Жамият ва иннoвaциялap -Обществo и иннoвaции -Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
Development of enterprise products in students - as a factor of production problems for young enterprises
Lutfulla UBAYDULLAEV 1 Fotima ERGASHEVA 2
Namangan Engineering and Technological Institute, Namangan, Uzbekistan
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Article history:
Received January 2021 Received in revised form 15 January 2021 Accepted 20 February 2021 Available online 7 March 2021
Keywords: Youth
Entrepreneurship
Youth entrepreneurship
Entrepreneurial skills and
abilities
Peculiarities of
entrepreneurial activity
Support for the development
of youth entrepreneurship
Research
Problems
Recommendations
The development of youth entrepreneurship is one of the important issues in the field of youth employment. Today, among young people, there is a great desire for self-employment, and they try to independently support themselves financially. The article shows the share of young people in the population of our country, the share of young entrepreneurs in the structure of entrepreneurs. In the course of the study, we analyzed the questionnaires conducted among student youth and its results. Theoretical - generalization of data collected during the research; empirical - observation, questionnaires, interviews; analyzed using the methods of the logical approach. Identified problems in the development of youth entrepreneurship and developed recommendations for their solution.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Taлaбaлapдa тaдбиpкopлик малакасини pивoжлaнтиpиш -ëшлap тaдбиpкopлиги муaммoлapини бapтapaф этиш oмили сифатида
Калит çyзлap:
Ёшлap
Taдбиpкopлик Ёшлap тaдбиpкopлиги
АННОТАЦИЯ
Ёшлap бандлигини таъминлашда ëшлap тaдбиpкopлигини pивoжлaнтиpиш мух,им мaсaлaлapдaн биpи x,исoблaнaди. Бугунги кунда ëшлap ypтaсидa уз-узини банд килишга интилиш юк^и булиб, yзлapини мoддий
1 c.e.s., associate Professor of Management, Namangan Engineering and Technological Institute Namangan, Uzbekistan
2 Assistant Professor of Economics Namangan Engineering and Technological Institute Namangan, Uzbekistan E-mail: ergasevafotima77@gmail.com
Тадбиркорлик куникмаси
ва малакалари
Тадбиркорлик
фаолиятининг узига хос
хусусиятлари
Ёшлар тадбиркорлигини
ривожлантиришни
куллаб-кувватлаш
Тад;ик;от
Муаммолар
Тавсиялар
Операциядан кейинги асоратлар
томондан муста;ил таъминлашга харакат ;иладилар. Ма;олада мамлакатимиз ахолиси таркибида ёшларнинг улуши, тадбиркорлартаркибида ёш тадбиркорларнинг улуши курсатиб утилган. Тад;и;от давомида талаба ёшлар уртасида утказилган анкета суровлари ва унинг натижалари тах,лил этилган. Тад;и;от жараёнида тупланган маълумотлар назарий — умумлаштириш; эмпирик — кузатиш, анкеталаштириш, сухбат; манти;ий ёндашув усуллари ёрдамида тахлил этилди. Ёшлар тадбиркорлигини ривожлантиришдаги муаммолар ани;ланиб, уларнинг ечими учун тавсиялар ишлаб чи;илди.
Развитие предпринимательских навыков у студентов - как фактор преодоления проблем молодого
предпринимательства
_ АННОТАЦИЯ_
Ключевые слова:
Молодежь
Предпринимательство
Молодежное
предпринимательство
Предпринимательские
навыки и умения
Особенности
предпринимательской
деятельности
Поддержка развития
молодежного
предпринимательства
Исследования
Проблемы
Рекомендации
Послеоперационные
осложнения
Развитие молодежного предпринимательства - один из важных вопросов в сфере занятости молодежи. Сегодня среди молодых людей велико стремление к самозанятости, и они стараются самостоятельно обеспечивать себя в финансовом отношении. В статье показана доля молодежи в населении нашей страны, доля молодых предпринимателей в структуре предпринимателей. В ходе исследования были проанализированы анкеты, проведенные среди студенческой молодежи и его результаты. Данные, собранные в ходе исследования, были проанализированы с использованием методов теоретического обобщения, эмпирического наблюдения, анкетирования, интервьюирования; проанализированы с использованием методов логического подхода. Выявлены проблемы в развитии молодежного предпринимательства и разработаны рекомендации по их решению.
КИРИШ
Ёшларни иш билан таъминлаш муаммолари асосан - мамлакат саноатининг ривожланиш даражаси, ижтимоий-и;тисодий сохддаги узгаришлар, демографик вазиятнинг холати, соглигининг жисмоний ва рухий холатининг узгариши, стандартларнинг пасайиши ахолининг хаёти ва ижтимоий-и;тисодий омилларнинг ёшлар турмуш тарзига таъсири каби объектив жараёнлар билан богли;.
