Научная статья на тему 'ОТРАЖЕНИЕ БИОГРАФИИ САНАИ В ДВУХ ЕГО ПРОИЗВЕДЕНИЯХ'

ОТРАЖЕНИЕ БИОГРАФИИ САНАИ В ДВУХ ЕГО ПРОИЗВЕДЕНИЯХ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
54
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИСТОЧНИК / БИОГРАФИЧЕСКИЕ СВЕДЕНИЯ / НАУЧНАЯ БИОГРАФИЯ / ДОСТОВЕРНЫЙ / ЮМОР / БИОГРАФИЯ / ИЗМЕНЕНИЕ ПОЛОЖЕНИЯ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Солехов Мирзо Одинаевич

В истории персидско-таджикской литературы почти все литературные источники пишут о жизни и творчестве Санаи Гезневи. В том числе про Санаи впервые сообщает Низами Арузи Самарканди в “Четырех беседах”. Но самими достоверными фактами являются биографические сведения самого поэта, которые встречаются в его произведениях, в основном в его двух месневи. Важность автобиографических сведений заключаются в том, что они имеют научную ценность для создании биографии самого поэта. Автобиографические сведения поэта являются очень ценными и всесторонно важным и для поздных авторов антологий и историграфов. А так же представляют возможность нынешным литературным критикам-литературоведам для написания научных монографий и выявление творческого пути поэта, а так же его места в истории персидско-таджикской литературы.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

REFLECTION OF SANAI BIOGRAPHY IN TWO ITS WORKS

In the history of Persian-Tajik literature, almost all literary sources write about the life and work of Sanai Geznevi. Including about Sanai for the first time reports Nizami Aruzi Samarkandi in “Four Conversations”. But the most reliable facts are the biographical information of the poet himself, which is found in his works, mainly in his two mesnews. The importance of autobiographical information lies in the fact that they have scientific value for creating a biography of the poet himself. The poet’s autobiographical information is very valuable and comprehensively important for later authors of anthologies and historiographers. They also present an opportunity for the current literary critics and literary critics to write scientific monographs and identify the poet’s creative path, as well as his place in the history of Persian-Tajik literature.

Текст научной работы на тему «ОТРАЖЕНИЕ БИОГРАФИИ САНАИ В ДВУХ ЕГО ПРОИЗВЕДЕНИЯХ»

CONTRIBUTION OF THE CHOLIK MIRZOZOD TO THE STUDY OF LITERATURE XVI-XIX - THE BEGINNING OF THE XX CENTURY

The study of literature of the XVI-XIX - the beginning of the XX century mainly began in the 50s of the last century. Here, the special merits of outstanding Tajik scientists should be recognized: Academician A. Mirzoyev and Professor H. Mirzozoda. This article analyzes the book "Materials on the history of Tajik literature" by H. Mirzozoda, which was intended to study literature of the 16th-19th - early 20th centuries.

Key words: research, literature, made public, content, creativity, idea, culture, factor, circle, content, humor, etc. Сведение об авторе:

Худойдодов Аъзам Овлододович - доктор филологических наук, профессор кафедры теории и истории литературы Таджикского государственного педагогического университета им. С. Айни. Тел.: (+992) 919328220. E-mail: khudoidodov1959@mail.ru About the author:

Khudoidodov Azam Ovlododovich - Doctor of Philological Scienves, Professor in the Department of Theory and History of Literature, Tajik Sate Pedagogical University named after Sadriddin Aini Tel.: (+992) 919328220. E-mail: khudoidodov1959@mail.ru

ИНЪИКОСИ ЗИНДАГИНОМАИ САНОЙ ДАР ДУ АСАРИ У

Солехрв М.О.

