Научная статья на тему 'Методы оценки конкурентоспособности предприятия'

Методы оценки конкурентоспособности предприятия Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
174
30
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ / COMPETITIVENESS / ОЦЕНКА / EVALUATION / ПРЕДПРИЯТИЕ / COMPANY / SWOT / 4P / МНОГОУГОЛЬНИК КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ / THE COMPETITIVENESS OF THE POLYGON / ИНТЕГРАЛЬНАЯ ОЦЕНКА / CUMULATIVE SCORE

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Ведьманова К.С., Соколова О.В.

В данной работе рассмотрены основные методы оценки конкурентоспособности предприятия. Перед началом оценки необходимо определить конкурентов, собрать информацию об их деятельности, сформировать систему оценочных показателей, использовать наиболее подходящие методы оценки конкурентоспособности. Было выявлено восемь методов, которые позволяют сделать всестороннюю оценку конкурентного состояния предприятия. В каждой методике используются различные показатели, поэтому одна методика не даст всесторонней оценки. Для получения достоверной информации следует использовать интегральную оценку, выбирать методики, отражающие различные аспекты деятельности предприятия. Показатели выбираются для каждого предприятия индивидуально, в зависимости от видов деятельности и имеющейся информации.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHODS FOR ASSESSING COMPETITIVE COMPANIES

In this work, the basic methods of assessing the competitiveness of enterprises. Before the start of the evaluation is necessary to determine the competitors to gather information about their activities, to form a system of performance indicators, use the most appropriate methods for assessing competitiveness. It was found eight methods that allow us to make a comprehensive assessment of the competitive state of the enterprise. Each method uses various indicators, so one technique will not give a full assessment. To obtain reliable information to use integrated assessment methodology chosen, reflecting different aspects of the enterprise. The indicators are selected for each company individually, depending on the types of activities and information available.

Текст научной работы на тему «Методы оценки конкурентоспособности предприятия»

ЕКОНОМ1ЧН1 НАУКИ

УДК 667.021.1

КС. ВеДЬМАНОВА, О.В. СОКОЛОВА

Херсонський нащональний техшчний ушверситет

МЕТОДИ ОЦ1НКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТ1 П1ДПРИеМСТВА

У данш роботi розглянуто основнi методи оцтки конкурентоспроможностг тдприемства. Перед початком оцтки необхiдно визначити mHKypeHmie, 3i6pamu тформацт про Их di^bHicmb, сформувати систему оцточних показнитв, використати найбшьш eidmeidHi методи оцтки конкyрентоздатностi. Було виявлено вiсiм методiв, яю дають змогу зробити всебiчнy оцтку конкурентного стану тдприемства. В кожтй методицi використовуються рiзнi показники, тому одна методика не дасть всебiчноi оцтки. Для отримання достовiрноi тформацп варто використовувати ттегральну оцтку, обирати методики, ят вiдображають рiзнi аспекти дiяльностi тдприемства. Показники обираються для кожного тдприемства iндивiдyально, в залежностi вiд видiв дiяльностi i наявно'1' тформацп.

Ключовi слова: конкурентоздаттсть, оцтка, тдприемство, SWOT, 4P, багатокутник конкyрентоздатностi, ттегральна оцтка.

К.С. ВЕДЬМАНОВА, О.В. СОКОЛОВА

Херсонский национальный технический университет

МЕТОДЫ ОЦЕНКИ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ ПРЕДПРИЯТИЯ

В данной работе рассмотрены основные методы оценки конкурентоспособности предприятия. Перед началом оценки необходимо определить конкурентов, собрать информацию об их деятельности, сформировать систему оценочных показателей, использовать наиболее подходящие методы оценки конкурентоспособности. Было выявлено восемь методов, которые позволяют сделать всестороннюю оценку конкурентного состояния предприятия. В каждой методике используются различные показатели, поэтому одна методика не даст всесторонней оценки. Для получения достоверной информации следует использовать интегральную оценку, выбирать методики, отражающие различные аспекты деятельности предприятия. Показатели выбираются для каждого предприятия индивидуально, в зависимости от видов деятельности и имеющейся информации.

Ключевые слова: конкурентоспособность, оценка, предприятие, SWOT, 4P, многоугольник конкурентоспособности, интегральная оценка.

