Научная статья на тему 'ИЧКИ ИШЛАР ОРГАНЛАРИ УЧУН ЕТУК МАЛАКАЛИ КАДРЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ ЎРНИ'

ИЧКИ ИШЛАР ОРГАНЛАРИ УЧУН ЕТУК МАЛАКАЛИ КАДРЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
8
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Аттестaция / кадрлар / ўқув юкламаси / кадрларни тайёрлаш / ўқув адабиётлари / илмий салоҳият. / Certification / personnel / educational load / personnel training / educational literature / scientific competence.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Жуманов Тўлқин Саттарович

Ушбу мақолада Ички ишлар вазирлиги олий таълим муассасалари, хусусан ИИВ Академиясида соҳаучун профессионал кадрларни тайёрлаш жараёнида вужудга келаётган муаммолар ва уларнинг ечимлари билан боғлиқ айрим фикрлар баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE TRAINING OF MATURE QUALIFIED PERSONNEL FOR THE INTERNAL AFFAIRS BODIES

The article outlines some of the problems that arise in the preparation of professional personnel for the industry in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs, in particular, in the Academy of the Ministry of Internal Affairs, and ways to solve them.

Текст научной работы на тему «ИЧКИ ИШЛАР ОРГАНЛАРИ УЧУН ЕТУК МАЛАКАЛИ КАДРЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ ЎРНИ»

é

ш

UIF = 8.1 | SJIF = 7.899

www.in-academy.uz

THE ROLE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE TRAINING OF MATURE QUALIFIED PERSONNEL FOR THE INTERNAL AFFAIRS BODIES Jumanov To'lqin Sattarovich

Ministry of internal affairs of the Republic of Uzbekistan deputy head of the Department of spiritual and educational affairs and human resources,doctor of philosophy in law (PhD) https://doi.org/10.5281/zenodo.11032516

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 14th April 2024 Accepted: 21th April 2024 Online: 22th April 2024

KEYWORDS Certification, personnel,

educational load, personnel training, educational literature, scientific competence.

The article outlines some of the problems that arise in the preparation of professional personnel for the industry in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs, in particular, in the Academy of the Ministry of Internal Affairs, and ways to solve them.

ИЧКИ ИШЛАР ОРГАНЛАРИ УЧУН ЕТУК МАЛАКАЛИ КАДРЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ УРНИ

Жуманов Тулкин Саттарович

Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирлиги маънавий-маърифий ишлар ва кадрлар билан таъминлаш департаменти бошлигининг уринбосари, юридик фанлар буйича фалсафа доктори (PhD) https://doi.org/10.5281/zenodo.11032516

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 14th April 2024 Accepted: 21th April 2024 Online: 22th April 2024 KEYWORDS

Аттестация, кадрлар, укув юкламаси, кадрларни

тайёрлаш, укув адабиётлари, илмий салощят.

Ушбу мацолада Ички ишлар вазирлиги олий таълим муассасалари, хусусан ИИВ Академиясида со$а учун профессионал кадрларни тайёрлаш жараёнида вужудга келаётган муаммолар ва уларнинг ечимлари билан боглиц айрим фикрлар баён этилган.

Бугунги кунда ички ишлар органлари учун профессионал кадрларни тайёрлашда вазирлик Академиясининг ах,амияти бе;иёс, ушбу таълим муассасасида ёшларга таълим бериш билан машгул булган етук малакали педагог ходимлар эса бу жараённинг ажралмас булагига айланиб улгурган. Немис педагоги А.Ф.Дистервегнинг "Но;обил у;итувчи х,а;ик;атни шунчаки айтади-куяди, яхшиси эса уни топишга ургатади" деган уринли фикрлари ва Узбекистон Республикасининг биринчи Президенти И.А.Каримовнинг кадрларни тайёрлашга оид "Кадрлар тайёрлаш узо; давом этадиган жараён булиб, у х,ар биримиздан астойдил бетиним ва изчил мехнатни талаб ;илади"

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

geraH cy3iapH ym6y MacaiaHHHr rçafi gapa»aga goi3apö Macaia экан^нгннн

aHriaTagu.

Oiufi gaproxga öhihmih Ba Ta»pHÖaiH npo^eccop-yKHTyBHHiapHHHr MaB^ygiuru Ta^ëpiaHaguraH Kagpiap ch^thhh Ka^oiaTiamra x,aM xH3MaT rçu^agu. ffly Öouc, npo^eccop-y^HTyBHuiap negaroruK TexHoiorufliapuHH Ba negaroruK MaxppaTra эгa Öy^umu ÖHiaH Öupra, yrçHTumHHHr энг 3aMOHaBufi HHTep^aoi ycynapuHH x,aM y3^amTupumH Kagpiap Tafiëp^am ch^thhh AHaga omumura xu3MaT rçu^agu [1].

