Научная статья на тему 'Philosophical aspects of national consciousness in contemporary Society of Tajikistan'

Philosophical aspects of national consciousness in contemporary Society of Tajikistan Текст научной статьи по специальности «Политологические науки»

CC BY
756
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИСТОРИЧЕСКОЕ СОЗНАНИЕ / САМОПОЗНАНИЕ / НАЦИОНАЛЬНОЕ САМОСОЗНАНИЕ / НАЦИОНАЛЬНЫЙ МЕНТАЛИТЕТ / НАЦИОНАЛЬНОЕ МЫШЛЕНИЕ / НАЦИОНАЛЬНАЯ ИДЕЯ / ОГРАНИЧЕННОСТЬ ИСТОРИЧЕСКОГО СОЗНАНИЯ / СОЦИАЛЬНО КУЛЬТУРНОЕ НАСЛЕДИЕ / SELF COGNITION / NATIONAL CONSCIOUSNESS / NATIONAL MENTALITY / NATIONAL THINKING / NATIONAL IDEA / LIMITATION OF HISTORICAL CONSCIOUSNESS / SOCIAL CULTURAL HERITAGE

Аннотация научной статьи по политологическим наукам, автор научной работы — Солиджонов Расулджон, Урунова Хамида Умарбоевна

Исследуются философские аспекты национального менталитета в условиях построения суверенного государства. Национальное сознание и менталитет рассматриваются как важнейшие факторы построения и укрепления национальной государственности в трансформирующемся таджикистанском обществе. Высказано мнение, что многие народы исчезли из за отсутствия толерантного отношения к другим людям. Именно поэтому сегодня с целью сохранения национальности проблема национального самосознания является актуальной проблемой. Ослабление исторической памяти, ограниченность исторического сознания и неумение защищать социально культурное наследие ослабляет государственность и суверенитет. Сделан вывод, что умение анализировать и познавать национальный менталитет, осознавать свою идентичность является важнейшим фактором стабильного развития независимого государства.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФИЛОСОФСКИЕ АСПЕКТЫ НАЦИОНАЛЬНОГО СОЗНАНИЯ В СОВРЕМЕННОМ ТАДЖИКИСТАНСКОМ ОБЩЕСТВЕ

The article dwells on the researched philosophical aspects of national mentality under the conditions of the sovereign state surviving the process of evolution. National consciousness is looked upon as the most important factor of building and strengthening national statehood in the transforming Tajik society. The authors express the opinion that many peoples vanished because of the absence of tolerant attitude to other nations. Therefore, under the conditions of the evolution of the sovereign state the problem of strengthening national consciousness is actual because it deals with retainment of nationality. Weakening of historical memory, limitation of national consciousness and disability of defending the nation's social cultural legacy slacken statehood and sovereignty. Just due to all this the ability to analyze and cognize national mentality, to realize the national identity of its own are the most important factor of stable development of the independent state.

Текст научной работы на тему «Philosophical aspects of national consciousness in contemporary Society of Tajikistan»

09 00 00 ИЛМ^ОИ ФАЛСАФА 09 00 00 ФИЛОСОФСКИЕ НАУКИ 09 00 00 PHILOSOPHICAL SCIENCES

09 00 11 СОЦИАЛЬНАЯ ФИЛОСОФИЯ 09 00 11 SOCIAL PHILOSOPHY

УДК 1/14

ББК 60.028.131 (5Т)

ЦАНБА^ОИ ФАЛСАФИИ ШУУРИ МИЛЛЙ ВА ХУВВИЯТИ МИЛЛЙ ДАР ЦОМЕАИ МУОСИРИ ТОЦИКИСТОН

ФИЛОСОФСКИЕ АСПЕКТЫ НАЦИОНАЛЬНОГО СОЗНАНИЯ В СОВРЕМЕННОМ ТАДЖИКИСТАНСКОМ ОБЩЕСТВЕ

PHILOSOPHICAL ASPECTS OF NATIONAL CONSCIOUSNESS IN CONTEMPORARY SOCIETY OF TAJIKISTAN

Солицоное Расудцон, д.и.фал., профессори кафедраи цомеашиносии Донишкадаи щтисод ва савдои ДДТТ(Тоцикистон, Хуцанд) Уруноеа амида Умарбоеена,

докторанти шуъбаи фалсафаи Донишкадаи фалсафа, сиёсатшиносй ва ууцуци АИ ЦТ (Тоцикистон, Душанбе)

Солиджоное Расулджон, д.филос.наук, профессор кафедры обществоведения ИЭТ ТГУК (Таджикистан, Худжанд) Уруноеа Хамида Умарбоеена,

докторант отдела социальной философии Института философии, политологии и права АН РТ (Таджикистан, Душанбе)

Solijonov Rasuljon, Dr. of Philosophy, Professor of the department of sociology of the Institute of Economy and Trade under the Tajik State University of Commerce (Tajikistan, Khujand) Urunova Hamida Umarboevna,

candidate ofpedagogical sciences,doctoral student of the department of social philosophy of the Institute of Philosophy, politology and law under Tajikistan Academy of Sciences (Tajikistan, Dushanbe) E-MAIL: [email protected]

