Научная статья на тему 'Хитой иқтисодий тараққиётида денгиз транспорти аҳамиятининг ошиб бориши'

Хитой иқтисодий тараққиётида денгиз транспорти аҳамиятининг ошиб бориши Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
186
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МОРСКОЙ ТРАНСПОРТ / MARITIME TRANSPORT / РЕЧНОЙ ТРАНСПОРТ / RIVER TRANSPORT / ПОРТ / ВНУТРЕНЯЯ ТОРГОВЛЯ / ВНЕШНЯЯ ТОРГОВЛЯ / FOREIGN TRADE / ЛОГИСТИКА / LOGISTICS / ДЕНГИЗ ТРАНСПОРТИ / ДАРЁ ТРАНСПОРТИ / ИЧКИ САВДО / ТАШқИ САВДО / PORTS / TRADE

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Каланова Азиза Баходировна

Мақолада Хитойда денгиз ва дарё транспортининг ривожланиш йўналишлари ва истиқболлари таҳлил этилган, саноат ва савдо марказларининг ўзаро боғланишида портларнинг аҳамияти ўрганилган.В статье анализируются направления и перспективы развития морского и речного транспорта Китая. Изучено значение портов в установлении связи между промышленными и торговыми центрами страны.The article analyzes the trends and prospects of development of sea and river transport in China. Studied the importance of ports in establishing a link between the industrial and commercial centers of the country.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Хитой иқтисодий тараққиётида денгиз транспорти аҳамиятининг ошиб бориши»

Каланова А.Б.,

Тошкент молия институти «Статистика» кафедраси катта укитувчиси

ХИТОЙ ИКТИСОДИЙ ТАРАККИЁТИДА ДЕНГИЗ ТРАНСПОРТИ А^АМИЯТИНИНГ ОШИБ БОРИШИ

КАЛАНОВА А.Б. ХИТОЙ ИЦТИСОДИЙ ТАРАЦЦИЁТИДА ДЕНГИЗ ТРАНСПОРТИ АЦАМИЯТИНИНГ ОШИБ БОРИШИ

Маколада Хитойда денгиз ва дарё транспортининг ривожланиш йуналишлари ва истикболлари тах,лил этилган, саноат ва савдо марказларининг узаро боFланишида порт-ларнинг ах,амияти урганилган.

Таянч иборалар: денгиз транспорти, дарё транспорти, порт, ички савдо, ташки савдо, логистика.

КАЛАНОВА А.Б. ПОВЫШЕНИЕ РОЛИ МОРСКОГО ТРАНСПОРТА В ЭКОНОМИЧЕСКОМ РАЗВИТИИ КИТАЯ

В статье анализируются направления и перспективы развития морского и речного транспорта Китая. Изучено значение портов в установлении связи между промышленными и торговыми центрами страны.

Ключевые слова: морской транспорт, речной транспорт, порт, внутреняя торговля, внешняя торговля, логистика.

KALANOVA A.B. ENHANCING THE ROLE OF MARITIME TRANSPORT IN ECONOMIC DEVELOPMENT OF CHINA

The article analyzes the trends and prospects of development of sea and river transport in China. Studied the importance of ports in establishing a link between the industrial and commercial centers of the country.

Keywords: maritime transport, river transport, ports, trade, foreign trade, logistics.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2016, 12

Жацон ицтисодиётининг глобаллашуви халцаро савдо муно-сабатларининг тарацциётига олиб келмоцда. Ташци савдо-нинг ривожланишида савдо йуллари ва транспорт тизимла-рининг ахамияти каттадир. Савдони ривожлантиришда энг арзон ва цулай транспорт тури денгиз транспорти цисобланади. Узбекистон анклав мамлакат булиб денгиз йулларига бевосита чициш имконияти булмаса %ам, дарё транспортидан фойдаланиши мумкин. Мамлакатнинг ички ва ташци савдосини ташкил этишда денгиз ва дарё транс-портини ривожлантириш ва ундан унумли фойдаланишда Хитой тажрибаси катта ацамият касб этади.

Осиёнинг йирик континентал-денгиз мам-лакати хисобланган Хитойнинг иктисодий усиши аввал Шаркий Осиёнинг орол ва ярим-орол мамлакатлари ва худудларида (Япония, Жанубий Корея, Тайвань ва бошк.) эришил-ган «иктисодий муъжиза» билан боFлик равишда кайд этилган «Тинч океани асри» кириб келишини мукаррар килди. Хитойнинг анча узун денгиз кирFOFига эга эканлиги, иктисодиётнинг экспортга йуналтирилганлиги, унинг хом ашё ресурсларига тобелиги ортиб бориши, денгиз фаолияти билан боFлик иктисодиёт тармокларининг фаол ривожла-ниши - буларнинг барчаси Хитойнинг усиши яккол «денгиз улчамлари»га эга эканлигини таъкидлайди.

