Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ ВА ИСТИҚБОЛЛИ РЕЖАЛАР'

ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ ВА ИСТИҚБОЛЛИ РЕЖАЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
3304
317
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
олий таълим / сифат / нозорат / инспекция / ёшлар / масала / маданият / санъат.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ботирали Абдумажидович Арзиматов

Мазкур мақолада олий таълим тизимини ривожлантиришда Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси ҳузуридаги Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцияси ташкил этилиш ва унинг аҳамияти ҳақида сўз юритилади. Республикамиздаги олий таълим тизимини янада такомиллаштиришда таълим сифатини тўғри нозоратга олиш яхши самара беради. Олий таълимда ёшларга тўғри таълим бериш ва иш билан тўғри таъминланиши масалалари юзасидан фикр-мулоҳазалар билдирилган. Таълим сифатини ошириш учун истиқболли режалар ва тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ ВА ИСТИҚБОЛЛИ РЕЖАЛАР»

ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ ВА ИСТЩБОЛЛИ

РЕЖАЛАР

Ботирали Абдумажидович Арзиматов УзДСМИ Фаргона минтакавий филиали

Аннотация: Мазкур маколада олий таълим тизимини ривожлантиришда Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси хузуридаги Таълим сифатини назорат килиш давлат инспекцияси ташкил этилиш ва унинг ахамияти хакида суз юритилади. Республикамиздаги олий таълим тизимини янада такомиллаштиришда таълим сифатини тугри нозоратга олиш яхши самара беради. Олий таълимда ёшларга тугри таълим бериш ва иш билан тугри таъминланиши масалалари юзасидан фикр-мулохазалар билдирилган. Таълим сифатини ошириш учун истикболли режалар ва тавсиялар берилган.

Калит сузлар: олий таълим, сифат, нозорат, инспекция, ёшлар, масала, маданият, санъат.

THE ISSUES OF IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATION AND

PROSPECTS

Botirali Abdumajidovich Arzimatov Fergana regional branch of UzSIAC

Abstract: This article discusses the establishment and importance of the State Inspectorate for Quality Control in Education under the Cabinet of Ministers of the Republic of Uzbekistan in the development of higher education. Proper control over the quality of education will give good results in further improving the system of higher education in the country. Opinions were expressed on the issues of proper education and employment of young people in higher education. Perspective plans and recommendations for improving the quality of education are given.

Keywords: higher education, quality, supervision, inspection, youth, matter, culture, art.

Сунги йилларда Янги Узбекистонда таълим сохасини ривожлантириш, Учинчи Ренессансни яратиш, бу жараёнда сохани тубдан ислох килиш буйича янги тизим шаклланди. Таълим сохасида жахон таълим стандартларига фаол интеграциялашувини таъминлаш учун олий таълим муассасаларининг таълим сифатини ошириш ва инновацион ривожлантиришга каратилган ишлар амалга оширилди. Кадрлар солохиятини юксалтириш масалари кайтадан куриб

чикилди. Олий таълим муассасалари битирувчиларининг иш билан таъминланиши реал статистик тахлиллар билан курсатила бошланди. ОТМнинг шаффофлик индекслари шакллантирилди. Олий таълим сифатини нозорат килишни янада такомиллаштириш максадида Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида" 2017 йил 20 апрелдаги ПК-2909-сон карорига мувофик Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси хузуридаги Давлат тест марказининг Кадрлар тайёрлаш сифатини назорат килиш, педагог кадрлар ва таълим муассасаларини аттестация килиш бошкармаси негизида Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси хузуридаги Таълим сифатини назорат килиш давлат инспекцияси ташкил этилди. Давлат инспекциясининг асосий вазифалари эса, куйидагилар хисобланади:

таълим тизимида укув-тарбия жараёнлари, профессор-укитувчилар таркиби, кадрлар тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш сифатини назорат килиш, педагог кадрларга малака тоифаларини бериш буйича давлат сиёсатини амалга ошириш;

идоравий мансублиги ва мулкчилик шаклидан катъий назар, таълим муассасаларини аттестация ва давлат аккредитациясидан утказиш;

укувчилар, талабалар ва тингловчилар билимларининг Узбекистон Республикаси давлат таълим стандартлари, давлат талаблари ва малака талабларига мувофиклигини тахлил килиш, таълим муассасалари рейтингини аниклаш;

Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг Нодавлат таълим муассасалари фаолиятини лицензиялаш комиссиясининг ишчи органи сифатида нодавлат таълим муассасаларига лицензиялар беришни ташкил этиш;

хорижий мамлакатларда берилган таълим тугрисидаги хужжатларни тан олиш ва нострификациялаш (эквивалентлигини аниклаш)ни ташкил этиш;

республика худудида хорижий таълим муассасаларининг таълим фаолиятини юритиш хукукига рухсатномалар бериш учун такдим этилган хужжатларни экспертизадан утказиш;

таълим ва илмий-тадкикот муассасалари томонидан бериладиган расмий хужжатларга апостил куйиш [1: tdi.uz].

