Научная статья на тему 'ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР – КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИК АСОСИ СИФАТИДА'

ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР – КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИК АСОСИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Касбий компетентлик / таълим-тарбия / инновацион технологиялар / креатив компетентлик

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шоҳида Абдуқодировна Абдусаматова

Мазкур мақола таълим жараѐнида касбий компетентликни такомиллаштириш масалаларига бағишланади. Таълим жараѐнида инновацион методлардан фойдаланиш ўқув фанларининг таълим мазмунини талабалар томонидан ўзлаштирилишига, шунингдек, талабаларда малака талабларида белгиланган касбий компетенцияларни шаклланиши ва ривожланишига имконият яратади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР – КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИК АСОСИ СИФАТИДА»

ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР - КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИК АСОСИ

СИФАТИДА

Шохида Абдукодировна Абдусаматова

УзМУ уцитувчиси

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацола таълим жараёнида касбий компетентликни такомиллаштириш масалаларига багишланади. Таълим жараёнида инновацион методлардан фойдаланиш уцув фанларининг таълим мазмунини талабалар томонидан узлаштирилишига, шунингдек, талабаларда малака талабларида белгиланган касбий компетенция ларни шаклланиши ва ривожланишига имконият яратади.

Калит сузлар: Касбий компетентлик, таълим-тарбия, инновацион технологиялар, креатив компетентлик

АННОТАЦИЯ

Данная статья посвящена вопросам повышения профессиональной компетентности в образовательном процессе. Использование инновационных методов в образовательном процессе создает возможность для освоения обучающимися учебного содержания учебных предметов, а также для формирования и развития профессиональных компетенций, предусмотренных квалификационными требованиями

Ключевые слова: Профессиональная компетентность, образование, инновационные технологии, творческая компетентность

ABSTRACT

This article is devoted to the issues of increasing professional competence in the educational process. The use of innovative methods in the educational process creates an opportunity for students to master the educational content of academic subjects, as well as for the formation and development of professional competencies provided for by qualification requirements

Keywords: Professional competence, education, innovative technologies, creative competence

Таълим жараёнида мустацил фикрлайдиган, ижтимоий фаол, компетентли ва креатив мутахассисларни муваффациятли тайёрлаш, таълим самарадорлигини ошириш ва илм-фан ютуцларини хдётга жорий цилишда инновацион технологиялардан фойдаланиш мух,им ахдмиятга эга.

Узбекистон Республикаси Президентининг "Педагогик таълим сохдсини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида" П^-4623 царорида "тарбия ва

27-mart, 2024

113

уцитиш усуллари, ахборот-коммуникация технологиялари хамда хорижий тилларни пухта узлаштирган, таълим жараёнида замонавий педагогик технологияларни цуллаш куникмаларига эга профессионал педагог кадрлар тайёрлаш" устувор йуналишлардан бири сифатида белгиланган.

Ушбу белгиланган вазифалар таълим жараёнида инновацион технологиялардан самарали фойдаланиш малакали мутахассис тайёрлаш масаласини хал цилишда мухим саналади.

Таълим жараёнида инновацион методлардан фойдаланиш уцув фанларининг таълим мазмунини талабалар томонидан узлаштирилишига, шунингдек, талабаларда малака талабларида белгиланган касбий компетенцияларни шаклланиши ва ривожланишига имконият яратади.

"Умумий педагогика" уцув фанидан цатор мавзуларда утказиладиган семинар машFулотларида цулланиладиган инновацион методлар орцали талабалар томонидан мавзуни чуцур, пухта эгалланишига, мехнат бозорида керак буладиган мухим хислатлардан мустациллик, ташаббускорлик, фаоллик каби сифатларнинг шаклланишига ёрдам беради.

Хусусан, "Таълим менежменти асослари" мавзусидан семинар машFулотини ташкил цилишда бир нечта инновацион методлардан фойдаланиш мавзуни мохиятини очиб бериш билан бирга, уни талабалар томонидан ижодий ва эркин узлаштирилишига хамда булажак мутахассисларни таълим ташкилотини бошцариш сифатларини шаклланишига олиб келади.