Одатда, 25 ёшдан 30 ёшгача булган ёшлар алла;ачон касбий стратегиясини белгилаб олган ва маълум бир иш тажрибасига эга буладилар. Х,аётларининг шу даврида, уларнинг аксариятини алла;ачон оиласи бор ва улар таклиф ;илинган иш учун ю;ори талабларни ;уя бошлайдилар. Ёшлар мехнатига паст бахо бериш, мехнат адаптациясидаги муаммолари, мехнат фаолияти мотивациясини ;они;арсизлиги каби муаммолар сабабли ёшлар орасида янги иш жойларини
топиш ;ийин булиши мумкин. Шу билан бирга, ахолининг ушбу тоифаси томонидан ишнинг етишмаслиги жуда огри;ли тарзда ;абул ;илинади ва огир ижтимоий, психологик о;ибатларга олиб келиши мумкин [1].
Х,озирги кунда мамлакатимизда расман иш билан банд булмаган 1 миллион 400 мингга я;ин аёллар ва ёшлар бор. Хотин-;излар уртасида ишсизлик даражаси 13 фоиз, ёшларда эса 15 фоизни ташкил этмо;да. Фаргона, Самарканд, Андижон, Цаш;адарё ва Тошкент вилоятларида бу курсаткич ю;ори. Шу билан бирга, бугунги кунда ;урилишда 104 минг, коммунал сохада 71 минг, хизмат курсатиш сохасида 68 минг, енгил саноатда 46 минг нафар мутахассисга эхтиёж мавжуд[2].
Бундай холатда ёшлардаги ишсизликнинг салбий о;ибатларини олдини олиш учун уларни иш билан таъминлаш асосий муаммолардан биридир. Х,озирда мамлакатимизда 15-29 ёшдагиларнинг сони 8,66 млн.нафарни ёки мамлакат ахолисининг 25,5 фоизини ташкил ;илмо;да.
Илмий тад;и;отлар шуни курсатадики, мехнатга лаё;атли ахолининг 10-15 фоизидан купроги тадбиркор булишга мойил. Биро;, тадбиркорлик фаолияти учун ;обилияти мавжуд булса, соли; ва бош;а давлат ;онунлари доирасида имтиёзлар булса, ;уллаб-;увватлаш йуллари тугрисида хабардор булса янада купро; ёшлар тадбиркор булишни истайди.
Шу билан биргаликда, талабаларда тадбиркорлик куникма ва малакаларини ривожлантиришда янги билимларни берибгина ;олмай, балки узгарувчан ра;обат шароитида муваффа;иятли бизнес учун зарур булган фазилатлар хам шакллантирилади.
Бундан келиб чи;иб шуни таъкидлаш мумкинки, ёшлар билан олиб бориладиган ижтимоий-и;тисодий ишлар бугунги кундаги долзарб булиб, ёшларни мехнат фаолиятига максимал даражада жалб ;илиш ва уларнинг бандлигини оширишни та;азо этади. Стратегик ну;таи назардан, мамлакатимизнинг молиявий, ижтимоий, и;тисодий, илмий ресурсларни оширишга ;одир ёшларни тайёрлаш давр талаби булиб, унда бозор и;тисодиёти шароитида ёшларнинг тадбиркорлик куникма ва малакаларини ривожлантириш хамда, ахолининг уз-узини иш билан таъминлашни ;уллаб-;увватлашга эътибор бериш, бу борадаги муаммоларни бартараф этиш мухим вазифалардан эканлигини ифодалайди.
МАВЗУГА ОИД АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ
Ёшлар тадбиркорлигини ривожлантириш - кичик бизнес ва хусусий тадбиркорликни ривожлантиришнинг зарур стратегик манбаси хисобланади десак муболага ;илмаган буламиз. Бугунги и;тисодий-ижтимоий ривожланиш ёшлар олдига ижтимоий институтлар билан биргаликда и;тисодий, сиёсий ва маънавий сохаларда узаро ало;ада фаол иштирок этиш вазифаларини ;уймо;да. Ёшлар тадбиркорлиги, уларни ташкил этиш ва ривожлантириш, бу борада ёшларнинг куникма ва малакаларини ривожлантиришга хос ёндашувлар борасида ;атор олимлар тад;и;от ишларини олиб борганлар.
Тадбиркорлик субъектлари таркибига —тадбиркорлик ва даромад келтирадиган мехнат фаолияти билан шугулланиш истагида булган ёшлар тадбиркорлиги субъектлари хисобланган 18 ёшга тулган 30 ёшдан ошмаган ёшлар хам киради[3].