Олий таълим бакалавриат таълим йуналишлари ва магистратура мутахассисликлари буйича юкори малакали кадрлар тайёрланишини таъминлайди. Олий маълумотли кадрларни тайёрлаш олий таълим ташкилотларида (университетлар, академиялар, институтлар, олий мактаблар) амалга оширилади. Умумий урта (ун бир йиллик таълим), урта махсус (туккиз йиллик таянч урта ва икки йиллик урта махсус таълим), бошлангич профессионал таълим (туккиз йиллик таянч урта ва икки йиллик бошлангич

npo^eccHOHan TatgnM) OgraH maxcgap, myHnHrgeK ymöy ^OHyH Kynra KnpryHnra Kagap ypTa Maxcyc, Kacö-xyHap TatgnMn (TyKKn3 finggnK yMyMnfi ypTa Ba yn finggnK ypTa Maxcyc, Kacö-xyHap TatgnMn) OgraH maxcgap Ognfi MatgyMOT Ognm xyKyKnra эгa [2:lex.uz].

^Hrn Y3ÖeKHCT0Hga TatgnM ^apaeHHHH cn^aT ^MxaTgaH MyKaMMannafflTHpnm nmgapn th3hmhh aMagra Omnpnggn. Ma3Kyp HcnoxoTnapHHHr Hara^acn oxnprn 6em fingga neT эggapgaгн Hy$y3gn Ognfi TatgnM Myaccacagapn öngaH xaMKOpgnKga 67 Ta aHrn yHHBepcHTeT Ba HHHCTHTyTnap xaMga ^ngnaggapHn öapno этнggн.

TatgnM fiyHagnmgapn Ba yKHTHnagnraH ^aHgap KafiTa Kypnö HHKHnagn. MyTaxaccncgnKKa agOKacn öygMaraH ^aHgap cohh 2 öapoöap KHCKapTHpunagn.

X,aKHKaraH x,aM TatgnM cn^araHn Ha3opaT Kngnm ^apaeHnga MyTaxaccHcnHKKa agOKacn ÖygMaraH ^aHgapHnHr TagaöagapHnHr yKyB ^apaeHnra Tyrpn KegMacgnrn xpgaтgapннн Ky3aTraHMaH. By Kaön, y3rapnmgap pecnyögnKaMrogarn otmhhot öapnacnga KafiTa Kypnö hurrah Ba MyTaxaccncgnKKa Tyrpn KegMaraH ^aHgap TyögaH кнcкapтнpнggн. Ognfi TatgnM тнзнмнga Tagaöagapra KygafignKgap aparam Ba пpo$eccop-Укнтyвннgapгa xap TOMOHnaMa KygafignK aparam MaKcagnga aHrn Уз6eкнcтoннннг TatgnM ^apaeHnra KpegnT-Mogynt тнзнмнga nrnnam aMagneTra TagönK этнggн. 2021 finggaH negarornK TatgnMHnHr 6 Ta fiyHannmn Syfinna yKnm Myggara 3 fing khhhö öegrngaHagn. By ncgOxpTgap xaKnga MyxTpaM Пpeзнgeнтнмнз ffl.Мнpзнeeв: "6y nmgapHn öomKa fiyHagnmgapga xaM gaBOM эттнpaмнз. Ognfi yKyB ropTgapnra SOc^^a-SOc^n aKageMnK Ba MOgnaBnfi MycTaKnggnK öepngagn. ^opnfi fingga ygapHnHr 10 Tacn yзннн y3n MOgnaBnfi TatMnHgamra yTagn. ByHgaH TamKapn, KaMnga 5 Ta Ognfi TatgnM MyaccacacnHn KOHKypc acocnga TaHgaö, Hy$y3gn xopn^Mfi Ognfi TatgnM gaproxgapn öngaH xaMKOpgnKga ygapHn тpaнc$opмaцнa кнgнmнн 6omnafiMn3 [3:17] - gea TatKnggaö yTraH эgн.

