НИЯЗОВ Музаффар Абдусатторович,
Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистон Миллий университети «Иктисодиёт» факультети «Минтакавий иктисодиёт» кафедраси укитувчиси
ИШЛАБ ЧИКАРИШ КУЧЛАРИНИНГ ЩУДИЙ ТАРКИБИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШДА ИШЛАБ ЧИКАРИШ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИНГ А^АМИЯТИ
УДК 338.49
НИЯЗОВ М.А. ИШЛАБ ЧИЦАРИШ КУЧЛАРИНИНГ Х.УДУДИЙ ТАРКИБИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШДА ИШЛАБ ЧИЦАРИШ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИНГ АЦАМИЯТИ
Маколада ишлаб чикариш кучларининг х,удудий таркибини такомиллаштиришда ишлаб чикариш инфратузилмасининг урни ва ах,амияти тадкик этилган булиб, ушбу инфратузил-мани такомиллаштириш ва ривожлантиришга доир илмий таклиф ва тавсиялар берил-
Таянч иборалар: ишлаб чикариш кучлари, х,удуд, минтака, таркиб, инфратузилма, инвестиция, ривожлантириш.
НИЯЗОВ М.А. ЗНАЧЕНИЕ ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ИНФРАСТРУКТУРЫ В СОВЕРШЕНСТВОВАНИИ ТЕРРИТОРИАЛЬНОЙ СТРУКТУРЫ ПРОИЗВОДИТЕЛЬНЫХ СИЛ
В статье исследованы роль и значение производственной инфраструктуры в совершенствовании территориальной структуры производительных сил, даны научные предложения и рекомендации по совершенствованию этой инфраструктуры.
Ключевые слова: производительные силы, территория, регион, структура, инфраструктура, инвестиции, развитие.
NIYAZOV М.А. SIGNIFICANCE OF PRODUCTIVE INFRASTRUCTURE IN DEVELOPMENT OF TERRITORIAL PRODUCTION FORCES STRUCTURE
In the article the role and significance of productive infrastructure in development of territorial production forces are investigated. As well, scientific suggestions and recommendations are given to develop and perfect that infrastructure.
Keywords: production forces, territory, region, structure, infrastructure, investments, developing.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 5
Ишлаб чицариш кучларининг цудудий таркибини такомил-лаштиришда ишлаб чицариш инфратузилмаси омиллари цал цилувчи ацамиятга эга. Ишлаб чицариш инфратузилмаси миллий ва минтацавий ицтисодиётнинг асосий инфратузил-маларидан бири цисобланиб, унинг цолатига цараб минтацанинг ицтисодиёти ривожланиши даражаси ва урнига бацо берилади1.
Бундан ташкари, ишлаб чикариш кучла-рини самарали жойлаштиришда ишлаб чикариш инфратузилмаси мухим ахамиятга эга. Инфратузилма атамаси лотинча «infra» пастда, остида; «structura» тузилма, жойла-шув каби мазмунларни англатади. Инфратузилма сузи кенг кулланилса хам унинг маз-муни турлича талкин килинади. Баъзи мута-хассислар инфратузилмани ишлаб чикариш ва ахолига хизмат курсатувчи тизим сифа-тида бахоласалар, бошкалар уни факат асосий ишлаб чикаришни таъминловчи тизим сифатида курмокдалар2.
Шу билан бирга, инфратузилма таркиби-дан иккита алохида тармок мустакил ривож-лана оладиган тармок сифатида ажралиб чикканлигини кайд этиш зарур. Бундан ташкари инфратузилмавий лойихалар киска муддатда янги ишчи уринларни яратиш, узок муддатда эса мехнат унумдорлигини оши-риш имкониятларига эга3. Ишлаб чикариш инфратузилмаси саноат ва кишлок хужалиги тармокларидан фаркли уларок, бирор-бир махсулот ишлаб чикармаса-да, унинг ишлаб чикаришдаги вазифаси катта ахамият касб этади.
Шундан келиб чиккан холда Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти И.А.Каримов томонидан куйидаги вазифа-лар белгилаб берилган эди: «2015-2019 йил-ларда мухандислик-коммуникация ва йул-
1 Тихонов Н.Б. Теоретические аспекты совершенствования управления производственной инфраструктурой в регионе. Вестник Оренбургского государственного университета, Выпуск № 8 (169) /2014. -С. 138.
