Научная статья на тему 'Олий ўқув юрти “электрэнергетика” таълим йўналиши талабаларига мутаҳасислик фанларини ўқитишда таълим сифатини ошириш'

Олий ўқув юрти “электрэнергетика” таълим йўналиши талабаларига мутаҳасислик фанларини ўқитишда таълим сифатини ошириш Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
27
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Педагог техналогия / ахборот коммуникация / виртуал тажриба / ўткинчи жараён / Mat LAB дастури / электр тизим / аварияли жараён / қисқа туташув / Педагогический технология / информационное коммуникация виртуальная лаборатория / переходной процесс / программа Mat LAB / электрическая система / аварийный процесс / ток короткого замыкание

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юсупов Дилшод Рашидович, Эргашев Ғофуржон Мўйдинович

Мақолада олий таълим муассасаларида “Ўткинчи жараён” фанида компьютер дастурларидан фойдаланиш методикаси хусусида сўз юритилади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Юсупов Дилшод Рашидович, Эргашев Ғофуржон Мўйдинович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Improving the quality of education in the teaching of specialized subjects to the students of the "electrical power" field of study of the higher educational institution

В статье рассмотрена методика использования компьютерных программ на уроке переходные процессы в высших учебных заведение

Текст научной работы на тему «Олий ўқув юрти “электрэнергетика” таълим йўналиши талабаларига мутаҳасислик фанларини ўқитишда таълим сифатини ошириш»

Pedagogik tajriba shuni ko'rsatadiki, ish jarayonida internet resurslaridan faol foydalanish va yangi taqdimotlarni ko'rish uchun taqdim etish talabalar uchun qiziqarli. Yana bir usul teskari sinf usuli, o'qituvchi darsning passiv a'zosi sifatida ishlaydi, talabalar esa dars uchun oldindan material tayyorlaydilar va o'z guruhi oldida taqdim etadilar. Aynan shu vazifa o'z natijasini beradi. Talabalarning o'zaro munosabatlarini rag'batlantirish va talabaning qiyin atamalar bilan tanishishi va ularning kasbiy faoliyatida foydali bo'lgan ma'lumotlarni qidirib topishi unda yangi g'oyalar keltirib chiqaradi. Texnologiyani sinfga olib kirish o'qituvchilarga yangi o'qitish strategiyalarini sinab ko'rishga yordam beradi. O'qituvchilar muhim dars rejalari, eslatmalar, audio kabi manbalar daars jarayonida ko'plab qulayliklar tug'diradi. Talabalar ham keyin har qanday vaqtda bunga o'zlarining qulay vaqtlarida qayta kirishlari mumkin. Bundan tashqari o'qtuvchilar mashg'ulot vaqtida kompyuter, proyektor, printer, ko'rgazmali qurollardan foydalansa dars ijobiy tus oladi.

ADABIYOTLAR

1. "YOSHLARGA OID DAVLAT SIYOSATI TO'G'RISIDA'gi O'zbekiston Respublikasi qonuni, 14.09.2016 yildagi 0'RQ-406-son

2. Ta'lim tizimida innovatsion texnologiyalardan dars jarayonida foydalanish

3.https://www.google.com.

ОЛИЙ У^УВ ЮРТИ "ЭЛЕКТРЭНЕРГЕТИКА" ТАЪЛИМ ЙУНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИГА МУТА^АСИСЛИК ФАНЛАРИНИ УЦИТИШДА ТАЪЛИМ

СИФАТИНИ ОШИРИШ

Юсупов Дилшод Рашидович НамМКИ т.ф.ф.н. PhD доцент

Эргашев Гофуржон Муйдинович НамМКИ, укитувчи

Аннотатция. Маколада олий таълим муассасаларида "Уткинчи жараён" фанида компьютер дастурларидан фойдаланиш методикаси хусусида суз юритилади.

Аннотатция. В статье рассмотрена методика использования компьютерных программ на уроке переходные процессы в высших учебных заведение.

Annotation. In the article methodology is considered the use of the computer programs on a lesson transients in higher educational establishment.

Таянч сузлар: Педагог техналогия, ахборот коммуникация, виртуал тажриба, уткинчи жараён, Mat LAB дастури, электр тизим, аварияли жараён, киска туташув.

Ключевые слова: Педагогический технология, информационное коммуникация виртуальная лаборатория, переходной процесс, программа Mat LAB, электрическая система, аварийный процесс, ток короткого замыкание.

Key words: Pedagogical technology, information communication virtual lab, the process of transition, the program Mat LAB, the electrical system, the emergency process, short circuit current.

