РА^БАРЛАРНИНГ БОШ^АРУВДАГИ ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТ
САМАРАДОРЛИГИ
УзМУ "Педагогика ва умумий психология" кафедраси эркин тадкикотчиси
АННОТАЦИЯ:
Ушбу маколада рахбарларнинг бошкарувдаги педагогик фаолият самарадорлигини ошириш йуллари хакида суз юритилади. Рахбарлар ва кадрлар билан ишлашда мактаб педагогик кенгаш, илмий-методик кенгаш, касаба уюшма кумиталари ва бошка жамоатчилик ташкилотларини хам бошкариш таълим муассасаларида узига хос жараён персонал фаолиятига бахо бериш хакида маълумот беради.
Калит сузлар: Таълим,ходимлар, муассасалар, бошкарув, фан-техника ютуклари, ракобатбардош, касб махорати, уддабуронлиги, тадбиркорлик, инновацион таълим.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье говорится о путях повышения эффективности педагогической деятельности менеджеров в сфере управления. Педагогический совет школы, научно-методический совет, профкомы и другие общественные организации в работе с руководителями и коллективом также предоставляют информацию об оценке деятельности персонала в образовательных учреждениях.
Ключевые слова: Образование, сотрудники, учреждения, менеджмент, научно-технические достижения, конкурентоспособность, профессиональные навыки, настойчивость, предпринимательство, инновационное образование.
ABSTRACT:
This article talks about ways to improve the effectiveness of pedagogical activities of managers in management. In working with managers and staff, the school pedagogical council, scientific-methodical council, trade union committees and other public organizations also provide information about the evaluation of personnel activities in educational institutions.
Keywords: Education, employees, institutions, management, scientific and technical achievements, competitiveness, professional skills, perseverance, entrepreneurship, innovative education.
468
May 2024
ByHga KyHga pax,SapnapHuHr SomKapyBgaru negaroruK ^aonu^T caMapagopnuruHu omupum acocuM Ba gon3apS MyaMMonapgaH Supu SynuS, 6y Sopaga Sapna negarornap thhhmch3 ronaHumgagup. AyHe TanaSnapu acocuga TatnuM-TapSua ^apaeHu umrapoKHunapu, yHuHr TamKunoTHunapu Ba SomKa xoguMnapHuHr canoxuaTHHH, fltHu TatuM MyaccacacuHuHr unMuM-negaroruK canoxuflTHHH pHBO^naHTHpurn Ba yHgaH caMapanu ^oMganaHum, ynapHuHr u^oguM ^aonuaTnapHHH TamKun этнmгa eTapnu mapT-mapournap aparaS Sepum MyHanumuga Sapna 3apypuM nopa-TagSupnapHu Senrunam Ba aManra omupum 3apyp Synagu. TatnuM Myaccacanapuga MaKcagra эpнmнmгa MyHanrapunraH SyHgaM öom^apyB ^yH^uoHan Ba TamKunuM SomKapyBnapHu y3 unura onuS, x,ap HKKanacu x,aM TatnuM MyaccacacHHHHr ^aonuaTHHH TaKoMunnamTupumra Ba unMuM-negaroruK canoxuflTuHu puBO^naHTupumra KaparunraH Synagu. OyH^uoHan SomKapyB geMunraHga Kagpnap coxacugaru umnap SunaH SornuK SynraH Sapna Ba3u$anap Ba Kapopnap MacanaH, Kagpnap TaHnam, ynapgaH ^oMganaHum, ManaKacuHu omupum, ynapHuHr MexHarura xaK Tynam, paFSarnaHTupum Ba MyKo^oraam, naBO3uMnapra TaMuHnam, umgaH Symarum TymyHunagu.
TamKH^HH ßom^apyB.
