Научная статья на тему 'К проблеме развития эмоционального интеллекта старших дошкольников в процессе обучения английскому языку'

К проблеме развития эмоционального интеллекта старших дошкольников в процессе обучения английскому языку Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
107
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
социально-коммуникативное развитие / эмоциональный интеллект / дошкольный возраст / обучение иностранным языкам детей дошкольного возраста / social and communicative development / emotional intelligence / preschool age / teaching foreign languages to preschool children

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Вронская Ирина Владимировна, Козина Екатерина Евгеньевна

Актуальность. Развитие эмоционального интеллекта позволяет человеку более успешно отвечать на вызовы, встающие перед ним в течение жизни. Необходимость развития эмоционального интеллекта подтверждается и нормативными документами, регламентирующими сферу дошкольного образования. Развитый эмоциональный интеллект также очень важен для будущего успешного обучения в школе, адаптации и выстраивания коммуникации в ней и, в конечном счете, успешности в целом. В статье представлены результаты теоретического исследования, посвященного проблемам формирования эмоционального интеллекта в области языкового образования детей дошкольного возраста. Ход исследования. Проанализированы отечественные и зарубежные исследования, посвященные проблеме определения сущности и структуры эмоционального интеллекта. Проведенный анализ показал значимость данного вида работы с дошкольниками при обучении иностранным языкам, а также позволил выявить и описать предпосылки для развития эмоционального интеллекта на раннем этапе овладения иностранным языком. Определена актуальность разработки проблемы в раннем обучении иностранным языкам в соответствии с ФГОС ДО, который ставит задачи, связанные с обеспечением социально-коммуникативного развития ребенка-дошкольника, становление самостоятельности, целенаправленности и саморегуляции собственных действий; развитие социального и эмоционального интеллекта, эмоциональной отзывчивости, сопереживания. Результаты исследования. Развитие эмоционального интеллекта представляет собой один из ключевых компонентов психики ребенка, обеспечивающий формирование его личности в онтогенезе и последующее успешное функционирование в обществе. Существующий в методике раннего обучения иностранным языкам приоритет практических целей обучения, предполагающих определенную прагматическую направленность педагогического процесса – формирование у ребенка-дошкольника в первую очередь способности говорить на изучаемом языке и понимать речь собеседника, не позволяет в должной мере реализовать требование обеспечить развитие эмоционального интеллекта у детей-дошкольников. Оно должно найти отражение в воспитательных и развивающих целях в области раннего языкового образования. Выводы. Анализ исследований взаимосвязи эмоционального интеллекта с коммуникативными свойствами, навыками и способностями личности показал, что развитие эмоционального интеллекта особенно органично встраивается в процесс обучения английскому языку, так как он необходим для эффективной коммуникации и наилучшим образом развивается внутри нее, через развитие его речевых компетенций, через совершенствование системы усваиваемой им системы языковых средств родного и иностранного языков и наряду с решением образовательных и предметных задач обучения способствует реализации одного из наиболее эффективных подходов к обучению иностранным языкам – коммуникативного подхода.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Вронская Ирина Владимировна, Козина Екатерина Евгеньевна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

On the Problem of the Development of Emotional Intelligence of Older Preschoolers in the Process of Learning English

Relevance of the article. The development of emotional intelligence allows a person to successfully respond to the challenges facing him during his life. The need for the development of emotional intelligence is also confirmed by the documents regulating the sphere of preschool education. Developed emotional intelligence is also very important for the future of successful schooling, adaptation and building communication. The article presents the results of a theoretical study devoted to the problems of the formation of emotional intelligence in the field of language education of preschool children. Research progress. Studies devoted to the problem of determining the essence and structure of emotional intelligence are analyzed. The analysis showed the importance of this type of work with preschoolers in teaching foreign languages, and also allowed to identify and describe the prerequisites for the development of emotional intelligence at an early stage of mastering a foreign language. The relevance of developing a problem in early foreign language teaching in accordance with the Federal State Educational Standard of Preschool Education, which sets tasks related to ensuring the social and communicative development of a preschool child, the formation of independence, purposefulness and self-regulation of their own actions; development of social and emotional intelligence, emotional responsiveness, empathy. The results of the study. The development of emotional intelligence is one of the key components of the child’s psyche, which ensures the formation of his personality in ontogenesis and subsequent successful functioning in society. The priority of practical learning goals existing in the methodology of early foreign language teaching, suggesting a certain pragmatic orientation of the pedagogical process – the formation in a preschool child, first of all, of the ability to speak the language being studied and understand the speech of the interlocutor, does not allow to properly implement the requirement to ensure the development of emotional intelligence in preschool children. Conclusions. The analysis of studies of the relationship between emotional intelligence and communicative properties, skills and abilities of the individual has shown that the development of emotional intelligence is especially organically integrated into the process of learning English. It is necessary for effective communication and develops in the best way within it, through the development of its speech competencies, through the improvement of the system of language means of the native and foreign languages assimilated by him, and along with the solution of educational and subject-related learning tasks, contributes to the implementation of one of the most effective approaches to teaching foreign languages – the communicative approach.

Текст научной работы на тему «К проблеме развития эмоционального интеллекта старших дошкольников в процессе обучения английскому языку»

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

��� 37.02 DOI: 10.24412/1997-9657-2022-5113-40-55

� �������� ��������

�������������� ���������� �������

������������ � �������� ��������

����������� ������������� �.�., ������ �.�.

�������� ����� ������������*, ������ ��������� ����������

���� ��. �.�. ������� (�. �����-���������, ������)

������������. �������� �������������� ���������� ��������� �������� ����� ������� �������� ��

������, �������� ����� ��� � ������� �����. ������������� �������� �������������� ���������� �������������� � ������������ �����������, ����������������� ����� ����������� �����������. �������� ������������� ��������� ����� ����� ����� ��� �������� ��������� ��������

� �����, ��������� � ������������ ������������ � ��� �, � �������� �����, ���������� � �����.

� ������ ������������ ���������� �������������� ������������, ������������ ��������� ������������ �������������� ���������� � ������� ��������� ����������� ����� ����������� ��������.

��� ������������. ���������������� ������������� � ���������� ������������, �����������

�������� ����������� �������� � ��������� �������������� ����������. ����������� ������ ������� ���������� ������� ���� ������ � ������������� ��� �������� ����������� ������, � �����

�������� ������� � ������� ����������� ��� �������� �������������� ���������� �� ������ �����

��������� ����������� ������. ���������� ������������ ���������� �������� � ������ ��������

����������� ������ � ������������ � ���� ��, ������� ������ ������, ��������� � ������������

���������-���������������� �������� �������-�����������, ����������� �����������������, ������������������ � ������������� ����������� ��������; �������� ����������� � ��������������

����������, ������������� ������������, �������������.

���������� ������������. �������� �������������� ���������� ������������ ����� ���� �� �������� ����������� ������� �������, �������������� ������������ ��� �������� � ����������

� ����������� �������� ���������������� � ��������. ������������ � �������� ������� �������� ����������� ������ ��������� ������������ ����� ��������, �������������� ������������

�������������� �������������� ��������������� �������� � ������������ � �������-����������� � ������ ������� ����������� �������� �� ��������� ����� � �������� ���� �����������, ��

��������� � ������� ���� ����������� ���������� ���������� �������� �������������� ����������

� �����-������������. ��� ������ ����� ��������� � �������������� � ����������� ����� � ������� ������� ��������� �����������.

������. ������ ������������ ����������� �������������� ���������� � ����������������

����������, �������� � ������������� �������� �������, ��� �������� �������������� ����������

�������� ��������� ������������ � ������� �������� ����������� �����, ��� ��� �� ��������� ���

����������� ������������ � ��������� ������� ����������� ������ ���, ����� �������� ��� ������� �����������, ����� ����������������� ������� ����������� �� ������� �������� �������

������� � ������������ ������ � ������ � �������� ��������������� � ���������� ����� �������� ������������ ���������� ������ �� �������� ����������� �������� � �������� �����������

������ � ���������������� �������.

�������� �����: ���������-��������������� ��������, ������������� ���������, ���������� ���

����, �������� ����������� ������ ����� ����������� ��������.

��� �����������: �������� �.�., ������ �.�. � �������� �������� �������������� ����������

������� ������������ � �������� �������� ����������� ����� // ����������� ���������� �����������. � 2022. � �5(113). � �. 40�55. DOI: 10.24412/1997-9657-2022-5113-40-55

��������� ������ �������� 26.07.2022.

* ��������: [email protected]

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

UDC 37.02 DOI: 10.24412/1997-9657-2022-5113-40-55

On the Problem of the Development of Emotional Intelligenceof Older Preschoolers in the Process of Learning English

Irina V. Vronskaia*, Ekaterina E. Kozina

Herzen State Pedagogical University, St. Petersburg, Russia

Relevance of the article. The development of emotional intelligence allows a person to successfully respond

to the challenges facing him during his life. The need for the development of emotional intelligence is also

confirmedbythedocumentsregulatingthesphereofpreschooleducation.Developedemotionalintelligence

is also very important for the future of successful schooling, adaptation and building communication. The

article presents the results of a theoretical study devoted to the problems of the formation of emotional

intelligence in the field of language education of preschool children.

Research progress. Studies devoted to the problem of determining the essence and structure of emotional

intelligence are analyzed. The analysis showed the importance of this type of work with preschoolers in

teaching foreign languages, and also allowed to identify and describe the prerequisites for the development

of emotional intelligence at an early stage of mastering a foreign language. The relevance of developing a

problem in early foreign language teaching in accordance with the Federal State Educational Standard of

Preschool Education, which sets tasks related to ensuring the social and communicative development of a

preschool child, the formation of independence, purposefulness and self-regulation of their own actions;

development of social and emotional intelligence, emotional responsiveness, empathy.

The results of the study. The development of emotional intelligence is one of the key components of the

child�s psyche, which ensures the formation of his personality in ontogenesis and subsequent successful

functioning in society. The priority of practical learning goals existing in the methodology of early foreign

language teaching, suggesting a certain pragmatic orientation of the pedagogical process � the formation in

a preschool child, first of all, of the ability to speak the language being studied and understand the speech

of the interlocutor, does not allow to properly implement the requirement to ensure the development of

emotional intelligence in preschool children.

