Научная статья на тему 'History of the Tajik feminine clothes at the Beginning of the XIX-th and the end of the XX-th centuries and its sway over the students'' creative abilities of the speciality «Design of Sewn Wares»'

History of the Tajik feminine clothes at the Beginning of the XIX-th and the end of the XX-th centuries and its sway over the students'' creative abilities of the speciality «Design of Sewn Wares» Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
319
80
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТВОРЧЕСКИЕ СПОСОБНОСТИ / ФОРМИРОВАНИЕ ТВОРЧЕСКОЙ ЛИЧНОСТИ / ЕСТЕСТВЕННОЕ РАЗВИТИЕ / ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ / РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ / ТАЛАНТ / РАЗВИТИЕ КУЛЬТУРЫ ЧЕЛОВЕКА / ГЕНЕТИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ / ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ТАЛАНТ / ВРОЖДЁННЫЙ ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ТАЛАНТ / CREATIVE ABILITIES / FORMATION OF A CREATIVE PERSONALITY / NATURAL DEVELOPMENT / PSYCHO-PHYSIOLOGICAL PECULIARITIES / DEVELOPMENT OF INDIVIDUAL''S QUALITIES / TALENT / DEVELOPMENT OF HUMAN CULTURE / GENETIC FACTORS / ARTISTIC TALENT / INBORN ARTISTIC TALENT

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Азизов Абдулатиф Абдухалимович, Абдуллоева Адиба Усмоновна

В статье анализируются виды таджикской женской одежды, а также пути формирования творческой способности студентов специальности “дизайн швейних изделий ”. На основе анализа устанавливается, что человек, открыв для себя значение одежды как средства защиты от неблагоприятных воздействий природы, начал размышлять о её эстетической функции. Статья посвящена детальному анализу традиционного костюма, выражающего художественное мировоззрение человека, являющегося средством воплощения представления общества об одежде и о мире в целом.Отмечается, что традиционный исторический костюм, который складывался и утверждался веками, становится источником знаний об изменении форм и конструкций одежды.В статье исследуются характерные признаки стремления человека к новизне, к изменению форм проявления культуры,что всегда для создателей одежды было движущей силой в поиске навых форм и в практике обучения моделированию, конструированию и изготовлению одежды через раскрытие различных подходов их осуществления для повышения результативности обучения и развития творческих способностей студентов специальности “дизайн швейних изделий”.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

История таджикской женской одежды на начало XIX-и конец ХХвеков и её влияние на творческие способности студентов специальности дизайн швейных изделий

The article dwells on the types of Tajik feminine clothes and the ways offormation of creative abilities in reference to the students whose specialty is «Design of Sewn Wares».The authors of the article lay an emphasis upon the fact that having discovered the importance of clothes as means of protection from unfavorable affects of nature man started to ruminate about their aesthetic functions. Detailed analysis of a traditional costume presents the latter as exponent of man's artistic outlook, clothes became an incarnation of society's imagination about itself and the world upon the whole. The traditional historic costume which had been formed and confirmed in the course of centuries became a source of knowledge about changing cuts and models of clothes.The authors speak about characteristic tokens of man's aspiration for novelty, alterations of forms being evincements of culture that goaded creators of clothes into a quest of new styles both in practical tuition to of modelling, construction and preparation of garments through revelation of different approaches towards their implementation which are necessary for elevation of the resultativeness of teaching and development of creative abilities of students whose specialty is «Design of Sewn Wares».

Текст научной работы на тему «History of the Tajik feminine clothes at the Beginning of the XIX-th and the end of the XX-th centuries and its sway over the students'' creative abilities of the speciality «Design of Sewn Wares»»

УДК 6П9.30 ББК 37.24-2

A.A.A3roOB A.У.AБДУЛЛОЕВA

ТAЪРИХИ ЛИБОСИ ЗAНОНAИ ТОЧИКОН ДAР AВВAЛИ AСРИ XIX - ОХИРИ AСРИ XX BA ТAЪСИРИ ОН БA ЦОБИЛИЯТИ ЭЧОДИИ ДОНИШЧУЁНИ ИХТИСОСИ ДИЗAЙНИ МЛДСУЛОТИ ДУЗAНДAГЙ

Пpезиденти Ч,yмхypии Точикистон Эмомaлй Рaхмон дap мaвpиди вaзъи геополитикии чaхон вa 6apxypAM тaмaддyнx,о тaвaккyф нaмyдa, адйд кapдaнд, ки '^к^хои оxиp тaмоюли бегонaпapacтй вa 6a фapхaнги бегонa мaйл нaмyдaни зaнонy дyxтapони кишвap, тaшвики либоcx,ои бегонa дap бaъзе шaхpy нохияхои мaмлaкaт 6a як paвaнди тaшвишовap тaбдил ëфтaacт. ^игеи бегонaпapacтй вa тaклидкоpй дap мaвpиди capy либоc вa paфтоpy гyфтоp дap бaйни зaнонy дyxтapон метaвонaд 6a ycтyвоpии pyкнхои фapхaнги миллй тaъcиpи мaнфй pacонaд" (9, 3). Мил^ти точик дap тули кapнx,о cохиби тaмaддyн вa apзишхои волои моддию мaънaвй 6уд вa онхо тaвaccyти бyзypгон вa нобиFaхои ин милта-т 6a мо бокй мондaaнд. ^apчaнд фapхaнги кaдим вa пypFaновaти миллaти точик боpхо зеpи зapбa вa хaмлaи aчнaбиëн вa Fоcибони тaъpиx кapоp гиpифтaacт, вaле вобacтa 6a фapхaнги acил вa бо зaхмaти тофд^лога офapидaни ин фapхaнг xycycияг вa мохияти xyдpо as дacт нaдодaacт.

