Научная статья на тему 'ПРОФЕССИОНАЛ ТАЪЛИМ ДАСТУРЛАРИ МАЗМУНИНИ МОДУЛЛИ -КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

ПРОФЕССИОНАЛ ТАЪЛИМ ДАСТУРЛАРИ МАЗМУНИНИ МОДУЛЛИ -КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

64
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
халқаро стандарт / мева-сабзавот / профессионал таълим / таълим ва тарбия / вариатив ўқув режалар / ЮНЕСКО / ―lifelong learning‖ / иссиқхона / гидропоника усуллари / қишлоқ хўжалиги / таълим стандарти / cунъий муҳит. / международный стандарт / фрукты и овощи / профессиональное образование / обучение и образование / альтернативные учебные программы / ЮНЕСКО / «обучение на протяжении всей жизни» / теплица / методы гидропоники / сельское хозяйство / образовательный стандарт / искусственная среда.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Махсуда Абдуғафоровна Аманова, Хурият Ортигалиевна Бектаева

Мақолада Республикамизда Таълимнинг халқаро стандарт таснифлагичи даражалари билан уйғунлашган янги бошланғич, ўрта ва ўрта махсус профессионал таълим тизими ҳамда табақалаштирилган таълим дастурлари жорий этиш белгиланган. Мамлакатда мева-сабзавот маҳсулотлари етиштириш ва экспорт қилиш ҳажмларини кўпайтириш, ер ва сув ресурсларидан фойдаланиш самарадорлигини ошириш, қишлоқ хўжалигига инновацион технологияларни жорий этиш. Замонавий иссиқхона комплексларини ташкил этишни давлат томонидан қўллаб-қувватлаш натижасида мева-сабзавот маҳсулотлари етиштириш бўйича бизнес-лойиҳалар ҳақида маълумотлар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОДЕРЖАНИЕ ПРОГРАММ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ НА ОСНОВЕ МОДУЛЬНОКОМПЕТЕНТНОГО ПОДХОДА

В статье предусмотрено внедрение в республике новой системы начального, среднего и среднего специального профессионального образования и дифференцированных образовательных программ, гармонизированных с уровнями международной стандартной классификации образования. Увеличение объемов выращивания и экспорта овощей и фруктов в стране, повышение эффективности использования земельных и водных ресурсов, внедрение инновационных технологий в сельском хозяйстве. Информация о бизнес-проектах по выращиванию овощей и фруктов в результате государственной поддержки создания современных теплиц.

Текст научной работы на тему «ПРОФЕССИОНАЛ ТАЪЛИМ ДАСТУРЛАРИ МАЗМУНИНИ МОДУЛЛИ -КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

ПРОФЕССИОНАЛ ТАЪЛИМ ДАСТУРЛАРИ МАЗМУНИНИ МОДУЛЛИ -КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

1 9

Махсуда АбдуFафоровна Аманова, Хурият Ортигалиевна Бектаева

1Педагогик инновациялар, касб-хунар таълими бошкарув хамда педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти

e-mail: maqsudaamonova@mail.com

2Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти табиий фанлар факультети "Генетика ва эволуцион биология" кафедрасининг укитувчиси

Аннотатция: Маколада Республикамизда Таълимнинг халкаро стандарт таснифлагичи даражалари билан уЙFунлашган янги бошланFич, урта ва урта махсус профессионал таълим тизими хамда табакалаштирилган таълим дастурлари жорий этиш белгиланган. Мамлакатда мева-сабзавот махсулотлари етиштириш ва экспорт килиш хажмларини купайтириш, ер ва сув ресурсларидан фойдаланиш самарадорлигини ошириш, кишлок хужалигига инновацион технологияларни жорий этиш. Замонавий иссикхона комплексларини ташкил этишни давлат томонидан куллаб-кувватлаш натижасида мева-сабзавот махсулотлари етиштириш буйича бизнес-лойихалар хакида маълумотлар келтирилган.

Калит сузлар: халкаро стандарт, мева-сабзавот, профессионал таълим, таълим ва тарбия, вариатив укув режалар, ЮНЕСКО, "lifelong learning", иссикхона, гидропоника усуллари, кишлок хужалиги, таълим стандарти, сунъий мухит.

