Научная статья на тему 'ИЛК ИСЛОМ ДАВРИДА ҲАДИСЛАРНИНГ ТАРҚАЛИШИ'

ИЛК ИСЛОМ ДАВРИДА ҲАДИСЛАРНИНГ ТАРҚАЛИШИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
51
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Қуръони карим / суннат / саҳобалар / мадрасалар / Имом Бухорий / аёллар / Муслим / Умар ибн Хаттоб / Уқба ибн Ҳарс / талабчанлик / мажлис / тадбир ёки байрам / хутба. / Quran / Sunnah / Companions / Madrasas / Imam Bukhari / Women / Muslim / Umar ibn Khattab / Uqba ibn Hars / demand / meeting / event or holiday / sermon.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Муратов, Дониёр

Бу мақолада Ҳадис илми ривожланиш тарихи, Расулуллоҳ (с.а.в.) нинг ижтимоий ҳаётда берган кўрсатмалари муҳокама қилинган. Мақолада Пайғамбар (с.а.в.) Қуръони карим суннатдан олинадиган ҳукмларини ўз саҳобаларга ўргатиш ва тушунтиришда ўша давр таълимининг барча услублардан фойдаланганликлари ҳақида маълумотлар берилган. Саҳобийлар ҳам ҳадис ўрганишда ўта жиддий иш олиб борганлар. Саҳобийлар Пайғамбар (с.а.в.)дан ҳадис ўрганиш мақсадида узоқ жойлардан Мадинага қилган сафарлари ҳақидаги фикрлар баён етилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DISTRIBUTION OF HADITHS IN THE EARLY ISLAMIC PERIOD

This article discusses the history of the development of the science of hadith, the instructions given by the Prophet (saas) in social life. The article states that the Prophet (saas) used all the methods of teaching at that time to teach and explain to his Companions the rulings of the Qur'an from the Sunnah. The Companions also took the study of hadith very seriously. It is narrated that the Companions traveled to Madinah from distant lands to learn hadith from the Prophet (saas).

Текст научной работы на тему «ИЛК ИСЛОМ ДАВРИДА ҲАДИСЛАРНИНГ ТАРҚАЛИШИ»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

ИЛК ИСЛОМ ДАВРИДА ХДДИСЛАРНИНГ ТАРЦАЛИШИ

Дониёр Муратов

Узбекистан халкаро ислом академияси, Ислом тарихи ва манбашунослиги буйича фалсафа фанлари доктори PhD , Исломшунослик ва ислом цивилизациясини урганиш ICESCO кафедраси катта

укитувчиси. 11, A.Kadiri, Tashkent, 100011, Uzbekistan. doniyorhoj i @mail .ru

АННОТАЦИЯ

Бу мацолада Хадис илми ривожланиш тарихи, Расулуллоу (с.а.в.) нинг ижтимоий уаётда берган курсатмалари мууокама цилинган. Мацолада Пайгамбар (с.а.в.) Куръони карим суннатдан олинадиган уукмларини уз сауобаларга ургатиш ва тушунтиришда уша давр таълимининг барча услублардан фойдаланганликлари уацида маълумотлар берилган. Сауобийлар уам уадис урганишда ута жиддий иш олиб борганлар. Сауобийлар Пайгамбар (с.а.в.)дан уадис урганиш мацсадида узоц жойлардан Мадинага цилган сафарлари уацидаги фикрлар баён етилган.

Калит сузлар: Куръони карим, суннат, сауобалар, мадрасалар, Имом Бухорий, аёллар, Муслим, Умар ибн Хаттоб, Уцба ибн Харс, талабчанлик, мажлис, тадбир ёки байрам, хутба.

ABSTRACT

This article discusses the history of the development of the science of hadith, the instructions given by the Prophet (saas) in social life. The article states that the Prophet (saas) used all the methods of teaching at that time to teach and explain to his Companions the rulings of the Qur'an from the Sunnah. The Companions also took the study of hadith very seriously. It is narrated that the Companions traveled to Madinah from distant lands to learn hadith from the Prophet (saas).

Keywords: Quran, Sunnah, Companions, Madrasas, Imam Bukhari, Women, Muslim, Umar ibn Khattab, Uqba ibn Hars, demand, meeting, event or holiday, sermon.

