Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШГА ОИД НАЗАРИЯЛАР'

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШГА ОИД НАЗАРИЯЛАР Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
608
65
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
коммуникативлик / мулоқот / компетенция / компетентлик / коммуникация / мотивация / лингвистик / интросубъектив / экстрасубъектив / ижтимоий-лингвистик / прагматик / лексика / фонетика / грамматика / манипуляция / интенсив. / коммуникативный / компетентность / компетенция / общение / мотивация / лингвистический / интросубъективный / экстросубъективный / социолингвистический / прагматический / лексика / фонетика / грамматика / манипуляция / интенсив.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Комилова Дилнозахон Абдулхаевна

Мақолада мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантириш муаммоси ёритилган. Коммуникативлик, компетенция ва компетентлик тушунчалари таҳлил этилган. Шунингдек, болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантиришнинг назарий ва амалий жиҳатлари хусусида сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ТЕОРИИ ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

В статье освещается проблема формирования коммуникативной компетенции у детей старшего дошкольного возраста. Анализируются понятия коммуникативности, компетенции и компетентности. Обсуждаются теоретические и практические аспекты формирования коммуникативной компетенции у детей.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШГА ОИД НАЗАРИЯЛАР»

Комилова Дилнозахон Абдулхаевна,

Андижон давлат университети Мактабгача таълим факультети мустакил тадк,ик,отчиси

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШГА ОИД НАЗАРИЯЛАР

УДК: 373

КОМИЛОВА Д.А. МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШГА ОИД НАЗАРИЯЛАР

Маколада мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантириш муаммоси ёритилган. Коммуникативлик, компетенция ва компетентлик тушунчалари тах,лил этил-ган. Шунингдек, болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантиришнинг назарий ва амалий жихатлари хусусида суз юритилади.

Таянч суз ва тушунчалар: коммуникативлик, мулокот, компетенция, компетентлик, коммуникация, мотивация, лингвистик, интросубъектив, экстрасубъектив, ижтимоий-лингвистик, прагматик, лексика, фонетика, грамматика, манипуляция, интенсив.

КОМИЛОВА Д.А. ТЕОРИИ ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

В статье освещается проблема формирования коммуникативной компетенции у детей старшего дошкольного возраста. Анализируются понятия коммуникативности, компетенции и компетентности. Обсуждаются теоретические и практические аспекты формирования коммуникативной компетенции у детей.

Ключевые слова и понятия: коммуникативный, компетентность, компетенция, общение, мотивация, лингвистический, интросубъективный, экстросубъективный, социолингвистический, прагматический, лексика, фонетика, грамматика, манипуляция, интенсив.

KOMILOVA D.A. THEORY OF FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE IN PRESCHOOL CHILDREN

In the article is highlighted the problem of the formation of communicative competence among children of senior preschool age. The concepts of communication, competence and competencies are analyzed. The theoretical and practical aspects of the formation of communicative competence in children are discussed.

Key words and concepts: communicative, competence, competence, communication, motivation, linguistic, inter-subjective, extro-subjective, sociolinguistic, pragmatic, vocabulary, phonetics, grammar, manipulation, intensive.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

Кириш. Бугунги кунда мактабгача таълим со,асида жуда катта исло,отлар амалга оширилмокда бирок, укув-тарбиявий жара-ёнда турлича ёндашувлар олиб борилса-да, болаларнинг мактаб таълимига мослашиши, тенгдошлари ва атрофдагилар билан самарали мулок,отга киришиши к,ийин кечмокда. Мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникациянинг шаклланиш даражаси илк гудаклик даври билан боFликдир.

