Научная статья на тему 'МАКТАБДА ЭЛЕКТР ТОКИ ҚОНУНЛАРИНИ ЎҚИТИШДА ЎҚУВЧИЛАРНИНГ ИЛМИЙ БИЛИШ ҚОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ'

МАКТАБДА ЭЛЕКТР ТОКИ ҚОНУНЛАРИНИ ЎҚИТИШДА ЎҚУВЧИЛАРНИНГ ИЛМИЙ БИЛИШ ҚОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
162
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
физика / дидактик таъминот / электр қонунлари / электр токи / ток кучи / электр кучланиши / потенциаллар фарқи / электр қаршилиги / илмий дунёқapaш / физик билимлар. / physics / didactic software / laws of electric current / electric current / current strength / electric voltage / potential difference / electric resistance / scientific outlook / knowledge related to physics.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — I. Zaxidov, B. Abdullajonov, Sh. Bekmirzaev

Ушбу мақолада ўқувчиларга электр токига оид қонунларни ўқитишда ток кучи, электр кучланиши ва қаршилигини белгиланиши ва ифодаланашига доир маълумотлар бериш билан уларнинг илмий билиш қобилиятларини ривожлантириш йўли кўрсатиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам о Земле и смежным экологическим наукам , автор научной работы — I. Zaxidov, B. Abdullajonov, Sh. Bekmirzaev

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPING THE ABILITY OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE OF PUPILS WHEN TEACHING THE LAWS OF ELECTRICITY AT SCHOOL

This article indicates the ways of developing the scientific knowledge of students by transmitting information about the designation and expression of the value the electric current, voltage and electrical resistance when teaching the laws of electric current.

Текст научной работы на тему «МАКТАБДА ЭЛЕКТР ТОКИ ҚОНУНЛАРИНИ ЎҚИТИШДА ЎҚУВЧИЛАРНИНГ ИЛМИЙ БИЛИШ ҚОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

МАКТАБДА ЭЛЕКТР ТОКИ ЦОНУНЛАРИНИ УКИТИШДА УЦУВЧИЛАРНИНГ ИЛМИЙ БИЛИШ ЦОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ Захидов Иброхимжон Обиджонович

Наманган давлат университети Физика укитиш методикаси кафедраси доценти Абдуллажонов Бекмурод Элмурод ^ли Бекмирзаев Шахбоз Фозилжон ^ли

Наманган давлат университети Физика факультети талабалари https://doi.org/10.5281/zenodo.7407774

Аннотация. Ушбу мацолада уцувчиларга электр токига оид цонунларни уцитишда ток кучи, электр кучланиши ва царшилигини белгиланиши ва ифодаланашига доир маълумотлар бериш билан уларнинг илмий билиш цобилиятларини ривожлантириш йули курсатиб берилган.

Калит сузлар: физика, дидактик таъминот, электр цонунлари, электр токи, ток кучи, электр кучланиши, потенциаллар фарци, электр царшилиги, илмий дунёцараш, физик билимлар.

РАЗВИТИЕ СПОСОБНОСТИ НАУЧНОГО ПОЗНАНИЕ УЧЕНИКОВ ПРИ ОБУЧЕНИИ ЗАКОНЫ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТОКА В ШКОЛЕ

Аннотация. В данным статье указаны путы развития научного познание учеников передавая информации об обозначении и выражение величины сила тока, электрическим нараяжении и электрическим сопративлении при обучении законы электрического тока.

Ключовые слова: физика, дидактическая обеспечение, законы электрического тока, электрический ток, сила тока, электричская напряжения, разность потенциалов, электрическая сопративления, научная мировоззрение, знании относящихся к физике. DEVELOPING THE ABILITY OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE OF PUPILS WHEN TEACHING THE LAWS OF ELECTRICITY AT SCHOOL

Abstract. This article indicates the ways of developing the scientific knowledge of students by transmitting information about the designation and expression of the value the electric current, voltage and electrical resistance when teaching the laws of electric current.

Keywords: physics, didactic software, laws of electric current, electric current, current strength, electric voltage, potential difference, electric resistance, scientific outlook, knowledge related to physics.

КИРИШ

Дунё мамлакатларида барча фанларни, шулар каторида физика фанини фанлараро укитишда, аввало укитувчининг физика курси ва унга алокадорлик фанлари буйича билимини ривожлантириш ва укув жараёнини такомиллаштиришда замонавий таълим методларидан самарали фойдаланиш асосий масалалардан бири сифатида каралиб, бу сохдда куплаб илмий- тадкикот ишлари амалга оширилмокда. Физика курсини укитишда инновацион методлардан фойдаланиш ва физика таълими жараёнига татбик килиш, укувчиларнинг физикавий дунёкарашини (тафаккурини) ривожлантириш йуллари ва дидактик таъминотини шакллантириш (яратиш) ва уни ривожлантириш оркали укитиш технологияларини такомиллаштиришга алох,ида эътибор каратилмокда.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Узбекистан Республикаси жах,он иктисодий - сиёсий, илмий -технологик ва маданий-маърифий интеграциясига мустакил ва фаол субъект сифатида кушилишга интилмокда. Шу нуктаи - назардан Узбекистонда табиий фанлар ва айникса, математика, физика фанини ривожлантириш мамлакатимиз учун стратегик ахдмиятга эга [1,2,3].