Замонавий таълим сохдсини яратиш давлат, жамият, олий мактаб олдида турган энг мух,им вазифадир. Мутахассисларни тайёрлаш муаммоси мутлако янги илмий-педагогик асосни талаб килади. Олий укув юртлари тамойиллари ва вазифаларини амалга ошириш нафакат талабаларнинг таълим фаолияти мазмуни, шакллари ва усулларини узгартиришни, балки укитувчининг фаолиятини тубдан узгартиришни, педагогик жараёнда мавжуд булган анъанавий ёндашувларни кайта куриб чикишни укув

материалини замонавий андозалар асосида тайёрлашни уз ичига олади. Сунгги йилларда янги ижтимоий шароитларда ишлашга кодир булган, турли педагогик вазиятларни х,ал килишда ноанъанавий ёндаша оладиган, талабалар билан атрофлича фикирлаша оладиган ва замонавий таълим технологиялари асосида укув материалларини ярата оладиган укитувчига эх,тиёж ортиб бормокда.

Айни пайтда, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси" тугрисидаги Фармони тасдикланиши, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 октябрдаги Узбекистон Республикасида "Илм фан ва илмий фаолияттугрисида" гиконунини кабул килиниши ва унда, "...олий таълим мазмунини сифат жихдтидан янги боскичга кутариш, олий таълимни кредит-модул тизимига утказиш, ижтимоий сохд ва иктисодиёт тармокларининг баркарор ривожланишига муносиб х,исса кушадиган, мех,нат бозорида уз урнини топа оладиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш тизимини йулга куйиш"...[1] бизнинг тадкикотчиларга жуда катта масъулият юклатилганлигини ва уз билим салохиятларини такоминлаштириб янги билимлар эгалашлари зарурлигини курсатди. Ривожланган дунёда мамлакатларнинг асосий такомиллашув механизми ракобат булиб, у инсонни доимо юксаклик, комилликка, баркамолликка ундайди. "Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислох,отларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги Узбекистон Республикаси Президентининг карорида инновацион ва технологик гояларни х,ар томонлама ривожлантириш хдмда куллаб-кувватлаш учун зарур шарт-шароитлар яратиш, профессор-укитувчилар, ёш олимлар ва талабаларнинг инновацион технологияларни яратиш борасидаги ташаббускорлигини ошириш юзасидан аник чоралар куриш вазифаси белгиланган.

Маълумки 5310200 - "Электр энергетика" таълим йуналиши умуммухдндислик фанларидан бири булган "Уткинчи жараёнлар" фанидан маъруза, тажриба ва амалий машгулотларини олиб бориш жараёнида турли амалий ишларни бажариш ва уларни натижаларини олишда бир катор кийинчиликлар мавжуддир. Мураккаб амалий ва тажриба машгулотларида, маърузада олинган назарий билимлардан фойдаланиб, электр занжир ва курилмалар элементларида содир буладиган электро магнит ва электрик жараёнларни тахлил килишни хдмда олинган натижалар асосида янгиликларни яратишга итилишга урганилади.

Техник фанларни урганишда амалий ва тажриба машгулотларини талабаларга берадиган энг ахдмиятли махсули - бу назарий билимларни амалда куллай олиши, мух,им хусусиятларини кура олиш куникмаларини хосил килишдир. Фанни узлаштиришдаги асосий муаммо талабалар томонидан бажарилиши керак булган электр тизим куч элементларида содир буладиган уткинчи жараёнларни тахлил килишда тажриба стенд элементлари юкори кучланиш элементлари булганлиги ва содир буладиган жараёнларни тасаввур кила олмаслиги, фанни урганишда долзарб муаммо хисобланади. Муаммони хал килиш ва талабаларни уз сохасига булган кизикишларини ошириш ва мустакил фикрлашларини ривожлантириш максадида электр тизимида содир буладиган нормал ва аварияли жараёнда холат параметрларини урганишини Mat LAB дастури ёрдамида булгуси мухдндислар тажриба схемалари асосида натижаларни олиш имкониятига эга буладилар. Mat LAB дастурини имкониятларидан бири инсон х,ис килмайдиган жуда катта тезлик, яъни киска вакт оралигида содир буладиган жараёнларнинг секинлаштириш имкониятига эга.