Либоc-ин киcми тapкибии фapхaнги моддии чaмъияг 6a х,жо6 меpaвaд. Аз як тapaф ин apзишхои моддй, ки 6о мех^ти одaм бyнëд гapдидa,тaлaботи мyaйянpо конеъ гapдонидa, дигapгyнcозии эcтетикии aндоми одaмpо тaъмин мекyнaд. Бо хaмpохии иншооти меъмоpй, олоти мехнaт вa py^rep либоc инкишофи кyввaх,ои иcтехcолкyнaндaи дaвpaх,ои тaъpиxи шapоити иклимии мaмлaкaт,xycycиягх,ои миллии xaлк вa тacaввypоти онх,оpо дap боpaи зиндaгй инъикоc мекapд. Ли6ош дaвpaх,ои гyзaштa дap xyд мaълyмотх,ои apзишнокpо доштa, о6ъекти омузиши олимон вa мyхaккикон acт. Шaвки омузиши ли6оот миллии точикон хaмешa вучуд дошт. Дap либоcи миллй нa тaнхо yнcypи фapкдyнaндaи дypaxшони фapхaнг, бaлки омезиши гамудхои гуногуни caнъaти оpоишй низ дидa мешaвaд. Ли6ош xap миллaт зиëдa aз як дaвpaи дapози вaктpо тaшкил нaмyдa, он и^г^од^т, идеология, мyноcибaтх,ои ичтимой, мухити тaбий вa ЧyFpофиpо инъикоc мекyнaд. Бо мaкcaди 6a дacт овapдaни мaълyмоти зиëд дap боpaи зиндaгии xaлки aлохидa, 6ояд 6о xap як кдоми либоc вa иcтифодaбapии он шиноc шуд. Ли6ош миллй дap тули caдcолaхо yнcypхои aнъaнaвии такшхову yнcypхои xyдpо нигох доштaacт. Аз тapзи бyppиш, нaкшy нигоpy, оpоишоти ду либоcи 6a хaмдигap ношиноc вaзъи оилaвй вa боигapии якдигap, cиннy cол,доштaн ë нaдоштaни кудак дap оилa, мотaм, чaшн вa хaтто aдовaтpо мyaйян кapдaн мумкин acт.Либоcи aнъaнaвии точикон дap пaжyx,ишхои О.A.Сyxapëвa, Г.A.Пyгaченковa, З.А. Шиpоковa,Н.П.Лобaчëвa, Е.Ф.Федpович, З.И.Рaхимовa, Н.Б.Немтcовa, Г.Мaйтдиновa, В.Л.Сичëвa, A.Д.Гpебенкин вa дигapон мaвкеи мyхимpо ишFол мекyнaд.

Олими шиноxтaи точик Г.М.Мaйтдиновa дap "№cropM тaджикcкого коcтюмa" к^д мекyнaд, ки: '^ap тaъpиxи либоcи aнъaнaвии точикон ду дaвpaи кaлони acоcиpо мyшохидa кapдaн мумкин acт: якyм-aз дaвpaи к^дим то acpхои VIII-IX пеш aз милод;дyюм-aз acpхои VIII-IX то 6a вучуд омaдaни либоcи aнъaнaвии точикон дap acpхои XIX-aввaли acpи XX, хaнгоме, ки либоc aз тapaфи мapдyмшиноcон бapои омузиш дacтpac шуд. Capxa№^ мyвaккaтии бaйни ду дaвpaхо дap тaъpиxи либоcи точикй то лaхзaи иcтилои apaбхо вa даломй шyдaни чaмъияти Оcиëи Миëнa гyзоштa шyдaacт. Ин чоpчyбaхои тaъpиxй capхaди ду caбк-либоcи дaвpaи тоиcломй вa ycлyби либоcи чaмъияги иcломишyдapо мyaйян мекyнaд" (5,5) .

Нaвовapй дap тapхи либоc дap acpхои XIX-нимaи aвaли XX 6о зyхypи бypишхои нaви дaвpaдyзй, тамудхои нaви гиpебонхо вa кaмзyлчaхо дap кypтaхои зaнонa, зеpбapхо, чузъхои оpоишй, киcaхои дapyнидyзй, беpyнй вa Faйpa дидa мешуд. Дap бapобapи ин нaвъхои гуногкни либоc 6a вучуд омaдaнд: чaпони pyмчaбypиш, гамзул, кypтa, чомa вa Faйpa. Пaйдоиши ycлyби бypиши дaвpaдyзй либоcpо 6a тaн шинaм гapдонидa, тapхи онpо мypaккaб кapд, ки 6оиш дyшвоpтap шyдaни коpи дyзaндa гapдид.

"Пaйвacтa 6a мaнcyбияги ичтимой, тaбaкaвй, мaшFyлияг, cиннy cол одaмон либоcхои гунногун мепyшидaнд. Миcол, зaнхо a8 6олои кypтa гамзул, 6a пояшон кaфш ë мaхcию кaлyш пyшидa, 6a capaшон capaндози гyногyнpaнги гyлдоp мепapтофтaнд. Дyxтapхо кypтaвy почомaи pеcмонй, нимгамзули кaмпaxтa, aз 6олои он гамзули бепaxтaи xимчa вa 6a пой кaфш пyшидa, 6a cap дyppaи

фapaнг бacтaнpо меписэндидэнд"^, 195). Либоси acоcии кэдимэи зaнонaи точ,ик ин кypтaвy поч,омэи дapоз,ч,омa,мyниcaк,кaлтaчa, pyмчa, пешвон, кypтaи миëнбypмa, кэмзул, фapaнч,й Ba Faйpa бyдaнд.