K.S. VIEDMANOVA, O.V. SOKOLOVA

Kherson National Technical University

METHODS FOR ASSESSING COMPETITIVE COMPANIES

In this work, the basic methods of assessing the competitiveness of enterprises. Before the start of the evaluation is necessary to determine the competitors to gather information about their activities, to form a system of performance indicators, use the most appropriate methods for assessing competitiveness. It was found eight methods that allow us to make a comprehensive assessment of the competitive state of the enterprise. Each method uses various indicators, so one technique will not give a full assessment. To obtain reliable information to use integrated assessment methodology chosen, reflecting different aspects of the enterprise. The indicators are selected for each company individually, depending on the types of activities and information available.

Keywords: competitiveness, evaluation, company, SWOT, 4P, the competitiveness of the polygon, cumulative score.

Постановка проблеми

Окреме торговельне тдприемство не е единим продавцем споживчих товар1в та послуг. У процеа свое! дшльност1 воно стае учасником конкурентно! боротьби за споживача (покупця). Тому одним i3 важливих етатв роботи з розробки стратеги д1яльност1 е визначення стану конкурент! на ринку (сегменп ринку) та визначення позицп тдприемства на ньому.

Можливють виживання тдприемства в умовах постшно! конкурентно! боротьби залежить вщ його конкурентоспроможносп.

Аналiз основних дослвджень i публшацш

Ця категор1я мае р1зн1 тлумачення в економ1чнш лггератур! Для И характеристики використовуеться поняття пор1вняльних витрат (Д. Р1кардо), пор1вняльних переваг (£. Хекшер, Б. Олш), пор1вняння конкурентних переваг, фактор1в управлшня та продуктивносп використання ресурав (М. Портер), конкурентного статусу ф1рми (I. Ансофф).

Формулювання мети дослщження Метою роботи було визначення методик оцшки конкурентоздатносп тдприемства, як1 допоможуть визначити поточний конкурентний стан тдприемства.

Викладення основного матерiалу Конкурентоспроможтсть е одним з вагомих показник1в стану тдприемства як господарсько! (виробничо!) системи, який визначае перспективи його подальшого розвитку, можлив1сть досягнення стратепчних цшей та завдань. Шдтримка або шдвищення конкурентоспроможносп може розглядатися 1 як одна з функцюнальних стратепчних цшей (завдань) тдприемства.

Оцшка конкурентоспроможносп конкретного торговельного тдприемства передбачае проведения тако! роботи (рис.1.).

< >А|>оЛкл |Нфлрмл11|1 та снимка С1Ш<\-конкурентостцтмо/Мтсп

Рис.1. Послвдовшсть ощнки конкурентоспроможностi торговельного пiдприeмства

- Перший етап - визначення кола тдприемств-конкуренпв.

- Другий етап - зб1р шформаци про д1яльтсть тдприемств-конкуренпв.

- Третш етап - формування системи оцшочних показник1в.

- Четвертим етапом е обробка шформаци та отримання узагальнюючо! оцшки р1вня конкурентоспроможносп тдприемства [1].

Оцшка конкурентоспроможносп пщприемства може проводитися р1зними методами [2]. Розглянемо найбшьш використовуван з них:

1) SWOT-аналiз - анал1з сильних 1 слабких сторш тдприемства в конкурентнш боротьб1, можливостей 1 загроз, як1 з'являються. Показники конкурентоспроможност1 отнюються по блокам: ф1нанси, виробництво, оргашзатя 1 управл1ння, маркетинг, кадровий склад, технолопя.

Дана методика оц1нки конкурентоспроможносп п1дприемства не дае штегрального показника конкурентоспроможносп 1, як наслщок - важко зробити пор1вняння конкурентних переваг тдприемств-конкуренпв [3].

2) Методика оцшки конкурентоспроможносп оргатзаци на баз1 «4Р» заснована на пор1вняльному анал1з1 оргатзаци та п1дприемств-конкурент1в за такими чинниками: продукт, цша, просування на ринку 1 канали збуту. Недолжом даного методу е те, що оц1нка фактор1в конкурентоспроможиостi проводиться експертами.

3) Методика оцшки конкурентоспроможносп ф1рми Ж.Ж. Ламбена.

Метод заснований на пор1вняльнш оцшт конкурентоспроможиостi компан1й, що дшть на товарному ринку. Конкурентоспроможтсть оц1нюеться по 6 критер1ям (шдикаторами) за 5 бальною шкалою. Коефщент конкурентоспроможиостi визначаеться як вщношення оцшок компан1й до оц1нок лвдера в балах. Л1дер - це компатя, яка отримала найвищу сумарну оцшку в балах, йому присвоюеться коефщент, що дор1внюе 1. Високий р1вень конкурентоспроможиостi досягаеться при коеф1ц1ент1 в1д 1,0 до 0,9. Середн1й р1вень - при коеф1ц1ент1 в1д 0,9 до 0,7. Низький р1вень конкурентоспроможносп - при коефщенп нижче 0,7 [4].

