HHCOH^A THEEHET AHrMHKtfAPHHH K^-MAm^A YHHHr XyKy^APH BA KA^P-KHMMATHHH ^HMOfl ^H^Hm
MEXAHH3M^APH
Ша^ло Мухтаровна Исахова
Гулистон давлат педагогика институти, фалсафа фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) ORCID: 0000-0002-1114-2798
АННОТАЦИЯ:
Ушбу макола ривожланган фан ютукдари заминида инсонда утказиладиган тажрибаларни олдини олиш, шу жараёнда инсон ва беморлар хукукларини конунлар оркали химоя килишнинг ижтимоий-хукукий механизмлари ёритилган.
Калит сузлар: биоэтика, инсон кадр-киммати, бемор хукуклари, инсон хаёти, соглиги, халкаро конунлар, инсон дахлсизлиги
MECHANISMS FOR PROTECTING HUMAN RIGHTS AND DIGNITY IN THE USE OF MEDICAL INNOVATIONS
Shakhlo Mukhtarovna Isakhova
Gulistan State Pedagogical Institute, Doctor of Philosophy in Philosophy (PhD) ORCID: 0000-0002-1114-2798
ABSTRACT
This article describes the socio-legal mechanisms for preventing experiments on people, protecting human and patient rights through laws, in the light of advanced scientific achievements.
Keywords: bioethics, human dignity, patient rights, human life, health, circular laws, human dignity.
МЕХАНИЗМЫ ЗАЩИТЫ ПРАВ И ДОСТОИНСТВА ЧЕЛОВЕКА ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ МЕДИЦИНСКИХ ИННОВАЦИЙ
Шахло Мухтаровна Исахова
52
TSDI & TMA | International Conference | 2024 Tashkent State Dental Institute Google Scholar indexed Tashkent Medical Academy _The role of medical humanistics in quality training of a doctor_
Гулистанский государственный педагогический институт, Доктор философии в области философии (PhD) ОРСИД: 0000-0002-1114-2798 АННОТАЦИЯ
В данной статье описаны социально-правовые механизмы предотвращения экспериментов над людьми, защиты прав человека и пациентов посредством законов, в свете передовых научных достижений. Ключевые слова: биоэтика, человеческое достоинство, права пациента, человеческая жизнь, здоровье, циркулярные законы, человеческое достоинство.
Биз яшаб турган давлатда жамиятнинг кичик бугини оила ва инсонларни мавжудлиги, уларни хаёти ва соглиги олий кадрият эканлигини эслатиб турувчи конунлар мавжуд булади. Ривожланаётган давлатлар хар доим ривожланган давлатлардан фан ва таълимдаги ютукларидан андоза олади. Фан ютуклари инсонлар хаётини енгиллаштирувчи техника ёки булмаса соглигини тез тиклаб, умр давомийлигини узайтирувчи янги тиббий технологиялар буладими уларни инсонларда куллашдан олдин мавжуд конунлардан четлаб утаолмайди, уларга амал килиш конунан шарт хисобланади. Инсонни хар сохада хукуклари ва кадр-кимматини химоя килишда конун механизм вазифасини утайди. Шу уринда конун тушунчасига фалсафий ва хукукий жихатдан таърифини келтирсак. "Конун- оламдаги нарса ва ходисаларнинг мухим ва зарурий, умумий ва такрорланиб турувчи богланишлари, узаро алокалари ва муносабатларининг намоён булишидир" [1]. Бундан келиб чикиб айтиш мумкинки, инсон хаёти ва умри акциологик феномен сифатида мухим ва зурурийлигини намоён этади.
Конунлар - бу ижтимоий коидалар ёки юридик коидалар булиб, уларга риоя килиш зарур ёки мажбурийдир. Конунга риоя килмаслик давлат томонидан жазоланади. Конунлар инсонлар фаровонлиги ва хавфсизлиги химоя килади, низоларни тартибли ва зуравонликсиз хал килиш хамда плюралистик жамиятга мос равишда доимо ривожланиб боради. Конунлар минг йиллар давомида инсоният ва тиббиёт амалиётини тартибга солган. Шундай экан инсонни хукуклари таъминлаган давлатда инсон кадр-киммати хам ошаверади.
Биоэтикада биология ва тиббиёт янгиликларини инсонда кулланишидан олдин инсон хаёти ва умри олий кадриятлиги таъкидланади. Шунингдек, биоэтика бошка сохаларга маълум меъёрлар, тамойиллар яратувчи вазифасини утайди. З. Мухамедова:
53
"Биоэтика куплаб хукукий меъёрларнинг асосини ташкил килади"[2]. Ижтимоий статуслар яъни дин, ирк, сиёсий ва ижтимоий сабаблар инсонни хукукларини топташ, кадр-кимматини ерга уриш учун асос булаолмайди. Х,алкаро конун ва декларацияларда хам инсон хукуклари ва кадр-кимматига оид бандлар киритилган. "Хдмкасбларга ака-укаларим каби муносабатда буламан; диний, миллий, иркий, сиёсий ёки ижтимоий сабаблар беморга нисбатан булган мажбуриятимни амалга оширишга халал беришига йул куймайман"[3]. Бу юкорида айтган фикрларимга асос булади.