«KypTan ростак»-ин кypтaи вacеи дapози бypиши гapдaнaaш секунчэшэкл, пyштaкaш яккэд бypидa шyдa домaни он то 6a бучулэки пой меpacид Ba бaъзaн бо caбaби 6a ду тах^у иловa кapдaни ду тиpезa кисми поëниaш низ aндaк вacеътap мешуд. Бyppиши кypтaи pоcтaк пеpохaнмонaнд бyдa, aз чунин чузъхо ибоpaт эст: кэд, остин, кулфэк, тиpезa. Бaъзaн дap кypтa мобaйни чузъи кэд Ba тиpезa шоxa меaндоxтaнд, ки бо ëpии ин кypтa вacеии дилxохpо мегиpифт.

"Бояд кэйд нэмуд, ки коpкapди поëни остин бо ypфy одaтхои миллй элокэмэнд буд. Мисол, дузэндэ хaнгоми бypидaни остин хaмa вaкr хapaкaт менaмyд, ки поëни остин бо кaноpaи мaтоъ бa итмом pacaд. Онхо чунин мехиcобидaнд, ки <фиск aз остин медapояд», бехбуда (xypдy xypок, тaлaботи зapypй) бо воcитaи остин медapояд. Зaнон бовapи доштaнд, ки ду^гани поëни остин бapои дapомaдaни тaлaботи зapypй мaмониaт менaмyд" (12, 23).

«Чома», «чапон» - либоси пaxтaгини дapозиaш aз зону поëн, ки aз pyй мепушэнд.Аз болои кypтaхои дapозy зебо зaнхо ч,омэ ë чaпони пешaш кyшодa Ba бе тyгмa мепушидэнд. Чомэхо гуногун мешaвaнд,чомaи aбpa-acтapи кaмпaxтa, чомaи aлочa, чомaи бaноpac, чомaи бекдсэб, Чомaи зеx,боpик, чомaи cеpпaxтa Ba Faйpa. Бaъзaн вобacтa бa фacли сол болоихaм якчaнд ч,омэ мепушидэнд. Чомэхо бо дapзхои лaгaндa оpо додa шyдa, cеpпaxтa, кaмпaxтa Ba тaмомaн бепaxтa низ ^xra мешyдaнд.

«Рyмча» - ин як нэмуди пеpохaн бyдa, бypиши кaмзyлиpо доpоcт, ки кэриб 70 сол пеш дap Хучднд дyxтa мешуд. Дap ин гута ч,омэхо пушт Ba пеш яккэд нэ6удэ, 6элки эз якдигap элохидэ бypидa шудэ, хэнгоми дунган китфхо 6э хaмдигap чэспонидэ мешaвaнд. Румчэ доpои остинхои дapози тэнг, дapозиaш то бучулэки пой Ba бо acrap мебошэнд.Ч,ои пaйвacти оcтинpо эми; кapдa, 6эъд оcтинpо 6э тэнэ медуэтэнд Ba 6э зеpи оcтин-кyлфaкнaмеaндоxтaнд. Ин гунэ кэмзулхо дap Хучднд дap оxиpи acpи XIX Ba aввaли acpи XX мэъмул 6удээнд. Во6эстэ 6э нэ;шу нигоp Ba paнги мэтоъ бapои либоси зэнонэ то оxиpи acpи XIX мэтои нимaбpешимин-aдpac Ba мэтои aбpaи нэкшхои зебо доштэ мэъмул будэнд (10, 32).

«Мунисак»-чомэи зэнонэи бепaxтa, ки эз пapчa, aдpac Ba дигap мэтои киммэтбэ^о дуктэ мешaвaд. Мунисэк хэм як нэмуди кэмзулхои миëнбоpики бегиpебон буд. Пеши ин гунэ кэмзулхо кушодэ Ba бетугмэ буд Ba бо остинхои дapоз дyxтa мешудэнд. Аз нэмуди бypиш остини мунисэк бо ду тapз ^xra мешaвaд. Хели якуми мунисэк бо остини нугэш тэнг то пэнчэи дэст будэ, Ba нaвъи дуюми он бошэд бо остини нэ он кaдap дapози эз оpинч, поëнтap эст, ки остини кypтaи зебо Ba киммэтбэхое, ки эз тэги мунисэк пушидэ мешуд, нaмоëн мегэшт.

«Калтача» - либоси болопуши зэнонэ, яъне кэмзул будэ, эз бaxмaл Ba дигap мэтои зебо дуктэ шудэ, пешэш кушодэ Ba дapозиaш то зону буд. Асосэн кэлтэчэ эз мэтои киммэтбэхои пиcтapaнги доpои гулхои зapи сэфеду зapд, ки бо aбpешими paнгa бофтэ шудэ, ду^та мешуд. Фapовези домэнхои кэлтэчэ эз этлэс дуктэ мешуд, ки бэ зэнхои ч^он писэнд меомэдэнд.

«Пешвон» - яктэхи зэнонэи беacтap будэ, онpо эз мэтои нимaбpешими aдpac медуктэнд. "Apyc дap py^ туй бэ xонaи домод бо ин пеpохaн омэдэ, чэндин мох, хэтто то тaвлиди кудэк хэнгоми эз xонa бapомaдaн ин яктaхpо мепушид"(2, 136-137).

«Миёнбyрма» («кyкракбyрма», «кyртаи yрyсча») - куртэ бо кэмзулчэи кутох Ba гиpебони лaбгapдон дap aввaли acpи XX биcëp мэъмул гэшт. Бypиши кypтaгй эсосэн дap либоси зэнхои cолxypдa Ba либосхои мapоcимй дидэ мешуд. Дap зэмони мyоcиp кypтaхои кaмзyлчaдоppо хэмэ зэнон новобacтa синну сол бэ бap менэмоянд.