Хитой иктисодиёти ва жамияти учун денгиз фаолиятининг ахамияти катта эканлиги мамлакатнинг умумкабул килинган уч мери-дионал минтакага ажратилишида хам намоён булади: шаркий (денгиз буйи), марказий ва тарбий (чекка). Айнан Хитойнинг шарки мамлакатнинг энг ривожланган минтакаси хисоб-ланади ва иктисодий ислохотлар давомида унинг позициялари янада мустахкамлашди. ХХРнинг 10 та шаркий провинцияларида ЯИМнинг 53,7% ишлаб чикарилмокда, ушбу худудларнинг экспорти хажми мамлакат экспорт хажмининг 88,3%ини ташкил этмокда.

6 та марказий провинциялар учун ушбу курсаткичлар тегишли равишда 19,4% ва 3,5% хажмда, 12 та тарбий провинциялар учун эса 18,5% ва 4,3%ни ташкил этди1. ХХР Давлат океанология маъмурияти томонидан нашр

1 Чжунготунцзичжайяо. 2010 (Краткий статистический ежегодник Китая. 2010). Пекин, 2010. -С. 16, 17.

этилган «Хитойда 2010 йилда денгиз фаолиятининг ривожланиши тутрисидаги маъруза»-даги маълумот курсатишича, мамлакат денгиз хужалиги томонидан ишлаб чикарилган товарлар ва курсатилган хизматларнинг уму-мий хажми 3,196 трлн юанни ташкил этиб, бу ЯИМнинг 10%га2 тенгдир.

Денгиз портларининг денгизбуйи худудларнинг ривожланишида урни каттадир. ХХРда амалга оширилаётган ислохотларнинг юкори суръатлари иктисодиётнинг «очик-лиги», мамлакат ташки савдо айланмасининг усиб бориши билан уЙFунлашган. Айникса, 2001 йил охирида мамлакатни ЖСТга аъзо булганлигидан сунг Хитой ташки савдоси жадал ривожлана бошлади. Хитой товар экспорти 2000 йилдаги 249,2 миллиард доллар-дан 2008 йилда 1430,7 миллиард долларгача, импорти эса 225,1 миллиард доллардан 1132,6 миллиард долларгача усди. 2009 йилда жахон молиявий-иктисодий инкирозининг таъсири натижасида ушбу курсаткичлар бир мунча пасайди (экспорт - 1201,7 миллиард долларгача, импорт эса 1005,6 миллиард долларгача), лекин 2010 йилдаёк яна юкори чук-киларга эришилди (экспорт - 1577,9 миллиард доллар, импорт эса 1394,8 миллиард доллар). Хисоб-китобларга кура, ташки савдо юк ташишларнинг 90%и сув транспорти ёрда-мида амалга оширилмокда (шу жумладан денгиз транспорти оркали - 85%). Денгиз юк ташишларнинг ахамияти Хитой экспорт товарларини ташки бозорларга олиб чикишда хамда Хитой иктисодиётини импорт хом ашё ресурслари билан узлуксиз таъмин-

2 Жэньминьжибаохайвай бань. 24.02.2011

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2016, 12

лaшдa жyдa кaттaдиp: XXPгa дeнгиз йyллapи opкaли импopт килимaëтгaм K,opa мeтaллнинг 99%и вa нeфтнинг 95%и oлиб киpилмoкдa. Агap 1990-йиллapдa cyв йyллapи opкaли юк тaшишлap динaмикacи yзгapyвчaн (вoлa-тиль) бyлгaн бул^ (1997-1998 йй. дa yлap-нинг x1aжмлapи aбcoлют ниcбaтдa пacaйгaн эди), XXI acpнинг биpинчи Ун йиллигидa динaмикa фaкaт ycиш тeндeнцияcигa эт булди вa 6у хoл, acocan тaшки caвдoни paFбaтлaнтиpyвчи тaъcиpидa юз бepгaн. 2001 йилдa Xитoй cyв тpaнcпopти ëpдaмидa юк тaшишлap 1,33 миллиapд тoннaни тaшкил этди, шу жумлэдэн xaлкapo дeнгиз юк тэшиш-лapи - 275,7 миллиoн тoннa, 2005 йилдa ушбу кypcaткичлap твгишли paвишдa 2,2 миллиapд loMMa ßa 485,5 миллийн тoннaни, 2009 йилдa эca 3,19 миллиapд тoннa вa 517,3 миллиoн тoннaни тaшкил этди1.