Биоэтика ва инсон хукуклари умумжахон декларациясида саломатлик ва фаровонликни саклашга, хукукларини таминлашга каратилган биоэтика тамойилларининг 16 таси белгиланган булиб, булар:
"Инсон кадр-киммати ва инсон хукуклари; яхшилик ва зарар; фан ёки жамият манфаатлари устидан шахснинг устун манфаатлари; мустакиллик (автономия) ва шахсий жавобгарлик; розилик; розилик бериш лаёкатига эга булмаган шахслар хукуки; инсоннинг заифлигини тан олиш ва дахлсизликни хурмат килиш; шахсият; инсон, унинг хаёти, эркинлиги, кадр-киммати, дахлсиз хукуклари ва манфаатлари ва махфийлик; тенглик, адолат ва тенгхукуклилик; дискриминация ва стигматизацияга йул куймаслик; маданий хилма-хилликка хурмат ва плюрализм; хамжихатлик ва хамкорлик; ижтимоий масъулият; имтиёзларни адолатли таксимлаш; келажак авлодларни химоя килиш; атроф-мухит, биосфера ва биохилма-хилликни мухофаза килиш"[4], кабилар киради.
Биоэтиканинг ушбу 16 та тамойилига мос бандларни бошка халкаро конун хужжатларида хам куришимиз мумкин: Биз биламизки, фан- инсон маънавий фаолиятининг махсули сифатида давлатни иктисодий-ижтимоий жихатдан бойишига хизмат килади. Фан тармокларида нимадир янгилик яратилса, инсон манфаатларига хизмат килиши зарур. Аксинча буладиган булса, фанлар доирасида инсонлар тажриба объектига айланиб бораверади. Бутунжахон тиббиёт ассоцияцияси Хельсинки декларацияси фан ва жамият манфаатларидан шахсни устун манфаатлари саккизинчи бандида ёритилган. "8.Тиббий тадкикотларнинг асосий максади - янги билимларни олиш булган бир пайтда, бу максад хеч качон алохида тадкикот субъектларининг хукук ва манфаатларидан устун турмаслиги керак"[5]. Фан уз доирасида нимадир янгилик яратиши мумкин, лекин инсонларга келтирадиган ижтимоий окибатига жавоб бермаган. Куп йилларга таътийдиган анашу ижтимоий окибатларни, халкаро конунлар ва биоэтика тамойиллари оркали олди олинади.
Х,ар кандай илмий тадкикотда кунгилли каднашувчига нисбатан хабардор килинган розилик тамойилига амал килган холда муносабат килиниши керак. "25.Тадкикот субъектлари сифатида хабардор килинган розилик беришга кодир шахсларнинг иштироки ихтиёрий булиши керак. Баъзи холларда ижтимоий гурухнинг етакчилари ёки кариндошлари билан маслахатлашиш уринли булишига карамай, хабардор килинган розилик беришга кодир бирорта шахс уз ихтиёри билан розилик бермаган булса, ушбу тадкикотга киритилмайди"[6]. Бизни фикримизча, хар кандай илмий билимлар, тиббиёт амалиёти ва улар билан боглик технологиялардан фойдаланишда бемор ва синов жараёнида иштирок этувчиларнинг инсон хукукларини таъминлаш зарур. Инсонлар куриши мумкин булган хар кандай зарарни мумкин кадар камайтириш лозим.
Беморларга тиббий муолажалар ва тиббий ускуналардан фойдалантиришда беморлар ижтимоий холатига карамасдан тенглик, адолат ва тенг хукуклилик меъёрларига амал килиниши керак. "д) Чекланган ресурслар билан кандайдир муолажани утказиш учун потенциал беморлар уртасида танлаш зарур булган холларда, барча беморлар белгиланган даволаниш учун адолатли танланишда катнашиш хукукига эга. Бундай танлов тиббий мезонларни хисобга олган холда ва хеч кандай камситишсиз амалга оширилиши керак"[7].
Хрзирги вактда яхшиланган технологиялар ва танкидий-тахлилий парваришлаш усуллари тиббиётга хаётни кескин равишда узайтириш имкониятларни бермокда. Масалан, давлатларда технологик ютуклар маълум шароитларда, сурункали доимий касаллиги булган беморларда хам пандемия даврида вирусли касалликдан омон колиш даражасининг юкори булишига хисса кушди. Тиббиётда "тиббий бефойда" деган маълум бир холатларда тиббий ахлоксизлик саналади ва биоэтика принципларига хам тугри келмайди . Юкорида айтиб утганимиздек, пандемия шароитида айрим Европа давлатларида беморлар соглигидан хам купрок, ёшига нисбатан танлов устун булди. Бу жараёнда ёши катта беморлар соглигига эътиборсизлик, уларни яшаб колиш хукукини чеклаш, улимини тезлатишга имконият яратди. Бу холат Европа давлатлари кадриятларини карияларга нисбатан кандай холатдалигини аник курсатиб берди. ^ариялар ёши ва беморлик хукуки «тиббий бефойда» ибораси билан бириктириб юборилди.