Калидвожахоо: шуури милли, шуури таърихи, худшиноси, худшиносии милли, худогоуй ууввияти милли, тафаккури милли, гояи милли, хотираи таърихи, маудудияти шуури таърихи, боигарии ицтимоию фаруангии ниёгон

Дар мацолаи мазкур цанбауои фалсафии худшиноси ва ууввияти милли дар шароити бунёдкунии давлати соуибистицлол ва дуняви таулил карда мешавад. Муаллифони

мацола худшиносии милли ва хуввияти миллиро дар шароити табаддулот дар цомеаи Тоцикистон %амчун омили асосии давлатдории милли мешуморанд. Ба фикри муаллифон бисёр миллату халщо аз сабаби озод набудан аз рафтори бетщаммулонаи хеш ба нестй рафтанд. Аз ин ру дар шароити бунёди давлати соуибистицлол ба хотири "ба нести нарафтан " масъалаи шинохти худии худ ё ба таври дигар худшиносии милли ба яке аз муаммоцои мубрами руз табдил ёфтааст. Коста шудани хотираи таърихи, ма%дудияти шуури таърихи ва %ифз карда натавонистани боигарии ицтимоию фар%ангии ниёгон, поя%ои давлат ва истицлолиятро заиф мегардонад. Бинобар ин муаллифон чунин мешуморанд, ки та%лилу бархурдор будан аз хуввияти милли, дарк намудани худшиносии милли ин омили асосии пойдор ва инкишоф додани давлати со%ибистицлол мебошад.

Ключевые слова: историческое сознание, самопознание, национальное самосознание,

национальный менталитет, национальное мышление, национальная идея,

ограниченность исторического сознания, социально-культурное наследие

Исследуются философские аспекты национального менталитета в условиях построения суверенного государства. Национальное сознание и менталитет рассматриваются как важнейшие факторы построения и укрепления национальной государственности в трансформирующемся таджикистанском обществе. Высказано мнение, что многие народы исчезли из -за отсутствия толерантного отношения к другим людям. Именно поэтому сегодня с целью сохранения национальности проблема национального самосознания является актуальной проблемой. Ослабление исторической памяти, ограниченность исторического сознания и неумение защищать социально-культурное наследие ослабляет государственность и суверенитет. Сделан вывод, что умение анализировать и познавать национальный менталитет, осознавать свою идентичность является важнейшим фактором стабильного развития независимого государства.

Key words: self-cognition, national consciousness, national mentality, national thinking, national

idea, limitation of historical consciousness, social-cultural heritage

The article dwells on the researched philosophical aspects of national mentality under the conditions of the sovereign state surviving the process of evolution. National consciousness is looked upon as the most important factor of building and strengthening national statehood in the transforming Tajik society. The authors express the opinion that many peoples vanished because of the absence of tolerant attitude to other nations. Therefore, under the conditions of the evolution of the sovereign state the problem of strengthening national consciousness is actual because it deals with retainment of nationality. Weakening of historical memory, limitation of national consciousness and disability of defending the nation's social-cultural legacy slacken statehood and sovereignty. Just due to all this the ability to analyze and cognize national mentality, to realize the national identity of its own are the most important factor of stable development of the independent state.

Х,аёти цамъиятии Тоцикистон дар давоми солх,ои охир аз нигохд равандх,ои эх,тимолии рушди ч,араёнх,ои ич,тимоиву сиёсй мураккабу пуртазод ба назар мерасад. Дар чунин маврид муроциату таваццухд илми цомеашиносй ба сарчашмах,ои тавзехдихдндаи равандх,ои х,одисах,ои цамъиятй, аз цумла арзи вуцуд намудани гоях,ои

ryHoryH TaK030 MeHaMoag, kh ohx,o a3 hhtoxh HjMHBy $ajca$H 6appacH Kapga maBaHg. X,ap^aHg 3yx,ypy 6ojopaBHH gugy Ta$cupx,0H raHpHHjMH HaMeTaBOHaHg 6a KOHyHHATH pymgu ^apaeHH HHKHmo^H o6teKTHBHH ^aMtHATH Tatcup pacoHHga ohpo xajajgop c03aHg, Baje nagugax,0H hh,thmohpo 6a paBaHgu HogypycT paBOHa HaMygaHamoH a3 э^тнмоfl gyp HecT. A3 hh 6ohc, gap x,aMa gaBpy 3aMOH, ajajxycyc gap 3aM0HH Myocup, HaMOHHgaroHH hjmh ^0MeamHH0cH 6apou a$3ygaHH 3axupau goHHmxo oug 6a ry3amTaro Myocup catro KymHm 6a xap^ Megux,aHg. Hh omha 6apou ^OMeau Myocupu To^hkhctoh, kh pox,u 6yHegu gaBjaTH nempa^Tau mhjjh Ba TatMHHH cy6oTH h^thmohpo hhthxo6 HaMygaacT, xeje Myx,HM acT.

