Научная статья на тему 'Iranian dabiers' contribution into the Arabic epistolary genre development'

Iranian dabiers' contribution into the Arabic epistolary genre development Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
69
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ДЕВОН / ДАБИР ВА ОИНИ ДАБИРӣ / АБДУЛҳАМИДИ КОТИБ / ЖАНРИ НОМАНИГОРӣ / СОСОНИЁН / қАРНҳОИ НАХУСТТИ ИСЛОМ / ТАЪСИРИ АДАБИЁТИ ФОРСӣ БА АДАБИЁТИ АРАБ / ДИВАН / ДАБИР И ТРАДИЦИИ ДАБИРСТВА / АБДУЛХАМИД КАТИБ / ЭПИСТОЛЯРНЫЙ ЖАНР / САСАНИДЫ / ПЕРВЫЕ ВЕКА ИСЛАМА / ВЛИЯНИЕ ПЕРСИДСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ НА АРАБСКУЮ / DIVAN / DABIR AND TRADITIONS OF DABIRSHIP / ABDULHAMID KATIB / EPISTOLARY GENRE / SASSANIDS / THE FIRST CENTURIES OF ISLAM / THE INFLUENCE OF PERSIAN LITERATURE ON ARABIC ONE

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Шокиров Ҷамшед Валиевич

Дар мақолаи мазкур муаллиф оид ба саҳми дабирони форснажод дар рушди нома-нигории адабиёти араб маълумот медиҳад. Муаллифи мақола дар асоси осори адабии тоисломии эронӣ ва осори муҳақиқони асри миёна ба натиҷае расидааст, ки пас аз фатҳи араб бисёре аз осори тоисломии эронӣ ба адабиёти арабизабон интиқол шуданд. Дар мақола идомаи суннатҳои номанигории тоисломии эрониро дар эҷодиёти дабирони форсу тоҷик, ки дар макотиб ва расоил истифода шудаанд, мавриди баррасӣ қарор гирифтааст. Бояд қайд кард, ки гарчанде номаҳои дабирони эронӣ дар муҳити арабӣ иншо шудаанд, аммо дар пайравӣ ба суннатҳои номанигории тоисломии эронӣ (паҳлавӣ) таълиф гардидаанд. Муаллифи мақола ба бардоште расидааст, ки саҳми дабирони форснажод дар рушду ташаккули номанигорӣ ва инчунин саҳми онҳо дар пешрафти адабиёти арабизабони форсу тоҷик басо назаррас аст.Раскрывается вклад иранских писателей в развитие арабской литературы. На основе иранских доисламских литературных сочинений и трудов средневековых исследователей определяется, что после завоевания Ирана арабами в арабоязычную литературу проникли многочисленные доисламские произведения. Выявлено продолжение традиций иранского доисламского эпистолярного жанра в творчестве арабоязычных персидско-таджикских дабиров. Подчеркивается, что, хотя послания иранских по происхождению дабиров сочинялись в арабской среде, они написаны в соответствии с традициями доисламского иранского (пехлевийского) эпистолярного жанра. Утверждается, что арабоязычные дабиры иранцы по происхождению внесли значительный вклад в развитие и становление арабского эпистолярного жанра и персидско-таджикской арабоязычной литературы.In his article the author discloses Iranian writers' contribution into the Arabic literature development. Proceeding from Iranian pre-Islamic literary productions and works belonging to the pen of medieval scholars the author of the article determines that after the conquest of Iran by Arabs numerous pre-Islamic literary productions penetrated into the literature written in Arabic. The continuation of the traditions of the Iranian pre-Islamic epistolary genre in Arabic-speaking Persian-Tajik dabirs' creations is revealed in the article. The author lays an emphasis upon the idea that although the messages of Iranian origin of dabirs were composed in the Arabian environment, they were written in accordance with the traditions of the pre-Islamic Iranian (Pahlavi) epistolary genre, on the whole. It is asserted that the Arabic-speaking dabirs Iranians by their backgroundmade a significant contribution into the development and establishment of the Arabic epistolary genre and Persian-Tajik literature written in Arabic as well.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Iranian dabiers' contribution into the Arabic epistolary genre development»

УДК 82 ББК83.3(0)9

САХ,МИДАБИРОНИ Шокиров Цамшед Валиевич, н.и.филол., ЭРОНЙ ДАР РУШДИ дотсенти кафедраи забонуои хориции НОМАНИГОРИИ АРАБЙ ДД^БСТ (Тоцикистон, Хуцанд)

ВКЛАД ИРАНСКИХ ДАБИРОВ В Шакиров Джамшед Валиевич, к. филол. н., РАЗВИТИЕ АРАБСКОГО доцент кафедры иностранных языков ЭПИСТОЛЯРНОГО ЖАНРА ТГУПБП (Таджикистан, Худжанд)

IRANIAN DABIERS* Shakirov Jamshed Valievich, candidate of CONTRIBUTION INTO THE philological sciences, Associate Professor of ARABICEPISTOLARY GENRE the department of foreign languages under DEVELOPMENT the TGULBP (Tajikistan, Khujand)

E-MAIL: Shokirovjamshed1985@gmail.com

Калидвожа^о: девон, дабир ва оини дабирй, Абдулуамиди Котиб, жанри номанигори, Сосониён, царнуои нахустти ислом, таъсири адабиёти форси ба адабиёти араб

Дар мацолаи мазкур муаллиф оид ба сауми дабирони форснажод дар рушди нома-нигории адабиёти араб маълумот медиуад. Муаллифи мацола дар асоси осори адабии тоисломии эрони ва осори мууацицони асри миёна ба натицае расидааст, ки пас аз фатуи араб бисёре аз осори тоисломии эрони ба адабиёти арабизабон интицол шуданд. Дар мацола идомаи суннатуои номанигории тоисломии эрониро дар эцодиёти дабирони форсу тоцик, ки дар макотиб ва расоил истифода шудаанд, мавриди баррасй царор гирифтааст. Бояд цайд кард, ки гарчанде номауои дабирони эрони дар мууити арабй иншо шудаанд, аммо дар пайравй ба суннатуои номанигории тоисломии эрони (паулавй) таълиф гардидаанд. Муаллифи мацола ба бардоште расидааст, ки сауми дабирони форснажод дар рушду ташаккули номанигори ва инчунин сауми онуо дар пешрафти адабиёти арабизабони форсу тоцик басо назаррас аст.