Талабалар виртуал тажрибаларни тайёрлашда электр тизим элементлари тузилиши, ишлаш принципи, куч ва бошкариш элементларида содир буладиган жараёнларни тах,лил

килишни урганиши, уларда куникма ва малакаларни шаклланишида асосий омил булиб хизмат килади. (2)

Электр тизимидаги кечадиган электромагнит уткинчи жараёнлар содир булишига олиб келадиган таъсирлар турларидан энг куп учрайдиганлари куйидаги сабаблар туфайли пайдо булиши мумкин:

1. Электр системада юкламаларини улаш ва узиш;

2. Электр системада содир буладиган киска туташув(КТ)нинг барча турлари;

3. Электр системада тургунлашмаган (КТ) ни учириш;

4. Авария холатида учирилган элементларни. Занжирни ва фазани кайта улаш;

5. Электр системада кузатиладиган махдлий буйлама носимметрикларни пайдо булиши;

6. Синхрон генераторларни уз-узини синхронлаш ва синхронлаш шартини бажармасдан системага параллел ишлашга улаш;

7. Синхрон генераторлар ва синхрон компенсаторлар кузгатиш токини жадал (форсировка) ошириш ва кайта камайтириш (расфорсировка);

8. Электр системада кузатиладиган КТ-ни учиришда кузатиладиган учиргичлар контакларида кечикиш;

9. Электр системадаги турли коммутациялар.

Электр системада симметрик ва носимметрик киска туташув деб системанинг нормал ишлаш холатларига мувофик булмаган х,ар кандай фазалараро киска туташув ва нейтрали заминланган системаларда эса бита ёки бир нечта фазаларнинг ерга туташишига айтилади.

Маълумки электр системада кучланиши 35 кВ -гача булган тармоклар ва тармок элементлари нейтрали изоляцияланган (заминланмаган) ёки мословчи индуктив каршилик оркали заминланган булади. Кучланиши 35 кВ ундан юкори кучланишли системаларда эса системанинг нейтрали заминланган булади. Шунга эътибор бериш лозимки, токнинг нолинчи кетма - келигига булган индуктив каршиликнинг тугри кетма - кетлик индуктив каршилигига булган нисбати доимо куйидаги шартни бажариши лозим (Хо/Хх <3 булиши керак). Нейтрали заминланган системанинг бирорта фазасининг ерга туташиши оддий киска туташув деб номланади. Купинча киска туташув нуктасида электромагнит уткинчи жараён таъсирини эътиборга олувчи уткинчи индуктив каршилик вужудка келади. Бу каршилик КТ пайтида пайдо булган электр ёйининг ёниш шароитига караб унинг каршилигининг узгаришини х,исобга олсак, уткинчи каршилик фазалараро ёки фаза билан ер аросидаги каршиликлардан ташкил топган холларда электромагнит уткинчи жараён тахлилини енгиллаштириш максадида уткинчи каршилик микдори анчагина кичик булиши мумкин деб фараз килинади. Шунинг учун айрим холларда системада киска туташув пайтидаги электромагнит уткинчи жараённи тахлил килишда эътиборга олмаса х,ам булади.

Электр тизмда содир буладиган киска тутиашувларнинг турлари ва уларнинг пайдо булиш эхтимоли 1-жадвалда келтирилган.

Жадвал 1.

^иска туташув тури Бир чизикли схемаси Белгиланиши Нисбий содир булиш эхтимоллиги %

Уч фазали *- К(3) 5

Икки фазали К(2) 20

Икки фазали ерга уланган

К'

ХТ7ТГ

Щ"

10

Бир фазали

К

65

Тизимда электромагнит уткинчи жараёнларни хисоблашда ва тахлил килишда уни соддалаштириш максадида киска туташувнинг асосий турларини куйидагича белгилаймиз:

- Уч фазали симметрик КТ - К(3) ;

- Икки фазали фазалараро КТ - К(2);

- Бир фазали ерга ёки система нейтралига - К(1);

- Икки фазали ерга КТ - К(1'Т).

Электр тизимида киска туташув пайтида кечадиган электромагнит уткинчи жараёнга синхрон генераторларда кузгатишни автоматик ростлагичнинг таъсири изохловчи киска туташув токининг типик осциллограммаси келтирилган (расм 1). Электромагнит уткинчи жараённинг бошланиш даврида иккала осциллограммадаги киска туташув токининг узгариши деярли бир хил булади. Буни шундай изохлаш мумкинки киска туташув токининг апериодик ташкил этувчисининг пайдо булиши ва унинг синиши статор чулгамининг Т вакт дойимиёсига кура тезликда булса, иккинчи томондан кузгатиш чулгами ва хосил килаётган даврий ташкил этувчининг узгариши кузгатиш чулгами ва кузгатгичнинг кузгатиш чулгамининг электромагнит инерционлиги (Тдо).

Шу сабабдан электромагнит жараённинг бошлангич даврида кузгатишни автоматик ростлагичнинг (КАР) унча сезилмайди. Кейинчалик эса электромагнит уткинчи жараённинг кечиши синхрон генераторда КАР урнатилмаган ёки урнатилишига караб хар хил кечади. Системадаги синхрон генераторда КАР урнатилмаган булса киска туташув токининг апериодик ташкил этувчиси сунгандан кейин статордаги киска туташув токи тургунлашган кийматга келади ва унинг амплитудаси кузгатиш токининг киймати билан белгиланади. Синхрон генераторда КАР ускунаси урнатилган холда эса маълум КАРнинг инерционлиги билан бахоланадиган вакт утгандан сунг киска туташув токи узининг янги тургунлашган холатига эришади. Унинг амплитудаси КАРнинг кузгатиш токини узгартириш даражасига боглик.