Conclusions. The analysis of studies of the relationship between emotional intelligence and communicative

properties, skills and abilities of the individual has shown that the development of emotional intelligence is

especiallyorganicallyintegratedintotheprocessoflearningEnglish.Itisnecessaryforeffectivecommunication

and develops in the best way within it, through the development of its speech competencies, through the

improvement of the system of language means of the native and foreign languages assimilated by him, and

along with the solution of educational and subject-related learning tasks, contributes to the implementation

of one of the most effective approaches to teaching foreign languages � the communicative approach.

Keywords: social and communicative development, emotional intelligence, preschool age, teaching

foreign languages to preschool children.

For citation: Vronskaia I.V., Kozina E.E. (2022). On the problem of the development of emotional

intelligence of older preschoolers in the process of learning English. Preschool Education Today. 5:16,

40�55 (in Russian). DOI: 10.24412/1997-9657-2022-5113-40-55

Original manuscript received 26.07.2022.

* Contacts: [email protected]

������������ ��������

� ��������� ���� ��� ������� ������������ � ����������� ���� ����������� �������� �������������� ����������. ������

������� ��������� � ������ �������� ������������ � ������ ��������: ������-����������,

IT-����������, ����� � ������������, �, ����������, � ������� ���������� � ����������.

������ ���������� ����������, ������, ������� �� ������ ����, � ��������������� ���

������ ���� ������� �������� �������������� ���������� ���������� ��� ������������

����������� �����������. �������������

��������� ��� ������� � ���-15 �������� ������ ������������ �� ��������� ���� ���, ������� � 2020 ���� (The Future of Jobs Report,

2020), � ����� � ���-5 �������, �������������� � ������������� � 2020 ���� (The Most In-

Demand Hard and Soft Skills, 2020). ��� ����

������ ������������� ������� �������������

��������� � ������ �������, �� ���� ������

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

������� ������������, ������� ���������

� ����� ��� ������ �������� ��� ����������������������.����������������,��������

�������������� ���������� ��� ����� �������� ������ �����������.

�������� �������� �������������� ���������� � ��� ������� �� ������ ����� ����������������� ������������ ������ ������������� � ���������� ������: �.�. ���������,

�.�. ��������, �.�. ����������, �.�. ��������,

�.�. �������, �.�. �����, �.�. ������������,

��. �������, �. �������, ��. ������, ��.

�����, �. ������� � ��. ��. ������� �������,

��� ������������� ��������� ������ �� ������ � ������� �� ���� ������ ������ (�������,

������, 2021. �. 17). � ���������� ����������

���� ������������ 119 �����, � ������� �� �������� �� ������ � ������� ��� �� ������������� ��������, �� ������ � ������, ��� � �����

� �������� ������������� ����������� �����

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

������� ���������� � ������������� ��������, ����� ������� ������������. ����� ����

����� ������������� ��������� � �����������,����������������������������������

������� � ����� ������ ������� � ���������

(Gottman,Hooven,Katz,1997).��������������

�.�. ��������� ����� ����������, ��� �����

������� ������� �������������� ����������

������������ �������� ���������� ����������� (2004). ������������ �.�. ���������,

�.�. ��������� � �.�. ������������ ��������, ��� �������� ������������� ������, ������������ ��������-������������ ������

����� ����, ����������� �������� � ���������, ����������� ��� �������������� �������� �������������� ����������, ��������

����������� � �������������� ����������������� ����������� (2021). ��������, ����������� � ��������� � ���������� ������ ��������, �� ���������� ������������� � ������

����� �������� ������� ����������� ������������� ������������ �������� � ������������� ���������� � �������������� ������������� ����������, ����������� �������������

�������� ��������������� � ������� ������

(���������, ���������, 2013). �.�. ��������

������� � ���, ��� �������� ��������������

���������� ��������� �������� ����� �������

�������� �� ������, �������� ����� ��� � ������� ����� (2015).

����� ��������, ��� �������� �������������� ���������� ����� �������� � �������.

������������ �.�. ��������� ��������, ���

��� � ������ ������� �������� �������� �������������� ���������� ��������� ������� ��

������������ �������, ���������� ��� �������������� �� ������������ � ���������.

��� ��� ������ ������ ����������� �������� � ��������������� ����� � ���������

���������������� �������� � ����� (2011).

�.�. �����, � ���� �������, � ����� ���������, ��� ������������� ��������� ����� � ������ �������� �������� ����������� (2007).

������������� �������� ��������������

���������� �������������� � ������������

�����������, ����������������� ����� ����������� �����������. � ����������� ��������������� ��������������� ���������

����������� ����������� ���������� ��������������� ������� ����������-��������������� ���������, ������� ���������� ������������� �������� �������������� ����������

� �������� ������ �� ������� ���������� ��,

� ���������, ����� ��� ������������, ��� ������������ ��������� �������� � ������� ������, ��������� ��������� ���� �������� (2013).

� ��������� �������� ��������������� ��������� ����������� ����������� � ��������

����� �� �������� ����� ���������� �������� ��������������� � ���������� ��������������,���������������������������������

������������� ����������� � ��������� ����������, �������� ����������� ����������� � �������� ���������� ������� ���������� ������, ������ �� ���������� �����

(2015).

������ �������� �������� �������������� ���������� ����������� � ������� ���������� ��������, ��� ��� ������ � ���� ������ ������� ������� � ����������� �������

���������� ���, ��������������� �� ������������ � ���������, ��������� �������� ��������������� � ������������ �������� ������ (�������, �����������, ��������, 2019).

� 6�7 ����� �� �������� ���������� �������� �������������, ����������� ���������������������� ��������� � ��������. � ����� ����������� �������� � ���� ������ ����

������������ ���������� ������������� ��

�������, ����������� �������� ���� ������������� ��������� � ���������� ������ �����

(�������, ��������, ���������, 2019). ���

�������� � ������� ��������� ����������������� � �������, ���������� ��������� � ������������� ��������� �����, ���������� �����

���������� ������������. �������� ������������� ��������� ����� ����� ����� ���

�������� ��������� �������� � �����, ��������� � ������������ ������������ � ���

�, � �������� �����, ���������� � �����.

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

�������� �������������� ���������� �

��������������� �������� ���������� ���������� ��������� ���� ��������. ������

�������� �������, ��� ��� ����� �����, ���,

��������, ������� ����� ����� ��� ������.

������, ��� �.�. �������� �����������, ���

�������� ���ee ������� � ���, ��� �� ���������, ��� � ���, ��� �� ������� (��������,

1950. �. 473), ������� ��������, ������� ��������� ������ � �������� ���, ������ ���������. � ��� ����������� ��������

�.�. �������������: ���� ������������ ������ ����������� ������ �������� �� ������

� �������� ������ �� ��������. �� ����� ��

������ ������ � ������� IQ ������ �������������� �� ��� ����� ������, ������� �����

� ��������� ������� ��������� � �����������?� (2019. �. 70). ������ ��������� �� ���

��� ���������� � ����� ���������: ����������

���� ������ � �������� � ��� �� ������ ������ �� ������� ��� ���� ������. ������������

�.�. ��������� �����������, ��� ���� ����������������������������������������������� � �������������� ������, � �����

� ���������� ��������� ����� �������������

��������� (2017). ������������ �.�. �������

����� ������� ������� ������� ������ �������� ������������� ������ � ��������� �����

� ����� ����������� � ����� ������� �����

�������� ����������� �������� (2018). � ����������������������������������������

�������������, ������, �� ������������� ����

���������� � ��������� ����� � ����� ������, ��� ���������� ������� ������������ ��������� � �����������. ������ �����, ���

�������� ������ ������, ����������� ������, � ������, ������������� �� ������������,

�������� � ��������� ��������, � ���������,

���������������������������������������.

��� ��������� �������� � ��� ����� ����, ����

���������� ��������� �������������� ���������� � ����� �������� � ����� ��������, �������, ���������� ����������.

��������� ������������� ��������� ������������� � ������� ��� ����������� ����������������� ��������, ��� � ���������� ������������, � ������� ���� ������ ���������

������ � �������� ���� ���������� ��� ��

�������������� � ������� ������. ������

������ �������� ������ �� ���� � ���� ������

������: �������� �������, �������, ���������

�������������� � �.�. ������ �����, ��� ������� �.�. ������ �� ������� ���� �� �������� ����� ���� � �������: ���������������

�������������������������������������

���, � �� ����������� ������ ������������

�������������� ������� � ������ ���������

(2004. �. 27). �� ������ �. �����������, �������� ���������� � ������������� �������

����� ��������� �� � ���� ���������� ��������, � ������������ ���������� �� ���� ��������

(2017). �.�. ������ ������������, ��� �������������� ��������� ������ �������� �� ������

������, ������, ������� � ������������, ����������� ������� ���������� (2021. �. 53).

�� ��������� �����, ������� �������� ������ ������� �������� �������� �������������� ���������� � �������� ��� ���������������

������������, ������� �� ������������.

� ������ ������ �� ������� ����������� �������� �������� �� ������������

�������������� ���������� � �������� �������� ����� ����������� �����. ��� �������

��� �������, ����� �������� �����������

������ �������� �� ������ ��������� �����

������, �� � �������������� �������� ������� (2003). �.�. ������� ������������, ���

��� ������ ������� ����������� ���� ������

��������������� ��� �������� �������� �������� ������� � ������ �������, ��������� �

������������. ����� ������� � ������������

�� ����� � ����� ������������ � ������ ������� �����������, �������������, �������

��� � ����� (1999. �. 5), � ���� �������� ����

����� �������� ������������ �������������� ����������. ����� �������, ������� ����� ����������� ����������� � �����������

����� ��������� ��������.