СОДЕРЖАНИЕ ПРОГРАММ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ НА ОСНОВЕ МОДУЛЬНО-КОМПЕТЕНТНОГО ПОДХОДА

Аннотатция: В статье предусмотрено внедрение в республике новой системы начального, среднего и среднего специального профессионального образования и дифференцированных образовательных программ, гармонизированных с уровнями международной стандартной классификации образования. Увеличение объемов выращивания и экспорта овощей и фруктов в стране, повышение эффективности использования земельных и водных ресурсов, внедрение инновационных технологий в сельском хозяйстве.

Информация о бизнес-проектах по выращиванию овощей и фруктов в результате государственной поддержки создания современных теплиц.

Ключевые слова: международный стандарт, фрукты и овощи, профессиональное образование, обучение и образование, альтернативные учебные программы, ЮНЕСКО, «обучение на протяжении всей жизни», теплица, методы гидропоники, сельское хозяйство, образовательный стандарт, искусственная среда.

CONTENT OF PROFESSIONAL TRAINING PROGRAMS IMPROVEMENT BASED ON A MODULAR COMPETENT APPROACH

Abstract: The article provides for the introduction in the republic of a new system of primary, secondary and secondary specialized vocational education and differentiated educational programs, harmonized with the levels of the international standard classification of education. Increasing the volume of growing and exporting vegetables and fruits in the country, increasing the efficiency of the use of land and water resources, introducing innovative technologies in agriculture. Information about business projects for growing vegetables and fruits as a result of state support for the creation of modern greenhouses.

Keywords: international standard, fruits and vegetables, vocational education, training and education, alternative curricula, UNESCO, lifelong learning, greenhouse, hydroponic methods, agriculture, educational standard, built environment.

Республикамизда таълим тизимини тубдан ислох килиш, илм-фан, техника ва технологияларнинг тезкор ривожланиши таълим мазмунига хам изчил равишда узгартиришлар киритиш борасида "Таълим ва тарбия тизимининг барча буFинлари фаолиятини бугунги замон талаблари асосида такомиллаштириш" устувор вазифа сифатида каралмокда. Профессионал таълимнинг мазмуни, укитиш технологиялари ва узлаштириш натижаларини бахолаш тизимларини компетенциявий ёндашув асосида модернизациялаш, компетенцияларни шакллантиришнинг дидактик таъминотини яратиш мухим ахамият касб этмокда. Х,озирги кунда жахоннинг ривожланган мамлакатларининг профессионал таълим муассасаларда мехнат бозорига кадрлар тайёрлаш сифатини такомиллаштириш, уларнинг профессионал компетентлигини шакллантириш мухим йуналишлардан бири эканлиги таъкидланмокда. ЮНЕСКО томонидан 2030 йилгача белгиланган халкаро таълим концепциясида "lifelong learning" (хаёт давомида таълим олиш) учун имконият яратиш бутун дунёда долзарб масала хисобланиб, профессионал

таълим мазмунини компетенцияга асосланган модулли таълим дастурлари асосида ривожлантиришга алохида эътибор каратилмокда.

Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тyFрисида"2017йил 7 февралдаги ПФ-4947-сон Фармони, "Профессионал таълим тизимини янада такомиллаштиришга доир кушимча чора-тадбирлар тyFриси"да Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 6 сентябрда ПФ-5812- фармонида Профессионал таълим тизимини илFор хорижий тажрибалар асосида такомиллаштириш, бошланFич, урта ва урта махсус профессионал таълим боскичларини жорий килиш оркали мехнат бозори учун малакали ва ракобатбардош кадрлар тайёрлаш хамда мазкур жараёнга иш берувчиларни кенг жалб килиш белгиланган. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2020-2021 укув йилидан бошлаб мехнат бозоридаги эхтиёжлар асосида урта бyFин мутахассисларни тайёрлаш йулга куйиш муносабати билан эхтиёж мавжуд булган касблар ва мутахассисликлар руйхатини, малака талаблар - профессионал стандартлар, таълим дастурларини такомиллаштириш буйича чора- тадбирлари белгиланган. Таълимнинг халкаро стандарт таснифлагичи - Халкаро таснифлагич даражалари билан уЙFунлашган янги бошлаетич, урта ва урта махсус профессионал таълим тизими хамда табакалаштирилган таълим дастурлари жорий этиш белгиланган. Мамлакатда мева-сабзавот махсулотларини етиштириш ва экспорт килиш хажмларини купайтириш, ер ва сув ресурсларидан фойдаланиш самарадорлигини ошириш, кишлок хужалигига инновацион технологияларни жорий этиш, иссикхона комплекслари ишлаб чикариш буйича замонавий кувватларнинг махаллий ишлаб чикарувчиларни ускуналарга сервис хизматлари курсатиш, замонавий иссикхона комплексларини ташкил этишни давлат томонидан куллаб-кувватлаш натижасида мева-сабзавот махсулотлари етиштириш буйича бизнес-лойихалар кенг микёсда амалга оширилмокда.