Пpo$eccop-Укнтyвннgapнмнзнн OpraKna KOFO3ÖO3gnKgaH 030g Kngnm, ygapHnHr нпмнfi-н®;ogнfi nmgapnra KynpoK BaKT a^paramn, ycT03-mornpg aHtaHacnHn gaBOM эттнpнmн ynyH 6y Kaön n^oSnfi y3rapnmgap axmn Tatcnp KypcaTagn Ba maxcnfi MKgaMagapnga öegrngaHraH nmgapHn MyKaMMag gapa^aga öa^apnmra xaM hmohhät nafigO öynagn.

Пpo$eccop-Укнтyвннпap finnnnK WKnaManapn тaкcнмoтннннг 6a«:apнпнmн y36eKncTOH PecnyönnKacn Onnfi Ba ypTa Maxcyc TatnnM вaзнpпнгннннг 2018 finn 10 OKTaöpgarn "Onnfi TatnnM Myaccacacn пpo$eccop-Укнтyвннпap TapKnGnHnHr yKyB WKnaMacn xaMga yKyB-ycnyönfi, nnMnfi TagKnKOT Ba "ycTO3-mOrnpg" нmпapннн öenrnnam кoнgaпapннн TacgnKgam тyFpнcнga"гн 20-2018-cohhh öyfipyFn, myHnHrgeK, y36eKncTOH PecnySgnKacn Ba3npgap MaxKaMacnHnHr 2006 fing 10 ^eBpaggarn "Ognfi TatgnM Myaccacagapnra negaror xOgnMgapHn TaHgOB

acocuga umra KaSyn Kunum TapTuSu TyrpncHgarn hh30mhh TacguK^am xaKuga'^u 20-cohhh Kapopu acocuga Onufi TatnuM MyaccacanapuHuHr negaror xoguMnapu ^aonuaTHHH ypraHum Me3oHnapuga KypcarnS yranraH. npo^eccop-yKHTyBHunapHHHr yKyB pe^ara acocaH umnaS HHKunaguraH $aH Ba umnu yKyB gacTypuHHHr MyBO^HKnuru Ba ynap Heru3uga aparanaguraH yKyB-ycnySufi Ma^yanapHHHr MyBO^HKnuruHH H030paT Kunum MaKcaguga Y3SeKucTOH PecnySnuKacu npe3ugeHTuHuHr 2018 nun 10 oKTaSpgaru "Onufi TatnuM MyaccacanapuHu yKyB agaSueTnapu SunaH TatMuHnam Tyrpucuga^ru n^-816-coHnu Kapopu, 2016 nun 14 urongaru 284-coHnu "Y3SeKucTOH PecnySnuKacu Onufi Ba ypTa Maxcyc TatnuM Basupnuru TOMOHugaH TacguK^aHraH "YKyB KynnaHManapHu KafiTa KypuS nuKum xaMga negaror xoguMnap ManaKacuHu omupum ^acTypu" u^pocuHu TatMuHnam Tyrpucuga^ru, 2017 nun 1 MapTgaru 107-coHnu "^Hru yKyB-ycnySufi Ma^MyanapHu Tafiepnam Syfiuna ycnySufi KypcaTMaHu TaBcua этнm Tyrpucuga^ru, 2017 fiun 6 MapTgaru 127-coHnu "Onufi TatnuM fiyHanumnapu yKyB gacTypnapu Ba yKyB agaSueTnapuHu TaKoMunnamTupum Tyrpucuga^ru SyfipyK^apu aManueTra ^opufi этнпгaн.

EyHgafi aHrunaHum ^apaeHnapuga ycтоз-мypaSSнfiпapнмнзнннг umra, xaeTra MyHocaSaru Ba MactynuaTu Ty6gaH y3rapuS, ynapHuHr gouMufi ronaHuS, aHrunuKKa uhtuhus amaeTraHu, unrop TatnuM TexHonoruanapu Ba MeToguKanapuHu nyxTa ysnamTupuS SopaeTraHu, xen mySxacro, xan KunyBnu axaMuaT Kac6 этмoкga [4:1].