�������� �������������� ���������� �������� ��������� ������������ � ������� �������� ����������� �����, ���� �� ���������

��� ����������� ������������ � ���������

������� ����������� ������ ���, � ��������

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

����������� ������ � ��� � ���� �������� ������� � ��� ������ ����� � ������, �������

��������������������������������������������� ��������. �.�. �������� ��������, ���

��������� �������������� ���������� ������

� �������� ������������������� � ���������� ����� �������� ������������ ����������

������ �� �������� ����������� ��������

� �������� ����������� ������ � ���������������� �������� (2012. �. 151), �������

������������� ��������� ����� ��� ��������

��������, ����� ������� ������������� ������� �������������� �������. ��� ������������ � �.�. �������� (2021). �.�. ��������, ���

� �.�. ��������� (2020), ������������ ������� ���� �������������� ���������� � ������������� ������������, �������, ��� ���

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

��� ���������������� �������� ������������� ������������ �� ����� ���� (2021).

�.�. ������ ����������, ��� �������������

��������� � ������ ������������ �������� ����������� ����� (2021). �.�. �������� ���������� �������� �������������� ���������� ���

������� ������������� ����� ������������

������� ����������� �����. ��� ����� ������

� ���, ��� ��������� ������� �������� ������������ ����� �������� �� ������ ����������� �������� �������, � ��������� ����������� ��������, ��� ��� ��������������� ����

������� ����� �������, � ��� ������ �����

������ ���� �� ��������, ��� ����� ���������� ����� ���������� ���������� �����������

(2021. �. 59). ����� �������, �����������

������������� ����� ����� � ������� �������� ����������� ����� ��������� ������� ���

����� ������� � �����������.

������� � ���������

�������������� ����������

��������-����������� ������ �������������� ���������� �������� ������������

������������� ��. ����� (����������� �����������, ��� �University of New Hampshire),

�. ������� (��������� ��������� ������������ � Yale University, ���), �. ������ (�������� ���������� ��������� ������������). ���

�������� ������������� � ����� �� �����

������, �� 1990-� ��. ��� ������ �������������� ���������� ������������ �������������

��� � 1960-� ���� � ������������ �������

(��� ����, 1961) � ���������� (������, 1966)

(Mayer, Caruso, Salovey, 1999). � 1990 ����

��. �����, �. �������, �. ������ ��������

��� ������, � ������� ���������� ������� �

�������� ��������� �������������� ����������. ������������� ��������� ������������ ��� ��������� �������: �the capacity

to reason about emotions, and of emotions to

enhance thinking. It includes the abilities to

accurately perceive emotions, to access and

generate emotions so as to assist thought, to

understand emotions and emotional knowledge,

and to reflectively regulate emotions so as to

promote emotional and intellectual growth�

(Mayer, Salovey, 1997. �. 197). �������������

���������, ����� �������, ������������ ����� ����������� ���������������������

�������� � ����� ��� ������������ ��������

�� ������ ������������ ���������, ���������� � ���������� ��������. �������������

��������� � �������� ������������ ������

�� ������ �� �������, ����������� ������������, ����� ���������� � �������� ������,

�������� � ������������ ������������ ������, ����� �������� ��������, �������������� ������� �������������� � ����������������� �����.

��� �������� �.�. ��������, ����� ����������, ��� ����������� �����������������,

������������������ � ������������� �������� ����������� ��������, �������������

������������, �������������, ����������

� � ����� ������������� ���������, ������

� ��������� ����������� ���������� � ���������� �������������� (2019). � �������������

���������� ��������� ���������� ��� �������� ����������������� �����������, ��������������� ������������� �����������

����������� �������� � ����������, � ��� ����� �������������� ������������ � �������

������, ���������� � �������������, ������������� � �������� �������������� � ���������� ������� (��� ��. �. 296).

������������ ������������� �. �������,

������� �������� ��������� � ���-�����, ������������� � 1939 ���� ���� WAIS ��� ����������� ���������������� ������������ ��������, ������������ ��������� ��� �the global

capacity of a person to act purposefully, to think

rationally, and to deal effectively with his environment� (Mark, 2012. �. 268) � �� ���� ��� ���������� ����������� ����������� ����������� ���������������, ����������� �������

� ���������� ����������������� � ���������� �����.

�. ��������� ���� �������� 8 ��������

����������, ����� ������� ������� ��������

�������� �� ���������������� � ������������� ��������� (2011). ����������������

������������� ��������� ���� � �������������� � �����, ������������� � �����������

�������� ������ � ����������������� � ����.

�� ���� ��� ���� ���� ������������� �����������, ������� � ���������� ���� ��������

� ������������� ���������.

��������� ������� �������������� ����������, � ���� �������, �������� �� �������� ����������� ����������. ��� ������������ �������� ��� � 1920-� �����.

������� ������ �� ������ ������� ������ ���������� ���� �� �����: �. ��������,

��. ������� ������������� ����������

��������� ��� ��������������� �������,

�. ������� � ��� ����� ������ ����������,

�.������ �������������������������������������, ������ ����� ������� � �������

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

������. ��������� ����������� ����������

���������� � ������ ������������� ������:

�.�. ������, �.�. ��������, �.�. ��������� � ��.

������������ ����, ����� ����� ���������� ��������� �������� � ����� ���������

������������, �� �������������� ����� ������ � ���, ��� ���������� ��������� ��������

������ ������ ���������� �, ��� �����������

������� �.�. ������, ������� ������ ���������� ���� ���������������� �������� ����������� ����������, �� �� ������������� � ��

�������� ���, � ����� ���� ��������������

����������� �������� ��������� (2009. �. 4).

������ � ����������� �������������� �

����������� ���������� ����� �������� �������������. ������ ������ ������������� ������ ������� �������� ���� �� �����,

�� �������� �� �����. �.�. ������ �� ������ ���������� �� � ���������� ������������

��������� ����� ������� ������������

������ � ������, ��� ������������� ������������� ��������� � �������� ���������� �����������, � ���������������� � ���������� ������������� (2009). �. �������

����� � ���������� �������������� ���������� ��� ����������, ������ ����� �������

������� ������� ��������� �� ���� �������

(2008). ��. ����� � �. ������� ������������� ������������� ��������� ��� ������������ ����������� ���������� (1990). � ���� �������� ����������� � �.�. �������� (2006).

����� �������, ����� ������� ����� � ���,

��� ������������� ��������� �������� ����������� ����������� ����������, ��� ������������ ������ ����������� � ��������������������� ������������, �������������

� ���������� ���������.

������ ����� ������������ ����� ��������� � ������� ������������� � 1980-� ��.

���� �������� � ������������� �������������� ����������� � ����������� ���������.

��� �.�. ��������� ��������� ������������� ������� � ��������, ��� ������� � ������ � ���, ��� �������� ������ ���������� �

�������� � ��������� ��������. ��� �������

����� ����������� � ������� �.�. ��������,

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

�.�. ����������, �.�. �����. ������� ������������� ��������� �������� ����������� ������������ �.�. ��������� � �.�. ����������.

�.�. �����, � ���� �������, ������ ������������� ��������� ��������������� ������������, � ��� ��������� ������ �� ������

����� ����������� �����������, �������������� �������� � �������� ����������� ���

���������� ����������. � ����� ���������

� ��� ������� �������������� �� ������� (���

� ��������� � ��� � ������ ��������� ���������� � ���� � ������ �����), ������������

��������������� (������������� ������������, ����������������)�, ������� �����������

� ������� ����� �������� (2004. �. 34). � ����

�������� ����������� � �.�. ��������, ������� ������������� ������������� ���������

��� �����������-���������� ����������� � �������� ���������� ����������� �����������, ��� ������������ ���������� ������������ � ��������� ������ � ���������� ���,

� ����� ������, ������ � �������, ��������

� ��������� ���������������� ������������,

��������� � ���������� � ���������������

�������������� (2011. �. 240).

����� �������, ��� ������������ �������� ����������� � ������� �������������� ���������� ����� �������� ������������

�������� �� �������� ������, ����������

������ � ��� � ������������ �������������

������� � �� �������� ������������� ������������� ����������� � � ��������� � ��� ������ ����������-������������.

����, �� ������ ��. ������ � �. �������,

������ ����� � ���� ���������� � ��������� ������ �������� � ����������� ��� ����������. � ����� � ���� ����������� �������������� ��� ���������� � ������������

� �������� ������ ��� �������� ����� �������� ������ �������������� ����������. ��

������ ����� ��� �������� ���������� �������������� ����������, ������� ��������������� ����������� ��������� � �������� ���

�����������, ��� � ����� ������:

� ����������, ��������� � ���������

������ (����������� ���������� ������� ������, ���������������� � ������� ��, ���������� ������� �������������) � ����������

��������� ������;

� ����������� ������������ �����

��������, ������ �������� �� ������ �������������� ��������� � ������, ���������� ��

���������;

� ������������� ������ ��� ���������

����������������������������������:����������� ������������ ����������� ������

��� ����� ������ ��� ���������� �������� ��

��� ���������� ������������ ������������;

� ���������� ��������: �� ��������

� ��������� (1999).

���������� ������������ ����������� ��� �������� �������������� ����������

� ������� ������������.

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

����������� ��������

�������������� ����������

� ������� ����������

��������

������������� �������������� ���������� � ������� ���������� �������� �������

��� �.�. ���������. �� ������ ����������

������������� ���������������� ������

� ��������� ������������, ������� ���������� ����� ������������ � ����� ���������, ��� �������������� �����������������

���������, ������������� �������. �������

�������� ���������� ���� �����������, � ���������� ���� � ���� ���������� ����� ��������� � ���� � � ����, � ����� ������������

����������� ��� ���������� ������. �����

��������, ���, �� ������ �.�. ����������,

������ �������� ���������� ������������� ������������ �������������� � ���������� ����� ������������ ��������������

��� ����� ������, ��� � ������������ ��������, ��������������� �������� ��������

� ������������� ����� (1984).

