Научная статья на тему 'ИННОВАЦИОН ШАРОИТДА МАҲАЛЛИЙ КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ КОМПЛЕКСИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШ'

ИННОВАЦИОН ШАРОИТДА МАҲАЛЛИЙ КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ КОМПЛЕКСИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маркетинг / инновация / товар / нарх / тақсимот / коммуникация. / маркетинг / инновация / продукт / цена / распределение / коммуникация.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Умурзакова И.

Ушбу мақолада инновацион шароитда маҳаллий корхоналарда маркетинг комплексини самарали ташкил этиш йўллари кўрсатиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В данной статье показано, как эффективно организовать комплекс маркетинга на местных предприятиях в инновационной среде.

Текст научной работы на тему «ИННОВАЦИОН ШАРОИТДА МАҲАЛЛИЙ КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ КОМПЛЕКСИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШ»

ИННОВАЦИОН ШАРОИТДА МАХДЛЛИЙ КОРХОНАЛАРДА

МАРКЕТИНГ КОМПЛЕКСИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШ

Умурзакова И.

СамИСИ Маркетинг кафедраси ассистенти

Аннотация. Ушбу маколада инновацион шароитда махаллий корхоналарда маркетинг комплексини самарали ташкил этиш йуллари курсатиб берилган.

Калит сузлар: маркетинг, инновация, товар, нарх, таксимот, коммуникация.

Аннотация. В данной статье показано, как эффективно организовать комплекс маркетинга на местных предприятиях в инновационной среде.

Ключевые слова: маркетинг, инновация, продукт, цена, распределение, коммуникация.

Иктисодиётни ривожлантириш ва либераллаштиришнинг асосида албатта таркибий узгартиришларни чукурлаштириш, миллий иктисодиётнинг етакчи тармокларини модернизация ва диверсификация килиш хисобидан унинг ракобатбардошлигини ошириш масаласи туради. Миллий иктисодиётни шакллантириш ва унинг баркарорлигини таъминлаш мамлакатда утказилаётган иктисодий ислохотлар ва белгиланган устувор йуналишларни хаётга тадбик этиш натижасида амалга оширилмокда.

Маркетингни энг асосий вазифаларидан бири, кафолатланган юкори сифатли ва харидор талабига жавоб берадиган ракобатбардош махсулот ишлаб чикаришни ва сотишни ташкил килиш ва йулга куйишдир. Маркетингли ёндашишда товар юкори сифатли саналиши учун у сифат буйича халкаро стандартларга жавоб бериши билан бирга маълум бозор сегментининг эхтиёжига хам жавоб бериши керак. Шунинг учун маркетинг хизматининг вазифаларидан бири товар ишлаб чикаришни ташкил этиш ва сифатли бошкариши саналади. Таркибий узгартиришларни чукурлаштириш хисобидан иктисодиётнинг ракобатбардошлигини оширишда ишлаб чикаришни махаллийлаштиришни рагбатлантириш сиёсатини давом эттириш хамда, энг аввало, истеъмол товарлар ва бутловчи буюмлар импортининг урнини босиш, тармоклараро саноат кооперациясини кенгайтириш Хдракат дастурининг энг мухим вазифалари каторидан урин олган.

Узбекистон Республикасида ислохотларнинг ривожланиши куплаб махаллий корхоналарнинг фаолият юритишига сабаб булади. Уларнинг сони хам, ишлаб чикаришдаги урни хам кун сайин ошиб бормокда. Шу сабабли махаллий корхоналарнинг самарадорлигини ошириш, ички бозорни туйинтиришда замонавий маркетинг концепцияларини куллаш хозирги даврнинг долзарб масаласига айланмокда.

Инновaция жaрaёнлaри товaрлaр, хизмaт-сервис Ba aхборотлaр бозорлaрини илгор тaжрибaлaр Ba стaндaртлaр aсосидa тaшкил этилиши, уз нaвбaтидa тaдбиркор, бизнесмен Ba менежерлaр тyлa эркинлик фaолият иритишлaригa зaмин тaйёрлaди. Бунинг нaтижaсидa эсa хозирги бозордa кучли pas^aT мухити юзaгa келaди. Бyндaй кучли pas^aT шaроитидa фaолиятни сaкдaб колиш Ba pивожлaнтиpиш учун зaмонaвий мapкетинг тaмойиллapидaн фойдaлaниш кеpaк бyлaди. Mapœra^ тaмойиллapининг Узбекистон pеспyбликaси ик;тисодиётидa тобоpa кенгрок кyллaниши коpхонaлap томонидaн олиб боpилaётгaн xapaкaтлapдa нaмоён бyлмокдa. Корхотанинг бapчa бyлимлapи мapкетингни бозоpдaги фaолиятини култаб ишлaши кеpaк.