«Kамзyл»-гиpебони коим ë гиpебони лaбгapдон доштэ, бекисэ ë бэъзэн дap ду пэхлу Ba дap capи синэ хэм эз беpyн кисэ доpaд. Kaмapи кэмзул Ba остини он тэнг будэ, пеши бapи кэмзул бэ тapaфи pоcт болоихэм Ba кэфэси синэ бо чэнгэк ë тугмэ мустэхкэм шудэ, домэнхояш эз зону эндэк поëнтap мешaвaнд. "^мз^^^о эз pyH куртэ Ba эз зеpи ч,омэи pyйпyшй мепyшидaнд.Дap тобистон гамзу^о бе ч,омэи pyйпyшй хэм пушидэн мумкин эст. Бapои зэнхои ч^он гамз^^^^о эз мэтои бекэсэби paxи сдах доштэ ë эз мэтои мaxмaли paнгоpaнгy зебо медyxтaнд.Бa зэнони cолxypдa бошэд, эз мэтои cиëхpaнг мед^тэнд. Дигap нэмуди кaмзyл-кaмзyлч,омa ë кэмзули пaxтaдоp ном доштэ, онpо лaгaндaдyзй менэмудэнд"(1, 45).

«Фаранчй»-чодapи мaxcycе, ки зэнони муслимэ бэ cap мекунэнд. Зэнхо дap вaкrи бэ кучэ бapомaдaн бэ capaшон фapaнч,й мепapтофтaнд. Фapaнч,й монэнди ч,омэи вacеъ Ba дapоз эст, ки ду остини дapози бэ пушт пapтофтa Ba дap оxиp бэ хaмдигap вacлшyдa доpaд. Фapaнч,й кэду комэти зaнpо эз cap то пой пинхон мекapд. Фapaнч,иpо бо гулдузй оpо медодэнд, эсосэн нэкшхои мэънии химоякунэндэ доштэ (пappaндa, cитоpa, нишонэхои офтобй) истифодэ бypдa мешуд. Дap

фapaнч,ии кэдимэ нэкши кaлaмфyp дap нэмуди дaвpaи xypд, ки як кaтоp бо ду xa™ pоcт чойгиp шудээст ë нэкши бо xa™ кэч,у килеб, ки изи моp мегуфтэнд Ba боз нэкши кэмэ^о истифодэ мебypдaнд.

"Бapои дуктэни фapaнчй мэтои нимaбpешимии пapипaшшapо истифодэ мебypдaнд. Мэтоъ доpои paxхои бунэфш Ba сэбз будэ, бyнaфшpaнг метофт. Дap aввaли acpи XX фapaнчиpо эз мэтои мaxмaли бyнaфшpaнг, сэбз Ba зapд медyxтaнд. Мэтои acтapи фapaнчии Хумэнд нимбеpшимй буд. Kaноpaхои фapaнчиpо эз мэтои нимбеpшимии подшохии зaнгоp бо пуди кэбуд, бунэфш Ba нэкши cypx бо пуди кэбуд ë ин ки нэкши cypx бо пуди сдаху сэбзтоб меду^^д^И, 63)^ap миëнaхои acpи XIX мэтоъхои эсосие, ки бapои дуэтэни либос истифодэ мебypдaнд эз мэтоъхои истехсоли дэстй, бэ монэнди пaxтaгй, нимбеpешимй Ba aбpешимин будэнд. Дap acpи XIX-XX дap Хумэнд нэмудхои гуногуни мэтоъхои aбpешимй Ba пaxтaгй истехсол кapдa мешудэнд. Чуноне, ки Н.Г ^aкимов дap acapхои xyд кэйд менэмоянд: '^ap Хумэнд 60 нэмуд мэтоъ истехсол мешуд, ки эз инхо:20 нэмуди мэтои aбpешимини aбpa: кэнэус, этлэс, xонaтлac, 10 нэмуди мэтоъхои гуногуни нимбеpешимин: aдpac, бекэсэб, доpой, бaноpac, мэтоъхои pеcмонй: бyлyp, ялaнгдaвpон (мэтоъ бapои сэллэ Ba фута) истифодэ мебypдaнд" (11, 303-312).

Дap acpи XIX-XX мэтоъхои пaxтaгини кapбоc,кaлaмй,aлочa низ биcëp мэъмул будэнд.Ин гyфтaхоpо экэдемик Нуъмон Неъмaтов низ дap китоби xyд тэсди; нaмyдaaнд:"Дap Хумэнд мэтоъхои aтлac,бекacaб,aлочa,кaлaмй Ba Faйpapо бо сифэти xеле бэлэнд тaйëp мекapдaнд"(9,618) .

Мэтои кэдимэи томикии кapбоc,ки мэънояш пaxтa эст, бо caддaгивy оддигии xyд нигох нaкapдa,гaзвоpи бэсо cеpиcтеъмол хисоб меëфт. Зеpо"либоcи эз кapбоc дyxтaшyдa, бэ тaндypycтй Ba pyx^ солими одэмон новобacтa бэ мaвкеи имтимоиэшон кумэк меpacонд. Бинобap ин кapбоc чун мэтои cеpмacpиф кapиб дap хap як xонaдони шaхpиëн ë дехörиëн бофтэ мешуд. Aлбarra, кapбоcхои xyшcифaти бо cеpбaндй, paнги тэбии caфед,ë xyд мэллэ Ba нapмии xyд фap ккунэндэ Ba бapои фypyш тaъиншyдapо бофэндэгони мaxcycи кapбоcбоф дap шaхp истехсол менэмудэнд"(7, 167). Кэлэмй мэтои пaxтaгини нэкшхояш кэлэммонэнд будэ, xaтхои мyвозии pоcти одэтэн сэфеду cypx ë сэфеду кэбуд дошт Ba эз он момэ медуктэнд. Биcëp кapбоcбофхо дap як вaкт кэлэмибоф хэм будэнд. Aлочa низ мэтои пaxтaгин бyдa,xaтхои мyвозй дошт. Ресмони TOpy пуди мэтои элочэ нисбэт бэ мэтои кэлэмй нэфису сэфед, сдах, зapд, сэбз, cypx, кэбуд Ba кэхрэгй мешуд. Рaнгоpaнгии xaтхояш боиси пэйдоиши номэш гapдидa будэнд. Aз элочэ низ момэхо медуктэнд.