Y36eKucTOH PecnySnuKacu Ba3upnap MaxKaMacu xy3ypugaru TatnuM cu^araHu Ha3opaT Kunum gaBnar uHcne^uacu TamKun этнпгaнgaн cyHr TatnuM TrouMuga yKyB-TapSua ^apaeHnapu, npo^eccop-yKuTyBHunap TapKuSu afiHuKca ynapuHuHr MaHtaBufi-Moggufi Ky-MaS-KyBBaraaHumura anoxuga axaMuaT Kaparana Somnagu. OTMga npo^eccop-yKuTyBnunapHu umra KaSyn Kunum Y3SeKucTOH PecnySnuKacu Ba3upnap MaxKaMacuHuHr 2006 fiun 10 ^eBpangaru "Onufi TatnuM Myaccacanapura negaror xoguMnapHu TaHnoB acocuga umra KaSyn Kunum TapraSu Tyrpucugaru hu3omhu TacguK^am xaKuga"ru 20-coh Kapopura acocaH TaHnoB opKanu aManra omupunum fiynra KyfiunraH. npo^eccop-yKuryBHunap umra KaSyn KunuHraHgaH KefiuH Y3SeKucTOH PecnySnuKacu Ba3upnap MaxKaMacuHuHr 2019 fiun 23 ceHTaSpgaru "Onufi TatnuM Myaccacanapu paxSap Ba negaror KagpnapuHuHr ManaKacuHu omupum тнзнмннн aHaga TaKoMunnamTupum Syfiuna KymuMna nopa-TagSupnap Tyrpucuga^ru 797-coHnu Kapopura acocaH xap 3 fiunga ManaKa omupum Kypcnapuga yKuTunagu Ba MyBa^aKuaTnu TyraTraHgaH cyHr cepTu^uKaT Sepunagu.

Kagpnap Tafiepnam Ba ynapHuHr ManaKacuHu omupum TatnuM ^apaeHuHuHr cu^aT KypcaTKunuHu Kynafirapagu. OTMga Y3SeKucToH PecnySnuKacu gaBnaT

таълим стандартлари, давлат талаблари ва малака талабларига мувофиклигини тахлил килиш, таълим муассасалари рейтингини аниклаш йулга куйилган.

Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карорига асосан олий таълим ташкилотлари уртасида соглом ракобат мухитини яратиш, таълим сифатини янада юкори боскичга олиб чикиш ва уларни халкаро рейтингларга киришига хар томонлама кумаклашиш максадида Таълим сифатини назорат килиш давлат инспекцияси томонидан сунгги уч йилда олий таълим муассасаларининг Миллий рейтинги эълон килиниб борилмокда. Олий таълим стандартларимиз илгор хорижий тажрибалар асосида такомиллаштирилмокда. Х,ар йили ОТМнинг рейтинги урганилиб чикиб, ОАВ шаффофлик ва ошкоролик билан халкка такдим этилмокда. Бу олийгохлар уртасида ракобот мухитининг шаклланишига сабаб булди.

Олий таълим малакали кадрлар тайёрлаш ва уларни жамият хамда давлат равнаки учун сафарбар этишда хал килувчи уринга эга. Юртимиздаги олий таълим тизими холатини урганиш натижаларига кура, бир катор олий таълим муассасаларида хали хам илмий-педагогик салохиятнинг пастлиги, таълим жараёнларини ахборот-услубий ва укув адабиётлари билан таъминлаш замонавий талабларга жавоб бермаслиги, уларнинг моддий-техника базасини тизимли янгилашга эхтиёж мавжудлиги аникланган. Бу камчиликларни бартараф этиш максадида давлатимиз томонидан ОТМга ички айланма маблаг базаларин узлари бошкаришга рухсат берилмокда.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-2909 ва 2017 йил 27 июлдаги "Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-3151-сонли карорига асосида ОТМ йиллик режаларига мулжалланган ички ривожлантириш дастуриларини ишлаб чикади.

Шу билан бирга ОТМнинг халкаро даражадаги обрусини ошириш максадида уз йуналишлари буйича дунёнинг етакчи таълим муассасалари билан якин хамкорлик алокалари урнатиш, укув жараёнига илгор хорижий тажрибаларини жорий этиш, айникса, истикболли кадрларнинг хорижий етакчи илмий-таълим муассасаларида стажировкадан утказиш, кадрлар тайёрлаш мазмунини тубдан кайта куриш, халкаро стандартлар даражасига мос олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш учун зарур шароитлар яратиш ва уларнинг малакасини ошириш борасидаги ишлар етарли даражада олиб борилмаётгани кузга ташланмокда.