Ключевые слова: диван, дабир и традиции дабирства, Абдулхамид Катиб, эпистолярный жанр, Сасаниды, первые века ислама, влияние персидской литературы на арабскую

Раскрывается вклад иранских писателей в развитие арабской литературы. На основе иранских доисламских литературных сочинений и трудов средневековых исследователей определяется, что после завоевания Ирана арабами в арабоязычную литературу проникли многочисленные доисламские произведения. Выявлено продолжение традиций иранского доисламского эпистолярного жанра в творчестве арабоязычных персидско-таджикских дабиров. Подчеркивается, что, хотя послания иранских по происхождению дабиров сочинялись в арабской среде, они написаны в соответствии с традициями доисламского иранского (пехлевийского) эпистолярного жанра. Утверждается, что арабоязычные дабиры - иранцы по происхождению - внесли значительный вклад в развитие и становление арабского эпистолярного жанра и персидско-таджикской арабоязычной литературы.

Keywords: divan, dabir and traditions of dabirship, Abdulhamid Katib, epistolary genre, Sas-

sanids, the first centuries of Islam, the influence of Persian literature on Arabic one

In his article the author discloses Iranian writersл contribution into the Arabic literature development. Proceeding from Iranian pre-Islamic literary productions and works belonging to the pen of medieval scholars the author of the article determines that after the conquest of Iran by Arabs numerous pre-Islamic literary productions penetrated into the literature written in Arabic. The continuation of the traditions of the Iranian pre-Islamic epistolary genre in Arabic-speaking Persian-Tajik dabirsл creations is revealed in the article. The author lays an emphasis upon the idea that although the messages of Iranian origin of dabirs were composed in the Arabian environment, they were written in accordance with the traditions of the pre-Islamic Iranian (Pahlavi) epistolary genre, on the whole. It is asserted that the Arabic-speaking dabirs - Iranians by their background- made a significant contribution into the development and establishment of the Arabic epistolary genre and Persian-Tajik literature written in Arabic as well.

Дар таърихи илму адаби Арабу Ачам номанигорй аз суннатдои маъмул буда, собикаи тулонй дорад. Ташаккул ва тадаввули ин оин дар каламрави Арабу Ачам як чузъи чудонашавандаи адабиёти ин ду кавм буда, як пораи афкори гузаштагон дар дамин колаб то имруз интикол ёфтааст. Перомуни таърихи пайдоиш ва ташаккул ёфтани ин суннат олимони ватаниву хоричй ба монанди М.Бадор, Х,.Хатибй, А.Кристинсен, Исо ал-Окуб, М.Мудаммадй, Х.Шарифов, Ю.Салимов, Н.Зодидов, М.Нарзикул, Х,.Зоиров ва мудаккикони дигар издори назар кардаанд, ки хулосадои эшон дар шинохт ва омузиши ин оин заминаи муфиде фародам месозанд. Дар адабиётшиносии точик рочеъ ба таърих ва назарияи ин анъана мудаккики точик Мисбодиддини Нарзикул пажудише анчом додааст, ки тадкикоти мазкур таърихи ташаккул ва назарияи номанигориро то замони Амир Хусрави Дедлавй дар бар мегирад (11).

Мавсуф назария, таърихи пайдоиш ва мардаладои тадаввулоти ин суннати адаби-ро ба риштаи тадкик кашида, дар ин самт муваффак гардида, ки масъалаи мавриди назарро бо истифода аз сарчашмадои марчай ба таври дакик мавриди омузиш ва бар-расии илмй карор дидад. Аз бардоштдои илмии мудаккики мазкур равшан мегардад, ки таъриху тадаввули номанигорй дар таърихи адаби форсу точик аз асрдои кадим маншаъ гирифта, дамчун раванди маъмул ва эътирофгардидаи адабиёти ин каламрав шинохта шудааст.

Дар робита ба ин мавзуъ маколадои мудаккик Х,алимчон Зоиров низ аз адамияти вижае бархурдоранд, ки таърихи ташаккул ва авзои ин анъанаро бо бурдоноти котеъ ва баррасидои амики илмй фаро гирифтаанд, ки дар шинохти мародили густариш ва тадаввулоти он заминаи муфиде фародам месозанд (5).

Тибки ахбори мудаккикон оини нависандагй ва рисолату шеваи дабирй аз огози таърих роич буда, дар дар чомеаи адди кадим адли калам мавриди эдтирому эътироф карор мегирифтаанд. Ба хусус дар замони фармонравоии Сосониён як кишри мудташами чомеаро дабирон ташкил дода, адли дукком нисбат ба ин гуруди чомеа дамеша дастгиру такягод будаанд. Дар ин маврид аз андешадои арзишманди бархе аз олимон метавон мисол овард. Мудаккики номвари адаби форсй А.Кристенсен дар китоби арзишманди хеш "Эрон дар замони Сосониён" чунин менигорад: «Эрониён аз дер боз ба мурооти зодир ва ороиши он (номадо-Ч,.Ш.) адамияти зиёд медоданд.

Axkomh pacMH Ba HoMaxou xycycK Me6oucT ^aMema 6a ca6KH MacHyt Ba MyTaHocu6 HaBHmTa maBag. flap hh HoMaxo cyxaHoHH 6y3yproH Ba Hacoexu ax^o^K Ba naHgxou gHHH MeoMag Ba Ma^OMy MapTa6au HaBucaHgau HOMa gap Tat6upy 6aëH komhmh puoaT Memyg» (9, 82).