Бу даврда бола инсонлар дунёсига кириб боради, сузлашиш белгиларни узлаштиради. Одамлар уртасидаги мулокот меъёрлари ва хулк,-атвор коидалари, инсоннинг нуткий фаолияти-нинг оддий куринишлари билан танишади. Мактабгача ёшдаги бола илк ривожланиш даврида ижтимоий муносабатлар дунёсига кириб боради. Оила аъзолари ва педагог-тарбиячилар билан мулокотда булиши оркали аста-секин хулк-атвор меъёрларини урганади. Лекин бу даврда у уз ,аракатларини англай олмайди. Нутк ва мулокот таъсирида боланинг ички дунёси шакллана бош-лайди. Боланинг катталар билан муносабат шакли узгаради, атрофидаги вок,еа-х,одисаларга муносабат билдиради. Натижада болалар коммуни-катив фаолиятни узлаштира бошлайдилар. Мактабгача катта ёшдаги болалар катталар билан мулокотга киришади, уз атрофидаги жараёнлар билан боFл и к равишда суз захираси кенгайиб боради. Бола узи шахс сифатида мулокотни урганади. Бу давр коммуникатив компетенцияни шакллантириш жуда ,ам му,имдир. Чунки болаларда "Мен" концепцияси шаклланиб булади, яъни индивидуаллик юзага келади, уз-узини курсатиш устуворлик килади уз фикрини эркин ифодалайди. Индивидуаллашишда болаларнинг мулокот килиш э,тиёжларига боFлик узгаришлар кузатилади. Бунда болалар аста-секин оммавий муносабатларга кириша бошлайди. Мактабгача ёшдаги болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантириш оркали уларни мактаб таълимига интенсив тайёрлаш масаласи долзарб саналмокда.

Тадк,ик,отимизнинг мацсади мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантиришнинг амалдаги тамойил, метод, шакл, воситалари, механизмлари ва мето-дикасини такомиллаштиришдан иборат. Мактабгача таълимга оид замонавий технологияларни

урганиш ва мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантириш моделини ишлаб чикиш назарда тутилган.

Мавзуга оид изланишларнинг цисцача та^лили.

Хозирги кунда мактабгача таълим жараё-нида болаларда коммуникатив компетенция етарли даражада шаклланмаяпти. Натижада мактаб таълимига кадам куйган болаларнинг аксарияти турли ,аётий вазиятларда муаммога учрамокдалар. Болалар мактабгача таълимда олган билим ва куникмаларини мустакил фик-рлаш оркали намоён этишлари лозим, бирок уларда суз бойлигини етарли эмаслиги сабабли мулокотга кийинчилик билан киришадилар. Шунинг учун ,ам уларнинг нуткини ривожлан-тириш, лугат захирасини бойитиш зарур.

Узбекистон Республикасининг илк ва мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига куйиладиган Давлат талабларида бола компе-тенцияси тушунчасига маълум бир ёш даврига хос булган вазифаларни мак,садли бажариш учун етарли булган боланинг билими, куникмаси, малакалари ,амда к,адриятлари деб таъриф бери-лади1. Мактабгача таълим-тарбия жараёнида мазкур компетенцияни бажариш асосий вази-фалардан бири ,исобланади. Шунингдек, мактабгача таълим муассасасининг "Илк кадам" Давлат укув дастурида мактабгача ёшдаги болалар ривожланишининг со,а компетенциялари тарки-бида коммуникатив компетенция ало,ида мезон сифатида белгилаб берилган булиб, мулокот воситаларидан турли вазиятларда фойдалана билиш куникмаси деб изо,ланган2. Шу билан боFл и к ,олда бажарилиши режалаштирилаёт-ган тадкикот давлатнинг ижтимоий буюртмаси талабларини бажаришга оид вазифаларни кузда тутади. Мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантиришда мактабгача таълим талабларидан бири сифатида

1 Узбекистон Республикасининг илк ва мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига куйиладиган Давлат талаблари. - Узбекистон Республикаси мактабгача таълим вазирининг 2018 йил 18 июндаги 1-м,-сон буйруFи билан тасдикланган.

2 Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазир-лиги. "Илк кадам" мактабгача таълим муассасасининг Давлат укув дастури. - Т.: 2018. 7 б. - https://www.unicef. org/uzbekistan/media/3771/file/%D1%83%D1%87%D0%B 5%D0%B1%D0%BD%D0%B0%D1 %8F%20%D0%BF%D1%80 %D0%BE%D0%B3% D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BC%D 0%B0%20%D0%A3%D0%97%D0%91 .pdf

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

замонавий таълим тенденцияларига таянилади. Биз тадк,ик,от ишимизни янада чукуррок, урганиш ва тахлил этиш мак,садида илмий-назарий ман-баларни ургандик.