2 http://www.ornatus.ru/rgratis/
3 McKinsey & CompanyProject Syndicate, 2016.
транспорт инфратузилмасини модернизация килиш ва ривожлантириш дастурининг асосий коида ва йуналишларини сузсиз бажариш буйича бошланган ишларни 2016 йилда хам давом эттириш энг мухим вазифа-миздир»4. Мазкур вазифани самарали ра-вишда амалга ошириш учун барча имкони-ятлардан окилона фойдаланиш талаб эти-лади.
Мамлакатимиз минтакаларида ишлаб чикариш инфратузилмасини ривожлантир-масдан туриб, минтакаларнинг баркарор ижтимоий-иктисодий ривожланишини таъ-минлаш жуда мураккаб вазифа булиб, буни биз жах,он тажрибасида хам куришимиз мумкин.5 Жахон банкининг статистик маъ-лумотларига кура инфратузилманинг талабга жавоб бермаслиги 1990 йилларда Хитой Халк Республикаси ЯИМининг уртача усиш суръатларининг 1%га камайишига олиб кел-ган6. Россия Федерацияси хукумати ушбу масалага алохида эътибор бермокда ва янги йуллар, аэропортларни куриш буйича янги лойихалар, газ кувур тизими ва энерготи-зимни модернизация килишни мулжалла-
4 Каримов И.А. Бош максадимиз - мавжуд кийинчиликларга карамасдан, олиб бораёт-ган ислохотларни, иктисодиётимизда таркибий узгаришларни изчил давом эттириш, хусусий мулк-чилик, кичик бизнес ва тадбиркорликка янада кенг йул очиб бериш хисобидан олдинга юришдир. / Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти Ислом Каримовнинг мамлакатимизни 2015 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари ва 2016 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазир-лар Махкамаси мажлисидаги маърузаси. // «Халк сузи», 2016 йил 16 январь.
5 Infrastructure sustainability and design. S. Pollakis et al. (eds). — N.Y., 2012. -350 p.
6 ru.wikipedia.org
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 5
Mö^ga. Bap^a noMuxanapra xopuxuM MHBec-тмцмAnap Ba TexHonoruAnapHM KeHr xan6 этмm Ma^cag KunuHraH1.
MHgoHe3MA xyKyMaTM xaM umna6 4MKapum MH^païy3M^MacMHM puBoxnaHTupum opKanu MXTMMöMM-MKTMCöflMM MyaMMonap Ba x,ygyfl-nap opacuga MyTaHocu6nuKHM 6apTapa$ 3TMm CMëcaTMHM aManra omupMOKga Ba yHra Kypa umna6 4MKapMm MH$paTy3unMaHMHr acocuM TypTTa эneмeнтм, AtHM TpaHcnopT, эneктp энepreтмкacм, m^mm^mk cyBM TatMMHOTM Ba тeneкoммyнмкaцмA TapMOKnapMHM puBox-naHTupumra ycTyBOp paBumga KapanMOKga2.
^KOpugarM^apgaH KypMHu6 Typu6flMKM, umna6 4MKapMm Ky^napuHMHr xygygMM Tap-km6mhm TaKOMMnnamTupumga umna6 4MKapum MH^paTy3M^MacM axaMMATM aMHMKca canMOK-nugMp. TpaHcnOpT MH^paTy3M^MacM umna6 4MKapMm Ky^napuHM puBoxnaHTupumra xyga KaTTa Tatcup KypcaTumu 6unaH 6up BaKTga ym6y TapMOK TapaKKuëTMHMHr y3M xaM MKTMcOflMéTHMHr puBoxnaHMWM, ^aH-TexHMKa TapaKKMëTM gapaxacu 6unaH 6eBocuTa 6of-nuKgup.
ByHM 6m3 6omKa gaBnaTnap Muconuga KypMmMMM3 MyMKMH 6ynu6, maxapnap opa-cuga Te3KOp KaTHOBHMHr Mynra KyMunumM, ynap opacugaru TypMym gapaxacuHMHr TeHr-namyBura onu6 Kenumu MyMKMHnuru TatKug-naHraH3.
Uy ypuHga, myHM anoxuga KaMg этмm 3apypKM, Y36eKMcTOH umna6 4MKapum Ky4-napu y3Mga MypaKKa6 xyxanuK ^aonuATMHM aKc 3ttmpm6, yHMHr TapKM6Mga acocuM MKKMTa: TapMOK Ba xygygMM TapKu6HM anoxuga axpa-TMm MyMKMH.