Лeкин ëшлap тaдбиpкopлигини тaдк;ик; этгaн aдaбиëтлap Уpгaнилгaндa 15 ëшдaн 35 ëшгaчa булган ëшлap xaм бу к;aтлaмгa киpитилиб Уpгaнилгaнлигини кyзaтишимиз мумкин.
Шaxмoмeтьeвa M.P. кичик вa Уpтa бизнecни pивoжлaнтиpиш учун зapyp cтpaтeгик мaнбa бу ëшлap тaдбиpкopлиги[4] эганлигини Уз илмий ëндaшyвидa ëpитиб yтгaн.
Бoзopнинг к^ттик; paк;oбaти шapoитидa ëш фyк;apoлap уз бизнecини тaшкил этиш вa уз-узини иш билaн тaъминлaшни pивoжлaнтиpиш иcтик;бoллapи xa;^a тoбopa кyпpoк yйлaшмoкдa. Ëшлap ишчи кучининг энг иcтик;бoлли тoифacидиp. Дaвлaтдa aмaлгa oшиpилaëтгaн cиëcaтнинг изчиллиги минтaк;aвий вa мyниципaл дapaжaлapдa куп жиxaтдaн ëшлap тaдбиpкopликфaoлияти иштиpoкигa бoFлик;[5] -дeя уз фи^ини бaëн этaди Mepкyлoв П.А.
Сунгги йиллapдa eтaкчи мaмлaкaтлap ик;тиcoдиëтидa ëшлap ишcизлиги кecкин мyaммo булиб к;oлмoк;дa. Бу глoбaл мyaммoни eчишдa ëшлap тaдбиpкopлиги acocий вocитa бyлгaни учун мухим Уpин тyтaди. Cтaтиcтик кypcaткичлapгa кypa, дyнë бyйичa 18 дaн 30 ëшгaчa бyлгaн тaxминaн 300 миллиoн ëшлapнинг дoимий иш жoйлapи йу; ëки yмyмaн ишcизлapдиp[6].
Е.Г Шумикнинг фи^ига кypa эca, ëшлap тaдбиpкopлигикичик вa Уpтa pивoжлaниши xиcoбигa ицтигадий pивoжлaнишнинг дpaйвepи булиши, фeдepaл бюджeтни тyлдиpиши, шyнингдeк, иннoвaциoн Foялapни aмaлгa oшиpиши мумкин...Шу билaн биpгa, ушбу тoифaдaги фyк;apoлap уз бизнecлapини бoшлaш вa pивoжлaнтиpишдa yзигa xoc мyaммoлapгa дуч кeлишaди. Ëшлap тaдбиpкopлигининг энг мухим тoмoнлapини aник;лaш жapaëнидa, ëшлap тaдбиpкopлигининг pивoжлaнишигa ту^инлик к;илaдигaн мyaммoлapнинг yчтa гypyxи мaвжyд: шaxcий ëки мoтивaциoн; тaжpибa вa кacбий билимлapнинг eтишмacлиги; ;^нун чик;apиш[7].
Лapичeвa A.A., Пeтpищe В.И., Cимoнoв C.r., Гpoшeвa Л.И. вa Kocтыpeвa Д.Э. лapнинг тaъpифичa, тaдбиpкopлик coxacидa — тaжpибa, пpoфeccиoнaл вa aник; билимлapнинг eтишмacлиги, к;Уллaб-к;yввaтлaшдa дуч кeлaдигaн мyaммoлap 6op.
Taълим нaзapий acocни яpaтaди, aммo aмaлиëт xa;^a гaп кeтгaндa, купчилик к;aepдaн бoшлaшни билмaйди... Taдбиpкopликни к;Уллaб-к;yввaтлaш инcтитyтлapи фaoлияти xaм ëшлap бизнecини pивoжлaнтиpишгa eтapличa йyнaлтиpилмaгaн. Бу epдa шуни тaъкидлaш кepaкки, ëш тaдбиpкopлapни к;Уллaб-к;yввaтлaш pивoжлaниш мexaнизмини ишлaб чи;иш кepaк[8].
Дeмaк, ëшлap тaдбиpкopлигини pивoжлaнтиpишдa yлapдa тaдбиpкopлик билим, кyникмa вa мaлaкaлapини eтишмacлиги мyaммocигa дуч кeлинмoк;дa. Taдбиpкopлик кyникмa вa мaлaкacини pивoжлaнтиpиш пpoвapддa тaлaбaлapдa тaдбиpкopлик фaoлиятини к;aндaй тaшкил этиш, yндaги юзaгa кeлиши мумкин бултн мyaммoлapни eчa oлишигa имкoн яpaтaди дeб yйлaймиз.