Cu^aTAH KagpiapHH TaHëp^amgaru AHa Öup Myx,HM »HX,aTiapgaH Öupu 6y npo^eccop-y^HTyBHH^ap TOMOHugaH TaHëpiaHraH ynyB agaÔHëTiapHHHHr cu^ara x,aMga eTapiHiurH xucoÖAaHagu. Y36eKHCTOH PecnyöiHKacu Ba3upiap Max,KaMacuHHHr 2018 hha 10 oKTHÖpgaru "Oahh Ta^iHM MyaccacaiapuHH ynyB agaÔHëTiapH ÖHiaH TaiMHH^am TyFpucuga"rH 816-coH rçapopu ÖHiaH TacguK^aHraH "Oahh Ta'biHM MyaccacaiapuHH yrçyB agaÔHëTAapu ÖHiaH TaiMHH^am x,aMga gapciuKiap Ba yrçyB KyuaHMaiapuHH AHru^aö Öopum TapTHÖH TyFpucHga"rH Hu30MHHHr 3-öoöh, 16-öaHguga [2] oiufi Ta^iuMHHHr öaKaiaBpuaT öock;hhh yHyH yTHiaëTraH ^aHiap öyfiHHa x,ap 6 Ha^ap Taiaöara KaMuga 1 (Öup) goHa ynyB agaôuëTH TyFpu Keica, Ma3Kyp Ta^iHM HyHaiumH ynyB agaÔHëTiapH ÖHAaH Ta^MHH^aHraH xucoöiaHHmH öeirHiaö yTHiraH.

ro^opugaru Taiaöra »aBoö öepraH TarçgupgaruHa, AKageMHHHUHr KypcaHT Ba THHr^oBHHAapu eTapiu agaÔHëTiap ÖHiaH Ta^MHHiaHraH geö xucoÖAamuMH3 MyMKHH.

Eu3ra Ma^^yMKH, oiufi yrçyB ropTflapHHHHr Hy$y3H npo^eccop-y^HTyBHuiap TapKHÖHHHHr HAMHfi caiox,HflT gapa»acu rçafi gapa»aga экaнAHгн ÖHiaH x,aM öaxpiaHagH, ymöy KypcaTKHH KaHHa rorçopu Öyica, Tag^u^oT^apHH yTKa3um cu^aTH, KypcaHT Ba THHr^oBHHAapHH y^HTum cu^ara x,aM myHHa rorçopu Öyiagu.

EyryHru KyHgaru AKageMHH hamhh caiox,HflTH KypcaTKHHiapu Tax^HiuHH KypaguraH öyicaK, öy KypcaTKHH 2023 hha AHBapb ofiu xpiaTura Kypa 50%hh TamKHi этagн [3].

2021 fiHAHHHr HroHb-HWAb ofiiapuga AKageMHH npo^eccop-y^HTyBHHAapu negaroruK aTTecTatsingaH yTKa3HAgu Ba 51 $oh3 npo^ecœp-yrçHTyBHHiapHHHr ^aoiuATH ^oHH^apcu3 geö öaxpiaHgH. Ymöy xpiaT, aiöaTTa aHHHapiu. EyryHru KyHga npo^eccop-y^HTyBHH^ap TapKHÖHHH »aMiam Macaiacu acocaH Ta^puöa^u aMa^uëT xoguMAapu Ba hamhh gapa^a ^aMga hamhh yHBoHra эгa öyiraH negaroruK Kagpiap ^ucoöugaH aMaira omupuiMo^ga.

fflyHHHrgeK, KypcaHT Ba THHrioBHHiapra Terumiu ^aHiap öyfiHHa AKageMHH npo^eccop-y^HTyBHHAapu ToMoHugaH yTHiaëTraH gapc MamFyioTiapu cu^aT »H^aTugaH Ta^iHi ^HiHHraHga, ^yfiugaru yMyMHfi KaMHHiHKiap Ky3ra TamiaHgu, aihh:

1) aMaiHëTgaH Keiuö, npo^eccop-y^HTyBHHiHK iaBo3HMura HHru TafiHHiaHraH xoguMiapga MyTaxaccuciHK öyfiHHa Terumiu ^aHiapgaH Ha3apufi ÖHiHMiapHHHr eTumMaciuru, MaB3yHH ^a^aT aMaiufi »ux,aTHHH (acocaH öomugaH yTKa3raH KeHHHMaiapugaH Keiuö HH^^aH ^oiga) ëpuTumu ÖHiaH HerepaiaHumu ^aMga negaroruK Ma^opaT ^aM eTapiu gapa»aga эмacAHгн;