MKTMcOflMëTHMHr TapMOK TapKMÔM 3ca 6up He^Ta rypyxnapra axpaTunagu:
1 http://expert.ru/ural/2016/27/proizvodite-zdes/
2 ArifWismadi, Mark Brussell, Mark Zuidgeest and Martin van Maarseveen,Equitable distribution of growth for utilitarian and non-utilitarian infrastructure planning, Infrastructure Complexity, December 2015,2:8,Wismadi et al. Infrastructure Complexity (2015) 2:8 DOI 10.1186/s40551-015-0011-x, 1 p.
3 http://expert.ru/ural/2016/27/vyizhivut-ne-vse/
1) MOflflMM umna6 4MKapMW TapMOKnapu: caHOaT, Kypunum, KumnoK xyxanurM;
2) HOMOflflMM umna6 4MKapum coxacu: kom-MyHan xyxanMK, msmumm xM3MaT, TpaHcnopT, anoKa Ba x,.k.;
3) MXTMMOMM coxa: Maopu^, coFnuKHM caKnam, $aH, MagaHMAT Ba caHtaT, 6omKapyB Ba xaB^cM3nMK.
MycTaKMnnMK Munnapuga umnaô 4MKapum Ky^napMHM xygyflMM XM^aTgaH caMapanu xoM-namTupumra x,apaKaT KunuHMOKga, neKMH ym6y coxaga xanu xaM aH^a MyaMMonap, MaM-naKaTMMM3HMHr 6apKapop mxtmmomm-mktm-cogMM pMBoxnaHMmura TycKMHnMK KMnMOKga. Uy HyKTaM Ha3apgaH MKTMcogMëTHM Mogep-нмзaцмflnamтмpмm mapoMTMga xanK xyxanM-rMHMHr энr MyxMM TapMOKnapMgaH 6MpM -Mmna6 4MKapMm MH^paTy3MnMacMHM pMBox-naHTMpMm 6MnaH anoKagop MMHTaKaBMM MyaMMonapHM aHMKnam Ba ynapHM mxo6mm xan этмm, umna6 4MKapum Ky^napMHM caMa-panu xoMnamTMpum, MMHTaKanap opacuga MXTMMOMM-MKTMcoflMM Ta^oByTnapHM 6apTa-pa^ этмm MacananapuHM TagKMK этмm gon-3ap6 axaMMATra эra.
Mmna6 4MKapum MH^paTy3unMacuHMHr AHa 6up MyxMM TapMOfM cyB KyBypu TapMOKnapu 6ynu6, ym6y TapMOK XaM xagan puBoxnaHu6 6opMOKfla. CyHrru 10 Mun gaBOMuga ym6y TapMOKHM umra Tymupum xaxMnapu pecny6-nuKa 6yMu4a ypTa^a 2500 KunoMeTpgaH omMOKga. MuHTaKanap 6yMu4a, cyB KyBypnapu TapMOFMHM umra Tymupum 6yMu4a KypcaT-KM^nap Typnu^a 6ynu6, 2015 Munga 3Hr KaTTa KypcaTKM^nap OapfOHa 431,0 km, HaBouM 332,2 km, CaMapKaHg 300,3 km BunoATnapura Terumnu 6ynraH. 3Hr nacT KypcaTKM4 TomKeHT maxpu (3,1 km), K,awKaflapë (91,2 km), Cup-gapë (100,1 km) BunoATnapura Terumnu 6ynraH (1-xagBan).
2015 Munga 2005 Munra Huc6aTaH энr Kyn cyB KyBypnapuHM umra Tymupum xa^MM HaBouM (3,67 MapTa), Cupgapë (2,44 MapTa) Ba OapfOHa (2,05 MapTa) BunoATnapuga Ky3a-TMngu. Энr nacT KypcaTKM4 KamKagapë (0,32%),
MKTMCOA BA / BKOHOMMKA M OMHAHCN 2017, 5
1-жадвал. К,орак,алпо™стон Республикаси, вилоятлар ва Тошкент шах,ри буйича ишга
туширилган сув к,увури тармок,лари (километр)1.