Алгоритм оцшки конкурентоспроможносп:

- пщраховуються бали по кожному конкуренту;

- виявляеться конкурента максимальним числом бал1в, його коеф1ц1ент конкурентоспроможност1 встановлюеться р1вним 1;

- встановлюеться коеф1ц1ент конкурентоспроможност1 для конкурент1в шляхом сп1вв1днесення суми бал1в кожного з них до суми бал1в л1дера:

- в залежносп в1д значення коеф1ц1ента конкурентоспроможиостi вс1м конкурентам присвоюються м1сця.

4) Методика рейтингово! оцшки конкурентоспроможносл шдприемства - встановлення iерархi! компанiй на основi порiвняння !х досягнень у фшансовш та iнших областях. Рейтинговi методики можуть враховувати не тiльки матерiальнi активи, а й нематерiальнi активи (репуташя керiвництва, органiзацiйнi здiбностi та ш) [5].

5) Методика позицюнування сильних i слабких сторiн потеншалу конкурентоспроможностi шдприемства передбачае складання таблиш, в як1й по вертикалi вказуються порiвнюванi характеристики (цiна, як1сть товару, оргашзащя збуту i iн.), 1х ввдносна значимiсть (важливiсть) i шлькюш значения; по горизонтал1 - конкурента з якими ввдбуватиметься порiвняння i !х характеристики. Оцiнка отримуеться шляхом перемножения шлькюного значення характеристики на И важливють.

6) Матрична методика оцшки конкурентоспроможносл була запропонована Бостонською консалтинговою групою, може бути застосована для оцшки конкурентоспроможносл товарiв, «стратепчних одиниць бiзнесу»:

- збутово! дiяльносri, окремих компанiй, галузей. Матриця «Швидкють ринку - ринкова частка» - матриця БКГ (зростання - частка матриця);

- шструмент аналiзу стратепчних господарських одиниць, господарського та продуктового портфел1в оргашзацп.

Переваги методу: при наявност достовiрно! шформаци про обсяги реал1зацп метод дозволяе забезпечити високу репрезентатившсть оцiнки.

Недолiки методу: виключае проведення аналiзу причин того, що ввдбуваеться, i ускладнюе вироблення управлшських рiшень [6].

7) Оцiнка конкурентоздатносл пiдприемства на основi оцiнки конкурентоздатносл продукци, ринково! частки, ступеня зносу основних фондiв, шновацшно! активностi.

Конкурентоспроможшсть пiдприемства за формулою оцiнюеться:

(1)

де Фбi - середня бальна оцiнка по кожному фактору конкурентозданост пiдприемства загальним числом п;

а1 - вагомiсть кожного фактора в штегрально! оцiнцi конкурентоздатностi шдприемства.

Бали для оцшки конкурентоспроможносл продукци представлен в табл. 1.

Таблиця 1

Показник Характеристика показника i вiдповiдна кiлькiсть балiв

Низький рiвень Середнш рiвень Високий рiвень

Якють продукцi! 0 1 2

Цiна продукцi! 2 1 0

Вагомiсть показник1в якостi продукци i його цiни виражаеться сшввщношенням 2: 1 або в частках значущост 0,67: 0,33 (2 = 1> 0).

Оцiнку ринково! частки пропонуеться проводити на основi анал1зу займаио! пвдприемством частки ринку i !! динамiки (з використанням матриц БКГ). Система балiв оцiнки ринково! частки представлена в табл. 1.

Ринкова частка шдприемства визначаеться за формулою:

^ = ООП? ' ^

де ОП - обсяг продаж1в основних видiв продукци шдприемства; ООПР - загальний обсяг продаж1в дано! продукцi! на ринку регюну.

Коефiцiент зносу характеризуе потеншал пiдприемства в перспективi i е одним з узагальнюючих показник1в, що характеризують стан основних фондiв, i показуе, якою мiрою знаходяться в експлуатаци основнi фонди зношенi, тобто яка частина !х вартостi вже перенесена на виготовлеш вироби; за формулою визначаеться:

де Ио.ф - стушнь зносу основних фондiв; Офп.ст - первюна вартiсть основних фондiв.