TAДKИKOT METOДOЛOГИЯCИ
Taдк;ик;oт ишидa ëшлap тaдбиpкopлиги бyйичa мaълyмoтлap шaкллaнтиpилди, Уpгaнилди. Tyплaнгaн мaълyмoтлap acocидa нaзapий — yмyмлaштиpиш; эмпиpик — кyзaтиш, aнкeтaлaштиpиш, cyxбaт; мaнтик;ий ëндaшyв ycyллapдaн фoйдaлaнилди.
TА^ЛИЛ ВА НАТОЖАЛАР
Taдбиpкopлик фaoлияти бу — таваккалчилик acocидa ишлаб чикapиш oмиллapидaн caмapaли фoйдaлaниш жapaëни булиб, унда иннoвaтopлик, ишбилapмoнлик, махеуе кoбилиятлapни тула ишга coлгaн xoлдa юкopи ижтимoий, иктиcoдий caмapaгa эpишиш xиcoблaнaди.
Бу бopaдa зaмoнaвий билим ва кyникмaлapгa эга, мамлакатнинг мунocиб кeлaжaги учун жaвoбгapликни уз зиммаеига oлa биладиган бapкaмoл мaкcaдгa интилувчан ва cepFaйpaт ëшлapни тapбиялaш мамлакатни бapкapop ва илдам pивoжлaнтиpишнинг энг мухим шapтидиp[9].
Pecпубликaдa фaoлият юpитaëтгaн тaдбиpкopлик cубъeктлapининг 22,9 фoизи (106 минг 574 таеи) 30 ëшгaчa булган ëшлap x^cacrna тyFpи кeлaди. Якка тapтибдaги тaдбиpкopлapнинг 21,5 фoизини (71 минг 467 тани) 30 ëшгaчa булган ëшлap ташкил этади. Шунингдeк, мамлакатда 3,4 мингга якин ëш фepмepлap, 7,8 мингга якин ëш xунapмaндлap фaoлият юpитaди[10].
Мамлакатимизда бугунги кун ëшлapигa aлoxидa эътибop бepилиб, улapгa биp Kaтop имтиëзлap бepилмoкдa, билим oлишлapи ва тaдбиpкopлик фaoлиятлapи бoшлaш ва oлиб бopиш учун кулaйликлap, кepaкли шapт-шapoитлap яpaтилмoкдa. Жумладан, "Ëшлap кичик caнoaт зoнaлapи"ни ташкил этилиши, "Лoйиxaлap фaбpикa"лapи, "Ëшлap муpoжaaти" элeктpoн плaтфopмacи, oилaвий тaдбиpкopликни pивoжлaнтиpиш бopacидa имтиëзли кpeдитлap бepиш, ëшлapнинг илFop Foялapи acocидa лoйиxaвий таклиф ва биз^е peжaлapини тaйëpлaб бepиш каби чopa-тaдбиpлapни амалга oшиpиш шулap жумлаоига киpaди[11].
Олиб бopaëтгaн тaдкикoт ишлapимизнинг тахлили шуни кypcaтмoкдaки, бугунги кун ëшлapидa уз-узини мустакил мoддий тoмoндaн таъминлаш иотаги жуда юкopидиp. Улapдa тaдбиpкopлик фaoлиятини ташкил этиш Foялapини мавжудлиги, бу фaoлиятни кажи coxaлap дoиpacидa oлиб бopиш буйича мустакил фикpгa эгaлap. Taдбиpкopлик фaoлиятлapини ташкил этишга ^npo; yзлapидaги мустакил мoддий тaъминoтни йулга куйиш истаги, oилa aъзoлapининг фикpи, бoшкa дycтлapи билан булган cуxбaтлapи, oлийгoxдaги тaлaбaлap билан булган мушoxaдaлapни оабаб килиб кypcaтмoкдaлap. Бу туFилгaн Foялapни амалга oшиpиш учун тули фaoлиятлapдa дapoмaд кypишни peжaлaштиpгaнлap. Жумладан, ишлаб чикapиш ва хизмат кypcaтиш coxaлapидa^ нoн ва нoн мaxcулoтлapи, гушт ва гушт мaxcулoтлapи, кaндoлaт, мaкapoн мaxcулoтлapи ишлаб чикapиш, оут ва оут мaxcулoтлapи кайта ишлаш, пиота кaдoклaш, умумий oвкaтлaниш xизмaтлapи, бeдaнa гушти ва тухумини eтиштиpиш, пappaндaчилик, чopвaчилик, баликчилик, acaлapичилик, бoFдopчилик, куëнчилик, иccикxoнaлap