Бу каби муаммо ва камчиликларни бартараф этиш максадида давлатимиз томонидан бир катор хайрли ишлар олиб борилмокда. Ракамларга карайдиган булсак, Узбекистондаги 152 та ОТМдан:

Университет - 27 та;

Институт - 45 та;

Академия - 3 та;

Консерватория - 1 та;

Филиал - 29 та;

Хорижий ОТМ ва унинг филиаллари - 29 та;

Нодавлат (хусусий) ОТМ - 18 та.

Давлат олий таълим муассасалари тегишлилиги буйича вазирлик ва идоралар тасарруфига бириктирилган:

Олий ва урта махсус таълим вазирлиги - 53 та;

Кишлок хужалиги вазирлиги - 5 та;

Согликди саклаш вазирлиги - 11 та;

Маданият вазирлиги - 9 та;

Бадиий академия - 1 та;

Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги - 7 та;

Адлия вазирлиги - 2 та;

Транспорт вазирлиги - 1 та;

Навоий кон-металлургия комбинати - 2 та;

Ташки ишлар вазирлиги - 1 та;

Дин ишлари буйича кумита - 1 та;

Курилиш вазирлиги - 2 та;

Туризм ва спорт вазирлиги - 4 та;

Ветеринария ва чорвачиликни ривожлантириш давлат кумитаси - 3 та;

Давлат геология ва минерал ресурслар кумитаси - 1та;

Давлат солик кумитаси - 1 та;

Президент таълим муассасалари агентлиги - 1 та.

Эслатиб утамиз, ушбу руйхатга хдрбий ва диний олий таълим муассасалари, жумладан, магистратура мутахассисликлари ташкил этилган ташкилотлар киритилмаган [5: UzReport.news].

Бизнинг ижодий ОТМга оид куплаб Карорлар кабул килинган. Чунончи, Узбекистон Республикаси Президентнинг 2012 йил 4 июнда "Узбекистон давлат санъат ва маданият институтини ташкил этиш тугрисида"ги ПК-1771 сонли карори, 2008 йил 28 апрелда "Узбекистон давлат санъат институтининг Нукус филиалини ташкил этиш тугрисида"ги ПК-845-сонли карори, 2017 йил 16 августда "Узбекистон давлат санъат ва маданият институтининг Фаргона

минтакавий филиалини ташкил этиш тугрисида"ги П^-3218-сонли карори, 2020 йил 4 февралда "Ракс санъати сохасида юкори малакали кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва илмий салохиятини янада ривожлантириш чора тадбирлари тугрисида"ги П^-4585-сонли карори, 2021 йил 16 октябрда "Узбекистон давлат консерваторияси хузурида Ботир Зокиров номидаги Миллий эстрада санъати институтини ташкил этиш тугрисида"ги П^-5261-сонли карори ва Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 20 февралда "Узбекистон давлат консерваторияси хузурида Мусика сохаси педагогларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш маркази фаолиятини ташкил этиш тугрисида"ги 149-сонли карори, 2020 йил 2 сентябрда "Юнус Ражабий номидаги Узбек миллий мусика санъати институти фаолиятини ташкил этиш тугрисида"ги 536-сонли карори, 2021 йил 22 январда "Узбекистон давлат хореография академиясининг Урганч филиалини ташкил этиш тугрисида"ги 31-сонли карори, 2021 йил 5 апрелда "Узбекистон давлат консерваториясининг Нукус филиали ташкил тугрисида"ги 186-сонли карорлари имзоланган [6: 470478].

Кейинги беш йилда олий таълимга кабул квотаси 3 баробар оширилиб, жорий йилда 182 минг нафар ёшлар учун талаба булиш имконияти яратилди. Бу-умумий камров 28 фоизга етди, деганидир. Узингиз киёслаб куринг, 4 йил аввал бу ракам атиги 9 фоизни ташкил этарди. Бу борада давлат грантлари 21 мингдан 47 мингтага купайтирилгани, утган йилги тажрибамизни янги боскичга кутариб, эхтиёжманд оилаларга мансуб 2 минг нафар кизларга бу йил олийгохларга кириш учун алохида грантлар ажратилгани ёшларимиз келажагини таъминлашга намунасидир. каратилган амалий эътиборимиз