Xитoйнинг caвдo флoти 2008 йил якунит 20925 ïa кeмaгa эт булиб, yлapнинг умумий тoннaжи 44 миллиoн ïoннaни ïaшкил этди. 1500 тaдaн opïик Xиïoй дeнгиз caвдo кeмa-лapи бoшкa мaмлaкaïлap бaйpoклapи ocïидa юpapди, xopижий кeмa эгaлapигa 17 ïa кeмa ïeгишли эди. Xитoй cïaïиcïикa мaнбaлapи-нинг i^pca^m^a, XXP caвдo флйти coни вa хaжми бyйичa дyмëдa 4-ypимми эгaллaмoкдa. Аммo ЮНКТАД бaхoлapи бyйичa, 2009 йилдa Xитoй Гepмaниядaн узиб ^тиб учинчи ypингa чикиб oлгaн, Xитoйнинг жaхoн caвдo флйти-дaги улуши 2010 йилдa 8,96%ни тaшкил эт^н, Гepмaнияники эca 8,91%. Бу хрл aйнaн XXP Гepмaнияни caвдo х^жми бyйичa иккинчи Уpимдaм учинчи Уpингa cypгaм дaвpдa aмaлгa oшгaни хaм бeжиз эмac2.

Ички cyв тpaнcпopти 2008 йил oxиpигa квлиб 230 минг кeмaгa эгa эди, yлapнинг умумий ïoннaжи 50 миллиoн ïoннaгa ïeнг бyлгaм. Ички дapë кeмa йyллapимимг умумий узунлиги 133 минг км. ни тaшкил этaди, бу

1 Чжyнгoïyнцзичжaйяo. 2010 (^ткий ^ти^ичв-^ий eжeгoдник Китэя. 2010). ne^^ 2010. -С. 65, 154, 156; Жэньминь жибao, 01.03.2011; Жэньминь жибao xaйвaй бaнь, 31.07.2008

2 Сaзoнoв С.Л. Peфopмa тpaнcпopтнoй cиcтeмы

КНР и миpoвoй финaнcoвo-экoнoмичecкий физис II «Пpoблeмы Дaльнeгo Вocтoкa», 2010, № 2. -С. 25; Жэньминьжибaoxaйвaй бaнь, 14.06.2010; Бюллe-тeнь инocтpaннoй кoммepчecкoй инфopмaции, 09.04.2010.

Xap кaндaй мaмлaкaтдaн юкopи кypcaïкичдиp. Энг кaïïa кeмa юpaдигaм дapë - бу Янцзид^, y мapкaзий Xиïoйни Fapбдaн rnap^a кapaб кecиб Уïaди. 2007 йилдa шу дapëдaн 1,1 миллиapд тoннa юк ïaшиб утилди, бу Пeкиндaн Гyaнчжoyгaчa бyлгaн ïeмиp йул тaшиш хaжмидaн 16 бapoбap кyпдиp. 2005 йилдaн бoшлaб Янцзи юклapми ут^зиш хaжми бyйичa жaхoн дapëлapи ^^a eïaкчилик килмoкдa. Шу билaн ÔMpTa ички кeмa йyллapи cифaï жихaтидaн биp-биpидaн кecкин фapк килaди: yлap умумий узунлигининг фaкaïгинa 11,3%и ïypïинчи вa yндaн юкopи дapaжaгa ïeгишли xoлoc. Шу caбaбдaн yлapдaн Уïa нoïeкиc фoйдaлaни-лaди: дapëдa юк ïaшишлapнинг 80%дaн opïИFи икки дapëгa - Янцзи вa Чжуцянт (Xиïoй жaнyбидaги дapë) ïУFpи кeлaди3.

Xиïoйдa пopïлapнинг (дapë вa дeнгиз пopтлapи) умумий coми 1400 дaн куп. Двнгиз пopтлapидaги юк oбopoтининг умумий хэжми 2000 йилдa 1,26 миллиapд ïoннaни ïaшкил Kилгaн бул^, 2005 йилдa - 2,93 миллиapд тoммa, 2009 йилдa 3ca 4,75 миллиapд тoммaми ïaшкил килди. Анъaнaгa кypa, энг йиpик дeм-гиз пopти cифaïидa Шaнxaй нaмoëн бyлap эди, aммo 2008 йилдa y уз Уpнини Hинбo-Чжoyшaнь пopтлap кoмплeкcигa бyшaïиб бepди, y opкaли 2008 йилдa 520,5 миллиoн тoннa юк, 2009 йилдa эca 576,8 миллиoн ïoннa юк ïaшилгaн эди.