АННОТАЦИЯ

В данной статье рассматривается история развития науки о хадисах, наставления, данные Пророком (саас) в общественной жизни. В статье говорится, что Пророк (саас) использовал все методы обучения того времени, чтобы учить и объяснять своим сподвижникам постановления Корана из

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 5 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Сунны. Сподвижники также очень серьезно относились к изучению хадисов. Рассказывают, что сподвижники прибыли в Медину из далеких земель, чтобы узнать хадисы от Пророка (саас).

Ключевые слова: Коран, Сунна, Сподвижники, Медресе, Имам Бухари, Женщины, Мусульманка, Умар ибн Хаттаб, Укба ибн Харс, требование, встреча, событие или праздник, проповедь.

Хддис илми тарихини урганиш узига хос мухим ахамиятга эга. Зеро уша вактда Расулуллох (с.а.в.) одамлардан ажралиб олган, уларнинг ишларига аралашмайдиган, хурсандчилигида алохида, дардларда дардсиз булмаган. Аксинча, хар бир ишда одамлар билан бирга, маслахатлашган холда, хамдард булиб, уз хадисларини турли уринларда кишиларга ургатганлар. Масалан, одамлар фарзандли булганида, кулогига азон айтиш, акика килишни узлари курсатган холда ургатганлар.

Пайгамбар (с.а.в.) Куръони карим хукмларини ва уз суннатларини сахобаларга ургатиш ва тушунтиришда уша давр таълимининг барча услублардан фойдаландилар. Уша даврда мадрасалар ёки алохида билим беришга мулжалланган укув бинолари булмаган. Бу ишни масжид бажарган. Мухаммад пайгамбар (с.а.в.) масжидда имом, мударрис, хатиб, кози ва муфтий вазифасини бажарганлар. Шу билан бирга оддий инсон сифатида оила бошлиги, ота, кариндош каби вазифаларни хам бажарганлар.

Сахобаларга таълим-тарбия ва дин хакидаги билимларни осон ва тингловчиларга малол келмайдиган тарзда хафтанинг хар кунида эмас, балки муайян кунларида ургатар эдлар. Бу билан устозлик вазифаси оркали хадис ва суннатларини ургатганлар. Масалан, хадисда «Аллох таоло мени купол килиб эмас, муаллим ва енгиллатувчи килиб юборган», дейилган1.

Хатиб сифатида эса маъруза килиб инсонларни хидоятга чакирар, имом сифатида намоз укиш тартибини курсатиб берганлар2. Муфтий сифатида хаётда учрайдиган муаммоли масалаларга коникарли фатво берар эдилар. Баъзи холларда, Расулуллох (с.а.в.)нинг узлари сахобалардан фатвони сураб фатво айтар, бирор нарса хакида сураб узлари жавоб берар, бирор масала юзасидан тухтаб колсалар Аллохнинг курсатмаси тушгунча сукут саклар, хукм келгандан

1 Имом Муслим. Сах,их,. - Байрут: Дор ал-кутуб ал-илмийя, 2012. - Т. 2. - Б. 358.

2 Мухаммад Абу Захв. Ал-Х,адис ва-л-мухаддисин. - Байрут: Дор ал-кутуб ал-илмкйа, 1984. - Б. 121.

128

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 5 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

KefiuH yHH TymyHTupap эgнпap3. MacanaH, xagucga «nafiraMöap (c.a.B.) öapna 03hk THrniH HHpTKHHnapHH efiumgaH KafiTapgunap», gefiunraH (Hmom Eyxopufi Ba MycnuM phbo^th). ^03H öynuö ogaMnap opacuga xyKM nuKapuö öepraHnap. EyHra Mucon TapHKacnga «3uxop» xaKugaru o^THHHr ho3hh öynumu caöaönapuHu Kenrapum MyMKHH (My^ogana, 1-4)4.