By TymyHnara TamKunuM ^M^argaH Kagpnap SunaH umnamra ^aBOÖrap SynraH Sapna maxcnap Ba uHcTmyrnap, MacanaH, pax,Sapnap, Kagpnap SunaH umnam SynuMu, MaKTaS KeHramu, negaroruK KeHram, unMuM-MeToguK KeHram, KacaSa yromMa KyMuTanapu Ba SomKa ^aMoarnunuK TamKunoTnapuHu x,aM KupuTum MyMKuH. nepcoHanuHu SomKapum TatnuM Myaccacanapuga y3ura xoc ®;apaeH SynuS, SomKapumHuHr MatnyM Sup ^yHKTcuoHan BaBu^anapuHu Sa^apumra MyHanrnpunraH Synagu, atHu nepcoHan ^aonutfrara Saxp Sepum, aттecтaцнagaн yTKa3um, paFSaraaffrapum Ba WKopu naBo3uMnapra TaBcua Kunum KaSu MypaKKaS Ba знggнflтnн Ba3uaTnap SunaH x,aM SornuK Synagu.
roKopuga caHaS yTunraH Ba3u$anapHu axhut Sup tu3um cu^aruga onuS KapacaK, nepcoHanu SomKapum tu3umu y3ura xoc MypaKKaS SynuS, y KyMugaru Ba3u$anapHu y3 unura onagu:
• TatnuM Myaccacacu ongura KyMunraH MaKcagnapra эpнmнmga xoguMnapHuHr ^aonnuKnapuHu TatMuHnam;
• Sapna ^aHnap SyMuna Myraxaccucnap SunaH TatMuHnam;
• negaroruK xoguMnapHuHr KoSunuaTnapu Ba uMKoHu^TnapugaH caMapanu ^oMganaHum;
• ®;aMoa at3onapu MaH^aarnapuHuHr yMryHnamyBu Ba ynapHuHr y3 MexHarnapu HaTu^anapugaH KoHuKum xocun Kunumnapura эpнmнm;
469
May 2024
• TatnuM-Tapöua ^apaeHH umTHpoKHHnapuHHHr ^aonuaTnapuHH MyBo^HKnamrapum;
• TatnuM MyaccacacHHHHr нннoвaцнoн ^aonuaTHHH aManra omupumga negaroruK xoguMnap Ba yKyBnunapHHHr H^ogufi ^aonuaTHHH TamKun этнmгa 3apypufi mapT-mapouTnapHH aparum;
• TatnuM MyaccacacHHHHr ^aonuaTHHH TaKoMunnamTupum Ba puBo^naHTupumga Typnu TatnuM Myaccacanapu Ba öomKa TamKunoTnap öunaH xoguMnapHHHr HnMufi-aManufi xaMKopnuK umnapura epgaM KypcaTum;
• negaroruK xoguMnapHHHr unMHfi-TagKHKOT umnapura mapT-mapouTnap aparuö öepum x,aMga Ma3Kyp fiyHanumgarH ^aonuaTnapuHH Kynnaö-KyBBarnam;
•Hnrop negaroruK Ta^puöara эгa öynraH MyTaxaccucnapHHHr ^aonuaTHHH OMManamTHpnm Ba $aH-TexHHKa MTyKnapuHH y3 ^aonuarara TaTÖHK этнmгa KyMaKnamum;
• MyraxaccucnapHHHr y3 ycTuga MycTaKun um^amu, öunuM, KyHHKMa Ba ManaKanapuHH oprrapuö öopumu, y3apo Ta^puöanap ajiMamuHumu x,aMga y3 BaKTuga ManaKa omupumnapu ynyH HMKoHuaTnap aparum. nepcoHannu öomKapum fiyHanumH WKopuga caHaö yTunraH Ba3H$anapra эtтн6op KaparaguraH öyncaK, öynap Ma3Kyp fiyHanumgarH öapna Ba3H$anapHH KaMpaö onMaraH öyncaga, y3ura xoc MypaKKaö ®:apaeH экaнnнгнgaн ganonar öepum öunaH öup KaTopga, ynapHHHr x,ap öupu TatnuM-Tapöua ^apaeHHHH hhmhh acocga TamKun этнm, TatnuM Myaccacacu MaKcagnapura эpнmнm, 3aMOHaBHH Tanaönap acocuga negaroruK ^aonuarau TamKun этнm x,aMga paKoöaröapgom ÖHTupyBHHnap Tafiepnam fiyHanumuga x,ap öup negarorHHHr öunuMH, KyHHKMa Ba