Aз сэбэби нэбудэни мэълумот то бэ нэздикй омузиши тaъpиxи либоси кэдимэи томикй мушкил буд. Бояд кэйд нэмуд, ки биcëp пaжyxишгapон шaвки кaшфиëти илмиpо дap зэминэи либоси кэдимэи Осдаи Мapкaзй дap дил доштэнд. Aммо, тэдкикот оид бэ тaъpиxи либоси кэдимэ Ba acpи миëнaгй дap Оcиëи Мapкaзй дap солхои оxиp тэнхо бэ донишмэнди томик Г.М. Мaйтдиновa мyяccap гapдид, ки соли 2003- юм милди якуми pиcолaи xyдpо бо номи '^crop™ тэджикского костюмэ" бэ нaшp pacонидaacт. Ин pиcолa чэмъбэсти чэндинсолэ тэдкикоти тaъpиxйлибоc бyдa,capчaшмaи эсосии омузиши тaъpиxй либосхо,эз pyrc кофтyковхои apxеологй бэ хисоб меpaвaд.Чй xеле ки эз китоби Мaйтдиновa Г.М '^crop^ тэджикского костюмэ" мэълум гapдид, тaъpиxи либоси томикон биcëp кухэн Ba Faнй мебошaд.X,ap як шaxc бояд эз тaъpиxи фapхaнги xеш Ba либосхои миллии xyд бapxypдоp бошэд, бо ин мэксэд мо тэсмим гиpифтем, ки бо донишмуёни соли дуюми тэхсили иxтиcоcи "Дизэйни мэхсулоти дузэндэгй"озмоиш гyзapонем. Ba бо бapобapи эз xyд нэмудэни тaъpиxи либоси xyд кобилияти эмодии донишмyëнpо низ тэшэккул дихем. Мэсъэлэи дapк нэмудэни мэксэди эмодй мypaккaб Ba биcëpпaхлy мебошэд. Оид бэ мэнбэхои тэхлили нaзapиявии paвaнди эмод фэйлэсуфон, paвоншиноcон Ba педэгогхо коp кapдaaнд. Онхо нэкши эмодиëтpо дap paвaнди тэшэккули шaxcияrи инсон кэйд кapдaaнд. Тэбиэти эмодиëтpо Apacтy, Е.С. Гpомов, A.Ф. Лоcев, A.r. Скpипкин,П.A Ba дигapон мaвpиди омузиш кapоp додэнд. Тэдкикоти фэлсэфии эмодгёт мaвкеъ Ba нэкши онpо дap инкишофи мэдэнияти инсон, дap paвaнди тэшэккули инсон хэмчун шaxcият нишон медихэд.Чэнбэи имтимоию мaънaвй Ba эстетикии эмодиëтpо Л.М.Бэткин, Г.K.Baгнеp, B.B.Baнcлов, Д.С. Лиxaчев, С.Г,Петpовa Ba Faйpa дидэ бapомaдaaнд. Ин мэсъэлэ олимони педaгогpо низ мэлб нaмyдaacт.Дap солхои оxиp,омyзиши муэммои хaмкоpии paвaнди тэълим Ba эмодгёт фэъол гapдидaacт. Aз тapaфи онхо конуниятхои инкишофи эмодгёт омуктэ шудэ,шэкл Ba усулхои бэ pох мондэни paвaнди тэълим бapои тэшэккули шaxcияти эч,одкоp дap мaъpaзи тэдкик иcтодaacт. Меxaнизми боз нэмудэни имкониятхои кудэк, ки эз ибтидо гузоштэ шудээст муэйян кapдa мешaвaд. Биcëpи тэдкикоти педэгогй бэ тэкмили paвaнди мэълумот, эз мумлэ бэ ошкоp кapдaни иктидоpи эмодии шaxcияr paвонa кapдa шудээст. Дap тэдкики мэсъэлэи кобилият коpхои-илмии пcиxологхои pyc A.Н.Леонтьевa, Б.Ф.Ломовa, K.K.Плaтоновa, С.Л.Рубинштейнэ,

Б.М.Теплова таъcиpи бештаp pаcонидаанд. Мушкилии мyаммои додашyда даp он аcт, ки мафхyми кобилият бо чунин rypyxxp ба монанди аломатхои кобилият, кобилият ва истеъдод зич алокаманд мебошанд.Бо макcади пyppатаp фахмидани табиати кобилият,гypyx,и аломатхои кобилият ва иcтеъдодpо дида мебаpоем. "Лломатхои кобилият - ин хycycиятхои модаpзодии анатомию физиологии оpганизм, заминаи табии инкишофи он мебошад" (3, 62). "Инкишофи одамpо хамчун махлуки ичтимой гуфтан номумкин аcт, агаp y аз таваллуд кобилияти додашудаи анатомо-физиологиpо шхиб набошад, y аз AMrap афзалиятхо фаpк намекаpд" (4, 18).

Ба инкишофи аломатхои дигаpи кобилият ва намудхои гуногуни фаъолият,хycycиятхои cиcтемаи аcаб, таpкиби майнаи одам таъcиp меpаcонад.Чyноне, ки pавоншиноcон,мyайян каpдаанд: "..^p аломатхои кобилият на факат хycycиятхои анатомию физиологй, балки хycycиятхои pавонию физиологй,пеш аз хама,онхое,ки даp одам аз ибтидои ягон фаъолият зох^ мегаpдад, низ дида мешавад"(4,246).