X,aMHH MatHupo gap khto6h MyxaMMagu MyxaMMagK hh3 6a Mymoxuga rupu^TaH MyMKHH acT. A3 ^yM^a po^et 6a MaKoMH ga6upoH gap Эpoнн a3 hc^om MeHaBucag: «flap gaBpau CocoHHëH Ta6aKau ga6upoH a3 Ta6aKau MyMTo3 Ba a3 apKoHH MaM^aKaT 6a myMop Mepa^TaHg» (10, 101).

3a6ex,y.rao Ca$o hh3 gap po6ura 6a hh MaB3yt TatKHg MeKyHag, kh 3aMoHH CocoHHëH gap TamaKKy.™ Hacpu $opcK ^onroxu xoccepo coxu6 Me6omag (12,I,43). X,ycaHH Xa™6K a3 Huroxu Ha3apK Hacpu gaBpoHH CocoHupo gopou gy xycycuaT, atHe gomTaHH <o^o3» Ba «htho6» goHucraacT (14, 80). Arap Ky^^u na^yxumo™ ax,.m Ha3appo gap po6uTa 6a hh MaB3yt a3 Ha3ap ry3apoHeM, 6o3 xaM Mat^yM MemaBag, kh gap 3aMoHH ca^TaHaTgopuu gaB^aTH a6apKygpaTH CocoHHëH HoMaHuropK a3 MyxuMTapuH xup^axo 6yga, ga6upoH a3 Ta6aKoTH xoccu ^oMea 6a myMop Mepa^TaaHg. Xopa3MH ga6upoHH gaB^aTH cocoHupo 6a xa$T gacTa TaKcuM HaMygaacT, kh hh rypyx6aHgK 6o Ha3apgomTH caMTy TaMou^u $ato.maTH ga6upoH cypaT rupu^TaacT. HyHomH:

1. fla6upu a^KoMH xyKyKï Ba gogrycrapK;

2. fla6upu Mo^HëT Ba gapoMagu KHmBap;

3. fla6upu gapoMagu BH^au nogmox;

4. fla6upu xu3oHa;

5. fla6upu ucTa6^u moxï

6. fla6upu yMypu oTamKagaxo;

7. fla6upu aB^o^y yMypu xanpua (15, 79).

PaBmaH acT, kh gap gaBpoHH camaHaTgopuu CocoHHëH HaBucaHgara Ba yMypu gaBMTgopK gap hpth6ot 6a ga6upK xe^e xy6 6a pox MoHga myga, ga6upoH coxh6h эxтнpoмy ^onroxu HaMoëHe 6ygaaHg. ^a^muëpK gap axaMHaTH myrau ga6upK gap Эpoнн cocohh HaBHmTaacT, kh nogmoxoH 6a koth6ohh xyg ^apMoH MegogaHg, to HaBucaHgaroHH ^aBoHepo, kh Tap6uaT Meë^TaHg, ucTetgogu oHxopo 6HcaH^aHg... nogmoxoH koth6oh Ba ga6upoHpo 6ap gurapoH MyKaggaM MegomTaHg. Ohoh 6a axaMHaTH xyHapu HaBucaHgarK nan 6ypga 6ygaHg Ba ax.m ^a^aMpo 6ap xyg Ha3gHK MecoxTaHgy Mery^TaHg, kh hh3omh yMypu KaMo^H MaM^aKaT Ba paBHaKH nogmox 6a эmoн acT (3, 30-31). Eoag raoBa Kapg, kh aK khcmh HaBHmTaxou TatpuxuBy aga6K hh3 Ma^3 6a Ty^an^H ga6upoH a3 hh axg 6a ëgrop MoHgaacT, kh gap capnamMaxou 6atgK oBapga mygaaHg. Ammo aK aMpu MycarnaM hh acT, kh HoMaxou hh gaBpoH 6a TaBpu komhi gacTpac HarapgugaaHg, a3 xaMHH ^uxaT gap 6opau ca6Ky MyxTaccoTH ohxo HaMeTaBoH 6a TaBpu Bacet H3xopu Ha3ap Kapg. HoMryu HoMaxou 3aMoHH na^^aBupo MactygK Ba ^a^muëpK gap khto6^oh xyg oBapgaaHg (3, 19-27). flap capnamMa^ou TatpuxHBy aga6ï hh3 6at3e a3 HoMax,ou gaBpoHH na^^aBH 3HKp rapgugaacT, kh TaBaccyTH HaBucaHgaroH Ba MyappuxoH ëgoBapK mygaacT (15).

Eatgu ^ypynomHH gaB^aTH CocoHHëH gap aga6uëTH apa6u3a6oHH $opcy to^hk Map^H^au HaBe 6o3 myg. Ba^e 6o By^ygu hh, MapgyMoHH Эpoнзaмнн ocopu xempo Hurox, gomTaHg. ArapnK gap aBBa^H KapHxou HaxycTH hc^om MapgyMoHH Эpoнзaмнн 6a rapa-BugaH 6a gHHH hc^om Mara Kapga, 6a Tat^H^H puco^aaou gum napgoxTaHg, Ba^e Tagpu^aH, gap aBoxupu xu^o^aTH YMaBHëH Ba oro3H gaBpau A66ocuëH pyn oBapgaHH HaMoaHgaroHH ax^H h^m 6a ocopu HHëKoHH xem gap MaHo6eu Tatpuxi' 6a Ha3ap Mepacag.

Дap бapобapи футудоти тай дap пaй, инчунин улуми бегонa 6a улуми исломй pод меёфт. Аглaби илмдои ^донй, 6a монaнди юнонй, диндй Ba эpонй 6a aдaбиёти ондaвpaи apa6 интикол додa шуд. Тaбиист, ки ин бо ду pод сypaт мегиpифт:

1. Воpид кapдaни apзишдои aдaбy фapдaнги тоисломй 6a Maray бaтни тaмaддy-ни нaви исломй;

2. Бо востри тapчyмa, ки ин интиколи улум дap aсpи Умaвиён, голибaн бо кушиши мapдyмони эpонитaбоp сypaт гиpифт.