MYXOKAMA BA HATH^A^AP

MyxaMMag nafiraMöap (c.a.B.) xap öup umga HaMyHa Kypcarum fiynu öunaH caxoöanapra TatnuM öepap эgнпap. Y khmh Kuöp-xaBocu öanaHg, y3 yMMarugaH a^panuö KonraH cynroH эмac, öanKM ynap opacuga ropuö hhcohhh $a3unaraapra naKupyBHH xagucnapHH TapKairaHnap. Ounaga oTa Ba эp, KymHu, MacnaxarHu, ^aMoa capgopu Ba ^aMH^Tgaru HHcoHra xoc öapna Ba3u^anapHH öa^apuö, ynap opKanu xagucnapHH yprarraHnap. KacannapHu öopuö Kypap, ^aHo3anapuga KaTHamap, ogaMnapHHHr MyaMMonapuHH enuö öepap, HroonapuHu öapTapa^ Kunap, Hxraro^napuHH Kenumrapap эgнпap, caxoöanap эca öy fiynnap una xagucnapHu yHuHr öapna KypcaTManapuHu KynoKnapura Kyfiuö, Kanönapu öunaH xuc этн6 ypraHraHnap.

Caxoöanap PacynynnoxHuHr xap KaHgafi KypcaTManapuHu Typnu xonaraapga SynumnapugaH KaTtu Ha3ap, uxtuho^ KunMacgaH Kaöyn Kunumap эgн. ^yHeBufi umnapga nafiraMöap (c.a.B.) caxoöanap öunaH Macnaxar Kunap, ynapHuHr ^uKpnapura Kymunap эgнпap. ffly öunaH öupra ynap nafiraMÖap (c.a.B.) cyxöarnapuga KepaKnu HapcanapHu cypaö onap, Macnaxarnamap эgнnap. Eat3u caxoöanap y3 KymHucu öunaH Kenumuö onuö, HaBöama-HaBöar nafiraMÖap (c.a.B.) Ma^nucnapuga öynuö, AHru эmнтгaнннн öup-öupnapura eTKa3ap эgнnap. Hmom Eyxopufi puBo^Tura Kypa, caxoöa YMap uöh XaTToö KymHucu öunaH Kenumuö myHgafi Kunap эgнnap5.

Caxoöufinap xaM xaguc ypraHumga yTa ^uggufi um onuö öopraHnap. Caxoöufinap nafiraMöap (c.a.B.)gaH xaguc ypraHum MaKcaguga y3oK ^ofinapgaH KepaKnu Macana W3acugaH MaguHara Kenuö KeTumap эgн. Hmom Eyxopufi «an-^omu ac-caxux»HuHr unM KuToöuga puBo^T KunraH xagucga YKöa uöh X,apc caxoöa Aöy HxoöHuHr Kroura yfinaHgu. fflyHga öup xotuh Kenuö, YKöara: «MeH ceHu xaM, ceH yfinaHaeTraH ku3hu xaM эмнзгaнмaн», - gegu. «MeH cu3HuHr MeHu эмнзгaнннгнзнн öunMacMaH, MeHra afiTraH xaM эмaccнз», - gegu YKöa. fflyHgaH

3 Ywa acap. - B. 122.

4 Kyp"bOHM KapuM: MatHo^apMHMHr Tapwwiwa Ba Ta^cwpw / Tap^MMa Ba Ta^cwp Mya^^M^M A6gy^a3M3 MaHcyp. - T.: TomKeHT mc^OM yHMBepcMTeTM, 2007, - - B. 547.

5 Myx,aMMag A6y 3a^B. A^-^agwc Ba-^-My^aggMCMH. - BawpyT: flop a^-KyTy6 a^-M^MKMa, 1984. - B. 122.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

O

R

VOLUME 2 | ISSUE 5 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

cyHr YKÖa MaguHara, PacynynnoxHuHr xy3ypnapura ÖopuÖ, 6y Tyrpuga cypagu. Pacynynnox (c.a.B.): «KaHgafi xothh KunacaH, pa3ou эмнкgom cuHrauHr geÖ ceHra afiTuÖgu-Ky axup!?» - gegunap. A^parnÖ Kyfigunap, ku3 ÖomKa эpгa TeruÖ KeTgu6.

