"КОРАКАЛПОК ХАЛК ПЕДАГОГИКАСИДА ТАБИИЙ РЕСУРСЛАР ВА ЧЩИНДИЛАРГА МАСЪУЛИЯТЛИ МУНОСАБАТ МАСАЛАЛАРИ" МАХСУС КУРСИНИНГ ТАРБИЯВИЙ ПОТЕНЦИАЛИ
К. Турсынбекова
Коракалпок давлат университети
АННОТАЦИЯ :
Маколада булгуси бакалаврларда экологик таълимни шакллантиришнинг мазмуни, технологияси, методлари ва методологиясига янгича ёндашув хакида суз юритилиб, шахснинг юксак кадриятини шакллантиришга каратилган тарбиянинг назарий ва амалий асослари курсатилган.
Таянч тушунчалар: таълим, тарбия, экология, ахлок, маданият, нафосат, психология, модел, уз-узини тарбиялаш, узлигини англаш, комил инсон, шахс.
АННОТАЦИЯ :
В статье рассмотрено о новом подходе к содержанию, технологии, методам и методике формирования экологического образования магистрантов, показаны теоретические и практические основы образования, направленного на формирование высокой ценности личности.
Ключевые слова: образование, воспитание, экология, нравственность, эстетика, личность, модел, самопознание.
ABSTRACT:
The article discusses a new approach to the content, technology, methods and methodology for the formation of environmental education for bachelors, shows the theoretical and practical foundations of education aimed at creating a high value for the individual
Keywords: education, upbringing, ecology, morality, aesthetics, personality, model, self knowledge.
Бугунги кун давлат сиёсатидан келиб чиккан холда, талабалар эътиборини, биринчи навбатда, уз она юрти табиатига эхтиёткорона муносабатни шакллантиришга каратиш зарур. Зеро, ёшларимиз республикамиз усимлик ва хайвонот дунёсини асраш, мухофаза килиш ва купайтиришда алохида мухофаза этиладиган атроф- мухит, табиий худудлар, хусусан, курикхоналар мухим урин тутишини билиши лозим. Чунки, бу табиий
395
May 2024
Ma^Myanap ®HggHH экoпoгнк, MagaHHH, hhmhh, peкpeaцнoн Ba coFnoMnamTupum axaMH^rara эгa.
ohhh TatnHMHHHr экoпoгнк TatnHM ^aonutfraga yMyMHH TatnHM TamKHnoTH yKHTyBHunapu Ba yMyMHH TatnHM öynHMH MyTaxaccucnapH, aTpo$-MyxHTHH Myxo$a3a Kunum KyMHTanapu, maxap xoKHMnuru Ba экoпoгнк TatnHM ^apaeHH öunaH myFynnaHaguraH öomKa TamKHnoTnapHHHr akhh y3apo xaMKopnHrH eTaKHH pon yHHafigu. BupuHHHgaH, 6y öynrycu MyTaxaccucnapHHHr ^aonH^T goupacHHH KeHraHTupagu, HKKHHHugaH, экoпoгнк TatnHM ^aonHATHHHHr ^uggufi axaMH^THHH Kypcaragu. ffly HyKTau Ha3apgaH, Y30eKHCTOH PecnyönuKacHHHHr TatnHM TamKunoraapu arpo^-MyxHT MyaMMonapu öyfiHHa TypnH ceMHHapnapga umTupoK этнmпapн KepaK. MacanaH, Tanaöanap "ATpo$-My^HTHH öupranHKga acpaHMH3" Kaöu ceMHHapgaH xaöapgop öynumnapH KepaK. By epga pecnyönHKaHHHr aTpo^-MyxuT xonara MyaMMonapu MyxoKaMa KunuHagu: Y3ÖeKHCTOH PecnyönHKacH amoc^epa xaBocu, ep ycTH cyBnapu Ba TynpoK xycycu^raapH, ^h3hh KHToöra KupuTunraH Hoeö Ba HyKonHÖ KeTHm xaB^H ocTHga TypraH xaÖBOHnap Ba ycHM^HKnap Typnapu. ByHgaH ceMHHapnap gaBoMHga TaöuaT egropnuKnapu MaB3ycu, MaxamuH axonuHHHr Myaö^H xygyggaru экoпoгнк Ba3H^T xonara Ba yMyMaH, axonuHHHr xaeT ch^thhh omupumgaru y3 ponHHH aHraaö eTum 3apypnuru xaKuga cy3 öopagu.