Шaнxaй пopïи (2000-йиллap Уpïaлapидa ушбу шaхapдaн жaнyбpoкдa Xaнчжoy кypфaзидaги opoллapдa кypилгaн Яншaнь кoнïeйнep пopïи билaн биpгaликдa) 2009 йилдa 494,7 миллийн тoннa юкни ïpaнcпop-тиpoвкa килди. 2009 йилдa XXPнинг энг йиpик пopïлapи кaïopигa кyйидaгилap хaм ^pap эди: Тяньцзинь (юк oбopoïи - 381,1 млн. т.), Гyaнчжoy (364,0 млн. т.), Циндao (315,5 млн. т.), Дaлянь (272,0 млн. т.), Циньxyaндao (249,4 млн. т.), Шэньчжэнь (193,7 млн. т.), Жичжao (181,3 млн. т.), Инюу (176,0 млн. т.). 2003 йил-дaн бoшлaб дeнгиз пopтлapининг юк oбopoти ^^ткичи бyйичa Xиïoй дyмë мaмлaкaïлapи Уpтacидa биpинчиликни yшлaб ïypибди. 2000-йиллap Уpтaлapидaн бoшлaб дyнëнинг

3 Жэньминь жибao xaйвaй бaнь, 10.06.2008, 15.06.2010

ИКТИМД BA МОЛИЯ I ЭKОHОМИKA И ФИHAHCЫ 2016, 12

энг йирик юк ташиш портлари биринчи унталигига 5 урин доимий равишда Хитой портларига тегмокда1.

2000-йилларда Хитойда юк ташишларни контейнерлаштириш жадал суръатлар билан ривожланди, ундан ташкари ХХР контейнер ишлаб чикариш марказига айланди, ушбу ишлаб чикаришда мамлакатнинг улуши 90%га якинлашди. 2003 йилдаёк Хитой АкШдан узиб утиб контейнерда юк ташиш буйича дунёда биринчи уринга чикиб олди. 2007 йилда Хитойнинг ушбу сохадаги обороти 111,8 млн. стандарт контейнер (ТЕи) ташкил этди, 2008 йилда - 128,4 млн.; 2009 йилда жахон молия-вий инкирози таъсирида курсаткич пасайиб, 120,8 млн. ни ташкил килди, 2010 йилда эса ушбу курсаткич 145 млн. стандарт контей-нерга тенг булди. 2009 йилда Шанхай контейнер портларининг обороти 25 млн. стандарт контейнерга тенг булди, ушбу курсаткич буйича Шанхай 2007 йилдан бери дунёда иккинчи уринни эгаллаб турибди. 2009 йилда дунёнинг энг йирик контейнер портлари йигирматалигига ХХРнинг 7 денгиз контейнер порти кирган эди, уларнинг бештаси эса биринчи унталикка кирган эди: Шанхай (2-урин), Шэньчжэнь (4-урин), Гуанчжоу (7-урин), Нинбо-Чжоушань (8-урин), Циндао (10-урин)2.

Хитой контейнер денгиз портларининг нозик жойи логистик хизматлар сохасининг ривожланмаганлиги хисобланади. Хориждан келаётган контейнерларнинг асосий кисми бевосита портда жойлаштирилар эди, уларга логистик воситачилар томонидан хизмат курсатилмас эди, бу эса маълум даражада зарар ва юкларни йукотишга олиб келиши мумкин. Денгиз портларини дарё ва темир йул транспорти фаолияти билан хамжихат-ликда фаолияти самараси ва мувофиклиги етарли эмас. Ушбу муаммоларни хал этиш максадида 2000-йиллар урталаридан мамла-катда интермодал юк ташиш марказлари тар-моFи (хаблар) яратила бошлади. Бундай функция 18 та шахарга, шу жумладан йирик

1 Чжунготунцзичжайяо. 2010 (Краткий статистический ежегодник Китая. 2010). Пекин, 2010. -С. 158.

2 Жэньминьжибао, 29.02.2008, 27.02.2009, 26.02.2010, 01.03.2011; Жэньминьжибаохайвай бань, 25.02.2010, 15.06.2010, 14.07.2010.

денгиз шахарларига (Шанхай, Гуанчжоу, Шэньчжэнь, Далянь, Нинбо, Циндао, Тянь-цзинь) ва дарё портларига (Чунцин, Ухань, Чжэнчжоу) юклатилган эди.