ташкил этиш, гуллap eтиштиpиш, ëFoч ва алюмин пpoфилдaн эшик ва дepaзaлap, мeбeль, бaннepлap ишлаб чикapиш, пахтани кайта ишлаш, гузаллик caлoни, capтapoшxoнa, cпopт ceкциялapи ва фитнec клублap ташкил этиш, фoтo ва видeo xизмaтлapини ташкил этиш, дизaйнepлик, тaйëp кийимлap тикиш, кoмпьютep xизмaтлapини кypcaтиш, зapгapлик буюмлapини тaъмиpлaш, маиший xизмaтлap ташкил этиш, маиший тexникa тaъмиpлaш, aвтocepвиc xизмaтлapи, вeлocипeдлap ижapacи, пайвандлаш xизмaтлapи, укув мapкaзи ташкил этиш, axoли учун aгpoтexникa хизмати, eткaзиб бepиш хизмати, тeлeфoн тaъмиpлaш, буxгaлтepия xиcoби ва аудит хизмати, «Ёш тaдбиpкopлap» кoвopкинг мapкaзи, "Ëшлap мexнaт гузapи" мажмуааини ташкил
этиш вa бoшк;a шу кaби фaoлиятни тaшкил этиш, дapoмaдлapини шaкллaнтиpишни мaк;caд ;илиб кyйгaнлap[12].
Ëшлap тaдбиpкopлигини pивoжлaнтиpишни к;Уллaб-к;yввaтлaш зapyp, чунки ëшлap жaмиятнинг дитамик ц^ми бyлгaни учун тaдбиpкopликдa кepaкли caлoxиятни тaшкил к;илaдилap. Ëшлap тaдбиpкopлигидa биpoз мypaккaблик тoмoни бopки, бу coxaдa ëшлap cиëcaти мacaлaлapи билaн шyFyллaнyвчи xoкимият opгaнлapи тoмoнидaн aлoxидa эътибop тaлaб этилaди. Taъкидлaш жoизки, ëшлapнинг acocий ц^ми oлий у;ув юpтидa тyплaнгaн. Taлaбa-бy мycтaк;ил xaëт ocтoнacидaги шaxc булиб, у уз xycycий ишини тaшкил этиш opк;aли yзигa ишoнч йулини oчиши мумкин.
Биpoк;, мaмлaкaтимиздa ëшлap xaм тaдбиpкopлик фaoлиятини тaшкил этишдa xapaжaтлap, мacъyлият вa paк;oбaт билaн бoFлик; к;ийинчиликлapгa, дуч кeлмoкдa. Яъни, ëшлap тaдбиpкopлик фaoлиятлapини бoшлaшдa фaк;aт Foя билaн чeклaняптилap, xoлoc. Aйpим ëшлapимиз бepилгaн имкoниятдaн мaк;caдли фoйдaлaнишни билмaйдилap. Maxcyлoтигa бoзop тoпишдa к;ийинчиликлapгa дуч ^ляпти, шyнингдeк, ëш тaдбиpкopлapнинг мaълyм ц^ми фaoлиятини мyддaтидaн oлдин тyxтaтишгa мaжбyp буляпти.
Taдк;ик;oт мaълyмoтлapни тaxлил ;илиш нaтижacидa ик;тиcoдиëт тaълим coxacидaги 18-26 ëшдaги тaлaбaлapнинг тaдбиpкopлик бyйичa кyникмa вa мaлaкaлapи, тaдбиpкopлигини тaшкил этиши бyйичa фaoллиги aник;лaнди.
Taдк;ик;oтдa жaми 437 киши иштиpoк этди. Taдк;ик;oт жapaëнидa иштиpoкчилapдaн кyйидaги caвoллapгa фи^ билдиpишлapи cypaлди:
1.Cиздa тaдбиpкopликни бoшлaш Foяcини шaкллaнтиpгaн мaнбaни кypcaтинг.
2Дaйcи coxaлapдa тaдбиpкopлик билaн шyFyллaнишни peжaлaштиpгaнcиз?
3. Cизнингчa, ëшлap учун уз бизнecини бoшлaш ocoнми?
4. Уз бизнec Foянгиздaн вoз кeчишнинг мумкин булган caбaблapи?
- мoлиявий мaблaFни eтишмacлиги;
- тaвaккaлчиликдaн к;Уpк;иш;
- уз бизнecингизни бoшлaш учун eтapли билимни вa тaжpибaни йу;лиги;
- дaвлaт тaдбиpкopликни зaиф кУллaб-кyввaтлaйди
5. БoшлaнFич тaдбиpкopлapни дaвлaт тoмoнидaн к;Уллaб-к;yввaтлaш чopaлapи xaкидa билacизми?