ManaKacu, ^aonuaTnapu KaHgafi öynumu KepaKnurura HucöaraH öaxp öepagu, atHH Tanaönap öenrunafigu. nepcoHannu öomKapumHHHr Ma3MyH-MoxuaTH 6y paxöapnap ToMoHugaH negaroruK xoguMnap Ba yKyBnunap ^aonuaTHHH, yMyMaH onraHga ®;aMoa at3onapuHHHr ^aonuaTHHH TaKoMunnamTupum Ba puBo^naffrapum öunaH öofhhk öynuö, TatnuM MyaccacacuHH öomKapumga xoguMnap öunaH umnam Ba ynapHHHr ^aonuaTHHH öomKapumHH gouMHfi puBo^naHTupuö öopum geMaKgup.
X,ap öup negaror y3 negaroruK ^aonuaTHHH Typnu xun mapouraapga Ba ®;aMoa TamKunoTnunapu öynraH HHcoHnap Tatcupuga aManra omupagu. negarorHHHr ^aonuarara TatnuM Maccacugaru öyryHru mapouT Ba ^aMuaT ynyH ^ofiganu Ba 3apyp MaKcagnapHH aManra omupumga maxc puBo^ura Ba maKnnaHumura Kynnu Tatcup KunaguraH ogaMnap rypyxu öynraH negaroruK ^aMoagaru pyxufi My^HT y3 xyKMHHH yTKa3agu. ^aMoa ^aMuaTHHHr öup öynaru cu^arnga yHHHr öapna xycycuaTnapuHH KaMpaö onagu. FoaBHfi, cuecHfi, HKTHcogufi, axnoKHfi-MatHaBHfi Ba öomKa ^aöxanap mynap ^yMnacugaHgup. EyryHru KyHga uxTuepufi negaroruK ^aMoaHH MatnyM öup cafinaö KyfiunraH eKH
May 2024
470
тайинланган рахбар бошкаради. Рахбарлик - одамларга максадли таъсир утказишга каратилган, уларнинг хулкини тартибга солиш билан боглик булган бошкарувнинг таркибий кисмидир. Шундай килиб, "бошкарув" тушунчаси, "рахбарлик" тушунчасига караганда анча кенг тушунчадир. Рахбар бошкарув фаолиятида катор функцияларни бажаради: педагогик жамоанинг илмий-педагогик фаолияти максадларини аниклайди ва шакллантиради, шу фаолиятни режалаштиради, рагбатлантириш воситалари ва усулларини белгилайди, уни назорат килишни амалга оширади. Шунинг учун хам рахбар ёш педагогнинг узи танлаган касбга мехр куйиши, укитувчилик касбининг сирларини мукаммал урганиши ва унда уз келажагига нисбатан ишонч туйгулари ривожланишига куп киррали таъсир килади, дейишимиз мумкин.
Уз навбатида рахбар жамоада уз урнига эга булиб, у билими, муомаласи, илмий дунёкараши, педагогик ходимлар билан узаро муносабатлар, максадга интилиш, ижтимоий хулк ва бошкаларда намуна булиши зарур, бундан жамоанинг хар бир аъзоси узига хос таъсирланади. Рахбар бошкарув фаолиятида узаро таъсирнинг икки йуналишини, педагогнинг жамоага ва жамоанинг педагогга таъсирини ва бу узаро таъсир ижобий ёки салбий булиши мумкинлигини хисобга олиши зарур. Педагогнинг жамоага таъсири унинг обруси, билими, дунёкараши, узи танлаган касбга кизикиши ва кобилияти, уз фанини пухта билиши, укувчилар билан муносабати, уз устида ишлаши, ташкилотчилик кобилияти, пешкадамлик килиши ва ташаббускорлиги сингари куринишларда намоён булади.