Хитой денгиз транспорти ва портларида бош хужалик субъекти ва молиялаштириш манбаси булиб давлат хисобланади. Хитойда порт хужалиги ва сувда юк ташиш сохасига хусусий капитал кичик хамкор сифатида жалб килинишига карамасдан, хусусий инвестор-ларнинг кизикиши хеч хам сусаймаяпти. Аксинча, транспорт лойихаларида давлатнинг иштироки хусусий компанияларга истикболли, давлат томонидан куллаб-кувватланаётган «усиш нукталари» туFрисида маълумот беради, давлат сектори билан хусусий сек-торнинг хамкорлиги икки томон учун риск-ларни минималлаштиришга кумак беради.

Ушбу сохада туFридан-туFри хорижий инвестициялар учун либерализация жараёни ута эхтиёткорлик билан амалга оширилди. Денгиз йуловчи ташишни амалга оширишга хорижий инвесторлар 1980-йилларнинг урталаридаёк куйилган эди. Либераллашти-ришнинг янги боскичи 1994 йилда бошланди, бунда денгизда юк ташиш билан шуFулла-нишда хорижий инвестор иштирокида кор-хона ташкил этишга рухсат берилди. Ундан ташкари, хорижий инвесторларга денгиз порти терминалларини куришга ва хизмат курсатишга жалб этилиши, зарурий инфра-тузилмага эга булмаган терминалларни ижа-рага олишларига рухсат берилди. Шу билан бирга инвестицион хамкорлик факатгина пай шаклида амалга оширилиши, бунда Хитой томони назорат пакетига эга булиши, кушма корхонанинг ижро органлари рахбари булиб факатгина ХХР фукаролари булишлари кайд этилган эди. Тулик хорижий мулкка асослан-ган корхонани ташкил этиш факатгина янги махсус юк ташиш йуналишлари очилаётган-дагина рухсат берилар эди.

1998 йилда хорижий инвесторларга ички сув йуналишларида юк ташишда катнашишга рухсат берилди. Кушма корхоналар томонидан фойдаланилаётган кемаларнинг тоннаж-ларига куйилаётган чекловлар камайтирилди. Миллий ва хорижий инвесторлар учун табиий монополиялар хизматларига хак тулашнинг

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2016, 12

ягoнa ïapифи бeлгилaмди, мaвигaция xизмaт-лapи кypcaïиш, кeмaлapни cyв вa ëкилFИ билaн ïaъминлaш ïapïиби yнификaциялaш-ïиpилди. 2000 йилдa тулик xopижий мyлккa acocлaнгaн кopxoнa ïaшкил этиш Xитoйдa уз xизмaïлapигa бapкapop тaлaб бopлигини иcбoïлoвчи кeмaдa юк вa пaccaжиp ïaшиш кoмпaниялapигa pyxcaï бepилди.

Xиïoй ЖСTгa aъзo бyлгaнидaн cyнг xиз-мaïлap coxacидa xopижий инвecтopлapнинг фaoлияïими чeклaш миcбaïaм cycaйди, лeкин дeнгиздa юк ïaшиш вa пopтлap мacaлacидa бaъзи чeклoвлap xoзиpгaчa мaвжyд. Xaлкapo дeмгиз юк ïaшиш coxacидa xaмкopлик фaкaï-гинa кУшмa кopxoнa шaклидa aмaлгa oши-pилиши мумкин, бyмдa xopижий xaмкopмимг улуши 49%дaн oшмacлиги зapyp. Пopï xyжa-лигидa xopижий инвecïop ïoмoнидaн нaзo-pa^a фaкaïгинa aлoxидa xизмaï ïypлapи бyйичa йул кУйилaди: кoмтeймepдa юк тaшиш вa пopтлapдa ëpдaм бepyвчи, мaxcyc фaoлият ïypлapи1.

Шу билaн биpгa Xиïoй дeнгиз пopïлapи миллий иктиcoдиëтгa xopижий кaпиïaлни жaлб килиш жapaëнидa мyxим poль yйнaгa-нини тaъкидлaш зapyp: гaп фaкaïгинa пopï-лapни xopижий инвecïицияли кopxoнaлap-нинг тaшки caвдo aйлaммacигa xизмaï ^pca-тишидa эмac, бaлки aйнaн дeнгиз пopтлapи «xyдyдий oчиклик» cиëcaти мapкaзидa (xop^ жий инвecïopлap учун yïa им^зли peжим-дaги эpкин икïиcoдий зoнaлapни pивoжлaн-ïиpиш) бyлгaнлигидaдиp.