Arap Pacynu aKpaM (c.a.B.) Öupop yTa MyxuM HapcaHHHr xaöapnHH öepcanap yHH yn MapTa eKu ogaMnap TymyHuÖ onumnapu ynyH yHgaHga opTHK TaKpopnap эgнпap.

fflyHHHrgeK, 6at3H caxoÖufinap y3 KymHucu ÖunaH KenumuÖ, Öup KyH y, Öup KyH öy khhhö Pacynynnox (c.a.B.)HHHr ongunapuga ÖynumraH. ffly ÖunaH Öupra caxoÖHfinapHHHr y3Hnapn xaM xagucnapHu ÖHp-öupnapnra эcпaтнö TypraHnap. Aennap xaM xaguc ypraHumga эpкaкпap cnHrapn yTa TanaönaH öynraHH MaHÖanapga Kafig этнпгaн.

nafiraMÖap (c.a.B.)HHHr Ma^nucnapu ^a^aT эpкaкпapgaн nöopaT ÖynMafi, öanKH KynrnHa aennap xaM Ma^nucga xo3up öynnö xagucnapHu эmmтaнпap. XaÖHT HaM03H Kaön oMMaBHH Tagönp eKH ÖafipaMnapga aennap ^aMoar öynnö nafiraMÖap (c.a.B.) Matpy3anapnHH эmнтнm ynyH Mac^ugra HHKKaHnap. nafiraMÖap (c.a.B.) xafiuT KyHH onguHru ca^garu эpкaкпapгa xyröa khhhö öynraHnapngaH cyHr op^a Tapa^ra, atHH aennap TOMOHura yTHÖ cy3nap эgнпap. Bat3-Hacuxar xyrÖanapu эpкaкпapгa Kyn öynap, aennap эca op^a Karopga aKcapu^T xonnapga эmнтмacgaн Kpnapgunap. CyHr ynap nafiraMÖap (c.a.B.)ra BaKunnap wöopuö, aennapra xaM öup KyHHH a^paraö xyTÖa KunumnapuHH Tanaö Kunumgu. MaHa myHgaH cyHr aennapra anoxuga xyTÖa yKunaguraH öynraH.

XY^OCA

Pacynynnox (c.a.B.)HuHr aennap öunaH öyHgafi unMufi Ma^nucnapu KaM öynraHu ynyH, aennap Kyn maptufi MacananapHu onu^-ofiguH öunumra KrouKuÖ, y KumuHuHr xy3ypnapura öup Hena aenHu эпнн Tapu^acuga wöopap, ynap KepaKnu 3apyp Macananapra ofiguHnuK KupuTuö, axmu TymyHuö öom^anapra xaM TymyHTupuö öepapgunap. Eat3u aennap эca ynapHuHr ^aBoönapura KoHuKMacgaH y3napu Pacynynnox (c.a.B.) xy3ypnapura öopapgunap, uhm ypraHumga aennapra xoc öynraH öat3u MacananapHu onu^-ofiguH cypapgunap.

Xynoca KunuÖ afiTum MyMKuHKu, nafiraMÖap (c.a.B.) Ma^nucnapu xen k^hoh rogomnapuHuHr эtтнöopнgaн neTga ^onMac, ynapga xaM guHufi xaM gyHeBufi Macananap xan KunuHapgu. ^yHKu guHufi MacananapHuHr aKcapu^Tu xagucnapgaH uÖopaT ÖynraH. X,aguc Tap^aTumga yma gaBpHuHr Öapna ycynnapugaH ^ofiganaHunraH gefium MyMKuH.

6 Myx,aMMag A6y 3a^B. A^-^agwc Ba-^-My^aggMCMH. - EafipyT: flop a^-KyTy6 a^-M^MKMa, 1984. - E. 122.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

A^ABHET^AP (REFERENCES)

1. MyxaMMag A6y 3axB. An-X,aguc Ba-n-MyxaggucuH. - Eanpyr: ^op an-Kyry6 an-HHMKHa, 1984. - E. 122.

2. Hmom MycnuM. Caxux. - Eanpyr: ^op an-Kyry6 an-unMHHa, 2012. - T. 2. - E. 358.

3. MyxaMMag A6y 3axB. An-X,aguc Ba-n-MyxaggucuH. - Eanpyr: ^op an-Kyry6 an-unMKHa, 1984. - E. 121.

4. Kyp^OHH KapuM: MatHonapuHHHr Tap^HMa Ba Ta^cupu / Tap^HMa Ba Ta^cup Myannu^u A6gyna3H3 MaHcyp. - T.: TomKeHT ucnoM yHuBepcmera, 2007, — E. 547.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.