Заминахои табии инкишофи кобилияти эчодии одам аз хycycиятхои инкишофи чанин, шаpоити таваллуд ва инкишофи табии кудак даp cолхои аввали хаëт вобаста мебошад. Лcлан аломатхои инкишофи кобилият модаpзодй мебошад. Лломатхои кобилият гуногунпахлу буда, даp аcоcи як аломати кобилияти шахc метавонад фаъолияти гyногyнpо инкишоф ди хад. Олимон ва педагогон кайд каpданд, ки хаp як кудак табиатан як ^TOp аломати кобилияти мyайянpо, ки онхо даp аcоcи кобилият ва pаFбат ташаккул меëбад, cохиб мебошад.

Баpои он ки аломатхои кобилият ба кобилият ба тавpи хадди акалл амалй гаpдад, чунин омилхо заpypанд: мухити мycоид, ки даp он шаходят инкишоф меëбад; таpбияи мувофик; маълумот ва худомузй, ки ба инкишофи фаpдй мувофик мебошад; инкишофи шфатхои шахcият; фаъолнокй ва мавчуд будани cифатхои кавииpодагии одам-хохиши у;кушиш; тахаммул ва кобилияти коpй.Даp таpкиби кобилияти боcифат ва cypъати инкишофи онхо иpcият, инчунин мухит таъcиp меpаcонад. Мyноcибати иpcй ва инкишофи он даp тули хаëт бо мушкилй cанчида мешавад.Тачpибаи олимони cохахои гуногуни илм нишон медихад, ки ташаккул ва инкишофи кобилият на танхо аз омилхои иpcй, балки аз мухити атpоф низ вобаста аст. Лломатхои кобилият имконият,мухит бошад, амалй гаpдидани ин имкониятхоpо даp pаванди хаëт муайян мекунад.

То хол нуктахои назаpи гуногун ба табиати кобилият мавчуданд. Яке аз пахншyдатаpини он кобилияти модаpзодй ба хишб меpавад. Баъзан бо "кобилиятхои математикии модаpзод", "истеъдоди бадеии модаpзодй", "истеъдоди дониcтани мycикии модаpзодй" ин ë он кудак низ вохypдан мумкин аcт. Бо вучуди ин, тахкикот нишон медиханд, ки "танхо кобилияти анатомию физиологй модаpзодй шуда метавонад, яъне аломати кобилият, ки даp ашш инкишофи он Чойгиp аст,худи кобилият хамеша даp инкишоф аcт", ва он даp фаъолият бyнëд мешавад (6, 95).

Баpои гyзаpонидани озмоиш ду Typyx.H ихтиcоcи дизайни махcyлоти дузандагй интихоб шуданд: Typyx.H 205 (а) ва 205 (б). Typyx.H 205 (а) мyкаppаpй бyда,даp он ^pyx 25 нафаp донишчу тахcил мекyнад.Гypyx,и 205 (б) озмоишй аст ва даp он 26 нафаp донишчу тахшл доpад. Ба ^pyx^ озмоишии 205 (б) даp махфили беpyн аз отнфии "Таppохони мохиp", ки хаp мох ду маpотиба гyзаpонида мешавад,мавзуи "Таъpихи либоcи миллии точикон"гуфта шуда, шавку pаFбати онхоpо ниcбат ба таъpихи либоcхои миллй ва инкишофи кобилияти эчодии донишчyëнpо ташаккул додем. rypyx^ мyкаppаpии 205 (а)бошад ба ин махфил иштиpок накаpдаанд ва аз ин мавзуъ бехабаpанд. Лз ин лихоз баpои фахмидани инкишофи кобилияти донишчyëн ва даpачаи азхудкунии мавзуъ мо cаволномаpо таpтиб додем, ки аз p^ он донишчyëни гypyx,и озмоишй ниcбат ба TypyxH мyкаppаpй фаъолтаp буда, ба cаволхо чавобхои пyppа гиpифта шуд. Даpачаи азхудкунии мавзуъ ва фаъолнокии донишчУëн даp чадвали 1 нишон дода шудааст.

№ Мyаммо Ми^дори донишчуён Дарачаи азхудкунии мавзуъ

Гyрyxи 205 (а) Гур^ 205 (б) ^yxp мукаррарй 205 (а) Гyрyxи озмоишй 205 (б)

нафар нафар нафар нафар бо % нафар нафар бо %

1. Кадом намyди матоъх,о барои духтани либоси занона дар асриXIX-XX маъмyл бyданд 25 26 14 56% 20 76%

2. Байни тар\и либоси ^адимаи занона аз либоси муосири занона 25 26 12 48% 18 69%

чй фаркият мавмуд аст?

3. Дар таърихи либоси миллии томикон кадом даврахоро мушох,ида кардан мумкин аст? 25 26 15 60% 21 80%

4. Намудаои тар\и либоси зано-на дар асри Х1Х-нимаи авва-ли асри XX дароварда шуд 25 26 11 44% 19 73%

Чадвали 1. Дарачаи азхудкунии мавзуъ ва фаъолнокии донишчуён

Чуноне ки аз мадвали 1 бармеояд фоизи бисёре аз донишмуёни гурухи озмоишии 205 (б) ба натимахои назаррас ноил шуда, мавзуъро хуб аз худ намудаанд. Нишондихандаи лаёцатмандй ва шавцу рагбати онхо доир ба таърихи либоси миллии томикон ва цобилияти эмодии донишмуён ташаккул ёфта аст, ки дар он диаграмма оварда шуд. Онхо натимахои хубро нисбат ба гурухи муцаррарй сохиб шуданд.