^ap hh pagu$ gap nemopyu hjmh H,0MeamHH0cti Mactajax,oe 6a MueH oMagaHg, kh 6a hhcoh, TamaKKyju myyp Ba xygmuHocuu y Bo6acTa Me6omaHg.Boag Ta3aKKyp gog, kh Mactajau hhcoh Ba xygmuHocuu y ^aMema gap MapKa3H 6ax,cy Tajomx,ou $ajca$a ^apop gomT. ^ap 3aM0HH aTH^a $aftjacy$H mhohh CyKpOT u6opau "Xygpo 6umH0c"- po muopu H,ax,oH6HHHH $ajca$HH xyg ^apop goga 6yg. Phboath gurape x,acT, kh ^aHjacy^u gurapu mhohh ^uoreH gap Kynaxou o$To6pyaH A^HHa 6o $0Hyc MeramTaacT. Ba^Te kh a3 y MenypcaHg, kh nupo Me^yag, H,aBo6 Mery^Taacn "Hhcohpo MeH,yflM!". OaHjacy^u ^apoHcaBH PeHe ^eKapT Meryag: "Arap acpopu ojaMpo goHucTaH xoxH Ha 6a cuToparoH, 6ajKH 6a oiaMH 6othhhh xyg Ha3ap KyH".

Hh phboatx,o a3 oh max,ogaT Megux,aHg, kh a3 yM^H Tatpux to KyHyH 6apou hhcoh maB^oBapTapuH MaB3yu Matpu^aT mHHoxTH xyguu xyg 6ygaacT. A3 oh 3aMoH x,a3opcojax,o cunapu ramTaHg, x,acTue, kh gap oh hhcoh 3HHgarH gopag KyjjaH TarHup e$T, capx,agx,0H Matpu^aTH hhcoh Bacet ramTa, agpou aToM Tan,3Hfl ramT, KaHx,0H $aTx, myg, TexH0j0ruflx,0H Myocupu KOMnyTepH 6yHeg myg, aMMo gap u6THg0H acpu XXI g0HHmx,0H hhcoh Huc6aTH mHHoxTH xyguu xyg to 6a x,oj Maxgyg MeMoHaHg. A3 hh 6ohc ry^Topu HueroH gap 6opau oh, kh "MyaMMOH MyaMM0x,0 6apou hhcoh Matpu^aTH xygu hhcoh acT", x,HKMaTH acjuu xempo ryM HaKapgaacT.

Эpнx OpoMM 6a caBOju «Hhcoh khct?» H,aBo6 ry^Ta nem a3 x,aMa TatKug MeHaMoag, kh hhcoh hh3 HecT, 6ajKH MaBH,yg0TH 3HHgaecT, kh g0HM0 gap pymgy KaMOjOT acT. XaeTH y ^apaeHecT, kh 3epu Tatcupu omuj^oh ryHoryH ^apop gopag. Hhcoh gopou aKj Me6omag, kh TaBaccyTH oh y ^a^H^aTpo Matpu^aT MeHaMoag. Bapo6apu hh, MyTa^aKKup TatKug MeHaMoag, kh amxocu ajoxuga Ba x,aTTO MHjjaTx,0H tom 6at3aH 6ugyHH a^j pa^Top MeHaMOHHg. Bucep MHjjaTy xaj^^o a3 ca6a6u 030g myga HaTaBOHucTaH a3 pa^Topu 6eTa^aMMyj0Hau xem 6a HecTH pa^TaHg. A3 hh py, gap mapouTH 6yHegu gaBjaTH cox,h6hcth^joj 6a xothph "6a HecTH Hapa^TaH" Mactajau mHHoxTH xyguu xyg e 6a TaBpu gurap xygmuHocuu mhjjh 6a HKe a3 MyaMM0x,0H My6paMH py3 Ta6guj e^TaacT.

Boag Ta3aKKyp gog, kh gap mapouTH ^a^OHHmaBHH ^aeTH H^THMOHBy ^ap^aHrH Ba cypaTa$30 ramTaHH HHKumo^H TexH0J0ruax,0H ^agugu TejeKOMMyHHKaTcHOHH, x,ygygx,0H MyomupaTH h^thmohh 0gaM0H Bacet ramTa, Mactajau xygmuHocuu mhjjh 60 na^jyx,0H ryHoryH 6a Ha3ap Mepacag.XygmuHocuu mhjjh To6umx,ou xeje 6ucep Ba MyaHHHKyHaHgau yMyMH gopag. Metepu xygmuHocuu mhjjh Ba yMyMaH HHKumo^H myypu mhjjh-hh HaTaHx,0 э^teн $apx,aHru HueroH, 6ajKH aHg03au 6a ap3Hmx,0H yMyMu6amapH Bopug mygaHH MHjjaT, MyH0cu6aTH BaH 6a gurap MHjjaTx,0, atHe mHHoxTaHH 6apo6apx,yK,yK,HH gurap xajK,y MHjjaTx,0, эx,тнpом Ba muHocoH 60 MatHaBueTH oh^opo hh3 gap 6ap Merupag. ^ap "Ha3gu myypu mhjjh Ba3H$au acjH, nem a3 x,aMa pucojaTH 6y3ypru MHjjaTc03H Ba 6a x,aMHH xothp Ba3H^au xygmuHocuu mhjjh

меистад. Ба таъбири дигар, масъалахои гносеологй ва онтологии шуури миллй бояд бо онтологияи объективии омили миллй пайванди хаётй дошта бошад. Дар ин самт мавриди тад;и;оти чдддй ;арор доштани масъалахои давлатдории миллй, тиб;и манти;и конуниятхои ташаккули низоми нави байналмиллалй, аз масъалахои рузмарра махсуб меёбад"(1, с.3).