Шахс камолотида инсонлар билан узаро мулок,от ва сухбатлашиш мухим эканлигини шарк, алломалари хам педагогик карашларида асос-лаб берганлар. Дунёда иккинчи муаллим деб тан олинган Абу Наср Форобий "Бахт-саодатга эри-шув туFрисида" асарида "инсон камолотга ёлFиз узи эриша олмайди. У бошк,алар билан алокдда булиш, уларнинг кумаклашуви ёки муносабатла-рига мух,тож булади. Таълим фак,ат суз ва ургатиш билангина булади"-деган Fояни илгари суради1. Дархак,ик,ат, бола шахсини ривожланишида уни узгалар билан самарали мулок,оти, дунёк,араши ва коммуникативлиги мухим урин эгаллайди.

Ибн Сино бола тарбиясида у билан якка холда сухбатда булиш усулини тавсия к,илади. Сухбат чоFида халк,нинг хикматли суз ва эртакларидан мисоллар айтиб, мазмунини, ахлок,-одоблилик маъносини тушунтирмок, энг маък,ул усулдир. Бола айтилган гапларни эътибор билан тинглаб, сухбатдан мамнунлиги сезилганда унинг фаоли-ятидаги яхши ишлар мак,товга сазовор эканлигини айтиш лозимлигини таъкидлайди2. Аллома-нинг болалар билан якка тартибда сухбатлашиш ва халк, оFзаки ижодидан фойдаланишга доир фикрлари эътиборга лойик,дир. Чунки болаларда коммуникатив компетенцияни шакллантиришда улар билан сухбатлашиш, турли воситалардан фойдаланиш мак,садга мувофикдир.

А.Навоий фикрича "хар бир инсон шахси одамлар билан мулок,отда, уларнинг рухий-маънавий таъсирида шаклланади"3. Мактаб-гача ёшдаги болалар билан индивидуал шак-лда мулокот урнатиш самара беради. Чунки, уларнинг эхтиёжлари ва рухий холати турлича булади. Педагог-тарбиячилар болалар билан сухбатлашиш орк,али уларда мулок,отчанлик куникмалари аста-секин коммуникатив компетенцияни шакллантиришлари лозим.

1 Хошимов К, Нишонова С. Педагогика тарихи: Дарс-лик. - Т.: А.Навоий номидаги Узбекистан Миллий кутуб-хонаси нашриёти, 2005. - 82 б.

2 Зунунов А ва бошкалар. Педагогика тарихи: Акад. лицей ва касб-хунар коллежлари учун дарслик. - Т.: "Шарк", 2002. - 29 б.

3 Зунунов А ва бошкалар. Педагогика тарихи: Акад. лицей ва касб-хунар коллежлари учун дарслик. - Т.: "Шарк", 2002. - 51 б.

Тарб олимлари хам коммуникатив компетенция тушунчаси борасида уз карашларини тавсия этганлар. Америкалик антрополингвист олим D. Hymes илк бор мазкур тушунчани аник,лаган, унинг фикрича" коммуникатив компетенция лотинча суз булиб, мос келиш, ухшаш, эришаман маъноларини англатади, коммуникация жара-ёнида грамматика коидаларига амал к,илиш ва тилдан фойдалана олиш к,обилиятидир"4.

Н.Хомский эса "тил компетенцияси", инсонни ички ментал грамматикаси деб номлаган, бунда тил коидалари абстракт куринишда булиб, она тилида фаолият юритиш, индивидни онг остида интуиция шаклида тасаввур к,илишдир"деб таъ-риф беради5.

