Научная статья на тему 'Relations between parents and their children'

Relations between parents and their children Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
289
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Акмеология
Ключевые слова
РОДИТЕЛЬСКО-ДЕТСКИЕ ОТНОШЕНИЯ / ГИПООПЕКА / ГИПЕРОПЕКА / РОДИТЕЛЬСКАЯ ПОЗИЦИЯ / ВОСПИТАТЕЛЬНЫЕ УСТАНОВКИ / RELATIONS BETWEEN PARENTS AND THEIR CHILDREN / HYPO CARE / HYPER CARE / PATERNAL ATTITUDE / EDUCATIONAL AIMS

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Savchenko S. L.

This article covers relations between parents and their children. Description of cognitive, behavioral and emotional components of paternal relations is given in this research; the types of paternal attitude to their children are disclosed.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Relations between parents and their children»

Литература

[1]. Трудовой Кодекс Российской Федерации

[2]. Казаков Ю.Н., Круглое О.А. Психологическая оценка стрессогенных реакций - М.: МПГУ, РАСН, 2011.

[3]. Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы и эмоции. М.: Изд -во Моск. ун-та, 1971.

[4]. МесконМ.Х., АльбертМ., Хедоури Ф. Основы менеджмента. Перевод с англ. АНХ при

Правительстве РФ. Изд. ДЕЛО - 2000.

[5]. Риман Ф. Основные формы страха: исследование в области глубинной психологии Пер. с нем. Э.Л. Гушанского 3-е изд. - М: Алетейа, 2000. - 330 а

Savchenko S.L.

RELATIONS BETWEEN PARENTS AND THEIR CHILDREN

Relations between parents and their children are the major subsystem of family relations as an integral system and they can be considered like a continuous, long-term and mediated by age features of child and parent relations.

Varga A.Y. gives the definition of the category «paternal attitude» (1) like the system of different feelings with respect to a child, the system of behavioral stereotypes, practiced in communication with a child, features of perception of a child, understanding of character and actions, -of personality of a child. In the structure of the category we can single out cognitive, behavioral and emotional components.

The notions of parents about character, needs, interests, abilities of a child, create the class of child's valuation features and form a part of cognitive component in the structure of paternal attitude. Educational aims and believes of parents in aggregate with valuation description of personality of a child, with predictions and motives of upbringing determine positions and lines of conduct in educational strategy, its tactics: methods of influence, of interaction, of communication with a child, forms of demands, quality control, type of disciplinary sanctions.

Hyper social aim of parents with respect to a child like an object of upbringing, cultivating heightened moral responsibility in a child, strict direction to sports, intellectual, creative, - social achievements, determines authoritarian line of conduct, which is realized in such educational tactics like heightened demands and unrelaxing control, strict punishments, which can be met by a child with confrontation with the help of all available ways.

Variants of educational positions of parents from hyper care to hypo care form different types of paternal attitude to children: from excessive care, attention and protection to formal attitude and peaceful coexistence, indifference and distancing, that can lead to connivance and rejection. Parents' authoritarianism is noticeable when hypo care takes place. When hypo care takes place, frequently it turns into connivance. Petrovsky A.V. asserts (3) that hyper care develops child's indifference and selfishness, leads to confrontation in the system of relations between parents and their children, frequently turns into «dictatorship from the bottom», into children's despotism. Maximized care doesn't let the child to become initiative, authoritative, it develops sel f-ishness and negativism, that complicates social contacts of becoming adult person. Kovalev S.V. (2) notes that false believes of parents, connected with placing at child's disposal «maximum of freedom» and minimum of control, frequently turn into formal performing of paternal duties, and such tactics of bringing up a child, which can directly be named connivance, adversely affect the developing of personality and the formation of its features. Varga A.Y., Berkowitz L., Levin K., Richardson R., Stolin V.V. say that connivance, accompanied by unconcealed dislike and the rejection of a child, is the most negative type of paternal attitude, forming hostile personality.

Unconscious aims, false believes, mistaken notions, nonrealistic expectations, wrong educational positions of parents, formal performance of their duties influence upon style of bringing up the children, upon psychological type of attitude towards them.