BynrycH öaKanaBpnapga arpo^-MyxuTHH Myxo$a3a Kunum MyaMMonapura KH3HKHmHHH maKnnaHTupum ycynnapHHH y3namTHpum ynyH ymöy ^aHnapra xoc öynraH öapna öunHMnapra эгa öynum xaM eTapnu эмac. By MatnyM öup xapu3Ma, maxcHH xokhmhat, KH3HKHm Ba umoHTupum KoÖHnuaTHra эгa öynumHH Tanaö KHnagu. negarorHK MynoKpT Ba TatnHM ^apaeHHHHHr y3H xaM ogaMnapHHHr, xaM KaTTa rypyxnapHHHr maxcu^TH Ba эtтнкogнгa Tatcup KHnum MexaHH3Mnapu öunaH h®;o6hh 6ornHKgHp[1; 69].
TatnHM-TapÖHA ^apaeHHga umoHTupum ycynu TapöuaHHHr acocHH ycynu xHcoönaHagu: ogaMHH umoHTupumga aKg, MaHTHK, maxcHH Ta^puöa Ba xHCCHeraapra Mypo^aaT KH^um MyxuMgup. ffly MyHocaöaT öunaH экoпoгнк TatnHM ^aonuaTHHH aManra omupum ynyH öynrycH MyTaxaccuc umoHTupum caHtaTHHH nyxTa эгaмamн KepaK, öyHH "HmoHTupyBHH Tatcup ncuxonoruacu" TaHnoBH goupacuga maKnnaHTupum Ba puBo^naHTupum MyMKHH[3; 56]. Maxcyc Kypc gacTypura KupuTHnraH MaB3ynapHH TaKgHM этaмнз: 1. MynoKoT: acocHH ^yH^Hanapu, Typnapu, TymyHnanapu. "HmoHTupyBHH MynoKoT" TymyHnacuHHHr Tatpu^H. fflaxcHH umoHTupumga TymyHHm Ba Kaöyn KH^um. HmoHH^H MynoKoT KoHyHnapu. MynoKoTga KH^um xycycH^raapu. OF3aKH öynMaraH Ba oF3aKH MynoKoT: xycycu^Tnap, Typnu Ba3H«Tnapga ^oöganaHHm ycynnapu;
May 2024
396
2. Ахборотни идрок этишнинг ёш шакллари. Шахсият психологияси. Мулокот жараёнлари хакидаги шахсият назариялари. Психология. Ишонтириш таъсирида алгоритмик ёндашув. Омма олдида нутк куркувини енгиш. Жамиятдаги тусикларни енгиб утиш санъати;
3. Тарбияланувчилар билан мулокот коидалари. Гомер коидаси. Сократ хукмронлиги. Паскал коидаси. Аргументларнинг ишонарлилиги. Томошабинларнинг рухий холатини ташхислаш ва бошкариш. Манипуляцияни блокировка килиш;
4. Аудитория билан алока урнатиш санъати. Турли тоифадаги тингловчиларнинг эътиборини жалб килиш техникаси. Тескари алокани урнатиш техникаси. Ишонтирувчи мулокотдаги саволлар. Саволларга жавоб бериш кобилияти;
5. Ишонтирувчи имиджи. Ишонтириш психологиясида шахснинг ички ва ташки куринишларининг хусусиятлари. Маърузачининг ишонтириш кобилиятини ошириш учун уз-узини хурмат килишни ошириш усуллари. Ишонтирувчининг технологик куникмалари: пластик кобилиятлар, мантикий кобилиятлар, ифодали кобилиятлар, бахслашиш кобилиятлари, идрок этиш кобилиятлари;
6. Таълим фаолияти. Таълим муассасасида таълим фаолиятининг хусусиятлари. Таълим турлари. Таълимнинг турли иштирокчилари уртасида экологик таълимнинг узига хос хусусиятлари. Талабалар уртасида экологик таълимни амалга оширишнинг хусусиятлари. Талабалар учун экологик муаммолар буйича таълим. Талабалар уртасида экологик таълим фаолиятини амалга оширишнинг узига хос хусусиятлари;
7. Талабаларнинг табиатга муносабатини диагностика килиш усуллари. Атроф-мухитга булган муносабатни, табиатга булган муносабатнинг ёш жихатларини аниклаш. Ишонтириш таъсирида укитувчининг ваколати. Табиат билан муносабатлар этикаси. Атроф мухитда узини тутиш коидаси. Атроф-мухит стратегиялари ва технологиялари. Табиий объектларга нисбатан эмпатия ва идентификация.