2) afipuM npo^eccop-y^HTyBHHiapHHHr Terumiu MyTaxaccuciHK öyfiHHa ^aHiapgaH Ha3apufi öhihm, aMaiufi KyHHKMa ^aMga negarorHK Ma^opaTH eTapiu gapa»aga эмacAHгн ëKH y3 ycTuga MyHTa3aM paBumga HmiaMaciurH, HHruiHKKa HHTHiMaciHrH, 3aMoH Taiaöiapu ÖHiaH x,aMo^aHr эмacAHгн;

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

3) айрим профессор-укитувчилар дарс машгулотлари жараёнида укитишнинг замонавий интерактив методларини кулламаслиги ёки ушбу методларни етарлича билмаслиги;

4) баъзи бир профессор-укитувчилар укув машгулотлари давомида курсант ва тингловчилар билан психологик мулокатга етарлича кириша олмаслиги ва х,.к.

Бундан ташкари, йил давомида кафедра профессор-укитувчиларини вазирлик ва бошка ташкилотларнинг турли хил ишчи гурухларига максадли жалб этилиши, тегишли фанлар буйича йиллик укув юкламаларининг ортиб кетиши, штат бирликлари укув юкламаси микдоридан келиб чиккан х,олда ташкил этилмаганлиги (баъзи кафедраларда укув юкламаси куп булсада, профессор-укитувчилар микдори камлиги ёки аксинча) хам дарс машгулоти сифатига салбий таъсир курсатмокда. Бу эса уз навбатида кадрлар тайёрлаш борасида амалага оширилаётган ишларнинг сифатига салбий таъсирини курсатмокда.

Укув юкламасинининг белгиланган меъёрдан анча юкори эканлигини куйидаги кафедра мисолида хам куришимиз мумкин:

Жиноят-процессуал хукуки кафедраси томонидан 2022/2023-укув йилида тегишли фан дастурларига мувофик курсант ва тингловчиларга жиноят-процессуал хукуки фанидан 294 соат, терговга кадар текширув фанидан 81 соат ва йул транспорт ходисаларида суриштирувни ташкил этиш фанидан 104 соат дарс машгулотлари укитилиши режалаштирилган.

Кафедра укитувчисининг йиллик юкламаси Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирининг 2014 йил 21 декабрдаги "Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирлиги олий таълим муассасаларида профессор-укитувчилар мехнатини меъёрга солиш тугрисидаги Йурикномани тасдиклаш хакида"ги 183-сонли буйруги билан тасдикланган "Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирлиги олий таълим муассасаларида профессор-укитувчилар мехнатини меъёрга солиш тугрисидаги Йурикнома"нинг 1-иловасига мувофик жами 1540 соатни ташкил этиши лозимлиги белгиланган.

Аммо, Жиноят-процессуал хукуки кафедраси укитувчиларининг йиллик юкламаси уртача 1540 соатни ташкил этиши урнига 2495,5 соатни ташкил этган. Бунга сабаб нимада?

Бунга биринчидан, бугунги кунда Академиянинг кундузги таълим шаклига бир йилда кабул килинган курсантлар сони 400 нафардан 600 нафарга етганлиги, хозирда 3 та укув курсида таълим олаётган курсантларнинг умумий сони икки минг нафардан ошганлиги, иккинчидан, сиртки таълим факультетига кабул килинган тингловчилар сони эса йиллик 200 нафардан 600 нафарга етганлиги, хозирда 4 та укув курсида таълим олётган тингловчиларнинг умумий сони хам икки минг нафардан ошганлиги (жами турт мингдан ошик) сабаб булмокда. Бу эса уз-узидан укув гурухларининг купайишига ва кафедра профессор-укитувчилари укув юкламасининг ошиб кетишига, укув гурухи хоналарининг хам етишмаслигига, окибатда машгулотлар сифати пасайишига сабаб булади. Айнан шундай шароитда кафедра профессор-укитувчилари уз устида ишлашга, илмий-тадкикот ишлари билан шугулланишга вакти буладими? Йук албатта, уз устида

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

мунтазам ишламаган, илмий-тадкикот иши билан шугулланмаган педагог кандай килиб курсант ва тингловчиларга сифатли дарс машгулотларини утиши мумкин.