Унинг обруси деганда жамоа укитувчини мутахассис сифатида тан олиши, субъектив сифатларининг жамоа фаолиятининг объектив талабларига мос келиши тушунилади. Бунда мутахассиснинг билими, куникма ва малакаси, тажрибаси, касб махорати, уддабуронлиги, тадбиркорлиги ва ижодкорлиги унинг бошкалардан кура купрок кузга ташланишига ва обру орттиришига сабаб булади. Обруга эга булган мутахассис шахслараро муносабатларда юкори мавкега эга булади, жамоада унинг фикр-мулохазаларига кулок соладилар, ундан маслахат сурайдилар, унинг нуктаи назари билан хисоблашадилар. Аммо обру орттиришишда шахсий сифатларнинг узгина етарли булмай, у ёки бу мутахассис хакидаги жамоатчилик фикри хам сабаб булади. Шунинг учун хам мутахассиснинг жамоатчилик фикри билан хисоблашмай иложи йук, бу эса жамоанинг педагогга булган таъсиридир. Яъни, жамоа педагогнинг айрим харакатларини рад этиши, кабул килмаслиги, аксинча бундан сакланишга интилиши мумкин. Юкорида айтиб утганимиздек, жамоа билан мутахассиснинг узаро таъсири икки хил, яъни ижобий ва салбий булиши мумкин, бунда рахбарнинг роли яккол намоён булади.
May 2024
471
H^oöufi TatcupHH By^ygra KenTupumga paxöap negarorHK ^aMoa Ba TatnuM MyaccacacuHHHr MaH^aarnapu öup-öupHra moc KenumHHH ucTaraH xonga, Kyn ocTugaru xogHMnapHHHr MyBa^aKHaT xaMga Kafi^uaTnapu öunaH KH3HKHm, TaöaccyM öunaH MyoMana Kunum, xogHMnapHH hcmhhh xypMar öunaH afiTuö Mypo^aaT Kunum Myraxaccucnapra HucöaraH gнккaт-эtтн6opnн öynum, cyxöargomHHH y3H xaKuga ranupumra pyxnaHTupum, omKopa axöopoT anMamumgaH nynHMacnHK, xogHMra yHHHr um ynyH KepaKnu экaнnнгннн ce3gupum, xap öup xogHMHHHr KaMnunuKnapuHH Kafig KunraHga, anöarra, yHHHr MyBa^^aKHaTnapuHH xaM эtтнpo$ этнm Kaöu paxöapnHKHHHr энг MaKÖyn ycnyönapuHH y3 ^aonuarara TaröHK этнmн 3apyp.
^aMoaga Typnu gyHeKapam Ba MagaHHaTra эгa, ^etn-araopu, aKny 3aKoBaTH xap xun, umra naeKaru anoxuga HaMoeH öynaguraH Kumunap MexHaT Kunagu. Ey xon ynapHHHr MexHaTH Ba um Ba3H$acura öynraH MyHocaöaruga xaM H^oganaHagu. TatnHM Myaccacacura aHru KenraH em negarornap ^aMoagaru MyTaxaccucnapHHHr ^aonuaTHHH, ynapHHHr y3 Ba3H$acura öynraH MyHocaöaTHHH Ba y epgaru mapoHTHH Tyna ypraHHmryHra Kagap Typnuna TacaBBypra эгa öynagunap. "Kym HHHga KypraHHHH Kunagu" geraHnapugeK, em MyTaxaccuc ^aMoagaru mapournu, yma epga Myraxaccucra KyfiunaeTraH TanaönapHH öa^apum ynyH Kafi gapa^aga öunHM, KyHHKMa Ba ManaKanap 3apypnurHHH, Kagpnap canoxuaTuHu Ba ynapHuHr y3 umnapura öynraH MyHocaöaTnapuHu, paxöapnapHuHr MaBKeu xaMga Kyn ocTHgarunap öunaH MyHocaöarnapHHH ypraHHÖ, Taxnun Kunuö, xynoca HHKapraH xonga y3 ycTHga umnamu, H3naHHmu, unFop Ta^puöara эгa öynraH yKHTyBHHnapra эpгamнö $aon ^aonuaT onuö öopumu eKH aKcuHna noKafig öynuö Konumu MyMKHH.