�.�. ��������� ��������� �������, ��������� �� �������������� ������������� �

��� ������������� ��������������, �������

����������� �� ������ ������������� �������������� � �����. � ���������� ������������

�������, ���������� ����������� � �������������� ��������, ������ ����������������������, ���������� ������, �����������,

����������������� (1986. �. 269). �������

���������� ��������� ����������� �����

���������� ����������, �������������� ����������� ����� ��������, ������ ������ �����. ��� ����, ��� �������� �.�. ���������,

� 6�7 ��� � ������� ���������� ����������

�� ������ ���������� �� �����������, �� �

������ ��� ������� (2015). �.�. �������,

�.�. ��������, �������� �� �.�. ���������,

����� ������������, ��� ��������� �������������� �������������� ������� �� ������������ ������� ��� ������ ������� ����������, �� � ��������������, ����� ����������

����� ����� ����� ��� ���� � ��� ����������

����������� ����������� �� �������� � ���������� (2016. �. 53). ����� �������, �������� �������� ������������� � �����������

�������������� ���������� �������� ��������� � ���� �������������� �� ��������������

� ������, ��������������� ������������ ��������� � ��������, ������� ������ ��� �������� � ������ � ��������� ���� ���������

� ����������� �� ��� �����������. �� ������

�.�. ������, ������������� ��������� ������� �������� ����������� �������� ��� ����������� ��������������� �� ������� �������� �

��������� ��� ������������� ��������� � ����� ������������ � �������� ������������ ����� ��������� ������������� ���������������, ���������� ������������ ������� ���

����������� �������� (2008. �. 10).

�.�. ��������, ������������ ������������� ��������� ����������� � ����� �������

���������, �������, ��� ��� ��������� �������� � ���� �������������, ����������� � ������������� ����������. �������������

��������� ��� ������ ����������� �������

����������� ����� � �������� �����, � ���

��� ������������. ����������� � ������������ ������������� ����������� ����� ����������� ������� � ��������, ����� �� ����� ������������ �������� ������������

��������. ������������� ��������� ����������� ����� ������������� �������������,

���������� � ������������ ��������� ������

������ (2013).

������ � �����, �������� �����������

�.�. ��������, �.�. �������, ��������� �� ���������, �� �������� (� �� ���������� ����������), � ������ � �������� ���� ���������

��� ������ �� (���������) ��������� ���������������� �������, ������������� ���

�������������� ��������������� �������

� ���������� ������ (2009. �. 178). �������

�������, �������� ���������� � ����������

� ����������� � � ������ ����, ������ ��������� �������� ����������� ��������������������������� ��������, ����������� ��

������ ������� � �������, ������������ ��������-������������ ������ � ��������� ����������� ������� ���� � ������� ���������

� ����.

� �������� ������������� ����� ������������� ������� � ������� ���� �����.

�.�. ������������ (2011) � ����� �� ���

�.�. �������, �.�. �������� �������������

������ ����� ��������, ��������� � ������������� ����������, ����������� � ����������� ������ ������ �� ����������. ������

�����, �� ������ �������, ���������� ��������� � ��������������� ������ ��������� ������������� ���������. ��������� ���������� ��� ���� �� �������� �������� ���������

� ������������ ����������� (2016).

�.�. �������, �.�. �������� ������������� ����������� ������� ��������� ����������� ������������� ���������, ������

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

���������� �������� ������ � �����������

������������� ��������� ��������� ��� ����

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

�� ����� �������� ��������������� ������������� ����� �����������. � �� ����� �����

��������� � ��������� ������� ��� ����������� � ������������� � ����������: ������������������ ������������� ��������� ��������� ��������������� ������� � ���������

��������� ������������� �����������, ���������� ������������� �������� � �������,

����������� ���� � ����������� ������������ �� ����������� ������������� �����������, ������������� �� ���������� � ��������� ������ ������� (2016. �. 52).

��������� ������������� �������, ��������� � ��������� ������������� ����� �������, ���������� ��� ��� �� ������ ����������� � ��������� ����������. �.�. ��������

�������� ����������� ����� ����������� �������� � �������� � ���������� ������������� ����������, ������������� ���������� �

��������������� �����������, ��������, ����� ������� � ���������, ����� ������������� ���������� � ������������, ������������� �������� � ������������� ����������

������� �������� (2010). ��� ������������ ������������������� ��������� �������������

�������� ����������� ����������.

����, ������ � ������� ���������� �������� � ������� ����������� �������, ����������� ���������� ������, ����������, ������������ �������� ��������� ���������,

����������� � ����������� ��������������

�������� ��������� � ���� � � �������� (2007.

�. 269). ����� �������, ���������� �������������� ���������� �������� �����������

�������� ��������� �������� ������������:

�������� ������������-���������� �������

�������, ���������� ��������������� � ��������� ��� ������������� ��������� � �����

���������.

������ � ��� ��������� ������ ������������ ������� �������� ���� �������������� ������������ � ���������� ��������.

������������, ����������� �.�. �����������,

����������� ����������� �����������

����������� �������������� ����������

� ������� ���������������� ��������

�������� � ������� ����� � �������� �� 17 ��

20 ���, ��������, ��� ����������� ��������

������� � ������ ������� ��������������

���������� � ��������� ��������������

���������� (2021). ������ 28% ����������

������ ������������������ �����������

��������� ��������. ��� �������� �����,

������ ���������� ������������� ������

����������������������������������������

��������� ������������� ������� � �������

����������� ������������� ��������������

(��� ��. �. 56).

��� �������� �����-������������, ��

������� ������������, ��� ��� �����������

�������� � ����������� ��� ��������� �

������ ������������, � �� ������� �������

��������������������������������������

�������� � �����������������. �������� ��

��, ��� � ������� ���������� ����������

����������� ������������ ����� � ���������

������ �� ������ ����������� �������������

������� ������������ ���������� � ������������ �������� (��������� ����, ��������� ������, ������� ���, �����, ����, ���������), ��� �� �����, ��� �������� ������������

�.�. ��������, �.�. �������, � 40% ����� ����������� ���������� ������� ������ ��������� �� ������ ������ (2009). ��� ���� ���������� ��������� � ��������� ����� ������,

��� �������������, ��������, �����������. 45%

����� ������������� ������� ������� ������������� ������� ������. �.�. �������,

�.�. ������ ����������, ��� ������ � ��������� ������� ������ ����� � �������� ��������� � ��������� ��������� ��� ����� ����������� ������, ��� � ����������� ������

�������� �� ��������������. 30% ����� �������� ���� ������ �� ������ ������; 20% ����� �������� ���� ������ �� ������� ������.

���������, ��� ����� ����� ���� �������� ���������������������������,�������������,

��� ������, ������, ��� ������ ����������� �

���������. ������������� ������, ����� ���

�����������,���������,��������������������� ����������: ���� �������, ��� ���������,

���� �������� (��� ��. �. 180). ������ ������������ ����� ������������ ������������ ������� � ������� �������� �������, ���������

� ��������� ���������������� ������������� ������������� ���������, ������ �����

������ ������������� ����������� � ��������� ���������� �����������. ��� �������

������ �����������. �.�. ������������ (2010),

�.�. ���������� (2021) ��������� �� ���������� ����������� ����� ������������ �������������� ���������� � ��������������� ��������������� ��������.

��� ������ ������������ ������ ��������� ����� ������ ��������. ��� ������� � ����������� ������� �� �������� �������������

����� �������-����������� � ��� �������������� ���������� ����� �������� ��� ����

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

��� �����������, ����� �����������������

������� ����������� �� ������� ��������

������� ������� � ������������ ������. �����

�������������� ���������� � ���������������� ����������, �������� � ������������� �������� ������� �.�. ���������,

�.�.�������,�.�.��������,�.�.������������,

�.�. ���������, �.�. ������� � ��. (����������, 2021). ���, ������������ �.�. �������

� �.�. ������� ��������������� � ������� ������������ ��������������� ����������� ��

������������ ���������� ����������� �������������� ���������� (2017).

��� ���� ����� ��������, ��� ������� ������� �� �������� ������� ��������� �������������� � ������� ������: ����������, ����������, ������������. ���� ��� �������

�.�. ���������: ������� ������� ������ ��������������,�������������(1984).�������

������������������������������������������� ���������� ����������� ����������

����. ��� ������ �.�. �����: ������� ���������� ������������ �������� � ������������

���������� � �������� �������, � � �������

���������� ����� ��������, ��� �����������

������ �������� ����� �������������� ��

��������� � ������������, ������������������, �����������, ������������, ������

��������� � ��������� ���� ����� �������

(2007. �. 269). �����, �������� ������������

�. ������, ���� ��������, ��� ��� ����� ����� ������ ����� ���������, � �� ����������,

��� ��������������� � ���, ��� ��������� � ��������� ���������� �� ������ ������� �����

������ ������������� ���������, �� ��������������, � ������ �������, ��������������

������� ����� �� ����������� ������ (2004).

����� �������, � ���������� ������������ � ������� � ���������� � ������������

���������� ���������� � �����������������

������������ ��������, ���������� �����

�������������� ��������� ����������������, ������������� � ���������� ��������,

��� ������������� ������ ����������� ���������������� � ������������� ���� ��������,

������������� � �������� �������������� ���������� � ������� ���������� ��������.

����������

������������� ��������� ������� ����� � ������ ���� ������ � ���� ���������������� ��������. �.�. ���������

� �.�. ��������� ���������� ��������������

������� ��� ����������� � ����� �����������

��������, ������� ������������ �����������

�������������� ������������ �������; ���������� ������������� ������� �������; �������� ������������ �������� �������������

� ���������� ������������ ����� �������������� ��������� � �����������; �������

�����������, ���������� ����� ���������� ������ ������������ �������, ����������� ������������ ������������� �������� (���������, ���������, 2013; ��������,

�����, �������, 2018). ��������, ��� ������

�������� �����������, � ��� ����� ��������� ����������� ������, ��� ������� ������

������� � ���������� ������� �������������

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

���� ��������.

�������������� �� ������������ � ���������, ���������� � ������������ ������������ � ��������� ��������� ������� ������� ������� ����������� ��� ����������

����� ���������� ��������� ������������� ���������, �� �����������, � ��� �����

� �� �������, �������, �����, ���������

� ������������ �� ������������� ���������� �����������, ��������� ����������� �������������� �� ������ �������������

� ���������� ��������.

��������� ������ ��� ������� ���������

���������� ��������� ���������� ���������� ������������ ������, ����������� �� �������� � ����������, ������������ � ��������

������� ��������, ����� ����������� � �����

���������� � ����. ��������� ������, ���������� ����������� ������� ������������ ������ ��� �������� ���������-�������������

��������. � ����� � ���� ������ �����������

������������� ����� � �������� �������� ����� �������������� � ��������� ����������������� �������� �������.