8. Таълим фаолиятида лойихалаш куникмалари. Экологик стендлар, девор газеталари, брошюралар дизайнининг хусусиятлари. Экологик таълим фаолиятида фото ва кино. Атроф-мухит мавзусидаги фото ва видео материалларни танлаш, курсатиш ва тахлил килиш. Экологик таълимда табиий объектлар ва уларнинг белгиларини туплаш. Талабаларини экологик тарбиялашда гулчилик, фитодизайн, амалий санъат;
9. Эко-психологик тренинг. Курикхоналар, музейлар, шаршаралар, минерал булоклар, куллар, дарёлар, урмонларга экскурсиялар. Мавзу буйича ижодий
May 2024
397
иш. Мавзу вариантлари: "Коракалпогистон Республикасининг ноёб хайвонлари", "Кизил китобга киритилган усимликлар", "Х,аётимиздаги табиат", "Инсониятнинг дахшатли хатолари" ва бошкалар[1; 127].
Таъкидлаш жоизки, танлов мавзуларининг мазмуни талабаларда чинакам кдзикдш уйготади. Талабалар сайёрамиздаги ва Коракалпогистон Республикасидаги долзарб экологик муаммоларни мухокама килишда фаол иштирок этишига муваффакт буламиз. Экологик таълим тадбирларида аудитория ёки шахсга ишонтириш ва таъсир утказиш масалаларига алохида эътибор каратилади. Баъзи машгулотлар турли хил эко-кейсларни уз ичига олган булиб, бу талабаларга Коракалпогистон Республикасидаги мавжуд экологик вазиятни тахлил килиш, экологик муаммоларни хал килиш вариантларини куриб чикиш имконини берди.
Биз тадкикотимиз хулосаси сифатида бир канча ана шундай эко кейсларни такдим этамиз.
Кейс 1. Сунгги уч йил ичида Узбекистон Республикаси шахарларининг экологик ривожланиш рейтинги маълумотларини тахлил килинг. Нукус шахрининг ушбу рейтингдаги урнини бахоланг.
Ушбу рейтинг буйича кандай тоифалар кузатилади. Атроф-мухитнинг ривожланиш динамикасини куйидаги тоифаларда курсатинг: хаво мухити, сув истеъмоли ва сув сифати, чикиндиларни бошкариш, худудлардан фойдаланиш, транспорт, энергия истеъмоли, атроф-мухитга таъсирни бошкариш. Кейс 2. Узбекистон Республикаси экология ва табиий ресурслар илмий-тадкикот институти мутахассислари томонидан ишлаб чикилган техноген нефт махсулотларини кайта ишлаш дастури билан танишинг. Унинг ривожланиш истикболларини курсатинг. Нефт лойидан кандай фойда олишингиз мумкин?
Ушбу дастурни жорий этиш ва ишлаб чикишнинг узига хос хусусияти нимада? Бундай дастурнинг иктисодий ресурслари кандай? 3-кейс. Коракалпогистон Республикаси шахарларининг хавосини ифлослантирувчи асосий манбаларни аникланг. Атмосферага чикадиган асосий ифлослантирувчи моддалар нима? Улар инсон ва хайвонлар саломатлигига кандай таъсир килади? Коракалпогистон Республикасидаги усимликлар турли эмиссиялар таъсирида кандай узгаради?
Кейс 4. Коракалпогистон Республикасининг экологик хавфсизлигини таъминлаш учун турли даражаларда кабул килинган бошкарув карорларини тахлил килинг. Атроф-мухитни мухофаза килиш тадбирларини амалга оширишда республикада кандай муассасалар иштирок этади? Ушбу муассасалар томонидан кандай экологик таълим ишлари олиб борилмокда?
398
Мау 2024
Бундай тадбирлар канчалик тез-тез утказилади ва улар ахолининг кайси тоифасига мулжалланган? Биз? Ушбу муассасаларнинг экологик таълим фаолиятида аудиториянинг ёш таркиби кай даражада хисобга олинади? Коракалпогистондаги таълим муассасалари билан хамкорлик кандай йулга куйилган?