Дар ха;и;ат дар шароити ташаккул ва рушди эхтимолияти равандхои сиёсй шуури миллй бояд дар хамбастагй бо ояндабинии илмй мавриди омузиш ;арор ёбад, зеро хангоми арзи вучуд намудани равандхои наву мухталифи чомеа, куллан таFЙир ёфтани низоми нави байналмиллалй аз инсон талаб менамояд, ки у ояндаи хешро ба ин ё он раванди сиёсй бошуурона бипайвандад. Хдр як узви чомеа бояд дарк намояд, ки ма;сади нихоии хар муборизаи мафкуравй ин ноил шудан ба даст кашидан аз хуввияти миллии хеш ва ;абули мафкураи дигар мебошад. Ин рохест инсонро ба парастиши FOяи дигар, таърихи дигар ва фарханги дигар равона менамояд. Масалан, барои давлатхои абар;удрат, ки онхо дар Точикистон манфиатхои геополитикии худро доранд мухим нест, ки дар кишвари мо чи гуна низоми ичтимоиву сиёсй ё фархднги бар;арор мешавад, мухим он аст, ки точикон аз решахои таърихии худ дур гашта " худии худ"-ро фаромуш созанд. Ва дар ин рох онхо ягон чизро, аз чумла сарфу харчи моддй, маблаFгyзориро дареF намедоранд. Барои чи давлатхои абар;удрат ба мисли ИМА, Канада ва дигарон бар зидди "Ал-;оида", "Бародарони ислом" , Давлати исломй" дар Сурия мубориза мебаранду, нисбати фаъолияти ювогаронаи "Салафия", "Ансоруллох", "Хдракати исломии Узбекистон", "^изб-ут-тахрир" "Чдмоати таблиF"дар Осиёи Марказй, аз чумла дар Точикистон бефар; хастанд? Ба фикри мо ин зухури мохияти сиёсати худхохонаи абар;удратхост, ки мехоханд бо дасти ин гурухдои ичтимоию сиёсй чомеаи моро ноором гардонанд ва чараёни худшиносиву худогохии миллати моро халалдор гардонанд.

Эхтимолияти рушди равандхои сиёсиро дар чомеа тахлил намуда Президенти Точикистон Эмомалй Рахмон борхо таъкид намудааст, ки "саба;и талхи таърихи кишварамон ба хар як шахс хушдор медихад, ки дигар хеч гох зиракии сиёсй ва хушёрии зехниро аз даст надихад, ватандусту ватанпарвар бошад, аз гузаштаи пyрFановати ниёгон ифтихор кунад ва ба ин рох вахдати миллй, ягонагии кишвар, марзу буми ачдодиашро эхтиёт ва хифз намояд" (5, с.2).

Ч,анбаи мухими ташаккули худшиносии миллй ин алокамандии он ба чараёни ташаккули шуури таърихй мебошад. Маълум аст, шуури таърихи куллй хосиятхои ин ё он миллатро дар худ инъикос менамояд. Аз ин ру, тахлили амики гояи миллй мурочиат намуданро ба гузашта ва муайян намудани тамоюлхои муосири рушди чомеаро такозо менамояд, чунки тахлили фалсафии гояи миллй мурочиати тадкикотчиро «ба равандхои рушди маънавиёт, кушишхо, орзую ормонхои чомеа, ки тули хазорсолахо ташаккул ёфтаанд, талаб менамояд. Чунин зарурат аз он бармеояд, ки махз собикаи ниёгони мо оид ба инкишоф додану гани гардонидан ва аз хама мухимаш нигохдории он дар хотираи таърихй имкон дод, ки дар охири асри ХХ ва ибтидои асри XXI точикон бахри бунёди давлати сохибистиклол, демократию дунявии худ хусни огоз бахшанд.