����� �������, �� �������� ��� ��������

������� �������� ����������� ������ ����� ����������� ��� �������� �����, �������

�������� �������� ����������� ����������

�������� ������������ ���������������

����������� ������� � ��� ��������������

����������.

n

���������� �� �������

�������� ����� ������������, ������ ������� ������� �������� ����������� ������ ����

��. �.�. �������, �. �����-���������, ������,

ORCID: 0000-0003-0292-7259, [email protected]

������ ��������� ����������, ���������� ������� ������� �������� ����������� ������ ����

��. �.�. �������, �. �����-���������, ������, ORCID:

0000-0003-4831-5469, [email protected]

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

Information about the authors

Irina V. Vronskaia, Associate Professor of the

Department of Early Learning of Foreign Languages,

Herzen State Pedagogical University, St. Petersburg,

Russia, ORCID: 0000-0003-0292-7259, [email protected]

EkaterinaE.Kozina,masterstudentoftheDepartment

of Early Learning of Foreign Languages, Herzen State

Pedagogical University, St. Petersburg, Russia, ORCID:

0000-0003-4831-5469, [email protected]

����������

1. �������� �.�. ����������� �������������� ���������� � ���������� ����������� � ������������ �������� // ��������������� �������� �

��������� �������� ��������: ��������� ��������������� ������-������������ �����������, �����,

30-31 ������ 2004 �.; ���. �. �. �������. � �����:

�� ����� ��. �. �. ��������, 2004. � �. 12�13. �

URL: https://andreeva.by/vzaimosvyaz-emocionalnogointellekta-i-lichnostnoj-trevozhnosti-v-podrostkovomvozraste.html (���� ���������: 19.07.2022).

2. �������� �.�. ������������� ���������:

������������ �������� // ������� ����������. �

2006. � � 3. � �. 78-86. � URL: https://andreeva.by/

emocionalnyj-intellekt-issledovaniya-fenomena.html

(���� ���������: 19.07.2022).

3. �������� �.�. ������������� ��������� ��� ������� ����������� ����������. �

����������: ���, 2011. � 388 �. URL: file:///Users/

kate/Downloads/32665514%20(1).pdf (���� ���������: 19.07.2022).

4. ��������� �.�., ��������� �.�. ��������

�������������� ���������� ������������ � �������� ��������������� ����������� // �������������

�������� � �����������: ���������, ������ � �������� ��������: ��������� VI ������������� ������-�������. ����. � ������������, 2013. � �. 11-14.

URL: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/606 (����

���������: 19.07.2022).

5. ��������.�.,������������.�.,���������.�.

����������� ��������������� ��������� ����������� ����������� ���������. � ���: �������-�����,

2019. � 352 �. URL: https://firo.ranepa.ru/files/docs/do/

navigator_obraz_programm/detstvo.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

6. ��������� �.�. ������� �������� ���������� � ����������������� � ���������� ���������

������� // ����������� ���. � 2015. � � 11.

7. ���������� �.�. ������ ����������� �������������� ���������� � ���������� ���������������� ���������� �������� // ������� ������������

� ������������ ����. � 2021. � �. 2. � � 3. � �. 53

59. URL: https://hssb.elpub.ru/jour/article/view/113/77

(���� ���������: 19.07.2022).

8. ������� �.�., �������� �.�., ��������� �.�.

������������� ��������� ����������� ����������� ��� �������� �� ������. � ���. 5-� (�������������), ����. � ���. � �.: �������-������,

2019. � 336 �. URL: https://firo.ranepa.ru/files/docs/do/

navigator_obraz_programm/ot_rojdeniya_do_shkoly.pdf

(���� ���������: 19.07.2022).

9. �������� �.�. ������������� ���������

������� �� ����� ����������� ������� // �������

���������� ���������. ����������������� ������������: ����������� ������� ������ �� ���������� XXXIII ������������ ������������� ������������������ �����������. � �����������: ���

�����ʻ. � 2017. � � 22 (33) ����� 1. � �. 64-67.

URL: https://sibac.info/archive/meghdis/22(33).pdf (����

���������: 19.07.2022).

10. �������� �.�. � �������� ���������-���������������� �������� �����-������������ � �������� �������� ����������� ����� // �����������

������������ �������. � 2019. � �. 1. � � 4. � �.

292-300. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kprobleme-sotsialno-kommunikativnogo-razvitiya-deteydoshkolnikov-v-protsesse-obucheniya-angliyskomuyazyku (���� ���������: 20.07.2022).

11. ��������� �.�.C����������������:�6�.�

�. 4. � �., 1984. � �. 243-385.

12. ������� �., ������ �. ������������� ��������� �������: ������������ ����������� ��� ��������� / ���. � ����. �. ���������. � 7-� ���., �������.,

���. � �.: ����, ������ � ������, 2021. � 296 �.

13. ������� �. ������������� ��������� / ���.

� ����. �.�. �������. � �.: ���, 2008. � 480 �.

14. ������������ �.�. �������������� ��������� ������������-�������������� �������� �����

� ���������� ��������������� ����������: ���. �

����. ���. ����. � �����������, 2011. � 209 �.

15. ������ �.�. �������� �������������� ���������� � ����� �������� ����������� �������� //

����� � ����������. � 2018. � �2(6). URL: https://

mgpu-media.ru/issues/issue-6/psycho-pedagogicalscience/development-emotional-intelligence.html?show

all=1&limitstart= (���� ���������: 19.07.2022).

16. ������ �.�. �������� ���������� � ������������� ��������� � ������ ������������ �������� ����������� ����� // ������� �����: ����������� ��������: ��������� VIII �������������

������-������������ �����������, �������, 22

����� 2021 ���� / ������� �������� �.�. �������,

���. ���������: �.�. ��������, �.�. ��������. �

�������: ����������� ��������������� �������������� �����������, 2021. � �. 26-33.

17. �������� �.�. ������� �������� �������������� ���������� ��������� ���������� ������������ ����� // ����. � 2012. � �6(37). URL:

https://cyberleninka.ru/article/n/usloviya-razvitiyaemotsionalnogo-intellekta-studentov-sredstvami

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

inostrannogo-yazyka (���� ���������: 19.07.2022).

18. ��������� �.�. ��������� ��������������� �����: � 2 �. � �. 1. ����������� �������� �������. � �., 1986.

19. �������� �.�. �������� ��������� ������ ������ ����������� �������� // �����������

�������������� �������. � 2010 � �.2. � � 4 �

�. 241�247. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/

problema-ponimaniya-emotsiy-detmi-doshkolnogovozrasta (���� ���������: 19.07.2022).

20. �������� �.�. ������������� ���������

��� ��������� ������ � ��� �������� � ��������:

������������� 19.00.13 ���������� ��������, ����������: ����������� ����������� �� ���������

������ ������� ��������� ��������������� ����. �

�., 2015. � 22 �. URL: https://www.elibrary.ru/item.

asp?id=30416282 (���� ���������: 19.07.2022).

21. ������� �.�., ������� �.�. ���������������������� �������� ������� ������������ //

��� �����, ��������, �����������. � �7 � 2009. �

�. 178�182. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/

sotsialno-emotsionalnoe-razvitie-starshih-doshkolnikov

(���� ���������: 19.07.2022).

22. ������������� �.�. ������� ����������� ����������� (�� ������� ����������� �����) ��� �������� ������������ �������������� ���������� �������� // ������� �������������

���������������� ������������ ��. ����������

������������ � ������� ������������ ����������.

�����: �������������� � ��������������� �����. �

2019. � �38(57). � �. 62�71. URL: https://www.

elibrary.ru/item.asp?id=41413732 (���� ���������:

19.07.2022).

23. �������� �.�., �������� �.�., ����������� �.�. ����������� ����������� �������������� ���������� // ��������������� �������� ��������-���������: ������� ������� ������. � �.:

�������+, 2021. � �. 138�164. URL: https://www.

elibrary.ru/item.asp?id=47440209 (���� ���������:

19.07.2022).

24. �������� �.�. ������ ���������-��������������� ������������� �������� ��������������

���������� ������������ // ��������������� ������������. � 2013. � �11(3). � �. 546�550. URL: https://

fundamental-research.ru/ru/article/view?id=33161 (����

���������: 19.07.2022).

25. ������� �.�., �������� �.�. ��������

������������� ����� ������� ����������� �������� // ������� ������������ ���������������� ������������. � 2016. � �3. � �. 51�55. URL:

https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-emotsionalnoysfery-rebenka-doshkolnogo-vozrasta (���� ���������:

19.07.2022).

26. ������ �. �������� � ���������������-������������� ������ ������: ����������

��� � �������� // ������� ����������. � 2004. �

�4. � � 27�36. URL: https://laengle.info/downloads/

Wertberuhrung_Russian%20In%20Waprosi%20psichol

ogii%20ijul-avgust,%204,%203-212004.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

27. ����� �.�. ����������� �������������

�� ������������� ���������� // ���������� ���������:������,���������,������������.��.,2004.�

�. 29�36. URL: http://www.creativity.ipras.ru/texts/

books/social_IQ/lusin1_Social_IQ.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

28. �������� �.�. ���� �������������� ������������������������������������//�����������

������-��������������� �������� � �����������

����: ��������� ������������� ������-������������ �����������, ������������, 14 ������� 2021

����. � ������������: ��������� ���������������

�������� �����������, 2021. � �. 136�140. URL:

https://www.elibrary.ru/download/elibrary_47141727_

18328683.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

29. ������������ �.�. � ����������� �������������� ���������� � ��������������� �������������� / ��������� VI ��������. ����.-�������. ����. �������� ��������� ������, �����,

17�25 ��������, 2010 �. / ������� � ��. � �����,

2010. � �. 6�8.

30. ������ �.�. ���������� ��������� � ��������� ������������ // ����������� �������������

� �����������. ������� ���������� ������������� �����������. � ���������, 2009. � URL: https://

mgimo.ru/upload/iblock/dce/dce00e31dd599ceefab0ba

5dd7a0cd6e.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

31. ����� �.�. ��������������� ����������� ������������ �������������� ���������� ������� ������������: �� ������� ���������� � ����������� �����: ����������� ���. ...