Бали для оцшки ступеня зносу основних фондiв шдприемства: висока стушнь зносу (бшьше 40%) - 0 балiв; середня ступiнь зносу (20-40%) - 1 бал; низький ступiнь зносу (менше 20%) - 2 бали. 1нновацшна активнiсть визначаеться за формулою: И А = Ш,

Таблиця 2

Доля ринку, % Рiчний темп приросту долi ринку(%) и вщповщна к1льк1сть балiв

Бiльше 10% Вщ 5 до 10% Вщ -5 до 5% Менше - 5 %

Лщер ринку (доля на ринку бшьше 40%) 2 1,5 1 0

Сильна конкурентна позищя (доля вщ 15 до 40%) 1,5 1 0,5 0

Слабка конкурентна позищя (доля вщ 5 до 15%) 1 0,5 0 0

Аутсайдер ринку (доля менше 5%) 0,5 0 0 0

(4)

де ИП - число шновацш шдприемства; ИО- середне число шновацш в галузг

Бали для оцшки шновацшно! активностi пiдприемства: к1льк1сть шновацш пщприемства перевищуе середне число шновацш в галузi - 2 бали; шльшсть iнновацiй пiдприемства дорiвнюе середньому числу iнновацiй в галузi - 1 бал; шльшсть шновацш шдприемства менше середнього числа шновацш в галузi - 0 балiв.

8) Наочним способом представления результата проведеного зютавления дiяльностi

конкурентiв е багатокутник конкурентоспроможиостi. Критери порiвияния можуть бути наступш: собiвартiсть виробництва; ринкова цша: фiнаисовi можливостi; як1сть товару; оргашзащя продаж1в; органiзацiя дистрибуцп; посередники; сервю; iншi чинники.

Оцiнка можливостей фiрми дозволяе побудувати багатокутник конкурентоспроможиостi (рис.

2).

Рис. 2. Багатокутник конкурентоспроможносл

По кожнш оа для ввдображення рiвня значень кожного з дослвджуваних факторiв (оцшка проводилася тiльки по 8 факторам) використовуеться певний масштаб вимiрiв (дуже часто у виглядi бальних оцшок). Зображуючи на одному малюнку багатокутники конкурентоспроможностi для рiзних фiрм, легко провести аналiз рiвия !х конкурентоспроможносл по рiзним факторам.

На основi анал1зу отриманих оцiнок виявляються сильш i слабк1 сторони конкурентно! боротьби за вама визначеними напрямками конкурентоздатносл. Далi розробляються заходи щодо закршлення сильних сторiн та лiквiдацi! слабких мюць [7].

Висновки

Оцiнка конкурентоспроможносл не може проводитись лише за одним показником. Для всебiчного аналiзу необхiдно використовувати iнтегральну оцiнку, обирати методики, як1 вiдображають рiзнi аспекти д1яльносл пiдприемства. Показники обираються для кожного пвдприемства iндивiдуально, в залежносл ввд видiв дiяльностi i наявно! iнформацi!.

Список використаноТ лiтератури

1. Економiчна теорiя: Полтгеконом1я [Текст] : тдручник / за ред. В.Д. Базилевича. - К. : Знання-Прес, 2001. - 581с.

2. Петров Э.Г. Методы и средства принятия решений в социально-экономических и технических системах / Э.Г.Петров, М.В.Новожилова, И.В. Гребеник, Н.А.Соколова - Херсон: ОЛД1-плюс. -2003. - 380 с.

3. SWOT-аналiз - основа формування маркетингових стратегш: Навчальний поабник/За ред. Л.В.Балабаново!. - 2-ге вид. випр. i доп. - К.: Знання, 2005.-301 с.

4. Ламбен Жан-Жак. Менеджмент, ориентированный на рынок / Перев. с англ. под ред. В.Б.Колчанова. - СПб: Питер, 2004. - 800 с

5. Потенщал шдприемства: формування та оцшка: Навч. поабник. / Федонш О.С., Ретна 1.М., Олексюк О.1. - 2-ге вид., без змш - К.: КНЕУ, 2006. - 316 с.

6. Маркова В.Д., Кузнецова С.А. Стратегический менеджмент: Курс лекций. - М.:ИНФРА-М, 2009. - 288 с.

7. Оснач, О. Ф. Промисловий маркетинг : шдручник для ВНЗ / О. Ф. Оснач, В. П. Пилипчук, Л. П. Коваленко. - Ки!в : Центр учбово! лтгератури, 2011.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.