Зaмонaвий коpхонaлap олдинги дaвpдaги коpхонaлapдaн нaфaкaт шaкли бyйичa, бaлки ички мaзмyни бyйичa xaм тyбдaн фapк китади. Бозор иктисодиётидaги paкобaт кypaши шapоитидa, корхота иши сифaти бyйичa уз paкобaтчилapгa нисбaтaн, истеъмолчилapни мухтожлигини кондиришга йyнaлтиpилгaн фaолиятдa, доимо yстyнликкa эришишни тaкозо этaди. Mapкетинг комплекси бозоpдa вужудга келaдигaн иктисодий мyносaбaтлapни фaоллaштиpиш yслyблapини, товapлapни ишлaб чикдриш xaмдa сотиш мyaммолapини яхлит, тизимли ечиш yслyблapини, бозоpдa вyжyдгa келaдигaн yзгapишлapгa тездa мослaшиш, истеъмолчилapгa тaбaкaли ёндaшиш, конъюнктypaни урганиш вa бaшоpaт килиш хaмдa тaъсиpчaн pеклaмaни pивожлaнтиpиш мaсaлaлapни ypгaнишни уз олдигa мaксaд килиб кyйгaндиp.

Mapкетинг комплекси энг мувофик нapхдaги мaхсyлотлapни ишлaб чикдриб, хapидоpлapгa тaъсиp этиш йули билaн юкори дapaжaдa фойдa олишни pежaлaштиpaди вa шу сaбaбли xaitf, мaмлaкaтимиздaги деярли бapчa коpхонaлapнинг yнгa кaттa axaмият билaн кapaётгaнлиги вa иктисодий фaолиятидa кенг кyллaнaётгaнлиги шyндaдиp. Maxaллий коpхонaлap уз мaxсyлотини кaндaй шaклдa, кaнчa микдоpдa ишлaб чикдришни, кдйси мижозлapгa сотишни олдиндaн белгилaши вa бунинг нaтижaсидa кеpaкли фойдa олиш учун мapкетинг конyн-коидaлapигa кдтъий aмaл килиши лозим. Хрзирги кyндa мapкетинг энг сaмapaли вa зapyp иктисодий фaолият тури булиб, бapчa бозор жapaёнлapи y орщли aмaлгa ошиpилaди, y xaм ишлaб чикapyвчилapгa, xaм истеъмолчилapгa rarra имкониятлap яpaтaди. Унинг ёpдaмидa мaxсyлотлap нapхи, yлapнинг жойлaшyви, микдори, тaлaб вa тaклиф вa бошкд бир кaнчa омиллap xaкддa жyдa куп мaълyмотлap олиш мумкин бyлaди. Map^ra^ йули билaн ёндошиб кдлинaдигaн комплекс тaxлилнинг энг мyxим хусусияти yмyмaн бозоpдa руй беpaётгaн жapaёнлapни эмaс, бaлки бутун бозор тизими бyFинлapи, яъни ишлaб чикдрувчи коpхонaлap, товapлapни еткaзиб беpишдa ypтaдa тypaдигaн воситaчилap, улгуржи вa чaкaнa сaвдо коpхонaлapи, шунингдек бyлap билaн aлокaдa булган бошкд купгита коpхонaлapнинг aник фyнкциялapини шу бугунги кyнгa вa узок мyддaтгa мyлжaллaб узгартиришни тaлaб кдлaдигaн нapсaлapни xисобгa олиб боришдир. Maprerarn^ - бу мaксaдли бозоpлapни тaнлaш, мижозлapни жaлб этиш вa yшлaб колиш, истеъмолчи учун олий дapaжaдaги кдммaтни яpaтиш орк^и мижозлap бaзaсини pивожлaнтиpиш, y

хакда киммат ахборотни таркатиш хамда истеъмолчига етказиш буйича санъат ва фандир. Ахборотлар даври булган бугунги кунда саволни истеъмолчи бермокда "Менга айнан шу нарса керак, балки сиз уни ишлаб чикарасиз? "

Мамлакат микёсида корхоналарнинг инновацион ривожлантириш концепцияларига эътибор каратилмокда.Инновация - бу нафакат юкори технологиялардан фойдаланиш, балки инновацион гояларни яратиш ва ундан ишлаб чикариш ёки хизмат курсатишда тадбик этишини таъминлаш хамдир.

Саноат корхоналари олдида турган энг мухим вазифалардан бири, эркин иктисодий ракобат шароитида кам сарф-харажатлар билан бозор талабларига мос товарлар ишлаб чикариш ва унинг турларини купайтириб боришидан иборатдир. Бундай вазифани амалга ошириш янги товарлар ишлаб чикариш асосида иш юритишни талаб этади. Янги товар чикариш гоясини кидириб топиш хаммадан хам кийинрок булади. Бундай гоялар уз-узидан эмас, балки доимий изланиш натижасида вужудга келади. Ишлаб-чикариш имкониятларини кидириш натижасида тадбиркорлар керакли маълумотларни харидорлардан, савдо воситачиларидан оладилар. Янги товар ишлаб чикаришга асосланган хар кандай ривожланиш стратегиясининг марказида ишлаб чикаришни кенгайтириш, диверсификация ва инновация максадлари ётади.Инновацион сохада стратегик ва тактик чоралар тизимини ишлаб чикиш факат илмий асосда амалга оширилиши мумкин. Шу сабабли фаол харакат килаётган хар бир шахс, у кайси фаолият сохасида банд булмасин, фан ва техниканинг ривожланиш умумий конуниятлари, янгиликларни самарали куллаш усуллари хакида тасаввурга эга булиши, янгиликлар киритиш назарияси, инновацион фаолитни ташкил этиш ва бошкариш амалиётини, яъни инновацион стратегиянинг асосий коидаларини, шунингдек, мос келувчи даражада инновацион сиёсатни шакллантириш ва амалга ошириш хусусиятларини билиши зарур.