Психолог олим Р.С.Немов компетентликка куйидагича фикр билдиради: "компетент-лик аник бир билимни эгаллаш, кандайдир бир соханинг имкониятларидан хабардор булиш"6. Олимнинг фикрига кура мактаб-гача катта ёшдаги болаларда хам коммуникатив компетенцияни шакллантиришда уларга пухта билим бериш, бутун олам ва атроф-мухитдаги нарса-ходисалар хак,ида тулик, маъ-мулот бериш лозим. Мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига куйиладиган давлат талаблари сохалари (жисмоний ривожланиш ва соFлом турмуш тарзининг шаклланиши;ижтимоий-хиссий ривожланиш;нутк, мулокот, укиш ва ёзиш малакалари;билиш жараёнининг ривож-ланиши; ижодий ривожланиш)нинг барча курсатикичлари 5-6 ёшдаги болаларда нутк, ва самарали мулок,отни эгаллашларида интегра-цион ёндашув асосида амалга оширилса самара беради.

К.Ф.Седов томонидан коммуникатив компе-тенциянинг компонентлари аник,ланган булиб, улар лингвистик; ижтимоий-лингвистик; прагматик турлардан иборат. Лингвистик компетенция тилни турлича жихатларига оид билим, куникмалар булиб, лексика, фонетика, грамматика ва улардан туFри фойдаланишдир. Ижтимоий-лингвистик компетенция тил шак-лларини танлаш кобилиятини амалга ошириш,

4 Бочарникова М. А. // Молодой ученый. 2009. - № 8 (8). - C.130-132 с.

5 Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. - Boston: MIT Press, 1965.

6 Немов Р.С. Практическая психология: Учеб.пособие. -М.: Гуманит. изд. центр "Владос", 1997. - 5 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

улардан вазиятга мос равишда фойдаланишдир. Прагматик компетенция аник бир мулокотдаги вазиятга кура нутк вазифалари ва коммуника-тив билим, куникма ва малакаларни тушуниш ва ундан фойдаланишдир1.

Коммуникатив компетенция тушунчаси узига хос коидага амал килади, яъни мулокот жараё-нида грамматика коидаларига риоя килиш х,амда она тилидан уринли фойдаланиш. Коммуникатив компетенция миллатга хос узаро муносабат меъёрларини нуткий фаолият ва нуткий одоб асосида намоён этиш куникмаси дейиш мумкин.

Коммуникатив компетенция инсоннинг бир ёки барча нуткий фаолиятда мулокотга кири-шиш кобилияти булиб, шахснинг мух,им сифат-ларидан бири х,исобланади. Мазкур тушунча-лар куйидагича таснифланади. Компетенция бу - укитишнинг мазмунли таркиби булиб, машFулот жараёнида узлаштирилган билим, куникма ва малакаларнинг йиFиндисидир. Компетент-лик эса, шахснинг хусусияти булиб, шаклланиб булган компетенция асосида фаолиятни бажа-риш кобилиятидир2.

Коммуникативлик-шахслар орасидаги узаро ахборот алмашинув, алока, муносабат. Компетенция у ёки бу сох,а буйича билимдонлик3.

Коммуникатив куникмалар сирасига мазмунли нутк сузлаш, идрок килиш, тушуниш, мушохдда юритиш ва берилаётган маълумот-ларни узгартириш кабилар киради. Коммуникатив куникмалар амалга оширилишига кура икки куринишида булади, интросубъектив (ички) ёки экстрасубъектив (ташки) коммуникатив куникмалари яъни маълумотларни ишлаб чикарувчи. Коммуникатив куникмаларни шак-ллантиришда нуткий фаолиятнинг ижодий тури намоён булади. Бундай вазиятларда боFланишли нутк *,ам ривожланади. Коммуникация иштирок-чиларида коммуникатив куникмалар булиши зарур, яъни оFзаки ва ёзма нуткни тушуниш ва тасаввур килиш, кабул килиш, шахсий мулокот

1 Седов К.Ф. Дискурс и личность. - М.: "Лабиринт", 2004. - 320 с.

2 Щукин А.Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб.пособие для вузов. - М.: "Высшая школа", 2003. -332 с.