Шyндaй биpлaшмaлapнинг (yлap «эpкин иктиcoдий зoнaлap» нoмини oлишди) биpин-чилapи 1980 йилдa кaïïa бyлмaгaн Шэнь-чжэнь вa Чжyxaйбaликчилик пocëлкaлapи (жaнyби-шapкий Гyaндyн пpoвин-цияcи) ypнидa, Гснкснг вa Maкaoдaн yзoкдa жoйлaшмaгaн xyдyддa xaмдa йиpик дeнгиз пopтлapи Шaмьтoy (Гyaмдyм пpoвинцияcи) вa Сямэнь (Фуцзянь пpoвинцияcи) xyдyдлapи Kиcмидa ïaшкил эïилгaм эди. А^ мaмлaкaï-нинг бoшкa xyдyдидa xopижий имвecïицияли

1 Кульнввэ П.В. Либepaлизaция инвecïициoннoгo peжимa в Kитae: нoвый этaп. II «Mиpoвaя экoнo-микэ и мeждyнapoдныe oтнoшeния», 2009, № 12; Moзиac П.М. Либepaлизaция инвecтициoннoгo peжимa: oпыт Kитaя. II «Пpoблeмы Дaльнeгo ßoc-тoкa», 1999, № 4.

кopxoнaнинг дapoмaд coлиFИ 33% бул^, «мaxcyc икïиcoдий зoнaлap»дa ушбу coлик 15%ни тэшкил этэди, уз мaxcyлoтининг 70%ни ïaшки бoзopгa oлиб чикувчи кopxoмaлap эca 10% cтaвкaдa дapoмaд coлиFИ ïyлaйди. Зoмa-лapдa фoйдa oлиш бoшлaнгaндaн cyнг шлик ïУлaниши бoшлaнгyнгa кaдap бyлгaн дaвp xaм yзaйтиpилди: икки йилгaчa шлик yмyмaм yндиpилмaйди, янa уч йил дaвoмидa шлик-лapмимг яpми yндиpилaди, бoшкa xyдyдлapдa эca бyндaй «^лик ïaъïили» «1 + 2» cxeмacи acocидa змвл^ oшиpилaди. Зoнaлapдa бoшкa ïypдaги coликлap вa бoжxoнa бoжлapини ïУлaш бyйичa имïиëзлap xaм мaвжyд ^ж-xoнa имïиëзлapи экcпopï учун мaxcyлoï ишлaб чикapиш мaкcaдидa мaïepиaллap, xoм arnë вa acбoб-ycкyнaлap oлиб киpyвчи !op-xoнaлapгa бepилaди).

Аввaлбoшдaнoк «мaxcyc иктишдий зoнa-лap» купфункцияли cифaтидa peжaлaштиpил-гaн эди. Улap xaм ички, xaм ïaшки бoзopни эгaллaшгa, кишлoк xyжaлигидaн ïo ïypизм-гaчa бултн кeнг ïapмoклap cпeкïpини pивoжлaмïиpишгa йyнaлтиpилиши кepaк эди. Амaлдa эca 1980-1990 йиллapдa зoнaлapдa Kaйïa ишлaш caнoaтининг ïexмoлoгик жиxaï-дaн мypaккaб бyлмaгaн, мexнaт CИFИMИ юкopи тapмoклapи мyжaccaмлaшди. Фaкaтгинa 2000-йиллapдa уз pивoжлaнишидa eïaкчи xиcoб-лaнгaн «мaxcyc икти^дий зoнaлap» (Шэнь-чжэню вa, киcмaн, Сямэню) уз иxïиcocлaшy-вини axбopoт ïexнoлoгиялapи вa дeнгиз ïpaнcпopï xизмaтлapигa aлмaшïиpишгa мyвaффaк булишди.