Таълим муассасаларини бошцариш принциплари саволини ёритишда "Идрок харитаси" методи ёрдамида Узбекистан Республикасидаги таълимни бошцариш буйича ваколатли органлар, таълим турлари, ташкилотлари, таълим ташкилотининг бошцарув органлари келтирилган чизмада ифодаланади. "Идрок харитаси" методи орцали мавзуга тегишли тушунчалар талабалар томонидан узлаштирилади. Шунингдек, бу метод талабаларни фаоллигини оширишга хамда мавзу буйича аниц ва лунда маълумотларни узлаштиришга хизмат цилади, талабаларни мавзуни мазмунини тизимли ва изчил урганишга имкон яратади.

Кейинги саволларда, таълим ташкилотининг бошцарув органлари вазифалари, педагогик жамоа ва унинг иш услубиёти, мактаб директори ва синф рахбарининг вазифалари каби саволларни ёритишда "Елпотич" методидан фойдаланилади. Бу метод мураккаб, куп тармоцли мавзуларни урганишда цулланилади, мавзунинг турли тармоцлари буйича бир йула ахборот берилади. Айни пайтда, уларнинг хар бири алохида мухокама этилади. Бунда талабалар уч гурухга булинишади ва хар бир гурух алохида амалий машFулот режасидаги саволларни ёзма равишда келтиради ва хар бир гурухдан тайинланган сардор уни уциб эшиттиради.

27-mart, 2024

114

Масалан, 1-гурух таълим муассасалари директорларининг хуцуцлари ва мажбуриятларини ёритса, 2-гурух талабалари эса таълим муассасалари педагогик жамоаси ва унинг иш услубиётларини, 3-гурух синф рахбарининг асосий вазифалари ва тарбиявий ишларидан иборат куп циррали фаолияти хацидаги фикрларини беради. Бир гурухдаги талабалар бошца гурухдаги талабаларни хатоларини тузатишлари, цушимча фикр билдиришлари, танцид цилишлари мумкин. Уцитувчи у ёки бу гурухнинг фикрини тинглаб, тезда, уз урнида хатоларини тузатиб, билимларни тартибга солиб боради.

Таълим муассасаларида ички назорат ва педагог кадрларни аттестациясидан утказиш саволида, яъни таълимда ички назорат ва педагогик кадрларни аттестациядан утказиш масаласини хал этишда "Бумеранг" методининг огзаки шаклидан фойдаланилади. Бу метод уцув метериалини чуцур ва яхлит холда урганишга, шунингдек тарбиявий вазифаларни, яъни хушфеъллик, узгалар фикрига хурмат, фаоллик, педагогик ва рахбарлик сифатларини шакллантириш, узини холис бахолашни амалга ошириш имкониятини беради. Талабалар аттестация нима мацсадда утказилиши, аттестация утказиш технологияси хацидаги фикрларини билдиришади, таълим сифати, таълимда мониторинг, дарс тахлили мухокама этилади.

Хулоса цилиб айтганда, ушбу мавзудаги цулланиладиган инновацион методлар ёрдамида талабаларда рахбарлик сифатлари шаклланишига, фаоллик, уз ишига ижодий ёндошиш, уз фаолиятининг самарали булишига цизициш, узгалар фикрига хурмат, узини холис бахолаш каби касбий ва шахсий сифатларнинг шаклланишига хамда касбий компетентликни ривожланишига олиб келади.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Педагогик таълим сохасини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида" П^-4623-сон царори. 2020 йил 27 февраль.

2. Абдуллаева, Г. А. (2023). ЁШЛАР ТАРБИЯСИДАГИ САМАРАДОРЛИК-УМУМХАЛ^ ИШИДИР!. Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 212-222.

3. Гаврилов Л.П. Инновационные технологии в коммерции и бизнесе : учебник для вузов / Л. П. Гаврилов. — Москва : Издательство Юрайт, 2024. — 372 с.

4. Джураев Р.Х, Тургунов С.Р., Таълим менежменти. Дарслик. - Тошкент, "Ворис нашриёт", 2016 й. - 263 б.

5. Hamrokulova, S. (2022). Pedagogical-programm implementation of the development of environmental education in higher class pupils of secondary schools. Central Asian Journal of Education and Computer Sciences (CAJECS), 1(4), 52-56.

27-mart, 2024

115

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.