Бисёpе aз дaбиpон Ba мyшовиpони дyкyмaти Умaвиён мapдyмони гaйpиapaб бyдaнд. X,apчaнд ин пaдидa чоли6и тaвaччУд aст, ки apaбдо тaндо 6a коpдои сиёсй мепapдохтaнд Ba дисо6у шугли дaбиpиpо нaмепaзиpyфтaнд. Аз ин чидaт дap зaмони Умaвиён коти6он Ba мудоси6о^о мapдyмони дигap миллaтдо тaшкил медодaнд (4, 699). Аммо 6ояд донист, ки бapтapияти aчaмиён 6a aъpоб тaндо 6a хотиpи эътикоди apa6 нaбyд, ки ондо ба шугли дaбиpй кaм тaвaччУд мекapдaнд, бaлки И6ни Хaлдyн мегуяд: «Мapдyми apa6 aз дaмa миллaтy кaвмдои дигap aз сaнъaтдо дypтap бyдaнд» (8, 506).

Бино 6a тaдкики Н.Зодидов, 6ap aсapи истилои apa6 се pyкни мудими тaмaддyни эpонй, яъне дин, зaбон Ba хaт тaгйиp пaзиpyфтaнд, кисмaте aз меpоси мaънaвй Ba обидaдои фapдaнгии тоисломй но6уд гaштaнд. Вaле 6о вyчyди ин хaлкдои Эpонзaмин дyвияти миллй Ba aсолaти фapдaнгии хешpо дифз кapдaнд, зеро омилдое мaвчyд бyдaнд, ки зaминaдои пойдоpй Ba идомaи сунтатдои aдaбy фapдaнг, aз чyмлa дyнapи нaсpнaвисии тоисломиpо дap мудити ислом фapодaм овapдaнд. Омилдои пойдоpии фapдaнги эpониpо Н. Зодидов «^стии зaбони фоpсй Ba лaдчaвy гуишдои мaдaллй», «фaъолияти пaйpaвони кешу мaздaбдои мaдaллй», «эдсоси вaтaнпapaстивy эpонгapой Ba pyдияи истиклолходии мapдyми Эpонзaмин, хоссaтaн нaмояндaгони илму aдaби он» Ba «боpвapии aндешaи сиёсй Ba гaномaндии тaчpибaи кишвapдоpии хaлкдои эpонй», яъне «низоми девонсолоpй» медонaнд (6, 14-17).

Дap ин миён суоле пaйдо мешaвaд: apaбдоpо чй зapypaт пеш омaд, ки aз нaмояндaгони илму aдaби эpонй, яъне aз aсосгyзоpон Ba бapподоpaндaгони «низоми девонсолоpй» ëpï чуянд, то бaд-ин вaсилa фapдaнгy мaдaнияти кишвapдоpии эшон 6ap тaмaддyни тозaтaъсис Ba хилофaти нaвбyнёди исломй тaъсиpгyзоp бошaд?

Дap зaмони хилофaти Рaсyли aкpaм Ba Абyбaкp чун дудуди дaвлaти тозaтaъсиси apaбдо тaвсеa тадошт Ba оидоти он дaм aфзyн нaбyд, зapypaте бapои зaбтy сaбти он 6a миён нaмеомaд. Дap дaвpaи хилофaти Умap, ки сapдaди хилофaт гyстapиш пaйдо кapдa, гaнимaтдои зиёди ^arnñ пaс aз дap футуди тозa воpиди бaйтyлмол мегашт Ba зaкотy хиpоч мaйли aфзyдaн дошт, зapypaти дисо6и ^мъ Ba хиpочи aмвол пaйдо шуд. Аз ин py, зимомдоpони дaвлaт 6о он дaмa эдтиёткоpй, ки мусулмонони сaдpи aввaл доштaнд, дap сaдaд бapомaдaнд, то он чиpо тамедотанд, aз дигapон биёмyзaнд Ba онон бapои дисо6у кито6и yмypи молиёт Ba сиподдоpй, яъне тaъсиси девондои мaхсyс aз эpониён кyмaк чyстaнд.

Бa дap дол нaхyстин девони paсмй дap дaвpaи хaлифaи дyвyм 6a вyчyд омaд. ти6ки pивояти И6ни Хaлдyн «Абyдypaйpa молдои зиёде aз Бaдpaйн овapд. Бa сaбaби зиёд бyдaни мол чй гута мaсpaф нaмyдaни онpо хaлифa Умap пypсид. Сипaс мapде 6о номи Х^музон гуфт: Эpониён бapои aмволи худ Ba мaсpaфи он дaфтapдое 6a номи девон доpaнд Ba дap он aмвол Ba дaдядоpо сaбт мекyнaнд. Хaлифa ин нaзappо писaндид Ba дaстypи тaдияи девонpо фapмон дод» (8, 303).

Tatcucu HaxycTHH geBoHH hchomh arap 6a 3aMoHH xuio^a™ YMap 6o paxHaMouu X,ypMy3oH (10, 88) pocT oMaga 6omag, a$3ygaHH Tetgogu geBoHxo Max3 gap axgu YMaBHëH cypaT na3upy$TaacT.

Ammo hh aMp MycaiiaM acT, kh a3 3aMoHH xuio^ara YMaBHëH to 3aMoHH A66ocuëH HaBHcaHgarâ Ba HoMaxou hxbohhm cuëcuu MaB^yga, 6a xap paHre kh 6omag, a3 MaB^yguaTH Hax3aTH HaBucaHgarK gapaK gogaaHg. Eapou TacgHKH hh MaTia6 mo a3 HaBHcaHgaroHH EaHH YMana ëgpac MemaBeM, kh эmoн gap HaBucaHgarK nemgac™ gomTa, a3 ohhhh geBoHy ga6upK 6apxypgop 6ygaaHg.