1984 йилдa мaмлaкaт шapкидaги 14 тa дeн-гиз пopïлapи aлoxидa имïиëзли peжимдaги «oчик дeнгизбyйи шaxapлapи» cïaïycини oлдилap: Дaлянь, Циньxyaндao, Tяньцзинь, Ляньюньгaн, Циндao, Яньтaй, Haньтyн, Hинбo, Шaнxaй, Вэньчжoy, Фyчжoy, Гyaнчжoy, Чжaнь-цзян, Бэйxaй. Keйинги дaвpдa эca ушбу шaxapлapнинг xyдyдлapидa «икïиcoдий вa ïexник pивoжлaниш зoнaлapи» ïaшкил эти-либ, yндaги имïиëзли peжим мaвжyд ишлaб чи^иш вa инфpaтyзилмa бaзacини (шу жум-лaдaн,дeнгиз xyжaлиги тapмoклapини) мoдep-низaциялaшгa йyмaлтиpилгaм эди. 1985 йилдa Янцзи вa Чжуцзян дapëлapи дeльïacидaги квнг xyдyдлapдa xaмдa Фуцзянь пpoвимцияcи

ИКТЖОД BA МОЛИЯ I ЭKOHOМИKA И ФИHAHCЫ 2016, 12

жанубида «очик, денгизбуйи зоналари» таш-кил этилиб, ундаги преференциялар кишлок-лардаги ортикча мехнат ресурсларини экс-портга йуналтирилган ишлаб чикаришларда фойдаланишни ратбатлантиришга каратилган эди. 1988 йилда бундай зоналар Ляодун ва Цзяодун яриморолларида хам ташкил этилди. Уша йилдаёк Хайнань ороли Хитойда бешинчи йирик «махсус иктисодий зона» деб эълон килинди.

«Худудий очиклик» жараёни 1990-йиллар бошларида интенсивлаша борди. 1990 йилда Шанхайнинг шаркий кисмида «янги Пудун зонаси» ташкил этилиб, ундаги инвестицион режим «махсус иктисодий зоналар»да амал килаётган режим билан мосдир. 1991-1997 йилларда шаркий кирFOкда, хамда ички минтакаларда 53 та «юкори технологиялар зоналари» ташкил этилиб, уларнинг асосий вазифалари - инновацион ишлаб чик,аришга капитални жалб этиш, миллий илмий-техник ихтироларни тижоратлашувига ёрдам бериш хисобланади. 1992 йилдан бошлаб «эркин савдо зоналари» ташкил этила бошланди, уларнинг асосий вазифаси ташки савдо опе-рациялари билан ботлик хизматларни (транзит юкларни омборларга жойлаштириш, Хитой экспорт махсулотини кадоклаш, кургазма фаолияти, экспорт-импорт опера-цияларига молиявий хизматлар курсатиш ва бошк.) ривожлантириш эди. 2000 йилга келиб Хитойда жами 15 та шундай зоналар пайдо булди, уларнинг биттаси Янцзидаги Чжанцзяган дарё портида жойлашган, кол-ганларининг барчаси эса денгиз портларида (Далянда, Тяньцзинда, Циндаода, Шанхайда, Нинбода, Фучжоуда, Сямэнда, Гуанчжоуда, Шэньчжэнда - 3 шундай зоналар, Чжухайда, Шаньтоуда ва Хайкоуда) жойлашгандир.

Аммо асрлар бусаFасида давлат минта-кавий сиёсатининг устуворликлари узгара бошлади. Бу даврга келиб киртокбуйларида мужассамлашган куплаб эркин зоналарнинг фаолият юритиши «ривожланган Шарк -колок Fарб» схемасидаги минтакалараро номутаносибликнинг чукурлашувига сабабчи эканлиги намоён булди. Бозор ислохотлари-нинг чукурлашуви зоналардаги хужалик юри-тиш тартибини мамлакатнинг барча худудла-

рида кулланилишига олиб келмокда. 1990-йиллар охирида Хитой хорижий капитални жалб килиш буйича шундай микёсларга эришдики, хорижий инвесторларга берила-диган фискал имтиёзлар раFбатлантирувчи самарани йукота бошлади. Турли гурух инвесторлари (миллий ва хорижий) учун фискал ва ташки савдо режимларининг якинлашуви Хитойдан ЖСТга аъзо булишни такозо этди1.

Натижада минтакавий сиёсатда оFирлик маркази Хитойнинг колок худудларини жадал ривожлантиришни ратбатлантиришга йунал-тирилди: 1999 йилда хукумат томонидан <^арбни узлаштириш», 2003 йилда -«Шимоли-шаркдаги эски саноат базасини жонлантириш», 2005 йилда - «Марказни кутариш» дастурлари эълон килинди. 2000-йилларда хорижий инвесторлар учун преференциялар тизими аста-секин тугатила бошланди, бунинг мантикий якуни сифатида 2007 йилда янги «Корхоналардан олинадиган даромад солиFи туFрисида»ги ХХР Конуни хизмат килиб, унда солик имтиёзлари худудий ёки институционал белги асосида такдим этилиши мумкин эмаслиги белгилан-ган.