2005 2010 2015 %
y^e^ci^ Pecпyбликacи 2397,5 2625,9 2826,1 1,17
КopaкaлпoFиcïoн Pecпyбликacи 192,1 131,5 177,0 1,18
вилoяïлap:
Aндижoн 113,5 112,1 151,9 1,34
Бyxopo 251,7 123,0 191,4 0,76
Жиззax 133,4 247,3 252,8 1,90
Кaшкaдapë 289,3 231,0 91,2 0,32
Haвoий 90,4 409,2 332,2 3,67
Наманган 137,8 188,4 209,0 1,52
Caмapкaнд 186,6 250,2 300,3 1,61
Cypxoндapë 252,0 231,4 220,6 0,88
Cиpдapë 41,1 151,1 100,1 2,44
Toшкeнï 138,1 175,0 144,7 1,05
ФapFoнa 210,7 276,7 431,0 2,05
Xopaзм 352,9 109,6 220,8 0,63
^ш^нт ш. 7,9 7,4 3,1 0,39
Xopaзм (0,63 %) вилoятлapи вa Tom^^ шaxpидa (0,39%) кайд этилди.
Bилoятлapдa cyв ïapмoклapини ишгa тyшиpиш кypcaткичлapи динaмикacи ïyp-личa 6УЛИ6, бaъзи йиллapдa бaъзи вилoят-лapдa уш6У ïapмoкни кeнгaйтиpиш бyйичa ишлap жaдaллaшгaн бyлca, бaъзи вилoят-лapдa бу ишлap кyлaми кecкин oшгaн. Лвкин шу билaн биpгa бу тapмoк1ни кeнгaйтиpиш билaн бoFл и к ишлap кyлaми йилдaн-йилгa oшиб бopaëтгaнлигини ^ишимиз мумкин, чунки 2005 йилдa pecпyбликa бyйичa 2397,5 км сув тapмoклapи ишгa тyшиpилгaн бyлca, 2015 йилдa ушбу кypcaткич
2826.1 км ни тaшкил этди.
Aкcинчa x^aï гaз тapмoклapи бyйичa кyзaтилгaн (2-жaдвaл). Aгap 2005 йилдa pecпyбликaмиз бyйичa умумий узунлиги
3158.2 км бyлгaн гaз кyвypлapи ïapмoFи ишгa тyшиpилгaн бyлca, 2015 йилдa бу кypcaткич 525,8 килoмeïpни, яъни 6 63p3-вapгa пacaйиб 17,0%ни ïaшкил этган.
2005 йилдa вилoяïлap буйича ишга туши-pилгaн гaз ïapмoклapининг ypтaчa узунлиги 243,0 килoмeïpни ïaшкил этган бyлca, энг
1 y^e^^cm Pecпyбликacи Давлат cтaтиcтикa кумитаси мaълyмoтлapи. Йиллик статистик тyплaм, 2015 йил.-285-б.
юкopи кypcaïкич Кaшкaдapë (462 км), Caмapкaнд (4034 км), Toшкeнï (405 км), Cyp-xoндapë (338 км), ФapFoнa (333 км) вилoят-лapигa ïeгишли булди. Энг паст кypcaткич эса Cиpдapë (86 км), Xopaзм (98 км), Haвoий 131 (км) вилoятлapи ва КopaкaлпoFиcïoн Pecпyбликacигa (110 км) тeгишли. 2014 йилда pecпyбликaмиздa ишга ïyшиpилгaн газ ïap-мoклapининг ypïaчa узунлиги 40 км ни таш-кил этган булса, энг катта кypcaткич Caмapкaнд (104,1 км), ФapFoнa (100,8 км) вилoятлapигa, энг паст ^саткич эса Haвoий 10,2 (км), Cypxoндapë (10,8 км), Aндижoн (17,4 км) ва Cиpдapë вилoятлapигa ïeгиш-лидиp. Умуман oлгaндa 2005 йилга нисбатан 2015 йилда pecпyбликa буйича ypтaчa газ-лaшïиpиш cypъaтлapи 0,17%га oшгaн.
Keлïиpилгaн жадвал тaxлиллapи шуни кypcaïмoкдaки, pecпyбликa ва вилoятлapдa газ кyвypлapи ïapмoклapини ишга тyшиpиш кyлaмлapи йилдан йилга пасайиб бopмoкдa, бундай xoлaт pecпyбликaмиздa гaзлaштиpиш жapaëнлapининг камайиб бopaëïгaнлигидaн дaлoлaï бepмoкдa.