3 Джураев Р.Х.,Толипов У.К,., Сафарова Р^. ва бошкалар. Педагогик атамалар луFати. - Т.: Узбекистон Республи-каси Фанлар академияси. "Фан" нашриёти, 2008. - 62 б.

вазифаларини амалга оширишда улардан фойдаланиш4.

А.В.Хуторский фикрича "компетенция шахснинг узаро бир-бирига боFлик сифатлари (билими, куникмаси, малака ва фаолияти)нинг мажмуасидир, вокеа ва жараёнларга муносабат билдиришдаги ижодий фаолият х,амда шахсий карашларидир"5. Мактабгача катта ёшдаги бола-лар ривожланиш марказларидаги ижодий фаолият оркали узаро бир-бирлари билан мулокотда буладилар. Мулокот натижасида вокеа ва жара-ёнга муносабатларини билдирадилар. Бу эса уларда коммуникатив компетенцияни шаклла-нишига замин яратади.

Компетенция бу-янги киймат яратиш максадида билимлар манипуляцияси жараёнида дивидент олишга эришилганлик курсаткичидир. "Билимлар манипуляцияси" деганда сунъий равишда ташкил этилган таълим мух,итида таъ-лим олувчи узлаштирган билим, куникма ва малакаларни амалиётга куллаш натижасида яши-рин имконият ва кобилиятларни намоён килиш жараёни назарда тутилмокда. Дивидент олиш эса таълимнинг натижадорлиги белгиси сифа-тида "наф куриш, фойда олиш, ижобий натижа" кабиларни назарда тутади6.

Юкорида келтирилган фикрлардан келиб чикиб, коммуникатив компетенцияга муаллиф-лик нуктаи назаридан, бир инсонни бошкалар билан самарали ва натижавий мулокот килиш кобилияти дейиш мумкин.

Мацоланинг илмий мо^ияти. Мактабгача катта ёшдаги болаларда коммуникатив компе-тенциянинг шакллантиришнинг назарий ва ама-лий асосларини тах,лил килиш. Боларда нутк ва мулокот куникмаларини ривожлантириш оркали коммуникатив компетенцияни шакллантириш методикасини такомиллаштириш, сузлашув жараёнида уз-узини тах,лил килиш ва шахсий сифатларини намоён этиш малакаларини шак-

4 Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. - М.: Издательский центр "Академия", 2006.161-189 с.

5 Хуторский А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты // Интернет-журнал. "Эйдос" -2002. - 23 апреля.

6 Холмухамедов М.М. Профессионал таълим тизимига компетенциявий ёндашувни жорий этиш масалалари. // "Педагогика" журнали. - Т.: 2020. 4-сон. Б. 6.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

ллaнтиpишгa oид илмий кapaшлapни acocлaш-дaн ибopaт.

Taдrçик1oтининг объекти: мaктaбгaчa 5-6 ëшдaги бoлaлapдa кoммyникaтив шмпетенци-яни шaкллaнтиpиш жapaëни.

Taдrçик1oтдa rçyллaнилaдигaн ycyллap: мaктaбгaчa тaълим жapaëнидa мaктaбгaчa кaттa ëшдaги бoлaлapнинг фaoлияти кyзaтилди, cyxбaт, pacмли дидaктик тoпшиpиклap ßa aмкeтa cypoвмoмaлapи ут^зилди, тaжpибa-cимoв soc^ тacидa зaмoнaвий тexнoлoгиялap caмapacи aниклaнди, тaдкикoт нaтижaлapи yмyмлaшти-pилди.