Ta^puöanap myHH KypcaragHKH, KynrHHa em negarornap aHna BaKTrana TatnHM Myaccacacu mapourara ncuxonorHK ^uxargaH Mocnamumra ^ofiganaHHnMoKnap, afipuM Mocnama onMaraHnapu KoöunuaTnu öynumnapura KapaMafi negarorHK ^aonuaT öunaH myFynnaHHmgaH bo3 Kenuö, öomKa Typnu coxanapga ^aonuaT KypcarnmMoKga. EyHHHr caöaönapu Typnuna öynumu MyMKHH. AfipHM TatnHM Myaccacanapuga ^aMoaHHHr em negarornap öunaH y3apo Tatcupu canöufi xycycuaTnapra эгa öynuö, paxöap Ba yHHHr Kyn ocTHgaru xogHMnap em negarorra HHcöaraH TyFpu MyHocaöaTga öynMacnuruga HaMoeH öynagu.
Em MyTaxaccucHHHr H3naHHmu, öunHMH, y3 ^aHHra öynraH KH3HKHmu Ty^afinu ^aMoa Ba yKyBHHnap ypTacuga Te3 oöpy TonaeTraHHgaH xypcaHg öynum Ba yHH paFöaTnaHTHpum ypHHra yHHHr emnurHHH pyKan Kunuö, Typnu xun ap3HMac caöaönapHH öaxoHa Kunuö fiHFHnumnapga yanTHpum, oöpycHHH Tymupum ynyH KHnHHraH xapaKaTnap TatnHM MyaccacacugaH öe3uö KeTuö Konumnapra caöaö öynagu. ^Ha öup caöaöu, TatnHM Myaccacacura aHru KenraH em MyTaxaccuc eTapnu
May 2024
472
тажриба, куникма ва малакага эга булмаганлиги учун жамоага тез киришиб кетишга кийналади. Рахбар ёки укитувчилар томонидан уз вактида методик ёрдам курсатилмаслиги, унга берилган укув юкламаларининг камайтирилиши ёки олиб куйилиши хамда берилиши зарур булган методик ёрдамлар урнига тез-тез берилган танбехлар ёш педагогнинг уз фани буйича етарли билимга эга булсада, узи танлаган касбга нисбатан кунгли совиб кетишига олиб келади. Х,ар бир ёш педагог маълум касбий ижодий имкониятлар потентсиалига эга булиб, у ёки бу аник бир мехнат жамоаси шароитида педагогик фаолиятини бошлайди. Шунинг учун хам рахбарлар хар бир ходимнинг шахсий фазилати, касбий лаёкати, ишга муносабатини хисобга олиб турлича ёндашиши, жамоа билан ёш мутахассисларнинг узаро муносабатларини тугри тахлил килган холда, мукаммал тузилган педагоглар билан ишлаш режасига эга булишлари ва шу режа асосида мунтазам фаолият олиб боришлари шарт. Буни бошкарувчилик тамойили хам такозо этади.