OexpucTe, kh ^axmuëpK gap khto6h xyg a3 koth6ohh xyia^ou yMaBH Meguxag, ko6hih TaBa^^yx acT. Eucëpe a3 koth6oh a3 MaBoiK 6ygaHg. MaB.ro, kh maKjiu ^aMtam MaBoiK acT, gap cagpu hciom MatHou «MycyiMoHH raHpuapa6»-po H^oga MeKapg. TatKHg ^oh3 acT, kh MaBoiK gap axgu YMaBHëH Ba A66ocuëH gap KHTo6aTy HaBucaHgarK nemca$ 6ygaHg. A3 ^yMia: A6gyppaxMoH h6hh flappo^ MaBio Ba koth6h MyoBHa h6hh Cy^ëH 6yg. Cap^yH h6hh MaHcypu PyMH HaBHmTa^oTH MyoBHa h6hh Cy^ëHpo gap geBoHH xupo^ 6ap yxga gomT. A6y 3yafeaa MaBio Ba koth6h A6gyiMaiHK h6hh MapBoH 6yg. Coiex h6hh A6gyppaxMoH Mactyiu geBoHH xupo^H HpoK Ba MyTap^HMH geBoHxou mapK gap gaBpau a3 MaBoiK 6yg Ba nem a3 oh 3ogoH Oappyx Mactyiu geBoHH

xupo^ 6yg. PaBx h6hh 3aH6ot gurap a3 HaBucaHgau A6gyiMaiHK h6hh MapBoH 6yg, kh ypo nyHHH Bac$ HaMygaacT: «PaBx h6hh 3aH6ot gap aMoHaT moMï, gap xaT upoKï, gap $hkx xh^o3h Ba gap HaBHmTaH $opcK». Hy^ant h6hh 3yan6 a3 koth6ohh Baiug h6hh A6gyiMaiHK, ^anc h6hh A6ypyKHa koth6h geBoHH pacouiu CyiaHMoH h6hh A6gyiMaiHK Ba koth6h geBoHH xoTaMH Ban HyaHM h6hh CaioMa 6ygaHg. Hcmohi h6hh A6yxaKHM koth6h YMap h6hh A6gyia3H3, A6yiaiou Coihm capgopu geBoHH pacouiu X,umoM h6hh A6gyiMaiHK 6ygaHg, A6gyixaMHgu Koth6 capgopu geBoHH pacouipo gap 3aMoHH MapBoH h6hh MyxaMMag 6ap yxga gomT (3, 52-106).

flap acpu YMaBHëH, kh TamKHioTH geBoHH rycTapum ë$T, HaBHmTaxo 6ap gy ryHa 6yg: Tapaccyi Ba TacHH$. Tapaccyi hh3 6ap gy ryHa 6yg: 1) pucoiaxou cuëcK, 2) pucoiaxou hxbohh (14, 259).

Eoag TatKHg HaMyg, kh gap KapHxou HaxycTH hciom Hacpu apa6n acocaH 6o $aHHH xuTo6a Maxgyg 6yg. XuTo6a gap hh gaBpa phbo^h ^apoBoHe gomT. Hacpu apa6K gap oro3 э^oзy hxthcop 6yg. Eag-HH MatHH, kh atpo6 cyxaHoHH KyTox Ba 6aierpo MenucaHgugaHgy ranpu oHpo HaMena3upy$TaHg. A3 hh ^uxaT Mery^TaHg: «EexTapHHH cyxaH KyTox 6omagy Tatcup6axm». KuTo6aT nac a3 3yxypu hciom KaMy 6em phbo^ ë$T. Ammo э^oз gap oh puoa Memyg. Ehho 6a aHgemau X,aHHo OoxypK pacoui, gapBoKet, xyT6axou MaKTy6 6yg, kh Mactaiaxou axioKï Ba TamBHK 6a yMypu gHHH opK a3 xap ryHa opoumxou ia$3H gap oh MeoMag. TaHxo xaga^u pacoui 6aëHH rapa3H cuëcK Ba guHH gap KyToxTapuH cypaT 6yg (14, 246). Ty3amTa a3 hh geBoHxoepo, kh gap 3aMoHH YMaBHëH

TatCHC ë^TaHg, MeTaBoH nyHHH TaKCHM6aHgK HaMyg:

1. fleBOHH xHpo^: h6hh XaigyH oHpo «fleBoH yi-atMoi Ba-i-^u6oëT» (fleBoHH aMaixo Ba CHToHHmu aHgo3xo) hom 6ypgaacT. A3 MatiyMoTe, kh Ban gap hh 6opa Meguxag, MatiyM MemaBag, kh hh geBoH ^aporupu gy 6axm 6ygaacT: 1) geBoHH xupo^, 2) geBoHH ^anm Ba MytTaKHg, kh Kopu hh geBoH a3 Ba3H$axou acocuu KHmBap Maxcy6 Me-rapgag (4, 302).

2. fleBOHii 6apug: Th6kh ax6opu 3angoH hh geBoH Ka6i a3 hciom gap Ha3gu эpoннëн Ba pyMHëH MatMyi 6ygaacT (4,185). Ba3H$axou geBoHH 6apugpo MeTaBoH nyHHH xyioca Kapg:

a) pacoHHgaHH ax6opu Max^HH xaiu^a 6a MatMypoHH oiupyT6a;

6) тaдияи гyзоpиш aз aвзои молии лaшкap Ba кишвap;

b) тaъмини aмнияти pоддо Ba aмaлиёти зиддичосусй.

3. Девони хотам: фapмондо Ba кapоpдои aз чони6и хaлифa содиpшyдa дap ин девон сaбтy мyдpгyзоpй мегapдидaнд.

4. Девони чаши: ^хустин девоне 6уд, ки дap дaвpaи хaлифaи дувум Умap тaъсис ёфт. Бaъди aфзоиши шyмоpaи лaшкapиён Ba бapхypди мyсaлмондо 6о миллaтдои ди-rap ин девон гyстapиш ёфт.

5. Девони расоил: Хдмон девони иншо, ки дap дaвpaи Муовия тaъсис додa шуд.