Шу боис кафедрада укитиладиган фанлар сони, фанларга ажратилган соатлар (мавзулар сони ва машгулот турларидан келиб чикиб), укув гурух,лар сонидан, "Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирлиги олий таълим муассасаларида профессор-укитувчилар мех,натини меъёрга солиш тугрисида"ги Йурикномадан келиб чикиб, энг аввало укув юкламасининг хажмини ани;лаб олиш, айнан ани;ланган юклама хажмидан келиб чикиб, кафедрадаги штат бирликларини белгилаш керак. Шундагина ю;оридаги х,олатларга чек ;уйилиши мумкин, кафедра профессор-укитувчилари эса уз устида ишлаш ва илмий-тадкикот иши билан шугулланишлари учун имконият вужудга келади.

Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2019 йил 7 июндаги "Давлат таълим муассасалари х,амда нодавлат таълим ташкилотларини аттестatsiядан ва давлат аккредитatsiясидан утказиш тартибини такомиллаштириш тугрисида"ги 470-сон ;арори билан "Давлат таълим муассасалари х,амда нодавлат таълим ташкилотларини аттестatsiядан ва давлат аккредитatsiясидан утказиш тартиби тугрисида"ги Низоми [4] тасди;ланди. Мазкур Низомда таълим ташкилотларини аккредитatsiядан утказиш таълим ташкилотининг фаолиятини бах,олашда давлат назоратининг асосий шакли х,исобланиши ва таълим ташкилотларида кадрлар тайёрлаш мазмуни, даражаси ва сифатининг давлат таълим стандартлари х,амда давлат таълим талабларига х,амда у;ув дастурларига мувофи;лигини ани;лашдан иборатлиги белгиланган. Аттестatsiя натижалари асосида эксперт комиссиялари томонидан таълим ташкилотида кадрлар тайёрлаш мазмуни, даражаси ва сифатининг давлат таълим стандартлари, давлат таълим талаблари х,амда у;ув дастурларига мувофи;лиги х,акида хулоса тайёрланиши белгиланган.

Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги Конуни [5] х,амда Вазирлар Мах,камасининг 2019 йил 7 июндаги "Давлат таълим муассасалари х,амда нодавлат таълим ташкилотларини аттестatsiядан ва давлат аккредитatsiясидан утказиш тартибини такомиллаштириш тугрисида"ги 470-сон карорига мувофи; Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камаси хузуридаги Таълим сифатини назорат килиш давлат инспекцияси, Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлиги, Узбекистон Республикаси Хал; таълими вазирлиги, Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлиги, Узбекистон Республикаси Инновatsiон ривожланиш вазирлигининг 2019 йил 16 декабрдаги "Таълим ташкилотларини аттестatsiядан утказиш мезонларини тасди;лаш тугрисида"ги 16-мхД6, 19-мх„ 12-2019 ва 18-к/к-сон карори [6] кабул килинди. Унга кура, олий таълим ташкилотлари куйидаги мезонлар буйича бах,оланиши белгиланди:

а) ташкилий-бошкарув фаолиятининг самарадорлиги буйича;

б) давлат таълим стандартларининг укув жараёнига жорий этилиши буйича;

в) талабаларнинг фан дастурларини узлаштириш даражаси (билими) буйича Давлат инспекцияси томонидан утказиладиган назорат ишлари натижалари;

é

ш

UIF = 8.1 | SJIF = 7.899

www.in-academy.uz

г) профессор-укитувчиларнинг илмий-педагогик салох,ияти ва улар мутахассисликларининг (ихтисосликларининг) дарс бераётган фанларига мувофиклиги буйича;

д) талабаларнинг дарслик (электрон дарслик) ва у;ув кулланмалари билан таъминланганлиги даражаси, электрон кутубхона тизимининг мавжудлиги, ундан фойдаланиш самарадорлиги ва муста;ил таълим буйича ахборот ресурсларидан фойдаланиш имкониятининг яратилганлиги буйича;

е) моддий-техник таъминоти, укув лабораторияларининг замонавий асбоб-ускуналар билан х,амда фойдали укув-лаборатория майдони билан таъминланганлиги даражаси буйича;

ё) электрон таълимнинг жорий этилишида замонавий педагогик, ахборот-коммуникatsiя ва инновatsiон технологияларнинг кулланилиши буйича;

ж) таълимнинг ишлаб чикариш ва илм-фан билан интегрatsiяси буйича;

з) илмий-тад;ик;от фаолияти буйича;

и) маънавий-маърифий фаолияти буйича;

й) битирувчиларнинг таълимнинг кейинги бос;ичларига укишга ёки ишга жойлашиши буйича;

к) хал;аро х,амкорликнинг йулга куйилганлиги буйича;

м) битирувчилар томонидан битирув малакавий ишлари ва магистрлик диссертatsiяларининг бажарилиши (сифати), якуний давлат аттестatsiясига оид фаолият ва унинг натижалари буйича;

н) иш берувчиларнинг битирувчилар билими, малакаси ва куникмаларидан ;они;иши х,олати буйича республика ми;ёсида кадрлар буюртмачилари уртасида утказилган суровнома натижалари.