Нарх сиёсати -маркетинг комплексининг асосий кисми хисобланиб, сотиш бозорида товарлар харакатини жадаллаштириш, истеъмолчилар сонини купайтиришнинг мухим омилларидан биридир. Сотувга чикарилаётган махсулотларга оптимал нарх белгилаш, бозор коъюнктураси тахлили асосида нарх эластиклигини таъминлаб боришга каратилган чора-тадбирлар мажмуидир.

Маркетингда нарх сиёсатини самарали жорий этилиши куйидаги стратегик максадларга эришишни таъминлайди:

- махсулотлар ва хизматлар нархини тугри бошкариш оркали сотиш хажмини ошириш;

- муайян махсулот ёки хизмат турига нисбатан талаб пасайганда мазкур махсулотни сотишни рагбатлантириш;

- бозорда товарга ракобатлашувчи бошка товар ёки хизматлар гурухи пайдо булганда мазкур махсулотларни сотишдан курилиши мумкин булган зарар даражасини камайтиришга кумаклашиш ва х.к.

Маркетинг комплексининг энг мухим ва ажралмас таркибий кисми-махсулотни сотиш ва таксимлаш хисобланади. Бу жараёнда ташкилий нуктаи назардан энг мураккаб вазифа, яъни ишлаб чикарилган махсулотни

истеъмолчига етказишдир, товарларни таксимот каналлари оркали бевосита харидорларга етказиб беришдир. Сотиш фаолияти бу энг аввало товар харакати каналларини ташкил килишдир. Унинг вазифаси эса ишлаб чикариладиган махсулотни самарали сотиш тармогини ташкил килиш, шу жумладан, чакана ва улгуржи дуконлар тармоги, оралик саклаш омборлари, техник хизмат курсатиш шохобчалари ва кургазма залларини яратиш, товар харакати йуналишларини аниклаш, юклаш ва тушириш ишлари, таъминот тизимини ташкил килишдан иборат. Маркетингда сотиш сиёсати истеъмолчилар базасини кенгайтириш, сотиш жараёнига мавсумий узгаришларнинг салбий таъсирларини бартараф этиш, товар белгисини сотиш сегментидаги ракобатбардошлигини ошириш, сотиш сегменти ва товарлар ассортиментини диверсификациялашда хам мухим ахамиятга эга. Сотиш жараёнини окилона ташкил килиш ишлаб чикарувчи корхона даромадлилигини ва бозорда уз урнига эга булишини белгилаб беради.

Маркетинг комплексининг силжитиш элементи- бу товарлар сотилишини фаоллаштириш ва бозорда ижобий тасаввур шакллантириш максадида ахборот олиш, ишонтириш ва уз фаолияти хакида эслатиш учун корхонанинг бозор билан доимий алокаларини яратиш ва саклаб туриш жараёнини ифодалайди. Бу эса, ракобат мухитида товар белгисини ва доимий истеъмолчилар гурухини саклаб колишнинг ишончли кафолати хисобланади.

Хулоса килиб айтганда маркетинг йули билан ёндошиб килинадиган комплекс тахлилнинг энг мухим хусусияти умуман бозорда руй бераётган жараёнларни эмас, балки бутун бозор тизими бугинлари: ишлаб чикарувчи корхоналар, товарларни етказиб беришда уртада турадиган воситачилар, улгуржи ва чакана савдо корхоналари, шунингдек булар билан алокада булган бошка купгина корхоналарнинг конкрет функцияларини шу бугунги кунга ва узок муддатга мулжаллаб узгартиришни талаб киладиган нарсаларни хисобга олиб бориш саналади. Маркетинг комплекси усул-амалларидан фойдаланиш корхоналарнинг манфаатлари ва максадларини жамият манфаатлари ва максадлари билан пайваста килиб бирга кушишга, иктисодиётни ривожлантиришга булган микро ва макроиктисодий ёндошувларнинг бирлигини таъминлашга имкон беради.

Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati

1. Анн Х., Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг: Учебник для вузов. 3-е изд. / Под общ. ред. Г.Л. Багиева. - СПб.: Питер, 2005. - 736 с.

2. Баранова Н.А. Маркетинг (часть 1). Учебное пособие. - Костанай: КГУ им. А. Байтурсынова, 2016. - 103 с.

3. Баранова Н.А. Маркетинг (часть 2). Учебное пособие. - Костанай: КГУ им. А. Байтурсынова, 2016. - 114 с.

4. Голубкова Е.Н. Интегрированные маркетинговые коммуникации: учебник и практикум для вузов / Е.Н. Голубкова. - 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Издательство Юрайт, 2020. - 363 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.