Донишгощ миллии Тоцикистон

Адиби давронсоз Хаким Абулмачд Мачдуд ибни Одам Саноии Газнавй эчодкорест, ки на танхо ба анвои адабии чудогона, балки ба каломи хунарй насими тоза ворид сохт ва мачрои онро ба таври бунёдй дигар кард. Тибки казовати Шафеии Кадканй, бидуни исгисно хеч кадоме аз эчодкорони таърихи адабиёг ба рисолатхои таърихии бачоовардаи у чизе фузуда натавонисгаанд [8].

Аз ин ру, дар таърихи адабиёти форс-точик кариб сарчашмаи адабие нест, ки оид ба рузгору осори ин абармарди каломи хунарй ишорае надошта бошад.

Аввалин сарчашмае, ки оид ба ин симои адабии нотакрор бахс ба миён овардааст, «Чахор макола»-и Низомии Арузии Самаркандй [10] аст. Баъдтар Фаридуддини Аттор, Мухаммад Авфй, Абдуррахмони Ч,омй, Давлатшохи Самаркандй, Лутфалибеки Озар, Волаи Догистонй, Мавлавй Мухаммад Хусайни Сабо, Ризокулихони Хрдоят ва бисёр дигарон маълумоти гуногун додаанд. Дар хамин чо месазад як нуктаро таъкид намуд, ки голибан сарчашманигорон оид ба шухрат ва макому мартабаи ин Хакими суханвар ру оварда, бо зикри маълумоти андаки шархихолии Саноии Газнавй иктифо кардаанд.

Аз ин хотир, ба назари мо, барои дарёфти маълумоти муътамаду дакик бояд бевосита ба осори Хаким Саной ру овард, зеро аввалин сарчашмаи боъэтимод, ки дар ин бора иттилооти пурарзиш медихад, ишорахои шархихолии худи адиб аст. Ишорахои шархихолии адиб, пеш аз хама, барои баркарорсозии зиндагиномаи илмии Хаким Саноии Газнавй тозатарин маълумот ва муътамадтарин маъхаз маърифат карда мешаванд. Зеро тибки имконоти жанр, яъне маснавй, зикри маълумоти шархихолй низ мумкин аст фузунтар даст бидихад. Холати мазкур хатто дар маснавии нахустини Хаким Саной «Корномаи Балх» хеле хуб ба мушохида мерасад. Барои он ки дар эчоди ин маснавй аз чониби Хаким Саной касе аз сарчашманигорону нафаре аз ахли тахкик тардид надоранд. Маснавии мазкур миёни солхои 492-508 таълиф шудааст, ки солхои хукмронии Султон Масъуд ибни Султон Иброхими Газнавй аст. Ин маснавии Хаким Саной бо унвони дигар - «Мутоибанома» низ иштихор дошта бошад хам, хазли Хаким Саной ба кавли у, «хазл нест, таълим аст». Зимнан маснавии «Корномаи Балх» муштамил бар 491 байт буда, дар бахри Хафифи махбуни аслам (аслами мусаббаг, махбуни махзуф, махбуни максур) эчод шудааст, ки шакли афоъилии он чунин аст:

- v - - / v - v- / - -

- v - -/ v -v -/ - - (- vv -, vv ~)

Хаким Саной дар маснавии мазкур зерфасли чудогонае шомили 22 байт, тахти унвони «Сифати падари хеш» овардааст, ки басо гаронарзиш аст, зеро шоир аз падари худ ифтихор намуда, бо мухаббати хосса аз падари хеш ёд мекунад. Зерфасли мазкур бевосита аз зикри номи падари адиб ва ёдоварй аз хирфаи падар ё касби маоши у огоз мешавад, ки арзиши илмй дорад.

Чунончи:

Падаре дорам аз нажоди каром,

Аз бузурги, ки щст Одам ном.

Хрст бщры aтоu дылбaндaт,

Пaдaры шоръы уор се фaрзaндaт [12, с. 180].