Бир катор тадкикотларга асосланган холда, рахбарларнинг педагоглар билан ишлаш режаларини тузишларида куйидагиларни инобатга олишларини тавсия этамиз:
- олий укув юртларининг битирувчилари билан учрашувлар ташкил этиш;
- ёш мутахассисларнинг таълим муассасаси шароитига психологик мослашувини тезлаштириш учун семинар ва учрашувлар ташкил этиш;
уз мутахассисликлари буйича укув юкламалари билан таъминлашга эришиш;
- ёш мутахассисларни йуналишлари буйича илгор педагогик тажрибага эга булган укитувчиларга бириктириш;
- барча педагогик ходимларнинг илмий-амалий конферентсия ва укув семинарларига мунтазам равишда иштирок этишларини назоратга олиш;
- педагогларнинг олий укув юртлари ва малака ошириш институтларининг профессор-укитувчилари билан мунтазам алокаларини йулга куйиш;
- уларнинг дарсларга тайёргарлиги ва дарс утиш методларини кузатиб, алохида тахлил килиб бориш;
- дарсларни илмий асосда ташкил етишлари учун дарс жараёнида зарур буладиган техник воситалар билан таъминлаш;
- илмий-методик журнал ва газеталарда маколалар билан иштирок етишларини назоратга олиш ва рагбатлантириб бориш;
- очик дарсларга мунтазам равишда жалб этиш;
- уз устида ишлаши ва бошка таълим муассасалари билан тажриба алмашишлари учун шароитлар яратиш;
May 2024
473
- фанлар буйича олимпиадалар ва турли хил танловларда доимий иштирок етишларига эришиш;
- илмий-тадкикот ишларига кизиктириш, ижодий фаолият олиб боришлари учун зарурий шароитлар яратиб бериш;
- фанлар буйича яратган янгиликларини оммалаштириш ва рагбатлантириб бориш. Бугунги кунда таълим муассасаларидаги мутахассисларнинг салохияти мазкур муассаса рахбарларининг рейтингини белгиловчи энг асосий мезонлардан бири хисобланади.
Хулоса килиб айтиш мумкинки, билимли, етарли тажриба ва куникмага эга булган, уз фанини яхши биладиган, ижодкор ва ташкилотчи педагогларни куллаш, уларга етарли шароитлар яратиб бериш, илмий-педагогик фаолият билан шугулланишлари учун якиндан ёрдам бериш, ёш педагогларни куп йиллик илгор педагогик тажрибага эга булган укитувчиларга бириктириб куйиш, фаолиятни "Устоз - шогирд" тамойиллари асосида ташкил этиш, ёш мутахассисда узи танлаган касбга мухаббат ва келажакка ишонч туйгуларини шакллантириш ушбу куннинг долзарб муаммоларидан бири булган халк таълими муассасаларини мутахассислар билан таъминлашда уз самарасини беради.
REFERENCES:
1.Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: "Узбекистон", 2017. - 488 б.
2.Ш.М.Мирзиёев халк таълими тизимини ривожлантириш педагогнинг малакасини ва жамиятда нуфузини ошириш ёш авлод манавиятини юксалтириш масалаларига багишланган нутки. 2019 23 август " Новости Узбекистана" Газета УЗ.
3.Алижон Каримжонов "Педагогик тизимни бошкариш" Тошкент-2008, Низомий номидаги ТДПУ. - Б 176.
4.Герчикова И.Н. Менеджмент: Учебник. - 4-э изд., перераб. и доп. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2009.
5.Р. Х. Джураев ва С.Т.Тургунов. "Таълим менежменти" -Т.:Ворис Нашриёт. 2006.
6. Веснин В.Р. Менеджмент в схемах и определениях. Учебное пособие. - М.: Проспект, 2009. - 120 с.
7.Данилин В.И.Финансовый менеджмент:задачи, тесты, ситуатсии. Учебное пособие. - М.: Проспект, 2009. - 360 с.
8.Лвов Л.В.Педагогик менежмент: дарслик. -Челябинск: ЧГАУ, ЮУНОТСРАО, 2008. - 178 с.
May 2024
474