Бa дap дол коpи ин девондо иpсоли номaдои хaлифa 6a минтaкaдои гуногун Ba

сaбти paсоили воpидотй 6ap yддaи он 6уд, ки 6ояд 6о дaстypи хaлифa aнчом додa шaвaд. Бино 6a нaвиштaи Ч^чй Зaйдон дap и6тидо нaвисaндaгон фaкaт дap дaфтapдои молй Ba лaшкapй коp мекapдaнд. То поёни дaвpaи хyлaфои pошидин шyмоpaи коти6 aз як ё ду 6еш та6уд Ba 6a yмypи молию сиподй меpaсид. Аммо дap дaвpaи Умaвиён девони иншо Ba китобaт 6a танч шyъбa тaксим шуд aз ин кapоp:

1. Дaфтapи мypосилоти мaхсyси мyкотибa 6о подшодон, aмиpонy yстондоpон;

2. Дaфтapи мypосилоти мaхсyси yмypи молй Ba paсидaгй 6a дисо6и он;

3. Дaфтapи мypосилоти мaхсyси yмypи лaшкapй Ba сaбти aсомй Ba мyмaййизоти сиподиён Ba хaзинaи apтиш;

4. Дaфтapи мypосилоти мaхсyси yмypи шaдpбонй Ba гyзоpишоти чapaёни мapбyт 6a муомилоту диёт Ba гaйpa;

5. Дaфтapи мypосилоти мaхсyси yмypи кaзоии мaхсyси сaбти aдком Ba шapоити кapоpдоддо Ba гaйpa (4, 195).

Хдмин тapик, хaлифaдои Бaнй Умaйя дap тaъсис Ba идоpaи девондо aз мaволй ёpй чyстaнд. Чунонки дap ^ок девондоpо 6a зaбони фоpсй, дap Шом 6a зaбони pyмй Ba дap Мисp 6a зaбони ки6тй Ba юнонй менaвиштaнд, дap зaмони Абдyлмaлик и6ни Мapвон девондо 6a зaбони apa6ï тapчyмa шyдaнд (14, 258-259). Дap ин дaвpa, ки 6a тaъбиpи И6ни Хaлдyн «Кдвми apa6 aз хyшyнaти 6одиянишинй 6a paB^rç« тaмaддyн Ba aз содaгию бесaводй 6a мaдоpaти нaвиштaн ноил шyдaнд Ba дap миёни apaбдо Ba мaволии онон устодоне дap нaвисaндaгй зyдyp кapдaнд» (8, 303) Ba ин aмaл 6о нaмояндaгони гaйpиapaб, хоссaтaн мapдyмони эpонитaбоp, сypaт гиpифт. Гyзaштa aз ин ондо дap зaбони apa6ï чунон мaдоpaте пaйдо кapдaнд, ки дap бaлогaтy нaвисaндaгй нуфузи бештapе пaйдо кapдaнд Ba нaсpи apaбиpо дap мaсиpи тозaе кapоp додaнд, ки Хднно Фохypй онpо нaсpи тaфсилй номидaaст (14. 259).

Haхyстин кaсе, ки дap сaнъaти нaсpи тaфсилй тaбaддypи том пaйдо кapд, Абyлaлои Солим Ba шог^ди y Абдyлдaмиди ^ти6 6уд. Абдyлдaмиди Kотиб тaвонист сунтатдои нaвисaндaгии эpониpо 6a нaсpи apa6ï дохил кyнaд.

Пеpомyни ин адзия А6удилоли Аскapй, чунин издоpи нaзap кapдaaст: "Абдyлдaмиди Kотиб aмсилaи китобaтpо aз зaбони фоpсй истихpоч кapд Ba 6a зaбони apa6ï тaдвил дод, дaлели ин иддaо он aCT, ки тapочими хyтaби фypс Ba paсоилaшон 6a тapзи хyтaби apa6 Ba paсоили он aar. Фypс дaм aмсоле доpaд, нaзиpи aмсоли apa6 aз лидози мaъно Ba сигa, Ba чи 6aœ лaфзи фоpсй дap поpaе aз ондо фaседтap aз лaфзи apa6ï aCT". Иловa 6ap ин мефapмояд, ки: "Kaœ ки тapтиби мaонй Ba истеъмоли aлфозpо 6a вучуди мyхтaлиф дap зaбоне aз зaбондо шинохт Ba сипaс зaбони дга^ омухт, метaвонaд дap тapкиби галом коидaдои якеpо дap дигapе 6a ^p бapaд, чунонки Абдyлдaмиди услу6и китобaти хyдpо aз TOprä истихpоч

нaмyдa, дap apa6ï 6a ^p бypд, ки пaс aз y пaйpaвони зиёде ёфт" (2,51).

3umhu Tax,K,HKU ocopu Aôgy^^aMHgH Kotu6, xoccaTaH gap "Pucoia Kia-i-KyTTo6", "HoMa gap MaBpugu $aTx", "flap Bac^u 6apogapK", "aHgap3HoMaxo", "HOMa gap Bac^u cang" Ba "HoMau Aôgy^^aMHgu Kotu6 a3 cyu MapBOH u6hu MyxaMMag 6a nucap Ba Baiuaxgu y-A6gyiiox" goup 6a capnamMau эpoннн paBumu Huropumu HaBucaHga TatKug MeKyHag. A3 ^yMia, 6a TaTBuiu HoMa^o Ba Ta^cui gap 6aëHu MaToi^u y, 6o MyKagguMa oro3 HaMygaHu pucoiaxo Ba нcтн$oga6apнн TaxMugoTpo gap pacouiu A6gyixaMug Ba HaBucaHgaroHu 6atguHa Mymoxuga KapgaH MyMKuH acT.