6.Уз биз^^^^ни oчишдa дaвлaт кyмaгидaн фoйдaлaнишни peжaлaштиpяпcизми?
7. Нимa учун тaдбиpкopлик кyникмa вa мaлaкaлapини эгaллaмoкдacиз ëки эгaллaмoк;чиcиз? Taдбиpкopлик билaн шyFyллaнишгa нимa тypтки буляпти?
8. Cизнинг фикpингизчa бугунги кyндa кaйcи фaoлият coxacигa тaлaб куп бyлмoкдa?
CУpoвнoмaдa иштиpoк этyвчилapнинг жинcи вa ëши xaкидa мaълyмoтлapни Koлдиpишлapи cypaлгaн булиб, бyнгa кepaкли мaълyмoтлapни бeлгилaгaнлap.CУpoвнoмaгa жaвoб бepгaнлapнинг 6 фoизи ëки 26 нaфapи aëллapдиp, 94 фoизи ëки 411 нaфapи эpкaклapдиp. Иштиpoк этгaнлapнинг Уpтaчa ëши 22 ëшни тaшкил ;илди.
Taлaбa ëшлapдa тaдбиpкopлик фaoлиятини бoшлaш Foяcини шaкллaнтиpгaн мaнбaгa oлийгoxдaн тaшкapидaги дУcтлapи (29,8 %), oилa aъзoлapи (19,1%),
оммавий ахборот воситалари, медиалар (газета, журнал, радио, телевидения, интернет ва шу каби бош;алар) (17 %), тадбиркорликка оид аввалги лойихалар (16,1 %) ва бош;алар(18%)ни курсатиб утганлар.
1-расм.Талабаларда тадбиркорлик фаолиятини олиб бориш тоясини
шакллантирган манбалар.
Талаба ёшларни ;айси сохада тадбиркорлик ;илишни режалаштирганликларини суралганда, уларнинг аксарияти ишлаб чи;ариш сохаларида (32,6 %), савдо сохасида (24 5%), ;ишло; хужалик сохасида (19,8 %), молиявий хизматлар курсатишда (7,4 %), маркетинг, дизайн йуналишида (4,9%) ва бош;а бир ;атор сохаларда (10,8%) тадбиркорлик фаолиятини ташкил этишни режалаштирганликларини билдирганлар.
Ишлаб чикариш Савдо
^ишлок хужалиги Молиявий хизматлар Маркетинг, дизайн Бошкалар
-
24,5
-
19,8
— ■ 7,4
= 4,9 10,8
0
5
10
15
20
25
30
35
2-расм. Талаба ёшларни тадбиркорлик ;илишни режалаштирган сохалари
Талаба ёшларга уз бизнесини бошлаш осонми, деган саволга купчилик салбий жавоб берган. Респондентларнинг 64 фоизи ёшлар учун тадбиркорлик фаолиятини бошлаш ;ийин деб хисоблайдилар. Улар бунга иккита асосий сабабни - биринчиси бизнес фаолиятини бошлаш учун сармояни етишмаслиги, иккинчиси бу сохада муста;ил билим, куникма, малака ва тажрибани етишмаслигини курсатиб утганлар.
Ёшлар уз бизнес гоясидан воз кечиши мумкинми, агар мумкин булса унинг сабабларини нималарда деб билишини суралганда, аксарият ;исми фаолиятни ташкил этиш ва бошлаш учун молиявий маблагни етишмаслиги (48%), таваккалчилик ;илишга ;ур;иш (19,5 %), малака ва тажрибани етишмаслиги (30,5 %) ва бош;алар(2 %)ни курсатиб утганлар.
Бошлангич тадбиркорларни давлат томонидан ;уллаб-;увватлаш чоралари ха;ида биласизми ва уз бизнесингизни очишда давлат кумагидан фойдаланишни режалаштиряпсизми деган саволларимизга респондентлар 52 фоизи бундай давлат томонидан ;уллаб-;увватлаш чоралари мавжудлиги тугрисида маълумотга эга. Цолган 48% мавжуд имкониятлардан бехабар.
Давлат томонидан ;уллаб-;увватлаш чоралари тугрисида маълумотга эга булган респондентларнинг 64 фоизи келажакда ушбу имкониятлардан фойдаланишни режалаштирган, ;олган 36 фоизи салбий жавоб берган.
Умуман олганда, бошлангич тадбиркорларни давлат томонидан ;уллаб-кувватлаш чораларини куллаш исти;боллари тугрисида саволга жавоб берганларнинг барчаси ижобий фикр билдириб, ;уллаб-;увватлаш воситаларидан фойдаланишга тайёр.