Нaтижaлap Ba aмaлий миcoллap. Олимлap-нинг илмий кapaшлapи тax1лили мaтижacидa шм-мyникaтив кoмпeтeнция тyшyнчacини мyлoкoт килиш мaкcaди, мyлoкoт мухити вa вaзиятигa тaйëpлик кoбилияти, нуткий yзapo тaъcиp вa тушуниш жapaëни дейиш мумкин. ^ммуни^-тив кyникмaлap лингвиcтик, мaдaний, пcиxoлo-гик вa ижтимoий билимлap мaжмyacидaн ибo-paт. 5-6 ëшдaги бoлaлap уз xyлк-aвтopими мaзo-paт ^a oлaдилap, yйлaб гaпиpaдилap, жaxлими биpдaмигa кypcaтмaйди. Улap уз xиccиëтлapими бoшкapa oлaдилap. 3-4 ëш дaвpидa жaxли чик.^ yйинчoклapини yлoктиpиб ëM oтa-oнacигa xapxaшa килгaн бyлca, энди уз фикp вa xaëли-дaги Foялapни нaмoëн этмacлиги, кaйcapлик килиши мумкин. Aгapдa 5-6 ëm бoлa oтa-oмacими кypиш лoзим бyлгaм жoйдa кypa oлмaca, xapxaua килмaйди, бaлки тoпa oлмaгaмими aйтaди ëки х,еч кaндaй мyнocaбaт билдиpмaй жим тypaвepaди. Aкcapият 6 ëшдaги бoлaлap уз xиccиëтлapини жилoвлaй oлaди xaмдa шaxcий xyлк-aвтopини шaкллaнтиpaди. Koммyникaтив кoмпeтeнция бoлaлapнинг мyлoкoт жapaëни билaн бoFлик тaлaблap тизими булиб, yмдa нутк, caвoдxoнлик, нoтиклик ycлyблapи x1aмдa cyxбaтдoши билaн индивидyaл ëндaшyвни нaмoëн килaди.

Maбoдo гaп aлoxидa имcoм крбилияти x,ai<^a кeтca, дeмaк yндa кoммyникaтив шмпетенция нaмoëн бyлгaн. Дeмaк, кoммyникaтив шмпетенция xa<идaги <apaшлap acocидa aйтиш мум-кинки, y тaлaблap тизими булиб, шммуни^-тив кoмпeтeнтлик э^ мaктaбгaчa кaттa ëшдaги бoлaлapнинг мaнa шу тaлaблap тизимигa мoc x^a^a мyлoкoт ypнaтишидиp. Шунинг учун бaъзидa икки мaънoни aнглaтиши, яъни бoлa-лapнинг мyлoкoт килишигa кУйилгaн тaлaблap,

aлoxидa тaлaблap кeтмa-кeт булиб, yлapни шм-петенция деб aтaш мумкин. Aгapдa бoлaлap мaмa шу тaлaблapни бaжapa oлcaлap, yлapни шмпе-тентли дейиш мумкин. Koммyмикaтив шмпетен-ция вa кoммyникaтив кoмпeтeнтлик ypтacидa мaънo жиxaтидaн фapк ceзилмaйди, кoммyни-^тив тaлaблapгa мoc кeлaди. Индивидyaл шм-мyмикaтив кoмпeтeмция мaфa<aт билимлapмимг cифaти вa xaжми мacaлaн, тoвyшлap вaзифacи, cyзлapнинг aниклиги yлapни кoгнитив тaшкил этиш, yзo< мyддaт эcдa ca^arn вa фoйдaлaмиш-диp.

Xyлoca Ba тaклифлap. Maктaбгaчa тaълим тaшкилoти пeдaгoг-тapбиячилapидaн 5-6 ëшдaги бoлaлapдa кoммyникaтив шмпетенцияни шaк-ллaнтиpишдa кyйидaги пeдaгoгик шapoит яpa-тишлapи тaлaб этилaди:

• бoлaлapгa кoммyникaтив мyлoкoт учун ку^й вaзият яpaтиш;

• бoлaлap ypтacидaги низoли вaзиятлapгa Узapo xaмкopликдa мaнфaaтли ечим тoпишгa Уpгaтиш;

• мyaммoли вaзиятдaм фoйдaлaмгaм xoлдa кoммyникaтив фaoлиятгa тypтки бepиш;

• пeдaгoг-пcиxoлoг тoмoнидaн мyлoкoт килишдa кийнaлaдигaн бoлaлap учун кoppeкциoн-pивoжлaнтиpyвчи пcиxoлoгик мaшFyлoтлap yткaзиш;

• бoлaлapгa уз xиccиëтлapини ифoдaлaш-лapидa мoтивaция бepиш;

• эpтaк <axpaмoмлapи oбpaзлapими cyз вa мимикa ëpдaмидa ифoдaлaшгa ëpдaм бepиш вa шapoит яpaтиш;

• мaктaбгaчa кaттa ëшдaги бoлaлapгa xoc тeнгдoшлapи вa ^r^ap билaн мyлoкoт юpи-тишгa oид yйинлap тaшкил этиш.