Диаграммаи 1. Нишондод^ои азхудкунии мавзуъ ва фаъолнокии донишчуён

90% 80% 70°% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0%

76%

80%

73%

Муаммои 1

■ РЛуаплмои 2

Муаммои 3 ш Муаммои 4

Гурухи мукаррарй 205(а)

Гурухи озмоишй 205(б)

Дар раванди гузаронидани саволномаи аз тарафи муаллима дода шуда, маълум гардид, ки донишмуёни гурухи озмоишй фаъол буданд ва дар бораи таърихи либоси занонаи томик, яъне шаклу бурриш ва намудхои гуногуни онхо бохабар шудаанд.

Хулоса, либоси асосии цадимаи занонаи томикон ин курта- помомахои дароз, мома, мунисак, калтача, румча, пешвон, куртаи миёнбурма, камзул, фаранмй ва гайра буданд, ки хангоми омухтани хар як намуди ин либосхо яъне шакл, бурриш, намуди онхо, нацшу нигори истифодашаванда шавцу рагбати донишмуён нисбат ба либоси таърихии томикон афзун гардида, цобилияти эмодии донишмуёни ихтисоси дизайни махсулоти дузандагй ташаккул меёбад.

ПАЙНАВИШТ:

1. Бобомонова, Н.Традицонный костюм и покрой одежды Худжанда Х1Х-начале ХХвеков/Н.Бобомонова,Н.Г.Хакимов.-Худжанд: Меркурий-Дизайн и Принт,2011.-103 с.

2. Бикижанова, М.А.Одежда узбечек Ташкента Х1Х-начала ХХв.Костюм народов Средней Азии. Историко-этнографические очерки/М.А.Бикижанова.- Москва: Наука,1979.-137с.

3. Каирова, И.А.Педагогическая энциклопедия/И.А.Катрова//Гл.ред.-М.:Советская

энциклопедия,1966.-Т.2.-912 с.

4. Кузин, В.С.Психология /В.С.Кузин//Под ред.Б.Ф.Ланова:Учебник,-2-е изд.,перераб.и доп.-М.:

Высшая школа,1982.-256 с.

5. Майтдинова, Г.М.История таджикского костюма,цисми 1.Генезис костюма таджиков:

древность и ранее средневековье/Г.М.Майтдинова.-Душанбе:2004.-280с.

6. Мельхорн, Г.Гениями не рождаются: Общество и способности Человека/Г.Мельхорн, Х.Мельхорн.-М.: Просвещение,1989.-159 с.

7. Назирмон Турсуни Хумандй. Истаравшан (Шархи мухтасари таърих ва маданияти халц) /Н .Турсуни .-Душанбе,«Ирф он» 1992. -208с.

8. Неъматов, Н.Таърихи халци томик/Н.Неъматов,Н.Амиршохй,А.МирбобоевД.Пирумшоев //Китоби дарсй барои донишмуёни мактабхои олии Чумхурии Томикистон.-Хуманд,ношир.-2008.-501с.

9. Рахмонов, Э.Точикон дар оинаи таърих/Э.Рахмонов.-Лондон:FlmtRrveгEditюnsU.K/Ltd,2010.-

310с

10.Сухарева, О.А.К истории развития самаркандской декоративной вишивки.Литература и искусство Узбекистана/О.А.Сухарева.-Ташкент,1937.-128с

11.Хакимов, Н.Абровые ткани таджиков(конец XIX-XX столетие).Очерки истории и теории культуры таджикского народа/Н.Хакимов.-Душанбе,2006.-312 с.

REFERENCES:

1.Bobojonova, N.Traditional Costume and Tailoring of Clothes in Khujand Referring to the XIX-th -the Beginning of the XX-th Centuries/N.Bobojonova,N.G.Khakimov.-Khujand,Mercury Design & Print,2011.-103 p.

2.Bikizhanova,M.A.Clothes Tashkent Uzbek Women at the End of the XIX-th-the Beginning of the XX-th Centuries. Costume of Central Asia Peoples. Historical-Ethnographic Essays./M.A.Bikizhanova.-Moscow:Science,1979.-137 p.

3. Kairova,I.A.Educational Encyclopedia/I.A.Kairova//Central editorial office.-M.:Soviet Encyclopedia, 1966-V.2.-912 p.

4. Kuzin,B.C.Psychology/B.C.Kuzin//under the editorship of B.F.Lanov:manual,the second edition, revised and enlarged.-M.:Higher School,1982.-256 p.

5.Maytdinova,G.M.The History of the Tajik Costume.-Part 1. Genesisof Tajik Costume: Antiquity and Early Middle Ages/G.M.Maytdinova.-Dushanbe:2004.-280 p.

6.Melhorn,G.Geniuses Are not Born:Society and Abilities of Man/G.Melhorn,H.Melhorn.-M.: Enlightenment,1989.-159 p.

7. Nazirjon,Tursuni Hujandi.Istaravshan (Brief Essay Concerned with the History and Culture of Population)/T.Nazirjon.-Dushanbe:Cognition,1992.-208 p.

8. Negmatov,N.The History of the Tajik People: manual for students of higher educational institutions of Tajikistan/N.Negmatov,A.Nurmuhammad,Mirboboev A.Pirumshoev H.-Khujand:Publisher, 2008.-501 p.

9. Rakhmonov,E.Tajiks in the Mirror of History/E.Rakhmonov.-London,Flint River Editions U.K/Ltd. 2010.-310 р.

10.Suhareva,0.A.0n the History of Samarkand Decorative Embroidery. Literature and Art of

Uzbekistan.Book 6/0.A.Suhareva.-Tashkent,1937.-128 p. 11. Khakimov,N.Abro Fabrics of Tajiks (the end of the XIX-th-the XX-th centuries).Essays in History and Theory of Culture of the Tajik People/N.Khakimov.-Dushanbe,2006.-312 p.