Аммо бу Хитой хукуматини денгизбуйи худудларига эътиборини пасайтирди деган фикрга олиб келмаслиги зарур. 2009-2010 йилларда ХХР Давлат кенгаши кетма-кет алохида минтакаларни (шу жумладан, денгизбуйи худудларини хам) ривожланти-ришга баFишланган 13 та дастурни тасдик-лади. Дастурлар: Тумэньцзян дарёсининг куйилиш жойи «худудларини узлаштириш», «Ляонин провинцияси денгизбуйи минта-каси»ни, «Бохай курфази иктисодий зона-сини», Янцзи дельтасини, Тайвань буFозининг Fарбий кирFOFи зонасини, Чжуцзян дарёси дельтасини, Бэйбу курфази иктисодий рай-онини, Хуанхэ дарёси дельтасида «табиатни самарали куриклашни амалга ошириш зонаси»ни ва бошкаларни1 ривожлантириш.

1 Мозиас П.М. Региональная политика в КНР: эволюция, движущие силы, современные тенденции. // XXXVIII НК ОГК. М., 2008; Мозиас П.М. Свободные экономические зоны в Китае: современный этап развития. // XXXV НК ОГК. М., 2005.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2016, 12

Минтакавий сиёсат методологияси кластерли ёндашув фойдасига узгармокда.

Хукумат эркин иктисодий зоналар ташкил этиш амалиётидан воз кечгани йук, факат энди аник функционал хусусиятига эга булган катта булмаган зоналарга эътибор каратил-мокда. Бунда гап, биринчи навбатда, «юкори технологиялар зоналари», «эркин савдо зона-лари» х,амда 2000-йилларда ташкил этила бошланган «экспортга кайта ишлаш зоналари», «эркин савдо комплекс зоналари» (узида божсиз савдо ва экспортни раFбатлантиришни мужассамлаштиради), «эркин савдо портлари» хакида кетади. 20062009 йилларда «эркин савдо портлари» куйидаги денгиз портларида Шанхай (Яншань контейнер портида), Даляня, Тяньцзиня, Циндао, Нинбо, Сямэня, Янпу, хамда Чжанцзя-гана ва Чунцина дарё портларида ташкил этилди. «Эркин савдо портлари»да «эркин савдо зоналари» ва «экспортга кайта ишлаш

зоналари»даги преференциялар кушилиб кетади. Импорт товарлари у ерга бож туловларисиз олиб кирилади, мамлакатнинг асосий худудидан зонага махсулот олиб кириш экспорт хисобланади ва уларга экс-портёрларнинг кушилган киймат солиFини коплаб бериш тизими тегишли хисобланади. Компаниялар уртасида амалга оширилаёт-ган битимларда «эркин савдо порт»ларида руйхатдан утган компаниялардан К.КС ва акциз солиFи ундирилмайди2.

Хулоса килиб айтганда, Хитойда денгиз ва дарё транспортининг ривожланиш йуналиш-лари тахлили савдо-иктисодий муносабат-ларни ривожлантиришда мухим инфрату-зилма эканлигини яна бир бор тасдикламокда. Шу сабабдан ишлаб чикариш объектларини яратиш ва ишга тушириш билан бирга уларга хизмат курсатувчи иктисодий ва ижтимоий инфратузилма объектларини хам яратиш мухимдир.

Адабиётлар:

1. Кульнева П.В. Либерализация инвестиционного режима в Китае: новый этап. // «Мировая экономика и международные отношения», 2009, № 12.

2. Мозиас П.М. Либерализация инвестиционного режима: опыт Китая. // «Проблемы Дальнего Востока», 1999, № 4.

3. Мозиас П.М. Региональная политика в КНР: эволюция, движущие силы, современные тенденции. // XXXVIII НК ОГК. М., 2008.

4. Мозиас П.М. Свободные экономические зоны в Китае: современный этап развития. // XXXV НК ОГК. М., 2005.

5. Чжунготунцзичжайяо. 2010 (Краткий статистический ежегодник Китая. 2010). Пекин, 2010.

6. Сазонов С.Л. Реформа транспортной системы КНР и мировой финансово-экономический кризис. // «Проблемы Дальнего Востока», 2010, № 2. -С. 25.

7. Бюллетень иностранной коммерческой информации, 09.04.2010

8. Жэньминь жибао (Ежедневная народная газета).

9. Жэньминь жибао хайвай бань (Ежедневная народная газета: зарубежный выпуск).

1 Жэньминь жибао хайвай бань, 23.01.2010, 27.07.2010

2 Жэньминь жибао хайвай бань, 12.10.2007

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2016, 12

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.