Бундан таш;ари, Узбекистон Республикаси олий ва урта махсус таълим вазирлиги ва Вазирлар Мах,камаси хузуридаги Таълим сифатини назорат ;илиш давлат инспекцияси томонидан "Давлат олий таълим муассасаларида янги бакалавриат таълим йуналишлари ва магистратура мутахассисликлари буйича таълим фаолиятини амалга ошириш учун уларнинг моддий-техника базаси, профессор-укитувчилари ва укув-методик таъминотига куйиладиган минимал талабларни тасди;лаш тугрисида"ги ;арор кабул килинди. Мазкур норматив-хукукий хужжат Узбекистон Республикаси Президентнинг 2021 йил 22 июндаги "2021/2022 укув йилида Узбекистон Республикасининг олий таълим муассасаларига укишга кабул килишнинг давлат буюртмаси параметрлари тугрисида"ги ПК^-5157-сон карорига мувофик кабул килинган. Маълумот учун шуни айтибутиш керакки 2022/2023 укув йили учун цабулдан бошлаб, давлат олий таълим муассасаларига, улар минимал талабларга жавоб берган тацдирда, янги бакалавриат таълим йуналишлари ва магистратура мутахассисликлари буйича таълим фаолиятини амалга оширишга рухсат этилади. Мисол учун, профессор-укитувчиларга куйиладиган талаблар куйидагилар: • профессор-укитувчилар штат бирликлари сони буйича:

- кундузги ва кечки таълим шаклида - х,ар 16 нафар талабага 1 штат бирлиги;

- сиртки таълим шаклида - х,ар 20 нафар талабага 1 штат бирлиги;

é

Ws,

References:

1. negaroruK TexHoiorun: Oiufi yrçyB ropTiapu yHyH gapciHK / H.X.ABiflKyioB, H.H.MycaeBa. -TomKeHT: HyinoH HMMY, 2012. 208 ö., H.T.Omohob, M.E.XaTTaöoB. negaroruK TexHoiorHHiap Ba negarorHK MaxpaT. YnyB ^yuaHMa. T.: 2016. - 200 ö., Y.X,. MyxaMegoB, M.X,.YcMoHÖoeBa, C.C. PycTaMoB.Ta^iHMHH TamKHi этнmga 3aMoHaBHfi HHTep^aoi MeTogiap. Y^yB-yciyÖHH TaBcuniap. T.: Y3ÖeKucToH PecnyöiHKacu MMB AKageMH^cu, 2016. - 45 Ö.

2. Y3ÖeKucToH PecnyöiHKacu Ba3upiap Max,KaMacuHHHr 2018 fiui 10 oKTHÖpgaru "Oiufi Ta^iHM MyaccacaiapuHH ynyB agaôuëTiapH ÖHiaH TaiMHH^am TyrpHcuga"™ 816-coh rçapopu // URL: https://lex.uz/docs/3970451 (Mypo»aaT этнAгaн caHa:)

3. Y3ÖeKucToH PecnyöiHKacu MMBHHHr Tax^HiHH Ma^iyMoraoMacu. 2022 fiui.

4. Y3ÖeKucToH PecnyöiHKacu Ba3upiap Max,KaMacuHHHr 2019 fiui 7 uroHgaru "^aBiaT Ta^iHM Myaccacaiapu x,aMga HogaBiaT Ta^iHM TamKHioTiapuHH aTTecTatsmgaH Ba gaBiaT aKKpeguTatsincugaH yTKa3um TapTHÖHHu TaKoMHiiamTupum TyFpHcuga"rH 470-coh rçapopu // URL: https://lex.uz/docs/4367782 (Mypo»aaT этнAгaн caHa: 01.03.2023)

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

5. Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги ;онуни. 2020 йил 23 сентябрь УРК - 637-сон. // URL: https://lex.uz/docs/5013007 (Мурожаат этилган сана:01.03.2023)

6. URL: https://nrm.uz/contentf?doc=612964 (Мурожаат этилган сана: 01.03.2023)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.