Aгapдa мaктaбгaчa ëшдaги бoлaлapдa кoммy-микaтив кyникмaлap eтapли дapaжaдa шaкллaм-мaca, эpкин мyлo<or юpиrишгa туекинлик <илaди. Яъни эpкин мyлoкoт килaoлиши, бoлa шaxcини pивoжлaниши вa xyлк-aвтopи шaкллaниши, yлapнинг нуткий фикpлaши вa билиш фaoлия-тигa ижoбий тaъcиp кypcaтaди. Эpкин мyлoкoт вa кoммyникaциядa бoлaлap мyлoкoти чeклaн-мaйди, бapчacи cyxбaт вa мaълyмoтлap aлмaшиш жapaëмидa юз бepaди. Бyмдaй мyлo<oтдa мaктaб-гaчa ëшдa уйин фaoлияти вa cyxбaтлap caмapaли булиб, янги мaълyмoтлap yзлaштиpишгa ку^й имкoният яpaтилaди.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I СOBPEMEННOE OБPAЗOBAНИE 2G2l, 4 (1 Gl)

с 70 МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ / ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ у

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 майдаги "Узбекистон Республикаси мактабгача таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепция-сини тасдиклаш т^рисида"ги ПК-4312-сон карори. - http://lex.uz/docs/4327235

2. Узбекистон Республикасининг илк ва мактабгача ёшдаги болалар ривожлани-шига куйиладиган Давлат талаблари. - Узбекистон Республикаси мактабгача таълим вазирининг 2018 йил 18 июндаги 1-мх,-сон буйруги билан тасдикланган.

3. Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлиги. "Илк кадам" мактабгача таълим муассасасининг Давлат укув дастури. - Т.: 2018. 59 б. - https://www.unicef. org/uzbekistan/media/3 771 /file/%D1%83 %D1% 87%D0%B5%D0%B1%D0 %BD%D0%B0% D1 % 8 F%2 0 %D0%BF%D1% 80 %D0%BE%D0%B3% D1 % 80 %D0%B0% D0 %BC%D0%BC%D 0%B0%20%D0%A3%D0%97%D0%91.pdf

4. Бочарникова М. А. // Молодой ученый. 2009. - № 8 (8). - C.130-132 с.

5. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. - М.: Издательский центр "Академия", 2006.- 336 с.

6. Джураев Р.Х.,Толипов У.К,., Сафарова Р^. ва бошкалар. Педагогик атамалар лугати. - Т.: Узбекистон Республикаси Фанлар академияси. "Фан" нашриёти, 2008. -196 б.

7. Зунунов А ва бошкалар. Педагогика тарихи: Акад.лицей ва касб-х,унар коллеж-лари учун дарслик. - Т.: "Шарк", 2002. - 192 б.

8. Немов Р.С. Практическая психология: Учеб.пособие. - М.: Гуманит. изд. центр "Владос", 1997. - 320 с.

9. Седов К.Ф. Дискурс и личность. - М.: "Лабиринт", 2004. - 320 с.

10. Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. - Boston: MIT Press, 1965.

11. Хошимов К, Нишонова С. Педагогика тарихи: Дарслик. - Т.: А.Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2005. -304 б.

12. Хуторский А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты // Интернет-журнал. "Эйдос" - 2002. - 23 апреля.

13. Холмухамедов М.М. Профессионал таълим тизимига компетенциявий ёнда-шувни жорий этиш масалалари. // "Педагогика" журнали. - Т.: 2020. 4-сон. Б. 3-7.

14. Щукин А.Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. - М.: "Высшая школа", 2003. -332 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.