Биз 2030 йилга кадар мактаб, лицей ва коллеж битирувчиларини олий таълим билан камраб олиш даражасини 50 фоизга етказишни режа килганми ва бунга албатта эришамиз. [7:52]. Олий таълим муассасаларига жами 146 минг 500 нафар ёки 2016 йилга нисбатан 2 баробар куп талаба укишга кабул килинди [8:9]. Бу уз навбатида таълим сифатини назорат килишга эхтиёж кучайганидан далолат беради. Таълим сифатини назорат килиш факат таълим-тарбия жараёнида эмас, балким, уларнинг юксак салохиятлт кадрлар булиб етишиб, бандлигини таъминлашга таъсир киладиган омиллардан бири хисобланади. Укув жараёнларининг яхши ташкил этилгани ва нозоратининг натижаси битирувчиларнинг иш билан таъминланганлигида яккол кузга ташланади. Давлатимиз рахбарининг топширигига мувофик, 2020 йилда ёшларни иш билан бандлигини таъминлаш, уларни касб-хунарга йуналтириш, тадбиркорлик, фермерлик, хунармандчилик фаолиятига жалб этиш буйича вазирлик ва идоралар тизимида хамда барча туман (шахар)ларда тизимли ишлар олиб борилмокда.

Хусусан, вазирлик, идора, ташкилотлар ва хужалик бошкаруви органлари хамда махаллий хокимликлар ва сектор рахбарлари хамкорлигида 2020 йилда 18-30 ёшдаги 396132 нафар ишсиз ёшлардан 377306 нафарини бандлигини таъминлаш буйича шахар ва туманлар кесимида "Манзилли режалар" ишлаб чикилди. Бу жараёнларнинг амалга оширилишини таъминлаш максадида таълим сифатини назорат килиш булимлари билан бевосита хамкорликлар йулга куйилди.

Бугунги кунда Таълим сифатини назорат килиш инспекцияси томонидан кадрларининг билим даражаси ва салохиятини ошириш жараёндаги тахлилларга кура таълим тизимида талайгина камчилик ва муаммолар мавжуд. Бундай муаммоларга ечим топиш, уларни бартатаф этиш учун куйидгаги таклифларни илгари сурамиз:

юзаки таълим бериш тизимидан чекиниш ва таълим сифатини назорат остига олишда инсон омилини кискартириб, сохага замонавий технологиялардан фойдаланишни тулик амалиётга жорий этиш;

таълим сифатини хорижий тажрибалар асносида ривожлантириш, мавжуд имкониятлардан самарали фойдаланиш;

Олий таълимда назоратнинг илгор стандартларини шакллантириш ва амалиётга жорий этиш;

Хориждаги етакчи мутахассисларни Узбекистондаги таълим назорати жараёнларига жалб этиишини таъминлаш;

Таълим сифатини назорат килиш давлат инспекциясининг вазифаларини ОТМ профессор-укитувчиларига тушунтириш максадида соддалаштирилган кулланмаларни ишлаб чикиш ва таркатиш;

таълим сифатини ошириш учун истикболли лойихаларни ишлаб чикиш ва такомиллаштириш керак.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Каранг: Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси хузуридаги Таълим сифатини назорат килиш давлат инспекциясининг веб сайти сахифаси https: //www.tdi .uz/about/

2. УРК-637-сон. Узбекистон Республикасининг Таълим тугрисидаги Конуни. 2020 йил 23 сентябрь. Манба: https://lex.uz/docs/5013007

3. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. 2021 йил 24-январь. - Т.: Тасвир нашриёт уйи, 2020. - 17-бет.

4. "Узбекистон укитувчи ва мураббийларига "Янги Узбекистон" газетаси №195(451), 2021 йил 30 сентябрь, пайшанба сони. 1-б

5. KapaHr: O'zbekistonda hozir nechta oliy ta'lim muassasasi bor? | UzReport.news

6. A.Haydarov. "Madaniyat - milliy yuksalish poydevori"."Uslubiy qo'llanma". "Oltin meros press" nashryoti. Toshkent 2021. - 470-478 6eT.

7. ^Hrn Y3ÖeKHCTOH geMOKpaTHK y3rapumnap, KeHr HMKOHH^raap Ba aManufi umnap MaMnaKarara afinaHMOKga. - T.: "YKHTyBHu" MY MTTT^, 2021. 52-6.

8. Y36eKHCTOH Pecny6nuKacu npe3ugeHTH TaBKar Mup3HeeBHHHr ohhh Ma^nucra Mypo^aaraoMacu. 2021 hhh 24-aHBapt. - T.: TacBup HampueT yfiu, 2020. - 9-6.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.