Шapкшинocи xoлaндй Т. Бpoйн тaxти yнвoни «Аз нaжoди кapoм» зepфacлe дap тaдкикoти xeш [4, c.104] дopaд, ки дoиp бa apзиши шapxнxoлии мacнaвиxoи a,H5 мeнaвиcaд: «Зиндaгинoмaнaвиcoни xaмpyзгopи мo, бa вижa Мyдappиcи Рaзaвй вa Áx^a, Oiam aa фaxвoи cypyдaxoи Сaнoй шй бypдaaнд, ки y aз «нaжoди кapoм» бyдaacт» [4, c. 108].

чушнки кaблaн иmopa шуд, дap кaзoвaти фaвкyззикp иcми пaдapи rno^ вa пeшaи y мaвpиди бaëн кapop гиpифтaacт, ки пaдapи Хким Сaнoй Oдaм as нaжoди Кapoм буд^ пeшaи мyaллимй-ycтoдй дomтa, бa дapбopиëни вoлoмaкoм, aз чумга мyaллими ce фapзaнди вaзиp - пaдapи мaьнaвии эшoн бyдaacт. nac, ^ким Сaнoй дap xoнaдoни мyдappиc, устод бa душ oiwa,a бyдaacт, ки ин бaco ишopaи apзишмaнди илмй acr Аз тapaфи дигap, aз ибopaи «ma^H шapъ» мaълyм мeшaвaд, ки пaдapи Хким Сaнoй бa шoгиpдoн aз улуми шapиaт дapc мeдoдaacт, ки шoиp мaxз ин ил^ю тaвъaм 6o мamFyлиши пaдapи xyд шoxиc coxтaacт. Инчунин, ,yoiyHH ycro, низ шoяд бa nernaarn xaм poбитaдop бoшaд.

Дитер a8 acapxoи ^ким Сaнoй, ки дap бapкapopcoзии зиндaгинoмaи илмии y бaco пypapзиш ad, oxиpин acapи aдиби opиф - мacнaвии «X^H^-yn-xa^^a вa шapиaт-yл-тapщa» ë «Илoxннoмa» вa ë «Фaxpинoмa» [8, c. 1S] ë ин ки «Сaнoиoбoд» - и Х^ким Абyлмaчд Мaчдyд ad, ки axбopи шapxнxoлии ин мacнaвй щзиб a8 кулли capчamмaxoи aдaбию тaъpиxй бemIap вa apзиmмaндIap acr. Бa кaвли Toмac Бpoйн, «Зиндaгии С^дай 6o ocopи aдaбии вaй дap xaм oмexтaacт вa ин мaxcycaн, дap шврнди мacнaвиxoи y ch,^ мeкyнaд» [3, c. 121].

Хким Сaнoй xocca ,ap «X^^a» axбopи бeштape oh, бa рузгор ra чyзъиëти зиндaгй вa мyxтaccoти arnKipH xy, вa тяи э^дии xern ,o,aaCT, ки xeлe вa xeлe apзишмaнд aCT. Ин кaзoвaт xocca ,ap 6o6h HnraxoHH «Xa,™^» 6o6h Х бemIap бa мymoxидa мepacaд, 2epo ,ap ин 6o6 зepфaлe тaxти yнвoни «Др бaëни xacÔH xoлam вa бaëни axвoлam вa caбaби кaнopaгнpии y a8 ax,™ дyнë вa гymaнишинивy ^удоии y aз мapдyмoн вa caбaби тacнифи китоб» [11, c. 707] ,opa,, ки oн чунин OFOЗ мeшaвaд: Хрсбы уол он кы девы оз миро, Дошт якчонд дaр гудоз моро.

Хaдaф aз деви oз (истиopaвy тacвиф) нaфcи aммopa буд^ мaкcaд зухури инкилoби фикрй вa тaFЙиpи xoл кapдaни a,H5 aCT.