Юкоридагилардан келиб чикиб урта мактаб ва профессионал таълим берувчи барча вилоятлардаги техникумларда ер билан ишловчи урта бyFин мутухасисларни тайёрлашда иссикхона хужаликларда ишлай оладиган хужалик ишларини бошкара оладиган, кдшлок хужалик экинларни тушунадиган касб эгаларини тайёрлаш ва мавжуд дастурни хозирги замон талаблари асосида кластер технологияси буйича куриб чикиб кушимча киритиш максадга мувофик булади. Чунки хозирда кишлокларда яшайдиган иш билан таъминлаб, уз узини иш билан таъминлашни амалга ошириши учун ердан унумли фойдалана оладиган, сабзавот экинларини очик майдонларда ва иссик хоналарда етиштира оладиган мутахасисларни хам тайёрланиш лозимлигига эхтиёж сезилмокда.

Х,озирда бозор талаблари асосида экологик тоза махсулотлар етиштиришда бу ишлар хам ахамияти жихатдан юкори туради. Купчилик иссикхона хужаликларида иш юритаётган инсонлар усимликларни устириш учун зарурий шароитларни билмасликлари сабабли усимликлардан юкори хосилдорликга эга булмаслиги мумкин. Ресурс ва энергия тежайдиган технологияларга асосланган иссикхона хужаликларини жадал ривожлантириш учун сохани малакали мутахассислар билан таъминлаш максадга мувофик булади. Мева-сабзавот махсулотлари экспорти хажмларини ошириш максадида мева-сабзавот махсулотларини ишлаб чикариш, тайёрлаш, саралаш, калибрлаш, кадоклаш ва экспорт килиш ишлари жорий этилган. Энергиянинг мукобил манбалари, энергия самарадор ва энергия тежамкор технологиялардан фойдаланган холда замонавий иссикхона комплексларини яратиш. Иссикхона комплексларини улар жойлашган худуднинг узига хос хусусиятлари, тупрок-иклим шароитлари, етиштирилаётган кишлок хужалиги экинлари турлари, туташ инфратузилма ва логистика объектлари, худудларнинг энергия ресурслари билан таъминланиш даражаси ва иссикхона хужалиги самарадорлигига таъсир этувчи бошка омилларни хисобга олган холда жойлаштириш.Бозор конъюнктураси тахлили асосида ва кишлок хужалиги экинларини етиштиришнинг замонавий усулларини куллаган холда ишлаб чикарилаётган экологик тоза мева-сабзавот махсулотлари турларини кенгайтириш. Импорт килувчи давлатлар билан якин алокалар урнатиш ва экспорт килинаётган махсулотлар сифатини яхшилаш йули билан мева-сабзавот махсулотлари экспорти географиясини кенгайтириш ва хажмини купайтириш.

1-Расм: гидропоника яъни сунъий мухитда экинларни купайтириш Сунъий мухитларда кишлок хужалик экинларини етиштириш. Сунъий мухитда усимликларни етиштириш бугунги кунда янгилик эмас. Худди шундай тажрибалар узок утмишда ацтеклар ва бобилликлар томонидан

