УЦИТУВЧИНИНГ КОНФЛИКТОЛОГИК ВАЗИЯТЛАРГА НИСБАТАН МАДАНИЯТИНИ БЕЛГИЛОВЧИ ФУНКЦИЯЛАРИ Абдуллаева А.Р
Низомий номидаги ТДПУ иккинчи боскич магистри https://doi.org/10.5281/zenodo.10807462 Аннотация. Таълим жараёнида уцитувчининг конфликтологик вазиятларда узини бошцара олиши, конфликтларни бартараф этиши, кутилмаганда содир буладиган зиддиятларни олдиндан кура олиши, муносабатларни адолатли уал этишини белгилайдиган функциялардан моуирона унумли фойдаланиш маданияти яхши натижаларга эришишга йуналтирилади.
Калит сузлар: функция, конфликтология, конфликт, педагогик жараён, манфаатлар, зиддиятлар ечими, компромиссга келиш
Аннотация. Bступая в противоборство, учителя могут добиться реализации поставленных целей. Но часто трудно предугадать даже не очень отдаленные последствия, которые за этим последуют. При этом последствия могут носить как положительный, так и отрицательный характер для участников конфликта. Для этой цели учитель должен относиться к конфлике культурно, и показать свои положительные эмоции.
Ключевые слова: функция, конфликтология, спорные ситуация, педагогический процесс, культурный, выгодные интересы, противоречивые развязки, быть согласованным
Abstract. From the point of view of functions, conflict is a rather contradictory phenomenon. By entering into confrontation, teachers can achieve their goals. But it is often difficult to predict even not very distant consequences that will follow. In this case, the consequences can be both positive and negative for the parties to the conflict.
Keywords: function, conflict management, controversial situation, pedagogical process, beneficial interests, conflicting outcomes, to be agreed
Укитувчи укувчилар билан мулокот жараёнида хдмиша фаол ютуклар билан муваффакиятларга эриша олмайди. Турли характерга эга булган укувчилар кутилмаганда зиддиятли вазиятларни келтириб чикариши мумкин. Жах,он илм ах,ли тилида конфликт номи билан машхур булган конфликтологик вазиятлар укитувчидан турли конфликтларга нисбатан них,оятда эх,тиёткорона муносабатда булишни талаб килади. Укитувчи х,ар кандай вазиятда х,ам узининг них,оятда маданиятли инсонлигини намоён килиши керак. Х,атто конфликтологик вазиятларни х,ам чукур идрок билан маданиятли ёндашиб х,ал килиши лозим. Биз куйида конфликтологик вазиятларда укитувчининг маданиятини белгиловчи функцияларни баён киламиз:
1. Конфликтни инкор этиш функцияси. Мазкур функция агар конфликтли вазият уз мазмунига кура жуда катта эътиборни талаб килмайдиган масалалар негизида содир булган хдмда унинг кенгайиб кетишига асос булмаган лолларда кулланиладиган методлар мажмуаси саналади. Бунда укитувчи уз кучи ва энергиясини янада мух,имрок масалаларга йуналтиришни танлайди хдмда конфликтни инкор этиш оркали ечимга олиб келинади. Аммо баъзи вактларда конфликтни эътиборга олмаслик, янада каттарок зиддиятли вазиятларни келтириб чикариши мумкин. Чунки конфликтни инкор этиш х,ар доим х,ам зиддиятни ечимга олиб келишини англатмайди. Бундай вазиятда укитувчи зиддиятли
вазиятга уз таъсирини утказишдан махрум булиб колади. Укитувчи таъсирининг йуклиги Уни педагогик жараёндан чикариб юборади. Конфликтли вазиятга укитувчи таъсирини тухтатиб куяди. Конфликт укитувчидан ташкарида яшай бошлайди. Натижада конфликтни ечимга олиб келиш вазияти кулдан бой берилган булади. Шунга кура, укитувчининг саъй -харакатлари хар доим конфликт ечимига йуналтирилган булиши даркор.
2. Конфликтлaрни бaртaрaф этиш функцияси. Конфликтни ечимга олиб келишда томонларнинг галабага эришиш функцияси факат бир томоннинг ютугини англатмайди, балки зиддиятда иштирок этаётган барча томонларнинг бирдай ютугини англатади. Бирок баъзи вактларда купчилик укитувчилар анъанавий тарзда айнан узлари хакикатнинг ютиб чикишини истаган холда харакат килишади. Табиий равишда талабалар олдида укитувчи хурмати пасайиб боради хамда талаба адолатсизликни укитувчи килиши мумкинлигига уз кузи билан икрор булади. Шунга кура, укитувчи конфликтли вазиятларда уз хакикатини урнатиши эмас, балки зиддиятни адолатли ечимга олиб келиши зарур. Конфликтни ечимга олиб келишда эса барча томонларнинг манфаатларини хисобга олиши, уз кучи ва тажрибасини конфликт ечимига каратиши, томонларга нисбатан эса эътиборли, хурматли ва нейтрал позицияда туриши такозо этилади. Конфликт ечимида хар бир томон мазкур ечимдан коникиб, "Мен ютказмадим, мен ютдим" деган фикрда колсагина, укитувчи хакикатан хам конфликтни адолатли ечимга олиб келган булади. Бинобарин, педагогик конфликт ечими укитувчи хаклигини англатмайди, балки укитувчининг зиддиятни ечимга олиб келишда барча иштирокчи томонлар манфаатларини уйгун холда назарга олганлиги ва барча томонларни кониктирган ечим топилганлигини англатади [1]. Шунга кура, укитувчи уз хакикатини урнатишга эмас, балки умумманфаатларини эътиборга олиб, уларни келиштириш ва бир нуктага олиб келишни таъминлаши такозо этилади. Шу билан бирга, укитувчи зиддиятли вазиятда иштирок этаётган томонларнинг хар бирининг манфаатларини назарга олишга ургатиши зарур булган шахс сифатида майдонга чикади. Агар бир томон санаб утилган деструктив амалларга утса, табиий равишда иккинчи томон хам уларни куллай бошлайди. Натижада муносабатлар узок муддатга чукурлашиб кетади. Агар укитувчининг узи уз обрусининг пасайиб кетишидан чучиб талабага нисбатан мана шундай амалларни бажара бошласа, унинг хурмати барчанинг олдида, яъни барча талабалар, хамкасблар ва бутун педагогик жамоа олдида хам жуда пасайиб кетади. [2.]. Бинобарин, укитувчи функцияси уз хурматини бетарафлик асосида мунтазамлилигини таъминлаш ва барча томонлар манфаатларига бирдай муносабат билдиришда намоён булади.