Бoяд гуфт, ки HCTHopaH деви oз, aз нaзapи a,H5, amaдиIapин дymмaни «Faмxop»-и инcoнxo вa xocca coликoн буд^ 6o «Faмxopиxoи мoдapoнaи xy,» oнxopo aз axдoфamoн дур coxтa, бa вapтaи мухлик мeaфкaнaд. Аз ин ру, xocca шлих ин дymмaни arna,Hpo мaxв coxтa, пирузии xempo бap oн тaъмин нaмoяд. Яъне деви oз HÔopaH нзoфии тaвcифии xy,H XasHw Сaнoй aCT, ки мaнзypи мyтaфaккиp aз истиopaи мaзкyp - нaфcи aммopa aCT вa oн зoxнpaн Faмxop, вaлe aмaлaн xacми ^н acr. Аз ин ру, a,H5 xy, дap ин pox икдoм гyзoштa, дymмaнpo мaFлyб кapдaacт.

Хaким xeлe ишopaxoи cepшyмop ниcбaт бa зoдгoxи xy, дopaд га зимни oн истeъдoд вa rnaxcH^ra xempo pичxoн мeдиxaд:

Горчы мовлуд мйро 6a Faзнын am Нaзмы шеърaм чу ноцшы Мочын сст. Хокы Faзнын чу мон нозод Хркым, Отоше бодхору об нaдым [13, с. 606].

Ё xy, дap зepфacли xaмин 6o6 - «Дap ифтиxopи xyдaм бa axnH acpaм» oмaдaaст, ки: To биш кapдaaм чунин шaxpe, Мдали oн кac нaдндa дap дaxpe.

Хaдaфи шoиp aз ин шaxp, ки «Сaнoиoбoд» нoм дopaд, xaмoнo «Xa,™;a» буд^ мeъмopи oн тaвaccyти днлу cигoлиш мacoлexи o^o aз нлму дoниш, фaзлy x^a, дapëфтaacт вa xarro xoкy oбaш aбиpoмeзy дyppocoст вa дapaxтонam тубюшву oбam мaйгyнy шaxдoгин aCT.

Аз ин ру, кaлимoтy тapкнбoти ин шaxp низ мyъчизaoco фapoxaм oмaдaaст, ки тaнxo xoch XasHw Слшй мeбoшaд:

Хрр яке 6aüm оз у цоуоне ылм,

Хрр яке моънй осмоне уылм [13, с. 610].

Бинoбap ин, XasHw Слшй xeштaнpo бндуни rçHëc мaъpифaт тму^ кaлoми xyнapии xyдpo зaвoлнoпaзиp мeдoнaд:

З-ын нокутор сушн ногуяд тс, То 6aуошр ын цоуоныёнро 6сс...

Мaxз 6o caбaбxoи фaвкyззикp XasHw Сaнoй мyбтaкиpy кaшшoф aCT, зepo кace дap зaмoнaи у вa ë нaфape то у чунин читои xyнapиpo mxny нaзaдaacт:

Кос нaгyфт ынчунын сухон 6a цщон, В-ор косе гуфт, гу быёру быхон. З-ын номот уор чй дор чщон сухон ост, Гор яке в-ор уозор з-оны мон ост [13, с. 611].

Умумин, xoRa44a дap зepфacли фaвкyззикp, acocan дap aбëти фaxpиявй, 4htoxoh xyнapй вa дoнишy

иcтeъдoди бeкнëcи Хким CanoHpo дapмeëбaд, ки кamшoфy мубгакирии ypo, пеш aз xaмa, xy,H у кamф Rap,aaCT. Гyфтaи Хaкимpo нyxбaгoни зaмoни шoиp тacдщ кapдaaнд, ки Caнoй шaxoдaт ,o,aaCT

Фузоло муттофыц шудонд бор ын, Кы коломы гузыдо нест цуз ын [13, с. 613].