5-кейс. Кандай ишлаётган ва фаолият курсатмаётган корхоналар, ташкилотлар, заводлар Коракалпогистон Республикасининг сув хавзасига деярли зарар етказиши мумкин? Коракалпогистон сув ресурсларини тиклаш учун кандай чоралар куриш мумкин? Бу масалага жамоатчилик эътиборини жалб килиш учун таълим муассасалари доирасида кандай тадбирлар ташкил этилиши мумкин?
Кейс 6. Коракалпогистон Республикаси худудида кандай давлат экологик дастурлари амалга оширилмокда? Ушбу дастурларни амалга оширишда уз ролингизни кандай курасиз? Экологик дастурларни амалга оширишда оммавий ахборот воситаларидан кандай фойдаланилади?
7-кейс. Коракалпогистон Республикасидаги табиий ресурслар ва атроф-мухитни мухофаза килиш муассасаларининг веб-сайтига утинг. Мактабда экологик таълим фаолиятини олиб борувчи укитувчи учун кандай маълумотлар фойдали булиши мумкин? Вазирлик томонидан ахолини экологик тарбиялашга каратилган ахоли билан олиб борилаётган ишларни тахлил килиш. "Фукароларнинг мурожаатлари" бандида ахоли мурожаатининг асосий сабабларига оид маълумотлар тахлил килинади. Бундай мурожаатларга жамоатчилик кандай муносабатда?
8-кейс. Коракалпогистон Республикаси табиатини саклаб колиш учун экологик харакатлар дастурини ишлаб чикиш. Унинг номи, максади, вазифалари, эмблемаси хакида уйланг. Ушбу харакат иштирокчилари, уларнинг микдорий ва ёш таркибини курсатинг. Бундай акцияда иштирок этиш учун ташкаридан кайси ижтимоий шерикларни жалб килишингиз мумкинлигини курсатинг. Болалар учун фаолият режасини тузинг талабалар ушбу кампанияда. Бундай экологик акция доирасида усмирлар билан ишлаш режасини курсатинг.
Бундай харакатда талабалар билан кандай узаро муносабатларни курасиз? Укитувчилар, укувчиларнинг ота-оналари атроф-мухитни мухофаза килиш харакатида кандай иштирок этишлари мумкин?
9-кейс. Олий мактаб талабалари учун "Коракалпогистон Республикаси экологияси" мавзусидаги аудиториядан ташкари машгулотлар соатининг мазмунини тахлил килинг. Ушбу аудиториядан ташкари машгулотлар соати доирасида фаол иш шаклларини ташкил килиш учун мактаб укувчилари билан кандай машклар, уйинлар, вазифаларни бажариш мумкин? Мактаб укувчилари
May 2024
399
ynyH Typnu xun KH3HKapnn MamKgapHH TaHnam ynyH C. B. ^cBHHHHHr "TaÖHarra MyHocaöar ncuxonorHacu" MoHorpa^uacugaH ^ofiganaHHHr. 10-Kefic. Eonanap pacMnapu, Kyn caHtaraapu, Matpy3anap, metpnap Ba yKyBHHnapHHHr go.raap6 3KonoruK MyaMMonapu 6yfiHHa u^ogufi ^aonuaTHHHHr 6omKa MaxcynoraapH TamoBH ynyH MaB3y apaTHHr. Ym6y TaHnoBgaH yTum mapraapuHH, энг axmu MaTepuamapHH Tamam Me30HnapHHH, ronuönapHH TaKgupnam MexaHroMnapuHH umna6 HHKum. KaHgafi TamKunoT Ba KopxoHanap ®:an6 3THnumH MyMKHH? EyHH KaHgafi aManra omupum MyMKHH Ba 6yHHHr ynyH cu3HHHr MaKcagnapuHrro KaHgafi?