Мохиятан падидаи шуури миллй имкониятхои вокеии рушди миллат ва ормонхои онро дар рохи расидан ба куллахои баланди тараккиёт инъикос менамояд. Вале то ба имруз тасаввурот дар бораи шуури миллй дар рафти чараёни таърихи ба вучуд омада,

to 6a xoj a3 Tapa^H HaMoaHgaroHH hjmh ^0MeamHH0cH 6a TaBpu 6oagy moag TaxKHK HaramTaacT. ffloag hh 6a oh Bo6acTa 6omag, kh myypu mhjjh xaMnyH MaKyjau $ajca$H to gaBpoHH cox,h6hcth^jojh to hk aHg03a MaB3yu MaMHyt 6yg. ^ap aga6ueTH h^thmoh 6emTap cyxaH gap 6opau TamaKKyju "XajKH aroHau mypaBH"Mepa$T, Baje gap 6opau xygmHHocuH mhjjhh cy6этноcxон 6a coxTopu HTTHxogu H,aM0xupH CoTCuajucTHH fflypaBH goxujmaBaHga HH3e ry^Ta HaMemyg. Max,3 a3 x,aMHH ca6a6 gap 3aM0HH cox,h6hcth^jojh 3apypaTH Tag^H^H myypu mhjjh a3 Huroxu Tatpuxu TamaKKyju oh 6a MueH OMagaacT.

fflyypu mhjjhh xajKH to^hk gap Tatpux pemaxou nyKyp gopag. ^ap gaBpau x,yKMpoHHH C0M0HHeH myypu mhjjh 6a noau x,aeTH MatHaBHH gaBjaTH mhjjh Ta6guj e$Ta 6yg. Max,3 x,aMHH naguga hmkohhht gog, kh C0M0HHeH x,aeTH h^thmoh HKTucoguu xygpo phbo^ goga cuecaTH goxujuro 6epyHapo 6a pox MOHaHg. MyHocu6aTxou gycTOHapo 60 gurap gaBjaTxo Ba xajKXO MycTaxKaM HaMyga, pyxu ryMaHHcTHH xajKH to^hkpo 6a ohxo Myappu^H HaMygaHg. Mhcojh paBmaHH oh э^оgнeтн Ho6uraxou aga6ueTH mo PygaKH, OupgaBcH, CatgH, XaHeM, H,omh Ba gurapxo Me6omaHg.

Tag^HK0Tx,0H ojhmoh co6ht Mec03aHg, kh myypu mhjjhh xajKH to^hk gap pa^TH My6opu3axoH cuecuro ugeojorH TamaKKyj Mee^T. Batgu muKacTH gaBjaTH C0M0HHeH to^hkoh 3epu Tatcupu gaBjaTH Fa3HaBueH, CajnyKueH, TeMypueH, AmTapxoHueH Ba MaHrHTHxo Kapop gomTaHg. Baje oh ap3umxoe, kh gap gaBpoHH xyKMpoHHH C0M0HHeH TamaKKyj e$Ta 6ygaHg, a3 6aHH Hapa^TaHg, ohxo gap xoTupau Tatpuxuu xajKH to^hk Max$y3 gomTa Memyg.

^ap 3aM0HH HTTuxogu fflypaBH 6omag, to cojh 1929 to^hkoh 3epu Tatcupu roau mhjjhh TypKxo Kapop gomTaHg. TaBpe My^a^KH^OH TatKug MeHaMOHHg, Max3 ByctaT naHgo HaMygaHH xapaKaTH naHTypKucTH 6ohch 6eag0jaT0Ha cyptaT rupu^TaHH Map36aHgHH ^yMx,ypux,0H Ocueu MueHa Ba n0HM0j rapgugaHH ap3umxou H^THMOHBy ^apxaHruu xa3opcojau MapgyMH toh,hk rapgug (2, c.493). Hh xapaKaTxo Ba nagugaxou H0MaTjy6 6a TamaKKyju Ta^aKKypu mhjjh Tatcupu MaH^ti pacoHHgaHg.

poxh h^thmoh ^apxaHrue, kh to^hkoh gap 3aM0HH coxh6hcthkjojh TaH MeHaMOHHg, ugoMau poxu ohxo gap Tatpux Me6omag. Mo - toh,hkoh Tatpuxu KyxaHy ^apxaHru nypraHOBaT gopeM, kh oh 3aMHHau 6оэtтнмоgн TamaKKyju myypu mhjjhh toh,hkohpo gap gaBpoHH coxh6hcthkjojh TamKHj Meguxag. Bapo6apu hh, 6oag Ta3aKKyp gog, kh Mypo^uaT 6a ry3amTa Ha6oag 6a xothph napacTHmy MyH0cu6aTH cogajaBxoHa 6omag. TaBpe npe3ugeHTH H,yMxypuH Toh,hkhctoh ЭмомaJн PaxMOH TatKug MeHaMoag «mo 6a ry3amTau xem 6apou Ta^BHATH pyxu c03aHgarH, 6y3yprgomTH xoTupau a^gogoHaMOH, kh gap gap030H Tatpux 6a aKugaxou HaB KaMap 6acTa, 6agacT0Bapg^0H 6y3ypry raHpuoggH hohj ramTaaHg, pyH MeoBapeM. Oxup hk capnamMau BO^euu xygmuHocuu mhjjh, ^a6j a3 ^aMa, 6yHegu gaBjaTH cox,h6hcthkjoj, BaxgaTH mhjjh, pyH OBapgaH 6a ry3amTau nypu^THxop, xh$3h TaMaggyHy Mepocu ^apxaHruu HueroH Ba nocu xothph maxcuaTxou TaBOHOBy $ap3aHg0HH 6y3ypru MHjjaT Me6omag» (3,c.57). HyHHH Mactajary30pH MatHOH ny^yp gopag, 3epo moxhht aHgap hh ^o cyxaH gap 6opau nagugaxou MatHaBH, Kymumy opmohxo, ap3umxoe MepaBag, kh Tyju xa3opcojaxo MapgyMH tohhkpo a3 HecTmaBH эмнн gomTa, hmkohhhth Huroxgopuu xoTupau Tatpuxupo gogaacT. Batgu xa3opcojaxo gap u6Tugou ^apHH XXI эxeн myypu mhjjh, kh gap 6othhh to^hkoh Hyxy^Ta 6yg 6egop ramT Ba to^hkoh coxh6h gaBjaTH mhjjh mygaHg. Max3 gapKH 3apypuHTH fohh mhjjh hmkohhht gog, kh 3ugguHTx0H H^THMOHBy cuecuH u6TugoH