Mo aз HrnopaxoH rnapxHxo.raH ^ким Caнoй ,ap ин 6o6h «Xaдикa» бapдomт мекунем, ки у мyвoчexи инкилoби cHpaiñ, тaxaввyлoти cигoлишй ,ap oвoни cиcoлaгй шyдa бyдaacт: Горчы дор шфтт ондор ын сй сол, Дофторы мон сыёу корд хоёл [11, с. 715].

Албaттa, Хким ,ap ин 4o aз руйи фуруганй чунин xy^ кapдaacт, зepo ,ap интнxoи pyзгopam фузун aз чиxил coл opияти opифй дoштaни xy,po тaъкнд мeкyнaд, пac бa aндeшaи ин^н^, тaFЙиpи xoл ë инкигоби фикрии Хaким Caнoй ,ap otorh 20-coлaгии шoиpи opиф pyx ,o,aaCT.

Як ишopaи бaco чoлиби пypapзиши XaRHH Caнoй oн acI, ки y ,ap aбëти ифтнxopии xeш ,ap «Xaдикa», эчoдиëти xy,po ну^там oлиIapини эчoди кaлoми xyнapй мeдoнaд вa нaxycтнн эчoдкop ,ap тaъpиxи aдaбиëт aCT, ки xemIaнpo xoтимaт-yш-шyapo мaъpифaт кapдaaст.

Ин кaзoвaт ,ap кaлoми бaдeъ зaминaxoи a4H6 ,opa,. Фapaзaн, устод Py,arä бapoи axnH aдaб xoнaи xapHp aз cafflH xopa бyнëд кapд, ки xaмвop кapдaни poxH эчoдии эчoдкopoни миллист. Фиpдaвcй aз кaлoми xyнapй roxh бeгaзaндe тapx aфкaндaaст вa Хким Caнoй шaxpe 6o нoми «Caнoиoбoд» бyнëд кapдaaст, ки ,ap руйи зaмин то a,H5H opиф нaмyнaи ornpo кace ë, нaдopaд: Андор ын довлот оз тйы ёде, Кордом окнун Соноыободе...[12, с. 710].

Дap зepфacли дж^и xaHHn 6o6 «Фacл aндap тибдили xoл» 6a етнни шaстшлaгй pacндaни умри мyбopaкpo тaъкнд гарди, фурутанни xy,po ornRoporap шму^ мегуяд: Умр додом бо цумтгй борбод, Бор мон омод зы шост сод бедод [14, с. 618].

Дир яке из фиа^и HmHxoHH 6o6h мизкур a,H6 6o xypcaндии xocca из яке из дустсн га мyxлиcoни xeш 6o некй ë, мекунид га нзxopи минmaтдopивy cипoc мeнaмoяд, ки orn дусти a,H6 мapди фoзнлy xaйpxox Äxj^a, ибни Macъyди Teшa нoм дoштa, 6a XasHn xom - мamзнли истщoмaт эxдo мекунид, то дeвoни amъopaшpo тидвин кymaд:

Дусте мухлыс ондор ын шоуром, Корд оз сыдку дустй боуром. Хоное боуры мон бо роумоты дыл, Корду як дост цомо хоно зы зылл [14, с. 624].

Аз кaзoвaти фивк бapмeoяд, ки HrnopaxoH шapxиxoлии a,H6 6aco мyътaмaдy apзиmмaнд буди, дур из xaмaгyma тирдид мeбoшaд. Аз тapaфи дигap, ишopaxoи шapxнxoлии a,H6 xeлe мyxтaлиф буди, лaxзaxoи гymoгyни зиндaгнmoмaи a,H6po фapo мегиринд.

Ишopaxoи шapxнxoлии Xaким C^o^ пеш из xaJ^a, 6apoH бapкapopcoзии зиндaгинoмaи илмии a,H6H opиф 6aco пypaxaмияry cyдмaнд буди, 6apoH тaкмили ^apaërnH зиндигии Camoй мyътaмaдтapин capчamмa мaъpифaт кapдa мeшaвaд. Инчунин, XasM^ Camoй oh, 6a мaкoми xymapивy истeъдoд, пoяи rnoHpmy мaxopaти эчoдин xeш, xocca ,ap 6o6h дaxyми «Xaдикa» иmopaxoи xeлe вa xeлe cepшyмop ,opa,, ки orn ,opoH apзиши вoфиpи илмист.