Different types of paternal attitude can be found in psychological literature (Baldwin A., Varga A.Y., Eidemiller E.G., Yustitskis V.V., Garbusov V.I. etc.)

One of many descriptions of the typology of family upbringing is the study of educational positions and aims of parents. Psychology of relations between parents and their children suggests the thesis of optimal educational position of parents - adequate, prognostic, flexible (A.I. Zakha-rov, Spivakovskaya A.A.) Adequacy of paternal position is an ability of parents to see and understand individual features of their child. Flexibility is an ability of parents to rearrange their influence upon their child according to the age of the child. Prognostics means that behavior of parents

must forestall appearance of new psychic and personal features of a child.(4) Aim of parents at autonomy, collaboration, cooperation, urge towards relations with the child based on democratic basis, as a rule, can't give rise to aggression of children. Contents of this educational strategy and of the type of paternal attitude are revealed the next way: parent is interested in affairs and plans of a child, tries to help, emphasizes, believes to a child, respects and encourages a child, takes child's opinion into consideration (Varga A.Y., Kovalev S.V., Petrovsky A.V., Spivakovskaya A.S., Stolin V.V.). Psychologically cooperation is an optimal and socially desired type of paternal attitude towards their child.

Changes of educational paradigm from attitude towards a child, like subject of bringing up, to humanist notion - a child as a subject of bringing up and equal in rights participant of relations, happened in the last quarter of XX century in the public minds is the basis of revision of concept of relations between parents and their children in direction of taking into consideration the position of a child like an active creator of this relations.

The bibliographic list

[1]. Varga A.Y., Smekhov V.A. Psychological correction of relations between parents and their children // Vestnik MGU «Psychology». - 1986. - № 4.

[2]. Kovalev S.V. Psychology of family relations. - M: Pedagogy, 1987.

[3]. PetrovskyA.V. Psychology and priorities of family education // Questions of education. -1983. - № 4.

[4]. Tsukerman G.A. Psychology of self-development. - M., 1995.

Степашина С.В.

РОЛЬ КОЛЛЕКТИВА В РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТА.

Термин «коллектив» произошел от латинского collectives - собирательный. Он означает социальную группу, объединенную на основе общественно значимых целей, общих ценностных ориентаций и совместной деятельности.

Коллектив - это развивающаяся социальная система. В зависимости от уровня развития различают складывающийся коллектив, т.е. находящийся в процессе своего становления и сложившийся «зрелый» коллектив, то есть коллектив с выработанной системой общественно значимых целей, четкой структурой отношений и форм совместной деятельности, органами самоуправления.

Общение людей в коллективе активизирует их социальное созревание. В коллективе проявляется процесс взаимного обогащения, развития его участников. Каждый член коллектива, с одной стороны, вносит в коллектив индивидуальный опыт, способности, интересы, с другой стороны, активно впитывает в себя то новое, что несут другие. В результате чего происходит расширение внутреннего мира каждого участника коллектива по средствам приобщения к тому, что составляет проявления внутреннего мира других членов коллектива.

Особенность человеческих взаимоотношений такова, что, воздействуя на другого, человек меняется сам. Воспитательно - развивающий эффект общения и сотрудничества людей в коллективе в большей мере определяется уровнем их культурно-нравственного развития. Чем более культурно развитым и духовно богатым становится студент по мере своего развития, тем более возрастают возможности его положительного влияния на других.

В коллективе в совместной деятельности осуществляется обмен информацией, согласование общих целей, взаимный контроль и коррекция действий, развивается способность понимать состояния и мотивы поступков других и соответственно на них реагировать. В опыте коллективных отношений формируется эмпатия, социальная чуткость, которая помогает психологически грамотно строить свое взаимодействие с партнёрами.

В непосредственном общении в коллективе человек приобретает умения поставить себя на место другого, воспроизвести в своем сознании логику и мотивы его поступков и действий. Через сопоставление с другими открывается возможность для создания индивидуумом себя как субъекта деятельности познания и чувств. В этом сравнении себя через оценку других заложен механизм формирования самосознания человека.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.