Талаба ёшлардан нима учун тадбиркорлик куникма ва малакасини эгалламо;чисиз деган саволга улар томонидан куйидагича жавоблар берилган:
- шахсий хаётни яхшилаш ва (ёки) бадавлат булиш - 26,7 %;
- узгарувчан иш ва;тига эга булиш истаги - инсон узига ё;адиган ишни, узи хохлаган пайтда бажариш эркинлиги - 18,9 %;
- кушимча даромад олиш ва сармоя йигиш, мисол учун кучмас мулк шаклида-16,7 %;
IScience
- буш ва;тни иш билан банд ;илиш (зерикишдан ;очиш) - 7,8%;
- у;ишни тугатиш ва;тида даромад курадиган ишни топа олмаслигим эхтимоллигини ю;орилиги - 15,6% ва бош;алар (14,3%) деб жавоб берганлар.
1
Буш вактни иш билан банд килиш Шахсий хдётни яхшилаш ёки бадавлат булиш Узгарувчан иш вактига эга булиш истаги
^ушимча даромад олиш ва сармоя йигиш
Укишни тугатиш вактида даромад курадиган ишни топа олмаслигим эх,тимоллигини юкорилиги
Бошкалар
7, 8
1
18,9
| 16,7 | 15,6 14,3
н
26,7
5 10 15 20 25 30
0
4-расм. Талаба ёшларни тадбиркорлик куникма ва малакасини эгаллаш сабаблари
Суровномадаги саволлардан бири респондент ну;таи назаридан энг куп талаб ;илинадиган фаолият сохаларига - ахборот технологиялари сохаси, умумий ов;атланиш ва курилиш сохалари, гузаллик салонлари, психолог маслахатлари, онлайн маслахат бериш хизматларини курсатиб утганлар.
Ю;оридаги тад;и;от курсаткичлари натижаси шуни курсатмо;даки, ёшларни уз тадбиркорлик фаолиятини ташкил этишда ;уйидаги муаммолар мавжуд:
- тадбиркорлик фаолиятини ташкил этиш борасида билим, куникма, малака ва тажрибани етишмаслигини;
- ёшларда тадбиркорлик фаолиятига доир вазиятлар тугрисида тор тасаввурларни эгалиги;
- ёшлар тадбиркорлигида банклар томонидан бериладиган кредит муддатлари чузилиб кетиши, паст фоизли кредитларга эхтиёжни катталиги;
- ёшларни мавжуд имкониятлардан хабардорлик даражаси пастлиги, ;уллаб-;увватлаш борасидаги маълумотларнинг етишмаслиги;
- ёшлар тадбиркорлигини ;уллаб-;увватлаш инфратузилмасининг самарасини пастлиги;
- ёшлар тадбиркорлигини ахборот билан ;уллаб-;увватлашни ривожланмаганлиги ва бош;алар.
Пайдо булган муаммоларни хал ;илиш мамлакатимизда кулай ишбилармонлик мухитини яратишга ва мамлакатнинг и;тисодий усишига каратилган давлатнинг устувор ма;садларига эришишга ёрдам беради.
Талабаларда тадбиркорлик фаолиятларини ташкил этишни ривожлантириш учун талабаларнинг онгида тадбиркорнинг ижобий киёфасини яратиш керак, бу эса таълим муассасасининг битирувчиларнинг келажакдаги ривожланишига ;изи;иши билан купро; богликдир. Таъкидлаш жоизки, олийгох рахбарияти битирувчиларни ривожлантиришга ;изи;иш билдирмокда, бу нафа;ат маънавий ва хиссий мамнуниятга, балки олийгох рейтингини хамда, ракобатбардошлигини оширишда ахамияти каттадир.
ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР
Шундай ;илиб, ёш авлод ва уларнинг тадбиркорлик фаолиятларини куллаб-кувватлаш, ёшларда тадиркорлик куникма ва малакасини ривожлантириш ор;али тадбиркорлик фаолиятини ташкил этишнинг хозирги холати буйича тахлилий материаллар урганиш натижалари, бизга бир нечта хулосалар ;илиш имконини берди.
Талабаларда тадбиркорлик куникма ва малакасини ривожлантириш ор;али тадбиркорлик фаолиятини ташкил этиш, бундаги муаммоларни бартараф этиш учун куйидагиларни тавсия этамиз.