Ey xonaraap TaöuaraH xunMa-xun öynuö, öynrycu 6aKanaBpnap Ha^aKar ynapHH xan Kunumga, 6anKH ynapHH aparumga xaM KaTHamagu. Ba3H^anapgaH öupuHHHr Ma3MyHu Typnu emgaru Tanaöanap ynyH y3 OHa ropTHHHHr 3KonoruK MyaMMonapu Syfiuna eKo-KeficnapHH umnaö HHKum эgн.
fflyHgafi kh^hö, Maxcyc KypcHHHr ymöy MaB3ynapuHu Typnu BasuaraapHu xan Ku^um 6unaH 6upra ypraHum 3KonoruK TatnuMra TafieprapnuKHHHr 6oraHKgHK-raocTHK KoMnoHernura Tatcup Ku^agu Ba KucMaH 6yHgafi TafieprapnuKHH maKnnaHTHpumHHHr oneparnB-^aonuaT öocKH^ura yTagu.
Maxcyc Kypcga Ky-raaHunaguraH TaMofiunnap Ba ynapra moc KenaguraH negaroruK um ycynnapu ypTacugaru MyHocaöaraapHH guarpaMMaga aKc эттнpaмнз (1-pacM).
Эко.погмк Tat^MMra Tawep^MKHM maK^^aHTMpwmHMHr yonyÖMM TaMOMM.nM
AK^MH o6pas.napHH maK^aHTupum
TaÖHHfi
oöteKT^apHH V__
Ycy^^apH:3Ko.noruK yromMa^ap, 3Ko.noruK .пa6н.пнзaцнa,тa6ннfi oöteKT^apHHHr 6agHHfi TacBHpu
Ycy^^apH: aTpo$-
MyXHTHH aHHK^am,
aTpo^-MyxHTra 3MnaTHa, aTpo$-
MyxHTHH aKc 3TTHpum
эко.погмк
V
I
Экo.пorнк oHr
Экo.пorнк KoaKTHB^HK npннцнnн
Ycy^^apu: aTpo$-MyxuTHH KyTum,
3Ko^oruK ^aonuaTHH purya^amTupum, aTpo^-MyxuTHH Myxo6a3a km.HMW
Эко.погмк MagaHMAT
PacM. 1. MeTogonoruK TaMofiunnap Ba ycynnapHHHr yзapo öoraHKgurH 3KonoruK TatnuMra TafieprapnuKHH maKmaHTupum
May 2024
400
Тахлиллар хулосасига кура, методика концепциясига мувофик юкорида тавсифланган тамойиллардан фойдаланиш булгуси бакалаврларнинг экологик таълим фаолиятига тайёрлигини шакллантириш жараёнининг самарадорлигини оширишга имкон беради.
Методикани амалга оширишнинг иккинчи боскичида асосий эътибор иккинчи педагогик шартни - касбий тайёргарлик мазмунига киритишга каратилган. Гарчи машгулотда услубий тамойиллардан фойдаланиш амалиёти хам давом этганлигини таъкидлаймиз. Талабаларнинг экологик таълимга тайёргарлигини шакллантириш, унинг ривожланишининг боскичма-боскич жараёни сифатида белгиланади, бу булгуси бакалаврга экологик таълимнинг тарбиявий, коммуникатив, тартибга солиш ва прогноз килиш функцияларини сифат жихатидан юкори даражада бажаришга имкон беради.
REFERENCES:
1. Асаматдинова К. Турсынбекова. "Талабаларда кэдириятка багдарланганлыкты рауажландырыу технологиясы"(аудиториядан тыс шыныгыулар мысалында). Методикалык колланба. «Miraziz Nukus» ЖШЖ баспасы. Некис, Ж. 2021 ж.
2. Икромов Э.Ж., Хатамов А.А. Шахснинг экологик маданияти. Тошкент: Ибн Сино, 2001. -Б.15-16.
3. Мамашокиров С. Экологик фаоллик ва масъулиятни шакллантиришда ижтимоий-сиёсий омилларнинг роли. Фалсафа фанлари доктори илмий даражасини олиш учун диссертация. Тошкент: 1997, -Б. 32.
4. Кистаубаев С.У. Шахс экологик дунёкарашини шакллантиришда миллий кадриятларнинг урни// Фалсафа фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертацияси. -Тошкент: УзМУ, 2019. -Б, 64-65.
5. Хамрокулова, Ш. Э. (2023). ТАБИИЙ ФАНЛАРНИ У^ИТИШДА ЭКОЛОГИК ТАРБИЯ МАСАЛАЛАРИГА ЁНДАШИШ. Academic research in educational sciences, 5(NUU conference 3), 451-454.
6. Khamrokulova, S. E. (2024). HISTORY OF ECOLOGICAL DOCTRINES. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 1), 144-147.
401
May 2024