����. ������. ����: 19.00.07 [����� ������: ����.

���. ��-� ��. �.�. ���������]. � ������, 2008. �

24 �. URL: https://docplayer.com/40205444-Nguenmin-an-psihologicheskie-osobennosti-formirovaniyaemocionalnogo-intellekta-starshih-doshkolnikov-naprimere-rossiyskih-i-vetnamskih-detey.html (����

���������: 19.07.2022).

32. ����� �.�. ��������������� �����������

������������� �������������� ���������� � ������� ���������� �������� // ���������-������������ ����������. � 2007. � �.3. � � 3. � �. 46�51.

URL: https://andreeva.by/psixologicheskie-predposylki.

html (���� ���������: 19.07.2022).

33. ��������� �.�. ������� ��������������

��������������������������������������������

����������� // �������, ����������, ���������, �����, ����������: �������� � �����������: ��������� XIV ��������. ����. ����., �����, 19 ��� 2011 �.

/ ������� ��-� ����������; ��� ���. ����. ���. ����

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

�.�. ����������. � �����, 2011. URL: http://elibrary.

miu.by/conferences!/item.chpepu/issue.xiv/article.250.

html. (���� ���������: 19.07.2022).

34. ������ ������������ ����������� � ����� ���������� ��������� (����������� ������)

�� 17 ������� 2013 �. N 1155 �. ������ ��� ����������� ������������ ���������������� ���������������� ��������� ����������� ������������.

URL: https://pravobraz.ru/federalnyj-gosudarstvennyjobrazovatelnyj-standart-doshkolnogo-obrazovaniya/

(���� ���������: 19.07.2022).

35. ��������� �������� ��������������� ��������� ����������� �����������. � 2015. URL:

https://firo.ranepa.ru/files/docs/do/primernaya_osn_obr_

prog_do.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

36. ���������� ������������� ��������� �

������� � ����������� // ����������� �������������� ����������. � 2017. URL: https://workingei.com/

conf2017 (���� ���������: 19.07.2022).

37. �������� �.�. ���� �������������� ���������� � ������������� ������������ // �����������

� ��������������� � ����� ����������� ������� ��������: ������� ������� ������ / ���. ��������

�.�. �������. � �������: ��������� ��������������� �����������, 2021. � �. 196-200. URL: https://

www.elibrary.ru/item.asp?id=47150962 (���� ���������: 19.07.2022).

38. ������ �.�. ������� ������������ ���������� �������� ����������� ����� �� ��������

�������������� ���������� ��������� // �������

�����: ����������� ��������: ��������� VIII

�������������������-�����������������������,

�������, 22 ����� 2021 ���� / ������� ��������

�.�. �������, ���. ���������: �.�. ��������, �.�.

��������. � �������: ����������� ���������������

�������������� �����������, 2021. � �. 50-53. URL:

https://www.elibrary.ru/download/elibrary_46191422_

92404000.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

39. ������� �.�. ����������� ��� ������������. ����� ������� (�� ������� ����������� �����). � �.: 1999. � 110 �.

40. �������� �.�. �������� �������������� ���������� � ������� ������������� ����� ������������ ������� ����������� ����� // ������� �����: ����������� ��������: ��������� VIII �������������

������-������������ �����������, �������, 22

����� 2021 ���� / ������� �������� �.�. �������,

���. ���������: �.�. ��������, �.�. ��������. �

�������: ����������� ��������������� �������������� �����������, 2021. � �. 54-59. URL:

https://www.elibrary.ru/download/elibrary_46191422_

92404000.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

41. �������� �.�., ����� �.�., ������� �.�.

���������-���������������� �������� ������������ �������������� ���������� � ����� ����

���� ����������� �������� // ������� �����. �

2018. � �3 (75). � �. 129�139. DOI: https://doi.

org/10.21603/2078-8975-2018-3-129-139.URL:https://

cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskieproblemy-issledovaniya-emotsionalnogo-intellekta-udetey-starshego-doshkolnogo-vozrasta (���� ���������: 19.07.2022).

42. ������ �.�. ���������� ��������� ���

��� ���������� // ���������� ���������: ������,

���������, ������������ / ��� ���. �.�. ������,

�.�. �������. � �.: �������� ���������� ���,

2004. � 176 �. URL: http://creativity.ipras.ru/texts/

books/social_IQ/Social_IQ.pdf (���� ���������:

19.07.2022).

43. �������� �.�. ������� ��� ������� ����������. ���� �������������� ������������. � �.:

�������� �������������� ����. � 1950. � �.2. � 630 �.

44. ������� �.�., ������� �.�. �����������

��������� �������������� ���������� � ���������������� �������� // Universum: ����������

� �����������: ��������. �����. ����. � 2017. �

�8(38). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/

vzaimosvyaz-elementov-emotsionalnogo-intellektas-kommunikativnymi-navykami (���� ���������:

19.07.2022).

45. ��������� �.�. ������������� ������������ � ������������ �������������� ���������� // �������������� ����������: �������

������� ������. � �����: ���������������

����� ������������� ���������� � �����������,

2020. � �. 98�99. URL: https://elibrary.ru/download/

elibrary_44413956_48385903.pdf (���� ���������:

19.07.2022).

46. Brewster J., Ellis G. (2003) The Primary

English Teacher�s Guide. Longman: Penguin Longman

Publishing. � 5-9.

47. Gardner H. (2011a). Frames of mind: The

theory of multiple intelligences. USA. URL: file:///

Users/kate/Downloads/Frames_of_mind_the_theory_of_

multiple_in.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

48. Gottman J., Hooven, C., Katz L. (1997) Meta-

emotion: How Families Communicate Emotionally. New

York: Lawrence Erlbaum, 384.

49. Mark D. (2012) I Must not Think Bad Thoughts.

University of Minnesota Press. Mineapolice. London. �

317 �.

50. Mayer J.D., Caruso D.R., Salovey P. Emotional

Intelligencemeetstraditionalstandardsforanintelligence

// Intelligence. � 1999. � �27. � 267-298.

51. Mayer J.D., Salovey P. (1997) What is

emotional intelligence? // Emotional development and

emotional intelligence: Educational implications. � New

York: Basic Books. � 3-31.

52. The Future of Jobs Report 2020 // World

Economic Forum. � 2020. URL: https://www3.weforum.

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

53. The Most In-Demand Hard and Soft Skills of

2020 // LinkedIn. � 2020. URL: https://www.linkedin.

com/business/talent/blog/talent-strategy/linkedin-mostin-demand-hard-and-soft-skills#:~:text=While%20har

d%20skills%20are%20usually,successful%20in%20nea

rly%20any%20role (���� ���������: 19.07.2022).

54. Salovey P., Mayer J.D. (1990) Emotional

intelligence // Imagination, Cognition, and Personality. �

1990. � �9. � 185-211.

References

1. Andreeva I.N. (2004). Vzaimosvyaz�

emotsional�nogo intellekta i lichnostnoi trevozhnosti v

podrostkovom vozraste. Psikhologicheskoe zdorov�e v

kontekste razvitiya lichnosti: materialy respublikanskoi

nauchno-prakticheskoi konferentsii, Brest, 30-31 yanvarya 2004 g. [The relationship of emotional intelligence

and personal anxiety in adolescence. Psychological

health in the context of personality development: materials of the republican scientific-practical conference,

Brest, January 30-31]; red. A. V. Severin. Brest: UO

�BrGU im. A. S. Pushkina�. 12�13. URL: https://andreeva.by/vzaimosvyaz-emocionalnogo-intellekta-i-lichnostnoj-trevozhnosti-v-podrostkovom-vozraste.html (data

obrashcheniya: 19.07.2022).

2. Andreeva I.N. (2006). Emotsional�nyi intellekt: issledovaniya fenomena [Emotional Intelligence:

Phenomenon Research]. Voprosy psikhologii. 3. 78

86. URL: https://andreeva.by/emocionalnyj-intellekt-issledovaniya-fenomena.html (data obrashcheniya:

19.07.2022).

3. Andreeva I.N. (2011). Emotsional�nyi intellekt kak fenomen sovremennoi psikhologii [Emotional

intelligence as a phenomenon of modern psychology]. Novopolotsk: PGU. 388. URL: file:///Users/kate/

Downloads/32665514%20(1).pdf (data obrashcheniya:

19.07.2022).

4. Andryukhina L.M., Al�tyapova Yu.A. (2013).

Razvitie emotsional�nogo intellekta doshkol�nikov v usloviyakh dopolnitel�nogo obrazovaniya. Innovatsionnye

protsessy v obrazovanii: strategiya, teoriya i praktika

razvitiya: materialy VI Vserossiiskoi nauchno-praktich.

konf. Ekaterinburg [The development of emotional intelligence of preschoolers in the conditions of additional

education. Innovative processes in education: strategy,

theory and practice of development: materials of the VI

All-Russian scientific and practical. conf. Yekaterinburg].

11-14.URL:https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/606

(data obrashcheniya: 19.07.2022).

5. Babaeva T.I., Gogoberidze A.G., Solntseva O.V.

(2019). Kompleksnaya obrazovatel�naya programma

doshkol�nogo obrazovaniya �Detstvo� [Comprehensive

educational program of preschool education

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

�Childhood�]. St. Petersburg: Detstvo-Press. 352. URL:

https://firo.ranepa.ru/files/docs/do/navigator_obraz_programm/detstvo.pdf (data obrashcheniya: 19.07.2022).

6. Borokhovich L.Yu. (2015). Sposoby razvitiya

initsiativy i samostoyatel�nosti v kul�turnykh praktikakh detstva [Ways to develop initiative and independence in the cultural practices of childhood]. Vospitatel�

DOU. 11.

7. Brewster J., Ellis G. (2003) The Primary

English Teacher�s Guide. Longman: Penguin Longman

Publishing. 5-9.

8. Demina E.V. (2018). Razvitie emotsional�nogo

intellekta u detei starshego doshkol�nogo vozrasta [The

development of emotional intelligence in children of

senior preschool age]. Nauka v megapolise. 2(6). URL:

https://mgpu-media.ru/issues/issue-6/psycho-pedagogical-science/development-emotional-intelligence.

html?showall=1&limitstart= (data obrashcheniya:

19.07.2022).