Таърихи либоси занонаи то уик дар аввали асри XIX - охири асри XX ва таъсири он ба цобилияти эуодии донишцуёни ихтисоси дизайнимахсулоти дузандагй

Вожахои калидй: цобилияти эуодй, аломатуои цобилият, ташаккули шахсияти эуодкор, инкишофи табиии кудак, хусусиятуои равонию физиологй, инкишофи сифатуои шахсият, сифатуои цавииродагй, истеъдод, инкишофи маданияти инсон, омилуои ирсй, истеъдоди бадеии модарзодй

Дар мацола таърихи либосуои занонаи тоуик ва роууои ташаккули цобилияти эцодии донишцуёни ихтисоси дизайни маусулоти дузандагй таулил карда шудааст.

Дар асоси таулил нишон дода шудааст, ки инсон барои худ ауамияти либосро уамчун воситаи мууофизат аз таъсири номусоидии табиат дарк карда вазифауои эстетикии онро низ муайян кардааст. Сару либоси анъанавй цауонбинии бадеии одам ва воситаи тацассуми цамъият дар бораи сару либос ва дар бораи дунёроифода мекунад. Мацола ба таулили цузъии сару либоси анъанавй, ки дар тули асруо тасдиц ва цамъ гардидаанд сарчашмаи дониш дар бораи дигаргуншавии шакл ва сохти таруи либос бахшида шудааст. Дар мацола нишонауои характерноки кушиши одам ба навигарй, ба дигаргуншавии шакл, зоуиршавии маданият, бунёдгарони либосро барои дарёфти шаклу тарууои нав мацбур кард ва дар тацрибаи таълими моделиронй, тарусозй ва духтани либос ба воситаи кушодани роууои гунногуни онуо ба амал овардани зарурият барои баланд бардоштани самараи таълим ва инкишофи цобилияти эцодии донишцуёни ихтисоси дизайни маусулоти дузандагй мусоидат мекунад, тадцицот бурда шудааст

История таджикской женской одежды начало XIX - конца ХХвеков и её влияние на творческие способности студентов специальности "дизайн швейных изделий"

Ключевые слова: творческие способности, формирование творческой личности, естественное развитие, психофизиологические особенности, развитие личности, талант, развитие культуры человека, генетические факторы, художественный талант, врождённый художественный талант

В статье анализируются виды таджикской женской одежды, а также пути формирования творческой способности студентов специальности "дизайн швейних изделий ".

На основе анализа устанавливается, что человек, открыв для себя значение одежды как средства защиты от неблагоприятных воздействий природы, начал размышлять о её эстетической функции. Статья посвящена детальному анализу традиционного костюма, выражающего художественное мировоззрение человека, являющегося средством воплощения представления общества об одежде и о мире в целом.Отмечается, что традиционный исторический костюм, который складывался и утверждался веками, становится источником знаний об изменении форм и конструкций одежды.В статье исследуются характерные признаки стремления человека к новизне, к изменению форм проявления культуры,что всегда для создателей одежды было движущей силой в поиске навых форм и в практике обучения моделированию, конструированию и изготовлению одежды через раскрытие различных подходов их осуществления для повышения результативности обучения и развития творческих способностей студентов специальности "дизайн швейних изделий".

History of the Tajik Feminine Clothes at the Beginning of the XIX-th and the End of the XX-th Centuries and its Sway over the Studentsл Creative Abilities of the Speciality «Design ofSewn Wares»

Keywords:creative abilities, formation of a creative personality, natural development, psycho-physiological peculiarities, development of individual's qualities, talent, development of human culture, genetic factors, artistic talent, inborn artistic talent

The article dwells on the types of Tajik feminine clothes and the ways offormation of creative abilities in reference to the students whose specialty is «Design of Sewn Wares».The authors of the article lay an emphasis upon the fact that having discovered the importance of clothes as means of protection from unfavorable affects of nature man started to ruminate about their aesthetic functions. Detailed analysis of a traditional costume presents the latter as exponent of man's artistic outlook, clothes became an incarnation of society's imagination about itself and the world upon the whole. The traditional historic costume which had been formed and confirmed in the course of centuries became a source of knowledge about changing cuts and models of clothes. The authors speak about characteristic tokens of man's aspiration for novelty, alterations of forms being evincements of culture that goaded creators of clothes into a quest of new styles both in practical tuition to of modelling, construction and preparation of garments through revelation of different approaches towards their implementation which are necessary for elevation of the resultativeness of teaching and development of creative abilities of students whose specialty is «Design of Sewn Wares».

Маълумот дар бораи муаллиф:

Азизов Адулатиф Адухалимович, доктори илщои педагоги, профессори кафедраи технология ва усули таълими они Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б.Гафуров (Цум^урии Тоцикистон, ш.Хуцанд), E-mail: uchzaphgu@mail.ru

Абдуллоева Адиба Усмоновна, муаллими кафедраи технология ва усули таълимии они Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик ЕГафуров (Цумуурии Тоцикистон, ш Хуцанд), E-mail: a. abdullaeva.90@mail. ru

Сведения об авторах:

Азизов Абдулатиф Абдухалимович, доктор педагогических наук, профессор кафедры технологии и методики её обучения Худжанского государственного университета имени академика Б. Гафурова (Республики Таджикистан, г Худжанд)

Абдуллаева Адиба Усмоновна,преподаватель кафедры технологии и методики её обучения Худжанского государственного университета имени академика Б.Гафурова (Республики Таджикистан),E-mail: a.abdullaeva.90@mail.ru

Information about the authors:

Azizov Abdulatif Abduhalimovich, Dr. of Pedagogy, Professor of the department of technology and methods of its teaching attached to the faculty of fine arts and technology under Khujand State University named after academician B.Gafurov (Tajikistan, Khujand)

Abdullayeva Adiba Usmonovna, lecturer of the department of technology and methods of its teaching attached to the faculty of fine arts and technology under Khujand State University named after academician B.Gafurov (Tajikistan, Khujand), E-mail: a.abdullaeva.90@mail.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.