МЕТОДЛАР

Мамлакатимизда электр энергияни ишлаб чикариш йилдан-йилга ортиб бормокда. Бу электр энергияни тежаш зарур эмас, деган маънони билдирмайди. Аксинча, электр энергиядан тежаб-тергаб, окилона фойдаланиш, уни истеъмол килиш хдммамизнинг бурчимиздир. Шунингдек электр энергиядан фойдаланилганда бу рангсиз, таъмсиз ва х,идсиз, айни пайтда киши организмига хавфли булган электр токининг хавфсизлик коидаларига риоя килиш зарурияти х,ам туради. Бизлар юкоридаги вазифаларни бажарар эканмиз аввало электр токига доир билим ва конунларни яхши билишимиз ва улардан истеъмол жараёнида окилона, хавфсиз фойдаланишимиз ва хавфсиз фойдаланишга ургатишимиз керак булади. Бунда бизга мактаб физика фани машгулотларида олган билим ва куникмаларимиз асос булади.

Биз электр токи конунларига доир мавзуларни урганишда дарсликда берилмаган ва укувчининг билимини оширувчи кушимча материаллардан фойдаланишни тавсия этамиз.

Умумий урта таълимнинг 8-синфи дарслида "Электр токи" бобида куйидаги мавзулар урганилади: "Электр токи хдкида тушунча", "Ток манбалари", "Металларда электр токи", "Электр кучланиш ва уни улчаш", "Ток кучи ва уни улчаш", "Электр занжирни йигиш, унинг турли кисмларидаги ток кучи ва кучланишни улчаш (лаборатория иши)", "Электр каршилик", "Занжирнинг бир кисми учун Ом конуни", "Амперметр ва вольтметр ёрдамида утказгич каршилигини аниклаш (лаборатория иши) [4]. Ушбу мавзуларни урганиш жараёнида ток кучи I, кучланиш U ва каршиликни R хдрфлари билан белгиланишини тушунтириб кетилиши максадга мувофик булади.

НАТИЖАЛАР

Ток кучи. Окимнинг анъанавий белгиси I, у французча intense de courant ёки инглизча жорий интенсивлик (Current intensity) иборасидан келиб чиккан. Бу ибора тез-тез электр токининг кийматини мух,окама килишда, айникса эски матнларда кулланилади. Замонавий амалиётда купинча буни оддийгина жорий деб кискартирилади, аммо интенсивлик х,али х,ам куплаб янги дарсликларда кулланилади. I белгисидан Андре-Мари Ампернинг узи фойдаланган, электр токининг бирлиги унинг номи билан аталган, уни 1820 йилда кашф этган. Ампернинг шу номдаги куч конунини шакллантиришда ушбу белгиланиш кабул килган, лекин айрим журналларда эса ток кучи 1896 йилгача C билан белгиланган [5].

Электр кучланиши. Кучланиш - бу электр занжирининг кувват манбаидан зарядланган электронларни (оким) утказувчи хдлка оркали итарувчи босимдир, бу уларга ёругликни ёритиш каби ишларни бажаришга имкон беради. ^искача айтганда, кучланиш -босим ва у вольтда (В) улчанади. Бу атама галваник элемент ихтирочиси, замонавий маиший аккумуляторнинг асосчиси италян физиги Алессандро Вольта (1745-1827) шарафига куйилган.

Электр токи эндигина кашф килиган вактларда, кучланишни электр юритувчи куч (ЭЮК) деб аталган (Electromotive force (EMF)). Шунинг учун, Ом конунини ифодалашда кучланишни Е (в) билан белгиланган.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Кучланиш ва "потенциаллар фарки" атамаси купинча бир-бирининг урнига ишлатилади. Потенциаллар фарки занжирнинг икки нуктаси орасидаги потенциал фаркини аниклашда ишлатилади. Потенциал фаркнинг катталиги (вольтларда ифодаланади) электронларни маълум бир нуктадан иккинчисига утказиш учун канча потенциал энергия мавжудлигини ифодалайди. Микдор жихдтдан занжирда канча иш бажарилиши мумкинлигини аниклайди.

Масалан, маиший ишкорий батареяси 1,5В ни кучланишга эга. Одатий уй электр розеткалари 220В ни ташкил килади. Занжирдаги кучланиш канчалик катта булса, унинг купрок электронларни "суриш" яъни иш бажариш кобилияти шунчалик юкори булади.

Кучланиш - потенциаллар фаркини энг куйи кисмида жумраги бор сув тулдирилган идиш билан солиштириш мумкин. Идишнинг хджми канчалик катта булса ва унинг баландлиги канчалик баланд булса, жумрак очилганда сув (шунингдек электронлар) окиш эх,тимоли ва тезлиги шунчалик юкори булади [6].