солхои 90 -ум паси сар шуда, точикон дар атрофи давлати сохибистиклоли миллй муттахид гаштанд.

Бо назардошти хусусиятхои тамоюлхои муосири рушди ичтимой фархднгии чомеаи муосири Точикистон шуури миллиро хдмчун шакли зухурёбии тафаккур ва хуввияти миллй, чун тарзи хоси эхсос, дарк ва фахмиши олам аз чониби намояндагони миллат, ифодагарй худшиносй ва баробари ин хамчун василаи тавсифи хусусиятхову фахри миллй муайян намудан мумкин аст. Аз ин нуктаи назар шуури миллй чузъи чудонашавандаи хаёти маънавии миллат ва шарти асосии ташаккули шуури таърихй мебошад. Аксар муаллифон бар он акидаанд, ки шуури миллй макулаи фалсафаи ичтимой буда, хислати таърихй дорад, яъне дар чараёни таърих вобаста ба вижагихои хаёти ичтимоиву сиёсй, иктисодиву фархангй мазмуну мундаричаи вай тагйир меёбад». (4,с.337) Хдмзамон шуури миллй ин факат воситаи дарёфти «худии худ» - и инсон набуда, балки ин падидаест, ки дар он фикру андешахо оид ба миллатхову халкиятхо, кушишу ормонхои онхо, умуман такдири ояндаи инсоният инъикос меёбад. Аз ин лихоз, шуури миллй ин тарзи маънавии чустучу ва дарёфти чойгохи миллати хеш дар низоми мураккаби муносибатхои миллй дар микёси олам мебошад. Аз ин нуктаи назар мафхуми «шуури миллй» хеле бой аст. Аммо дар як мафхум гунчонидани мазмуни хамаи пахлухои он гайри имкон аст. Бинобарин таърифе, ки дар боло овардем, аз камбудихо холй нест ва он пурра карданро талаб мекунад. Мо акидаи олимони чомеашиносро нисбати он, ки тадкики мафхуми "шуури миллй"- ро дар алокамандй бо хуввияти миллй омухтан зарур аст, чонибдорй менамоем, зеро мафхуми «шуури миллй» дар замони сохибистиклолй хусусиятхои хуввияту худогохии миллиро ба таври хоса инъикос менамояд. Хуввияти миллй падидаест, ки аз андеша, ойин ва арзишхои ба хам алокаманди чомеа иборат аст. «Хуввият» вожаи арабй буда, бо маънохои: а) чавхар, бех, бун, асл, мохият; б) хуввият, шахсият, шахс, симо, фардият; в) шайъ, хакикати мутлак, мохияти чузъй истифода мешавад. Ин мафхум даъватест ба ягонагии миллй, ки барои пайдо намудани фазои худшиносй ва хисси миллии инсон замина мегузорад (5, с.3).

Аз нигохи фалсафаи ичтимой мазмуни шуури миллй бояд дар радифи масъалахои такдирсоз, ки дар хар давраи мушаххас дар назди давлату миллат ва фарди бошууру бомаърифати чомеа меистаду бояд дар ояндаи наздик халли худро металабад, баррасй гардад. Ба таври дигар шуури миллй хамчун макулаи фалсафаи ичтимой хамеша дар рушду такомул буда, дар хар давру замон маънои хоса пайдо менамояд ва ба халли масъалахои мубрами руз нигаронида шудааст. Дар гояи миллй муносибати одамони ба ин ё он шакли тамаддун инъикос меёбад. Аниктараш гояи миллй рох ва фишангхои дохилшавии миллатро ба ин ё он тамаддун нишон медихад.

Агар мухокимаронихои мо аз нуктаи назарии дар боло нигошташуда маншаъ бигирад, пас бояд имруз чомеаи мо тавассути халли масъалахои ичтимоию иктисодй, эхёи фарханги миллй, ташаккули мазмуни сифатан нави шуури таърихй дар чахонбинии одамон гояи олй - бунёди давлати миллиро бидихад. Ба фикри мо кадами аввал дар ин чода бояд баррасии он масъалахое бошад, ки ба тагйири шуури чамъиятй ва равонии ичтимоии он нигаронида шуда бошад. Шуури миллй, ки тахти рохбарии точикон тамоми акаллиятхои этникиро фаро мегирад, онхоро дар заминаи забону фарханги миллй муттахид месозад.