осма ва сузувчи богларни устирган. Кукат, мева ва сабзавотлар учун гидропоник иссикхоналар айрим давлатларда далада фаолият курсатмокда. Сув олтинга тенг булган иссик улкаларнинг кургокчил иклимида дехконлар гидропоник усул билан олинган йилига бир неча хосилини олади. Гидропоник усулнинг асосий кийинчилиги илдизларнинг аэрасиясида, яъни уларни кислород билан тулдиришидадир. Озука эритмасида кислород етарли эмас, шунинг учун гидропоник идишларда (идиш,) таянч ва эритма орасида хаво майдони колдирилади (кичик усимликлар учун — 3 см, катталар учун-6 см). Ойда бир марта озука эритмаси хам узгартирилади. Шу муносабат билан, барча усимликлар гидропоника буйича устирилиши мумкин эмас. Илдиз тизими жуда зич булса, куп усишига эга эмас, контейнерлар таркиби чириш эхтимолини камайтириш учун тез-тез узгартирилиши керак булади. Бунга булбоус, шунингдек, намлик сакловчи илдиз ва барг суккулентлари киради. Усимликларни гидропоник усулда экишда тупрокдан гидропоник системаларга кучириб утказиш иссик мавсумда (купрок бахорда) амалга оширилади. Бунинг учун ёш усимликларнинг илдизлари ердан ажратилади, ювилади ва кенгайтирилган лой билан тулдирилган ички идишга экилади. Илдизлар сувга тегмаслиги керак. Бир хафтадан сунг сув эритма билан алмаштирилади. Янги илдизлар пайдо булганда, эритма даражаси идишнинг пастки кисми ва ер, кукатларни устириш учун

u CL «-» w II

гидропоник усимлик кенгайтирилган лойдан" стаканлардан ва компрессорли ва аераторли брусокдан (эритмани кислород билан туйинтириш учун) йигилади. Уруг билан экиладиган туваклар озика эритмасига ботирилади. Фитолампалар ёрдамида усимликларнинг жадал ривожланиши учун ёритиш ташкил этилади. Янги баргларнинг пайдо булишини тезлаштириш учун кукатларни уз вактида кесиш керак.

Энг мухими петрушка, дереоту, Райхон, бокич, бибария, кашнич, ялпиз, лимон, мумиё, марул, ва хоказо. Брокколи, яшил ловия, баклажон, исмалок, бодринг, помидор, кулупнай, кулупнай, смородина, тарвуз ва жуда хам куп: сабзавотлар, резаворлар ва хатто баъзи мевалар гидропоника усулда етиштириш максадида экма уртасида хаво катламини яратиш учун туширилади. Иссикхона ва парник хужалиги лаборанти касби фан (модул) Укув дастурини узлаштириш учун профессионал таълим муассасалари тегишлиги буйича фан хоналари, лаборатория хоналари ва укув амалиёт хоналари хамда полигонлар билан таъминланади. Фанларнинг амалий машгулотлари ва укув амалиётлари ишлаб чикариш корхоналар ёки бошка таълим муассасаларида олиб бориладиган профессионал таълим

муассасалариларида амалиёт хоналари ва полигонлар иш берувчи корхоналарда ташкил этилиши максадга мувофик булади.

Хулоса килиб айтганда битирувчиларни компитенциялари бахолаш фан модулини узлаштириш даражасини бахолаш, касбни узлаштириш даражасини бахолаш каби ишлар уларни куникма ва эгалланадиган малакалари эса ёш мутахассисини амалда эришган муваффакиятлари билан белгиланади. ^ишлокдарда ёш мутахассислар узларини узлари иш билан таъминлайди, колаверса уз кишлоFидаги ишсиз ёшлар учун иш урин ярата олишга имконят кенг булади. Юкорида таъкидлангандек, ушбу тузилган янги ташкилотлар хам юкори малакали, кенг билим доирага эга, салохиятли ёш кадрларга булган эхтиёжнинг мавжудлиги билдиради.

REFERENCES

1.Шавкат Мирзиёев "Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз" Тошкент - "Узбекистон"-2016.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича харакатлар стратегияси тyFрисида" ги ПФ-4947-сонли Фармони. Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда

3.Хуррамов У.Х, Каримов.Ж.О, Аманова М.А, УРТА МАХСУС ПРОФЕССИОНАЛ ТАЪЛИМНИНГ 5.61.06.01 - Иссикхона ва парник хужалиги техник -технологи мутахассслигининг Иссикхона хужалигини ташкил этиш ва бошкариш фанидан укув дастур Тошкент-2020 йил.

4.А.К.Ганиев,М.А.Аманова, Х.У.Бектаева "Умумий урта таълим мактаб укувчиларида доривор усимликларга оид бошланFич билимларни шакиллантириш". Таълим фан ва инновация журнали-2020/3-сон5

5.Илмий - ишлаб чикариш ойномалари. «Картофель и овощи». Мир «Теплиц», Москва.

6. Узбекистон Республикаси хукумат портали.

7. www.opb.ru/ogorod ov.html Овощеводство, календари работ на участке, обмен опытом, советы.

8. www .adventus.info/bibl/ovochi .php

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.