Каршилик - бу электр занжирида окаётган окимга каршилик курсаткичи. ^аршилик Омларда улчанади, бу юнонча омега (ом) хдрфи билан белгиланади. Омлар кучланиш, оким ва каршилик уртасидаги муносабатни урганган немис физиги Георг Симон Ом (1784-1854) шарафига номланган. У Ом конунини ишлаб чиккан.

Электр каршилик - электр занжири (ёки занжир бир кисми)нинг электр токка курсатадиган акс тасирини ифодалайдиган физик катталик булиб, Омларда улчанади. Электр каршилик электр энергиясининг бошка тур энергияга айланишига боглик; электр энергияси узгармайдиган жараёндаги электр каршиликни актив каршилик, ток манбаи энергияси электр ёки магнит майдонига узатиладиган жараёнлардаги электр каршиликни реактив каршилик дейилади.

R- Электр каршилик, Ом (fi); U - Волт (В); I - Ампер (А) [7].

МУНОЗАРАЛАР

Умумумий урта таълим мактабларида укувчиларнинг ижодкорлик, илмий билиш фаолиятларини ривожлантиришга йуналтирилган замонавий таълим технологияларини фанлараро интерфаол укитиш методлари асосида такомиллаштиришда илмий тадкикот ишларини амалга оширишнинг педагогик-дидактик имкониятлари тобора кенгайиб бормокда.

Кейинги йилларда таклиф этилаётган янги педагогик технологиялар, уларнинг элементлари ва амалга ошириладиган х,ар кандай тадкикотлар х,аёт билан хдмнафас, укувчининг мустакил ишлаш ва изланишини таъминласа, таълим, фан ва ишлаб чикариш эх,тиёжларини кондиришга хизмат киладиган, янги такомиллашган технологияларни яратадиган кадрларни етиштириб чикаради [8, 9, 10, 11, 12].

Физик билимлар мактаб укувчиларининг илмий дунёкарашини бойитади, уларга аник материал беради, кейинчалик синфдан ташкари ишларда илмий тушунчалар ва умумлашмаларни шакллантириш, илмий конуниятларни очиш учун фойдаланилади. Бунда юкоридаги каби айнан физик конун ва х,одисаларни тушунтиришда тарихий ва физик белгиларнинг кенг маънода изох,ланиши укувчиларни мустакил ишлашга, изланишга булган интилишларига ёрдам беради деб х,исоблаймиз. ХУЛОСА

Физика таълимининг ахдмияти унинг фан - техника ва технология тараккиётида, ишлаб чикариш сох,алари ва кундалик хдётда тутган урни билан белгиланади.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Умумий урта таълим мактабларида физика фанини укитиш укувчиларнинг хаёлий тасаввурлари билан амалий фаолиятларини умумлаштириш оркали хам амалга оширилади. Физик билимларни амалда куллай олиш, конуниятларни кай тарзда очилганлиги, урганилаётган билимларнинг мазмун мохиятини тула конли урганиш, укувчининг билиш салохиятини шакллантиради ва ривожлантиради.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрелдаги "Узбекистон Республикаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5712-сон. Фармони.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 7 майдаги "Математика-физика сохасидаги таълим сифатини ошириш ва илмий-тадкикотларни ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-4708-сон ^арори.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 19 мартдаги "Физика сохдсидаги таълим сифатини ошириш ва илмий тадкикотларни ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида" П^-5032-сон ^арори.

4. Xabibullaev P.Q. va boshqalar. Fizika. Umumiy o'rta ta'limning 8-sinfi darsligi. "O'zbekiston milliy ensiklopediyasi" Davlat ilmiy nashriyoti Toshkent-2014.

5. https://skysmart.ru/articles/physics/sila-toka

6. https://www.fluke.com/en-us/learn/blog/electrical/what-is-voltage

7. https://uz.wikipedia.org/wiki/Elektr_qarshilik

8. Zokhidov I. O. et al. Theme and interdisciplinary connections in teaching sound phenomena on the course of physics for the 6th grade //Новые педагогические исследования. - 2020.

- С. 8-10.

9. Умаров А. О. и др. 8-СИНФ ФИЗИКА КУРСИНИНГ "ЭЛЕКТР ^АРШИЛИГИ" МАВЗУСИГА "С++" ДАСТУРИНИ ^УЛЛАБ УКИТИШ //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. 6. - С. 1129-1134.

10. Umarov A., Zohidov I. TEACHING CHAPTER «ELECTRIC RESISTANCE» 8th-CLASS, PHYSICS COURSE //З&рник наукових праць АОГОЕ. - 2020. - С. 110-114.

11. Alizhanov D. A., Zokhidov I. O. Teaching in Physics "Electrical Instruments in the House". Saving Electricity //Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI). - 2021. - Т. 12.

- №. 9. - С. 6107-6112.

12. Алижанов Д. 6-синф физика курсида модда тузилишини укитиш оркали укувчиларда илмий фикрлашни ривожлантириш йуллари //Общество и инновации. - 2021. - Т. 2. -№. 3/S. - С. 15-19.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.