 2001. - № 3. - С. 146-148.

8. Фазыл, Р Къырымтатар эдебиятынынъ тарихы / Р Фазыл, С. Нагаев. - Акъмесджит, 2001. - С. 29-38.

9. Эмин, С. Эмен. Корьдинъми? Геджелер. Ёлджы. Сенинъ кулю-шинъ. Беяз чичеклер. Излеринъ. Ягъмур. Тюшюндже. Турналар. Узь-ме гонджелерни. Шиирлер / С. Эмин. - Йылдыз, 1983. - № 5. - С. 107109.

10. Эмин, С. Несиллер эшкъына. Шиир / С. Эмин. - Йылдыз, 1985. -№ 3. - С. 22.

11. Эмин, С. Ана топракъ. Шиир / С. Эмин. - Йылдыз, 1990. - № 5. -С. 74-79.

12. Эмин, С. Къозгъама эски дертлерни. Мен сени джойгъан сонъ... Тул къадын. Денъизге! Денъизге! Джами огюнде. Къырымлы татар-

_КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2018, № 2 (29)_

нынъ анты. Не къалды манъа. Джанымны якъты. Шиирлер / С. Эмин. -Йылдыз, 1992. - № 4. - С. 171-177.

13. Эмин, С. Джевиз тереги. Къузгъунлар. Сеферлер ёлунда. Шиирлер / С. Эмин. - Йылдыз, 1994. - № 2. - С. 100-105.

14. Эмин, С. Гъонъюльде аля доланыр ойлар... Ольсем де, къал-сам да. Къарылгъач. Корьмесин козюм... Байрамлар хайырлап. Шиирлер / С. Эмин. - Йылдыз, 1995. - № 2. - С. 40-45.

15. Эмин, С. Ана тили. Шиир / С. Эмин. - Йылдыз, 1998. - № 7. -С. 82.

16. Эмин, С. Сен олмасанъ... Если б не было тебя. / С. Эмин. -Симферополь : Доля, 2000. - 320 с.

THE CRIMEAN LIRYCS OF SEITUMER EMIN Dzhelilova Leniyara Shakirovna,

Ph. D. in Philology, Associate Professor chair of the Crimean Tatar Literature and Journalism Crimean engineering-pedagogical University (Russian Federation, Simferopol) e-m ail: trysto @m ail.ru

Abstract. The article deals with the poetry of Seitumer Emin, the Crimean Tatar writer. The author described his patriotic lyrics in the field of Crimean Tatar poetryfor the first time. Seitumer Emin's high pathetic syllable became the basis in his professional work (1960-1970, XX cent.). Seitumer Emin has become a famous Crimean Tatar writer, who was writing poetry in the Russian Language too. His first collection of poetry in Russian Language was printed in 2000 as a separate book. The 24 collections of poetry and articles of Seitumer Emin were dedicated to tragic destinies of Crimean Tatar people. That thing distinguished Seitumer Emin's literary work from others, pointing out deep psychologism and faith in the strength of the unity ofpeople.

Key words: Seitumer Emin, The Crimean Tatar patriotic poetry, The poetry of XX century.

References

1. Azizov, Dzh. Altyn kuznin pishkinligi (S. Eminnin yaratydzhylygy akkynda) / Dzh. Azizov. - Yyldyz, 1987. - № 4. - S. 100-102.

2. Vatarperver dzhenkchi shair. (Seitumer Eminnin 70 yyllygy munasebetinen). - Yyldyz, 1991. - № 6. - S. 141.

3. Kerimov, I. Khalknyn azatlygy ogrunda buyuk khyzmet / I. Kerimov. -Yyldyz, 1983. - № 5. - S. 98-101.

KPbIMCKHH ÄPXHB, 2018, № 2 (29)

4. Kokiyeva, A. (muell. ve tertip etidzhi). Kyrymtatar edebiyatynyn tarikhy (9-yndzhy synyf ichyun) / A. Kokiyeva. - Akmesdzhit : Kyrymdevokuvpedneshir, 2002.

5. Miroshnichenko, M. Kuneshten bir parcha. Kyrymtatar shiiriyeti antologiyasy / M. Miroshnichenko, Yu. Kandym // XIII-XX asyrlar. - Kiyev, 2003. - 786 s.

6. Emin, S. Nekrolog / S. Emin. - Yyldyz, 2004. - № 2. - S. 158.

7. «Sen olmasan...» (Yazydzhy Seitumer Eminnin dogganyna 80 yyl toldy). - Yyldyz, 2001. - № 3. - S. 146-148.

8. Fazyl, R. Kyrymtatar edebiyatynyn tarikhy / R. Fazyl, S. Nagayev. -Akmesdzhit, 2001. - S. 29-38.

9. Emin, S. Emen. Kordinmi? Gedzheler. Eldzhy. Senin kulyushin. Beyaz chichekler. Izlerin. Yagmur. Tyushyundzhe. Turnalar. Uzme gondzhelerni. Shiirler / S. Emin. - Yyldyz, 1983. - № 5. - S. 107-109.

10. Emin, S. Nesiller eshkyna. Shiir / S. Emin. - Yyldyz, 1985. - № 3. -S. 22.

11. Emin, S. Ana toprak. Shiir / S. Emin. - Yyldyz, 1990. - № 5. -S. 74-79.

12. Emin, S. Kozgama eski dertlerni. Men seni dzhoygan son. Tul kadyn. Denizge! Denizge! Dzhami ogyunde. Kyrymly tatarnyn anty. Ne kaldy mana. Dzhanymny yakty. Shiirler / S. Emin. - Yyldyz, 1992. - № 4. - S. 171-177.

13. Emin, S. Dzheviz teregi. Kuzgunlar. Seferler elunda. Shiirler / S. Emin. - Yyldyz, 1994. - № 2. - S. 100-105.

14. Emin, S. Gonyulde alya dolanyr oylar... Olsem de. kalsam da. Karylgach. Kormesin kozyum... Bayramlar khayyrlap. Shiirler / S. Emin. -Yyldyz, 1995. - № 2. - S. 40-45.

15. Emin, S. Ana tili. Shiir / S. Emin. - Yyldyz, 1998. - № 7. - S. 82.

16. Emin, S. Sen olmasan. Esli b ne bylo tebya... / S. Emin. -Simferopol : Dolya, 2000. - 320 s.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.