Электр ускунаси хисобий схемаси деганда киска туташув токига таъсир этувчи хамма элементлар ва параметрлар курсатилган бир чизикли схема тушиналади.

Агар хисобий факат нормал схема учун эмас, таъмирлаш режими, яъни ускуна элементлари кисми (линия,генератор, трансформатор) учирилганлигидан бажарилиши керак булса, бу хисобий схема иловасида курсатилиши керак.

Х,исобий схема ёки иловаларда параметрларни (кучланиш, каршилик, кувват) номинал кийматлари курсатилади. Масалан 1-расмда каршиликлари киска туташув токларини юкори кучланишли ускуналарда хисобга олинадиган хамма элементлар параметрлари курсатилган (линия,генератор, трансформатор)

Баъзи холларда аниклаштирилган хисоб учун схемада юклама параметрлари хам курсатилиши керак.

Бир киловолтгача булган ускуналарда киска туташув токларини хисоблашда шина, ток трансформатори, рубилник, автомат учиргич каршилиги хисобга олиш керак. Параметрлар хисобий схемада курсатилиши керак. Расимда келтирилган хисобий схемада трансформатор билан богланган бир нечта кучланиш погоналари мавжуд (115; 10,5 кУ).

Х,исолашларни соддалаштириш максадида х,ар бир элект погона учун х,исобий схемада уни хакийкий кучланишини урнига амалдаги шкала курсаткичи буйича урта кучланиш ^р курсатилади: 770; 515; 340; 230; 154; 115; 37; 24; 20; 18; 15,75; 13,8; 10,5; 6,3; 3,15.

Мисол тарикасида 1-расмда энг оддий электр системасида уч фазали киска туташув содир булиш холати курсатилган

1-расм. Киска туташув токларини топиш учун х,исобий схема мисоли: Курилманинг параметрлари: Т1 va Т2-ТДН-40000/110, 40 МВ^, uk=10,5%; ТЗ-ТД-125000/110, 125 МВ^, ^^0,5%; T4 va T5-ТДТТ-40000/110, 40 МВ^, uKв.Рq10,5%; Г1 va Г2-ТВФ-60-2, 75 МВ^, ^'^^^0,146; Г3-ТВФ-100-2, 118 МВ^, xмd*(нoм)=0,183; ЛР-

РВДГ10-2500-0,25, Inom=2,5 kA, Xr=0,25 Ом.

2-pacM.Mat LAB дастурида й^иш

Taлaбaлap виpтyaл тaжpибa схемaлapини йетиш Ba ишгa тyшиpиш жapaёнидa элек^ тизимининг бapчa Ba бошкapиш элементлapидa юз беpaдигaн ноpмaл Ba aвapияли жapaёнлapдa тизим Ba холaт пapaметpлapини yзгapишини кypиш y4yH тaжpибa стендини Mat LAB дaстypидa йиFaди. (2 - paсм). Виpтyaл тaжpибaлapни ax,aмиятли томони фaнни Узлaштиpишдa тaлaбa фaн билaн биpгa компыютеpдaги Mat LAB дaстypидa тypли электp схемaлapни йетиш Ba ишгa тyшиpиш жapaёнлapини Уpгaнaди Ba УЗ сохaси бyйичa 3-paсмдaги нaтижaгa кУpa ку^ок билим, мaлaкa Ba кyникмaлapгa эгa бyлaди.

БУ yслyбдa тaжpибa ишлapини yткaзишни янa aфзaллик томонлapидaн биpи дapс жapaёнидa техникa хдафсизлик коидaлapигa pиоя килиш, бyндaн тaшкapи тaлaбaлapни ижодий фикpлaшгa Уpгaтишгa эpишилaди. Хyлосa килиб aйтиш мумкинки, компьютеp

дастурлари ёрдамида талабалар урганаётган материалларини тасаввур кила олса, узлаштириш даражасига эришилади.

АДАБИЁТЛАР

1. Ахборот технологиялари фанини касбий сохдларга йуналтириб укитиш методикаси. Методик кулланма. Тошкент - 2012. 15б.

2. Т.Дадажонов, М.Мухитдинов "Виртуал Электроника" .Тошкент УзРФА -2009. 20б

3. К.Р.Аллаев. Электромеханик уткинчи жараёнлар. Тошкент -«Молия» - 2007. 56б

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.