3. Укитувчининг конфликтли вaзиятлaргa Mî^aHiiiï ёндпшиш Maxopara функцияси. Педагогик конфликтларнинг ечимига олиб келишда укитувчида куйидаги компромиссга келиш маданияти мавжуд булади: томонлар ва уларнинг характер хусусиятлари, улар манфаатларига мослашиши, уларнинг манфаатларини англашга уриниш, баъзи масалаларда бирор томонга ён бериш, мурасага келиш, томонлар манфаатларини конфликтли вазиятдан олдинги холатда саклаб колишга уриниш, конфликт ечимида воситачилар ёрдами ва иштирокидан фойдаланиш. Мослашиш ва ён бериш жараёнида бошка томон манфаатларининг мухимлиги ва бошка томон карашларида икки томон учун фойдали булган уринларнинг мавжудлиги тан олинади. Натижада бошка томон фикр ва карашлари кабул килинади. Аслида бошка томон карашлари кабул килинган булса хам, мана шу карашни кабул килган томон хам ютукка эришади. Чунки мазкур караш барча томон манфаатларини хам инобатга олади ва муваффакият учун хизмат килади. Ён бериш
бошкалар фикр ва карашларига эътибор, уларнинг тахлил килишда очиклик ва самимийлик, узга фикрлар орасидан макбул гояларни топа билиш ва уларни хамкорликда кабул килиш, узининг нейтрал ва рационал муносабатини курсата олиш каби амаллар оркали узини намоён этади. Шахслараро мана шундай макбул келишувга эришиш учун кенг имкониятлар яратиб беради. Бирок узга томон фикр ва карашларини кабул килиш, иккинчи томоннинг ютказиши, уз манфаатларига зарар етказиши, бировга буйсуниш, мулзам булиш, йукотиш сифатида бахоланса, бу холатлар конфликтнинг эскалацияси, яъни янада кучайишига сабаб булади. Укитувчининг узи эса конфликтли вазиятда умуман узини устун куйиш, бошка томонни тахкирлаш, узгани мулзам килиш, психологик ва жисмоний зуравонлик утказиш, уз фикрини куч билан сингдириш, узгаларга тазйик утказиш каби амаллардан хеч вакт фойдаланмаслиги талаб этилади.
4. Укитувчининг конфликтли вaзиятлaрдa yкyвчилaр билaн мaдaний хдмкорлиги функцияси. Х,ар кандай конфликтда унда иштирок этаётган томонларнинг мавжуд муаммони хамкорликда мухокама этиш, зиддиятдан чикиш йул, усул ва воситаларини таклиф этиш, компромиссларга бориш, конфликтни енгиб утишга иштиёк ва хохишни тарбия килиш зиддият жараёнида хар икки томоннинг ютиб чикиши ва "галаба-галаба" шароитининг амал килишини таъминлайди. Бирок конкрет вазиятда зиддиятга кирган томонлар хар доим буни тугри ва мутаносиб англайвермайди. Шунинг учун мана шу вазифани бажаришда укитувчининг маданий муносабати жуда ахамиятли саналади. Бинобарин, хар кандай конфликтли вазиятда томонлар хамкорлигини урнатиш мухимдир.
Мазкур функцияни амалга ошириш учун укитувчи уз маданиятини намоён этиб, конфликтологик вазиятда иштирок этаётган барча томонларнинг манфаатлари ва эхтиёжларини инобатга олиши ва урганиши, уларни амалий кабул килиши ва таъминлаш чора-тадбирларини куриши, уларнинг кадриятлар тизимини хурмат килишга чакириши, мухокамаларда объективликни таъминлаши, муаммоларни шахсдан айри холда куриши такозо этилади [3, 44-б.].
REFERENCES
1. Thomas K.W. Conflict and negotiation // Handbook of industrial and organizational psychology/ Eds. M.D. Dunnette. Palo Alto, CA, 1992. - P. 889-935.
2. Рыбакова М. М. Конфликт и взаимодействия в педагогическом процессе. - М.: Педагогика, 1991. - 168 с.
3. Халиков А.А. Педагогик махорат. //Дарслик. - Тошкент, Молия. 2015.- 435 бет.