Keлтиpилгaн ишлаб чикapиш инфpaтyзил-масининг ашсий тapмoклapини pивoжлaн-ïиpиш ишлapи жадаллик билан амалга orn^
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ I ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 5
2-жадвал. К,орак,алпо™стон Республикаси, вилоятлар ва Тошкент шах,ри буйича ишга
туширилган газ тармоклари1
2005 2010 2015 %
Узбекистон Республикаси 3158,2 910,6 525,8 0,17
КоракалпоFистон Республикаси 110,0 57,0 49,3 0,45
вилоятлар:
Андижон 236,8 100,6 17,4 0,07
Бухоро 166,2 66,2 46,5 0,28
Жиззах 144,8 57,6 46,0 0,32
Кашкадарё 462,3 28,0 - 0,00
Навоий 132,0 29,7 10,2 0,08
Наманган 212,2 93,5 48,7 0,23
Самарканд 433,9 77,0 104,1 0,24
Сурхондарё 337,7 33,1 10,8 0,03
Сирдарё 86,4 62,2 19,7 0,23
Тошкент 405,0 96,6 36,0 0,09
ФарFона 332,9 104,4 100,8 0,30
Хоразм 97,5 103,8 36,3 0,37
Тошкент ш. 0,5 0,9 - 0,00
рилаётган булса-да, хали бу инфратузилмани етарли даражада такомиллашган деб бул-майди. Шу билан бирга ишлаб чикариш инфратузилмаси курсаткичлари ва тармок,ла-рининг юкори суръатларда усишини ушбу инфратузилмани ривожлантиришга кирити-лаётган инвестициялар хажмининг ошиб бораётганлиги билан хам изохлаш мумкин2.
Буни биз Узбекистан Республикаси Пре-зидентининг 2015 йил 6 мартдаги «20152019 йиллар учун мухандислик-коммуни-кация ва йул-транспорт инфратузилмасини ривожлантириш ва замонавийлаштириш дастури туFрисида»ги ПК-2313-сон карори эълон килинганлигида куришимиз мумкин. Ушбу фармойишга биноан 2015-2019 йил-
1 Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотлари. Йиллик статистик туплам, 2015 йил. -287-б.
2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2015 йил 6 мартдаги «2015-2019 йиллар учун мухандислик-коммуникация ва йул-транспорт инфратузилмасини ривожлантириш ва замона-вийлаштириш дастури туFрисида»ги ПК-2313-сон карори. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2015 й., 44-сон, 560-модда.
ларда ушбу тармокларга 6818,6 миллион АК,Ш доллари микдорида инвестицияларни йуналтириш режалаштирилган. Мавжуд маблаFларнинг 4120,1 миллион доллари автомобиль транспорти инфратузилмаси, 2080,8 миллион доллари темир йул инфратузилмаси, 617,7 миллион доллари хаво транспорти инфратузилмаси, 1421,5 миллион доллари ичимлик суви таъминоти тизими ва канализация тармоклари инфратузилмасини ривожлантиришга ажратилган. Бундай катта хажмдаги инвестицияларнинг киритилиши натижасида ушбу тизимда жиддий узгариш-лар юзага келиши, бу эса хар бир минта-каларнинг мажмуали ва тизимли ижтимоий-иктисодий ривожланишига мустахкам асос булиб хизмат килишини башорат килиш мумкин.
Инфратузилмани ривожлантиришга кири-тилаётган инвестициялар таркибининг тах-лили шуни курсатмокдаки, инвестицияларнинг асосий кисми автомобиль йуллари инфратузилмаси (42,0%), темир йул транс-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 5
1-расм. 2015-2019 йилларда транспорт-коммуникациялар инфратузилмасини ривожлантиришга
киритилаётган инвестициялар таркиби, %да1
□ темир йул транспорти
□ х;аво транспорти
□ ахборот-коммунакация технологияла
порти (21,0%), х,аво транспорти (6,0%), ахборот-коммуникация технологиялари тар-мо™ (8,0%), паст вольтли электр тармоклар (9,0%) ва ичимлик сув таъминоти каби инфратузилмаларни ривожлантиришга (14,0%) мулжалланган (1-расм). Келтирилган инфратузилмалардан асосий кисми, яъни 42,0%и автомобиль ва 21,0%и темир йул транспорти инфратузилмаларини ривожлантиришга ажратилиши ушбу тармокларнинг ах,амиятини яна бир бор курсатмокда.
Юкорида келтириб утилганидек, минтака-ларда сув таъминоти, газ кувурлари асосий кисми талабга жавоб бермаслиги, ушбу тармоклар зичлигининг пастлиги минтак,алар ЯХМида йукотишларга олиб келмокда, бун-дай х,олатлар минтакаларнинг баркарор ижтимоий-иктисодий ривожланишини таъ-минлашда, улар орасидаги мавжуд тафовут-ларни бартараф этишда муаммолар келтириб чикармокда. Келтирилган хулосаларга кура ушбу муаммоларни бартараф этиш учун бир нечта йуналишларни таклиф килиш мумкин, яъни:
1 Муаллиф томонидан тузилган.