Забон заминаи мухими хуввияти миллист. Аз ин ру, вакте ки макоми забони точикй дар кулли каламрави Точикистон чун забони муоширати хамаи кавмхо ба

таври амик дарк мегардад, таъриху фарханги миллй чун боигарии кулли точикистониён эътироф гашта, маърифат мешавад, он гох мо дар бораи точику точикистонй чун як миллати вохид сухан ронда метавонем. То он даме, ки мо байни мафхумхои точику точикистонй фарк гузорем ва ба ин мафхумхо вахдат набахшем, парокандагии этникиву махаллй хамавакт бокй мемонад. Барои самаранок ташаккул ёфтани тафаккури миллй бояд дар чомеа сиёсати ягонаи милливу фархангй пеш гирифта шавад ва онро хамаи ахзобу чунбиш ва акаллиятхои кавмй бечуну чаро бипазиранд. Чунин сиёсати миллию фархангй ба тафаккури миллй таъсир мерасонад ва онро ташаккул медихад. Бешак гуфтан мумкин аст, ки имруз дар сатхи баланди давлатй чунин гояи миллй ташаккул ёфтааст ва ин чараён идома дорад.

Дар замони муосир хине, ки сухан аз боби ташаккули тафаккури миллй, худшиносии миллй меравад, бештар казовати онхо дар сатхи умумимиллй сурат мегирад. Аслан ин дуруст аст, зеро тавре дар боло ишора рафт, баъд аз замони Оли Сомон то ба кунун бори аввал мо имконияти дар бораи давлати миллй сухан рондан, дар бораи рушду нумуи фарханги миллй гамхорй зохир намуданро пайдо кардем. Ва боиси хурсандист, ки дар тули солхои сохибистиклолй дар майдони худшиносии миллй миллати точик мархилаеро тай намуд, ки ба садсолахо баробар аст.

Баробари эътирофи кадамхои устувори хеш дар ин самт набояд аз казовати муаммохои он руй гардонем. Зеро ки дар хама гушаю канори мамлакатамон масъалахои рушду нумуи фарханги миллй, ки заминаи боэътимоди пояи худшиносии миллист, дар як сатх нест. Масалан, мушохидахо собит месозанд, ки дарачаи худшиносии миллй дар шахрхои марказии мамлакатамон ва музофотхои кишвар ба куллй фарк мекунад. ^азовати сабабхои мушкилоти ташаккули худшиносии миллй дар музофотхо дар хар минтака бахсу мунозирахои доманадорро талаб менамояд. Тахлилу омузишхо нишон медихад, ки номутаносибии сатхи ташаккули худшиносии миллии мардуми нохияхо ва шахрхои азими кишвар аз як тараф ба омилхои ичтимоию иктисодй вобаста бошад, аз тарафи дигар нохияхои музофотй, масалан нохияхои наздисархадй, аксаран гуногунмиллат мебошанд ва аз он то чй андоза хар як кавмият хешро мансуби миллати точик ё точикистонй мехисобад, барои ташаккули шуури миллй ахамияти калонро дорост. Албатта барои кохиш додани ин номутаносибй аз чониби давлат ва Хукумати Точикистон, азхобу созмонхои чамъиятй тадбирхо андешида мешаванд. Масалан, дар нохияхои наздисархадии вилояти Сугд дар солхои сохибистиклолй даххо мактабу богча, дигар объектхои маърифатию фархангй бунёд ёфтанд, ки онхо бегуфтугу ба вазъи таълиму тарбия ва рушди хаёти фархангй бетаъсир намемонанд. Вале вазъи ташаккули худшиносии миллй факат аз таълиму тарбия вобаста нест. Ба фикри мо дар ин чо масъалаи ба мардум дастрас будани арзишхои фарханги миллй, сари вакт расонидани иттилоот оид ба хаёти сиёсй, ичтимоию иктисодй ва маънавй хеле мухим аст. Сардори давлат Эмомалй Рахмон дар яке аз суханронихои хеш махсус таъкид карда гуфта буд: «...Аз ин чихат (сухан аз боби вазъи инкишофи фарханг ва холати иттилоотии чомеа мера-вад. С.Р.,Х.У) хусусан вазъи нохияхои наздисархадй... ва минтакахои кухистон ташвишовар аст. Холигихои иттилоотиро дар аксари минтакахои наздисархадй пахши барномахои телевизиони кишвархои хоричй пур мекунанд. Натичаву окибат-хои чунин холат маълум аст: ахолй аз хаёти сиёсиву ичтимоию фархангии мамлакат бехабар мемонад ва ба сиёсату идеологияи бегона меравад».(5,с.2) Дар ин чода низ дар давоми 10-15 соли охир кадамхои нек гузошта шуданд. Имруз имконияти тамо-шои барномахои телевизиони Точикистонро на факат ахолии мамлакат, балки берун

аз он хдм доранд. Заминахои амики ичтимоию иктисодй, хдлли мушкилоти ташак-кули тафаккури миллй ба таври хдмешагй аз чониби рохбарияти давлат таъкид мегардад.