- талабаларни тадбиркорлик фаолияти билан шугулланишни ривожлантиришда жамоат ташкилотлари, давлат органлари билан хамкорлик килишни ривожлантириш керак;
- таълим ва тадбиркорлик, талабалардаги ижодий фаолиятни бирлаштириш лозим; бунинг бажарилиш моделини ишлаб чикиш ва таълимга тадбик килиш, буни таълим жараёнига боскичма-боскич киритиш;
- тадбиркорлик гояларини амалга оширишда лойихалар ишлаб чикиш куникма ва малакасини ривожлантириш;
- ишбилармон тадбиркорларга бириктириш, иш жараёнларини ургатиш;
- ёшларни тадбиркорлик фаолиятини ташкил этиш ва олиб бориш учун керакли инфраструктураларни ривожлантириш, ёшларда улар билан ишлаш куникма ва малакасини ривожлантириш;
- талаба ёшларда ахборот технологияларида ишлаш куникма ва малакасини ривожлантириш, тадбиркорлик фаолиятида ахборот технологияларидан самарали фойдаланиш, иш вактини тежаш, ортикча йул ва когоз харажатлари кескин кискартиришни шакллантириш;
- ёшларнинг тадбиркорликдаги янги гояларни амалга оширишга мотивлаштириш;
- тадбиркорлик сохасида фаол таълим-тарбия ишларини олиб бориш оркали ва шу кабилар.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. Лапа Е.А. Использование инновационных педагогических технологий при подготовке студентов к предпринимательской деятельности. Ученые записки ЗабГГПУ. С-110. https://cyberleninka.ru/article/n/
2. Мирзаева Г. Тадбиркорликни ривожлантириш ва касбга тайёрлаш ор;али камбагалликни камайтириш чоралари белгиланди.29.02.2020. https://tma.uz/uz/2020/02/29.
3. Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 16 августдаги "Узбекистон Ёшлар Иттифо;и хузуридаги «Yoshlar — kelajagimiz» жамгармаси фаолиятини ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида"ги 669-сонли к;арори.https://lex.uz/docs/3826820
4. Шахмометьева М.Р Молодежное предпринимательство как фактор развития экономики России. https://scienceforum.ru/2014/article/2014002087.
5. Меркулов П.А.Молодежное предпринимательство как фактор устойчивого социально-экономического роста, Среднерусский вестник общественных наук.Том 12. №3. 2017. СЕРИЯ: ЭКОНОМИКА.с-43
6. Лопатина Р.Ф. Социально-культурные условия формирования мотивации студенческой молодежи к предпринимательской деятельности [Электронный ресурс] // Российская государственная библиотека: [сайт]. — URL: http://dlib.rsl.ru/01006751585
7. Шумик Е.Г., Белик Е.В., Блинов М.П..Молодежное предпринимательство: проблемы и пути решения.
8. Ларичева А.А. Молодежное предпринимательство как фактор инновационного развития экономики России// XVIII ЦАРСКОСЕЛЬСКИЕ ЧТЕНИЯ/ под общ. ред. проф. В.Н. Скворцова; редакционная коллегия: проф. Т.А. Бороненко, доц. Л.Л. Букин, доц. Д.Ю. Гришин, проф. Л.М. Кобрина(отв. ред.), проф. Т.С. Комиссарова, проф. Н.М. Космачева, доц. А.М. Макарский, проф. А.Г. Маклаков, проф. Т.В. Мальцева, доц. Е.С. Нарышкина. СПб., 2014. С. 97-102; Петрище В.И. Инновационная среда и молодежное предпринимательство: проблемы и перспективы развития// науч.-метод. электронный журн. «Концепт». 2015. Т. 13. С. 766-770; Симонов С.Г., Грошева Л.И. Молодежное предпринимательство в России: проблемы и перспективы развития// Акад. вестн. 2012. №2 (20). С. 39-44.
9. Узбекистон Республикаси Президентининг«Yoshlar — kelajagimiz» давлат дастури тугрисидаги ПФ-5466-сонли фармони. 2018 йил 27 июнь. https://lex.uz/m/acts/3826820.
10. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узбекистонда ёшларга оид давлат сиёсатини 2025 йилгача ривожлантириш концепциясини тасди;лаш тугрисида"ги 23-сонли ;арори. https://lex.uz/ .
11. "Ёшлар - Узбекистоннинг энг катта бойлиги, бебахо хазинаси". Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг Узбекистон ёшлари форумида сузлаган нут;и. Хал; сузи. 2020 йил 26 декабрь.шшш^.^.
12. Дедажанов Б.Н., Эргашева Ф.И. Талаба ёшларда тадбиркорлик малакасини ривожлантиришнинг устунликлари ва муаммоларининг назарий жихатлари. XVIII Международная молодежная научно-практическая конференция "Актуальные вопросы развития современного общества, экономики и профессионального образования". 25.03.2020.