Инсон Аллох яратган мавжудотлар ичида акли, билими, кадриятларни эъзозлаши билан ажралиб туради. Инсонни хаёти, умри олий кадрият хисобланса, умрининг суннги
The role of medical humanistics in quality training of a doctor
онлари хам кадриятдир. Шунинг учун инсон кадр-киммати хамда бемор шахсий хаётининг дахлсизлиги хукуки бирламчи уринда туради. Инсонни беморлигида кайси этник бирлик булишидан катъий назар бошкалар томонидан маданий ва ахлокий кадриятлари хурмат килиниши керак. "а) Тиббий ёрдам курсатишда ва амалий тиббий таълим олиш жараёнида хам инсон кадр-киммати хамда бемор шахсий хаётининг дахлсизлиги хукуки, шунингдек, уларнинг маданий ва ахлокий кадриятларини хурмат килиш керак"[8].
Тиббиёт сохасида бемор хак-хукуклари ва кадр-киммати масаласи Узбекистонда хам конунларда ва Президент карорларида таъкидлаб утилган. Жумладан Президентимизни тиббиёт сохаси мутахассислари билан мулокоти яккол мисол булаолади. 2022 йил 18-март санасида Халкаро форумлар саройида Президент Шавкат Мирзиёев иштирокида "Тиббиётдаги ислохотлар-инсон кадри учун" мавзусидаги очик мулокот булиб утганди. Айнан шу мулокотда хам Президент тиббиёт сохасидаги ислохотлар инсон кадр-киммати ва хукуклари химоясига хизмат килишига алохида тухталган. "Бу масала согликни саклаш тизимининг хукукий асосларини ривожлантириш, ахоли, айникса, миллатимиз, халкимизнинг генофондини саклашни конституциявий асосда алохида химоя килинадиган сохага айлантириш билан боглик. Хдммамизга маълумки, бугунги кунда инсон ва унинг конуний манфаатлари хамда конституциявий хукуклари Узбекистонда амалга оширилаётган кенг куламли ва изчил ислохотларнинг марказига куйилмокда. Инсон, унинг хаёти, эркинлиги, шаъни, кадр-киммати ва бошка дахлсиз хукуклари жамиятимизда олий кадрият хисобланади". Бундан куринадики, инсонлар ва беморлар хукукларини таъминлаш, бу оркали кадрини кутаришда конунлар механизм вазифасини утайди
Хулоса киладиган булсак, инсон хаёти ва борлиги бирламчи булган хар кандай маконда, биоэтика маданий тараккиётнинг бир булаги сифатида ривожланади. Айни дамда мавжуд кадриятларга буйсунади. Биотиббий тадкикотларда биоэтика уз тамойилларини бемор хукукларига мослаштиришга уриниши оркали инсон кадр-кимматини кадрият сифатида юкорига кутариши, бутун борликни асл холича саклаб колишга уринишдир.
REFERENCES:
1. Раматов Ж, Рузметова Г. Фалсафа асослари.(Ш булим 2-боб 1-мавзу). -Тошкент: Узбекистон, 2005. -Б. 148.
November 23, 2024
The role of medical humanistics in quality training of a doctor
2. Мухамедова, З. М. Биоэтика и биомедицинское право-как предмет философско-правового осмысления. Bioethics and Law, 5(2), 33-41.2023
3. Женева декларацияси (Далкаро шифокорлар касамёди). 2-чи Бутунжахон Табобат Ассоцияцияси Бош Ассамбляси томонидан кабул килинган. 1948.
4. Всеобщая декларация о биоэтике и правах человека. https: //www.un. org/ru/documents/decl_conv/declarations/bioethics_and _hr.shtml
5. БУТУНЖАДОН ТИББИЁТ АССОЦИАЦИЯСИ ХЕЛЬСИНКИ ДЕКЛАРАЦИЯСИ, 1964 йил июнь ойида 18-чи БТА Бош Ассамблеясида кабул килинган
6. БУТУНЖАДОН ТИББИЁТ АССОЦИАЦИЯСИ ХЕЛЬСИНКИ ДЕКЛАРАЦИЯСИ, 1964 йил июнь ойида 18-чи БТА Бош Ассамблеясида кабул килинган
7. Мухамедова З.М., Ризаев Ж.А., Махмудова А.Н., Биоэтика. -Тошкент: 2001.
8. БЕМОР ДУ^У^ЛАРИ ДАВИДА ЛИССАБОН ДЕКЛАРАЦИЯСИ 1981 йилнинг сентябрь-октябрида Португалия пойтахти Лиссабонда 34-чи Бутунжахон Тиббиёт Ассамблеяси томонидан кабул килинган https://review.uz/oz/post/shifokorlarning-oyligi-oshadi-uy-joy-olishlari-uchun-xarajatlarining-50-foizgacha -
Б. 294.
November 23, 2024