9. Dolina A.V. (2021). Tsifrovye tekhnologii i

emotsional�nyiintellektosnovasovremennogoobucheniya angliiskomu yazyku. Nauchnaya mysl�: perspektivy

razvitiya: Materialy VIII Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii, Armavir, 22 marta 2021 goda

[Digital technologies and emotional intelligence are the

basis of modern English language teaching. Scientific

thought: development prospects: Proceedings of the

VIII International Scientific and Practical Conference,

Armavir, March 22, 2021]. Nauchnyi redaktor L.N.

Gorobets, otv. redaktory: A.A. Vasil�ev, I.I. Tarasova.

Armavir: Armavirskii gosudarstvennyi pedagogicheskii

universitet. 26-33.

10. Erofeeva A.V. (2012). Usloviya razvitiya

emotsional�nogo intellekta studentov sredstvami inostrannogo yazyka [Conditions for the development of

students� emotional intelligence by means of a foreign

language]. MNKO. 6(37). URL: https://cyberleninka.ru/

article/n/usloviya-razvitiya-emotsionalnogo-intellektastudentov-sredstvami-inostrannogo-yazyka (data obrashcheniya: 19.07.2022).

11. Gardner H. (2011a). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. USA. URL: file:///Users/

kate/Downloads/Frames_of_mind_the_theory_of_multiple_in.pdf (���� ���������: 19.07.2022).

12. Gottman D., Dekler D. (2021). Emotsional�nyi

intellekt rebenka: prakticheskoe rukovodstvo dlya

roditelei [Emotional intelligence of the child: a practical guide for parents]. Per. s angl. G. Fedotovoi. 7-e izd.

Moscow. Mann, Ivanov i Ferber. 296.

13. Gottman J., Hooven, C., Katz L. (1997) Meta-

emotion: How Families Communicate Emotionally. New

York: Lawrence Erlbaum, 384.

14. Goulman D. (2008). Emotsional�nyi intellect

[Emotional intellect]. Per. s angl. A.P. Isaevoi. Moscow.

AST. 480.

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

15. Grebenshchikova T.V. (2011). Pedagogicheskaya podderzhka emotsional�no-ekspressivnogo razvitiya detei v doshkol�nom obrazovatel�nom uchrezhdenii

[Pedagogical support for the emotional and expressive

development of children in a preschool educational institution]: dis. � kand. ped. nauk. Novokuznetsk. 209.

16. Karelina I.O. (2010). Problema ponimaniya emotsii det�mi doshkol�nogo vozrasta [The problem of understanding emotions in preschool children].

Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik. Vol.2. 4. 241�

247. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemaponimaniya-emotsiy-detmi-doshkolnogo-vozrasta (data

obrashcheniya: 19.07.2022).

17. Khudolei N.A., Gor�kaya Zh.V. (2017).

Vzaimosvyaz� elementov emotsional�nogo intellekta s

kommunikativnymi navykami [The relationship of elements of emotional intelligence with communication

skills]. Universum: Psikhologiya i obrazovanie: elektronnyi nauchnyi zhurnal. 8(38). URL: https://cyberleninka.

ru/article/n/vzaimosvyaz-elementov-emotsionalnogointellekta-s-kommunikativnymi-navykami (data obrashcheniya: 19.07.2022).

18. Kiseleva T.S. (2015). Emotsional�nyi intellekt kak zhiznennyi resurs i ego razvitie u vzroslykh

[Emotional intelligence as a life resource and its development in adults]: spetsial�nost� 19.00.13 Psikhologiya

razvitiya, akmeologiya: avtoreferat dissertatsii na

soiskanie uchenoi stepeni kandidata psikhologicheskikh

nauk. Moscow. 22. URL: https://www.elibrary.ru/item.

asp?id=30416282 (data obrashcheniya: 19.07.2022).

19. Konstantinova O.M. (2019). Protsess inoyazychnogo obrazovaniya (na primere angliiskogo

yazyka) kak sredstvo formirovaniya emotsional�nogo intellekta uchashchikhsya [The process of foreign language

education (on the example of the English language) as a

means of forming the emotional intelligence of students].

Vestnik Vladimirskogo gosudarstvennogo universiteta

im. Aleksandra Grigor�evicha i Nikolaya Grigor�evicha

Stoletovykh.Seriya:Pedagogicheskieipsikhologicheskie

nauki.38(57).62�71.URL:https://www.elibrary.ru/item.

asp?id=41413732 (data obrashcheniya: 19.07.2022).

20. Koroleva E.V., Ermolaev V.V., Sukhovershina

Yu.V. (2021). Osobennosti diagnostiki emotsional�nogo

intellekta. Diagnosticheskoe myshlenie pedagogapsikhologa: Sbornik nauchnykh trudov [Features of diagnostics of emotional intelligence. Diagnostic thinking

of a teacher-psychologist: Collection of scientific papers]. Moscow. Sputnik+. 138�164. URL: https://www.

elibrary.ru/item.asp?id=47440209 (data obrashcheniya:

19.07.2022).

21. Kozlova E.V., Vorster A.V. (2009). Sotsial�noemotsional�noe razvitie starshikh doshkol�nikov [Socioemotional development of older preschoolers]. Mir

nauki, kul�tury, obrazovaniya. 7. 178�182. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialno-emotsionalnoe

razvitie-starshih-doshkolnikov (data obrashcheniya:

19.07.2022).

22. Kurakina A.O. (2013). Model� psikhologo-pedagogicheskogo soprovozhdeniya razvitiya

emotsional�nogo intellekta doshkol�nikov [Model of

psychological and pedagogical support for the development of emotional intelligence of preschoolers].

Fundamental�nyeissledovaniya.11(3).546�550.URL:https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=33161

(data obrashcheniya: 19.07.2022).

23. Lapteva Yu.A., Morozova I.S. (2016). Razvitie

emotsional�noi sfery rebenka doshkol�nogo vozrasta [The development of the emotional sphere of a preschool child]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo

universiteta. 3. 51�55. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-emotsionalnoy-sfery-rebenka-doshkolnogo-vozrasta (data obrashcheniya: 19.07.2022).

24. Lengle A. (2004). Vvedenie v ekzistentsial�noanaliticheskuyu teoriyu emotsii: prikosnovenie k tsennosti [Introduction to the Existential-Analytic Theory of

Emotions: A Touch of Value]. Voprosy psikhologii. 4. 27�

36.URL:https://laengle.info/downloads/Wertberuhrung_

Russian%20In%20Waprosi%20psichologii%20ijul-avgust,%204,%203-212004.pdf (data obrashcheniya:

19.07.2022).

25. Lyusin D.V. (2004). Sovremennye predstavleniya ob emotsional�nom intellekte [Modern concepts

of emotional intelligence]. Sotsial�nyi intellekt: teoriya,

izmerenie, issledovaniya. Moscow. 29�36. URL: http://

www.creativity.ipras.ru/texts/books/social_IQ/lusin1_

Social_IQ.pdf (data obrashcheniya: 19.07.2022).

26. Makarova T.N.(2021).Rol�emotsional�nogointellektavobucheniiinostrannomuyazyku.Organizatsiya

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

uchebno-vospitatel�nogoprotsessavsovremennomvuze:

Materialy Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii, Ekaterinburg, 14 oktyabrya 2021 goda [The role

of emotional intelligence in teaching a foreign language.

Organization of the educational process in a modern

university: Proceedings of the All-Russian Scientific and

Practical Conference, Yekaterinburg, October 14, 2021].

Ekaterinburg: Ural�skii gosudarstvennyi agrarnyi universitet. 136�140. URL: https://www.elibrary.ru/download/

elibrary_47141727_18328683.pdf (data obrashcheniya:

19.07.2022).

27. Mark D. (2012) I Must not Think Bad Thoughts.

UniversityofMinnesotaPress.Mineapolice.London.317.

28. Mayer J.D., Caruso D.R., Salovey P. (1999).

Emotional Intelligence meets traditional standards for an

intelligence // Intelligence. . �27. 267-298.

29. Mayer J.D., Salovey P. (1997) What is emotional intelligence? // Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York:

Basic Books. 3-31.

30. Miloslavskaya E.V. (2010). O vzaimosvyazi emotsional�nogo intellekta i kommunikativnoi kom

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

petentnosti. Materialy VI Mezhdunar. nauch.-praktich.

konf. �Nauchnyi potentsial sveta�, Sofiya, 17�25 sentyabrya, 2010 g. [On the relationship between emotional

intelligence and communicative competence. Materials

VI Intern. scientific-practical. conf. �Scientific Potential

of Light�, Sofia, September 17�25, 2010]. BelGRAD BG.

Sofiya. 6�8.

31. Naumets V.A. (2009). Sotsial�nyi intellekt v strukture sposobnostei. Kognitivnoe modelirovanie v lingvistike. Sbornik materialov mezhdunarodnoi konferentsii. Konstantsa [Social intelligence in the

structure of abilities. Cognitive modeling in linguistics. Collection of materials of the international conference. Constance]. URL: https://mgimo.ru/upload/iblock/

dce/dce00e31dd599ceefab0ba5dd7a0cd6e.pdf (data

obrashcheniya: 19.07.2022).

32. Nedvetskaya T.M. (2011). Vliyanie

emotsional�nogo intellekta na statusnoe polozhenie rebenka v gruppe sverstnikov. Chelovek, psikhologiya,

ekonomika, pravo, upravlenie: problemy i perspektivy:

materialy XIV mezhdunar. nauch. konf., Minsk, 19 maya

2011 g. [The influence of emotional intelligence on the

status position of a child in a peer group. Man, psychology, economics, law, management: problems and prospects: materials of the XIV Intern. scientific Conf., Minsk,

May 19, 2011]. Minskii in-t upravleniya; pod red. kand.

ped.naukV.V.Gedranovich.Minsk.URL:http://elibrary.

miu.by/conferences!/item.chpepu/issue.xiv/article.250.

html. (data obrashcheniya: 19.07.2022).