XaMuH TapuK, geBoHy geBoHgopK gap xuio^a™ apa6 a3 ^apxaHru $opcK uhtukoi ë$Ta, gap aKcapu yMypu geBoHy ga6upuu xuio^aT $opcu3a6oHoH umTuroa gomTaaHg. Ammo, gap xuio^a™ apa6 geBoHy geBoHgopK 6o Bacuiau ^apxaHru gaBiaTgopuu $opcx,o pou^ rapguga 6omag xaM, metpy moupK gap 3aMoHu ^oxuiuaT paBHaK gomTaacT. AKcapu MyxaKKuKoH 6a oh aHgema xacTaHg, ku metpy moupK gap KaiaMpaBu apa6 6emTap myxpaT gomTa 6omag xaM, MapgyMu oh ^o 6a Hacp KaM TaBa^yx MegogaaHg. Po^et 6a uh Ka3ua MyxaMMagu MyxaMMagK xyiocau aKougu 6emTapu MyxaKKuKoHpo oBapga, ku aKcapu эmoн MytTaKug 6ap oh 6ygaaHg: «Atpo6 6a TaBpu yMyM a3 HetMaTu caBog KaM6axpa 6ygaaHg, 6ocaBogoHu эmoн aHrymTmyMop Ba Kopu HaBucaHgarK gap 6aHHu эmoн 6epaBHaK 6ygaacT» (10, 320). Ty3amTa a3 uh AxMag Amuh aga6u nopcupo 6exTap a3 apa6K MegoHag Ba nyHuH MeHaBucag: «ffloag myMo xaM MoHaHgu MaH MytTaKug 6omeg, ku aga6u nopcK aga6u apa6po 6a paHru xyg gapoBapga, cypaTu HaBuHe 6a oh 6axmug» (1, 123).

flap oro3u gaBpoHu BaHH YMana naHg Ha^ap HaBucaHgaroH Ba kotu6oh gap capnamMaxo 3uKp mygaaHg. ^Ke a3 ohxo KyMaHT u6hu 3angu AcagK Ba gurape TupuMMox u6hu X,aKuM Me6omaHg, ku uh gy gap aci moup 6yga, KuTo6aT Ba HaBucaHgarupo a3 PyBBuaT u6hu At^o^, ku MyggaTe gap Эpoн Me3ucra, 6uoMyxTaaHg. HyHuH 6a Ha3ap Mepacag, ku эmoн gap nanrupK a3 y 6ucëpe a3 Bo^axou ^opcupo gap amtopu xyg 6a Kop 6ypgaaHg. Arap 6a HoMaxou эmoн Ha3ap a^KaHeM, Me6uHeM, ku 6o TaKjug a3 ohuhu ga6upuu gaBiaTu Cocohh gap uh KaiaMpaB hu3 to aHgo3ae Kymum 6a HoMaHuropK mygaacT. Ammo HaMeTaBoH uh gaBpoHpo 6apou TamaKKyi Ba rycTapumu ^aHpu Tapaccyi Ba HoMaHuropK Myaccup goHucT. 3epo gap uh gaBpoH HoMaHuropK 6a aK KoHyHuaTu xoc HagapoMaga, 6aiKu 6o nanpaBH a3 ga6upuu CocoHuëH a3 ^ohu6u HaBucaHgaroHu Ma3Kyp HaBumTope 6okï MoHgaacT. A3 ^ohu6u gurap amxocu Ma3Kyp 6a myriu ga6upK naHBacra umTuroa HagomTa, 6aiKu 6o TaKo3ou Ba3tuara 3aMoH 6a uh xup^a pyn oBapgaaHg. A3 uh py, HaMeTaBoH 3aMoHu rycTapum Ba nempa^Tu ^aHpu Tapaccy^po 6ap xaMuH 3aMoH Map6yT goHucT.

KaMe 6atgTap, gap 3aMoHu xa^u^au YMaBH X,umoM u6hu A6gy^Ma^uK (724-743) kotu6u geBoHu y 6o homu A6y^a^ou Comm Ba nucapoHam ^a6a^a Ba A6gy.raox 3yxyp KapgaHg. A6y^a^ou co^um 6a xancu capBapu kotu6ohu gap6opu xa^u^a ^umoM gap pymgu HoMaHuropuu apa6 caxMu 6opu3 ry3omT. Eeca6a6 HecT, ku H6hu HaguM gap «a^-OexpucT» ypo a3 ^acexTapuH Ba 6a^erTapuH HaBucaHgaroHu 3aMoH goHucTa, Ma^Myu puco^axoampo gap xygygu cag BapaK MyanaH KapgaacT. A6y^a^ou Co^um a3 ^yM^au nyHuH 6y3yproH, MyTap^uM Ba ycrogu A6gy^xaMugu Kotu6 Me6omag. Ong 6a ^ato^uaTu uh HaBucaHga npo^eccop Hu3oMugguH 3oxugoB u3xopu Ha3ap HaMygaaHg, ku Huë3 6a TaKpopu oh HecT (6, 30-45). AxaMuara HoMaxou A6y^a^ou Co^um Ba 6a TaBpu yMyM ^ato^uaTu ga6upuu y gap oh acT, ku uh kotu6u HoMgopu xajiu^a-^umoM poxpo 6apou moгнpgam-A6gyIxaмнgн Kotu6 Ba ^aHHu HoMaHuropuu apa6 xaMBop HaMyg.

XaMuH TapuK, gap $ap^oM MeTaBoH 6a TaBpu Mymaxxac nyHuH xyioca6apopK Kapg:

- Хунари нависандагй дар замони хилофати Умавиён мардаладои рушду такомулро сайр намуда, бо намояндагони мардумони эронитабор сурат гирифт;

- Намояндагони эронй бо эдё кардани суннатдои номанигорй ва девонсолорй ба таклид аз адабиёти тоисломии эронй, дар насри арабизабони карндои нахусти ислом, хосса даврони Банй Умайя кушиш ба харч доданд;

- Дар замони хилофати Умавй, хоссатан, дукумати халифа Хишом номанигорй пешрафт дошта, дар ин даврон фаъолияти дабири содибтачриба Абулалои Солим боиси пайдоиши жанри тарассул дар насри араб ва вусъати номанигорй дар адабиёти адди Умавиён гардидааст ва родро барои ибтикороти Абдулдамиди Котиб дар жанри тарассул дамвор кардааст;

- Номанигорй то замони Абдулдамид ба колаби муайяни илмй надаромада ва чун жанри мустакил шинохта нашуда буд. Бешак, хидмати Абдулдамиди Котиб дар насри арабй, пеш аз дама, он буд, ки у нахустин маротиба бо услуби нав дар насри арабй роди наверо боз намуд.

Список использованной литературы:

1. Аумад, Амин. Фацр ал-ислом (Рассвет ислама). / Амин, Аумад. - Каира: Дор ал-кутуб ал-арабиййа, 1969. - 334 с.