Болоравии сатхи ичтимоиёт барои хдлли мушкилоти маданию маърифатй, таъли-му тарбия заминахои мусоидро фарохам меоварад. Бе чуну чаро халли масъалахо дар ин раванд ба худшиносии миллии мардуми дехот таъсири бевосита мерасонад. Х,амин тарик, ислохоти иктисодй, хоса дар сохаи кишоварзй ба ташаккули тафаккури миллй заминаи боэътимод фарохам оварда, худшиносию худгохии мардуми дехотро меаф-зояд.

Истиклолияти миллй такозо менамояд, ки хотираи таърихии халкамонро эхё намуда, арзишхои ахлокиву фархангии худро аз нав баркарор созем ва барои рушду нумуи забону адабиёт, илму фарханг ва мактабу маориф беш аз хар вакти дигар кушишу гайрат намоем. Ин амал хело зарур аст, зеро дар хакикат Истиклолияти давлатй ва худшиносии миллй бе дарки амики манфиатхои умумимиллй ва шинохти масъулияти таърихии афроди чомеа пойдор нахохад монд.

Мукаддасу бегазанд ва хамеша пойдору устувор нигох доштани Истиклолият, тахким бахшидани давлатдории миллй, хамачониба густариш бахшидани худшино-сиву худогохии миллй, хисси ватандустиву ватандории мардум ва баланд бардоштани маърифати сиёсиву хукукии ахолии кишвар, бахусус наврасону чавонон, муттахид намудани хамаи гуруххову кишрхои чомеа, вахдату ризоияти миллй хадафхои стратегии давлату чомеаи муосири Точикистон махсуб меёбанд, ки дар мачмуъ моро ба суи бунёди чомеаи вокеан шахрвандй, пешрафти устувори иктисодиву ичтимой ва татбики накшаву хадафхои такдирсози стратегй хидоят мекунанд.

Пайнавишт:

1. Ятимов С. Идеология ва манфиати миллй. Уумцурият, 22 апрели соли 2014, № 74 (22 379)

2. Андешаи милии тоцикон. Зери назари доктори илмцои таърих, профессор Каримов О.К. Нашриёти "Ношир", Хуцанд, 2011,-583 с.;

3. Паёми Президенти Чумуурии Тоцикистон ба Мацлиси Олии Чумуурии Тоцикистон аз 26 апрели соли 2013. - Душанбе: Шарци Озод, 2013, - 54 с.

4. Мацмадов А. Идеяи миллй-роцбалади зиндагии шоиста. //Ч,умцурият. 18 апрели соли 2013, № 55 (22 192)

5. Кудусов Х. Идеяи миллй такягоци устувори цомеа. //Садои мардум.14 маи соли 2013 № 57 (3042)

6. Суханронии Эмомалй Рацмон, Президенти Уумцурии То цикистон, дар назди устодон ва шогирдон ба муносибати 15 солагии Донишгоци давлатии цуцуц, бизнес ва сиёсати Тоцикистон. Хуцанд, 2008, - С. 12.

7. Проблемы укрепления национальной независимости Республики Таджикистан. -Душанбе: Дониш, 2006. -255 с.

8. Самиев А.Х. Историческое сознание как самопознание общества. -Душанбе: Издательство РТСУ, 2009. -337 с.

9. Солиджонов Р. Проблемы и противоречия социокультурной трансформации таджикистанского общества. -Душанбе: Дониш, 2012. -167 с.

Reference Literature:

1. Yatimov S. Ideology and National Interests. Jumhuriyat, April 22. 2014, - # 74 (22379).

2. National Meditations of Tajiks. Under the editorship of Dr. of History, Profesor Karimov O.K. - Khujnad: Publisher, 2011, - 583 pp.

3. Message of Tajikistan Republic President Emomali Rakhmon to Madjlisi Oli (the Tajik parliament) from April 26. 2013. - Dushanbe: Freedom of the Orient, 2013. - 54 pp.

4. Mahmadov A. National Idea - Leader of Worthy Life. Jumhuriyat. April 18, 2013, - # 55 (22 192).

5. Qudusov Kh. National Idea as Bulwark of Strengthening Society. Voice of People. May 14, 2013. - # 57 (3042).

6. The Speech Held by Tajikistan Republic President Emomali Rakhmon before Professors and Students of the State University of Law, Business and Politics on the Occasion of the 15-th Anniversary. - Khujnad, 2008. - p.12.

7. Problems of Strengthening National Independence of Tajikistan Republic. - Dushanbe: Knowledge, 2006. - 255 pp.

8. Samiyev A. Kh. Historical Consciousness as self-Consciousness of Society. Dushanbe. Publishing-house of Russian-Tajik Slavonic University. 2009. - 337pp.

9. Solidjonov R. Problems and Contradictions of Sociocultural Transformations of the Tajik Society. - Dushanbe: Knowledge, 2012. - 167 pp.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.