33. Nguen M.A. (2007). Psikhologicheskie predposylki vozniknoveniya emotsional�nogo intellekta v

starshem doshkol�nom vozraste [Psychological prerequisites for the emergence of emotional intelligence

in senior preschool age]. Kul�turno-istoricheskaya

psikhologiya. Vol.3. 3. 46�51. URL: https://andreeva.by/

psixologicheskie-predposylki.html (data obrashcheniya:

19.07.2022).

34. Nguen M.A. (2008). Psikhologicheskie osobennosti formirovaniya emotsional�nogo intellekta starshikh doshkol�nikov: na primere rossiiskikh i

v�etnamskikh detei [Psychological features of the formation of emotional intelligence of older preschoolers: on

the example of Russian and Vietnamese children]: avtoreferat dis. ... kand. psikhol. nauk: 19.00.07 [Mesto zashchity: Tamb. gos. un-t im. G.R. Derzhavina]. Tambov.

24. URL: https://docplayer.com/40205444-Nguen-minan-psihologicheskie-osobennosti-formirovaniya-emocionalnogo-intellekta-starshih-doshkolnikov-na-primererossiyskih-i-vetnamskih-detey.html (data obrashcheniya:

19.07.2022).

35. Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki

Rossiiskoi Federatsii (Minobrnauki Rossii) ot 17 oktyabrya 2013 g. N 1155 g. Moskva �Ob utverzhdenii

federal�nogo gosudarstvennogo obrazovatel�nogo standarta doshkol�nogo obrazovaniya� [Order of the Ministry

of Education and Science of the Russian Federation

(Ministry of Education and Science of Russia) dated

October 17, 2013 N 1155 Moscow �On approval of the

federal state educational standard for preschool education]. URL: https://pravobraz.ru/federalnyj-gosudarstvennyj-obrazovatelnyj-standart-doshkolnogo-obrazovaniya/

(data obrashcheniya: 19.07.2022).

36. Primernaya osnovnaya obrazovatel�naya programmadoshkol�nogoobrazovaniya(2015)[Approximate

basiceducationalprogramofpreschooleducation].URL:

https://firo.ranepa.ru/files/docs/do/primernaya_osn_obr_

prog_do.pdf (data obrashcheniya: 19.07.2022).

37. Rabotayushchii emotsional�nyi intellekt v

biznese i obrazovanii (2017) [Working Emotional

Intelligence in Business and Education]. Laboratoriya

emotsional�nogo intellekta. URL: https://workingei.com/

conf2017 (data obrashcheniya: 19.07.2022).

38. Rzhevskaya E.G. (2021). Rol� emotsional�nogo

intellekta v mezhkul�turnoi kommunikatsii [The role of

emotional intelligence in intercultural communication].

Lingvistika i lingvodidaktika v svete sovremennykh

nauchnykh paradigm: Sbornik nauchnykh trudov. Otv.

redaktorA.V.Fedoryuk.Irkutsk:Irkutskiigosudarstvennyi

universitet. 196-200. URL: https://www.elibrary.ru/item.

asp?id=47150962 (data obrashcheniya: 19.07.2022).

39. Salovey P., Mayer J.D. (1990) Emotional intelligence // Imagination, Cognition, and Personality. 1990.

�9. 185-211.

40. Shemanaeva M.A. (2020). Mezhkul�turnaya

kommunikatsiya i formirovanie emotsional�nogo intellekta. Pedagogicheskie masterskie: Sbornik nauchnykh trudov [Intercultural communication and the

formation of emotional intelligence. Pedagogical

workshops: Collection of scientific papers]. Kirov:

Mezhregional�nyi tsentr innovatsionnykh tekhnologii v

obrazovanii. 98�99. URL: https://elibrary.ru/download/

elibrary_44413956_48385903.pdf (data obrashcheniya: 19.07.2022).

41. Sukhova K.R. (2021). Vliyanie sovremennogo

soderzhaniyaobucheniyaangliiskomuyazykunarazvitie

emotsional�nogo intellekta shkol�nika. Nauchnaya mysl�:

perspektivy razvitiya: Materialy VIII Mezhdunarodnoi

nauchno-prakticheskoi konferentsii, Armavir, 22 marta

2021 g. [The influence of the modern content of teaching English on the development of the emotional intelligence of a schoolchild. Scientific thought: development prospects: Proceedings of the VIII International

Scientific and Practical Conference, Armavir, March 22,

2021]. Nauchnyi redaktor L.N. Gorobets, otv. redaktory: A.A. Vasil�ev, I.I. Tarasova. Armavir: Armavirskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet. 50�53. URL:

https://www.elibrary.ru/download/elibrary_46191422_

92404000.pdf (data obrashcheniya: 19.07.2022).

42. Tarasyuk N.A. (1999). Inostrannyi dlya

doshkol�nikov. Uroki obshcheniya (na primere angliisko

T H E O R Y A N D P R A C T I C E O F E D U C A T I O N

go yazyka) [Foreign for preschoolers. Communication

lessons (on the example of English)]. Moscow. 110.

43. The Future of Jobs Report (2020). // World

Economic Forum. 2020. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf (����

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

���������: 19.07.2022).

44. The Most In-Demand Hard and Soft Skills of

2020 // LinkedIn. 2020. URL: https://www.linkedin.com/

business/talent/blog/talent-strategy/linkedin-most-in-demand-hard-and-soft-skills#:~:text=While%20hard%20

skills%20are%20usually,successful%20in%20nearly%2

0any%20role (���� ���������: 19.07.2022).

45. Tokareva O.A., Seryi A.V., Fedorov A.I.

(2018). Teoretiko-metodologicheskie problemy issledovaniya emotsional�nogo intellekta u detei starshego

doshkol�nogo vozrasta [Theoretical and methodological

problems of the study of emotional intelligence in children of senior preschool age]. Vestnik KemGu. 3 (75).

129�139. DOI: https://doi.org/10.21603/2078-89752018-3-129-139. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/

teoretiko-metodologicheskie-problemy-issledovaniyaemotsionalnogo-intellekta-u-detey-starshego-doshkolnogo-vozrasta (data obrashcheniya: 19.07.2022).

46. Tokareva V.S. (2021).Razvitieemotsional�nogo

intellekta glavnaya otlichitel�naya cherta sovremennogo uchitelya angliiskogo yazyka. Nauchnaya mysl�:

perspektivy razvitiya: Materialy VIII Mezhdunarodnoi

nauchno-prakticheskoi konferentsii, Armavir, 22 marta 2021 g. [The development of emotional intelligence is the main distinguishing feature of a modern

English teacher. Scientific thought: development prospects: Proceedings of the VIII International Scientific

and Practical Conference, Armavir, March 22, 2021].

Nauchnyi redaktor L.N. Gorobets, otv. redaktory: A.A.

Vasil�ev, I.I. Tarasova. Armavir: Armavirskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet. 54-59. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_46191422_

92404000.pdf (data obrashcheniya: 19.07.2022).

47. Ushakov D.V. (2004). Sotsial�nyi intellekt

kak vid intellekta [Social intelligence as a kind of intelligence]. Sotsial�nyi intellekt: Teoriya, izmerenie,

issledovaniya. Pod red. D.V. Lyusina, D.V. Ushakova.

Moscow. Institut psikhologii RAN. 176. URL: http://creativity.ipras.ru/texts/books/social_IQ/Social_IQ.pdf (data

obrashcheniya: 19.07.2022).

48. Ushinskii K.D. (1950). Chelovek kak predmet

vospitaniya. Opyt pedagogicheskoi antropologii [Man as

an object of education. Experience of pedagogical anthropology]. Moscow. Akademiya pedagogicheskikh

nauk. Vol.2. 630.

49. Valiullina E.V. (2021). Analiz vzaimosvyazi

emotsional�nogo intellekta s nekotorymi kommunikativnymi svoistvami lichnosti [Analysis of the relationship of

emotional intelligence with some communicative properties of the individual]. Vestnik obshchestvennykh i gumanitarnykh nauk. Vol. 2. 3. 53-59. URL: https://hssb.

elpub.ru/jour/article/view/113/77 (data obrashcheniya:

19.07.2022).

50. Veraksa N.E., Komarova T.S., Dorofeeva E.M.

(2019). Innovatsionnaya programma doshkol�nogo obrazovaniya �Ot rozhdeniya do shkoly� [Innovative program

of preschool education �From birth to school�]. Izd. 5-e

(innovatsionnoe), ispr. i dop. Moscow. Mozaika-Sintez.

336. URL: https://firo.ranepa.ru/files/docs/do/navigator_obraz_programm/ot_rojdeniya_do_shkoly.pdf (data

obrashcheniya: 19.07.2022).

51. Voloshina N.S. (2017). Emotsional�nyi intellekt

rebenka na etape doshkol�nogo detstva. Nauchnoe soobshchestvo studentov. Mezhdistsiplinarnye issledovaniya: Elektronnyi sbornik statei po materialam XXXIII studencheskoi mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi

konferentsii [Emotional intelligence of a child at the

stage of preschool childhood. Scientific community of

students. Interdisciplinary research: Electronic collection of articles based on the materials of the XXXIII student international scientific and practical conference].

Novosibirsk: ANS �SibAK�. 22 (33) Chast� 1. 64-67.

URL: https://sibac.info/archive/meghdis/22(33).pdf (data

obrashcheniya: 19.07.2022).

52. Vronskaya I.V. (2019). K probleme sotsial�nokommunikativnogo razvitiya detei-doshkol�nikov v protsesse obucheniya angliiskomu yazyku [On the problem

of social and communicative development of preschool

childrenintheprocessofteachingEnglish].Kompleksnye

issledovaniya detstva. Vol.1. 4. 292-300. URL: https://

cyberleninka.ru/article/n/k-probleme-sotsialno-kommunikativnogo-razvitiya-detey-doshkolnikov-v-protsesseobucheniya-angliyskomu-yazyku (data obrashcheniya:

20.07.2022).

53. Vygotskii L.S. (1984). Cobranie sochinenii

[Collected Works]: V 6 t. Vol.4. Moscow. 243-385.

54. Zaporozhets A.V. (1986). Izbrannye psikhologicheskie Trudy [Selected Psychological Works]: V 2 t.

Vol. 1. Psikhicheskoe razvitie rebenka. Moscow.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.