2. Аскары, Абууилол. Ас-синоатайн (Книга о двух литературных искусствах) / Абууилол, Аскары. - Египет, 1952. - 528 с.

3. Джахшияри, Мухаммад ибн Абдус. аль-Вузара вал-куттаб (Книга о визирях и писцах). Перевод Абул Фазла Таботабои / Мухаммад ибн Абдус, Джахшияри. -Тегеран, 1348. - 439 с.

4. Зайдон, Джурдж. Таърихи тамаддуни ислом (История цивилизации ислама) / Джурдж, Зайдон - Тегеран: Публикации Амира Кабира, 1372. - 1108 с.

5. Заиров, Халимджон. Произведения, связанные с искусством дабирства, в доисламском периоде / Халимджон, Заиров // Вестник ТГУПБП. -Худжанд, 2012. -С. 194205.

6. Зохидов, Н. Арабоязычная проза персидско-таджикской литературы в УШ-1Х веках. / Н. Зохидов. - Худжанд: Нури маърифат, 2004. - 402 с.

7. Ибни Муцаффаъ, Абдуллоу. Осори Ибни Муцаффаъ (Произведение Ибн Мукаффаа). - Бейрут: 1989. - 344 с.

8. Ибн Халдун. Введение Ибн Халдуна / Ибн Халдун - Бейрут: Дор ал-фикр ал-арабиййа, 2001. - 851 с.

9. Кристенсен Артур. Эрон дар замони Сосониён (Иранцы в эпоху Сасанидов). / Артур, Кристенсен. - Тегеран,1384. - 712 с.

10. Мууаммады, Мууаммад. Фаруанги эроны пеш аз ислом ва осори он дар тамаддуни исломы ва адабиёти арабы. / Мууаммад, Мууаммады. - Тегеран: Публикации Тус,1385. - 384 с.

11. Нарзикул, Мисбохиддин. Таърих ва назарияи номанигорй (История и теория эпистолярного жанра). /Мисбохиддин, Нарзикул. -Душанбе: Сино, 2009. - 140 с.

12. Сафо, Забехулло. Таърихи адабиёти Эрон (История иранской литературы). / За-бехулло, Сафо Ц.1- Тегеран, 1374

13. Фахури, Ханно. Таърихи адабиёти забони араби (История арабской литературы). Перевод Абдулмухаммад Ояти/Ханно Фахури. - Тегеран: Тус, 1361 - 839 с.

14. Хатибы, Х,усайн. Фанни наср дар адаби порсы (Проза в персидской литературе). / Хусайн, Хатибы - Тегеран: Заввор, 1365. - 637 с.

15. Хоразмй, Мууаммад ибни Аумад. Мафотеуу-л-улум (Ключи науки) / Мууаммад ибни Аумад, Хоразмй. Исследование. Ибрахим Абёри. - Бейрут: Дор ал-кутуб ал-арабиййа, 1989. - 284 с.

Reference Literature:

1. Amad, Amin. Fajr al-islom (The Dawn of Islam) / Amin, Amad. - Cairo: Dor al-Kutub al-Arabiyya, 1969. - 334pp.

2. Askari, Abuhilol. As-Sinoatayn (The Book of two Literary Arts). / Abuhilol, Askari. -Egypt, 1952. - 528pp.

3. Jakhshiyari, Muhammad ibn Abdus. al-Wuzarah val-kuttab (The Book about Vesirs and Scribes). Translated by Abul Fazl Tabababoi /Muhammad ibn Abdus, Jakhshiyari. - Tehran 1348. - 439 pp.

4. Zaydon, Jurj. Ta^rihi tamadduni islom (The History of Islamic civilization) / Jurj, Zaydon

- Tehran: Great Amir publishing-house, 1372. -1108 pp.

5. Zairov, Halimjon. Literary Productions Related to the Art of Dabirship Referring to the Pre-Islamic Period / Halimjon, Zairov // Bulletin of the TSULBP. - Khujand, 2012. - pp. 194 - 205.

6. Zahidov, N. Persian-Tajik Literature Written in Arabic Referring to the VIII-th - the IX-th Centuries. - Khujand: Light of Enlightenment, 2004. - 402 pp.

7. Ibni Muqaffa, Abdulloh. Ibn Muqaffa^s Literary Productions. - Beirut: 1989. - 344pp.

8. Ibni Khaldun. Introduction by Ibn Khaldun. / Ibn Khaldun - Beirut: Dor al-fiqr al-arabiyya, 2001. - 851 pp

9. Christensen Arthur. Iranians in the Sassanidsл Epoch /Arthur, Christensen. - Tehran, 1384.

- 712 pp.

10.. Muhammadi, Muhammad. Farhangi eron pesh az Islom va osori on dar tamadduni islomi

va adabiyoti arabi. /Muhammadi, Muhammad. - Tehran: Tus, 1385. - 384 pp. 11.Narzikul, Misbohiddin. Ta^rikh wa nazariayi nomanigori (History and Theory of the

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Epistolary Genre) /Misbohiddin, Narzikul. -Dushanbe: Sino, 2009. -140pp. 12.Safo, Zabehullo. Ta^rikhi adabiyoti Iran (History of Iranian Literature) / Zabehullo, Safo -V. 1. - Tehran, 1374.

13.Fakhuri, Hanno. Ta^rikhi adabiyoti zaboni arabi (History of Arabic Literature). Translated by Abdulmuhammad Oyati /Hanno Fakhuri. - Tehran: Tus, 1361 - 839pp.

14.Khatibi, Husayn. Fanni Nasr dar Adabi Porsi (Prose in the Persian Literature). /Husayn, Khatibi - Tehran: Zavvor, 1365. - 637pp.

15.Khorazmi, Muhammad ibni Ahmad. Mafotehu-l-ulum (Keys of science) / Muhammad ibni Ahmad, Khorazmi. Exploration. Ibrahim Abery. - Beirut: Dor al-Qutub al-Arabiyya, 1989.

- 284 pp.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.