АДАБИЁТ

1. Бepтeльc Е.Э. Игорня пepcндcкo-тaджнкcкoй лжepaтypы I Е.Э. Бергам : нзбpam. труды. T.1. - M.: ИВЛ, 1960.

2. Бер^ю, Е.Э. Tacaввyф га a,a6Hëm тacaввyф I Е.Э. Бepтeлc : т^чум® CHpycH Яздй. - Texpoн : Амнрн Ka6Hp, 13S2. - 723 c.

3. Бpoйн, T. Шеърн (^Hëmn фopcй (Tapчyмaн ^ч^домни Kaйвoнй) I T. Бpoйн. - Texpoн : Нampн мapкaз, 1378. -189 c.

4. Брэйн, T. XasH^H иклимн ишк. TaKHpH мyraкoбнлaн дину ana6HëI дар знндагй вa ocopH XaEHw Camoй (Гирч^® MaxëpH Алaвин Myкaддaм ra Myxaммaд Ч^юли Maxoa^) I T. Бpoйн. - Texpoн: Ocтонн Ky,c, 1378. - 575 c.

5. Зирринкуб, Абдyлxycaйн. Арзишн мepocн ^фия I Абдyлxycaйнн Зирринкуб. - Texpoн : Орне, 1344. - 270 c.

6. Зирринкуб, Абдyлxycaйн. Бo горвднн xyллa. Maчмyaи нaкди aдaбй I Абдyлxycaйнн Зирринкуб. - Texpoн : MaxopaI, 1374. - 475 c.

7. Зирринкуб, Абдyлxycaйн. Чустучу дар тacaввyфн Эpoн I Абдyлxycaйнн Зирринкуб. - Texpoн : Амнрн Ka6Hp, 1379. - 322 c.

S. ^AHam, Myxaммaдpнзo Шaфeй. Toзиëнaxoн cyлyк. Ha^,y тaxлнлн чинд rçacH® из Хикнм Camoй I Myxaммaдpнзo

Шaфeин Kaдкaнй. - Texpoн : Orox 1372. - 543 c. 9. Kaдкaнй, Myxaммaдpнзo Шaфeй. Дap иклимн рушюй. Taфcнpн чинд Faзaл aз XaEHw Camoин Faзнaвй I

Myxaммaдpнзo Шaфeин Kaдкaнй. - Texpoн : Orox, 1373. - 299 c. 1G. Ннзoмин Арузин Caмapкaндй, 4axop i^a^om I Ннзoмин Арузин CampHarn^ : мypaтrиб, мyaллифoнн capcyxam ra XOЗнpкyнaндаroнн чoп Х. Шapнфoв, y^M^. - Д. : И^н, 1986. - 160 c.

11. Саной, Абулмачд Мачдуд ибни Одам. Девон / Абулмачд Мачдуд Санои : бо саъй ва эхтимоми М. Разави. -Техрон : Саной, 1354. - 1227 с.

12. Саной, Абулмачд Мачдуд ибни Одам. Хадикат-ул-хакика ва шариат-ул-тарика / Абулмачд Мачдуд ибни Олам Саноии Газнавй : тасхеху тахияи М. Разавй. - Техрон : Донишгох, 1359. - 875 с.

13. Саной, Абулмачд Мачдуд ибни Одам. Маснавихо / Абулмачд Мачдуд Саной. Ба интизоми шархи «Сайр-ул-ибод ила-л-маод»: бо тасхеху мукаддимаи М. Разавй. - Техрон : Донишгох, 1360. - 381 с.