□ автомрбиль йул инфратузилмаси ■ паст вольтли электротармок,лари 1 ■ бошк,алар
- инфратузилмани модернизациялашга киритилаётган инвестицияларнинг асосий кисмини х,удуди кичик булган вилоятларга ажратиш, бундай йуналиш кам х,аражат талаб килиши билан бирга тез самара беради. Бундан ташк,ари, ушбу минтак,аларда кичик ва урта бизнесни жадал ривожланти-риш имконини беради, чунки кичик ва урта бизнесни жадал ривожлантириш учун ишлаб чикариш инфратузилмасини талаб даража-сига етказиш талаб килинади;
- майдони кичик ва нисбатан кичик булган минтакаларда кичик бизнес ва тад-биркорликни, кайта ишлаш саноатини усту-вор равишда ривожлантириш шароитлари яратилади, бу эса уз навбатида ах,олини иш билан таъминлаш, ижтимоий сох,алар ва ижтимоий инфратузилмани жадал суръат-ларда ривожлантириш имконини беради;
- бундан ташкари, минтакаларда сув ва газ кувури тармокларини ишга туширишни жадаллаштириш оркали тегишли вилоят-ларда ишлаб чикаришни ривожлантиришни узлуксиз равишда таъминлаш максадга мувофик.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 5
AgaÔMëT^ap:
1. Y36eKucToH Pecny6nuKacu npe3UAeHTUHUHr 2015 Mun 6 MapTflaru «2015-2019 Mun-nap y^yH мyx1aн,цмcnмк-кoммyнмкaц^m Ba Myn-TpaHcnopT iH^paTy3U^MacuHU pumoxnaH-Tupum Ba 3aMOHaBMfmawTMpMW gacTypi Tyfpucuga»™ nK.-2313-coH K,apopu. // Y36eKucToH Pecny6nuKacu KOHyH x,yxxaTnapu TynnaMU, 2015 M., 44-coh, 560-Mogga.
2. KapiMoB M.A. Bom MaKcaguMi3 - MaBxyg KuMuHmnuKnapra KapaMacgaH, onu6 6opa-ëTraH ucnox,oTnapHU, UKTucofl^TUM^Aa TapKu6uM y3rapuwnapHU umun gaBoM эттupum, xycycuM MynKmunuK, kunuk 6u3Hec Ba Ta^upKopnuiKKa AHaga KeHr Myn omu6 6epum x,uco6uAaH onflUHra ropumflup. / Y36eKucToH Pecny6nuKacu Bupumm npe3UAeHTU McnoM KapuMoBHUHr MaMnaKaTUMumu 2015 Mun^a uxtumoum-UKTUCOAUM puBoxnaHTupum AKyH-napu Ba 2016 Munra MynxannaHraH uktucoauM flacrypHUHr энr Myx,uiM ycTyBop MyHanumnapura 6afumnaHraH Ba3upnap Max,KaMacu Maxnucuflaru Matpy3acu. // «XanK cy3u», 2016 Mun 16 AHBapb.
3. Y36eKucToH Pecny6nuKacu flaBnaT cTaTucTUKa KyMUTacu MatnyMoTnapu. lunnuK cTa-tuctuk TynnaM, 2015 Mun. -285, 287-6.
4. Tuxohob H.B. TeopeTurnecKue acneKTbi coBepmeHcTBoBaHum ynpaBneHum npoubBofl-cTBeHHoM UH^pacrpyKTypoM b peruoHe. BecTHUK OpeH6yprcKoro rocygapcTBeHHoro yHu-BepcuTeTa. BbinycK № 8(169)/2014. -C. 138.
5. http://www.ornatus.ru/rgratis/
6. Infrastructure sustainability and design. S. Pollakis et al. (eds). — N.Y., 2012. -350 p.
7. ru.wikipedia.org
8. http://expert.ru/ural/2016/27/proizvodite-zdes/
9. Arif Wismadi, Mark Brussel1, Mark Zuidgeest and Martin van Maarseveen,Equitable distribution of growth for utilitarian and non-utilitarian infrastructure planning, Infrastructure Complexity, December 2015,2:8,Wismadi et al. Infrastructure Complexity (2015) 2:8 DOI 10.1186/s40551-015-0011-x, 1 p.
10. http://expert.ru/ural/2016/27/vyizhivut-ne-vse/
MKTMCOfl BA MOMfl / 3K0H0MMKA M OMHAHCbl 2017, 5