14. Саной, Абулмачд Мачдуд ибни Одам. Хддикат-ул-хакика ва шариат-ул-тарика / Абулмачд Мачдуд ибни Одам Саноии Еазнавй : бо сарсухани К. Олимов. - Душанбе, 2008. - 666 с.

ОТРАЖЕНИЕ БИОГРАФИИ САНАИ В ДВУХ ЕГО ПРОИЗВЕДЕНИЯХ

В истории персидско-таджикской литературы почти все литературные источники пишут о жизни и творчестве Санаи Гезневи. В том числе про Санаи впервые сообщает Низами Арузи Самарканди в "Четырех беседах". Но самими достоверными фактами являются биографические сведения самого поэта, которые встречаются в его произведениях, в основном в его двух месневи.

Важность автобиографических сведений заключаются в том, что они имеют научную ценность для создании биографии самого поэта.

Автобиографические сведения поэта являются очень ценными и всесторонно важным и для поздных авторов антологий и историграфов. А так же представляют возможность нынешным литературным критикам-литературоведам для написания научных монографий и выявление творческого пути поэта, а так же его места в истории персидско-таджикской литературы.

Ключевые слова: источник, биографические сведения, научная биография, достоверный, юмор, биография, изменение положения.

REFLECTION OF SANAI BIOGRAPHY IN TWO ITS WORKS

In the history of Persian-Tajik literature, almost all literary sources write about the life and work of Sanai Geznevi. Including about Sanai for the first time reports Nizami Aruzi Samarkand in "Four Conversations". But the most reliable facts are the biographical information of the poet himself, which is found in his works, mainly in his two mesnews.

The importance of autobiographical information lies in the fact that they have scientific value for creating a biography of the poet himself.

The poet's autobiographical information is very valuable and comprehensively important for later authors of anthologies and historiographers. They also present an opportunity for the current literary critics and literary critics to write scientific monographs and identify the poet's creative path, as well as his place in the history of Persian-Tajik literature.

Key words: source, biographical information, scientific biography, reliable, humor, biography, change of position.

Сведения об авторе:

Солехов Мирзо Одинаевич - Таджикский национальный университет, доцент кафедры истории таджикской литературы. Адрес: Республика Таджикистан, 734025, г. ДуШанбе, проспект Рудаки 17. Телефон: (+992) 981067875.

About the author:

Solehov Mrzo Odinaevich - Tajik national University, docent of the Department of History of the Tajik literature. Adress: Avenue Rudaki 17, Dushanbe, Republic of Tajikistan, 734025. Mobile: (+992) 981067875.

УДК: 82. 1+802. 66

ВАХДАТИ ВУ^УД ВА РОБИТАИ ИНСОН БО ОФАРИДГОР АЗ НИГОХИ МАВЛОНО

ЧДЛОЛУДДИНИ БАЛХЙ

Холова Ф.

Донишгощ давлатии омузгории Тоуикистон ба номи Садриддин Айни

Мавлоно Чэлолиддини Балхй дар радифи дигар намояндагони равияи тасаввуф бо офаридани осори беназири рамзй, дар мавриди тасвири вахдати вучуд ва робитаи инсон бо Офаридгор накши батоят бузург бозидааст.

Вобаста ба мачзубияти андешахои ирфонй ва бавижа хунари шоирии Мавлоно навиштахои борвар ва зиёде ба сарохат болои кор омадаанд, аммо омузиш, тахлил ва тахкики осори у, ки бахри бекаронеро мемонад, хануз ба гаввосоне ниёз дорад, ки тавонанд гавхари аслро аз умк берун кашанд ва бар чашми муштокон ва муштариён рунамой кунанд.

Масоили "вахдати вучуд, "инсони комилГ акли "чузв" ва " кулл", мохияти "фано", "бако" ва чунин вогунахои ирфониро, ки далолат бар "вучуди Хак"-ро баррасй мекунанд дар адабиёти точик Ибни Сино, Носири Хисрав,

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.